Australian Open 2022

Svar
VivaLV

Re: Australian Open 2022

Legg inn av VivaLV »

Som nevnt. Kanskje ikke så overraskende hvis man har fulgt med 10% på Australias håndtering av katastrofen.
Jeg var forøvrig på jorden-rundt reise i 8 måneder 2001-2002 og havnet utrolig nok ved en tilfeldighet rett i sirkuset som var utenfor rettsaken i den Tampasaken i Darwin.
Litt OT, men illustrerer at Australia er ultrakonservative på veldig mange områder.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

VivaLV skrev: søn jan 16, 2022 1:43 pm Ble det også utvisning i 3 år som det en periode var snakk om?
Og sa ikke dommeren i delstatsdomstolen at Djokovic hadde gjort alt riktig. Hvordan ble det argumentert fra dommerens side i nasjonal domstol?

DennisB

Legg inn av DennisB »

VivaLV skrev: søn jan 16, 2022 1:46 pm
VivaLV skrev: søn jan 16, 2022 1:43 pm Ble det også utvisning i 3 år som det en periode var snakk om?
Og sa ikke dommeren i delstatsdomstolen at Djokovic hadde gjort alt riktig. Hvordan ble det argumentert fra dommerens side i nasjonal domstol?
Jeg tror terskelen for å overprøve immigrasjonens høyeste instans, og føderale myndigheter i Australia, er svært høy. Delstatens dommer har ikke hjemmel til å gi visum, det er det bare immigrasjonen som har.

Så til syvende og sist lå nok avgjørelsen på dem, og presset fra det australske folket, er som vi vet stort. De har vært igjennom mange prøvelser ut fra svært lav smitte i lang tid, og godtatt myndighetenes avgjørelser i stor grad.
Folk generelt hadde ikke godtatt om dette fikk skli i gjennom, og man var redde for konsekvenser av det.

Tror ikke de hadde noe valg jeg, med den mediadekningen det til slutt ble.

Og 3 års ban tror jeg neppe gjelder her. Dette er en svært spesiell situasjon. Men det har vel ikke kommet noe offisielt om det, så det tror jeg bare var grunnløse rykter.

DennisB

Legg inn av DennisB »

"Novak Djokovic is the first player to be knocked out of the Australian Open, after missing only two shots"..

BioDex

Legg inn av BioDex »

DennisB skrev: søn jan 16, 2022 3:16 pm "Novak Djokovic is the first player to be knocked out of the Australian Open, after missing only two shots"..
Haha...ganske utrolig å bli utestengt fra en GS pga 2 uskyldige små stikk. Men men, er man hjernevaxxet så....

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Skraevadottir skrev: søn jan 16, 2022 9:54 am Er vel lucky loser Caruso som overtar seedingen, om en skal tro tablået: https://en.wikipedia.org/wiki/2022_Aust ... 7s_Singles
Noen som tør å spå hvem som tar kvartfinaleplassen av denne gjengen? En 5-6 spanske/sør-amerikanske grusspillere som muligens kan utelukkes, ellers er det rimelig åpent! Hadde satt pengene mine på Monfils.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Zanick skrev: søn jan 16, 2022 5:06 pm
Skraevadottir skrev: søn jan 16, 2022 9:54 am Er vel lucky loser Caruso som overtar seedingen, om en skal tro tablået: https://en.wikipedia.org/wiki/2022_Aust ... 7s_Singles
Noen som tør å spå hvem som tar kvartfinaleplassen av denne gjengen? En 5-6 spanske/sør-amerikanske grusspillere som muligens kan utelukkes, ellers er det rimelig åpent! Hadde satt pengene mine på Monfils.
Ja, er den klart svakeste åttedelen av tablået. Ville også satsa på La Monf, men samtidig er han typen som kan skuffe i forhold til forventningene. Men oddsen er jo lavest på han.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Veldig trist med Djokovic. En bisarr sak der alle parter kommer dårlig ut av hendelsen. Fortsatt mye vi ikke vet. Hadde han egentlig et gyldig fritak etter nasjonale innreiseregler? Det ble ikke behandlet i noen av rettsinstansene. Begrunnelsen for kanselleringen av visumet er syltynn og definitivt ikke et liberalt samfunn verdig.

Smått utrolig hvis Djokovic, mannen som har vunnet flest AO-titler noensinne, nå faktisk blir utestengt fra spill i Melbourne de neste tre årene. Det må føles surrealistisk for Novak.

Må nok dessuten tåle å bli stilt noen kritiske spørsmål fremover. Hva var planen med visumsøknaden i november om han ikke hadde gyldig fritak? Dette var en stund før han testet positivt. Stusser også veldig over forklaringene rundt brudd på isolasjonsreglene.

Uansett, nå er det vel på tide å rette oppmerksomheten mot tennisen igjen. Veldig åpent med Novak ute.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Skraevadottir skrev: fre jan 14, 2022 8:09 pm Jeg har overhodet ingen sympati for Djokovic, og kan egentlig ikke forstå at noen kan ha det nå uten at de har skylapper eller noen gigantiske fanbriller på. Problemet er ikke at han ikke tar vaksinen - det får være opp til ham - men at han ikke vil forholde seg til konsekvensene av ikke å gjøre det. Han kan ikke forvente at hele verdenssamfunnet skal innrette seg etter hans valg, og særlig ikke når han lyver og risikerer andres liv og helse med karantenebryting og potensiell forfalskning av dokumenter. Han holder på med skurkeri og det er først og fremst derfor folk ikke liker ham.
Fin oppsummering dette. Allikevel burde man vel kanskje differensiere litt. Djokovic har og bør ha fritt valg i hva han vil ha i kroppen sin, og uten sammenligning forøvrig ser man jo flere idrettspersoner som avviser tredje dose pga. bivirkninger. Nå vet man jo ikke Djokovics motivasjon helt, men det er vel ikke helt usannsynlig at potensielle bivirkninger er en medvirkende faktor. Selv om han sannsynligvis bare er litt konspi ;)

Dette blir jo derimot satt litt indirekte på press ved å ikke la han delta i AO. Ikke veldig problematisk, men mulig å se problemstillingen ihvertfall.
Poenget er først og fremst at det er mulig å støtte Australias valg i denne saken isolert og allikevel være imot Australias regler på generelt grunnlag. Likhet for loven rett og slett, selv om det også kanskje er verdt å fravike i akkurat dette tilfellet.

Nå er det uansett tennis! Flott med 2022-sesongen skikkelig startet med GS. På tide å sløse bort litt penger på betting igjen.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Er Federer fortsatt aktiv?

Og hvor langt tror dere Ruud kan nå i denne turneringen?

spårt

Legg inn av spårt »

LeSorcier skrev: man jan 17, 2022 12:52 am Og hvor langt tror dere Ruud kan nå i denne turneringen?
Ruud ryker mot Medvedev i semifinalen er mitt optimistiske tips.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Hva skal man glede seg til på day 1?

Berrettini mot Nakashima er nok den som bør holde høyest kvalitet og det er et lite bananskall for italieneren. Dessverre går kampen på et forferdlig tidspunkt, så får vel se litt i opptak.

Danske Rune får testet seg i første kamp, jeg er ikke helt solgt på hans talent - men han får muligheten til å overbevise. Alcaraz sitt talent er utvilsomt, og første runde bør bli en udramatisk seier.

Norrie - Korda kan bli rundens tøffeste, lukter jo 5-setter. Og så er det jo alltid spennende å se hva Fognini finner på.

KTBFFH

Legg inn av KTBFFH »

drazyc skrev: man jan 17, 2022 12:20 am Veldig trist med Djokovic. En bisarr sak der alle parter kommer dårlig ut av hendelsen. Fortsatt mye vi ikke vet. Hadde han egentlig et gyldig fritak etter nasjonale innreiseregler? Det ble ikke behandlet i noen av rettsinstansene. Begrunnelsen for kanselleringen av visumet er syltynn og definitivt ikke et liberalt samfunn verdig.

Smått utrolig hvis Djokovic, mannen som har vunnet flest AO-titler noensinne, nå faktisk blir utestengt fra spill i Melbourne de neste tre årene. Det må føles surrealistisk for Novak.

Må nok dessuten tåle å bli stilt noen kritiske spørsmål fremover. Hva var planen med visumsøknaden i november om han ikke hadde gyldig fritak? Dette var en stund før han testet positivt. Stusser også veldig over forklaringene rundt brudd på isolasjonsreglene.

Uansett, nå er det vel på tide å rette oppmerksomheten mot tennisen igjen. Veldig åpent med Novak ute.
Leste en som skrev på nettet, neste gang det er er skogbrann i Australia så istedenfor å donere flere hundretusenviser av kroner til de, bør han donere 25 000 liter bensin istedenfor.
Fra spøk til alvor regler er der osv, men ATP burde flytte AO til et annet land, der du ikke skal påtvinges en vaksine for å utføre jobben din. Jeg er veldig i mot at folk skal tvinges til å vaksineres for å utføre jobben sin. Burde holde med 2 negative tester så er du klar. (Er selv fullvaksinert)

MadBum

Legg inn av MadBum »

Holger Rune ble knust i første runde.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Cameron Norrie (12) og Lloyd Harris (30) første seedede ute på herresida. Ikke så overraska over at førstnevnte tapte; møtte fremadstormende Sebastian Korda i første runde.

Er det forresten noen som vet hvorfor Ons Jabeur har trukket seg? Hun spilte jo meget bra i fjor og er morsom å se på, så det er jo synd for dameturneringa.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

MadBum skrev: man jan 17, 2022 5:23 am Holger Rune ble knust i første runde.
Knust og knust, Fru Blom. Han tapte i fem sett etter å ha ledet 2-1.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

En liten kuriositet ellers: Serbias president, som har vært mye i media i det siste, heter Aleksandar Vucic. Jeg holdt på å sette kaffi'n i halsen da jeg så tablået her tidligere og så navnet Aleksandar Vukic. Trodde det var noen som kødda (det var nemlig en del som gjorde det før trekninga var offisiell, blant annet med Djokovic) men det er altså en australsk tennisspiller som har fått wildcard til turneringa. Kanskje derfor han har fått det? Er rangert som nr. 144 i verden og var i hovedtablået også i fjor, så rart at jeg ikke husker ham. Men nå kommer jeg i hvert fall til å gjøre det. Har vunnet sin første runde også, mot Lloyd Harris, så veldig sterk seier. Møter Radu Albot i 2. runde, og det er en spiller han bør kunne slå. Zverev i 3. runde blir nok verre...

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Skraevadottir skrev: man jan 17, 2022 7:21 am Cameron Norrie (12) og Lloyd Harris (30) første seedede ute på herresida. Ikke så overraska over at førstnevnte tapte; møtte fremadstormende Sebastian Korda i første runde.

Er det forresten noen som vet hvorfor Ons Jabeur har trukket seg? Hun spilte jo meget bra i fjor og er morsom å se på, så det er jo synd for dameturneringa.
Ryggskade.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Kenin med kjempefall på rankingen etter tap i 1. runde. Ned til 91 pr nå, og må vel få WC for å komme inn i de større turneringene

Barty har party, og taper kun et game

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

MadBum skrev: man jan 17, 2022 5:23 am Holger Rune ble knust i første runde.
Så litt på kampen, han burde nok ha vunnet - men gikk tom for bensin og psyke etter å ha rotet bort kampen i 4.sett der han var opp et break. Mye bra teknisk, men er nok ikke helt klart for slams fysisk og en del merkelige valg. Uansett bra at danskene har et tennishåp for fremtiden.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Skraevadottir skrev: man jan 17, 2022 7:21 am Cameron Norrie (12) og Lloyd Harris (30) første seedede ute på herresida. Ikke så overraska over at førstnevnte tapte; møtte fremadstormende Sebastian Korda i første runde.
Men i tre strake sett da, det er ikke likt Norrie. Fognini også ut i tre strake sett.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Skrell på kvinnesiden er vel dagligdags, men Gauff røyk altså ut mot kinesiske Wang som ikke har vist noe som helst de siste årene. Sto i 1,10 på oddsen.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

GoingKronos skrev: man jan 17, 2022 10:30 am Skrell på kvinnesiden er vel dagligdags, men Gauff røyk altså ut mot kinesiske Wang som ikke har vist noe som helst de siste årene. Sto i 1,10 på oddsen.
Vurderte faktisk å ta med Gauff i konkurransen, men droppet heldigvis det.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

GoingKronos skrev: man jan 17, 2022 10:30 am Skrell på kvinnesiden er vel dagligdags, men Gauff røyk altså ut mot kinesiske Wang som ikke har vist noe som helst de siste årene. Sto i 1,10 på oddsen.
Kenin også ute. Det er ikke uten grunn at WTA og ITF blir til WTF.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Brezjnev skrev: fre jan 14, 2022 4:02 pm
Christian Eminger skrev: fre jan 14, 2022 3:37 pm Djokovic-saken ser ut til å få fram det verste i mennesker, og det er ekstremt skuffende å lese hva til og med tennisfans får seg til å skrive/mene. Gleden ser ut til å være overveldende over at Djokovic blir nektet spill, og hatet mot serberen lyser frådende fra tastaturet til majoriteten. For dette er jo på mange måter en perfekt sak der to fluer kan bli tatt i en og samme smekk: her kan det til de grader bli satt eksempel mot de forhatte tilhengerne av frivillig vaksine, og hvilken bedre person til å sette et eksempel mot enn Djokovic, som allerede FØR dette hadde 90 % av (tennis)verden mot seg gjennom denne kvelende og klamme nærmest unisone Federer- og Nadal-hyllesten. Djokovic var allerede skurken som nå var i ferd med å parkere Fedal i GOAT-debatten, og kunne det komme en bedre sak å TA Djokovic på enn en vaksinesak? Neppe. Tilhengere av frihet angående vaksine er fra før av fritt vilt og hundset snart over hele verden, så makan til dobbelt lykketreff gjennom å kunne ta både Djokovic og sende et varsel til forkjempere av frihet til vaksine kunne neppe oppstått.

Så slik sett ikke akkurat overraskende det vi nå ser. Helt glemt ser det ut til å være at Djokovic vil ha null og niks effekt av en vaksine som allerede dobbeltsmittet, ung og i topp form. Og hva skjedde med prinsippet som ellers er gjeldende om at folk skal få lov til å bestemme over egen kropp? At Djokovic som var smittet så seint som i desember nå blir nektet deltakelse og adgang til Australia, er symbolpolitikk av aller verste merke. Og skulle en ikke også tro at alle ønsker at det ikke er restriksjoner på hvem som kan delta i et åpent mesterskap som Australia OPEN påberoper seg å være? Og hva med prinsipielle der an arrangør og et land av politiske årsaker stenger deltakere ute - hvor foruroligende er det ikke at nesten ingen ser hvilken dør en nå åpner? Og hva med det sportslige aspektet i turneringen, der vinneren nå for alltid vil bli husket som han som vant fordi Djokovic ikke fikk lov til å delta? Og hva med GOAT-debatten, som ellers positivt fengsler en hel idrettsverden, hele den debatten og konkurransen blir jo totalt ødelagt om Djokovic nå blir nektet deltakelse og forhindret muligheten til en slam han er favoritt til å vinne.

Nei, her er det så mange aspekter som forsvinner i hatet mot Djokovic og de som ikke følger myndighetenes stadig strammere grep om vaksiner. Jeg kan ikke si at jeg verken liker en slik utvikling eller føler meg bekvem med hva som er i ferd med å skje blant oss mennesker som ikke lenger ser ut til å ha toleranse for frihet til velge. Selv om jeg i flere tiår har fulgt tennisen tett, kommer jeg på ingen måte å ha verken motivasjon eller glede av å følge årets eller kommende utgaver av AO. Jeg tror at flere enn meg føler det sånn, og det er fryktelig synd at (tennis)verden har blitt splittet på denne måten.
Det finnes minst ett aspekt til her, faktisk det viktigste, som synes å ha forsvunnet helt fra innlegget jeg siterer: misnøyen med spesialbehandling og juks. Vi enkle Jørgen Hattemakere liker rett og slett ikke at Kong Salomo får spesialbehandling, langt mindre at han forventer å få det. Vi fryder oss når han for en gangs skyld må forholde seg til de reglene akkurat på samme måte som vi andre må det. Selvsagt godt hjulpet at vi allerede har et godt befestet inntrykk av at Kong Salomo er en hoven blei, da frydes vi enda litt mer. Når det er mye som tyder på at Kong Salomo har jukset seg til den positive testen som er lagt frem, at han har jukset men ikke kommer unna med det, da frydes vi så mye at det nesten ikke er mulig å sitte stille.

Så kan man, kanskje endog med rette, si at det er usjarmerende at vi frydes slik, at vi burde holdt oss til å nikke ligg og med alvorlig mine fremføre budskapet om at loven skal være lik for alle, og at det er godt at vi i en situasjon hvor mantraet har vært we're in this togheter følges opp i praksis. Den kritikken er jeg rede til å ta, for jeg må innrømme at jeg burde vært et større menneske enn som så men er det ikke. Substansen som ligger til grunn for min usjarmerende fryd forandres likevel ikke av den grunn.

PS Vælkømmin te gards, alltid hyggelig med nye brukere.
Kunne ikke sagt det bedre sjøl.

Det er noe med den arrogansen der man forventer at reglene ikke skal gjelde for han som gjør det litt digg at det får konsekvenser.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

https://www.reuters.com/lifestyle/sport ... 022-01-17/

Kan bli vanskelig å vinne flere GS for Novak "Den Prinsippfaste", hvis det fortsetter slik.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Første dag i AO ga på kvinnesiden 9 underdogs seiere (og 23 favorittseiere).

For herrene ble det 8 underdogs seiere (og 24 favorittseiere).

Største skrellen var Hanfmann som slo hjemmehåpet Kokkinakis i tre strake sett. Han sto i rundt 4 i odds før matchstart. Vet ikke hva som skjedde der, ikke tapet i seg selv - men at han ikke var i nærheten i noen av settene. På kvinnesiden var det som tidligere nevnt Wang som var den store overraskelsen til over 9 i odds.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Skraevadottir skrev: man jan 17, 2022 5:54 pm
GoingKronos skrev: man jan 17, 2022 10:30 am Skrell på kvinnesiden er vel dagligdags, men Gauff røyk altså ut mot kinesiske Wang som ikke har vist noe som helst de siste årene. Sto i 1,10 på oddsen.
Kenin også ute. Det er ikke uten grunn at WTA og ITF blir til WTF.
At Kenin røk var vel strengt tatt ingen bombe, og er selvsagt en grunn til at hun vil være ranket rundt 100 etter AO.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

sexxes skrev: man jan 17, 2022 7:01 pm
Skraevadottir skrev: man jan 17, 2022 5:54 pm
GoingKronos skrev: man jan 17, 2022 10:30 am Skrell på kvinnesiden er vel dagligdags, men Gauff røyk altså ut mot kinesiske Wang som ikke har vist noe som helst de siste årene. Sto i 1,10 på oddsen.
Kenin også ute. Det er ikke uten grunn at WTA og ITF blir til WTF.
At Kenin røk var vel strengt tatt ingen bombe, og er selvsagt en grunn til at hun vil være ranket rundt 100 etter AO.
Absolutt ikke, det var bare ment som nok et bilde på hvor ustabilt det er på touren. Here today, gone tomorrow.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

GoingKronos skrev: man jan 17, 2022 6:28 pm Største skrellen var Hanfmann som slo hjemmehåpet Kokkinakis i tre strake sett. Han sto i rundt 4 i odds før matchstart. Vet ikke hva som skjedde der, ikke tapet i seg selv - men at han ikke var i nærheten i noen av settene. På kvinnesiden var det som tidligere nevnt Wang som var den store overraskelsen til over 9 i odds.
Syns ikke at det isolert sett er så overraskende at Hanfmann slår Kokkinakis, selv om sifrene var voldsomme. Viser vel bare at Kokkinakis var sliten etter turneringsseieren i forkant og at han ikke er en 100 % seriøs tennisspiller, som er litt mer opptatt av å dra babes på stranda. Gjelder så mange av de australske ungguttene, dette: Tomic, Kyrgios, for å nevne et par andre. En annen ting som er verdt å trekke fram er at svært mange av de unge, australske spillerne har utenlandsk bakgrunn, i hvert fall et steg eller to tilbake i slekta. Har alltid lurt på det der. Ikke noe politisk, altså, bare en observasjon jeg finner interessant.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Tennis»