Generell diskusjon om corona

Låst
MRSA
Innlegg: 2168

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av MRSA »

Bjoneroa skrev: tir jan 18, 2022 9:09 am
MRSA skrev: tir jan 18, 2022 9:06 am men den andre er blitt lege
Som din venn Andrew Wakefield.
Nei, sjefen din er blitt frådømt retten til å praktisere som lege.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

MRSA skrev: tir jan 18, 2022 9:06 am No er ikkje historia fult så enkel. For den eine av ekteparet får jobbe, men den andre er blitt lege etter ei ny regel om at alle må ha turnus i Norge for å få autorisasjon. Det gjeld uansett kva land ein er utdanna i. Om det er ein fornuftig regel er ein annan diskusjon. Ser ein fordel med at alle legar har ein turnus i Norge, men det bør kanskje vere nokre unntak. Feks, Norden.
Så kan man jo også spørre om man ikke burde gjort noen avveininger under en pandemi for å sikre størst mulig tilgang på helsepersonell. Det samme gjelder generelt for folk med helseutdanning i utlandet. Her bidrar altså Hdir bare til å gjøre situasjonen verre. Vi snakker om ubrukelig organisasjon.

William_S

Legg inn av William_S »

oddvar_kjempebra skrev: tir jan 18, 2022 9:09 am
William_S skrev: tir jan 18, 2022 9:00 am Helsedirektoratet har drevet med mye rart i det siste ja. Blant annet nektet de jo et dansk legeektepar å jobbe som leger i Luster var det vel. Helsedirektoratet går altså god for utdannelsen i de fleste øst europeiske land, men Danmark det er ikke godt nok. Det er ikke bare bare å oppdrive leger i distriktene særlig. Historiene er flere på dette området. Jeg tror vi alle er for at leger skal ha en akseptabel utdannelse. Men hallo Danmark er vårt nærmeste naboland i syd og er absolutt ikke et uland. Det er faktisk sånn at den norske stat faktisk finansierer noen medisinplasser på danske universitet.... :roll: Ja det siste jeg nevner her er ikke tull en gang på alle danske universitet som tilbyr medisin så er det en liten kvote reservert for norske søkere.
Ser ikke helt hva dette har med HDir sin håndtering av corona å gjøre.
Nei det har nok ikke så mye med det å gjøre, men mer det at det ble nevnt her at Hdir har et omfattende byråkrati. Her virker de bare å være vrange, mens vi samtidig har en fastlegekrise.

William_S

Legg inn av William_S »

KongOlav2 skrev: tir jan 18, 2022 9:16 am
MRSA skrev: tir jan 18, 2022 9:06 am No er ikkje historia fult så enkel. For den eine av ekteparet får jobbe, men den andre er blitt lege etter ei ny regel om at alle må ha turnus i Norge for å få autorisasjon. Det gjeld uansett kva land ein er utdanna i. Om det er ein fornuftig regel er ein annan diskusjon. Ser ein fordel med at alle legar har ein turnus i Norge, men det bør kanskje vere nokre unntak. Feks, Norden.
Så kan man jo også spørre om man ikke burde gjort noen avveininger under en pandemi for å sikre størst mulig tilgang på helsepersonell. Det samme gjelder generelt for folk med helseutdanning i utlandet. Her bidrar altså Hdir bare til å gjøre situasjonen verre. Vi snakker om ubrukelig organisasjon.
Ja enig i dette - og historiene rundt Hdirs byråkratiske vrede er flere enn dette. Feks norske psykologistudenter i Ungarn har det vært flere saker rundt. Der hvor Hdir før godtok at de kunne bli autoriserte psykologer har de så snudd midt i et studieløp norske studenter betaler mye for. Det er sånne saker som fort kan gå til EFTA domstolen.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

William_S skrev: tir jan 18, 2022 9:20 am
Ja enig i dette - og historiene rundt Hdirs byråkratiske vrede er flere enn dette. Feks norske psykologistudenter i Ungarn har det vært flere saker rundt. Der hvor Hdir før godtok at de kunne bli autoriserte psykologer har de så snudd midt i et studieløp norske studenter betaler mye for. Det er sånne saker som fort kan gå til EFTA domstolen.
Det er iallfall temmelig surrealistisk hvor lite som er gjort siden mars-april 2020 for å øke beredskap og kapasitet i helsevesenet. Tilsynelatende er det gjort tilnærmet nada. Om ikke noen ansvarlig av politikere, departement heller direktorat får totalslakt i evalueringer etter at dette er over, så skjønner jeg ingenting.

TWU

Legg inn av TWU »

MRSA skrev: tir jan 18, 2022 9:13 am Det kan sjå ut som det blir slutt på dette med karantene om eit par veker. https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... row16_pos1
Det er nok det eneste rette å gjøre. Med skoleunger som også er aktiv på fritiden har de siste par ukene vært en endeløs rekke av «øvrige nærkontakter». Dette utløser jo ikke karantene, men for de klassekamerater som er tettest på de smittede så bærer det i karantene. Og dette går jo igjen utover foreldre som må tilpasse seg. Og så videre.

Mener egentlig man skulle hatt en ordning hvor man tar en hurtigtest når man har symptomer, ellers lar man det skure og gå. Spørsmålet er om man kan stole på at folk holder seg hjemme når de har symptomer eller ikke…

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Morromann skrev: tir jan 18, 2022 5:19 am Jeg lurer på om jeg kan ha hatt omicron? Hadde noen dager hvor jeg følte meg "fyllesjuk" etter å ha våknet uten å ha drukket en dråpe alkohol dagen før. Flere som har erfart det samme? Isåfall - DETTE stenger de ned samfunnet for? Et virus som minner om mild bakrus????

Lurer også på om noen her inne har tatt antistoff-test?
Du har jo ingen forutsetninger for å påstå at omikron er som en mild bakrus bare fordi du tror det var det du hadde da du følte deg litt bakpå. Da blir det ganske søkt å slenge den ut der.

Greit å ha noen hurtigtester i hus hver gang du føler deg uggen 😉

basillen

Legg inn av basillen »

Bjoneroa skrev: tir jan 18, 2022 1:38 am
basillen skrev: man jan 17, 2022 11:23 pm
Bjoneroa skrev: man jan 17, 2022 11:18 pm En ny artikkel om situasjonen i Østerrike
https://www.spectator.co.uk/article/aus ... vaccinated
Fascistisk møkkaland. Boikott, boikott, boikott!
Utrolig at det har gått så langt. Vi snakker om Østerrike, ikke et politisk u-land. Jeg ser ingen annen mulighet for østerrikerne enn å samlet reise seg mot dette tyranniske overgrepet fra myndighetene.

De vaksinerte i Østerrike fortsetter visst som normalt. Er dette greit? Hvis folket samlet gikk ut i streik vil myndighetene tvinges til å kapitulere. Det er tydelige tyranniske tiltak som nå settes igang og folk bør derfor stå samlet i solidaritet. Feigt og skammelig.

Vi ser de samme tendensene i Norge nå, hvor interesseorganisasjoner trygler myndighetene om å innføre segregeringspass. Økonomiske interesser går altså foran grunnleggende verdier og prinsipper. Skammelig.

Hvor går grensen for hva myndighetene kan tillate seg overfor enkeltindividet? Jeg heller til at det i Østerrike er såpass mange grenser som myndighetene nå har brutt, at folket bør avsette lederne gjennom et folkeopprør (forhåpentligvis fredelig).
Så lenge Østerrike holder på slik de gjør, så anser jeg alle nordmenn som reiser til Østerrike på skiferie som å være vemmelige mennesker. De legger tross alt turistpenger igjen i det som nå er et fascistisk drittland. For meg er dette akkurat som å legge igjen turistpenger i et land som Saudi-Arabia.

William_S

Legg inn av William_S »

Nå skal de avlive hamstre i Hong Kong selv om det ikke er et fnugg av bevis for at hamstre kan spre corona. Husker jo folk tidlig i pandemien ble redd for at katter og hunder kunne spre det... Dette kan vel ende opp som en like stor fadese som avlivingen av mink i Danmark.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... hetsdognet

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »


basillen

Legg inn av basillen »

William_S skrev: tir jan 18, 2022 10:59 am Nå skal de avlive hamstre i Hong Kong selv om det ikke er et fnugg av bevis for at hamstre kan spre corona. Husker jo folk tidlig i pandemien ble redd for at katter og hunder kunne spre det... Dette kan vel ende opp som en like stor fadese som avlivingen av mink i Danmark.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... hetsdognet
"Historien gjentar seg ikke, men den rimer ofte" - Mark Twain

https://en.wikipedia.org/wiki/British_pet_massacre

TWU

Legg inn av TWU »

KongOlav2 skrev: tir jan 18, 2022 11:01 am https://www.adressa.no/nyheter/innenrik ... 052720.ece

Det tok bare 22 måneder........
Denne ser jeg faktisk frem til å lese, kanskje man omsider kan få et innblikk i hva de legger i «presset helsevesen» og hva de legger i «normal situasjon».

I tillegg vil helsedirektør Bjørn Guldvog og assisterende helsedirektør Espen Nakstad være tilgjengelige for pressen mellom 14 og 15 hver torsdag utenfor Helsedirektoratets lokaler på Storo.

Vet ikke hvorfor, men jeg fant denne setningen morsom av en eller annen grunn.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Fringegirl skrev: tir jan 18, 2022 9:57 am
Morromann skrev: tir jan 18, 2022 5:19 am Jeg lurer på om jeg kan ha hatt omicron? Hadde noen dager hvor jeg følte meg "fyllesjuk" etter å ha våknet uten å ha drukket en dråpe alkohol dagen før. Flere som har erfart det samme? Isåfall - DETTE stenger de ned samfunnet for? Et virus som minner om mild bakrus????

Lurer også på om noen her inne har tatt antistoff-test?
Du har jo ingen forutsetninger for å påstå at omikron er som en mild bakrus bare fordi du tror det var det du hadde da du følte deg litt bakpå. Da blir det ganske søkt å slenge den ut der.

Greit å ha noen hurtigtester i hus hver gang du føler deg uggen 😉
Nei, men jeg har lyst til å bli immunisert "the hard way" uten det gnålet om tredjedoser. Problemet med å ta en vanlig test og så rapoortere det er man da blir medansvarlig i denne tallfanatismen som regjeringen bruker for å rettferdiggjøre nedstening og at de da starter en Gestaåo-lignende jakt på folk som har stått en millimeter for nært meg de siste dagene. Og det vil jeg ikke. Jeg vil ta antistoff-test for å vite om jeg har antistoffer som viser at jeg har hatt corona en eller annen gang slik at jeg kan få det i registeret. Dog vil ikke det hjelpe på EU-passer - ENNÅ - hvor de vil ta i bruk en uvitenskapelig regel om at gjennomgått sykdom ikke er gyldig, man MÅ ha tredje dose.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

basillen skrev: tir jan 18, 2022 10:09 am Så lenge Østerrike holder på slik de gjør, så anser jeg alle nordmenn som reiser til Østerrike på skiferie som å være vemmelige mennesker. De legger tross alt turistpenger igjen i det som nå er et fascistisk drittland. For meg er dette akkurat som å legge igjen turistpenger i et land som Saudi-Arabia.
Hva med dem som mener at eldre og kreftsyke bare kan dø, for de har ikke verdige liv og kommer til å dø uansett?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Morromann skrev: tir jan 18, 2022 11:12 am
Fringegirl skrev: tir jan 18, 2022 9:57 am
Morromann skrev: tir jan 18, 2022 5:19 am Jeg lurer på om jeg kan ha hatt omicron? Hadde noen dager hvor jeg følte meg "fyllesjuk" etter å ha våknet uten å ha drukket en dråpe alkohol dagen før. Flere som har erfart det samme? Isåfall - DETTE stenger de ned samfunnet for? Et virus som minner om mild bakrus????

Lurer også på om noen her inne har tatt antistoff-test?
Du har jo ingen forutsetninger for å påstå at omikron er som en mild bakrus bare fordi du tror det var det du hadde da du følte deg litt bakpå. Da blir det ganske søkt å slenge den ut der.

Greit å ha noen hurtigtester i hus hver gang du føler deg uggen 😉
Nei, men jeg har lyst til å bli immunisert "the hard way" uten det gnålet om tredjedoser. Problemet med å ta en vanlig test og så rapoortere det er man da blir medansvarlig i denne tallfanatismen som regjeringen bruker for å rettferdiggjøre nedstening og at de da starter en Gestaåo-lignende jakt på folk som har stått en millimeter for nært meg de siste dagene. Og det vil jeg ikke. Jeg vil ta antistoff-test for å vite om jeg har antistoffer som viser at jeg har hatt corona en eller annen gang slik at jeg kan få det i registeret. Dog vil ikke det hjelpe på EU-passer - ENNÅ - hvor de vil ta i bruk en uvitenskapelig regel om at gjennomgått sykdom ikke er gyldig, man MÅ ha tredje dose.
Helt feil måte å tenke på.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

basillen skrev: tir jan 18, 2022 10:09 am
Bjoneroa skrev: tir jan 18, 2022 1:38 am
basillen skrev: man jan 17, 2022 11:23 pm

Fascistisk møkkaland. Boikott, boikott, boikott!
Utrolig at det har gått så langt. Vi snakker om Østerrike, ikke et politisk u-land. Jeg ser ingen annen mulighet for østerrikerne enn å samlet reise seg mot dette tyranniske overgrepet fra myndighetene.

De vaksinerte i Østerrike fortsetter visst som normalt. Er dette greit? Hvis folket samlet gikk ut i streik vil myndighetene tvinges til å kapitulere. Det er tydelige tyranniske tiltak som nå settes igang og folk bør derfor stå samlet i solidaritet. Feigt og skammelig.

Vi ser de samme tendensene i Norge nå, hvor interesseorganisasjoner trygler myndighetene om å innføre segregeringspass. Økonomiske interesser går altså foran grunnleggende verdier og prinsipper. Skammelig.

Hvor går grensen for hva myndighetene kan tillate seg overfor enkeltindividet? Jeg heller til at det i Østerrike er såpass mange grenser som myndighetene nå har brutt, at folket bør avsette lederne gjennom et folkeopprør (forhåpentligvis fredelig).
Så lenge Østerrike holder på slik de gjør, så anser jeg alle nordmenn som reiser til Østerrike på skiferie som å være vemmelige mennesker. De legger tross alt turistpenger igjen i det som nå er et fascistisk drittland. For meg er dette akkurat som å legge igjen turistpenger i et land som Saudi-Arabia.
Jeg slipper vel ikke inn i Østerrike uansett i og med at jeg nekter å ta en eneste vaksinedose til. Om et år vil de kreve 6 doser for å få slippe inn - dersom noen ikke setter foten ned for galskapen og slik ting er nå tidlig på året er jeg optimistisk på at det nettopp kommer til å skje.

Forvørig har denne psykopaten, som er født i Kina og oppvokst i USA nå valgt nettopp Østerrike(som nok passer ham bra)som sitt nåværende hjemland:

https://twitter.com/drericding
Sist redigert av Morromann den tir jan 18, 2022 11:17 am, redigert 1 gang totalt.

Ørnie1337

Legg inn av Ørnie1337 »

Hardy-guttene skrev: tir jan 18, 2022 11:13 am
basillen skrev: tir jan 18, 2022 10:09 am Så lenge Østerrike holder på slik de gjør, så anser jeg alle nordmenn som reiser til Østerrike på skiferie som å være vemmelige mennesker. De legger tross alt turistpenger igjen i det som nå er et fascistisk drittland. For meg er dette akkurat som å legge igjen turistpenger i et land som Saudi-Arabia.
Hva med dem som mener at eldre og kreftsyke bare kan dø, for de har ikke verdige liv og kommer til å dø uansett?
Tenker du på alle land i verden frem til corona kom?

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

12dd skrev: man jan 17, 2022 11:08 am En kort applaus til solvgutt1 som holder fortet disse dagene.
Leverer knall innlegg for døve øver.
Mine ører er ikke døve for "Sølvgutt1" sine innlegg. Han leverer hver dag :)

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Hardy-guttene skrev: tir jan 18, 2022 11:13 am
basillen skrev: tir jan 18, 2022 10:09 am Så lenge Østerrike holder på slik de gjør, så anser jeg alle nordmenn som reiser til Østerrike på skiferie som å være vemmelige mennesker. De legger tross alt turistpenger igjen i det som nå er et fascistisk drittland. For meg er dette akkurat som å legge igjen turistpenger i et land som Saudi-Arabia.
Hva med dem som mener at eldre og kreftsyke bare kan dø, for de har ikke verdige liv og kommer til å dø uansett?
Hvorfor kommer du med en slik stråmann her?

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Solvgutt1 skrev: tir jan 18, 2022 11:15 am
Morromann skrev: tir jan 18, 2022 11:12 am
Fringegirl skrev: tir jan 18, 2022 9:57 am

Du har jo ingen forutsetninger for å påstå at omikron er som en mild bakrus bare fordi du tror det var det du hadde da du følte deg litt bakpå. Da blir det ganske søkt å slenge den ut der.

Greit å ha noen hurtigtester i hus hver gang du føler deg uggen 😉
Nei, men jeg har lyst til å bli immunisert "the hard way" uten det gnålet om tredjedoser. Problemet med å ta en vanlig test og så rapoortere det er man da blir medansvarlig i denne tallfanatismen som regjeringen bruker for å rettferdiggjøre nedstening og at de da starter en Gestaåo-lignende jakt på folk som har stått en millimeter for nært meg de siste dagene. Og det vil jeg ikke. Jeg vil ta antistoff-test for å vite om jeg har antistoffer som viser at jeg har hatt corona en eller annen gang slik at jeg kan få det i registeret. Dog vil ikke det hjelpe på EU-passet - ENNÅ - hvor de vil ta i bruk en uvitenskapelig regel om at gjennomgått sykdom ikke er gyldig, man MÅ ha tredje dose.
Helt feil måte å tenke på.
Hvem sin da - min eller EUs?

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

PapaSmurf skrev: man jan 17, 2022 11:29 am Jeg har vært på debattfora i mange år, men denne debatten er i en særstilling den merkeligste jeg har vært borti. Det er som en slags Ray Bradbury-novelle der man aldri greier å bryte sirkeldiskusjonen . Dagene går, ukene går, månedene går, men debatten er på stedet hvil.

Tusenvis av innlegg, men det er bare repriser. Man kunne egentlig bare laget et script som plukket ut random poster som allerede ligger inne og postet dem på nytt hvert andre minutt. Og jeg tror knapt man hadde merket forskjell.

Det var befriende å trekke seg ut av debatten.
Det er vel ikke mindre sirkeldiskusjon i mange av de andre trådene i forskjellige kategorier heller?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Morromann skrev: tir jan 18, 2022 11:19 am
Solvgutt1 skrev: tir jan 18, 2022 11:15 am
Morromann skrev: tir jan 18, 2022 11:12 am

Nei, men jeg har lyst til å bli immunisert "the hard way" uten det gnålet om tredjedoser. Problemet med å ta en vanlig test og så rapoortere det er man da blir medansvarlig i denne tallfanatismen som regjeringen bruker for å rettferdiggjøre nedstening og at de da starter en Gestaåo-lignende jakt på folk som har stått en millimeter for nært meg de siste dagene. Og det vil jeg ikke. Jeg vil ta antistoff-test for å vite om jeg har antistoffer som viser at jeg har hatt corona en eller annen gang slik at jeg kan få det i registeret. Dog vil ikke det hjelpe på EU-passet - ENNÅ - hvor de vil ta i bruk en uvitenskapelig regel om at gjennomgått sykdom ikke er gyldig, man MÅ ha tredje dose.
Helt feil måte å tenke på.
Hvem sin da - min eller EUs?
Din.

For å si det sånn: Alle som legges inn vil bli testet uansett. Så tallene på innleggelser vil øke. Hvis de som er mildt syke ikke tester seg fordi de ikke vil "legitimere tiltak" så blir forholdstallene mellom smittede og innlagte mer i favør tiltak. Nakstad kan si "tiltakene virker og vi har begrenset smitten, men vi ser at omikron ikke er så mild som vi håpet". Istedenfor bør alle teste seg, hele tiden, og får man en positiv hjemmetest så tar man en PCR. Så får man offisielle tall på hvor mange smittede det faktisk er, som virkelig viser hvor mild omikron er.

Jeg kan garantere deg at Nakstad og Helsedirektoratet ikke kommer til å ta forbehold om at få tester seg fordi omikron er så mildt med mindre det passer dem. Og FHI kommer ikke til å si noe med mindre de har modelleringer eller internasjonale studier som viser at mørketallene for mildt smittede er høye, og det vil ta tid.
Sist redigert av Solvgutt1 den tir jan 18, 2022 11:24 am, redigert 1 gang totalt.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Morromann skrev: tir jan 18, 2022 11:12 am
Fringegirl skrev: tir jan 18, 2022 9:57 am
Morromann skrev: tir jan 18, 2022 5:19 am Jeg lurer på om jeg kan ha hatt omicron? Hadde noen dager hvor jeg følte meg "fyllesjuk" etter å ha våknet uten å ha drukket en dråpe alkohol dagen før. Flere som har erfart det samme? Isåfall - DETTE stenger de ned samfunnet for? Et virus som minner om mild bakrus????

Lurer også på om noen her inne har tatt antistoff-test?
Du har jo ingen forutsetninger for å påstå at omikron er som en mild bakrus bare fordi du tror det var det du hadde da du følte deg litt bakpå. Da blir det ganske søkt å slenge den ut der.

Greit å ha noen hurtigtester i hus hver gang du føler deg uggen 😉
Nei, men jeg har lyst til å bli immunisert "the hard way" uten det gnålet om tredjedoser. Problemet med å ta en vanlig test og så rapoortere det er man da blir medansvarlig i denne tallfanatismen som regjeringen bruker for å rettferdiggjøre nedstening og at de da starter en Gestaåo-lignende jakt på folk som har stått en millimeter for nært meg de siste dagene. Og det vil jeg ikke. Jeg vil ta antistoff-test for å vite om jeg har antistoffer som viser at jeg har hatt corona en eller annen gang slik at jeg kan få det i registeret.
En antistoff-test vil kun vise om du har anti-stoffer i blodet nå. Om disse kommer av vaksine eller infeksjon vil ikke testen si noe om.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Solvgutt1 skrev: tir jan 18, 2022 11:22 am Jeg kan garantere deg at Nakstad og Helsedirektoratet ikke kommer til å ta forbehold om at få tester seg fordi omikron er så mildt med mindre det passer dem. Og FHI kommer ikke til å si noe med mindre de har modelleringer eller internasjonale studier som viser at mørketallene for mildt smittede er høye, og det vil ta tid.
Når andel positive tester er godt over 30% må vel selv Nakstad/Guldvog erkjenne at det er uhorvelig store mørketall her?

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Hysteriker observert: går av trikken. kaster munnbindet på bakken for så og ta på seg et nytt et..

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

anbessa skrev: tir jan 18, 2022 11:28 am
Solvgutt1 skrev: tir jan 18, 2022 11:22 am Jeg kan garantere deg at Nakstad og Helsedirektoratet ikke kommer til å ta forbehold om at få tester seg fordi omikron er så mildt med mindre det passer dem. Og FHI kommer ikke til å si noe med mindre de har modelleringer eller internasjonale studier som viser at mørketallene for mildt smittede er høye, og det vil ta tid.
Når andel positive tester er godt over 30% må vel selv Nakstad/Guldvog erkjenne at det er uhorvelig store mørketall her?
Nakstad sier det er store mørketall når han er bekymret for smitteøkningen, men han er nok ikke like opptatt av dette når det er snakk om innleggelser vs. smittetall.

Høy positivtsandel trenger ikke bety store mørketall heller. Kan bare være en veldig presis teststrategi. (det er det ikke, men teoretisk så kan det det).

basillen

Legg inn av basillen »

Hardy-guttene skrev: tir jan 18, 2022 11:13 am
basillen skrev: tir jan 18, 2022 10:09 am Så lenge Østerrike holder på slik de gjør, så anser jeg alle nordmenn som reiser til Østerrike på skiferie som å være vemmelige mennesker. De legger tross alt turistpenger igjen i det som nå er et fascistisk drittland. For meg er dette akkurat som å legge igjen turistpenger i et land som Saudi-Arabia.
Hva med dem som mener at eldre og kreftsyke bare kan dø, for de har ikke verdige liv og kommer til å dø uansett?
Hva i all verden er dette for en stråmann? Denne stråmannen tar jaggu kaka...

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

oddvar_kjempebra skrev: man jan 17, 2022 10:54 pm
Enhanced skrev: man jan 17, 2022 10:46 pm
oddvar_kjempebra skrev: man jan 17, 2022 9:56 pm

Vet ikke helt hvem du sikter til her, men siden du selv ikke ser ut å ha forstått hvordan dette virker så blir jo din kritikk av andre noe hul.

Så lenge strategien er å holde smitten lav så sier det seg selv at nye varianter som gjør at vaksinen beskytter dårligere mot smitte kan være et argument for å innføre tiltak.

Vi er heldigvis forbi denne strategien nå.
Hvordan klarte du å utlede av det jeg skrev at jeg ikke har forstått hvordan det virker? Misforstår du med vilje for å score billige poeng eller hva er greia?
Hadde du skjønt hvordan vaksiner og mutasjoner hang sammen så hadde du ikke misforstått det jeg først skrev. Det er ikke mulig å misforstå for en som kan dette.
Ok, da får vi bare si det sånn da, at "vaksinen fungerte godt i mot smitte" med Alpha-varianten, så får vi heller leve med at de mange forskningsrapportene som motbeviser dette rett og slett ikke forstår hvordan det fungerer.

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

basillen skrev: tir jan 18, 2022 10:09 am Så lenge Østerrike holder på slik de gjør, så anser jeg alle nordmenn som reiser til Østerrike på skiferie som å være vemmelige mennesker. De legger tross alt turistpenger igjen i det som nå er et fascistisk drittland. For meg er dette akkurat som å legge igjen turistpenger i et land som Saudi-Arabia.
Helt enig. Besøkte Østerrike en del før, men det kommer ikke til å skje igjen med det første. Men før eller senere må vel de også beklage til folket, selv om det blir å ta tid før det skjer.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Enhanced skrev: tir jan 18, 2022 11:35 am
oddvar_kjempebra skrev: man jan 17, 2022 10:54 pm
Enhanced skrev: man jan 17, 2022 10:46 pm
Hvordan klarte du å utlede av det jeg skrev at jeg ikke har forstått hvordan det virker? Misforstår du med vilje for å score billige poeng eller hva er greia?
Hadde du skjønt hvordan vaksiner og mutasjoner hang sammen så hadde du ikke misforstått det jeg først skrev. Det er ikke mulig å misforstå for en som kan dette.
Ok, da får vi bare si det sånn da, at "vaksinen fungerte godt i mot smitte" med Alpha-varianten, så får vi heller leve med at de mange forskningsrapportene som motbeviser dette rett og slett ikke forstår hvordan det fungerer.
Her viser du jo bare nok en gang at du ikke har skjønt dette.

Forskningsrapportene viste at vaksinen ikke var like effektiv mot Alpha-varianten som den var mot Wuhan når det kommer til smitte. 90% for Wuhan mot 80% mot Alpha. Sånn ca.

Men 80% er fremdeles bra. Men her vil nok en del være uenig i om hvor bra 80% er. Kommer jo litt an på forventningene selvfølgelig.

Alt ettersom hvilken vinkling man vil ha kan man lage følgende overskrifter:

-Vaksinen fungerer dårligere mot Alpha-varianten

eller

-Vaksinen gir fremdeles god beskyttelse mot Alpha-varianten.

Forskningsrapportene viste også at mengden anti-stoffer i blodet steg den første tiden for så å synke og (nesten) forsvinne etter 6-12 mnd. Men det var jo helt som forventet. Det skjer med alle vaksiner eller virusinfeksjoner av denne typen. Anti-stoffene blir ikke værende i blodet over tid.
Sist redigert av oddvar_kjempebra den tir jan 18, 2022 11:51 am, redigert 2 ganger totalt.

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»