Generell diskusjon om corona

Låst
fazz

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av fazz »

Champis skrev: man jan 17, 2022 5:20 pm Prioriteringer? Hvor står det at de kan påføre hele befolkningen tiltak for å hindre bemanningsproblemer?
Det gjøres av politikerne hele tiden, senest med ny avregningsmetode på linjeleien på strømmen, samme gjør de med rushtid-avgifter og andre tiltak for å bedre trafikkflyten ( annet enn å utvide kapasiteten).

Champis

Legg inn av Champis »

Solvgutt1 skrev: man jan 17, 2022 5:07 pm
Brezjnev skrev: man jan 17, 2022 5:05 pm
Solvgutt1 skrev: man jan 17, 2022 4:55 pm
Hva ville vært irrasjonelt da? Så lenge man har gjort en prioritering og "fastsatt en risiko"(hva betyr egentlig dette)? Så er man rasjonell?

Er ikke alle handlinger en følge av en risikovurdering og en prioritering? Og ER handlingene virkelig i tråd med dette? Noen vil kanskje si at handlingene er mer i tråd med hva som gir minst motstand.

Rasjonalitet handler om fornuft og logikk. Hvis en handling er ulogisk og lite fornuftig, så er den irrasjonell. Disse tiltakene er lite fornuftig.

For å ta én konkret grunn til at dagens tiltak er irrasjonelle: Myndighetene har sagt at omikronsmitten kan være bra fordi den gir mild sykdom og bygger immunitet i befolkningen, som gjør oss rustet til å håndtere eventuelle nye varianter. De har eksplisitt sagt at de ønsker at dette skal skje.At en stor nok andel av befolkningen skal smittes, sånn at immuniteten i befolkningen styrkes. Samtidig holder de på tiltak som, hvis man ser på erfaringene fra andre land, sannsynligvis vil bidra til at bare en mindre del av befolkningen blir smittet før sommeren. Kanskje 10-20%.

En annen ting som er irrasjonelt er at man begrunner tiltak med frykt for at kommunale tjenester skal bli for belastet av sykefravær grunnet omikronvarianten. Samtidig holder man på karanteneregler som står for det meste av fraværet. Et rasjonelt tiltak her hadde vært å fjerne karantenekravene helt, særlig for de som verken jobber i helsevesenet eller har stor grad av publikumskontakt. Et enda sterkere tiltak hadde vært at man aksepterte at koronasyke gikk på jobb, særlig under de samme forutsetningene(gitt at de ikke var for syke).
Det går selvsagt en grense et sted, men det er ingen av delene i "regnestykket" vi snakker om som er spinnville. Da blir resultatet også rasjonelt.
Jeg vil helt klart kalle det spinnvilt, og hele resten av landet ville også kalt det spinnvilt for to år siden, å gripe inn i privatlivet til folk og næringslivet, for å forhindre et selvforskyldt sykefravær fra en smittsom sykdom som gir mindre alvorlig sykdom enn influensa.

Ja, det må være klinkende klart! Og det er vel egentlig nettopp dette det koker ned il når vi skal se på om tiltakene er forholdsmessige eller rasjonelle.

Champis

Legg inn av Champis »

fazz skrev: man jan 17, 2022 5:27 pm
Champis skrev: man jan 17, 2022 5:20 pm Prioriteringer? Hvor står det at de kan påføre hele befolkningen tiltak for å hindre bemanningsproblemer?
Det gjøres av politikerne hele tiden, senest med ny avregningsmetode på linjeleien på strømmen, samme gjør de med rushtid-avgifter og andre tiltak for å bedre trafikkflyten ( annet enn å utvide kapasiteten).

Hva i huleste har dette med smittevernsloven å gjøre?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

fazz skrev: man jan 17, 2022 5:27 pm
Champis skrev: man jan 17, 2022 5:20 pm Prioriteringer? Hvor står det at de kan påføre hele befolkningen tiltak for å hindre bemanningsproblemer?
Det gjøres av politikerne hele tiden, senest med ny avregningsmetode på linjeleien på strømmen, samme gjør de med rushtid-avgifter og andre tiltak for å bedre trafikkflyten ( annet enn å utvide kapasiteten).
Men prioriteringene må være hjemlet i et lovverk. De kan ikke bare "prioritere" etter eget forgodtbefinnende.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Champis skrev: man jan 17, 2022 5:17 pm
Brezjnev skrev: man jan 17, 2022 4:21 pm
Champis skrev: man jan 17, 2022 4:00 pm


Mener du at vi ikke hadde vært langt nærmere den svenske linjen hvis fagfolkene i FHI fikk bestemme?
Tror du det i så fall ikke hadde fått støtte fra folket, på samme måte som i Sverige?
Mener du at folket har støttet tiltakene fordi de er folket er rasjonelle og i liten grad påvirket av frykt/medier etc?
Mener du at det har vært rasjonelt når en del lurer på hvorfor vi ikke har strengere tiltak?
1. Du startet med "de fleste mente", og har kommet til "hvis FHI fikk bestemme". Noe det egentlig aldri var aktuelt at de skulle, men joda. Dersom historien var en annen ville nok historien vært en annen.

2. Nei, det tror jeg ikke.

3. Frykt er ikke irrasjonelt, frykt er vår venn. Selvsagt blir folk påvirket av omgivelsene, herunder offentlige instanser, men jeg er ikke med på forutsetningen om at de ville gått med på hva som helst Camilla Stoltenberg og Bent Høie forfektet.

4. Usikker på hva du egentlig spør om, men om du spør om jeg mener håndteringen av pandemien har vært rasjonell så er svaret "ja". Helt sikkert ikke optimal, antakeligvis et stykke unna, men absolutt rasjonelt.

De fleste mente at de var uaktuelt med strenge tiltak lenger enn noen måneder, ja. Uansett hva du sier.

Selvsagt var det mulig at FHI kunne fått mer gjennomslag rundt hvordan de første retningslinjene ble. Hvorfor mener du at det er så usannsynlig. De deltok vel ikke i det første møtet da de disukterte tiltak engang, og det har jo blitt argumentert for at ting kunne vært annerledes hvis de var representert der.

Hehe, så du bekrefter altså at du tror svenskene er helt annerledes enn nordmennene :lol:

Så frykt kan altså ikke være irrasjonelt.... :D

Det jeg spurte om er om du synes de som roper på strengere tiltak enn vi har hatt har virket rasjonelle. Tydeligvis....

Takk, når jeg fikk svar på disse spørsmålene, så faller puslebitene mer på plass :)
Hvis du mener at alt annet enn total lockdown ikke er strenge tiltak så har du et poeng. Det gjør du ikke, så da er dette bare en fortsettelse av din ekstremt uredelige form.

Det var uaktuelt fordi det ikke ville overlevd møtet med folket, noe regjeringen forstod.

Svensker er helt annerledes enn nordmenn på en del områder, på samme måte som også danskene er det.

Selvsagt har de generelt virket rasjonelle.

Bare hyggelig, alltid stas å kunne hjelpe noen til større forståelse for verden.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Jeg lurer forresten på om det er riktig å kalle den sykdommen man får av omikron for Covid-19 i det hele tatt. Covid-19 var navnet på sykdommen man fikk av den opprinnelige Wuhan-varianten, og som ble plassert på listen over allmenfarlige smittsomme sykdommer. Kjennetegnet på sykdommen var lungebetennelsen de alvorlig syke fikk. Jeg husker i starten av pandemien da tilgangen på tester var liten. Da stilte leger, også i Norge, diagnosen Covid-19 ved å se på bilder av lungene. Det var mange skriverier om skadene Covid-19 gjorde på lungene. De var unike, store og uopprettelige(nå snakker jeg om de alvorlig syke). Det var nettopp denne lungebetennelsen som gjorde Covid-19 så farlig. Land gikk tomme for respiratorer, folk "falt om i gatene".

Omikron er en helt annen variant, som først og fremst skiller seg fra de andre koronavariantene ved at den -ikke- angriper lungene i særlig grad. Istedenfor holder den seg stort sett i de øvre luftveiene. Ser man på tall fra Danmark og UK, så ser man at antallet på respiratorer ikke har økt siden omikron tok over. Tvert i mot, så har det gått ned. Nesten halvparten av de som legges inn med omikron legges inn av andre årsaker. Og av de som legges inn på grunn av omikron er det svært få som har behov for pustehjelp. Det samme rapporterte man fra Sør Afrika.

Likevel så innfører man strenge smittevernstiltak mot omikron. Man har anledning til dette fordi omikron gir Covid-19, som er definert som en allmenfarlig smittsom sykdom. Covid-19 er altså først og fremst en lungesykdom, men omikron gir nesten ikke alvorlig lungesykdom i det hele tatt. Langt mindre enn for eksempel influensa.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Solvgutt1 skrev: man jan 17, 2022 5:07 pm Jeg vil helt klart kalle det spinnvilt, og hele resten av landet ville også kalt det spinnvilt for to år siden, å gripe inn i privatlivet til folk og næringslivet, for å forhindre et selvforskyldt sykefravær fra en smittsom sykdom som gir mindre alvorlig sykdom enn influensa.
Flotte innlegg av deg på rekke og rad. Diskusjonen mellom deg og Brezjnev hviler litt på hvordan man skal definere rasjonalitet. Store Norske Leksikon definerer det slik: Rasjonell betyr fornuftsmessig og rasjonal. Det som er rasjonelt, preges av fornuft og logikk.

Med den definisjonen i hånd og dine overnevnte poenger, er det lite rasjonelt i å finne i dagens smittevern. Men rasjonalitet er vel ogås kanskje en litt subjektiv følelse. Forholdmessighet er for min del som sådan mer interresant. Restriksjonene kan være rasjonelle, men aldri i verden om de er forholdmessige.

basillen

Legg inn av basillen »

Det har vært en usedvanlig hektisk dag til tross for karantene og hjemmekontor. Masse jobb som tar lenger tid enn vanlig grunnet at hele familien er hjemme på en gang, og det er vanskelig å få kontinuerlig ro og fred :).

For de som er interessert så kan jeg si at sønnen min, som altså er den eneste i familien som har fått bekreftet Covid-19 på nåværende tidspunkt, er tilnærmet helt frisk. Han hadde litt feber i forgårs. I går og i dag har han ikke hatt feber i det hele tatt. Fra tid til annen har han hatt bitte litt hodepine (men svært lite - det har ikke vært behov for smertestillende) og litt snufs i nesen. Men allmenntilstanden er helt på topp, og hvis ikke vi hadde visst at han hadde Covid-19, så hadde han absolutt vært i mer enn god nok stand til å gå på skolen. Faktisk uttrykker han selv at det kjipeste med Covid-19 er at han må være isolert i kåken helt frem til tidligst fredag. Han sier at selv vanlige forkjølelser han har hatt har føltes langt verre enn Covid-19.

Ingen av oss andre i husstanden har symptomer på noe som helst. Vi har alle tatt hurtigtest nylig, og de var alle negative. Selv om vi altså ikke isolerer sønnen vår og han omgås oss gjennom hele dagen. Det er selvsagt mulig at vi andre fremdeles er i inkubasjonsfasen, men nå har det etter hvert gått såpass lang tid at vi burde forvente symptomer snart. Kanskje vaksinene faktisk forhindrer oss i å bli smittet? Eller kanskje vi er smittet, men asymptomatiske, og hurtigtestene er ikke følsomme nok til å registrere smitten? Ikke vet vi.

Det kjipeste med situasjonen er at jeg sitter her og føler meg 100 % frisk, med negativ hurtigtest og alt, og likevel ikke har lov til å forlate huset for andre grunner enn å gå på tur. Kanskje det blir en drink eller to i kveld for å ha noe litt gøy å se frem til :):

Hvis dette er alt omikron har å by på så fremstår det i hvert fall for oss som et av de mest udramatiske virusene vi har vært borti noensinne.
Sist redigert av basillen den man jan 17, 2022 6:32 pm, redigert 2 ganger totalt.

Genius

Legg inn av Genius »

Solvgutt1 skrev: man jan 17, 2022 5:48 pm Jeg lurer forresten på om det er riktig å kalle den sykdommen man får av omikron for Covid-19 i det hele tatt. Covid-19 var navnet på sykdommen man fikk av den opprinnelige Wuhan-varianten, og som ble plassert på listen over allmenfarlige smittsomme sykdommer.
Covid-19 er et akronym for det engelske utrykket Coronavirus Disease 2019, eller sykdom fra det Koronaviruset som ble oppdaget 2019 (i Wuhan). Mener det at Omikron-varianten ikke er et Koronavirus, eller at det ikke er en sykdom (som stammer fra det opprinnelige Wuhan-viruset)? At denne varianten gir mildere sykdomsforløp enn en del andre varianter er vel ikke så relevant i denne diskusjonen.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Registrerer at i kommentarfelt på Facebook er det mange som fremdeles krever stenging av grensene ol. Mange virker rett og slett mentalt ødelagt, så er bare å håpe at det bevilges nok penger til psykiatrien i månedene og årene fremover.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Genius skrev: man jan 17, 2022 6:31 pm
Solvgutt1 skrev: man jan 17, 2022 5:48 pm Jeg lurer forresten på om det er riktig å kalle den sykdommen man får av omikron for Covid-19 i det hele tatt. Covid-19 var navnet på sykdommen man fikk av den opprinnelige Wuhan-varianten, og som ble plassert på listen over allmenfarlige smittsomme sykdommer.
Covid-19 er et akronym for det engelske utrykket Coronavirus Disease 2019, eller sykdom fra det Koronaviruset som ble oppdaget 2019 (i Wuhan). Mener det at Omikron-varianten ikke er et Koronavirus, eller at det ikke er en sykdom (som stammer fra det opprinnelige Wuhan-viruset)? At denne varianten gir mildere sykdomsforløp enn en del andre varianter er vel ikke så relevant i denne diskusjonen.
Takk for dine selvfølgeligheter og stråmenn. De var høyst verdifulle.

Det er mange koronavirus der ute. Det holder ikke til å bli omtalt som Covid-19. Omikron stammer fra Wuhan-viruset, og Wuhan-viruset stammer fra SARS-viruset, men disse er definert som to forskjellige virus, med to forskjellige sykdommer. Selv om sykdomsforløpene har mer til felles enn sykdomsforløpene til Wuhan-viruset og omikron-varianten. v

Jeg vil si at det er høyst relevant at omikron gir veldig mild sykdom. Fordi det betyr at det ikke hører hjemme på listen over allmenfarlige smittsomme sykdommer. Da må man enten ta Covid-19 av listen, eller så må man gi omikron-sykdommen et nytt navn.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Staten vill altså spare penger på blå resepter, men er altså villige til å bruke 5 000 000 000 kr på Covid-19-tester.

Nok en gang skal syke mennesker straffes for de hinsides prioriteringene til politikerne.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Fjerde dose gir dårlig effekt mot omikron har Israel funnet ut. Får skynde seg med femte dose da, før omikron har feide over landet og ødelagt samfunnet med alle egenmeldingene.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

basillen skrev: man jan 17, 2022 6:30 pm Det har vært en usedvanlig hektisk dag til tross for karantene og hjemmekontor. Masse jobb som tar lenger tid enn vanlig grunnet at hele familien er hjemme på en gang, og det er vanskelig å få kontinuerlig ro og fred :).

For de som er interessert så kan jeg si at sønnen min, som altså er den eneste i familien som har fått bekreftet Covid-19 på nåværende tidspunkt, er tilnærmet helt frisk. Han hadde litt feber i forgårs. I går og i dag har han ikke hatt feber i det hele tatt. Fra tid til annen har han hatt bitte litt hodepine (men svært lite - det har ikke vært behov for smertestillende) og litt snufs i nesen. Men allmenntilstanden er helt på topp, og hvis ikke vi hadde visst at han hadde Covid-19, så hadde han absolutt vært i mer enn god nok stand til å gå på skolen. Faktisk uttrykker han selv at det kjipeste med Covid-19 er at han må være isolert i kåken helt frem til tidligst fredag. Han sier at selv vanlige forkjølelser han har hatt har føltes langt verre enn Covid-19.

Ingen av oss andre i husstanden har symptomer på noe som helst. Vi har alle tatt hurtigtest nylig, og de var alle negative. Selv om vi altså ikke isolerer sønnen vår og han omgås oss gjennom hele dagen. Det er selvsagt mulig at vi andre fremdeles er i inkubasjonsfasen, men nå har det etter hvert gått såpass lang tid at vi burde forvente symptomer snart. Kanskje vaksinene faktisk forhindrer oss i å bli smittet? Eller kanskje vi er smittet, men asymptomatiske, og hurtigtestene er ikke følsomme nok til å registrere smitten? Ikke vet vi.

Det kjipeste med situasjonen er at jeg sitter her og føler meg 100 % frisk, med negativ hurtigtest og alt, og likevel ikke har lov til å forlate huset for andre grunner enn å gå på tur. Kanskje det blir en drink eller to i kveld for å ha noe litt gøy å se frem til :):

Hvis dette er alt omikron har å by på så fremstår det i hvert fall for oss som et av de mest udramatiske virusene vi har vært borti noensinne.
Så bra at alle er friske. Samstundes verker dykk som ein fornuftleg familie. Stor kudos for at dykk lar sønnen være med resten av familien.

Trist at dei fleiste nordmenn ikkje får lese din historie. Kanskje det hadde gitt ein del redde personer litt mindre panikk og redsel

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Solvgutt1 skrev: man jan 17, 2022 7:18 pm Fjerde dose gir dårlig effekt mot omikron har Israel funnet ut. Får skynde seg med femte dose da, før omikron har feide over landet og ødelagt samfunnet med alle egenmeldingene.
Noen som skjønner hva Israel driver med? Er det Netanyahu som med sine gode kontakter til USA har fylt opp landet med dobbelt så mange vaksiner som de trenger og nå må man sette flest mulig doser før de går ut på dato?

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

LOL. Man har altså tiltak og lar bedrifter gå konkurs for å hindre at det blir stort sykefravær på jobb. Faen ikke til å tro.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Folk_flesk skrev: man jan 17, 2022 7:34 pm
Solvgutt1 skrev: man jan 17, 2022 7:18 pm Fjerde dose gir dårlig effekt mot omikron har Israel funnet ut. Får skynde seg med femte dose da, før omikron har feide over landet og ødelagt samfunnet med alle egenmeldingene.
Noen som skjønner hva Israel driver med? Er det Netanyahu som med sine gode kontakter til USA har fylt opp landet med dobbelt så mange vaksiner som de trenger og nå må man sette flest mulig doser før de går ut på dato?
Virker som de prøver å utrydde korona med vaksinene sine. Bare setter så mange vaksinedoser som de kan, og ser om det funker. Fire vaksinedoser på ett år er ikke verst, særlig når de to siste er ganske unødvendig.
Sist redigert av Solvgutt1 den man jan 17, 2022 7:40 pm, redigert 2 ganger totalt.

basillen

Legg inn av basillen »

Solvgutt1 skrev: man jan 17, 2022 7:18 pm Fjerde dose gir dårlig effekt mot omikron har Israel funnet ut. Får skynde seg med femte dose da, før omikron har feide over landet og ødelagt samfunnet med alle egenmeldingene.
Kanskje like greit at fjerde dose ikke fungerer bra slik at man etter hvert forhåpentligvis avslutter denne evinnelige vaksinekarusellen med boostere som de fleste egentlig ikke trenger.

På den annen side så har jo Pfizer annonsert sin egen "omikron-vaksine" som kommer i mars, så da er vel sirkuset i gang igjen, og alle som ønsker å reise på tvers av landegrenser (eller bestille Big Mac i Tel Aviv) må selvsagt ta denne dosen.
Sist redigert av basillen den man jan 17, 2022 7:53 pm, redigert 1 gang totalt.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

basillen skrev: man jan 17, 2022 7:39 pm
Solvgutt1 skrev: man jan 17, 2022 7:18 pm Fjerde dose gir dårlig effekt mot omikron har Israel funnet ut. Får skynde seg med femte dose da, før omikron har feide over landet og ødelagt samfunnet med alle egenmeldingene.
Kanskje like greit at fjerde dose ikke funger bra slik at man etter hvert forhåpentligvis avslutter denne evinnelige vaksinekarusellen med boostere som de fleste egentlig ikke trenger.

På den annen side så har jo Pfizer annonsert sin egen "omikron-vaksine" som kommer i mars, så da er vel sirkuset i gang igjen, og alle som ønsker å reise på tvers av landegrenser (eller bestille Big Mac i Tel Aviv) må selvsagt ta denne dosen.
Dosene. Man må jo garantert to doser av denne vaksinen for å være fullvaksinert. Pluss booster til høsten.

basillen

Legg inn av basillen »

ms_8 skrev: man jan 17, 2022 7:25 pm Så bra at alle er friske. Samstundes verker dykk som ein fornuftleg familie. Stor kudos for at dykk lar sønnen være med resten av familien.

Trist at dei fleiste nordmenn ikkje får lese din historie. Kanskje det hadde gitt ein del redde personer litt mindre panikk og redsel
Ja, i mitt hode er det regelrett barnemishandling å isolere et barn inne på et rom i flere dager i strekk. At vi i tillegg har å gjøre med en svært mild variant nå, kombinert med det faktum at både jeg og min kone er vaksinert, gjør det bare enda mer grotesk å skulle isolere sønnen vår.

Nå skal det selvsagt sies at vi, foreløpig i hvert fall, fremstår som heldige. Det er jo ikke tvil om at også omikron kan gi noen ganske kjipe dager hvis man først blir smittet av det. Men jeg vil påstå at enhver person som kan lese og forstå data overhodet ikke bør være redd for omikron med mindre man er svært gammel eller har alvorlige underliggende tilstander. Og her i Norge har man heldigvis etter hvert fått en større aksept for at dette viruset ikke vil gå vekk og at vi må akseptere at vi vil få det. Det virker også som at stadig flere begynner å innse at det heller ikke er noen grunn til å gå rundt å være livredd for viruset. Særlig omikronvarianten.

Vi har imidlertid slektninger og bekjente som bor i Singapore, og da en av våre slektninger der ble informert om at sønnen vår er smittet, ble vedkommende ekstremt bekymret. Selv om vi prøvde å forsikre vedkommende om at dette kommer til å gå helt fint, så hjalp det ikke, og vedkommende klarte nesten ikke å sove etterpå. Mens vi som faktisk har smitte i huset sover helt fint uten problemer. Dette kan kanskje ha å gjøre med hvor ekstreme mange land i Asia har vært med tiltak mot dette viruset, og at dette har gjort en del folk ekstra redde. I Singapore har det jo i over et år nå vært fullt påbud med munnbind utenfor hjemmet, også når man beveger seg utendørs. Samt en ekstremt streng grensekontroll og paranoia omkring viruset generelt. Dette gjør nok litt med psyken til folk, og en del får vel inntrykk av at dette er nesten Svartedauen Part Deux. Særlig hvis man ikke bruker tid på å faktisk se på reelle talldata. Og, som nevnt, gidder man å gjøre dette for omikron, så burde så og si alt av frykt forsvinne som dugg for solen.

For å si det slik - hver gang regjeringen har annonsert tiltak har jeg fått en mye større knute i magen enn hva jeg fikk da jeg så at min sønn testet positivt. Jeg har også for lengst erkjent at vi alle kommer til å komme i kontakt med Covid-19 før eller siden, så det at en av oss testet positivt var egentlig overhodet ikke noe som overrasket meg.

Det kjipeste med dette er som sagt at jeg, min kone og min datter føler oss 100 % frisk, men må likevel holde oss i karantene. Vi kunne alle utmerket godt gå på jobb og skole, men det får vi altså ikke lov til.

Jeg tror virkelig at tiltakene gjør langt mer skade nå enn selve viruset.
Sist redigert av basillen den man jan 17, 2022 7:55 pm, redigert 1 gang totalt.

basillen

Legg inn av basillen »

Rexwiller skrev: man jan 17, 2022 7:35 pm LOL. Man har altså tiltak og lar bedrifter gå konkurs for å hindre at det blir stort sykefravær på jobb. Faen ikke til å tro.
Yup. Jeg og min kone kunne utmerket godt gå på jobb. Vi er ikke syke. Men vi får ikke lov på grunn av karantenereglene.

William_S

Legg inn av William_S »

basillen skrev: man jan 17, 2022 6:30 pm Det har vært en usedvanlig hektisk dag til tross for karantene og hjemmekontor. Masse jobb som tar lenger tid enn vanlig grunnet at hele familien er hjemme på en gang, og det er vanskelig å få kontinuerlig ro og fred :).

For de som er interessert så kan jeg si at sønnen min, som altså er den eneste i familien som har fått bekreftet Covid-19 på nåværende tidspunkt, er tilnærmet helt frisk. Han hadde litt feber i forgårs. I går og i dag har han ikke hatt feber i det hele tatt. Fra tid til annen har han hatt bitte litt hodepine (men svært lite - det har ikke vært behov for smertestillende) og litt snufs i nesen. Men allmenntilstanden er helt på topp, og hvis ikke vi hadde visst at han hadde Covid-19, så hadde han absolutt vært i mer enn god nok stand til å gå på skolen. Faktisk uttrykker han selv at det kjipeste med Covid-19 er at han må være isolert i kåken helt frem til tidligst fredag. Han sier at selv vanlige forkjølelser han har hatt har føltes langt verre enn Covid-19.

Ingen av oss andre i husstanden har symptomer på noe som helst. Vi har alle tatt hurtigtest nylig, og de var alle negative. Selv om vi altså ikke isolerer sønnen vår og han omgås oss gjennom hele dagen. Det er selvsagt mulig at vi andre fremdeles er i inkubasjonsfasen, men nå har det etter hvert gått såpass lang tid at vi burde forvente symptomer snart. Kanskje vaksinene faktisk forhindrer oss i å bli smittet? Eller kanskje vi er smittet, men asymptomatiske, og hurtigtestene er ikke følsomme nok til å registrere smitten? Ikke vet vi.

Det kjipeste med situasjonen er at jeg sitter her og føler meg 100 % frisk, med negativ hurtigtest og alt, og likevel ikke har lov til å forlate huset for andre grunner enn å gå på tur. Kanskje det blir en drink eller to i kveld for å ha noe litt gøy å se frem til :):

Hvis dette er alt omikron har å by på så fremstår det i hvert fall for oss som et av de mest udramatiske virusene vi har vært borti noensinne.
Jeg synes du skal ta deg den drinken. Er vel ikke så mye annet å gjøre isolert i heimen enn å drikke. Neida. Godt å høre at alt står bra til med sønnen din iallefall.

basillen

Legg inn av basillen »

William_S skrev: man jan 17, 2022 7:56 pm Jeg synes du skal ta deg den drinken. Er vel ikke så mye annet å gjøre isolert i heimen enn å drikke. Neida. Godt å høre at alt står bra til med sønnen din iallefall.
He he. Det blir litt kjedelig å være hjemme så mye på en gang, ja. Jeg var faktisk avholds på den tiden da pandemien startet, men med alle nedstengingene og restriksjonene, så må jeg innrømme at jeg har tatt meg en drink i ny og ne. Så tiltakene har definitivt hatt en negativ effekt på min helse :).

Ja, sønnen min sier han føler seg helt fin nå. Men vi er stuck her frem til helgen.

Skål!

Cirrostratus

Legg inn av Cirrostratus »

FHI-Vold var på radioen tidligere i dag, og gjentok spådommen fra forrige uke om 50 000 registrerte smittetilfeller per dag i starten av februar. Det skal jo godt gjøres med dagens testkapasitet. Siste syv dager ligger snittet på snaut 30k tester/dag, og dagsrekorden fra august er bare på drøyt 40k tester.

Men FHI har kanskje en plan? Telle de positive testene to ganger?

Knaxern

Legg inn av Knaxern »


KingsRoad

Legg inn av KingsRoad »

HNilsen skrev: man jan 17, 2022 3:18 pm Frykter ikke lenger å bli smitta. Aldersgruppen 50-59 er minst bekymret, og menn mindre enn kvinner:

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/l ... 1.15806539
''Jeg tror folk er lei av å være redde, sier psykolog Peder Kjøs.''

Litt unyansert ting å si, og atpåtil av av en psykolog. Tretthet er selvsagt en faktor, men mye av bildet kan forklares av at folk flest er relativt oppegående, og forstår det faktiske risikobildet; Omikron dominerer, og er langt på vei en mild influensa, ikke minst for de vaksinerte. Så da kan man senke skuldrene litt.

Massemedia venter nok i spenning på at ''Deltakron'' faktisk blir noe av, og da vil folk igjen tilpasse seg, dersom det blir positiv korrelasjon mellom smittetallene og antall sykehusinnleggelser. Skjønt, litt ulv-ulv har det jo blitt, i det man glemte å understreke at ''Corona-pasienter'' inkluderer svært mange pasienter (p.t. ca. 50 %) som primært legges inn av andre årsaker enn Corona. Her bør det skilles mellom snørr og bart, dersom krigsoverskriftene skal bite fra seg.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Cirrostratus skrev: man jan 17, 2022 8:08 pm FHI-Vold var på radioen tidligere i dag, og gjentok spådommen fra forrige uke om 50 000 registrerte smittetilfeller per dag i starten av februar. Det skal jo godt gjøres med dagens testkapasitet. Siste syv dager ligger snittet på snaut 30k tester/dag, og dagsrekorden fra august er bare på drøyt 40k tester.

Men FHI har kanskje en plan? Telle de positive testene to ganger?
Ja, dette er jo bare tull. Tror ikke man greier mer enn 15-20.000 positive før det går fullstendig i stå.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

basillen skrev: man jan 17, 2022 7:53 pm
ms_8 skrev: man jan 17, 2022 7:25 pm Så bra at alle er friske. Samstundes verker dykk som ein fornuftleg familie. Stor kudos for at dykk lar sønnen være med resten av familien.

Trist at dei fleiste nordmenn ikkje får lese din historie. Kanskje det hadde gitt ein del redde personer litt mindre panikk og redsel
Ja, i mitt hode er det regelrett barnemishandling å isolere et barn inne på et rom i flere dager i strekk. At vi i tillegg har å gjøre med en svært mild variant nå, kombinert med det faktum at både jeg og min kone er vaksinert, gjør det bare enda mer grotesk å skulle isolere sønnen vår.

Nå skal det selvsagt sies at vi, foreløpig i hvert fall, fremstår som heldige. Det er jo ikke tvil om at også omikron kan gi noen ganske kjipe dager hvis man først blir smittet av det. Men jeg vil påstå at enhver person som kan lese og forstå data overhodet ikke bør være redd for omikron med mindre man er svært gammel eller har alvorlige underliggende tilstander. Og her i Norge har man heldigvis etter hvert fått en større aksept for at dette viruset ikke vil gå vekk og at vi må akseptere at vi vil få det. Det virker også som at stadig flere begynner å innse at det heller ikke er noen grunn til å gå rundt å være livredd for viruset. Særlig omikronvarianten.

Vi har imidlertid slektninger og bekjente som bor i Singapore, og da en av våre slektninger der ble informert om at sønnen vår er smittet, ble vedkommende ekstremt bekymret. Selv om vi prøvde å forsikre vedkommende om at dette kommer til å gå helt fint, så hjalp det ikke, og vedkommende klarte nesten ikke å sove etterpå. Mens vi som faktisk har smitte i huset sover helt fint uten problemer. Dette kan kanskje ha å gjøre med hvor ekstreme mange land i Asia har vært med tiltak mot dette viruset, og at dette har gjort en del folk ekstra redde. I Singapore har det jo i over et år nå vært fullt påbud med munnbind utenfor hjemmet, også når man beveger seg utendørs. Samt en ekstremt streng grensekontroll og paranoia omkring viruset generelt. Dette gjør nok litt med psyken til folk, og en del får vel inntrykk av at dette er nesten Svartedauen Part Deux. Særlig hvis man ikke bruker tid på å faktisk se på reelle talldata. Og, som nevnt, gidder man å gjøre dette for omikron, så burde så og si alt av frykt forsvinne som dugg for solen.

For å si det slik - hver gang regjeringen har annonsert tiltak har jeg fått en mye større knute i magen enn hva jeg fikk da jeg så at min sønn testet positivt. Jeg har også for lengst erkjent at vi alle kommer til å komme i kontakt med Covid-19 før eller siden, så det at en av oss testet positivt var egentlig overhodet ikke noe som overrasket meg.

Det kjipeste med dette er som sagt at jeg, min kone og min datter føler oss 100 % frisk, men må likevel holde oss i karantene. Vi kunne alle utmerket godt gå på jobb og skole, men det får vi altså ikke lov til.

Jeg tror virkelig at tiltakene gjør langt mer skade nå enn selve viruset.
Eg er helt enig i alt du skriver. I min jobb så har stort sett halve jobben isolert seg på heimekontor. Vi er 7 stykk og eg ser kanskje 3 av dei den siste måned på kontoret (sidan midten av desember). Alle dei andre på mitt kontor er mellom 30 til 55 år. Dog er det på ulike dager og alt av felles lunsj/ samtale er blitt minimum. Kva trur du det gjer for arbeidsmiljøet. Alt av fritidsaktiviteter er avlyst/ eller svært begrensa. Kvar gang regjeringa holder pressekonferanse, så veit eg at dagen + neste dag er ødelagt. Det gjelder uavhenging om det var Erna eller Jonas som styrte. Personleg føler eg meg som ein levande DØ person. Så eg har veldig stor forståelse for utfordringer du og din familie møter. Eg er redd for at ettervirkinga av dette vil ta lang tid for mange og er overrasket over at FHI ikkje ser dette. Både for Barn og Unge, men også for veldig mange voksne

For min del ville heimekontor vært på sofaen. Samme plass som eg et og PCEN eg brukte ville vært ein bærbar PC. Dagene ville ha vært å møtt folk på butikken, gått meg ein tur og dratt heim til mor/far. Slik at det fekk eg heldigvis snakket meg vekk frå.

Eg er så glad for å høyre at du og din kone veljer å la sønnen din være med familie. Slike burde det være, men dessverre er det mange som overreagerer.

Knaxern

Legg inn av Knaxern »


HNilsen

Legg inn av HNilsen »

KingsRoad skrev: man jan 17, 2022 8:22 pm
HNilsen skrev: man jan 17, 2022 3:18 pm Frykter ikke lenger å bli smitta. Aldersgruppen 50-59 er minst bekymret, og menn mindre enn kvinner:

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/l ... 1.15806539
''Jeg tror folk er lei av å være redde, sier psykolog Peder Kjøs.''
I samme kategori: Folk er slitne. Folk er tiltakstrøtte.

Språket som brukes i den offentlige debatten er av betydning, og disse formuleringene gjør befolkningen til passive ofre. Dessuten dekker de over det dette egentlig handler om. Nemlig at flere og flere folk er uenige. Uenige i koronapolitikken som føres. Uenige i sak. Men det er selvsagt mer behagelig for myndighetene å få det til å høres ut som at det handler om følelser - og ikke politikk.

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»