Generell diskusjon om corona

Låst
HNilsen

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av HNilsen »

Morromann skrev: tir jan 18, 2022 4:45 am
Solvgutt1 skrev: man jan 17, 2022 10:29 pm
ms_8 skrev: man jan 17, 2022 10:27 pm

Slike spørsmål burde våre journalister stille. Dette er konkrete spørsmål som Nakstad burde bli utfordra på
Jeg tipper at grunnen til at journalisten ikke stilte noen kritiske spørsmål var at det var journalisten som hadde bedt Nakstad om å komme med disse grunnene. NRK har jo vært på tiltakskjøret hele veien.
Stikkord: NRK-"ekspert" Hallvard Sandberg. De er nesten like ille som Dommedagsbladet.
Selveste korona-Hallvard.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

HNilsen skrev: tir jan 18, 2022 4:59 am
Morromann skrev: tir jan 18, 2022 4:45 am
Solvgutt1 skrev: man jan 17, 2022 10:29 pm
Jeg tipper at grunnen til at journalisten ikke stilte noen kritiske spørsmål var at det var journalisten som hadde bedt Nakstad om å komme med disse grunnene. NRK har jo vært på tiltakskjøret hele veien.
Stikkord: NRK-"ekspert" Hallvard Sandberg. De er nesten like ille som Dommedagsbladet.
Selveste korona-Hallvard.
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/rE ... -eksperter

Skulle gjerne funnet linken til iTromsø hvor hele artikkelen er tilgjengelig men jeg ser ikke ut til å finne den. Kanskje den ble slettet, ikke godt å si.

Jeg har en mistanke om at Sandberg opptrer som wannabe-"ekspert" i diverse nettforum anonymt, men som sagt er det bare en mistanke jeg har og jeg holder det for meg selv hvor jeg tror han opptrer, bare merker at argumentasjonen er veldig lik noen steder jeg har observert.

Eller kanskje ikke. Det har dukket opp masse wannabe-"eksperter" rundt omkrign i meda og i forskjellige nettforum siden dette startet og alle disse er nok ikke Sandberg selv om de opptrer ganske likt. Det er nok slik at pandemien har gitt en del oppmerksomhetssyke individer en plattform og da er det jo logisk at er det noe de virkelig frykter så er det at pandemien skal ta slutt slik at de må finne seg noe annet å gjøre.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Jeg lurer på om jeg kan ha hatt omicron? Hadde noen dager hvor jeg følte meg "fyllesjuk" etter å ha våknet uten å ha drukket en dråpe alkohol dagen før. Flere som har erfart det samme? Isåfall - DETTE stenger de ned samfunnet for? Et virus som minner om mild bakrus????

Lurer også på om noen her inne har tatt antistoff-test?

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1987

Legg inn av Garindan »

Morromann skrev: tir jan 18, 2022 5:19 am Jeg lurer på om jeg kan ha hatt omicron? Hadde noen dager hvor jeg følte meg "fyllesjuk" etter å ha våknet uten å ha drukket en dråpe alkohol dagen før. Flere som har erfart det samme? Isåfall - DETTE stenger de ned samfunnet for? Et virus som minner om mild bakrus????

Lurer også på om noen her inne har tatt antistoff-test?
Kunne ikke falle meg inn å teste meg for influensa eller forkjølelse, så hvorfor skulle jeg teste meg for corona, og spesielt omikron? Har selvsagt heller ikke lyst til å bidra til å "booste" coronastatistikken.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Garindan skrev: tir jan 18, 2022 5:32 am
Morromann skrev: tir jan 18, 2022 5:19 am Jeg lurer på om jeg kan ha hatt omicron? Hadde noen dager hvor jeg følte meg "fyllesjuk" etter å ha våknet uten å ha drukket en dråpe alkohol dagen før. Flere som har erfart det samme? Isåfall - DETTE stenger de ned samfunnet for? Et virus som minner om mild bakrus????

Lurer også på om noen her inne har tatt antistoff-test?
Kunne ikke falle meg inn å teste meg for influensa eller forkjølelse, så hvorfor skulle jeg teste meg for corona, og spesielt omikron? Har selvsagt heller ikke lyst til å bidra til å "booste" coronastatistikken.
Snakker om antistoff-test for å se om du har hatt covid tidligere; ikke for å se om du har det NÅ. Selvfølgelig spør jeg ikke hvor man få PCR-tester haha; den skiten slenger de jo etter folk for for alle som ikke lever under en steing og det gjør jeg jo ikke. Nei, jeg snakker om antistoff-test som viser om man HAR HATT corona, slik at jeg dermed har bevis på at jeg har hatt det tidligere og ikke trenger noen forbanna tredjedose. Jeg har skjønt at man kan få det på privatklinikker, men kun der?

Og til deg: nå var det et spesifikt spørsmål så du behøver ikke å svare om du ikke har noen svar på det jeg faktisk etterspør. Det var ikke deg jeg spurte for å si det sånn. Ja, jeg tar heller ikke disse PCR-testene, det skal jeg love deg men nå var det heller ikke det jeg spurte om. Hva med å lese før du svarer?

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

VG fortsetter å imponere med sin fakta-reportasjereise i Sør-Afrika som kanskje bør premieres med en journalistpris senere i år? Litt annerldes enn dramadronning Støre og " nå er det alvor":

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/k6 ... erledes-ut

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Solvgutt1 skrev: man jan 17, 2022 10:24 pm Det har ingenting å si om han snakker til folk som "oppsøker smitte" eller ikke. Når han og andre kommer med sånne idiotiske utspill, så blir totalbudskapet fra helsemyndighetene "Alle kommer til å bli smittet og det er kanskje bra fordi det er en mild variant som trolig gjør oss mer immune, men ikke bli smittet med vilje fordi du kan bli alvorlig syk, få langvarige plager og det er ikke sikkert du blir immun mot neste variant i det hele tatt".

Det er et krevende budskap å selge inn.

Hvor sannsynlig er det forresten at det skal komme en ny variant som omikron-smitte ikke gir noen som helst immunitet mot? Da vil vel også disse vaksinene vi kjører i oss være ubrukelige? Det må jo nærmest være et helt nytt virus hvis det skal skje.

Og de som nettopp har tatt tredje dose, så er det kanskje nettopp nå det er best å bli smittet?
Det er dette som er så paradoksalt. Det Nakstad sier, og dette er langt i fra første gang, er diametralt motsatt til myndighetenes budskap. I dette tilfellet at "alle" nå blir smittet og at dette i all praksis er exit-strategien vår. Det er derfor vi nå tolererer et smittetrykk som kan bli oppmot 50k smittede om dagen, hvis ikke høyere. Så hvorfor sier han dette i det hele tatt? Det er ikke en isolert medisinsk eller faglig vurdering som gir mening for folk flest, det er ikke en gang i tråd med strategien. Så kommer "longcovid", Nyborgianernes trumfkort som selvfølgelig Nakstad nå plutselig er veldig opptatt av når han ikke lenger kan forfekte ekstrem brems eller slå-ned strategi.

Det topper seg med at han i Dagbladet står frem med dagens gladnyhet; ingen influensa å se, mon tro hva vi synes om immunitetsgjelda vi skal gjennom neste vinter. Kanskje enda en mulighet til å stenge ned litt fordi influensaen ble hardere enn fryktet kombinert med Omikron+ som kan gi alvorlig sykdom i eldre?

KingsRoad

Legg inn av KingsRoad »

Solvgutt1 skrev: man jan 17, 2022 10:14 pm
Funkhouser skrev: man jan 17, 2022 10:12 pm
Solvgutt1 skrev: man jan 17, 2022 9:55 pm
"Sør Afrika har hatt mye smitte og har en stor grad av naturlig immunitet. Det forklarer trolig hvorfor de har så mange milde sykdomstilfeller tross lav vaksineringsgrad. Ikke sammenlignbart med Norge"

"Selv om man blir smittet, så kan man bli smittet på nytt og bli alvorlig syk. Det er derfor ikke noen fordel å bli smittet, selv av en mild variant".

Og hva mener man egentlig med "vi vet ikke hvor mange som får long covid av omikron"? Skal vi liksom vente å se det an da?
Han er en vandrende selvmotsigelse fordi han hele tiden maner frem argumenter som passer målet hans der og da. At de ikke henger på greip betyr ingenting for det er aldri noen som utfordrer han på det. Her bruker han altså en reinfeksjon av neste variant som argument for å holde seg unna Omikron, for man er ikke ferdig med pandemien. Mener han pandemien går over hvis vi slle låser oss inne et par år til? Hva er løsningen? Vente på neste vaksine-variant og så den etter det hvis vi ikke utrydder viruset med den? Han forfekter en form for helseperfeksjonisme nå som er unyttig og uoppnåelig, og man får inntrykk av at det er motivert av å både beholde jobben hans og for å dekke over den elendige jobben helsedirektoratet har gjort med beredskapen. Dette må han ko utfordres på, i stedet kan han spre dette tøyset så mye han vil til alle døgnets tider blottet for kritikk.
Jeg så en DB-artikkel der han var glad for at influensautbruddet aldri kom, og at Delta var utryddet, for da slapp vi -tre epidemier- samtidig. Jeg tror han rett og slett ikke er kvalifisert, og at han ikke har mulighet til å sette seg inn i det han snakker om. Litt færre intervjuer, litt mer research er mitt tips. To år inn i pandemien så trenger vi ikke pappa Nakstad i mediene hver dag uansett.
Litt færre bøker også, kanskje?

For en lekmann som meg selv er det fristende å tro at kun en (ditto) dilettant kan innbille seg at en ordinær influensabølge kan inntreffe parallelt med en Covid-bølge, all den tid disse virusene i all hovedsak går etter de samme, svake menneskene i flokken (med og uten vaksine, selv om vaksinen selvsagt hjelper de svakeste iblant oss).

Jeg ser frem til at vi skal se helhetlig på denne epidemien, og vurdere hva tiltakene gjorde med folkehelsa som sådan. Gjerne målt opp mot kostnadene.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

basillen skrev: man jan 17, 2022 10:39 pm
Funkhouser skrev: man jan 17, 2022 10:21 pm Det er vanskelig å ikke få følelsen av at han ønsker at dette skal dra ut, men først og fremst er han vel bare litt inkompetent. Han har ikke tid til å sette seg ordentlig inn i det han snakker om fordi han hele tiden faktisk skal snakke om det. Hvor mye tanker har han lagt inn i resonnementet om at folk bør tenke seg om før de lar seg smitte av Omikron fordi det kan komme en variant etter denne man også kan bli smittet av? Gir dette mening på noe som helst nivå, virker det ikke mot sin hensikt? Stiller FHI og andre eksperter seg bak dette? Sannsynligvis ikke, han synser og spekulerer «on-the-fly» fordi det handler om å servere noe, substansen i det er mindre viktig.
Ja, det høres ikke helt usannsynlig ut at Nakstad rett og slett ikke har tid til å sette seg inn i alle dataene nettopp fordi han er så opptatt med å fyke rundt fra det ene intervjuet til det andre.

På den annen side burde man jo tro at det finnes folk rundt ham som faktisk har tid til å lese seg opp på dataene, og som dermed kan fôre Nakstad med disse.

Når Solvgutt1 på Fridiskusjon klarer å lese gjennom rapportene fra Sør-Afrika og Danmark og gi oss fornuftige statistiske analyser, da burde jo man forvente at noen i Helsedirektoratet som faktisk jobber med pandemihåndtering også bør klare det.
Helsedirektoratet har vel i praksis en oppgave om å være faglige rådgivere, men dette er jo en overlapp spesielt FHI har utfordret noen ganger på det grunnlaget av at det gir lite mening å ha to instanser som skal gjøre denne jobben. FHI har flere folk og en bredere kompetanse for
å kunne gjøre dette sett opp mot Helsedirektoratet som jo er ganske få. Det å tilegne seg og kvalitetssikre kunnskap i et hav av data og forskningsrapporter er en ekstremt utfordrende og tidkrevende jobb som bare har vært enda vanskeligere i pandemien. I tillegg har Helsedirektoratet et ekstremt viktig mandat, det er de som skal iverksette helsepolitikken og sikre at dette blir fulgt opp på tvers av alle tjenester og instanser.

Så det jeg lurer på er hvorfor Nakstad skal være i media i så stor grad som han er og hvorfor han har ikke får noen retningslinjer. Det er klart han får noe drahjelp av de rundt seg, og sikkert også FHI, men han har åpenbart ikke tid (eller evne?) til å ta til seg denne informasjonen på et nivå som gjør at han kan kommunisere den videre. Dette kombineres med at han har null sperrer for å dra i gang tankeeksperiment og synsing over en lav sko når han blir stilt et spørsmål fører til en del alvorlig feilkommunikasjon som noen snart må ta tak i. Det er kanskje blitt så "normalt" at Nakstad lirer av seg en del svada at folk flest ikke legger for mye i det, men det gjør det jo ikke riktig eller greit av den grunn. "Jeg vet ikke" eller "det bør [...] svare på" eksisterer ikke hos denne mannen. Det vi ser nå kan umulig ha vært hensikten med rollen hans eller noe myndighetene ønsker?

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Fringegirl skrev: man jan 17, 2022 11:23 pm
ms_8 skrev: man jan 17, 2022 10:23 pm For Nakstad er det uansett gode tider. Mannen blir sett som på ein helt. Han har ein kongejobb og så lenge pandemien fortsetter. Så er han ca intervju på alle aviser og tv kanaler. At mediene ikkje stiller han fleire spørsmål om kapasiteten og kva han gjer som assisterende helsedirektør er derimot utruleg. Mannen har ansvar for å avlaste helsevesenet. Eksempel kva har dei gjort for å sikre Norge 1 nasjonal helseberedskap? Jobben kan umulig være å lage fleist mulig tiltak? Trudde målet deira ut frå det som står er å sikre at man har ein nasjonal helsebedredskap.

Direktoratet har ansvar for å følge med på og gi råd om forhold som påvirker befolkningens helse og utviklingen i helse- og omsorgstjenesten, utarbeide nasjonale normer på utvalgte områder, være kompetanseorgan for myndigheter, tjenesteapparat, interesseorganisasjoner og fagmiljøer, ha spisskompetanse på den norske helselovgivningen og utvikle en helhetlig nasjonal helseberedskap. Direktoratet har myndighet til å anvende og fortolke lov og regelverk innenfor helse- og omsorgssektoren. Videre har direktoratet ansvar for å gjennomføre nasjonal politikk på helseområdet.
Nja, sett på som en helt tror jeg ikke. Veldig mange jeg kjenner som var positive til han i starten, har fått han helt i vranglåsen. Til og med min eldre mor som syntes han var en kjekk kar i begynnelsen, orker ikke lenger å høre hva han har å si. Det må det være folk som er superglade i flest mulige tiltak som evt syntes han er noe til kar. De aller fleste begynner nok å bli temmelig lei han og alle bekymringene hans.

Hva jobben hans går i er det vel ingen som skjønner en pøkk av, jeg aner ikke noe hva han faktisk gjør om dagen i denne jobben sin annet enn å figurere i ørten aviser og på tv, det kan pokker ikke være mye all den tiden han tydeligvis har frihet til å gi intervjuer og være i media.
Håper du har rett. Trur jobben hans er å være Helsedirektoratet sin kommunikasjonansvarleg. Han har værtfall kontakt med media dagleg.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Solvgutt1 skrev: man jan 17, 2022 10:29 pm
ms_8 skrev: man jan 17, 2022 10:27 pm
Solvgutt1 skrev: man jan 17, 2022 10:24 pm Det har ingenting å si om han snakker til folk som "oppsøker smitte" eller ikke. Når han og andre kommer med sånne idiotiske utspill, så blir totalbudskapet fra helsemyndighetene "Alle kommer til å bli smittet og det er kanskje bra fordi det er en mild variant som trolig gjør oss mer immune, men ikke bli smittet med vilje fordi du kan bli alvorlig syk, få langvarige plager og det er ikke sikkert du blir immun mot neste variant i det hele tatt".

Det er et krevende budskap å selge inn.

Hvor sannsynlig er det forresten at det skal komme en ny variant som omikron-smitte ikke gir noen som helst immunitet mot? Da vil vel også disse vaksinene vi kjører i oss være ubrukelige? Det må jo nærmest være et helt nytt virus hvis det skal skje.

Og de som nettopp har tatt tredje dose, så er det kanskje nettopp nå det er best å bli smittet?
Slike spørsmål burde våre journalister stille. Dette er konkrete spørsmål som Nakstad burde bli utfordra på
Jeg tipper at grunnen til at journalisten ikke stilte noen kritiske spørsmål var at det var journalisten som hadde bedt Nakstad om å komme med disse grunnene. NRK har jo vært på tiltakskjøret hele veien.
Berre det i seg sjølv fortell mykje. Trudde pressen skulle være kritisk til makten og ikkje logrer som hunden min gjer når eg kjem heim. NRK framstår i perioder som aktivister og ikkje som journalister.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Morromann skrev: tir jan 18, 2022 5:19 am Jeg lurer på om jeg kan ha hatt omicron? Hadde noen dager hvor jeg følte meg "fyllesjuk" etter å ha våknet uten å ha drukket en dråpe alkohol dagen før. Flere som har erfart det samme? Isåfall - DETTE stenger de ned samfunnet for? Et virus som minner om mild bakrus????

Lurer også på om noen her inne har tatt antistoff-test?
Det at du ikke husker å ha drukket alkohol dagen før er nok ikke godt nok Morromannen.

MrPets

Legg inn av MrPets »

Funkhouser skrev: man jan 17, 2022 9:48 pm Nakstad innser nå at folk hverken er redde lenger eller jobber hardt for å unngå viruset. Da har han følgende skremsel å by på:

1. Du kan bli smittet igjen senere selv om du får Omikron nå, du kan altså bli syk og du er ikke ferdig med pandemien.

Så i stedet for å få en mild sykdom nå bør man heller gamble på en variant som er enda mer forskjellig og sannsynligvis av den grunn gir mer sykdom hvis ikke man har fått en «booster» av Omikron? Dette tror han ikke på selv en gang. Forferdelig råd.

2. Long covid

Skyt meg. Argumentet som trumfer alt når ingenting annet funker.

Helsedirektoratet må kvitte seg med denne mannen, det blir bare dummere og dummere.

https://www.nrk.no/norge/her-er-fire-ti ... 1.15814509
Sa noen Keiserens nye klær?

Dette understreker at stadig flere nordmenn har det samme inntrykket som meg; hadde vi ikke stadig blitt påmint at vi er "midt i en pandemi", ville det hatt minimal påvirkning på våre liv. Om det virkelig var så truende som vi fortelles hadde vi ikke trengt en patroniserende Nakstad, Høie & co i mediene daglig.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

oddvar_kjempebra skrev: tir jan 18, 2022 8:39 am
Morromann skrev: tir jan 18, 2022 5:19 am Jeg lurer på om jeg kan ha hatt omicron? Hadde noen dager hvor jeg følte meg "fyllesjuk" etter å ha våknet uten å ha drukket en dråpe alkohol dagen før. Flere som har erfart det samme? Isåfall - DETTE stenger de ned samfunnet for? Et virus som minner om mild bakrus????

Lurer også på om noen her inne har tatt antistoff-test?
Det at du ikke husker å ha drukket alkohol dagen før er nok ikke godt nok Morromannen.
Kanskje vi kan spare oss for flåsete, uisaklige og barnslige kommentarer? Jeg prøver å diskutere noe saklig og om det bare er skittkasting du har å komme med kan du spare deg. Jeg spør om andre har opplevd lignende ting.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Morromann skrev: tir jan 18, 2022 8:41 am
oddvar_kjempebra skrev: tir jan 18, 2022 8:39 am
Morromann skrev: tir jan 18, 2022 5:19 am Jeg lurer på om jeg kan ha hatt omicron? Hadde noen dager hvor jeg følte meg "fyllesjuk" etter å ha våknet uten å ha drukket en dråpe alkohol dagen før. Flere som har erfart det samme? Isåfall - DETTE stenger de ned samfunnet for? Et virus som minner om mild bakrus????

Lurer også på om noen her inne har tatt antistoff-test?
Det at du ikke husker å ha drukket alkohol dagen før er nok ikke godt nok Morromannen.
Kanskje vi kan spare oss for flåsete, uisaklige og barnslige kommentarer? Jeg prøver å diskutere noe saklig og om det bare er skittkasting du har å komme med kan du spare deg. Jeg spør om andre har opplevd lignende ting.
Er du konstant like sur og grinete i hverdagen utenfor denne tråden?

TWU

Legg inn av TWU »

Funkhouser skrev: tir jan 18, 2022 8:02 am
Helsedirektoratet har vel i praksis en oppgave om å være faglige rådgivere, men dette er jo en overlapp spesielt FHI har utfordret noen ganger på det grunnlaget av at det gir lite mening å ha to instanser som skal gjøre denne jobben. FHI har flere folk og en bredere kompetanse for
å kunne gjøre dette sett opp mot Helsedirektoratet som jo er ganske få.
Helsedirektoratet er rett og slett et byråkratisk organ, kun kun for byråkratiets del, slik man elsker å ha det i norsk offentlig sektor.

Tror rett og slett hele HDir går svært mange i FHI på nervene.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Morromann skrev: tir jan 18, 2022 4:31 am
ms_8 skrev: man jan 17, 2022 10:23 pm For Nakstad er det uansett gode tider. Mannen blir sett som på ein helt. Han har ein kongejobb og så lenge pandemien fortsetter. Så er han ca intervju på alle aviser og tv kanaler. At mediene ikkje stiller han fleire spørsmål om kapasiteten og kva han gjer som assisterende helsedirektør er derimot utruleg. Mannen har ansvar for å avlaste helsevesenet. Eksempel kva har dei gjort for å sikre Norge 1 nasjonal helseberedskap? Jobben kan umulig være å lage fleist mulig tiltak? Trudde målet deira ut frå det som står er å sikre at man har ein nasjonal helsebedredskap.

Direktoratet har ansvar for å følge med på og gi råd om forhold som påvirker befolkningens helse og utviklingen i helse- og omsorgstjenesten, utarbeide nasjonale normer på utvalgte områder, være kompetanseorgan for myndigheter, tjenesteapparat, interesseorganisasjoner og fagmiljøer, ha spisskompetanse på den norske helselovgivningen og utvikle en helhetlig nasjonal helseberedskap. Direktoratet har myndighet til å anvende og fortolke lov og regelverk innenfor helse- og omsorgssektoren. Videre har direktoratet ansvar for å gjennomføre nasjonal politikk på helseområdet.
Nettopp. Han har corona på hjernen. Men helsevesenet handler om så ufattelig mye mer om corona. Men i "vanlige tider" er det ikke så mange som bryr seg om hva en assisterende helsedirektør har å si. I vanlige tider er helsebyråkrater ekstremt upopulære og med god grunn og de vil bli det igjen så lenge det uvesenet av en foretaksmodell som har gitt slike enorme helsekøer som vi har ikke gjøres noe med. Det passer Nakstad dårlig at vi skal gå tilbake til en tid hvor han ikke er en som står på TV og "beroliger oss om at bare vi er flinke så skal vi overleve denne pandemien". Pandemien er kanskje over allerede men det passer ham dårlig. Da blir det plutselig "oh-oh hva nå; hva skal det bli av meg?".
Verre han har også makt i hjernen. Så lenge han og hans venner kan snakke om korona. Så har dei fri tøyler til å gjere kva dei vil og når dei vil. Vi andre må begrense våre liv til dei bestemmer at vi er trygge. Tenk for ein følelse det må være for ein slik mann. Han bestemmer over liv og død og får dagleg oppmerksomher i alle landets aviser og TV.

Dersom samfunnet går tilbake til normalen, så må han faktisk gjennomføre nasjonalt politikk på helseområdet, styrke beredskapen og være ein anonym mann i det norske byråkratiet.

I dag får han være helt, skrive bøker om korleis han reddet landet og er blitt A kjendis i landet. Det er klart at då passer det fint med tiltak nokon månad til. Tross alt heimekontor, munnbind og strenge regel for alkoholservering rammer han i liten grad.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Funkhouser skrev: tir jan 18, 2022 7:53 am
Solvgutt1 skrev: man jan 17, 2022 10:24 pm Det har ingenting å si om han snakker til folk som "oppsøker smitte" eller ikke. Når han og andre kommer med sånne idiotiske utspill, så blir totalbudskapet fra helsemyndighetene "Alle kommer til å bli smittet og det er kanskje bra fordi det er en mild variant som trolig gjør oss mer immune, men ikke bli smittet med vilje fordi du kan bli alvorlig syk, få langvarige plager og det er ikke sikkert du blir immun mot neste variant i det hele tatt".

Det er et krevende budskap å selge inn.

Hvor sannsynlig er det forresten at det skal komme en ny variant som omikron-smitte ikke gir noen som helst immunitet mot? Da vil vel også disse vaksinene vi kjører i oss være ubrukelige? Det må jo nærmest være et helt nytt virus hvis det skal skje.

Og de som nettopp har tatt tredje dose, så er det kanskje nettopp nå det er best å bli smittet?
Det er dette som er så paradoksalt. Det Nakstad sier, og dette er langt i fra første gang, er diametralt motsatt til myndighetenes budskap. I dette tilfellet at "alle" nå blir smittet og at dette i all praksis er exit-strategien vår. Det er derfor vi nå tolererer et smittetrykk som kan bli oppmot 50k smittede om dagen, hvis ikke høyere. Så hvorfor sier han dette i det hele tatt? Det er ikke en isolert medisinsk eller faglig vurdering som gir mening for folk flest, det er ikke en gang i tråd med strategien. Så kommer "longcovid", Nyborgianernes trumfkort som selvfølgelig Nakstad nå plutselig er veldig opptatt av når han ikke lenger kan forfekte ekstrem brems eller slå-ned strategi.

Det topper seg med at han i Dagbladet står frem med dagens gladnyhet; ingen influensa å se, mon tro hva vi synes om immunitetsgjelda vi skal gjennom neste vinter. Kanskje enda en mulighet til å stenge ned litt fordi influensaen ble hardere enn fryktet kombinert med Omikron+ som kan gi alvorlig sykdom i eldre?
At influensa ikke herjer nå er faktisk bra. Vi bør ikke ønske oss enda høyere trykk på helsevesenet selv om det er myndighetenes skyld at det ikke tåler mer press enn det nå gjør.

Det beste er at den kommer i Februar/Mars etter at Omikron er over toppen.

Jeg ser forøvrig at UK som jo stort sett har holdt åpent heller ikke har særlig med influensatilfeller ennå. Kan det være noe overlapp i beskyttelse mellom covid og influensa? Skjønner ikke helt hvordan, men det er jo merkelig at et åpent samfunn som UK ikke ser en begynnende influensaepidemi.

Dette med lang covid er forøvrig et veldig merkelig argument fra Nakstad. Det er jo helt uvesentlig om mange får covid samtidig eller om det strekkes ut i tid. Potensialet for long covid for den enkelte er jo helt uavhengig av om det var mange som fikk det på samme tid som deg eller ikke.
Sist redigert av oddvar_kjempebra den tir jan 18, 2022 9:14 am, redigert 3 ganger totalt.

Jallaskar

Legg inn av Jallaskar »

Morromann skrev: tir jan 18, 2022 8:41 am
oddvar_kjempebra skrev: tir jan 18, 2022 8:39 am
Morromann skrev: tir jan 18, 2022 5:19 am Jeg lurer på om jeg kan ha hatt omicron? Hadde noen dager hvor jeg følte meg "fyllesjuk" etter å ha våknet uten å ha drukket en dråpe alkohol dagen før. Flere som har erfart det samme? Isåfall - DETTE stenger de ned samfunnet for? Et virus som minner om mild bakrus????

Lurer også på om noen her inne har tatt antistoff-test?
Det at du ikke husker å ha drukket alkohol dagen før er nok ikke godt nok Morromannen.
Kanskje vi kan spare oss for flåsete, uisaklige og barnslige kommentarer? Jeg prøver å diskutere noe saklig og om det bare er skittkasting du har å komme med kan du spare deg. Jeg spør om andre har opplevd lignende ting.
Se på hva du spør om da mann, og tenk etter hvordan en random gruppe mennesker på et diskusjonsforum skal kunne svare noe fornuftig på det du spør om. Ja du kan sikkert ha hatt omicron, men det kan like godt skyldes helt andre ting. Man kan gjerne være uenig i mye av tiltakene, men tiltakene skyldes ikke din fyllesjuke-følelse.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Morromann skrev: tir jan 18, 2022 8:41 am
oddvar_kjempebra skrev: tir jan 18, 2022 8:39 am
Morromann skrev: tir jan 18, 2022 5:19 am Jeg lurer på om jeg kan ha hatt omicron? Hadde noen dager hvor jeg følte meg "fyllesjuk" etter å ha våknet uten å ha drukket en dråpe alkohol dagen før. Flere som har erfart det samme? Isåfall - DETTE stenger de ned samfunnet for? Et virus som minner om mild bakrus????

Lurer også på om noen her inne har tatt antistoff-test?
Det at du ikke husker å ha drukket alkohol dagen før er nok ikke godt nok Morromannen.
Kanskje vi kan spare oss for flåsete, uisaklige og barnslige kommentarer? Jeg prøver å diskutere noe saklig og om det bare er skittkasting du har å komme med kan du spare deg. Jeg spør om andre har opplevd lignende ting.
Han spøkte nok bare ;)

Vi kan ikke måle byrden av en sykdom på egen opplevelse, selv om det kan fremstå svært mildt hos noen kan det være alvorlig for andre. Omikron ser ut til å være mildt for de aller fleste, og de som får alvorlig sykdom som krever behandling får kortere liggetid og krever sjeldent intensivbehandling. Av de som trenger dette blir enda færre lagt i respirator. Det er derfor Covid-19 nå fremstår mer som influensa og en sykdom vi kan leve med, sammenlignet med tidligere varianter som ga mer alvorlig sykdom i flere og som på toppen av det krevde mye mer ressurser å behandle. Nå er utfordringen sammenlignet med influensa at færre har god grunnimmunitet, altså har viruset langt flere potensielle verter. Vaksine kombinert med Omikron kan kanskje være veien forbi det.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Morromann skrev: tir jan 18, 2022 8:41 am
oddvar_kjempebra skrev: tir jan 18, 2022 8:39 am
Morromann skrev: tir jan 18, 2022 5:19 am Jeg lurer på om jeg kan ha hatt omicron? Hadde noen dager hvor jeg følte meg "fyllesjuk" etter å ha våknet uten å ha drukket en dråpe alkohol dagen før. Flere som har erfart det samme? Isåfall - DETTE stenger de ned samfunnet for? Et virus som minner om mild bakrus????

Lurer også på om noen her inne har tatt antistoff-test?
Det at du ikke husker å ha drukket alkohol dagen før er nok ikke godt nok Morromannen.
Kanskje vi kan spare oss for flåsete, uisaklige og barnslige kommentarer? Jeg prøver å diskutere noe saklig og om det bare er skittkasting du har å komme med kan du spare deg. Jeg spør om andre har opplevd lignende ting.
Kanskje du bør tåle en spøk? Det var litt uskyldig morro. Det får være grenser for å være sensitiv.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

TWU skrev: tir jan 18, 2022 8:46 am
Helsedirektoratet er rett og slett et byråkratisk organ, kun kun for byråkratiets del, slik man elsker å ha det i norsk offentlig sektor.

Tror rett og slett hele HDir går svært mange i FHI på nervene.
Og i tillegg har Hdir makten til å stenge ned landet for å bøte på sine egen manglende evne til å sørge for at beredskapen i helse-Norge forbedres. Det er ganske krise.

William_S

Legg inn av William_S »

Helsedirektoratet har drevet med mye rart i det siste ja. Blant annet nektet de jo et dansk legeektepar å jobbe som leger i Luster var det vel. Helsedirektoratet går altså god for utdannelsen i de fleste øst europeiske land, men Danmark det er ikke godt nok. Det er ikke bare bare å oppdrive leger i distriktene særlig. Historiene er flere på dette området. Jeg tror vi alle er for at leger skal ha en akseptabel utdannelse. Men hallo Danmark er vårt nærmeste naboland i syd og er absolutt ikke et uland. Det er faktisk sånn at den norske stat faktisk finansierer noen medisinplasser på danske universitet.... :roll: Ja det siste jeg nevner her er ikke tull en gang på alle danske universitet som tilbyr medisin så er det en liten kvote reservert for norske søkere.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

William_S skrev: tir jan 18, 2022 9:00 am Helsedirektoratet har drevet med mye rart i det siste ja. Blant annet nektet de jo et dansk legeektepar å jobbe som leger i Luster var det vel. Helsedirektoratet går altså god for utdannelsen i de fleste øst europeiske land, men Danmark det er ikke godt nok. Det er ikke bare bare å oppdrive leger i distriktene særlig. Historiene er flere på dette området. Jeg tror vi alle er for at leger skal ha en akseptabel utdannelse. Men hallo Danmark er vårt nærmeste naboland i syd og er absolutt ikke et uland. Det er faktisk sånn at den norske stat faktisk finansierer noen medisinplasser på danske universitet.... :roll:
No er ikkje historia fult så enkel. For den eine av ekteparet får jobbe, men den andre er blitt lege etter ei ny regel om at alle må ha turnus i Norge for å få autorisasjon. Det gjeld uansett kva land ein er utdanna i. Om det er ein fornuftig regel er ein annan diskusjon. Ser ein fordel med at alle legar har ein turnus i Norge, men det bør kanskje vere nokre unntak. Feks, Norden.

KingsRoad

Legg inn av KingsRoad »

''Smittevernoverlege Eli-Anne Skaug i Trondheim sier omikronvarianten er en velsignelse som har reddet oss fra deltavarianten.

Til Adressa sier hun at omikronvarianten har større grad av re-smitte enn tidligere varianter og smitter betydelig lettere. Men det bekymrer henne ikke.

– Omikron er en velsignelse som har reddet oss fra delta, som var en hardere variant. De fleste av oss er godt vaksinert. Vi blir generelt ikke veldig syke. Ikke engang eldre i sykehjem opplever smitten særlig kraftigere enn en lett neseforkjølelse, sier hun til avisen.''

Tøff dame. Taler mange i helsevesenet midt i mot. En slags anti-Nakstad, som selvsagt tegner seg inn som en heltinne hos oss som mener at tiltakene skyter langt, langt over mål.

Nytt for meg at selv de aller skrøpeligste i blant oss avfeier dette viruset som en slikk og ingenting. Hjelper kanskje å ha vært ut en vinternatt før (all den tid selv fjerde dose av vaksinen ikke har særlig virkning, jf. Israel).

Et betimelig spørsmål; Må vi allikevel ta denne booster-dosen, all den tid Omikron er en light-versjon av influensa, eller kan (bør) vi sende dosene til land som stadig ikke er fullvaksinerte?

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

MRSA skrev: tir jan 18, 2022 9:06 am men den andre er blitt lege
Som din venn Andrew Wakefield.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

William_S skrev: tir jan 18, 2022 9:00 am Helsedirektoratet har drevet med mye rart i det siste ja. Blant annet nektet de jo et dansk legeektepar å jobbe som leger i Luster var det vel. Helsedirektoratet går altså god for utdannelsen i de fleste øst europeiske land, men Danmark det er ikke godt nok. Det er ikke bare bare å oppdrive leger i distriktene særlig. Historiene er flere på dette området. Jeg tror vi alle er for at leger skal ha en akseptabel utdannelse. Men hallo Danmark er vårt nærmeste naboland i syd og er absolutt ikke et uland. Det er faktisk sånn at den norske stat faktisk finansierer noen medisinplasser på danske universitet.... :roll: Ja det siste jeg nevner her er ikke tull en gang på alle danske universitet som tilbyr medisin så er det en liten kvote reservert for norske søkere.
Ser ikke helt hva dette har med HDir sin håndtering av corona å gjøre.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

KingsRoad skrev: tir jan 18, 2022 9:08 am ''Smittevernoverlege Eli-Anne Skaug i Trondheim sier omikronvarianten er en velsignelse som har reddet oss fra deltavarianten.
Som jeg har sagt tidligere så venter jeg bare på at det oppstår en Omikron-religion.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

MRSA skrev: tir jan 18, 2022 9:06 am
William_S skrev: tir jan 18, 2022 9:00 am Helsedirektoratet har drevet med mye rart i det siste ja. Blant annet nektet de jo et dansk legeektepar å jobbe som leger i Luster var det vel. Helsedirektoratet går altså god for utdannelsen i de fleste øst europeiske land, men Danmark det er ikke godt nok. Det er ikke bare bare å oppdrive leger i distriktene særlig. Historiene er flere på dette området. Jeg tror vi alle er for at leger skal ha en akseptabel utdannelse. Men hallo Danmark er vårt nærmeste naboland i syd og er absolutt ikke et uland. Det er faktisk sånn at den norske stat faktisk finansierer noen medisinplasser på danske universitet.... :roll:
No er ikkje historia fult så enkel. For den eine av ekteparet får jobbe, men den andre er blitt lege etter ei ny regel om at alle må ha turnus i Norge for å få autorisasjon. Det gjeld uansett kva land ein er utdanna i. Om det er ein fornuftig regel er ein annan diskusjon. Ser ein fordel med at alle legar har ein turnus i Norge, men det bør kanskje vere nokre unntak. Feks, Norden.
Hvorfor er det så viktig å ha turnus i Norge/Norden egentlig?

Så lenge landet har en høyt nok aktet utdannelse, så skjønner jeg ikke hvor stor forskjell denne norske praksisen skal føre til.

Eventuelt så må man få muligheten til å kunne ta praksisen opp i ettertid også.

Det at feks sykepleierstudenter som tar utdannelsen sin i Australia ikke skulle være gode nok for Norge gir heller ikke mening, ref en sak en tid tilbake.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Det kan sjå ut som det blir slutt på dette med karantene om eit par veker. https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... row16_pos1

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»