BMW i4

Svar
Forfun

Re: BMW i4

Legg inn av Forfun »

Ribba skrev: man jan 17, 2022 2:14 pm
AlvaroC skrev: man jan 17, 2022 11:02 am Blå føler jeg er vel lys og litt "oppbrukt",
Angående BMW og blå, så har vel BMW to blåfarger på i4. Portimao og Tanzanite II i konfiguratoren. Den lysere blåfargen som vi har blitt vant til fra BMW, Estoril, er dermed ikke blant valgene i konfiguratoren.

Av Portimao og Tanzanite II, så er Portimao den lysere fargen. Men den er en del mørkere og dypere enn Estoril. Tanzanite II er en merkbart mørk blåfarge, uten at den noen gang framstår som sort.

Apropos lysforhold. I dag hadde vi endelig sollys vi kunne bade bilene våre i. Hele 36 minutter og 15 sekunder med ekte sollys.
Blå er i vurdering, da den lyse Partimao. Den er klart ett lyspunkt, men litt kjedelig. Men det er tross alt en farge.

Du fikk sol før meg. Fremdeles en uke til jeg ser solen, høye fjell her. Men på toppene er det sol hele året. Så en liten topptur så er en i sola.

Forfun

Legg inn av Forfun »

InternalExile skrev: man jan 17, 2022 3:40 pm Et privilegert dilemma når man kjøper nybil, ;) selv har jeg bare gjort det to ganger, ellers har det vært bruktbiler. Vanskelig det med farge, skal man velge det man selv liker å gi f... i hva det betyr for å selge den brukt? Er egentlig bare en farge jeg sorterer bort når jeg ser på biler på finn.no, og det er hvit.

Spreke farger som grønn og oransje begrenser kanskje bruktmarkedet litt, men det er nok med den ene kjøperen som vil ha den fargen.

Selv ville jeg nok valgt oransje foran grønn, dog uten å ha sett noen i live. Selv om jeg av en eller annen grunn ser på oransje som en Volvo-farge. Grønn forbeholder jeg til engelske biler.
Når man har muligheten til å velge farge må man jo velge. Altså holde seg langt unna de vanlige grå og sorte.

Det er mindre marked med sære farger, men det er definitivt de som vil ha farge, så kundene er der. Jeg kjøper heller en bil i riktig farge i Finnmark enn kjedelig farge i nabobyen. Taper kanskje litt penger, men det er det faktisk verdt. Min røde ble dømt nord og ned, fikk solgt den på undre en uke, kjøper kom fra en helt annen del av landet.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Forfun skrev: man jan 17, 2022 6:21 pm Har du sett sunset orange ute på en vanlig vinterdag? I så fall var fargen fremdeles bra?
Jeg kan ikke huske å ha gjort meg opp noen mening om hvordan den så ut en grå vinterdag.

Min Golf R er i Lapiz blå, den er egentlig bare fin i sollys (blir for mørk ellers). Det er en egen R farge, alternativene var begredelig (hvit og svart). Audi S3 som jeg også vurderte hadde et helt annet utvalg av farger.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Det tok litt tid, men nå har første i4 M50 dukket opp på finn.
Vurderes solgt skriver fyren. Nesten til å le av.
-Som ny I4 M50 vurderes solgt til kr. 795.00 eller HBO.

burkar

Legg inn av burkar »

Jeg har nå prøvekjørt i4 M50, og må si jeg er imponert. Den er ordentlig morsom og underholdende å kjøre, føles som en 'skikkelig BMW' både å oppholde seg i og på kjøreegenskaper, og er ganske tett i hælene på Taycan synes jeg.

Forfun

Legg inn av Forfun »

burkar skrev: man jan 31, 2022 8:29 pm Jeg har nå prøvekjørt i4 M50, og må si jeg er imponert. Den er ordentlig morsom og underholdende å kjøre, føles som en 'skikkelig BMW' både å oppholde seg i og på kjøreegenskaper, og er ganske tett i hælene på Taycan synes jeg.
Mange superlativer om kjøreegenskapene. Har ikke testet ennå, men alt jeg har lest tyder på at det ikke er noen grunn til å prøvekjøre før jeg får min. Får se hvor lenge det er til jeg blir nysgjerrig.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Ny versjon som sikkert blir pop her i landet - i4 xDrive40 settes i produksjon i november 2022. Ca 400hk fra 2 motorer.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Teslabjørn testet i4 m50 til 385km i range testen. Vått saltslapseføre..

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

burkar skrev: man jan 31, 2022 8:29 pm Jeg har nå prøvekjørt i4 M50, og må si jeg er imponert. Den er ordentlig morsom og underholdende å kjøre, føles som en 'skikkelig BMW' både å oppholde seg i og på kjøreegenskaper, og er ganske tett i hælene på Taycan synes jeg.
Kult. Kan tenke meg den oppfattes som en bil nært Taycan 4s sitt nivå til lavere penge.

Someone

Legg inn av Someone »

Hadde de fått til en "GT" eller stasjonsvogn av denne, ville den jo vært en brukbar familiebil også

burkar

Legg inn av burkar »

Someone skrev: lør feb 05, 2022 7:48 am Hadde de fått til en "GT" eller stasjonsvogn av denne, ville den jo vært en brukbar familiebil også
Stor nok til mitt bruk egentlig. 470 liter bagasjerom, og mulighet for skipose inni bilen.

Er man avhengig av plass til barnevogn og bakovervendte barneseter er den nok litt på den snaue siden.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Wow - teslabjørn veide i4 m50 på vegvesenet sin vekt til 2400kg. Det er ganske tungt for en mellomklassebil.

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Kompressor skrev: lør feb 05, 2022 6:37 pm Wow - teslabjørn veide i4 m50 på vegvesenet sin vekt til 2400kg. Det er ganske tungt for en mellomklassebil.
Det er vel mer enn f.eks Model S

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Mer enn Taycan.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Kompressor skrev: lør feb 05, 2022 6:37 pm Wow - teslabjørn veide i4 m50 på vegvesenet sin vekt til 2400kg. Det er ganske tungt for en mellomklassebil.
Interessant. Formoder at de kiloene er brukt til noe nyttig. Ser TB er på langtur med bilen nå, og kommer til å ta en titt.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Kompressor skrev: lør feb 05, 2022 6:37 pm Wow - teslabjørn veide i4 m50 på vegvesenet sin vekt til 2400kg. Det er ganske tungt for en mellomklassebil.
Da bør han kanskje måle på en annen stasjon også, men jeg regner med at det var med sjåfør?
Egenvekt
2 215 kg
Egenvekt med fører
2 290 kg
Tillatt totalvekt
2 735 kg

Det er opplagt mulighet for feil ved måling.

Veiemetodikk er svært viktig ved veiing på stasjonære plattformvekter. For eksempel kan det å holde foten på bremsepedalen utgjøre en differanse på 100 – 300 kg i forhold til å ikke holde på bremsepedalen. Så all korrekt veiing må utføres med ubremset kjøretøy. Man må også passe på at hele hjulet er inne på vektplaten. Hvis noe av dekket hviler på rammen rundt vektplaten vil dette gi et feil resultat. Man skal heller ikke kjøre fram og tilbake på vekten. Må man rygge, skal man kjøre helt av vekten og starte på nytt igjen.

Vektene må av og til nullstilles fra betjeningspanelet, hvis det har vært store belastninger som f.eks. en bråbrems med et tungt kjøretøy på vekten. Men det vil da stå en annen verdi enn 0 i displayet før bilen kjøres inn på vekten. (for eksempel -2, som da betyr -200 kg på veieresultatet) Det kan være en årsak til feil resultat på vekten.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

nometalhorse skrev: lør feb 05, 2022 7:47 pm Egenvekt
2 215 kg
Det er vel mulig å pøse på med en menge med ekstrautstyr på den bilen også.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Å se Teslabjørn live klokke seg opp mot 1000 km er jo mer spennende enn gamle episoder av Kvitt elle Dobbelt!

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

nometalhorse skrev: lør feb 05, 2022 7:47 pm
Kompressor skrev: lør feb 05, 2022 6:37 pm Wow - teslabjørn veide i4 m50 på vegvesenet sin vekt til 2400kg. Det er ganske tungt for en mellomklassebil.
Da bør han kanskje måle på en annen stasjon også, men jeg regner med at det var med sjåfør?
Egenvekt
2 215 kg
Egenvekt med fører
2 290 kg
Tillatt totalvekt
2 735 kg

Det er opplagt mulighet for feil ved måling.

Veiemetodikk er svært viktig ved veiing på stasjonære plattformvekter. For eksempel kan det å holde foten på bremsepedalen utgjøre en differanse på 100 – 300 kg i forhold til å ikke holde på bremsepedalen. Så all korrekt veiing må utføres med ubremset kjøretøy. Man må også passe på at hele hjulet er inne på vektplaten. Hvis noe av dekket hviler på rammen rundt vektplaten vil dette gi et feil resultat. Man skal heller ikke kjøre fram og tilbake på vekten. Må man rygge, skal man kjøre helt av vekten og starte på nytt igjen.

Vektene må av og til nullstilles fra betjeningspanelet, hvis det har vært store belastninger som f.eks. en bråbrems med et tungt kjøretøy på vekten. Men det vil da stå en annen verdi enn 0 i displayet før bilen kjøres inn på vekten. (for eksempel -2, som da betyr -200 kg på veieresultatet) Det kan være en årsak til feil resultat på vekten.

Jeg pleier å veie bilene jeg kjører hos vegvesenet for å se praktisk faktisk vekt og tar bilde så jeg husker det.
Nesten alle mine velutstyrte biler, da spesielt bmw veier 100-200kg mer i real life enn i vognkortet. Trolig er oppgitt vognkortvekt med minimum utstyr og de minste hjulene.
Det er alltid feilmargin hos vegvesenet, men maks på 20 kg pluss minus. Selv har jeg veid samme biler på forskjellige vegvesenvekter og bilene får samme resultat.

For å sette i4 sin vekt i perspektiv som i realiteten er en 3 serie coupe med 4 dører og elektrisk drivlinje (4-serie gran coupe) så veide min velutstyrte MB S 500 4matic coupe med V8 4,7 liter biturbo og 4wd på vegvesenvekt 2.130kg + fører.
EQC veide nøyaktig 400kg mer på samme vekt, samme dag. Altså 2530kg+ fører. Veide samtidig en etron 55 limited også: 2640 + fører. I-pace er lettere og min velutstyrte HSE bil veier 2290kg + fører.
Rapide V12 som er en aluminiumsbil på over 5 meter veier 2030kg + fører som en kuriositet.
Sist redigert av Kompressor den lør feb 05, 2022 8:46 pm, redigert 2 ganger totalt.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Vekten på i4 M50 (2290) er bare 371 kg mer enn en Tesla Model 3 Performance (1919). ;)
iX3 fully charged har lavere egenvekt (2260) enn i4 M50.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Magasinet fully charged tester i4 40 RWD.
De foretrekker den over i4 M50 4wd.



Mykere fjæring, bedre styrefølelse, og sikkert lavere vekt. Men mindre akselerasjon sees på som litt smoothere og enklere å kjøre og rwd får skryt.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

TB har vært ute og testet bilen nå. 0-100 på 4 sek. Tung og tørst på strøm, men til gjengjeld stille. Forbruk på over 2 kW/t pr mil i 90 var for min del litt skuffende. Skal sette meg ned og pløye igjennom synspunktene hans når jeg får bedre tid. Han var jo en BMW mann før elektronene slo over han😁

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

I4 m50 drarrace mot nye M3 rwd. Overraskende resultat egentlig.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Ca 1måned til jeg får min. Vurderte å kjøre opp til Ribba for å utfordre han på dragrace, men får stole på resultatet over så slipper jeg en tur med 21 ladestopp.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Da har jeg tatt en liten prøvekjøring med en demobil. Etter min mening klart mest morro for pengene av bilene tilgjengelig i dag, gitt grei komfort og plass. Angrer absolutt ikke på bestilling. Ett år siden jeg kjørte Taycan, men opplevde de som ganske like. Taycan har bedre kjøreegenskaper, men usikker på hvor mye dekkene utgjorde. 57% av prisen til en Taycan, men nær like god. Glad jeg ikke bestilte Taycan. Taycan er en bedre bil på alle områder, hadde prisforskjellen vært mye mindre hadde jeg valgt den.

Sammenlignet med 440i er den raskere rett frem, kanskje også i sving, men langt fra så underholdene. Kjørte samme svingkombinasjon, og 440i var latterlig mye morsommere der. I4 satt fast på asfalten, gikk som ett uvær men ga ikke så mye glede. Hadde bare prisforskjellen vært mindre…

Som alle raske elbiler var denne meningsløs rask rett frem. Husk å legg hodet mot nakkestøtten før en gir full gass. Antispinn fungerte godt, var udramatisk å gi gass. Er ikke lenge siden en måtte kunne kjøre bil for å klare 0-100 km/t under 6 sekunder. Med denne klarer bestemor det på under 4 sekunder. Ikke en egenskap jeg kommer til å bruke mye, men klart en spesiell opplevelse når en ikke er vandt til elbiler. Porsche Boxter GTS er den raskeste bensinbilen jeg har testet 0-100. Det var tregere, men mye mer dramatisk og mer morro.

Interiør kan BMW. Alt virket perfekt i førersetet bortsett fra mangelen på knapper. Spent på hvor mye jeg kommer til å hate touch skjermen om ett år. Baksete, jeg unner ingen å sitte bak meg når jeg har normal sitteposisjon. Kjøp en annen bil hvis det skal brukes.

Får min rundt påsketider, usikker på om jeg skal få den levert med piggdekk eller sommerdekk. Har vært veldig usikker på farge, men til slutt er det en oransje som er på vei. I4 blir den første mainstream bilen jeg har kjøpt, måtte gjøre noe med fargen. Litt spesielt at en nisjebil som dette har i nærheten av 5000 bestillinger i Norge.

AlvaroC

Legg inn av AlvaroC »

Forfun skrev: søn feb 27, 2022 1:20 pm Da har jeg tatt en liten prøvekjøring med en demobil. Etter min mening klart mest morro for pengene av bilene tilgjengelig i dag, gitt grei komfort og plass. Angrer absolutt ikke på bestilling. Ett år siden jeg kjørte Taycan, men opplevde de som ganske like. Taycan har bedre kjøreegenskaper, men usikker på hvor mye dekkene utgjorde. 57% av prisen til en Taycan, men nær like god. Glad jeg ikke bestilte Taycan. Taycan er en bedre bil på alle områder, hadde prisforskjellen vært mye mindre hadde jeg valgt den.

Sammenlignet med 440i er den raskere rett frem, kanskje også i sving, men langt fra så underholdene. Kjørte samme svingkombinasjon, og 440i var latterlig mye morsommere der. I4 satt fast på asfalten, gikk som ett uvær men ga ikke så mye glede. Hadde bare prisforskjellen vært mindre…

Som alle raske elbiler var denne meningsløs rask rett frem. Husk å legg hodet mot nakkestøtten før en gir full gass. Antispinn fungerte godt, var udramatisk å gi gass. Er ikke lenge siden en måtte kunne kjøre bil for å klare 0-100 km/t under 6 sekunder. Med denne klarer bestemor det på under 4 sekunder. Ikke en egenskap jeg kommer til å bruke mye, men klart en spesiell opplevelse når en ikke er vandt til elbiler. Porsche Boxter GTS er den raskeste bensinbilen jeg har testet 0-100. Det var tregere, men mye mer dramatisk og mer morro.

Interiør kan BMW. Alt virket perfekt i førersetet bortsett fra mangelen på knapper. Spent på hvor mye jeg kommer til å hate touch skjermen om ett år. Baksete, jeg unner ingen å sitte bak meg når jeg har normal sitteposisjon. Kjøp en annen bil hvis det skal brukes.

Får min rundt påsketider, usikker på om jeg skal få den levert med piggdekk eller sommerdekk. Har vært veldig usikker på farge, men til slutt er det en oransje som er på vei. I4 blir den første mainstream bilen jeg har kjøpt, måtte gjøre noe med fargen. Litt spesielt at en nisjebil som dette har i nærheten av 5000 bestillinger i Norge.
Interessant lesing, spesielt siden dette har vært en aktuell modell for min del, og har også hatt en kort tur i Taycan.

Oppfatter jeg det rett i at 440i også ville være å foretrekke på svingete veier fremfor en Taycan? Forstår det nok er forskjell da Taycan har rikelig med grep, og også nøytral lenge, men litt kjedelig om man ikke pusher litt over det som er fornuftig på landevei.

Ikke bare prisen som er en fordel, men også størrelsen som er langt mer håndterbar enn Taycans. Aberet er plass bak som tydeligvis ligger en del bak hva man får i en 3-serier også, og vel egentlig litt for dårlig på en elbil på nesten 4.8m. Greit for den som har minimalt bruk for bakseter, men det kan vel ikke gjelde alle som har bestilt vil jeg tro.

Får vel ta en tur selv å prøve etterhvert, men får se. Det bekrefter vel misstanken jeg har hatt, at noe fullgod erstatter for en kjøreglad bil i D-segmentet er den kanskje ikke helt, om man ikke finner at rask aks veier opp for det den måte mangle av lekenhet i svinger. En fin GT-bil da vil jeg tro, om man ser bort fra ladestoppene.

Ribba

Legg inn av Ribba »

Forfun skrev: søn feb 27, 2022 1:20 pm Litt spesielt at en nisjebil som dette har i nærheten av 5000 bestillinger i Norge.
Jeg gruer meg til strømmen av disse bilene kommer og jeg må begynne å forklare at de fire eksosstussene bak på bilen min faktisk er ekte og funksjonelle.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Ribba skrev: tir mar 01, 2022 9:39 pm
Forfun skrev: søn feb 27, 2022 1:20 pm Litt spesielt at en nisjebil som dette har i nærheten av 5000 bestillinger i Norge.
Jeg gruer meg til strømmen av disse bilene kommer og jeg må begynne å forklare at de fire eksosstussene bak på bilen min faktisk er ekte og funksjonelle.
Du åpner bare "ladeluka" di. Da tar de nok poenget.

Forfun

Legg inn av Forfun »

AlvaroC skrev: tir mar 01, 2022 11:01 am Oppfatter jeg det rett i at 440i også ville være å foretrekke på svingete veier fremfor en Taycan? Forstår det nok er forskjell da Taycan har rikelig med grep, og også nøytral lenge, men litt kjedelig om man ikke pusher litt over det som er fornuftig på landevei.

Ikke bare prisen som er en fordel, men også størrelsen som er langt mer håndterbar enn Taycans. Aberet er plass bak som tydeligvis ligger en del bak hva man får i en 3-serier også, og vel egentlig litt for dårlig på en elbil på nesten 4.8m. Greit for den som har minimalt bruk for bakseter, men det kan vel ikke gjelde alle som har bestilt vil jeg tro.
Jeg kjørte 440 og Taycan omtrent samtidig, begge for ett år siden. Jeg vil påstå at det var mer morro å kjøre 440. Litt motorlyd (Taycan har en håpløs romskip lyd), det utgjør faktisk en god forskjell. Også det at akselerasjon ikke er lineær gir meg bedre wibber. Må kjøre bil, ikke bare trykke på gassen. Og for meg er 350 hk nok, skjer nok. Men man må være litt petrolhead for å like å kjøre bil, ikke bli kjørt.

Baksete er ikke ille, men jeg setter setet nesten langt bak det går, i tillegg legger jeg setet bakover. En mindre person med normal sitteposisjon kan ha noen bak seg. Men bare å teste.

AlvaroC

Legg inn av AlvaroC »

Forfun skrev: tir mar 01, 2022 9:45 pm
Jeg kjørte 440 og Taycan omtrent samtidig, begge for ett år siden. Jeg vil påstå at det var mer morro å kjøre 440. Litt motorlyd (Taycan har en håpløs romskip lyd), det utgjør faktisk en god forskjell. Også det at akselerasjon ikke er lineær gir meg bedre wibber. Må kjøre bil, ikke bare trykke på gassen. Og for meg er 350 hk nok, skjer nok. Men man må være litt petrolhead for å like å kjøre bil, ikke bli kjørt.

Baksete er ikke ille, men jeg setter setet nesten langt bak det går, i tillegg legger jeg setet bakover. En mindre person med normal sitteposisjon kan ha noen bak seg. Men bare å teste.
Plass bak bekymrer lite da den blir lite brukt for min del, mer en forventing om litt mer plass på 4.8m, og at kanskje enkelte får seg en overraskelse. Den virker vel å være trangere enn utgående 4-serie GC. Ellers er ikke plass alt heller. Var innom Kia for å se på EV6 like etter introduksjon, og prøvde da baksete. Der fant i alle fall ikke jeg meg til rette, en flat benk med lite støtte både til ben og rygg, selv om benplassen var imponerende. Godt formede bakseter som i Taycan ville nok vært langt mer behagelig på en litt lenger tur, selv om benplassen er mer begrenset.

For min del hadde jeg jo tenkt at innen garantitiden gikk ut på den jeg har så ville det være en rekke elbiler som fristet. Men ser jo at om det ikke direkte skorter på kjøreglede på det som kommer, så må man i det minste glede seg over litt andre ting enn i en ICE. Og tror jeg opplever mye ganske likt, aks klarer jeg meg godt med tall ned mot 5s som i dag, men følelsen av å kjede meg når jeg kjører er jeg redd. Så litt bekymret for at jeg vil angre om jeg skifter. Ny ICE blir det samme som du opplevde, at det blir uforholdsmessig dyrt i forhold til en elbil med omtrent samme ytelser. Ellers er jo etterhvert tilbudet av ICE i Norge begrenset, i alle fall om man ikke vil ha med batteri og stikkontakt på kjøpet.

Så det er godt mulig jeg beholder den jeg har litt lenger enn tenkt. Men uansett det skal prøves etterhvert, men venter til forhandlerne har fått på sommerdekkene så man får best mulig inntrykk både positivt og negativt (hhv. kjøreegenskaper og komfort/støy).

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»