Bilsalget generelt

Svar
Shagalott

Re: Bilsalget generelt

Legg inn av Shagalott »

Shagalott skrev: man jan 17, 2022 2:29 pm
16. Lamborghini 8405
Fordelingen på modeller hos Lamborghini ble slik i fjor:
Urus 5021 stk.
Huracan 2 586 stk.
Aventador 798 stk.

Største markeder er USA, Kina, Tyskland, UK og Italia.

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Så har det skjedd, i desember hadde el-biler en større markedsandel enn dieselbiler i Europa. Dette er første gangen det skjer, og det ble registrert 176 000 (21% markedsandel) elbiler kontra 160 000 dieselbiler (19% ma)

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Shagalott skrev: ons jan 19, 2022 11:59 am Så har det skjedd, i desember hadde el-biler en større markedsandel enn dieselbiler i Europa. Dette er første gangen det skjer, og det ble registrert 176 000 (21% markedsandel) elbiler kontra 160 000 dieselbiler (19% ma)
Siden summen bare blir 40%, så antar jeg det er snakk om rene elbiler og ikke hybrider?

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

InternalExile skrev: ons jan 19, 2022 12:54 pm
Shagalott skrev: ons jan 19, 2022 11:59 am Så har det skjedd, i desember hadde el-biler en større markedsandel enn dieselbiler i Europa. Dette er første gangen det skjer, og det ble registrert 176 000 (21% markedsandel) elbiler kontra 160 000 dieselbiler (19% ma)
Siden summen bare blir 40%, så antar jeg det er snakk om rene elbiler og ikke hybrider?
Her er det snakk om rene elbiler ja.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

InternalExile skrev: ons jan 19, 2022 12:54 pm Siden summen bare blir 40%, så antar jeg det er snakk om rene elbiler og ikke hybrider?
De kunne ha inkludert hybridene i elbil-tallet og så var de resterende 60% rene bensinbiler.

Det er nok ikke det, men i Tyskland slo de samme elbiler og hybrider i en diger klump for et par år siden, Begge hadde jo minst en elmotor.

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Iseran2770 skrev: ons jan 19, 2022 4:13 pm
InternalExile skrev: ons jan 19, 2022 12:54 pm Siden summen bare blir 40%, så antar jeg det er snakk om rene elbiler og ikke hybrider?
De kunne ha inkludert hybridene i elbil-tallet og så var de resterende 60% rene bensinbiler.

Det er nok ikke det, men i Tyskland slo de samme elbiler og hybrider i en diger klump for et par år siden, Begge hadde jo minst en elmotor.
Av totalsalget i desember har elbiler 21% markedsandel, diesel 19%, og de resterende 60% fordeles mellom bensin, plug-in hybrid, hybrid ++

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Iseran2770 skrev: ons jan 19, 2022 4:13 pm

Det er nok ikke det, men i Tyskland slo de samme elbiler og hybrider i en diger klump for et par år siden, Begge hadde jo minst en elmotor.
Og dette er feil, i Tyskland splitter de opp segmentene. Ihvertfall gjør KBA det (Tysklands svar på OFV)

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Da er modellrankingen for Europa klar:
Bilde

Someone

Legg inn av Someone »

Mye smått som selger dårlig her i landet nedover listen der

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Statistikken over mestselgende merker og modeller i Europa for hele året 2021:
Bilde

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Shagalott skrev: fre jan 28, 2022 12:34 pm Statistikken over mestselgende merker og modeller i Europa for hele året 2021:
Bilde
Statistikk er gøy :)

Men var bilsalget i 2020 mye lavere enn i 2019?

For ser man på feks VW Golf, så er det en nedgang på 50% fra 2019, men bare 27,9% fra 2020.
Og ser man på merker, så er Tesla (som skal være glad det er topp 25 og ikke topp 20, for da hadde de ikke blitt med), opp 51% fra 2019, men hele 70,9% fra 2020.

Dette tolker jeg som at bilsalget må ha vært betydelig lavere i 2020 enn i 2019. De burde kanskje ha en kolonne justert for totalsalget de årene.

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

InternalExile skrev: fre jan 28, 2022 1:15 pm

Dette tolker jeg som at bilsalget må ha vært betydelig lavere i 2020 enn i 2019. De burde kanskje ha en kolonne justert for totalsalget de årene.
Salget i 2020 var nesten 24% lavere enn i 2019. I 2020 kom Covid, med total lock-down i store deler av Europa, og i mars-mai/juni ble det knapt levert en eneste bil i store markeder som Italia, UK osv.

burkar

Legg inn av burkar »

Bilsalget var mye lavere i 2020 enn i 2019 ja. Omtrent 24 % ned, mest på grunn av corona-effekten.

Edit: var litt sent ute der :P
Sist redigert av burkar den fre jan 28, 2022 1:29 pm, redigert 1 gang totalt.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Shagalott skrev: fre jan 28, 2022 1:20 pm
InternalExile skrev: fre jan 28, 2022 1:15 pm

Dette tolker jeg som at bilsalget må ha vært betydelig lavere i 2020 enn i 2019. De burde kanskje ha en kolonne justert for totalsalget de årene.
Salget i 2020 var nesten 24% lavere enn i 2019. I 2020 kom Covid, med total lock-down i store deler av Europa, og i mars-mai/juni ble det knapt levert en eneste bil i store markeder som Italia, UK osv.
Det var det jeg trodde. Da gir vs 2020 og vs 2019 litt lite mening.

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

I 2019 ble de solgt cirka 15,8 millioner biler i Europa, i 2020 11,96 millioner og nå i 2021 ca.11,77 millioner.

Grunnen til at man sammenligner med 2019 er fordi enkelte måneder gir det ingen mening å sammenligne med.
I april 2020 ble det registrert 4200 biler i Italia, mot 174 000 i april 2019. samme ser vi i andre markeder. Ser vi på totalsalget i Europa i april 2020, så var det på 245 000 totalt. Det er mindre enn det som ble registrert i Tyskland alene i april 2019 (ca. 310 000 biler)
Derfor brukes 2019 som et referanseår.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Shagalott skrev: fre jan 28, 2022 12:34 pm Statistikken over mestselgende merker og modeller i Europa for hele året 2021:
Bilde
Hadde dette vært på de gamle ødelagte forumet hadde du fått mange tommel opp.

burkar

Legg inn av burkar »

Spania januar 2022:

1. Toyota
2. Peugeot
3. Kia
4. Volkswagen
5. Hyundai
6. Seat

De har også fått inn et nytt bilmerke som heter EVO. https://www.auto-evo.es/
Det ser rett og slett ut som rebranding av noen ganske trauste greier fra kinesiske JAC https://www.jac.com.cn/jacweb/iev/

Modelltoppen:
1. Corolla
2. C-HR
3. Sandero
4. 2008
5. 208

Nykommere: Dacia Jogger, Maserati MC20, EVO3, EVO4, EVO5

Someone

Legg inn av Someone »

Bra år for Ferrari, både i salget av biler og økonomisk resultat

11.155 leverte biler, opp fra 9.119 i 2020. €4,2 mrd i omsetning, +23% fra 2020 og +13% fra 2019. Og et nettoresultat på €833 millioner, opp fra €609 mill i fjor

https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/103002

Jeg mistenker dog at mye av omsetning skyldes salg av merkevarer eller lisensiering av den til det (capser, T-skjorter etc) og ikke bare salg av biler

burkar

Legg inn av burkar »

Someone skrev: ons feb 02, 2022 2:49 pm Bra år for Ferrari, både i salget av biler og økonomisk resultat

11.155 leverte biler, opp fra 9.119 i 2020. €4,2 mrd i omsetning, +23% fra 2020 og +13% fra 2019. Og et nettoresultat på €833 millioner, opp fra €609 mill i fjor

https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/103002

Jeg mistenker dog at mye av omsetning skyldes salg av merkevarer eller lisensiering av den til det (capser, T-skjorter etc) og ikke bare salg av biler
Jeg husker å lest for en tid tilbake at den andelen ikke er så langt unna 50%. Altså 50% av inntektene kommer fra merch, og resten fra biler og deler.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Litt spent på hva nye Range Rover kan gjøre av «underverker» for bensin og dieselandelen i 2022. Det er i alle fall solgt snart 200 stk og v6 bensin-hybridene vil nok selge bra. Fint for de av oss som håper på en slik som brukt om 3-4 år.
Det finnes fortsatt biler som selges kun med bensinmotor, men 2022 kam bli et år med rekordhøy elbilandel. Spesielt også med tanke på at mva kommer i 2023. Så blir det det året med høyeste elbilandel i flere år fremover tro?

Someone

Legg inn av Someone »

Skoda pusher i hvertfall fortsatt Kodiaq, og den er jo ikke elektrisk. Ramlet innom linjer-TV i går og jammen var det en TV reklame for den, og senere så jeg det på nett

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Topp 10 i UK :
Bilde

Januar er opp 27,5% sammenlignet med 2021, men er fortsatt på et lav nivå.
På merkestatistikken er Kia nummer 1 (for første gang tror jeg)

burkar

Legg inn av burkar »

Italia i januar:

1. Fiat
2. Ford
3. Volkswagen
4. Toyota
5. Dacia

1. Panda
2. Sandero
3. Puma
4. Ypsilon
5. Yaris Cross

burkar

Legg inn av burkar »

Frankrike i januar:

1. Peugeot
2. Renault
3. Citroën
4. Dacia
5. Toyota

1. 208
2. Clio
3. 2008
4. C3
5. 3008

Noen nykommere på listen: DS 4, Kia EV6, Hyundai Ioniq5, Volkswagen Taigo, Hyundai Bayon.

Ribba

Legg inn av Ribba »

Kompressor skrev: ons feb 02, 2022 9:37 pm Litt spent på hva nye Range Rover kan gjøre av «underverker» for bensin og dieselandelen i 2022. Det er i alle fall solgt snart 200 stk og v6 bensin-hybridene vil nok selge bra. Fint for de av oss som håper på en slik som brukt om 3-4 år.
Det finnes fortsatt biler som selges kun med bensinmotor, men 2022 kam bli et år med rekordhøy elbilandel. Spesielt også med tanke på at mva kommer i 2023. Så blir det det året med høyeste elbilandel i flere år fremover tro?
Normalt sett ville jeg jo ha frydet meg på at salget av store diesel- og bensin-SUV'er går kanskje mot slutten, men dessverre vil jo bare andelen SUV'er på veien øke med elktrifiseringen. Jeg har jo lenge vært kritiske til SUV'er og trafikksikkerheten i møte med disse styltemonstrene, spesielt for folk som kjører i mindre biler.

Her (https://www.youtube.com/watch?v=LN6VS8RrTsY) er jo et godt eksempel på hvor rått parti det kan være når en minst to tonn SUV (Land Rover Discovery Sport) kolliderer med en liten GR Yaris. Nå står det ikke i beskrivelsen om det var noen alvorlige personskader, men jeg håper og tror at det ikke var det. Dog Yaris-sjåføren så veldig forvirret ut etter kollisjonen. Så viewers discretion is advised.

Jan

Legg inn av Jan »

Her ( er jo et godt eksempel på hvor rått parti det kan være når en minst to tonn SUV (Land Rover Discovery Sport) kolliderer med en liten GR Yaris. Nå står det ikke i beskrivelsen om det var noen alvorlige personskader, men jeg håper og tror at det ikke var det. Dog Yaris-sjåføren så veldig forvirret ut etter kollisjonen. Så viewers discretion is advised.

Liten tue kan velte stort lass, er et gammelt ordtak.

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Da har Jato Dynamics kommet med tall for 2021 på globalt bilsalg, og her kommer noen punkter.
De 10 største markedene:
Bilde

De 10 største merkene:
Bilde

Topp 10 modeller:
Bilde

Ingen europeiske modeller inne på topp 10. 7 japanske, 2 amerikanske og et kinesisk. Interessant å se at Model 3 er bestselgende amerikanske modell.

Someone

Legg inn av Someone »

Nummer 10 der var litt av en sak...

Jan

Legg inn av Jan »

Her har vi topp 50 januar fra Tyskland
https://www.auto-motor-und-sport.de/ver ... nuar-2022/

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Tesla Model 3 - verdens 5. mest solgte bilmodell i 2021. Flere enn jeg som ble overrasket over det? Ville ikke tippet at den lå inne blant topp 10 engang.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»