Generell diskusjon om corona

Låst
Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av Maxus5 »

basillen skrev: tir jan 18, 2022 1:31 pm Ellers skal visstnok alt annet av restriksjoner og tiltak fjernes, bl.a. munnbind, vaksinepass, avstandsrestriksjoner og hele pakken:

https://www.express.co.uk/news/politics ... is-johnson
På tide vi gjør det samme. En fin start hadde vært om folk var litt mindre munnbindianere og droppet å ha på den maska iallefall når de ikke var pålagt det. Og ta det videre med å drøy med å ta den på, ta den av inni butikkene og ta den av før du er ute. Jo mer folk ser ansiktsblotting i butikken jo lettere blir det for andre skap-ansiktsnaturister å bli med.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Germania skrev: tir jan 18, 2022 2:42 pm
TWU skrev: tir jan 18, 2022 2:31 pm Hvis det er snakk om New South Wales har de en vaksinedekning på ca samme nivået som Norge, faktisk litt høyere. 94% av alle over 16 år har minst to doser.

Så av 36 dødsfall i en populasjon hvor vaksiner bidrar null og niks skulle man opplevd 0-1 persone uten vaksine. Reelt er man altså overrepresentert også her, selv om et så lavt tall ikke er nok til å trekke faste konklusjoner.
Der tar du grundig feil.

Den uvaksinerte gruppen har blitt svakere samtidig som den vaksinerte har blitt sterkere (de svakeste kan ikke vaksineres).

1 Gruppe. 10 personer. 2 er svake, resten er normale.

Neste år, 2 Grupper. 8 personer vaksinert, 2 personer uvaksinert.

Hvordan tror du den uvaksinerte gruppen tar seg ut når de friske, vaksinerte er skilt ut?

Det som er interessant er hvorfor en VAKSINE ikke engang beskytter mot død.
I Norge er 92% av den voksne befolkningen vaksinert. I gruppen 18-40 år er rundt 85% fullvaksinert. I gruppen over 85 år er 93% fullvaksinert. I Norge er dermed de uvaksinerte yngre enn de fullvaksinerte.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

ms_8 skrev: tir jan 18, 2022 2:35 pm
TwoKey skrev: tir jan 18, 2022 1:37 pm
Morromann skrev: tir jan 18, 2022 12:09 pm Den aller verste statsministeren i Norge gjennom tidene uten tvil. Måtte han også bli husket for det.
Her må jeg si meg uenig. Det går fortsatt kaldt nedover ryggen når jeg tenker på Erna Solberg, som under hele pandemien konsekvent kjørte en linje basert på mistillit, tvang og kontroll. Ekstremt arrogant var hun også. Ut fra måten hun oppførte seg er jeg overbevist om at hun egentlig hadde ønsket at Norge var et diktatur med full politistat. Jeg har stemt Høyre mange ganger, men har fått fullstendig avsmak for partiet etter å ha sett diktatorduoen Erna Solberg og Bent Høie i fri dressur.

Nå har Støre ikke vært statsminister lenge, men han virker for meg å være mer reflektert, i større grad ha tillit til at folk tar gode beslutninger selv, og bruke sunn fornuft - ironisk nok holdninger man normalt forbinder med høyresiden. Jeg har en mistanke om at Støre legger bremsene på en del av de mest ekstreme forslagene fra Helsedirektoratet. Hadde Erna fortsatt vært statsminister, er jeg sikker på at koronapass hadde vært innført og at vi måtte opp med QR-kodene våre flere ganger daglig.

Dette sier jeg ikke basert på partipolitiske vurderinger, bare en sammenlikning av Solbergs og Støres lederstil og fremtoning.
Eg trur du har helt rett. Håpte ho skulle gi seg etter valet, men dessverre ville dama fortsette fram til 2025. Eg stemte Høgre i fjor, men skal innrømme at eg holdt meg for nasen med Erna som sjef. Måten ho styrte pandemien på og måten ho og Høie vurderte sterkt å støtte portforbud gløymer eg aldri.

Høgre store fokus har jo etter valet vært å innføre koronapass. Grunnen er vistnok deira omsorg til kultur, konsert og restaurantbransjen. Eg trur dessverre like mykje handlar om at man ynskjer meir kontroll og meir muligheit til å kunne styre samfunnet. Det betyr ikkje at eg synest Støre gjer ein særleg god jobb, men eg trur faktisk Erna hadde vært verre.

Eg trur absolutt det finst folk i Venstre som er lettet over at dei tapte valet. Nå slepp dei å la KRF og Høgre diktere koronapolitikken
Personlig synes jeg det meste med pandemihåndteringen har vært svakt siden sommeren 2020 og har ikke forstått hvorfor de fleste har vært så fornøyde.Det har kanskje utelukkende vært basert på dødstall og forholdet til tilsvarende tall i Sverige. Jeg synes også alt som kommer frem forsterker det inntrykket.

Dødstall er ikke en ubetydelig faktor, men jeg er spent på hvordan dette ses på når det måles opp mot kostnadene man vil se i årene fremover. Og vurderingen av forholdsmessighet i tiltakene (effekt vs. nytte), hvordan prosessene har vært rundt tiltakene og andre relevante faktorer som blir synliggjort i evalueringer i tiden fremover. Hvordan har dette påvirket demokratiet vårt og hvilke problematiske presedenser er satt?

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Garindan skrev: tir jan 18, 2022 2:22 pm
Morromann skrev: tir jan 18, 2022 6:09 am
Garindan skrev: tir jan 18, 2022 5:32 am

Kunne ikke falle meg inn å teste meg for influensa eller forkjølelse, så hvorfor skulle jeg teste meg for corona, og spesielt omikron? Har selvsagt heller ikke lyst til å bidra til å "booste" coronastatistikken.
Snakker om antistoff-test for å se om du har hatt covid tidligere; ikke for å se om du har det NÅ. Selvfølgelig spør jeg ikke hvor man få PCR-tester haha; den skiten slenger de jo etter folk for for alle som ikke lever under en steing og det gjør jeg jo ikke. Nei, jeg snakker om antistoff-test som viser om man HAR HATT corona, slik at jeg dermed har bevis på at jeg har hatt det tidligere og ikke trenger noen forbanna tredjedose. Jeg har skjønt at man kan få det på privatklinikker, men kun der?

Og til deg: nå var det et spesifikt spørsmål så du behøver ikke å svare om du ikke har noen svar på det jeg faktisk etterspør. Det var ikke deg jeg spurte for å si det sånn. Ja, jeg tar heller ikke disse PCR-testene, det skal jeg love deg men nå var det heller ikke det jeg spurte om. Hva med å lese før du svarer?
Du sa da ikke at antistofftest var for å teste om man noen gang har hatt sykdommen. Sånn jeg forstod det så er den vanlige måten å teste etter sykdommer å teste etter nettopp antistoffer. Er du sikker på at du selv har forstått det?
OK, men jeg er jo ikke så dum at jeg ikke vet hvor man får tatt en PCR-test. Jeg har jo ikke ligget i koma siden mars 2020 og våknet opp.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Bjoneroa skrev: tir jan 18, 2022 1:18 pm
William_S skrev: tir jan 18, 2022 1:04 pm Det er kjent rabies blant polarrev på Svalbard blant annet, men er klart det overvåkes nøye og jegere der anbefales vaksinering mot rabies på forhånd.
Blir man rabiat av rabies?
Man dør av det ihvertfall og det er en ganske brutal og grusom død om man skulle være så uheldig å få rabies. 100% dødelighet. Og viruset angriper det sentrale nervestystemet og hjernen. De rammede får angst for vann og spasmer bare ved synet av vann og dør til slutt av en lammelse.

Man har vaksiner mot rabies som fungerer 100% om de tas riktig. Og siden inkubasjonstiden for rabies er veldig lang; vanligvis 1-3 måneder så er det et type virus som vaksinen virker mot om man tar første dose av vaksinen, som er i en serie på 5 i løpet av halvannen måned helst innen 24 timer. Men om inkubasjonstiden er over og man utvikler symptomer da dør man. Vanligvis innen 5 dager. Om man blir bitt av en skitten og aggresiv bikkje i et u-land er det galskap å ikke sørge for å ta rabiesvaksine umiddelbart etterpå. Men her snakker vi om en livsnødvendig vaksine som virkelig redder liv mot en 100% dødelig sykdom, noe helt annet enn det å måtte vaksinere seg mot omicron-forkjølelsen.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Direktøren skrev: tir jan 18, 2022 1:20 pm https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/O ... klarer-det

Da er Guldvog ute igjen med sin propaganda. 150 samtidig på respirator under denne omicronbølgen. De må snart ta inn over seg at disse modelleringene de bruker har bommet fullstendig på denne varianten. For en mørkemann.
Fyren har blitt ruset på den makten som regjeringene Solberg og Støre har gitt ham. At han i det hele tatt tillater seg og stå der og si "hva som skal til for å stenge ned" som om han er den som sitter med den reelle makten i Norge. Han er en j*vla byråkrat lønnet av skattebetalerne. Ingen har stemt på ham eller gitt ham mandat til å bestemme noe som helst om livene våre utenfor helsevesenet.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

basillen skrev: tir jan 18, 2022 1:31 pm Storbritannia vurderer nå å droppe alt av restriksjoner i de nærmeste dagene. De eneste unntakene er at man må isolere seg i fem dager dersom man får påvist viruset, samt at man må teste seg ved internasjonal reisevirksomhet. Ellers skal visstnok alt annet av restriksjoner og tiltak fjernes, bl.a. munnbind, vaksinepass, avstandsrestriksjoner og hele pakken:

https://www.express.co.uk/news/politics ... is-johnson
De nordiske land har en historisk tradisjon for på mange måter å være mer knyttet til de britiske øyer enn til mer autoritære land på kontinentet og vi bør følge britene her også og ikke tyskerne og franskmennene. Kanskje også nettopp derfor det ikke har vært fullt så dystopisk her i Norden som nede på kontinentet i løpet av pandemien. Grunnet den gode gamle Nordsjø-forbindelsen.

basillen

Legg inn av basillen »

Er det forresten noen som kan forklare meg logikken i at vi fortsatt driver med et helt sinnssykt testregime på norske flyplasser? Hva er det som egentlig tilsier at en person som ankommer Oslo fra Zürich utgjør en større smittetrussel enn en person som ankommer Oslo fra Bergen? Omikronvarianten er jo over alt nå.

Jeg setter stor pris på om noen kan redegjøre for meg hva som er den logiske tankegangen bak denne massetestingen.
Sist redigert av basillen den tir jan 18, 2022 3:27 pm, redigert 1 gang totalt.

basillen

Legg inn av basillen »

Morromann skrev: tir jan 18, 2022 3:11 pm
Direktøren skrev: tir jan 18, 2022 1:20 pm https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/O ... klarer-det

Da er Guldvog ute igjen med sin propaganda. 150 samtidig på respirator under denne omicronbølgen. De må snart ta inn over seg at disse modelleringene de bruker har bommet fullstendig på denne varianten. For en mørkemann.
Fyren har blitt ruset på den makten som regjeringene Solberg og Støre har gitt ham. At han i det hele tatt tillater seg og stå der og si "hva som skal til for å stenge ned" som om han er den som sitter med den reelle makten i Norge. Han er en j*vla byråkrat lønnet av skattebetalerne. Ingen har stemt på ham eller gitt ham mandat til å bestemme noe som helst om livene våre utenfor helsevesenet.
Guldvog er Norges farligste mann.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

5000 på første oppdatering i dag. Vi bør vel nærme oss 20.000 ved midtnatt hvis Nakstads "dobling hver uke" skal holde mål?

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Direktøren skrev: tir jan 18, 2022 1:34 pm
basillen skrev: tir jan 18, 2022 1:31 pm Storbritannia vurderer nå å droppe alt av restriksjoner i de nærmeste dagene. De eneste unntakene er at man må isolere seg i fem dager dersom man får påvist viruset, samt at man må teste seg ved internasjonal reisevirksomhet. Ellers skal visstnok alt annet av restriksjoner og tiltak fjernes, bl.a. munnbind, vaksinepass, avstandsrestriksjoner og hele pakken:

https://www.express.co.uk/news/politics ... is-johnson
Det skulle vel egentlig bare mangle med all den infoen de nå har om denne varianten.

Og Norge bør snarest følge etter!

Spørs dog med Guldvog bak rattet, Nakstad som kartleser og Stoltenberg serviceteamet.
Dominoeffekten blir nødt til å slå til. Norge ville selvfølgelig ikke bli det første landet til å forlate marerittet, men når andre land gjør det blir det for dumt å tviholde på dette uansett hvor maktkåt Guldvog er. Vi er ikke helt Albania under den kalde krigen; vi har kontakter med verden utenfor så det ville bli rart om Norge som eneste land skulle stå igjen med nedstengingsregler. Regner med at Danmark vil fase ut lockdownreglene som forrige gang og Norge motvillig vil følge etter.

TWU

Legg inn av TWU »

Solvgutt1 skrev: tir jan 18, 2022 3:18 pm 5000 på første oppdatering i dag. Vi bør vel nærme oss 20.000 ved midtnatt hvis Nakstads "dobling hver uke" skal holde mål?
Overraskende lite. Samtidig kom 2/3 av gårsdagens tall mellom første og andre oppdatering. Men mer enn 15.000 er nå ganske tvilsomt, sannsynligvis under det også.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

basillen skrev: tir jan 18, 2022 3:17 pm Er det forresten noen som kan forklare meg logikken i at vi fortsatt driver med et helt sinnssykt tekstregime på norske flyplasser? Hva er det som egentlig tilsier at en person som ankommer Oslo fra Zürich utgjør en større smittetrussel enn en person som ankommer Oslo fra Bergen? Omikronvarianten er jo over alt nå.

Jeg setter stor pris på om noen kan redegjøre for meg hva som er den logiske tankegangen bak denne massetestingen.
Du får spørre medlemmene av smittevernsjuntaen med Guldvog og Nakstad i spissen.

Centrist

Legg inn av Centrist »

basillen skrev: tir jan 18, 2022 3:17 pm Er det forresten noen som kan forklare meg logikken i at vi fortsatt driver med et helt sinnssykt tekstregime på norske flyplasser? Hva er det som egentlig tilsier at en person som ankommer Oslo fra Zürich utgjør en større smittetrussel enn en person som ankommer Oslo fra Bergen? Omikronvarianten er jo over alt nå.

Jeg setter stor pris på om noen kan redegjøre for meg hva som er den logiske tankegangen bak denne massetestingen.
Det er det samme argumentet som har blitt brukt helt siden starten. Selv når systemet er liberalt mtp. å sende folk ut i Norge uten test under henvisning til å teste seg innen 24 timer, er det visstnok tydelig at testingen medfører at man unngår store utbrudd.

I realiteten er det politisert og enhver oppmykning vil føre til kritikk som ikke er tålbart for et styrende parti.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1987

Legg inn av Garindan »

Morromann skrev: tir jan 18, 2022 3:00 pm
Garindan skrev: tir jan 18, 2022 2:22 pm
Morromann skrev: tir jan 18, 2022 6:09 am

Snakker om antistoff-test for å se om du har hatt covid tidligere; ikke for å se om du har det NÅ. Selvfølgelig spør jeg ikke hvor man få PCR-tester haha; den skiten slenger de jo etter folk for for alle som ikke lever under en steing og det gjør jeg jo ikke. Nei, jeg snakker om antistoff-test som viser om man HAR HATT corona, slik at jeg dermed har bevis på at jeg har hatt det tidligere og ikke trenger noen forbanna tredjedose. Jeg har skjønt at man kan få det på privatklinikker, men kun der?

Og til deg: nå var det et spesifikt spørsmål så du behøver ikke å svare om du ikke har noen svar på det jeg faktisk etterspør. Det var ikke deg jeg spurte for å si det sånn. Ja, jeg tar heller ikke disse PCR-testene, det skal jeg love deg men nå var det heller ikke det jeg spurte om. Hva med å lese før du svarer?
Du sa da ikke at antistofftest var for å teste om man noen gang har hatt sykdommen. Sånn jeg forstod det så er den vanlige måten å teste etter sykdommer å teste etter nettopp antistoffer. Er du sikker på at du selv har forstått det?
OK, men jeg er jo ikke så dum at jeg ikke vet hvor man får tatt en PCR-test. Jeg har jo ikke ligget i koma siden mars 2020 og våknet opp.
Skjønner ikke hvorfor du prate rom PCR-tester. Antigentester og PCR-tester tester etter det samme, om du HAR corona (eller andre sykdommer), ikke om du har hatt det. Forskjellen er at PCR-tester tar litt lenger tid og er mer nøyaktige. En antigen-test vil antagelig også trigge en stund etter at du har hatt sykdommen, eller en liten stund etter at du har tatt vaksine pga hva den faktisk tester, men formålet er å teste om du HAR sykdommen, ikke om du HAR HATT den.
Du får kjøpt antigen selvtester for corona på butikken, men de er altså beregnet for å teste om du HAR sykdommen.

basillen

Legg inn av basillen »

Centrist skrev: tir jan 18, 2022 3:25 pm
basillen skrev: tir jan 18, 2022 3:17 pm Er det forresten noen som kan forklare meg logikken i at vi fortsatt driver med et helt sinnssykt tekstregime på norske flyplasser? Hva er det som egentlig tilsier at en person som ankommer Oslo fra Zürich utgjør en større smittetrussel enn en person som ankommer Oslo fra Bergen? Omikronvarianten er jo over alt nå.

Jeg setter stor pris på om noen kan redegjøre for meg hva som er den logiske tankegangen bak denne massetestingen.
Det er det samme argumentet som har blitt brukt helt siden starten. Selv når systemet er liberalt mtp. å sende folk ut i Norge uten test under henvisning til å teste seg innen 24 timer, er det visstnok tydelig at testingen medfører at man unngår store utbrudd.

I realiteten er det politisert og enhver oppmykning vil føre til kritikk som ikke er tålbart for et styrende parti.
Så igjen så er det altså politikk og ikke logikk som står bak.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Garindan skrev: tir jan 18, 2022 3:28 pm
Morromann skrev: tir jan 18, 2022 3:00 pm
Garindan skrev: tir jan 18, 2022 2:22 pm

Du sa da ikke at antistofftest var for å teste om man noen gang har hatt sykdommen. Sånn jeg forstod det så er den vanlige måten å teste etter sykdommer å teste etter nettopp antistoffer. Er du sikker på at du selv har forstått det?
OK, men jeg er jo ikke så dum at jeg ikke vet hvor man får tatt en PCR-test. Jeg har jo ikke ligget i koma siden mars 2020 og våknet opp.
Skjønner ikke hvorfor du prate rom PCR-tester. Antigentester og PCR-tester tester etter det samme,
Men ingen av disse tester etter antistoffer som han du svarer på er ute etter.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1987

Legg inn av Garindan »

Funkhouser skrev: tir jan 18, 2022 3:36 pm
Garindan skrev: tir jan 18, 2022 3:28 pm
Morromann skrev: tir jan 18, 2022 3:00 pm

OK, men jeg er jo ikke så dum at jeg ikke vet hvor man får tatt en PCR-test. Jeg har jo ikke ligget i koma siden mars 2020 og våknet opp.
Skjønner ikke hvorfor du prate rom PCR-tester. Antigentester og PCR-tester tester etter det samme,
Men ingen av disse tester etter antistoffer som han du svarer på er ute etter.
Ja, greit. Jeg får bare melde pass da. Trodde antigen og antistoff var to ord på det samme. Mediene er jo ikke akkurat så veldig gode på å formulere og forklare ting. Og dette folkens, er grunnen til at vi må oppsøke informasjon selv, og slutte å høre på disse jævla mediene som ikke klarer å hjelpe oss å føre en opplyst debatt. De feiler sin samfunnsoppgave.

basillen

Legg inn av basillen »

Smittevernoverlegen i Bergen er bekymret for at de høye smittetallene kan medføre mye sykefravær fremover.

https://www.bt.no/nyheter/direkte/i/3Jd ... -om-korona

Det jeg lurer på er: Hvor mange er egentlig fraværende grunnet sykdom og hvor mange er fraværende grunnet karantene? Både min kone og jeg føler oss 100 % frisk og kunne gått på jobb uten problemer, men det får vi altså ikke lov til grunnet at vi er i karantene.

Og er det egentlig så farlig om noen går på jobb selv om de er litt snufsete? Omikron fremstår som langt mildere enn en ordinær influensa nå.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Solvgutt1 skrev: tir jan 18, 2022 2:47 pm
Germania skrev: tir jan 18, 2022 2:42 pm
TWU skrev: tir jan 18, 2022 2:31 pm Hvis det er snakk om New South Wales har de en vaksinedekning på ca samme nivået som Norge, faktisk litt høyere. 94% av alle over 16 år har minst to doser.

Så av 36 dødsfall i en populasjon hvor vaksiner bidrar null og niks skulle man opplevd 0-1 persone uten vaksine. Reelt er man altså overrepresentert også her, selv om et så lavt tall ikke er nok til å trekke faste konklusjoner.
Der tar du grundig feil.

Den uvaksinerte gruppen har blitt svakere samtidig som den vaksinerte har blitt sterkere (de svakeste kan ikke vaksineres).

1 Gruppe. 10 personer. 2 er svake, resten er normale.

Neste år, 2 Grupper. 8 personer vaksinert, 2 personer uvaksinert.

Hvordan tror du den uvaksinerte gruppen tar seg ut når de friske, vaksinerte er skilt ut?

Det som er interessant er hvorfor en VAKSINE ikke engang beskytter mot død.
I Norge er 92% av den voksne befolkningen vaksinert. I gruppen 18-40 år er rundt 85% fullvaksinert. I gruppen over 85 år er 93% fullvaksinert. I Norge er dermed de uvaksinerte yngre enn de fullvaksinerte.
Riktig, men disse legges ikke inn på sykehus. En brøkdel av en brøkdel legges inn, og det er de svakeste.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

Morromann skrev: tir jan 18, 2022 3:21 pm
basillen skrev: tir jan 18, 2022 3:17 pm Er det forresten noen som kan forklare meg logikken i at vi fortsatt driver med et helt sinnssykt tekstregime på norske flyplasser? Hva er det som egentlig tilsier at en person som ankommer Oslo fra Zürich utgjør en større smittetrussel enn en person som ankommer Oslo fra Bergen? Omikronvarianten er jo over alt nå.

Jeg setter stor pris på om noen kan redegjøre for meg hva som er den logiske tankegangen bak denne massetestingen.
Du får spørre medlemmene av smittevernsjuntaen med Guldvog og Nakstad i spissen.
Charter-Svein har hatt mer rett om pandemien enn Nakstad.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Germania skrev: tir jan 18, 2022 3:56 pm
Solvgutt1 skrev: tir jan 18, 2022 2:47 pm
Germania skrev: tir jan 18, 2022 2:42 pm

Der tar du grundig feil.

Den uvaksinerte gruppen har blitt svakere samtidig som den vaksinerte har blitt sterkere (de svakeste kan ikke vaksineres).

1 Gruppe. 10 personer. 2 er svake, resten er normale.

Neste år, 2 Grupper. 8 personer vaksinert, 2 personer uvaksinert.

Hvordan tror du den uvaksinerte gruppen tar seg ut når de friske, vaksinerte er skilt ut?

Det som er interessant er hvorfor en VAKSINE ikke engang beskytter mot død.
I Norge er 92% av den voksne befolkningen vaksinert. I gruppen 18-40 år er rundt 85% fullvaksinert. I gruppen over 85 år er 93% fullvaksinert. I Norge er dermed de uvaksinerte yngre enn de fullvaksinerte.
Riktig, men disse legges ikke inn på sykehus. En brøkdel av en brøkdel legges inn, og det er de svakeste.
Det stemmer heller ikke. Men det har vi vært igjennom før, så det er ikke noe poeng å gjenta.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Solvgutt1 skrev: tir jan 18, 2022 3:57 pm
Germania skrev: tir jan 18, 2022 3:56 pm
Solvgutt1 skrev: tir jan 18, 2022 2:47 pm
I Norge er 92% av den voksne befolkningen vaksinert. I gruppen 18-40 år er rundt 85% fullvaksinert. I gruppen over 85 år er 93% fullvaksinert. I Norge er dermed de uvaksinerte yngre enn de fullvaksinerte.
Riktig, men disse legges ikke inn på sykehus. En brøkdel av en brøkdel legges inn, og det er de svakeste.
Det stemmer heller ikke. Men det har vi vært igjennom før, så det er ikke noe poeng å gjenta.
Det er pent nødt til å stemme når 0,005% av befolkningen er innlagt. At du velger å ignorer disse harde fakta vet jeg, men det gir deg ikke rett.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Omikron er forresten betydelig mildere enn en vanlig sesonginfluensa. Merk dere at når Nakstad og andre skal fortelle at det ikke er mildt så sier de "det er ikke en lett forkjølelse"(åpenbart) og ikke "Det er ikke en mild influensa". Fordi det i alvorlighetsgrad er en mild influensa. En veldig mild influensa faktisk

Vi kan faktisk havner der at vi i løpet av en uke får like mange koronasmitte som vi pleier å ha influensasmittede i løpet av en hel sesong. Uten at toppuken i innlagte vil nå en normal toppuke i innleggelser. Det sier jo litt.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Germania skrev: tir jan 18, 2022 3:59 pm
Solvgutt1 skrev: tir jan 18, 2022 3:57 pm
Germania skrev: tir jan 18, 2022 3:56 pm

Riktig, men disse legges ikke inn på sykehus. En brøkdel av en brøkdel legges inn, og det er de svakeste.
Det stemmer heller ikke. Men det har vi vært igjennom før, så det er ikke noe poeng å gjenta.
Det er pent nødt til å stemme når 0,005% av befolkningen er innlagt. At du velger å ignorer disse harde fakta vet jeg, men det gir deg ikke rett.
Det som ikke stemmer er at det er de svakeste som blir innlagt. De uvaksinerte som legges inn er som regel relativt unge og uten kjente underliggende sykdommer.

Selvfølgelig utgjør de et mindretall av både befolkningen og de smittede. Noe annet ville jo rasert samfunnet på en uke.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Solvgutt1 skrev: tir jan 18, 2022 4:02 pm Det som ikke stemmer er at det er de svakeste som blir innlagt. De uvaksinerte som legges inn er som regel relativt unge og uten kjente underliggende sykdommer.

Selvfølgelig utgjør de et mindretall av både befolkningen og de smittede. Noe annet ville jo rasert samfunnet på en uke.
Hvis du tar bort øyene fra media så ser du fort at dette umulig kan stemme. Smittetallene er høye, en halv million nordmenn har blitt smittet. Men innlagt og døde er bare en brøkdel av disse.

Som du meget godt vet er ikke et virus en bingomekanisme. Det rammer ALLTID de med dårlig immunsforvar og helsetilstand først. Noe annet ville vært medisinsk umulig.

Så at media HEVDER det er Joar på 21 fra Paradise Hotell som ligger der før stå på deres egen regning. Vi vet med 100% sikkerhet at dette umulig kan stemme med mindre "Joar" har alvorlige underliggende problemer som gjør at han havner i den 1/20 000 gruppen som blir innlagt.

Vi spiller ikke Lotto her.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Germania skrev: tir jan 18, 2022 4:04 pm
Solvgutt1 skrev: tir jan 18, 2022 4:02 pm Det som ikke stemmer er at det er de svakeste som blir innlagt. De uvaksinerte som legges inn er som regel relativt unge og uten kjente underliggende sykdommer.

Selvfølgelig utgjør de et mindretall av både befolkningen og de smittede. Noe annet ville jo rasert samfunnet på en uke.
Hvis du tar bort øyene fra media så ser du fort at dette umulig kan stemme. Smittetallene er høye, en halv million nordmenn har blitt smittet. Men innlagt og døde er bare en brøkdel av disse.

Som du meget godt vet er ikke et virus en bingomekanisme. Det rammer ALLTID de med dårlig immunsforvar og helsetilstand først. Noe annet ville vært medisinsk umulig.

Så at media HEVDER det er Joar på 21 fra Paradise Hotell som ligger der før stå på deres egen regning. Vi vet med 100% sikkerhet at dette umulig kan stemme med mindre "Joar" har alvorlige underliggende problemer som gjør at han havner i den 1/20 000 gruppen som blir innlagt.
Ja, smittetallene er høye og innlagt holder seg lavt. Vaksinene virker.

At virus alltid tar de med dårlig immunforsvar og helsetilstand først er kanskje riktig på et gruppenivå, men ikke nødvendigvis på et individuelt nivå. Nå er de med dårligst immunforsvar og helsetilstand stort sett fullvaksinert, og dermed bedre rustet til å tåle en koronainfeksjon enn de uvaksinerte. Som tallene viser.

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

Centrist skrev: tir jan 18, 2022 3:25 pm
basillen skrev: tir jan 18, 2022 3:17 pm Er det forresten noen som kan forklare meg logikken i at vi fortsatt driver med et helt sinnssykt tekstregime på norske flyplasser? Hva er det som egentlig tilsier at en person som ankommer Oslo fra Zürich utgjør en større smittetrussel enn en person som ankommer Oslo fra Bergen? Omikronvarianten er jo over alt nå.

Jeg setter stor pris på om noen kan redegjøre for meg hva som er den logiske tankegangen bak denne massetestingen.
Det er det samme argumentet som har blitt brukt helt siden starten. Selv når systemet er liberalt mtp. å sende folk ut i Norge uten test under henvisning til å teste seg innen 24 timer, er det visstnok tydelig at testingen medfører at man unngår store utbrudd.

I realiteten er det politisert og enhver oppmykning vil føre til kritikk som ikke er tålbart for et styrende parti.
Nakstad argumenterte vel for dette med at "det kunne komme en ny variant" i pressen for noen uker siden...

Ellers var dette sist "faglig vurdert" i besvarelsen til oppdrag 577 den 22. desember.
Systemet for test etter grensepassering fungerer godt i øyeblikket, og Helsedirektoratet ønsker ikke å bygge ned dette tilbudet i en periode med usikkerhet rundt den videre utviklingen av pandemien
FHI anbefaler å fjerne testkravet for alle reisende etter grensepassering, men Helsedirektoratet anbefaler å opprettholde testkravet for å sikre at flest mulig smittede oppdages og isoleres slik at videre smittespredning forhindres
I oppdragsteksten fra HOD står det at "tiltakene skal være smittevernfaglig nødvendig og forholdsmessige" og at "det forutsettes at etatene varsler departementet umiddelbart dersom den smittefaglige situasjonen gjør det nødvendig at endringer må foretas tidligere". Har det skjedd en slik varsling tro? Som du skriver kan det jo overhodet ikke være faglig begrunnet nå mer å teste på grensa sånn som vi gjør nå. Kan vel egentlig ikke si at det var det for snart en måned siden heller, men...

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Solvgutt1 skrev: tir jan 18, 2022 4:07 pm

Ja, smittetallene er høye og innlagt holder seg lavt. Vaksinene virker.

At virus alltid tar de med dårlig immunforsvar og helsetilstand først er kanskje riktig på et gruppenivå, men ikke nødvendigvis på et individuelt nivå. Nå er de med dårligst immunforsvar og helsetilstand stort sett fullvaksinert, og dermed bedre rustet til å tåle en koronainfeksjon enn de uvaksinerte. Som tallene viser.
De med dårligst immunforsvar er ikke vaksinert. Se statistikken, det er flere 80 åringer som er vaksinert enn 90 åringer (per capita). Hvem tror du som ligger å dør på sykehjemmene? Joar?

Og disse telles som UVAKSINERTE, som de jo er. Men det betyr ikke det er jeg eller du som blir rammet her. Det betyr bare at den uvaksinerte gruppen, som har blitt uendelig mye svakere etter at 93% av befolkningen forlot dem, har mye større sjanse for å bli innlagt enn før.

Bruk 5 minutter og tenk deg om så ser du denne manipulasjonen og mistolkningen av tall.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Germania skrev: tir jan 18, 2022 4:13 pm
Solvgutt1 skrev: tir jan 18, 2022 4:07 pm

Ja, smittetallene er høye og innlagt holder seg lavt. Vaksinene virker.

At virus alltid tar de med dårlig immunforsvar og helsetilstand først er kanskje riktig på et gruppenivå, men ikke nødvendigvis på et individuelt nivå. Nå er de med dårligst immunforsvar og helsetilstand stort sett fullvaksinert, og dermed bedre rustet til å tåle en koronainfeksjon enn de uvaksinerte. Som tallene viser.
De med dårligst immunforsvar er ikke vaksinert. Se statistikken, det er flere 80 åringer som er vaksinert enn 90 åringer (per capita). Hvem tror du som ligger å dør på sykehjemmene? Joar?

Og disse telles som UVAKSINERTE, som de jo er. Men det betyr ikke det er jeg eller du som blir rammet her. Det betyr bare at den uvaksinerte gruppen, som har blitt uendelig mye svakere etter at 93% av befolkningen forlot dem, har mye større sjanse for å bli innlagt enn før.

Bruk 5 minutter og tenk deg om så ser du denne manipulasjonen og mistolkningen av tall.
Det stemmer at de aller, aller sykeste ikke vaksineres, men disse utgjør et så forsvinnende lite antall at det ikke er de som utgjør flertallet av de innlagte. De utgjør kanskje flertallet av de som dør, men de uvaksinerte er faktisk overrepresentert her også, om enn i mindre grad enn når det gjelder innleggelser.
Sist redigert av Solvgutt1 den tir jan 18, 2022 4:21 pm, redigert 1 gang totalt.

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»