Bilsalget desember og hele 2021

Svar
Someone

Re: Bilsalget desember og hele 2021

Legg inn av Someone »

Shagalott skrev: man des 20, 2021 7:57 pm
Da er rekorden i boks, og 2021 er året der det er registrert mest biler. Uten mikrochipmangelen kunne man ha registrert ca. 200 000 biler.
Jepp, både bilsalg og champagnesalget på Polet setter rekord i år :D

burkar

Legg inn av burkar »

Iseran2770 skrev: tir des 21, 2021 11:48 am
InternalExile skrev: man des 20, 2021 5:13 pm Enig, dog liker jeg ikke at den er hvit. Kanskje en araber om bor i Norge som har kjøpt den? I araberlandene er det jo kjekt med en hvit bil som reflektere mye varme.
Det er ikke bare arabere. Jeg besøkte Japan i 1985, på det tidspunkter var de enste hvite biler i Norge varebiler og kassevogner med firmanavn og logo på siden. I Japan var neste alle biler hvite.

Jeg også har hvit som desidert sistevalg av farge på en bil.
Men like etterpå ble det litt pop med hvite biler i Norge også, ble det ikke? Husker naboen kjøpte ny E28 rundt 1987, og den var hvit. Samme var naboen bortenfor der sin Monza.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

burkar skrev: tir des 21, 2021 4:15 pm
Iseran2770 skrev: tir des 21, 2021 11:48 am
InternalExile skrev: man des 20, 2021 5:13 pm Enig, dog liker jeg ikke at den er hvit. Kanskje en araber om bor i Norge som har kjøpt den? I araberlandene er det jo kjekt med en hvit bil som reflektere mye varme.
Det er ikke bare arabere. Jeg besøkte Japan i 1985, på det tidspunkter var de enste hvite biler i Norge varebiler og kassevogner med firmanavn og logo på siden. I Japan var neste alle biler hvite.

Jeg også har hvit som desidert sistevalg av farge på en bil.
[/quote

Men like etterpå ble det litt pop med hvite biler i Norge også, ble det ikke? Husker naboen kjøpte ny E28 rundt 1987, og den var hvit. Samme var naboen bortenfor der sin Monza.
Hvite biler var populært på 80-tallet ja, Som denne sang beskriver(legger det meste ut skjult som "spoiler" , så vi ikke overøser dette forumet med musikk):

Catalogue princess, apprentice seductress
Hiding in her cellophane world in glitter town
Awaiting the prince in his white Capri
► Show Spoiler
► Show Spoiler
Selv har jeg aldri hatt en hvit bil, dog vurderte en Lancia Ypsilon en gang for så å foilere den, men det ble dyrt i forhold til prisen på bilen.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

burkar skrev: tir des 21, 2021 4:15 pm Men like etterpå ble det litt pop med hvite biler i Norge også, ble det ikke?
Det stemmer, bilprodusentene startet med å vise frem nye modeller i hvit. Og salget av hvite biler steg gradvis. I 2021 er det fortsatt mange som mener at hvit er den fineste fargen på en bil. Nesten 50% av eGolf er i den sexy fargen hvit.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

InternalExile skrev: man des 20, 2021 5:13 pm
Iseran2770 skrev: man des 20, 2021 4:53 pm
burkar skrev: man des 20, 2021 9:18 am En morsom entry på desemberstatistikken er 1 stk hvit Maserati MC20. Kjøpt av en privatperson i Drammen.
Det var tøff, og litt tøft å velge en italiensk supersportsbil som verken er en Ferrari eller Lamborghini.
Enig, dog liker jeg ikke at den er hvit. Kanskje en araber om bor i Norge som har kjøpt den? I araberlandene er det jo kjekt med en hvit bil som reflektere mye varme. Her synes jeg hvit farge på bil er stygt, og slaps og dritt langs veien blir de fort skittene.
Det er nok litt feil å kalle den hvit, for fargen skifter med lyset.
Bianco Audace changes to blue with exposure to light.

Someone

Legg inn av Someone »

Kompressor skrev: lør des 18, 2021 6:30 pm Mens iX blir det massevis av.
Den passerte jo 500 i desember innen julaften, og ennå er det jo 5 registreringsdager igjen av året

Someone

Legg inn av Someone »

Over 300 Taycan hittil i desember. Det er jo mer enn hva Porsche solget totalt i året i "gamledager"

Someone

Legg inn av Someone »

20 564 ble det offisielle desembertallet. Kun 7 biler bak fjorårets kjempemåned

Men ble for det ny årsrekord med 176 276 biler. Itillegg er vel noen av de +18000 bruktimporterte i praksis nye

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Someone skrev: lør des 25, 2021 8:38 am Over 300 Taycan hittil i desember. Det er jo mer enn hva Porsche solget totalt i året i "gamledager"
Dersom man går tilbake til før Cayenne var vel tallet nærmere 30 enn 300 på årsbasis.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Her er statistikken:
https://ofv.no/bilsalget/bilsalget-i-desember-2021

Fant ikke BMW iX i statistikken, virker som det er noe rettelser som må til enda. Fasit ble 64,5% elbilandel i 2021 vs 54% i 2020.

Someone

Legg inn av Someone »

Kompressor skrev: man jan 03, 2022 5:32 pm
Fant ikke BMW iX i statistikken, virker som det er noe rettelser som må til enda. Fasit ble 64,5% elbilandel i 2021 vs 54% i 2020.
iX vil jo ikke synes her, da den ikke solgte mer enn 2538 på årsbasis

Men snart kommer vel noen med hele listen

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Ser ut som 635 IX fikk skilter i 2021, og desember sto for brorparten.

Someone

Legg inn av Someone »

Brukbart volum på brukbilsalget med 527.799 omregistreringer.

Golf på klar førsteplass som landets mest solgte [bruktbil] med over 30.000 eierskifter. Passat på 2. med litt under halvparten også 3. plass på BMW 3-serie

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Det mest overraskende er i mine øyne at ID.3 kun kom på 17.plass med litt over 3000 biler utlevert. Det er litt av et mageplask.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Someone skrev: man jan 03, 2022 6:39 pm
Kompressor skrev: man jan 03, 2022 5:32 pm
Fant ikke BMW iX i statistikken, virker som det er noe rettelser som må til enda. Fasit ble 64,5% elbilandel i 2021 vs 54% i 2020.
iX vil jo ikke synes her, da den ikke solgte mer enn 2538 på årsbasis

Men snart kommer vel noen med hele listen
Det er sant ja, tenkte ikke på det at den kun tar for seg årets topp 20.

Someone

Legg inn av Someone »

Rekord for Ferrari og Lamborghini her i landet i fjor, men henholdvis 21 og 11 biler

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»