Thailand.....fullt åpent på nyåret?

Svar
fargeblind

Thailand.....fullt åpent på nyåret?

Legg inn av fargeblind »

Thailand er desperate etter å få fart i turistindustrien. Det er ufattelig mange folk der som sliter på grunn av at landet har vært stengt for turisme så lenge. Slik jeg forstår det, vil det gradvis åpnes fra neste måned, og planen er å prøve å gå tilbake til "Business As Usual" fra januar-ish.
Kravene til tilreisende er dobbelvaksine, pluss at alle som vil dit må ha en negativ covid-test før de får lov til å reise.
Tja.....kona og jeg vil gjerne reise, men vi har slett ikke bestilt noen billett enn så lenge.
Det er fremdeles ingen direktefly slik det var den gang Norwegian og Thai Airways konkurrerte på ruta Gardermoen-Bangkok.
Er det flere her som savner Thailand?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Helt ny snutt fra marked og Street Food. Fra i går, faktisk.
Thailand opens NOW!
Jepp.....å rusle på et marked og kjenne alle luktene, å spise noe...ja, jeg savner jaggu det, gitt!

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Turte aldri å spise på markedene når jeg var i Thailand.. det hjalp vel heller ikke at det satt seriøst "skadde" (tar det i hermetegn for hvor skadde de egentlig var vet jeg jo ikke) hjemløse på enkelte hjørner i disse markedene heller. Endte opp med å gi pengene til de hjemløse som satt med blodige ben og øyer, enn å fortære noe som helst. Ble vel lurt, men det fikk så være.

Men når bare maten på hotellet og resturantene var grisegodt, så ser jeg for meg at markedsmaten er hundre ganger mer tasty. Akk, kanskje en gang på en annen Thailandstur, for jeg kunne def. gjerne tatt flere turer til landet.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Savner maten og været, samt fine strender. Men byene er jo ikke særlig pene - ofte forferdelig rotete gater. Savner også, som mange steder utenfor Europa, de typiske bysentra med torg med uteserveringer rundt. Det er ikke det samme å se på folkelivet på en liten plaststol med veldig mye styr rundt.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

DoktorS skrev: man okt 18, 2021 6:18 pm Savner maten og været, samt fine strender. Men byene er jo ikke særlig pene - ofte forferdelig rotete gater. Savner også, som mange steder utenfor Europa, de typiske bysentra med torg med uteserveringer rundt. Det er ikke det samme å se på folkelivet på en liten plaststol med veldig mye styr rundt.
Husk : I Thailand finner du alt, også det du ikke vet finnes.
Selvfølgelig finner du det du ikke fant, men ja, det er vanskelig. Stort land med mye rart.
Jeg syns noe av greia er å smelte inn i dagliglivet og leve som thaiene.

bigwin

Legg inn av bigwin »

Håper å reise til Thailand neste sommer/høst - Noen som vet om Thai eller andre sikter mot direkte Oslo - Bangkok?
Ellers er det jo greit å reise med Finnair via Helsinki og, fine fly på Asiarutene deres og nesten like kjapt som direkte fra Oslo om jeg husker rett

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

bigwin skrev: tor okt 21, 2021 6:37 pm Håper å reise til Thailand neste sommer/høst - Noen som vet om Thai eller andre sikter mot direkte Oslo - Bangkok?
Ellers er det jo greit å reise med Finnair via Helsinki og, fine fly på Asiarutene deres og nesten like kjapt som direkte fra Oslo om jeg husker rett
Thai Airways hadde planer om ny direkterute, med nye fly.
Men det har blitt helt tyst om det fra den kanten. Direkte fra Stockholm og Kastrup er visst på trappene.
Ja, Finnair har visst en rute med mellomlanding i Helsinki, men ikke lengre med den korte transit-tiden de hadde.
Timesvis på Helsinki flyplass frister ikke.
Jeg har gjort noen søk på raskeste rute bare på gøy, men noen rask rute med kort transit til en overkommelig pris er ikke lett å finne.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

fargeblind skrev: tor okt 21, 2021 7:04 pm Timesvis på Helsinki flyplass frister ikke.
Jeg har gjort noen søk på raskeste rute bare på gøy, men noen rask rute med kort transit til en overkommelig pris er ikke lett å finne.
Der er heldigvis kona og jeg skrudd sammen likt. Ferien starter når vi låser ytterdøra hjemme. Da er målet null-stress.
Og vente noen timer på en flyplass spiller ingen rolle for oss, så lenge vi kan slappe av og har internett. Vi kan sitte småprate, se på folk rundt oss, surfe nett eller se en film eller høre på musikk. Huset vårt i Thailand står jo der, og merker ikke om vi bruker 18 eller 24 timer på å komme dit. ;)

Vi ser heller etter reiser med en 3-5 timers transit enn en reise hvor vi må stresse for å rekke neste fly.

Vi planlegger en tur i uke 48, 49 og 50, men følger i spenning med på pandemien, Har egentlig planlagt en tur til Gran Canaria i uke 44, men tror vi dropper den.

Ellers så er jo kursen for THB hyggelig nå. Rett under 25 NOK for 100 HB, siste vi var der i 2019 var kursen over 30 NOK for 100 THB. Så tror vi heller overfører de 20 tusen vi hadde satt av til Granka til Thailand.
https://www.norges-bank.no/tema/Statist ... ncy&id=THB

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

bigwin skrev: tor okt 21, 2021 6:37 pm Håper å reise til Thailand neste sommer/høst - Noen som vet om Thai eller andre sikter mot direkte Oslo - Bangkok?
Ellers er det jo greit å reise med Finnair via Helsinki og, fine fly på Asiarutene deres og nesten like kjapt som direkte fra Oslo om jeg husker rett
Alt kommer nok an på pandemien, går det bra så er det nok helt sikkert noen direkteruter til sommeren.

Vi kikker på tur i år, november/desember, og da er det ingen direkteruter. Turkish Airlines via Istanbul er billigst, men koster ikke så mye mer med Finnair via Helsinki. Litt lengre mellomlanding, men det betyr ikke noe for oss, er mer opptatt av flyene og flyplassen vi mellomlander på.

Så da lurer jeg på om noen har erfaring med Turkish Airlines eller Finnair?

DennisB

Legg inn av DennisB »

InternalExile skrev: fre okt 22, 2021 2:18 pm
bigwin skrev: tor okt 21, 2021 6:37 pm Håper å reise til Thailand neste sommer/høst - Noen som vet om Thai eller andre sikter mot direkte Oslo - Bangkok?
Ellers er det jo greit å reise med Finnair via Helsinki og, fine fly på Asiarutene deres og nesten like kjapt som direkte fra Oslo om jeg husker rett
Alt kommer nok an på pandemien, går det bra så er det nok helt sikkert noen direkteruter til sommeren.

Vi kikker på tur i år, november/desember, og da er det ingen direkteruter. Turkish Airlines via Istanbul er billigst, men koster ikke så mye mer med Finnair via Helsinki. Litt lengre mellomlanding, men det betyr ikke noe for oss, er mer opptatt av flyene og flyplassen vi mellomlander på.

Så da lurer jeg på om noen har erfaring med Turkish Airlines eller Finnair?
Du nevner valutakursen i ditt forrige innlegg, absolutt en grunn til å velge Thailand nå. Jeg liker også hva du skriver om at ferien starter da du låser døra hjemme. Har alltid tenkt slik selv. 13 eller 24 timers tur til Thailand, null stress for min del. Jeg trives av å vite min destinasjon, se og oppleve folk rundt meg, ta en pizza eller litt annen mat på flyplassen, dvs. alt i alt, å ikke stresse.

Turkish har jeg veldig god erfaring med, siden du spør. Flott flyplass i Istanbul, ta dere god tid og nyt reisen. Også Finnair har jeg reist med ved flere anledninger, absolutt et godt valg. Flotte fly hos begge, og topp service.

Jeg fikk et flysete ved siden av ei nydelig ukrainsk dame ut fra Thailand med Turkish for et tiår siden. Ble godt kjent på reisen mellom Bangkok og Istanbul, og vi tok en lunsj på flyplassen der. Før vi skiltes den gangen. Hun skulle videre til Kiev.
Hun virket svært interessert, men det ble aldri noe mer kontakt. Det kunne det fort ha blitt..

Rart hvordan slike ting kunne ha endret kursen i livene våre. Jeg vurderte virkelig å reise til Ukraina den gangen, for å bli bedre kjent.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

InternalExile skrev: fre okt 22, 2021 2:18 pm
bigwin skrev: tor okt 21, 2021 6:37 pm Håper å reise til Thailand neste sommer/høst - Noen som vet om Thai eller andre sikter mot direkte Oslo - Bangkok?
Ellers er det jo greit å reise med Finnair via Helsinki og, fine fly på Asiarutene deres og nesten like kjapt som direkte fra Oslo om jeg husker rett
Alt kommer nok an på pandemien, går det bra så er det nok helt sikkert noen direkteruter til sommeren.

Vi kikker på tur i år, november/desember, og da er det ingen direkteruter. Turkish Airlines via Istanbul er billigst, men koster ikke så mye mer med Finnair via Helsinki. Litt lengre mellomlanding, men det betyr ikke noe for oss, er mer opptatt av flyene og flyplassen vi mellomlander på.

Så da lurer jeg på om noen har erfaring med Turkish Airlines eller Finnair?
Har fløyet med Finnair flere ganger, og vært godt fornøyd hver gang, unntatt den siste gangen når de klarte å presse inn en mellomlanding i Sverige på vei hjem fra Helsinki.
Turkish har flere snakket godt om, men vi har aldri brukt dem.
Det mest slitsomme var nok å reise med Air France med transit på CDG. Utrivelig og rotete flyplass!
Den siste gangen vi reiste, brukte vi Emirates. Business Class. Og det var slett ikke noe problem å ha et par-tre timer transit i hinsides luksus i Dubai. Gullklokka til kona ble stjålet i sikkerhetskontrollen der, da. Slikt går ikke an!!
Vi brukte dem mye for å oppleve det stooore flyet de bruker, og det var også spesielt.....med baren i andre etasje og slikt. Men landingen var så hard at koffertene våre faktisk ble ødelagt. Fikk nye kofferter på reiseforsikringen, men alikkavæl.....
God tur, uansett på hvilken måte og med hvem dere reiser.
Sist redigert av fargeblind den fre okt 22, 2021 3:08 pm, redigert 1 gang totalt.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

DennisB skrev: fre okt 22, 2021 2:29 pm Turkish har jeg veldig god erfaring med, siden du spør. Flott flyplass i Istanbul, ta dere god tid og nyt reisen. Også Finnair har jeg reist med ved flere anledninger, absolutt et godt valg. Flotte fly hos begge, og topp service.
Høres bra ut, kjenner jeg kona rett så vil hun nok at vi tar ene flyselskapet ene veien og andre tilbake. Da kan hun krysse av to nye land/flyplasser hun har vært på ;)

Og du bør dra til Ukraina! Du har tydeligvis møtt en bra ambassadør for landet :) Er vel mer en regel enn et unntak at man møter og blir kjent med folk når man er ut å reiser. Men begge parter vet at det nok ikke blir noe mer enn den
opplevelsen. Men det er hyggelig å møte folk og lære om deres land og skikker.

DennisB

Legg inn av DennisB »

InternalExile skrev: fre okt 22, 2021 3:07 pm
DennisB skrev: fre okt 22, 2021 2:29 pm Turkish har jeg veldig god erfaring med, siden du spør. Flott flyplass i Istanbul, ta dere god tid og nyt reisen. Også Finnair har jeg reist med ved flere anledninger, absolutt et godt valg. Flotte fly hos begge, og topp service.
Høres bra ut, kjenner jeg kona rett så vil hun nok at vi tar ene flyselskapet ene veien og andre tilbake. Da kan hun krysse av to nye land/flyplasser hun har vært på ;)

Og du bør dra til Ukraina! Du har tydeligvis møtt en bra ambassadør for landet :) Er vel mer en regel enn et unntak at man møter og blir kjent med folk når man er ut å reiser. Men begge parter vet at det nok ikke blir noe mer enn den
opplevelsen. Men det er hyggelig å møte folk og lære om deres land og skikker.
Absolutt! Den reisen gikk faktisk uten søvn, veldig uvanlig for den etappen å regne. Vi lærte nok begge mye om våre respektive land, kultur, og om hverandre.

Kona di virker smart! Slik ville jeg ha tenkt også, jeg liker nye opplevelser, steder og erfaringer.

Jeg elsker forresten å fly, så jeg velger ofte en mellomlanding med vilje, for å få en ekstra flytur..
Jeg vet, litt nørd, men det får stå til 😂

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

fargeblind skrev: fre okt 22, 2021 3:03 pm Har fløyet med Finnair flere ganger, og vært godt fornøyd hver gang, unntatt den siste gangen når de klarte å presse inn en mellomlanding i Sverige på vei hjem fra Helsinki.
Turkish har flere snakket godt om, men vi har aldri brukt dem.
Det mest slitsomme var nok å reise med Air France med transit på CDG. Utrivelig og rotete flyplass!
Den siste gangen vi reiste, brukte vi Emirates. Business Class. Og det var slett ikke noe problem å ha et par-tre timer transit i hinsides luksus i Dubai. Gullklokka til kona ble stjålet i sikkerhetskontrollen der, da. Slikt går ikke an!!
Vi brukte dem mye for å oppleve det stooore flyet de bruker, og det var også spesielt.....med baren i andre etasje og slikt. Men landingen var så hard at koffertene våre faktisk ble ødelagt. Fikk nye kofferter på reiseforsikringen, men alikkavæl.....
God tur, uansett på hvilken måte og med hvem dere reiser.
Takker, det er alltid min jobb å booke reisen og være kjentmann på flyplassene, så har en jobb foran meg nå.

Synes det er gøy å sjekke ut flyplassene med kart og oversikt, så når man kommer der er man liksom litt kjent. Kan bruke en del timer på det før reisen.

Kipt med klokka til din kone, har heldigvis og kanskje utrolig nok, aldri blitt frastålet noe. Men en gang klarte jeg å miste kortmappa min på flyet til Bangkok. Kona var der alt og hentet meg på flyplassen. I taxien på vei til hotellet oppdaget jeg at jeg hade mistet den. Kona var snarrådig og ringte flyselskapet, og de hadde funnet kortmappen min. Hun plasserte meg på hotellet og BTS Skytrain tilbake til flyplassen og fikk hentet den :) Utrolig kjekt å ha en kone som kan språket og er handlekraftig :)

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

DennisB skrev: fre okt 22, 2021 3:21 pm Absolutt! Den reisen gikk faktisk uten søvn, veldig uvanlig for den etappen å regne. Vi lærte nok begge mye om våre respektive land, kultur, og om hverandre.

Kona di virker smart! Slik ville jeg ha tenkt også, jeg liker nye opplevelser, steder og erfaringer.

Jeg elsker forresten å fly, så jeg velger ofte en mellomlanding med vilje, for å få en ekstra flytur..
Jeg vet, litt nørd, men det får stå til 😂
Treffer han hyggelig folk, så virker reisetiden veldig kort. Og det å høre fra noen om hva de mener om sitt hjemland gir så mye mer enn det man kan lese i media.

Kona er klok, det skal jeg love deg :)

Er også glad i å fly, men liker ikke sikkerhetskontroller og kø, og de blir ikke mindre ved en kort mellomlanding. Derfor liker jeg å slappe litt av etter det, så et par timer på flyplassen er helt ok.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Folk er forskjellige, sikkert og sant. Hverken jeg eller kona har noen interesse av flyplasser, og selve det å fly er bare et kjedelig onde.
For å gjøre reisen så komfortabel som mulig har vi altså brukt business class hver gang i de siste åtte- ti årene. Da slipper vi jaffal unna trange seter i flyet inneklemt mellom folk som krangler om armlenet og støyer og drikker. Det er mer enn nok med de timene en såpass lang reise uansett tar.
Men vi er ikke akkurat unge, da. Det er intet spennende lengre hverken med å sitte i fly eller oppleve flyplasser.
Raskt og komfortabelt fra A til B, takk.
Låse døra hjemme, taxi til flybussen, fra bussen inn i fast lane og direkte OSL-BKK. Supert!
Emirates har jo en snasen løsning...fra loungen er det heis direkte ned til egen inngang i det store A-380.
De har også limousin-transport til og fra flyplassen inkludert i billetten, inntil 60 km. fra flyplassen :-)

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

InternalExile skrev: fre okt 22, 2021 2:07 pm Vi planlegger en tur i uke 48, 49 og 50, men følger i spenning med på pandemien, Har egentlig planlagt en tur til Gran Canaria i uke 44, men tror vi dropper den.
Uff, ferien har startet, men det blir nok ingen tur til utlandet i år heller :(

Reiser vel til feriehuset her i Norge i morgen og blir noen uker. Så mye snø nå, selv på nordvestkysten, at vi må leie inn noen til å brøyte de siste 100 meter til huset som er privatvei. Noe vi aldri har gjort før.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

InternalExile skrev: tir nov 30, 2021 10:56 am
InternalExile skrev: fre okt 22, 2021 2:07 pm Vi planlegger en tur i uke 48, 49 og 50, men følger i spenning med på pandemien, Har egentlig planlagt en tur til Gran Canaria i uke 44, men tror vi dropper den.
Uff, ferien har startet, men det blir nok ingen tur til utlandet i år heller :(

Reiser vel til feriehuset her i Norge i morgen og blir noen uker. Så mye snø nå, selv på nordvestkysten, at vi må leie inn noen til å brøyte de siste 100 meter til huset som er privatvei. Noe vi aldri har gjort før.
Vi skulle absolutt fått til en tur, kona har så mye å ordne opp i......men vi har forlengst slått fra oss å reise noe som helst sted.
Det hadde ikke plaget meg nevneverdig å ta en måned eller to i Thailand med venner og familie.
Vinteren her er ganske lang.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

fargeblind skrev: tir nov 30, 2021 4:36 pm
InternalExile skrev: tir nov 30, 2021 10:56 am
InternalExile skrev: fre okt 22, 2021 2:07 pm Vi planlegger en tur i uke 48, 49 og 50, men følger i spenning med på pandemien, Har egentlig planlagt en tur til Gran Canaria i uke 44, men tror vi dropper den.
Uff, ferien har startet, men det blir nok ingen tur til utlandet i år heller :(

Reiser vel til feriehuset her i Norge i morgen og blir noen uker. Så mye snø nå, selv på nordvestkysten, at vi må leie inn noen til å brøyte de siste 100 meter til huset som er privatvei. Noe vi aldri har gjort før.
Vi skulle absolutt fått til en tur, kona har så mye å ordne opp i......men vi har forlengst slått fra oss å reise noe som helst sted.
Det hadde ikke plaget meg nevneverdig å ta en måned eller to i Thailand med venner og familie.
Vinteren her er ganske lang.
En måned eller to i Thailand hadde vært perfekt nå, men det går nok ikke. Men vi følger situasjonen nøye, og byr det seg en mulighet på nyåret så reiser vi med en gang dor tre uker.

Har heldigvis en stor familie der som passer på hus, bil og hage. Kona har "ladet opp" våre telefonkort der, nå for andre året på rad uten at de har blitt brukt.

Vinteren er lang, og vi hadde jo en rekord kort høst.

bigwin

Legg inn av bigwin »

Slik ståa er nå rundt omkring så spørs det vel om det er realistisk med utenlandstur i det hele tatt med det første, og tipper Asia er et godt stykke frem i tid.
Såpass ustabilt med nedstenginger, tiltak og gjenåpning nå at jeg tilogmed begynner å småtvile på at turen vi har tenkt på til Thailand tidlig neste høst er gjennomførbar.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Har ikke vært i Thailand, og har liten peiling. Noen som kan anbefale noen strøkne steder? Hørt litt om Koh Samui, noe å anbefale? Det som er viktig er råe strender med hvit finkornet sand og ellers idylliske omgivelser. Sikkert lett å finne det! Litt aktiviteter må man ha, litt elefantsafari, snorkling, gode restauranter osv. Er det greit å reise dit på sommeren, ser mange drar i vinterhalvåret.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»