Jens Stoltenberg som sentralbanksjef?

Svar
Brezjnev

Re: Jens Stoltenberg som sentralbanksjef?

Legg inn av Brezjnev »

pfrog567 skrev: søn jan 16, 2022 12:09 pm
GoingKronos skrev: søn jan 16, 2022 11:53 am
pfrog567 skrev: søn jan 16, 2022 11:37 am
Ja jøss, her var det mye "genialt"..
Veldig få statsministere, statsråder, partiledere og stortingsrepresentanter på den lista. Stort sett fagfolk, noen med politiske verv knyttet opp til sin fagkunnskap - men med sitt hovedsakelige virke utenfor partipolitikken.
Så stortingsrepresentant Bomhoff, statsråd Jahn, finansminister Brofoss, statssekretærene Moland Storvik, samt finansråd Gjedrem, hadde ikke noe med politikken å gjøre altså.. og veldig "få" når det gjelder 5 av 9 stk..
Gjedrem har ikke politisk bakgrunn, finansråd er en jobb ikke et verv. Han hadde for øvrig den jobben under både AP-regjering, sentrumsregjering og H/FrP-regjering.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

pfrog567 skrev: søn jan 16, 2022 12:09 pm
Så stortingsrepresentant Bomhoff, statsråd Jahn, finansminister Brofoss, statssekretærene Moland Storvik, samt finansråd Gjedrem, hadde ikke noe med politikken å gjøre altså.. og veldig "få" når det gjelder 5 av 9 stk..
Finansråd er en embetsfunksjon i finansdepartementet, som jo peker mot at du kanskje ikke har så mye kunnskap om det du skriver om.

Og det er en grunn til at vi gikk over til en uavhengig sentralbank, og det er faktisk lovfestet. Det var det ikke måten sentralbanken var organisert etter krigen under f.eks Brofoss.

Jeg syns heller ikke det er veldig vanskelig å se at det er forskjell på å være statssekretær i et fagdepartement og det å være partileder, statsråd, stortingsrepresentant og statsminister - du er naturligvis på en helt annen måte knyttet til partipolitikken i slike sentrale roller enn i en rådgiverrolle. Så syns jeg av det jeg har lest nå i ettertid om Moland at han ikke burde ha blitt utnevnt til jobben og det endte jo også at han måtte trekke seg.

CliffC

Legg inn av CliffC »

pfrog567 skrev: søn jan 16, 2022 11:37 am
Den første, Karl Gether Bomhoff, i perioden 1893-1920, stortingsrepresentant for Venstre fra 1895 til 1897.

- Gunnar Jahn, 1946-1954, hadde statsrådposter for Venstre i to regjeringer.

- Erik Brofoss, 1954-1970, ble finansminister i Einar Gerhardsens første rene Ap-regjering i 1945.

- Knut Getz Wold, 1970-1985, jobbet i Finansdep. etter krigen, og også i Handelsdep. og Sosialdep senere.

- Hermod Skånland, 1985-1993, jobbet i flere år i Finansdepartementet før han begynte i Norges Bank i 1971.

- Torstein Moland, 1994-1995, statssekretær (Ap) ved statsministerens kontor i perioden 1986-1989.

- Kjell Storvik, 1995-1998, statssekretær i Finansdepartementet under statsråd Rolf Presthus i 1981-1985.

- Svein Gjedrem, 1999-2010, erfaring fra Finansdepartementet i perioden 1979-1998 og finansråd fra 1996 til 1998.

- Øystein Olsen, 2010- . var ekspedisjonssjef for Økonomiavdelingen i Finansdepartementet i 1999-2005, og er en av arkitektene bakom handlingsregelen.

Ja jøss, her var det mye "genialt"..
Ut i fra denne beskrivelsen er det vel fra Brofoss bare Moland og Storvik som har vært politikere. Jeg understreker at jeg er på tynn is her, da jeg ikke kjenner historikken på det politiske feltet til disse karene, men å jobbe i et departement tilsier ikke at man er politiker. Å være statssekretær derimot er dette.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

GoingKronos skrev: søn jan 16, 2022 10:39 am
fargeblind skrev: søn jan 16, 2022 10:27 am
GoingKronos skrev: søn jan 16, 2022 10:07 am

Heldigvis lever vi i et demokrati, og ikke i en embetsmannstat.
Riktig. Her ligger et demokratisk stortingsvedtak i bunn.
Når Stortinget har vedtatt at regjeringen v/ finansdepartets embetsverk ansetter sentralbanksjefen, er det slik.
Skal dette endres, må det et nytt stortingsvedtak til.
En regjering godkjenner ingen avgjørelser fra embetsverket, de tar selvstendig avgjørelse. Det er en grunn til at vi har politikere som øverste ansvarlig i departementene. Så har Stortinget rett til å blande seg inn i hva de så måtte ønske av det regjeringen gjør, og en statsråd er hele tiden avhengig av tillit i Stortinget. Så Gårdsdattra sin virkelighetsoppfatning hører hjemme i en tid før 1884.
Utrolig naivt å tro at ikke statsråden v/regjeringen bestemmer hvem som skal bli sentralbanksjef. Om de ikke hadde en finger med i spillet, ville ikke politikere hatt så mange retrett stillinger, som fylkesmann.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

newsflash skrev: søn jan 16, 2022 12:26 pm
pfrog567 skrev: søn jan 16, 2022 12:24 pm Ja, og jeg ser at noen av de tidligere sentralbanksjefene, har vært visesentralbanksjef før de "arvet" jobben som sentralbanksjef. Da er det vel mest naturlig at hun visesentralbanksjefen nå blir utnevnt til sentralbanksjef. Eller?
Åpenbart.

Og slik ville det også blitt, helt til media begynte å skrive om at "Stoltenberg ikke kom til å takke nei dersom han ble spurt".

Det første Bache bør gjøre dersom hun faktisk får jobben er å kalle Tangen inn på teppet for hans rolle i denne saken og forsøket på å få velge sin egen sjef.
Da blir nok Bache neste sentralbanksjef vil jeg tro. Hun har CV`en i orden :)

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

jakral skrev: lør jan 15, 2022 11:37 am
Orakelet skrev: lør jan 15, 2022 10:16 am Jeg skulle til å kommentere dette. Jeg leste det nettopp og tankene som slo meg var:

1. Hvorfor er det så viktig for Skartveit at Stoltenberg blir ny sjef at hun ofrer hele sin journalistiske troverdighet? Jeg skjønte at hun måtte ha en AP tilknytning og et google-søk bekreftet det. Hun var med i AUF og er kun noen år yngre enn Stoltenberg. Her er det tydeligvis flere som "ikke har møttes"
Det har muligens vært nevnt tidligere her (gidder ikke lese gjennom 9 sider), men Hanne Skartveit har jo vært tett knyttet til Stoltenberg-familien i hele sitt liv som barndomsvenninne med avdøde Nini.
Gammel AUFer også? Og sånn sett kanskje møtt Jens i ungdommen over en rev💨

Downlight

Legg inn av Downlight »

MatsEn89 skrev: søn jan 16, 2022 8:19 pm
jakral skrev: lør jan 15, 2022 11:37 am
Orakelet skrev: lør jan 15, 2022 10:16 am Jeg skulle til å kommentere dette. Jeg leste det nettopp og tankene som slo meg var:

1. Hvorfor er det så viktig for Skartveit at Stoltenberg blir ny sjef at hun ofrer hele sin journalistiske troverdighet? Jeg skjønte at hun måtte ha en AP tilknytning og et google-søk bekreftet det. Hun var med i AUF og er kun noen år yngre enn Stoltenberg. Her er det tydeligvis flere som "ikke har møttes"
Det har muligens vært nevnt tidligere her (gidder ikke lese gjennom 9 sider), men Hanne Skartveit har jo vært tett knyttet til Stoltenberg-familien i hele sitt liv som barndomsvenninne med avdøde Nini.
Gammel AUFer også? Og sånn sett kanskje møtt Jens i ungdommen over en rev💨
Det er vel en kommentators privilegium å ytre sine meninger uten at leserne kjenner noe til kommentatorens bakgrunn og bekjentskapskrets, men noen ganger slår det litt uheldige ut.

Skippern12

Legg inn av Skippern12 »

Er ganske sikker på at Jugejonas allerede har bestemt at han skal ha den jobben.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

newsflash skrev: søn jan 16, 2022 10:12 am
Gårdsdattra skrev: søn jan 16, 2022 12:22 am Reaksjonene handler ikke om annet enn hat mot AP. Når opposisjonen begynner med å ikke bare antyde, men beskylde statsministeren for løgn når han referer fra en skogstur og fra private middager, så har det gått for langt.
Jeg husker at denbforrige regjeringen ikke ville ha åpenhet om postlister og annet.
Nå generalisere du, mine innvendinger mot dette skyldes definitivt ikke noe hat mot Ap.

Jeg ønsker mest mulig åpenhet, når Støre først sier at han hørte om dette fra media, men senere må innrømme at joda, Stoltenberg har nevnt dette før, men de har ikke snakket om det, så får jeg (og mange med meg) følelsen av at her er det noe som skurrer.

Hva er det som skurrer? Stoltenberg sa at han ville søke, og Støre ville ikke snakke om dette, var det da en samtale om tema eller ikke? i mitt hode så ble det ingen samtale fordi Støre sa nei.
Tangen har også uttalt at Støre ikke ville snakke om ansettelsen av JS som ny sentralbanksjef da han brakte det på bane i en privat middag hos Knut Brundtland.
Og hvorfor skulle vi ikke tro på dette? Ingen av de som spiste middager sammen har noe med ansettelsen å gjøre, og kan derfor ikke påvirke den. Det er embetsverket i finansdepartementet som først ba både Ida og Jens om å søke, og som nå er i en prosess der de intervjuer kandidatene og etterhvert utferdiger sin innstilling. Så er det Vedums tur til å godkjenne innstillingen eller ikke, og til slutt er det kongen i statsråd som avgjør. Siden kan kontrollkomiteen i stortinget be om å få se på saken. Ryddigere kan det ikke bli.
For ordens skyld så har Stoltenberg kontaktet lovavdelingen i justisdepartementet for egen habilitetskontroll, som altså er helt ok.

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

Gårdsdattra skrev: lør jan 15, 2022 1:27 am
Starstruck skrev: tor jan 13, 2022 4:58 pm Nå er det slitsomt å lese alt i denne tråden, enhver oppegående person ser jo at Jens overhodet ikke er partipolitisk uavhengig, men det mest gøyale argumentet for at han skal få jobben var utvilsomt at han gjennom sitt virke som NATOs generalsekretær er bedre egnet til å holde Nicolai Tangen i ørene enn noen andre.

Hva er morsomt med at Nicolay Tangen også ønsker Stoltenberg som sin sjef på grunn av sin geopolitiske kunnskap? Jeg finner det logisk.
Det er dobbeltmorsomt at Tangen skal kunne velge sin egen sjef. Da snakker vi privilegert ansatt!

De færreste ser vel Stoltenbergs NATO-bakgrunn som direkte relevant for sjefstolen i NB, ingen andre tidligere sentralbanksjefer har i hvert fall hatt en lignende stilling.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Starstruck skrev: man jan 17, 2022 12:05 am
Gårdsdattra skrev: lør jan 15, 2022 1:27 am
Starstruck skrev: tor jan 13, 2022 4:58 pm Nå er det slitsomt å lese alt i denne tråden, enhver oppegående person ser jo at Jens overhodet ikke er partipolitisk uavhengig, men det mest gøyale argumentet for at han skal få jobben var utvilsomt at han gjennom sitt virke som NATOs generalsekretær er bedre egnet til å holde Nicolai Tangen i ørene enn noen andre.

Hva er morsomt med at Nicolay Tangen også ønsker Stoltenberg som sin sjef på grunn av sin geopolitiske kunnskap? Jeg finner det logisk.
[/quot

Det er dobbeltmorsomt at Tangen skal kunne velge sin egen sjef. Da snakker vi privilegert ansatt!

De færreste ser vel Stoltenbergs NATO-bakgrunn som direkte relevant for sjefstolen i NB, ingen andre tidligere sentralbanksjefer har i hvert fall hatt en lignende stilling.


Slik verden ser ut pr i dag så er Norge i en unik situasjon som har NATOS generalsekretær i hende og i sin avsluttende periode, samtidig som sjefen for Norges bank blir ledig. Vi kan ikke få en bedre kandidat til jobben som styreleder for oljefondet vårt.
Se på USA som kanskje går mot et diktatur, se på Russland som mest sannsynlig havner i krig not Ukraina, se på KIna ....... Og klimakrisen, vi trenger Stoltenberg og hans innsikt og ikke minst forståelse av verden i en stilling som sentralbanksjef og styreleder for oljefondet. Oljefondet er våre felles sparepenger, husk det..

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Starstruck skrev: man jan 17, 2022 12:05 am
Gårdsdattra skrev: lør jan 15, 2022 1:27 am
Starstruck skrev: tor jan 13, 2022 4:58 pm Nå er det slitsomt å lese alt i denne tråden, enhver oppegående person ser jo at Jens overhodet ikke er partipolitisk uavhengig, men det mest gøyale argumentet for at han skal få jobben var utvilsomt at han gjennom sitt virke som NATOs generalsekretær er bedre egnet til å holde Nicolai Tangen i ørene enn noen andre.

Hva er morsomt med at Nicolay Tangen også ønsker Stoltenberg som sin sjef på grunn av sin geopolitiske kunnskap? Jeg finner det logisk.
Det er dobbeltmorsomt at Tangen skal kunne velge sin egen sjef. Da snakker vi privilegert ansatt!
Akkurat det punktet morer meg meget, sammenholdt med det at NBIM-sjefen visstnok må holdes i øra. Tangen er en så egenrådig type at vi må velge fyren Tangen ønsker som sjef, til å holde Tangen i øra.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

newsflash skrev: søn jan 16, 2022 11:29 am
fargeblind skrev: søn jan 16, 2022 11:25 am
Det vet ikke jeg. Intet er lekket om det som skjer meg bekjent.
Det ligger an til at èn av to kandidater blir ansatt.
Hva "noen" lekker, kan ikke jeg personlig bry meg om.
Jeg vet ikke engang hvem "noen" er.
Du får bla deg tilbake til de første innleggene i denne tråden. Den ble startet på en tilsynelatende koordinert kampanje der en rekke aviser "plutselig" skrev om hvor bra Stoltenberg passer som sentralbanksjef og at han ikke kom til å takke nei dersom han fikk muligheten.
Uproblematisk. Det er lov markedsføre seg selv.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Brezjnev skrev: man jan 17, 2022 9:23 am
Starstruck skrev: man jan 17, 2022 12:05 am
Gårdsdattra skrev: lør jan 15, 2022 1:27 am


Hva er morsomt med at Nicolay Tangen også ønsker Stoltenberg som sin sjef på grunn av sin geopolitiske kunnskap? Jeg finner det logisk.
Det er dobbeltmorsomt at Tangen skal kunne velge sin egen sjef. Da snakker vi privilegert ansatt!
Akkurat det punktet morer meg meget, sammenholdt med det at NBIM-sjefen visstnok må holdes i øra. Tangen er en så egenrådig type at vi må velge fyren Tangen ønsker som sjef, til å holde Tangen i øra.
Det var vel kanskje noe man burde ha tenkt over når man valgte Tangen som leder av Oljefondet. Han er en person som lett kan dominere, og det viser han vel her i rollen han påtar seg i forhold til valg av ny sentralbanksjef.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Folk_flesk skrev: man jan 17, 2022 11:07 am
Brezjnev skrev: man jan 17, 2022 9:23 am
Starstruck skrev: man jan 17, 2022 12:05 am

Det er dobbeltmorsomt at Tangen skal kunne velge sin egen sjef. Da snakker vi privilegert ansatt!
Akkurat det punktet morer meg meget, sammenholdt med det at NBIM-sjefen visstnok må holdes i øra. Tangen er en så egenrådig type at vi må velge fyren Tangen ønsker som sjef, til å holde Tangen i øra.
Det var vel kanskje noe man burde ha tenkt over når man valgte Tangen som leder av Oljefondet. Han er en person som lett kan dominere, og det viser han vel her i rollen han påtar seg i forhold til valg av ny sentralbanksjef.
Tangen trenger nok en sterk overordnet, jeg forstår bare ikke hvorfor Stoltenbergs forkjempere tror at Wolden Bache er ute av stand til å håndtere oppgaven. Hvilken erfaring har han med å håndtere typer som Tangen? Jeg ser at det trekkes frem at klarer man å håndtere Trump så klarer man å håndtere alle, men Stoltenberg var ikke Trumps sjef. Tvert i mot. Håndteringen bestod heller ikke i å sette skapet på plass, igjen tvert i mot. Trump ble håndtert ved at Stoltenberg var så servil at det til tider var vondt å se på.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Brezjnev skrev: man jan 17, 2022 11:30 am
Folk_flesk skrev: man jan 17, 2022 11:07 am
Brezjnev skrev: man jan 17, 2022 9:23 am

Akkurat det punktet morer meg meget, sammenholdt med det at NBIM-sjefen visstnok må holdes i øra. Tangen er en så egenrådig type at vi må velge fyren Tangen ønsker som sjef, til å holde Tangen i øra.
Det var vel kanskje noe man burde ha tenkt over når man valgte Tangen som leder av Oljefondet. Han er en person som lett kan dominere, og det viser han vel her i rollen han påtar seg i forhold til valg av ny sentralbanksjef.
Tangen trenger nok en sterk overordnet, jeg forstår bare ikke hvorfor Stoltenbergs forkjempere tror at Wolden Bache er ute av stand til å håndtere oppgaven.
Vanskelig å si. Har ikke peiling på hvem denne Wolden Bache er. Så for meg er det et helt åpent spørsmål om hun vil bli dominert av Tangen eller ikke. Så mye støy det er blitt rundt Stoltenberg så er det kanskje like greit at hun får jobben, så vil ettertiden vise om det var en tabbe eller et bra valg.

Ellers brukes det vel tvilsomme argumenter i favør begge to. I forhold til Wolden Bache så er en gjenganger: "Nå trengs det en kvinne i jobben".

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Folk_flesk skrev: man jan 17, 2022 11:40 am
Brezjnev skrev: man jan 17, 2022 11:30 am
Folk_flesk skrev: man jan 17, 2022 11:07 am

Det var vel kanskje noe man burde ha tenkt over når man valgte Tangen som leder av Oljefondet. Han er en person som lett kan dominere, og det viser han vel her i rollen han påtar seg i forhold til valg av ny sentralbanksjef.
Tangen trenger nok en sterk overordnet, jeg forstår bare ikke hvorfor Stoltenbergs forkjempere tror at Wolden Bache er ute av stand til å håndtere oppgaven.
Vanskelig å si. Har ikke peiling på hvem denne Wolden Bache er. Så for meg er det et helt åpent spørsmål om hun vil bli dominert av Tangen eller ikke. Så mye støy det er blitt rundt Stoltenberg så er det kanskje like greit at hun får jobben, så vil ettertiden vise om det var en tabbe eller et bra valg.

Ellers brukes det vel tvilsomme argumenter i favør begge to. I forhold til Wolden Bache så er en gjenganger: "Nå trengs det en kvinne i jobben".
Jeg forventet vel ikke at du skulle kunne svare, var mer et spørsmål ut i luften. Et uttrykk for undring over hvor mange, som jeg mistenker ikke vet mer om henne enn i beste fall hva som står på CV-en postet på bankens hjemmeside, som virker hellig overbevist om at hun vil være ute av stand til å håndtere Tangen.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Brezjnev skrev: man jan 17, 2022 12:04 pm
Folk_flesk skrev: man jan 17, 2022 11:40 am
Brezjnev skrev: man jan 17, 2022 11:30 am

Tangen trenger nok en sterk overordnet, jeg forstår bare ikke hvorfor Stoltenbergs forkjempere tror at Wolden Bache er ute av stand til å håndtere oppgaven.
Vanskelig å si. Har ikke peiling på hvem denne Wolden Bache er. Så for meg er det et helt åpent spørsmål om hun vil bli dominert av Tangen eller ikke. Så mye støy det er blitt rundt Stoltenberg så er det kanskje like greit at hun får jobben, så vil ettertiden vise om det var en tabbe eller et bra valg.

Ellers brukes det vel tvilsomme argumenter i favør begge to. I forhold til Wolden Bache så er en gjenganger: "Nå trengs det en kvinne i jobben".
Jeg forventet vel ikke at du skulle kunne svare, var mer et spørsmål ut i luften. Et uttrykk for undring over hvor mange, som jeg mistenker ikke vet mer om henne enn i beste fall hva som står på CV-en postet på bankens hjemmeside, som virker hellig overbevist om at hun vil være ute av stand til å håndtere Tangen.
Hun har ihvertfall så langt jeg vet ingen bindinger til Tangen. Ikke er hun foreslått som ny sentralbansksjef av Tangen heller.

Så på det punktet stiller hun jo bedre enn Stoltenberg når man skal vudere evnen til å holde ham i tøylene.

Downlight

Legg inn av Downlight »

Vil Wolden Bache fortsette i NB dersom hun får Stoltenberg som sjef. Det er kanskje tvilsomt. Synd om en dyktig kvinne skvises ut.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Downlight skrev: man jan 17, 2022 2:55 pm Vil Wolden Bache fortsette i NB dersom hun får Stoltenberg som sjef. Det er kanskje tvilsomt. Synd om en dyktig kvinne skvises ut.
Hun blir ikke "skvist ut" med mindre du mener at en vise-sentralbanksjef har automatisk krav på opprykk til sentralbanksjef hver gang jobben blir ledig.

Men hvis du mener at dette er et slags prinsipp så regner jeg med at du også protesterte mot at en dyktig mann som Trond Grande, NK i Oljefondet siden 2011, ble "skvist ut" da Nicolai Tangen fikk jobben som sjef i Oljefondet.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rhabagatz skrev: man jan 17, 2022 11:04 am
Uproblematisk. Det er lov markedsføre seg selv.
Ingen som har påstått at det er ulovlig. Men det avslører hvordan uformelle maktstrukturer sørger for "sine". Gutteklubben grei om du vil.

Dette ble så overtydelig i denne saken at det kom en motreaksjon. Det er ikke ofte.

Jeg satser på at Stoltenberg tar hintet og trekker kandidaturet. Det tror jeg nok Støre gjør også...

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Gårdsdattra skrev: søn jan 16, 2022 11:53 pm Hva er det som skurrer? Stoltenberg sa at han ville søke, og Støre ville ikke snakke om dette, var det da en samtale om tema eller ikke? i mitt hode så ble det ingen samtale fordi Støre sa nei.
Tangen har også uttalt at Støre ikke ville snakke om ansettelsen av JS som ny sentralbanksjef da han brakte det på bane i en privat middag hos Knut Brundtland.
Og hvorfor skulle vi ikke tro på dette? Ingen av de som spiste middager sammen har noe med ansettelsen å gjøre, og kan derfor ikke påvirke den. Det er embetsverket i finansdepartementet som først ba både Ida og Jens om å søke, og som nå er i en prosess der de intervjuer kandidatene og etterhvert utferdiger sin innstilling. Så er det Vedums tur til å godkjenne innstillingen eller ikke, og til slutt er det kongen i statsråd som avgjør. Siden kan kontrollkomiteen i stortinget be om å få se på saken. Ryddigere kan det ikke bli.
For ordens skyld så har Stoltenberg kontaktet lovavdelingen i justisdepartementet for egen habilitetskontroll, som altså er helt ok.
Både Stoltenberg og Støre har vært i gamet lenge. Tror du virkelig Stoltenberg ikke vet at Støre vil være inhabil i behandlingen av denne saken? Hvorfor ta opp dette i første omgang?

Så kan en selvfølgelig diskutere om dette var en samtale eller ikke, det er irrelevant. Støre sa at han hørte om dette for første gang igjennom media. Det er rett og slett feil. Og det svekker troverdigheten ytterlige at han forsvarer det med at han ikke definerer det som en samtale...

Så nei, dette er ingen ryddig håndtering. Hverken fra Støre, Stoltenberg eller Tangen.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

newsflash skrev: man jan 17, 2022 4:35 pm
Rhabagatz skrev: man jan 17, 2022 11:04 am
Uproblematisk. Det er lov markedsføre seg selv.
Ingen som har påstått at det er ulovlig. Men det avslører hvordan uformelle maktstrukturer sørger for "sine". Gutteklubben grei om du vil.

Dette ble så overtydelig i denne saken at det kom en motreaksjon. Det er ikke ofte.

Jeg satser på at Stoltenberg tar hintet og trekker kandidaturet. Det tror jeg nok Støre gjør også...
Stadig vekk snakk om "maktstrukturer" og gutteklubben Grei her.

Men, det er ingen tvil om at Stoltenberg er godt kvalifisert. Hvorvidt han faglig sett holder mål må avdekkes i intervju, men bortsett fra det har han førsteklasses kvaliteter. Det også lite som tyder på at "maktstrukturene" vil ha han i posten for å utøve politisk makt, institusjonene er som kjent trolig den mest uavhengige i hele statsapparatet. Det kan ikke være slik at man avviser kandidater utelukkende basert i markedsføringen, "maktstrukturer" og gutteklubben Grei , selv om de skulle være den beste kandidaten. Det er ingen tjent med.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rhabagatz skrev: man jan 17, 2022 5:22 pm
Stadig vekk snakk om "maktstrukturer" og gutteklubben Grei her.

Men, det er ingen tvil om at Stoltenberg er godt kvalifisert. Hvorvidt han faglig sett holder mål må avdekkes i intervju, men bortsett fra det har han førsteklasses kvaliteter. Det også lite som tyder på at "maktstrukturene" vil ha han i posten for å utøve politisk makt, institusjonene er som kjent trolig den mest uavhengige i hele statsapparatet. Det kan ikke være slik at man avviser kandidater utelukkende basert i markedsføringen, "maktstrukturer" og gutteklubben Grei , selv om de skulle være den beste kandidaten. Det er ingen tjent med.
Det er jo ikke så rart at det er snakk om maktstrukturer og gutteklubben grei når det er dette saken handler om?

Den som først og fremst ønsker denne jobben er nok Stoltenberg selv. Slik saken har utviklet seg tror jeg ikke Støre er like ivrig for å si det forsiktig...

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

newsflash skrev: man jan 17, 2022 5:41 pm
Rhabagatz skrev: man jan 17, 2022 5:22 pm
Stadig vekk snakk om "maktstrukturer" og gutteklubben Grei her.

Men, det er ingen tvil om at Stoltenberg er godt kvalifisert. Hvorvidt han faglig sett holder mål må avdekkes i intervju, men bortsett fra det har han førsteklasses kvaliteter. Det også lite som tyder på at "maktstrukturene" vil ha han i posten for å utøve politisk makt, institusjonene er som kjent trolig den mest uavhengige i hele statsapparatet. Det kan ikke være slik at man avviser kandidater utelukkende basert i markedsføringen, "maktstrukturer" og gutteklubben Grei , selv om de skulle være den beste kandidaten. Det er ingen tjent med.
Det er jo ikke så rart at det er snakk om maktstrukturer og gutteklubben grei når det er dette saken handler om?

Den som først og fremst ønsker denne jobben er nok Stoltenberg selv. Slik saken har utviklet seg tror jeg ikke Støre er like ivrig for å si det forsiktig...
Det er ikke noe poeng å snakke om maktstrukturer om det ikke har uregelmessigheter i prosessen og den beste kandidaten får jobben. At stoltenberg har venner er ikke i seg selv nok til å skrike ut om maktstrukturer. Han er en meget sterk kandidat, så det blir ikke en politisk plassering. Ap har svært lite å tjene på bånd til sentralbansjefen.

hvorfor skal man snakke om maktstrukturer, om det ikke er maktmisbruk?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rhabagatz skrev: man jan 17, 2022 6:10 pm
Det er ikke noe poeng å snakke om maktstrukturer om det ikke har uregelmessigheter i prosessen og den beste kandidaten får jobben. At stoltenberg har venner er ikke i seg selv nok til å skrike ut om maktstrukturer. Han er en meget sterk kandidat, så det blir ikke en politisk plassering. Ap har svært lite å tjene på bånd til sentralbansjefen.

hvorfor skal man snakke om maktstrukturer, om det ikke er maktmisbruk?
Ingen uregelmessigheter i prosessen? Du har ikke fått med deg Tangen som gjentatte ganger lanserer Stoltenberg som sin egen sjef? Støre som rett og slett ikke snakket sant om første gang han hørte om at Stoltenberg var interessert? En samordnet aksjon i en rekke aviser der de skriver om Stoltenbergs fortreffelighet og at han "ikke kom til å takke nei dersom han ble spurt"?

Hver for seg episoder litt på kanten, ser en det samlet så danner det seg definitivt et bilde av skjulte maktstrukturer og gutteklubben grei.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

newsflash skrev: man jan 17, 2022 6:25 pm

Ingen uregelmessigheter i prosessen?
Riktig. Ingen uregelmessigheter.
Tangen kan si hva han vil, han er ikke en del av prosessen og kan ønske seg Stoltenberg som sjef så mye han vil.
Støre er inhabil.
Stoltenberg har lov til å markedsføre seg.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rhabagatz skrev: man jan 17, 2022 6:35 pm Riktig. Ingen uregelmessigheter.
Tangen kan si hva han vil, han er ikke en del av prosessen og kan ønske seg Stoltenberg som sjef så mye han vil.
Støre er inhabil.
Stoltenberg har lov til å markedsføre seg.
Vel, jeg har pekt på det jeg mener samlet sett utgjør uregelmessigheter og sementerer bildet av skjulte maktstrukturer og gutteklubben grei.

Du vet, det som sto i innleget, men du valgte å ikke sitere...

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

newsflash skrev: man jan 17, 2022 6:41 pm
Rhabagatz skrev: man jan 17, 2022 6:35 pm Riktig. Ingen uregelmessigheter.
Tangen kan si hva han vil, han er ikke en del av prosessen og kan ønske seg Stoltenberg som sjef så mye han vil.
Støre er inhabil.
Stoltenberg har lov til å markedsføre seg.
Vel, jeg har pekt på det jeg mener samlet sett utgjør uregelmessigheter og sementerer bildet av skjulte maktstrukturer og gutteklubben grei.

Du vet, det som sto i innleget, men du valgte å ikke sitere...
null ganger tre er fortsatt null.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rhabagatz skrev: man jan 17, 2022 6:48 pm
newsflash skrev: man jan 17, 2022 6:41 pm
Rhabagatz skrev: man jan 17, 2022 6:35 pm Riktig. Ingen uregelmessigheter.
Tangen kan si hva han vil, han er ikke en del av prosessen og kan ønske seg Stoltenberg som sjef så mye han vil.
Støre er inhabil.
Stoltenberg har lov til å markedsføre seg.
Vel, jeg har pekt på det jeg mener samlet sett utgjør uregelmessigheter og sementerer bildet av skjulte maktstrukturer og gutteklubben grei.

Du vet, det som sto i innleget, men du valgte å ikke sitere...
null ganger tre er fortsatt null.
Så er det jo ikke det som er regnestykket heller. Selv om noen av de mest ignorante påstår det.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»