Chelsea FC - Klubbtråd

Svar
KongOlav2

Re: Chelsea FC - Klubbtråd

Legg inn av KongOlav2 »

Wellé skrev: man jan 17, 2022 9:44 am Fra et nøytralt perspektiv så er det trist at Pulisic har blitt så ødelagt av skadene. Før hamstringen mot Arsenal i FA-cupen syns jeg han var tidvis unplayable. Har ikke sett like mye Chelsea i det siste, men etter å ha lest kommentarene her inne så virker det ikke som at han er i nærheten av dette nivået lenger.

Ref. KO2 sin kommentar over så tror jeg at Havertz på topp i toppkamper gir mening. Måten dere spilte mot City på i CL-finalen er umulig med Lukaku ettersom han ikke har evnene til å spille denne typen entouch-pasninger som dere gjorde for å spillere dere ut av Citys høye press. Problemet er vel at dette ikke nødvendigvis fungerer like bra mot lag som ligger dypt. Da kan et fysisk beist som Lukaku være mer nyttig. Etter mange år på VGD med KO2 så vet jeg at han har en liten bias mot store, tunge midtspisser, som kanskje ikke har akserlasjonen eller førstetouchen til mindre spillere.

En spiller som jeg tror Chelsea ville hatt ekstrem nytte av er Raphinha. Ekstremt dyktig som del av første og andre pressledd. Teknikken og farten til å kunne være en trussel i alle kampbilder, og for meg så fremstår han som fotballsmart nok til å kunne fungere i kamper mot dype blokker. Ser for meg at han ender opp i enten Chelsea eller Bayern M.
Definitivt! Det har vel ikke vært noe absolutt topplag i Europa de siste 10 årene som har spilt med en så enkel type som Lukaku på topp. I de tilfellene det har vært større og sterkere spisser (f.eks Lewandowski og Benzema) har de vært overlegne Lukaku i teknisk/taktiske ferdigheter og samspill med medspillere. Havertz burde vært dyrket og på sikt vært et førstevalg på topp for Chelsea i de fleste kamper, mens man kunne hatt en annerledes type som sekundæralternativ, en langt billigere type enn Lukaku.

Raphina skal kanskje/forhåpentligvis til Liverpool som Salah-erstatter om han ikke skriver ny kontrakt ;)

KTBFFH

Legg inn av KTBFFH »

Lew_Ashby skrev: man jan 17, 2022 9:52 am
Wellé skrev: man jan 17, 2022 9:19 am Jeg ser folk skrive dette, eller at Arteta har sittet i tre år. Sistnevnte var spesielt komisk da jeg leste det på toårsdagen for hans ansettelse. Tuchel har ikke en gang sittet et fullt år. Han ble ansatt 26. januar 2021. Til info for en Chelsea-fan
Velkommen til Chelsea-land. Slik var det egentlig før Abramovitch også, men vi har blitt en klubb som har ressursene til å restarte prosjektet hvert tredje år med suksess. Nå er vi altså der igjen, mannen som tok over i januar 2021 og har ledet laget til følgende resultater skal nå vurderes sparkes:

- Fra 9. til 4. plass i PL 20/21
- Til FA-cupfinale (slo ut City på veien)
- Til CL-triumf
- Til Supercuptrofeet
- Til Ligacupfinale
- Nest flest poeng i PL over denne perioden - med god margin

Og det med kun ett betydelig spillerkjøp (Lukaku). Nå skal vi altså tenke på å sparke ham fordi vi har slitt i en drøy måned resultat- og spillemessig særlig offensivt, i en periode laget har hatt mye skader og sykdom på nøkkelspillere. Samtidig er vi på tredjeplass i PL, i Ligacupfinalen, i FA-cupen og i CL. Det er ufattelig for meg. Ja, det er dritskuffende at PL-trofeet ryker allerede i januar, men vi taper mot et Pep-prosjekt som har duret og gått i en haug med år allerede. City har veldig mye mer poeng enn Tuchel siden januar 2021, men resten av PL ligger greit bak oss igjen.

Nå skal vi altså ikke restarte etter 2-3 år, men faktisk under ett år etter at Tuchel tok over snakker vi om at ''nei, jo, jeg tenker kanskje ikke at vi skal sparke Tuchel nå. Bla pga mangel på gode alternativer. Men vi må begynne å tenke på det.''
Det er absolutt ingen som snakker om å sparke Tuchel, hverken eg eller trolljegeren har nevnt sparking. Det vi nevner er opplagte problemer og spørsmålstegn på det Tuchel holder på.

Vi har blitt dårligere og dårligere under Tuchel og spesielt i toppkampene (Feigere) CL finalen gikk vi rett ut og styrte, tok mann mann kampen og det var ikke snakk om å parkere bussen og håpe på 0-0 en heldig 1-0 scoring. Begge kampene mot City er identiske og vi taper 2-0 over to kamper, men kunne fort stått 6-1. Vi er ikke i nærheten av nivået vi visste mot City, Pool, Atletico og Real Madrid i vår. Der tok vi tak i ballen, vi angrep med masse folk og vi gikk rett på, kun inneffektivitet sørget for at vi ikke totalt blåste disse lagene av banen ifjor. Spesielt Madrid lagene. Angrepsspillet har jo stort sett vært fraværende i år, enkelte kamper bra ellers er det ikke bra. Vi scorer vanvittig mange mål på dødballer i år cornere, frispark og straffer. Jorgi har vell satt 6 i PL og 2 i CL allerede og det sier jo sitt.

Kamper vi stanger mot lowblock lag skaper vi lite sjanser. Hvor mange mål har vi scoret siste 5-15min når vi trenger mål? Vi har ikke klart det mot Pool, Utd, City x2, Burnley, Ulvene, Everton. De eneste vi klarte å score seint mot var mot Leeds, en soft straffe. Vi evner ikke å spille ut lag og vi har definitivt null trykk i boks når vi trenger mål. De fleste av disse kampene kan du skru av etter 60 på 00 eller skru av når vi får 1-1 i trynet eller ligger under. Hvor er trykket, sulten og presset til å få inn en scoring? Føler vi kan spille i 2 dager uten mål i enkelte av de kampene. Dette går jo på et angrepsmønster og spill, vi mestrer bedre når vi leder får da får vi rom og ofte klarer å få 2-0 eller at forsvarsrekken scorer. Werner, Lukaku, Kai, Mount, Pulisic, Ziyech og Odoi er angrepsspillerne våre, Salah alene har jo scoret cirka like mye til sammen. Vår toppscorer har 7 mål og er helt nede på 15 plass som er Mount, Jorgi er på 21 med 6 mål. Dette sier en hel del om angrepsspillet vårt og er ikke bærekraftig i lengden at Jorgi og forsvaret skal stå får målene våre og det er derfor vi ikke vinner/bikker kamper vår vei siste 20min.

Det siste som jeg misliker mest er jo den evige rulleringer på det laget, er jo nesten coin flip på hvem som starter. Både med og uten skader er det jævlig med rullering. Eksempel Saul bb mot Spurs i returkampen er det plutselig Barkley og RLC som får minutter hvorfor? Trioen i front er ren bingo tiltider, 2 uker er det Ziyech som knapt har spilt 2 gode kamper for oss, så er det plutselig Pulisic og Mount er vraket, så er Kai på også er det Werner og sånn fortsetter det. City har bedre spillere enn oss, men de rullerer ikke like mye på laget som oss. Liverpool klarer jo å bruke de samme XI så lenge de er skadefrie året rundt vi klarer ikke å sette en noenlunde XI.


Igjen påpeker jeg at jeg ikke vil sparke noe trener, men det bør snart settes et lag og man bør begynne å sette et angrepsspill. Begynner vi ikke å trykke motstanderen på hjemmebane og vinne mot lag som Brighton, Burnley og Everton så vil vi forbli mellom 2 og 6 plass og en poengsum mellom 65 og 75 poeng. Vi har de samme problemene i år som vi hadde i vår under Tuchel når vi var gode, men blitt dårligere der vi faktisk var gode.

KTBFFH

Legg inn av KTBFFH »

Wellé skrev: man jan 17, 2022 9:19 am
KTBFFH skrev: søn jan 16, 2022 11:46 pm
Lew_Ashby skrev: søn jan 16, 2022 3:43 pm
Ser noen Chelsea-fans mener det, helt forbanna idiotisk emm.
Enig, men det må være lov til å være kritisk til valg, taktikk og inngang til kampene. Tuchel gjør til tider noen sinnsyke valg. Den rulleringen gjør meg personlig gal. Det enkle er ofte det beste og det et her jeg er mest uenig med Tuchel, han skal prøve å være er geni litt for ofte.

Vi har jo knapt et angrepsspill etter 2år, taktikken er få et tidlig mål, klarer vi det hold ballen i laget og sjanse for mål 2 vil komme. Vi snur/tar knapt poeng kommer vi bakpå, det er her angrepsspillet, bevegelser og trykk i boks er fraværende
Jeg ser folk skrive dette, eller at Arteta har sittet i tre år. Sistnevnte var spesielt komisk da jeg leste det på toårsdagen for hans ansettelse. Tuchel har ikke en gang sittet et fullt år. Han ble ansatt 26. januar 2021. Til info for en Chelsea-fan
Det skulle være 2 sesonger selvom ingen av de er hele, my bad. Poenget står det er ingen progresjon på vårt største problem siden Tuchel tok over og vi er blitt svakere på der vi var knall gode under Tuchel

KTBFFH

Legg inn av KTBFFH »

chelsea8 skrev: man jan 17, 2022 10:04 am

Her er det vel bare å cashe inn i sommer? Denne uroen trenger vi ikke i klubben.

Leser på Twitter at mange er gira på å hente hjem en utilpass Hazard for en billig penge. Begrunnelsen er at han umulig kan prestere verre enn for eks. Ziyech. Jeg tror dette er mest nostalgi. Hazard virker litt ferdig på det øverste nivået.
Hazard med en cheesburger i hånden vil gjøre en bedre jobb for oss enn Ziyech, men håper vi selger ZIyech, styrer unna Eden og henter noe annet. Ergo om valget i januar står mellom selge Ziyech hente Eden eller beholde ZIyech så er valget enkelt. Hent tilbake Eden

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Trolljegeren skrev: man jan 17, 2022 10:49 am Et tu, Brute? Neida, jeg fortjente den. Tuchel skal selvfølgelig ikke sparkes, men som du er inne på så er vi Chelsea-fans så bortskjemte og indoktrinerte med at dette er første tanken vår så fort ting går litt dårlig.

Jeg er bare så veldig, veldig skuffet over at Tuchel har vist så lite taktisk fleksibilitet, når det ble solgt inn som en av hans store styrker. Ja, 3-backslinja har funket meget godt i storkamper - den fungerte til og med på lørdag på tross av mange begredelige enkeltprestasjoner - men den fungerer ikke mot lag som ligger dypt og andre lag som spiller 3/5 bak. Vi trenger å dyrke et alternativ, enten i form av en 433, 4222 eller noe helt annet. Man kan si at vi er tvunget til å spille 343 inntil videre pga Chilwell er langtidsskadet og Alonso er totalt ubrukelig som forsvarsspiller, men det var ikke som om vi forsøkte oss på en backfirer da vi hadde Chilwell og James tilgjengelig heller. Det endte heller med at vi overpresterte med mange mål fra vingbackene og stopperne, som maskerte at angriperne våre har slitt masse.

Akkurat nå må vi bare hangle oss videre til vi får tilbake litt folk fra skade. Om vi ikke får hentet tilbake Emerson ila noen dager, så mener jeg at vi bare burde kjøpe en venstreback. Alonso er rett og slett blitt for dårlig, så han må ut av klubben til sommeren. Da må vi uansett ha en backup eller en utfordrer, med mindre den rollen er tiltenkt Maatsen da.
Lov til å være kritisk og skuffet over Tuchel, han er veldig sta. Så har du mitt problem med at jeg kanskje er litt for lite kritisk igjen. Jeg synes det var for tidlig å sparke Lampard, 4 måneder senere var vi der med CL-trofeet. Klubben har for det meste hatt suksess med å skifte trenere ofte, så kanskje det er veien til suksess for denne klubben?

Helt enig med deg i at vi må hente backup på kantene pronto. Det ødelegger ikke bare den delen av spillet, vi må også flytte på spillere i backtreer/fireren for å dekke opp for tapet av James og Chilwell. Etter en veldig tøff periode er det nå to litt kinkige kamper mot Brighton og Spurs, før programmet snur veldig:

- Plymouth (h)
- VM for klubblag - tror vi har veldig godt av et par runder borte fra PL
- Palace (b)
- Lille (h)
- Burnley (b)
- Newcastle (h)
- Lille (b)
- Norwich (b)
- Brentford (h)
- Forhåpentligvis CL-kvart kamp 1
- Southampton (b)

Vi har United og West Ham etter det, men totalt sett har vi et veldig, veldig fint program i PL fremover. Jeg gir ham de neste 10-12 kampene før jeg dømmer Tuchel.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

KTBFFH skrev: søn jan 16, 2022 11:46 pm Vi har jo knapt et angrepsspill etter 2år, taktikken er få et tidlig mål, klarer vi det hold ballen i laget og sjanse for mål 2 vil komme. Vi snur/tar knapt poeng kommer vi bakpå, det er her angrepsspillet, bevegelser og trykk i boks er fraværende
Vanskelig for Tuchel å gjøre noe med som ble vist under Lampard. Tuchel har vært i klubben i under et år.

Okei, dere snakker ikke om sparking direkte, men det er vanskelig å tolke retorikken her på annen måte enn at dere ikke er fremmed for tanken på å bytte ham ut.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

GatlingGun skrev: man jan 17, 2022 10:55 am
Mistenker at Lukaku-kjøpet var ene og alene Romans avgjørelse. Klarer ikke helt å se at dette er en type som Tuchel ville brukt då mye på.

Min spådom er at Tuchel kommer til å riste i buret for å få hentet inn Haaland og presse Lukaku ut, og det hele endre i en kamp om hvem som klarer å svelge stoltheten sin.

Jeg tipper Tuchel får fyken i sommer. Av erfaring.
Litt krise for dere om det du skriver riktig/blir en realitet.

For første gang på over 10 år har dere faktisk et lag/tropp som kan være bygd for langvarig suksess (det som ble gjort mellom 2010 og 2020 hadde ofte et kortvarig preg til tross for at det ble endel store titler) med en tropp med flere meget spennende unge spillere som i flere tilfeller kommer fra egen stall, samt en manager som er en av de 3-4 fremste i Europa. Dere vinner neppe i år og kanskje heller ikke neste år, men ser akkurat per dags dato ut til å være det laget som kan bli det mest dominerende i årene rundt midten av 2020-tallet. Da ville det vært litt krise om egoet til Roman skal ødelegger for dette.

KTBFFH

Legg inn av KTBFFH »

Lew_Ashby skrev: man jan 17, 2022 11:10 am
KTBFFH skrev: søn jan 16, 2022 11:46 pm Vi har jo knapt et angrepsspill etter 2år, taktikken er få et tidlig mål, klarer vi det hold ballen i laget og sjanse for mål 2 vil komme. Vi snur/tar knapt poeng kommer vi bakpå, det er her angrepsspillet, bevegelser og trykk i boks er fraværende
Vanskelig for Tuchel å gjøre noe med som ble vist under Lampard. Tuchel har vært i klubben i under et år.

Okei, dere snakker ikke om sparking direkte, men det er vanskelig å tolke retorikken her på annen måte enn at dere ikke er fremmed for tanken på å bytte ham ut.
Det skulle stå inne i sin andre sesong selvom det ikke er hele sesonger. Nei han er trygg og er ikke inne på de tankene der. Hver trygg på at jeg skriver han må ut om jeg mener det.
Dog må det skje ting. Noe må gjøres med angrepsspillet vårt, men det har eg skrevet mer om i innlegget over

Wellé

Legg inn av Wellé »

KongOlav2 skrev: man jan 17, 2022 11:03 am
Wellé skrev: man jan 17, 2022 9:44 am Fra et nøytralt perspektiv så er det trist at Pulisic har blitt så ødelagt av skadene. Før hamstringen mot Arsenal i FA-cupen syns jeg han var tidvis unplayable. Har ikke sett like mye Chelsea i det siste, men etter å ha lest kommentarene her inne så virker det ikke som at han er i nærheten av dette nivået lenger.

Ref. KO2 sin kommentar over så tror jeg at Havertz på topp i toppkamper gir mening. Måten dere spilte mot City på i CL-finalen er umulig med Lukaku ettersom han ikke har evnene til å spille denne typen entouch-pasninger som dere gjorde for å spillere dere ut av Citys høye press. Problemet er vel at dette ikke nødvendigvis fungerer like bra mot lag som ligger dypt. Da kan et fysisk beist som Lukaku være mer nyttig. Etter mange år på VGD med KO2 så vet jeg at han har en liten bias mot store, tunge midtspisser, som kanskje ikke har akserlasjonen eller førstetouchen til mindre spillere.

En spiller som jeg tror Chelsea ville hatt ekstrem nytte av er Raphinha. Ekstremt dyktig som del av første og andre pressledd. Teknikken og farten til å kunne være en trussel i alle kampbilder, og for meg så fremstår han som fotballsmart nok til å kunne fungere i kamper mot dype blokker. Ser for meg at han ender opp i enten Chelsea eller Bayern M.
Definitivt! Det har vel ikke vært noe absolutt topplag i Europa de siste 10 årene som har spilt med en så enkel type som Lukaku på topp. I de tilfellene det har vært større og sterkere spisser (f.eks Lewandowski og Benzema) har de vært overlegne Lukaku i teknisk/taktiske ferdigheter og samspill med medspillere. Havertz burde vært dyrket og på sikt vært et førstevalg på topp for Chelsea i de fleste kamper, mens man kunne hatt en annerledes type som sekundæralternativ, en langt billigere type enn Lukaku.

Raphina skal kanskje/forhåpentligvis til Liverpool som Salah-erstatter om han ikke skriver ny kontrakt ;)
Du har til en viss grad rett i dette, selvom jeg vil trekke frem at Mandzukic har spilt en viktig rolle for flere store klubber i denne perioden og Cavani for PSG. Litt usikker på om Inter kan trekkes frem her all den tid de ikke kom seg ut av gruppen i CL, men vant Serie A i fjor, med nettopp Lukaku som beste spiller i laget (i følge Inter-fans jeg har snakket med). Chelsea selv med Costa er jo et annet godt eksempel. Tror det går mye på trener og system som skal spilles. Conte er nok en trener som får mer ut av disse spillertypene enn andre trenere.

Man får jo minst en klubb som kommer til å ha denne typen spiss når Haaland flytter på seg, og hvis ryktene stemmer om at Vlahovic er på vei til Arsenal, så håper jeg jo at Vlahovic vil føye seg inn i som en god nr 2 (selvom jeg har stor skepsis rundt han) når han skyter oss til PL- og CL-gull om 3 år ;)

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

GatlingGun skrev: man jan 17, 2022 10:55 am Mistenker at Lukaku-kjøpet var ene og alene Romans avgjørelse. Klarer ikke helt å se at dette er en type som Tuchel ville brukt då mye på.
Helt enig. Det betyr at Tuchel har ikke hentet en eneste spiller av betydning siden han kom til klubben i slutten av januar 2021.

Sommeren 2021 kom Saul på lån, Lukaku og Bettinelli inn dørene. Er det ikke på tide at Tuchel får lov til å sette sitt preg på laget?

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

chelsea8 skrev: man jan 17, 2022 11:32 am
GatlingGun skrev: man jan 17, 2022 10:55 am Mistenker at Lukaku-kjøpet var ene og alene Romans avgjørelse. Klarer ikke helt å se at dette er en type som Tuchel ville brukt då mye på.
Helt enig. Det betyr at Tuchel har ikke hentet en eneste spiller av betydning siden han kom til klubben i slutten av januar 2021.

Sommeren 2021 kom Saul på lån, Lukaku og Bettinelli inn dørene. Er det ikke på tide at Tuchel får lov til å sette sitt preg på laget?
Ryktene som kommer ut om dagen tilsier at Tuchel og styret var samlet om beslutningen med å hente Lukaku. Tuchel har nevnt det samme i intervjuer, så enten er han veldig lojal eller så hadde han faktisk tro på at Lukaku ville gjøre laget bedre. Evt alternativ 3, ingen andre gode alternativer var mulig. Men da blir det litt rart å punge ut en milliard kroner på belgieren.


KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Wellé skrev: man jan 17, 2022 11:27 am Du har til en viss grad rett i dette, selvom jeg vil trekke frem at Mandzukic har spilt en viktig rolle for flere store klubber i denne perioden og Cavani for PSG. Litt usikker på om Inter kan trekkes frem her all den tid de ikke kom seg ut av gruppen i CL, men vant Serie A i fjor, med nettopp Lukaku som beste spiller i laget (i følge Inter-fans jeg har snakket med). Chelsea selv med Costa er jo et annet godt eksempel. Tror det går mye på trener og system som skal spilles. Conte er nok en trener som får mer ut av disse spillertypene enn andre trenere.

Man får jo minst en klubb som kommer til å ha denne typen spiss når Haaland flytter på seg, og hvis ryktene stemmer om at Vlahovic er på vei til Arsenal, så håper jeg jo at Vlahovic vil føye seg inn i som en god nr 2 (selvom jeg har stor skepsis rundt han) når han skyter oss til PL- og CL-gull om 3 år ;)
Mandzukic jobbet jo fletta av seg, det gjør ikke akkurat Lukaku. For Chelseas del tror jeg at et kjøp av en Mandzukic-kloning som sekundæralternativ på topp, til under halve prisen og lønna til Lukaku, kunne vært et godt kjøp. Lukaku for £100m og £300k er noe helt annet. Han krever i for stor grad at angrepet bygges rundt ham om han skal fungere optimalt. At han nå sutrer fordi han må løpe og presse litt mer enn han trodde da han kom til Chelsea føyer seg godt inn i det bildet.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

KongOlav2 skrev: man jan 17, 2022 11:48 am Mandzukic jobbet jo fletta av seg, det gjør ikke akkurat Lukaku. For Chelseas del tror jeg at et kjøp av en Mandzukic-kloning som sekundæralternativ på topp, til under halve prisen og lønna til Lukaku, kunne vært et godt kjøp. Lukaku for £100m og £300k er noe helt annet. Han krever i for stor grad at angrepet bygges rundt ham om han skal fungere optimalt. At han nå sutrer fordi han må løpe og presse litt mer enn han trodde da han kom til Chelsea føyer seg godt inn i det bildet.
Uttalelsene til Tuchel tyder på at han forventer mye mer av Lukaku på det området. Måten han navnga spiller etter kampen er det nærmeste man kommer Mourinho call out, og det må rett og slett Lukaku bare tåle. Kan godt være at Lukaku forventet andre tilstander i Chelsea mtp defensiv jobbing og krav til prestasjoner, men kan ikke tenke meg at han ikke jobbet sokkene av seg for Conte? Aksepterer italieneren noe annet? Er det noen som så mye Inter og kan si noe om det?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Lew_Ashby skrev: man jan 17, 2022 10:10 am På jobb nå, men har en del tanker om Chelsea. Hadde absolutt takket ja til Raphinha, Rice og Kounde inn i sommer. Den trioen der hadde vært perfekt. Om Lukaku stikker burde vi hatt en angriper også, tør ikke håpe på Haaland. Den kvartetten der hadde kostet godt over 2,5 milliarder også, så vi får drømme videre. Sier de tre første og en Broja som har tatt kvantesteg da.
Hva trro du planene ville vært med formasjon og spesielt midtbanen om dere hentet Rice og fikk tilbake Gallagher fra lån? Det blir jo temmelig mange som kan spille dypt på midten da med Rice, Kante og Jorginho. Ville noen blitt solgt eller fortsatt med 343/3421? I det bildet passer vel ikke Gallagher så godt.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

KongOlav2 skrev: man jan 17, 2022 12:00 pm Hva trro du planene ville vært med formasjon og spesielt midtbanen om dere hentet Rice og fikk tilbake Gallagher fra lån? Det blir jo temmelig mange som kan spille dypt på midten da med Rice, Kante og Jorginho. Ville noen blitt solgt eller fortsatt med 343/3421? I det bildet passer vel ikke Gallagher så godt.
Er veldig usikker på hva som er planene til sommeren. Vi har nevnt det en haug med ganger tidligere, Tuchel skal være en veldig pragmatisk manager selv om han er en jævlig sta tysker. Han har garantert en del tanker om hva som er riktig vei å gå. Jeg er litt usikker på hva man egentlig ønsket i sommer, jeg går ut ifra at 3-4-2-1 ikke var planen i et lengre perspektiv. Vi har lekt litt med 4-2-2-2 den siste tiden, tror kanskje noen ulike utgaver av den formasjonen skjer. Rice/Jorginho i en toer sentralt sammen med Kante/Kova. Gallagher kan lett spille i en slags Mount-rolle, men det viktigste er at han får brukt kvalitetene sine best. Det gjør Gallagher i en mest mulig dynamisk rolle hvor han kan bruke allround-ferdighetene sine. Det er ikke i en veldig offensiv eller en sittende midtbanerolle.

Chilwell/James er rimelig perfekte backer til en 4-2-2-2 emm, men da trenger vi backup der. Kounde og Azpi kan være en mer sittende høyreback, mens Kounde, Silva, Chalobah og en av Rudi/Christ kan være stoppere. Offensivt handler mye om hvordan Lukaku ser ut framover. Enten tar han jobben som kreves i et Tuchel-lag, ellers må han shippes ut. Akkurat nå tyder mye på at han ikke klarer å bidra slik vi og Tuchel ønsker, men jeg har ikke helt gitt opp håpet. Ziyech bør ut. Pulisic er bare trist, har et ørlite håp om at han skal komme seg i våren 2020-form (og forsåvidt også tidvis under Tuchel våren 2021), men han er pr nå ikke samme spiller etter alle skadene. Havertz, Mount, Werner, CHO bør alle være alternativer i de 4 rollene lengst fremme, sammen med Gallagher.

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

KTBFFH skrev: man jan 17, 2022 11:05 am Det siste som jeg misliker mest er jo den evige rulleringer på det laget, er jo nesten coin flip på hvem som starter. Både med og uten skader er det jævlig med rullering. Eksempel Saul bb mot Spurs i returkampen er det plutselig Barkley og RLC som får minutter hvorfor? Trioen i front er ren bingo tiltider, 2 uker er det Ziyech som knapt har spilt 2 gode kamper for oss, så er det plutselig Pulisic og Mount er vraket, så er Kai på også er det Werner og sånn fortsetter det. City har bedre spillere enn oss, men de rullerer ikke like mye på laget som oss. Liverpool klarer jo å bruke de samme XI så lenge de er skadefrie året rundt vi klarer ikke å sette en noenlunde XI.
Her er jeg veldig, veldig, VELDIG enig. Jeg forstår ikke denne evinnelige rotasjonen når den ikke er utløst av skader eller suspensjoner.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Trolljegeren skrev: man jan 17, 2022 12:24 pm
KTBFFH skrev: man jan 17, 2022 11:05 am Det siste som jeg misliker mest er jo den evige rulleringer på det laget, er jo nesten coin flip på hvem som starter. Både med og uten skader er det jævlig med rullering. Eksempel Saul bb mot Spurs i returkampen er det plutselig Barkley og RLC som får minutter hvorfor? Trioen i front er ren bingo tiltider, 2 uker er det Ziyech som knapt har spilt 2 gode kamper for oss, så er det plutselig Pulisic og Mount er vraket, så er Kai på også er det Werner og sånn fortsetter det. City har bedre spillere enn oss, men de rullerer ikke like mye på laget som oss. Liverpool klarer jo å bruke de samme XI så lenge de er skadefrie året rundt vi klarer ikke å sette en noenlunde XI.
Her er jeg veldig, veldig, VELDIG enig. Jeg forstår ikke denne evinnelige rotasjonen når den ikke er utløst av skader eller suspensjoner.
Enkelte spillere, som ikke har vært skadet/suspendert, har hatt veldig mye kampbelastning og da er det selvsagt helt naturlig å ikke kjøre dem for hardt slik at disse også får skader.

Tenker mest på Mason Mount her. Er vi ikke forsiktig med ham så ender han også opp med en langtids skade.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

GatlingGun skrev: man jan 17, 2022 1:10 pm Enkelte spillere, som ikke har vært skadet/suspendert, har hatt veldig mye kampbelastning og da er det selvsagt helt naturlig å ikke kjøre dem for hardt slik at disse også får skader.

Tenker mest på Mason Mount her. Er vi ikke forsiktig med ham så ender han også opp med en langtids skade.
Reece James også, litt uforsiktig og han ender opp med en mer alvorlig skade. Eller vent...

KTBFFH

Legg inn av KTBFFH »

GatlingGun skrev: man jan 17, 2022 1:10 pm
Trolljegeren skrev: man jan 17, 2022 12:24 pm
KTBFFH skrev: man jan 17, 2022 11:05 am Det siste som jeg misliker mest er jo den evige rulleringer på det laget, er jo nesten coin flip på hvem som starter. Både med og uten skader er det jævlig med rullering. Eksempel Saul bb mot Spurs i returkampen er det plutselig Barkley og RLC som får minutter hvorfor? Trioen i front er ren bingo tiltider, 2 uker er det Ziyech som knapt har spilt 2 gode kamper for oss, så er det plutselig Pulisic og Mount er vraket, så er Kai på også er det Werner og sånn fortsetter det. City har bedre spillere enn oss, men de rullerer ikke like mye på laget som oss. Liverpool klarer jo å bruke de samme XI så lenge de er skadefrie året rundt vi klarer ikke å sette en noenlunde XI.
Her er jeg veldig, veldig, VELDIG enig. Jeg forstår ikke denne evinnelige rotasjonen når den ikke er utløst av skader eller suspensjoner.
Enkelte spillere, som ikke har vært skadet/suspendert, har hatt veldig mye kampbelastning og da er det selvsagt helt naturlig å ikke kjøre dem for hardt slik at disse også får skader.

Tenker mest på Mason Mount her. Er vi ikke forsiktig med ham så ender han også opp med en langtids skade.
Enkelte tilfeller er jeg enig med deg i. Her er det snakk om altfor mye rotasjon når stallen har vært fulltallig og man som supporter muligens treffer på 1 av 10 XI, mens hos andre lag har man en klar å tydelig stamme i laget og rundt stammen er det også rimelig bankers hvem som starter. Eksempel City i helgen. De 5 bak var klink og ingen spørsmål om ikke Dias var klar nok til å starte. Eneste spørsmålet er om Gundogan/Jesus starter eller Grealish/Sterling. Hos er spørsmålet starter Lukaku eller Kai, starter Ziyech eller Werner, starter Odoi eller Pulisic, hvem av de 3 starter på midten. Spørsmålene hadde jo vært enda større om ikke Dansken, Chalobah og vingbackene var ute. Hvem hadde startet bak da? Eneste klinke er Rudiger og Tsilva, men tredje mann er jo bingo.


Dette er ikke rotasjon pga belastning men rotasjon for å rotere å være smart å gjøre ting vanskeligere enn man burde gjort

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

Trolljegeren skrev: man jan 17, 2022 12:24 pm Her er jeg veldig, veldig, VELDIG enig. Jeg forstår ikke denne evinnelige rotasjonen når den ikke er utløst av skader eller suspensjoner.
Jeg er til dels enig, men vi har hatt ekstremt mange skader og covidtilfeller denne sesongen. Mange roteringer har vært nødvendige.
Samtidig vet vi at våre offensive spillere ikke har levert varene når de har fått sjansen. Det er vel bare Mason Mount som har levert stabilt godt, og han har også vært en del ute denne sesongen.
Rotering er også en måte å holde en stor spillerstall fornøyd på. Jeg kan for eks. tenke meg at Havertz ikke er fornøyd etter City-kampen når han ser hva Ziyech, Hudson-Odoi, Lukaku og Pulisic leverer på banen.


KingsRoad

Legg inn av KingsRoad »

Lew_Ashby skrev: søn jan 16, 2022 12:32 pm Synes det er helt voldsomme overreaksjoner etter gårsdagens tap og den svake perioden vår. Orker ikke en full søndagsnovelle her nå, men Chelsea-fansen må være blant de mest reaksjonære i fotballverdenen.
Mangel på frisk luft under Coronaen, sikkert. Vi presterte greit på lørdag, og hadde sjanser (eller mulighet til å skape sjanser...) til å få til noe. Hjernedyppet fra Kova bør vi jo justere for, dette ble ikke akkurat skapt av kamp-planen. Så den ser i ettertid grei ut.

Samtidig har Tuchel helt rett ang. kampen mot Man. City; Manglende kvalitet på topp (i avgjørende situasjoner). Men hvem er det som velger ut spillerne?

Det er Tuchel som plukker ut Ziyech, mannen bak en av tidenes dårligste forsøk på en relativt enkel gjennombrudds-pasning. Så den kraftige reaksjonen fra sidenlinjen bør være rettet mot seg selv og det hårreisende laguttaket.

Ziyech har befestet, gang på gang, at han ikke holder nivået. Så da får enten Tuchel benke ham (med der tilhørende surmuling), eller sende ham på dør i januar-vinduet. Alle andre i troppen gjør en bedre jobb, og vi har alt for mange om beinet (så belastning faller fort bort som argumentasjon). Pulisic ikke langt unna samme status, men kan forsvares i elleveren, gitt rullering.

P.S. Stoler fortsatt 100 % på Tuchel, men kan nesten virke som om hans fotballfilosofi ikke er fullt ut forenlig med en alt for stor spillergruppe. Den må vingeklippes.

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

Verdens beste målvakt.


Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Og Tuchel verdens beste trener 🤌

Lewis Hall trente med A-laget idag, og var ikke med da U23-laget tapte 2-3 mot Palace. Skal vi få en overraskende PL-debut på Hall imorgen? Tipper han er i tropp. Kenedy trente forresten også...

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

Lew_Ashby skrev: man jan 17, 2022 8:32 pm Kenedy trente forresten også...
😑



Godkjent bud, men Hazard ønsker ikke å dra til Newcastle.

KTBFFH

Legg inn av KTBFFH »

Ikke langt unna must win kamp i kveld. Lagene bak oss er ikke mange poeng bak oss om de vinner henge kampene sine.

Håper på

Kepa
Sarr Silva Rudiger
Azpi Kante Kova Odoi
Werner Mount
Kai

På tide at Kai får spille, Lukaku har vært dårlig i det siste. Werner burde spilt mot City og Alonso må bare ut.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Fotball er en brutal idrett, og i en klubb som Chelsea har vi ikke råd til gratispassasjerer. Mange mener nok at jeg har vært for lite kritisk til Werner, men jeg holder fast ved at jeg tror han har en fremtid som produktiv Chelsea-spiller. At fyren fremstår som en av de mest ydmyke Chelsea-spillerne vi noensinne har hatt, og i motsetning til flere av floppene våre jobber utrettelig for laget og ikke gjemmer seg fra å komme til avslutninger etter en bom, gjør nok at jeg ikke klarer å vurdere ham på isolert på grunnlag av prestasjonene som angriper. Har ikke håpet på så mye på at en spiller skal lykkes i Chelsea siden Torres.

Hei, Romelu. Noter deg dette her din klovn:


Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

KTBFFH skrev: tir jan 18, 2022 9:07 am Ikke langt unna must win kamp i kveld. Lagene bak oss er ikke mange poeng bak oss om de vinner henge kampene sine.

Håper på

Kepa
Sarr Silva Rudiger
Azpi Kante Kova Odoi
Werner Mount
Kai

På tide at Kai får spille, Lukaku har vært dårlig i det siste. Werner burde spilt mot City og Alonso må bare ut.
Ja takk til dette laget. Sarr og Rudi bytter side slik at Sarr får brukt venstrefoten sin. Går ut ifra at Lamptey starter igjen idag, Alonso og Sarr vs. Lamptey er ikke ideelt. Så er helt enig med deg i at CHO bør starte denne. Usikker på om jeg vil ha Jorg i denne, men mulig han bør inn som en av de mer utvhilte tilgjengelig. Mount er forhåpentligvis 100% klar.

Begynner å bli veldig spent i dag, nesten mer enn jeg var på lørdag. Denne kampen er veldig viktig, stinker slitekamp herfra til helvete.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Lew_Ashby skrev: tir jan 18, 2022 4:36 pm Fotball er en brutal idrett, og i en klubb som Chelsea har vi ikke råd til gratispassasjerer. Mange mener nok at jeg har vært for lite kritisk til Werner, men jeg holder fast ved at jeg tror han har en fremtid som produktiv Chelsea-spiller. At fyren fremstår som en av de mest ydmyke Chelsea-spillerne vi noensinne har hatt, og i motsetning til flere av floppene våre jobber utrettelig for laget og ikke gjemmer seg fra å komme til avslutninger etter en bom, gjør nok at jeg ikke klarer å vurdere ham på isolert på grunnlag av prestasjonene som angriper. Har ikke håpet på så mye på at en spiller skal lykkes i Chelsea siden Torres.

Hei, Romelu. Noter deg dette her din klovn:

Yimo slår meg som en type som vil produsere etter hvett, men det vil ta lang tid før han finner seg skikkelig til rette. Det intervjuet der viser bare hvor lav selvtillit han har. Dessverre. En ekte spiss på et storlag må vise mer enn ydmykhet og hard jobbing.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

GatlingGun skrev: tir jan 18, 2022 4:45 pm Yimo slår meg som en type som vil produsere etter hvett, men det vil ta lang tid før han finner seg skikkelig til rette. Det intervjuet der viser bare hvor lav selvtillit han har. Dessverre. En ekte spiss på et storlag må vise mer enn ydmykhet og hard jobbing.
Han er en rar fotballspiller altså. Er enig i at han ser ut å tidvis slite litt med selvtilliten, men samtidig har jeg aldri sett en spiss ønske så sterkt å komme i scoringsposisjon igjen etter noen misser. Det er nesten rart at han ønsker det.

Uansett. Håper han starter sammen med Havertz og Mount fremme idag, og setter et par mål.

GoldenTeacher

Legg inn av GoldenTeacher »

Werner har noe uforløst over seg, håper dere kvitter dere med han. Virker som en kjernekar ja.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»