Viken må oppløses

Svar
Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Re: Viken må oppløses

Legg inn av Canucks »

seriemester2013 skrev: fre jan 28, 2022 8:35 am
Canucks skrev: fre jan 28, 2022 8:21 am
newsflash skrev: tor jan 27, 2022 4:18 pm Da er den nye delegatfordelingen til fylkeslaget i Viken Ap klar, og det viser seg (som forventet) at Akershus Ap får flertall alene. De får 51 mandater, mens Østfold får 28 og
Buskerud får 21.

Link

Saken er imidlertid ikke 100 % avgjort, delegatene er ikke bundet.
Med tanke på hvor jevnt det er, og at de ikke er bundet tror jeg at oppløsning vinner dette, for tror at det blir et par overløpere, og det er da nok siden det er såpass jevnt. Tviler på at Akershus AP er 100% samlet, tror at Østfold og Buskerud er mer samlet.

Det er mitt tips.
Jeg ville ikke ha noe av Viken og var fullstendig imot opprettelsen, men nå som den er her, har jeg ikke behov for reversering.
Synes likevel disse tierstemmene er en uting, dette bør AP rydde opp i
Enig i alt dette personlig, jeg mener at AP+SP heller burde gått for å vurdere hvordan fylkene faktisk burde være som helhet, og faktisk tatt en grundig vurdering av regionene og heller gå mot en ordentlig regionsreform, og ikke drive med dette reverseringstullet.

I tillegg også enig i at disse 10 kroners medlemmene fra Akershus AP er BS, og ikke hører hjemme en plass.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

I følge NRK så har "sentrale aktører" i Ap innsett nederlaget og at en i stedet for å stemme hvorvidt Viken skal splittes, så skal det jobbes med en skisse for hvordan dette best mulig kan skje.

Link

Sentrale spørsmål bli da:

Hva gjør man med kommuner som ønsker å bytte fylke?
Hvordan skal plansamarbeid bli i fremtiden? Kan Akershus forholde seg mer til Oslo enn til ekspartnerne i Buskerud og Østfold?
Hvordan skal man sikre at fylkenes gjeld og formue blir fordelt riktig?

Dette er spørsmål som selvfølgelig må adresseres, men bør ikke skape alt for store bølger.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Justice 97 skrev: tor jan 27, 2022 11:58 pm Det økte medlemstallet som gir Akershus flertall på skjebnemøtet i Viken Ap, skyldes nye AUF-ere vervet for ti kroner i 2021. VG kan nå avsløre at årsaken er at AUF i Akershus har vervet 480 nye tikronersmedlemmer i 2021. Akershus Ap og AUF har sammenlagt 506 flere medlemmer i 2021 enn i 2020. Men moderpartiet har kun en oppgang på 90 medlemmer. Ungdomspartiet har derimot økt med 416 i netto – fra 615 til 1031.
AUF har svart belte i svindel. Det har de alltid hatt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Meningsløst å slå sammen.

Samme i Molde også. Fikk inn to kommuner som kun er en kostnad og ikke gir noe tilbake. Og DE vil ut igjen. Fordi de ikke får nok.

Jeg håper de greier å melde seg ut. Så får vi i Molde det bedre og så kan de kose seg på Robek-lista.

Optimist1

Legg inn av Optimist1 »

Tro hvordan dette vil utvikle seg? Sammenslåinger og oppløsninger etter hvem som regjerer?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Optimist1 skrev: fre jan 28, 2022 8:53 pm Tro hvordan dette vil utvikle seg? Sammenslåinger og oppløsninger etter hvem som regjerer?
Dette bør være lærdom som politikere bør notere seg for fremtiden.
Folket vil ikke utsettes for tvang.
Erna-regjeringens udemokratiske tvang kommer til å påføre Østfold og Buskerud store tap, og det må Støre og Vedum kompensere.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

fargeblind skrev: fre jan 28, 2022 10:30 pm
Optimist1 skrev: fre jan 28, 2022 8:53 pm Tro hvordan dette vil utvikle seg? Sammenslåinger og oppløsninger etter hvem som regjerer?
Dette bør være lærdom som politikere bør notere seg for fremtiden.
Folket vil ikke utsettes for tvang.
Det vel mer lokalpolitikerne, enn folket, som sutrer.
Hvorvidt tvang er problematisk eller ei avhenger uansett av hva det er man ønsker å tvinge gjennom.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Harduetforslag skrev: fre jan 28, 2022 11:28 pm
fargeblind skrev: fre jan 28, 2022 10:30 pm
Optimist1 skrev: fre jan 28, 2022 8:53 pm Tro hvordan dette vil utvikle seg? Sammenslåinger og oppløsninger etter hvem som regjerer?
Dette bør være lærdom som politikere bør notere seg for fremtiden.
Folket vil ikke utsettes for tvang.
Det vel mer lokalpolitikerne, enn folket, som sutrer.
Hvorvidt tvang er problematisk eller ei avhenger uansett av hva det er man ønsker å tvinge gjennom.
Jeg tipper at du vil reagere selv også den dagen du opplever å bli utsatt for tvang og å bli overkjørt med noe du personlig ikke ønsker.
Dersom du finner deg i tvang du ikke vil ha, er du et løv.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

fargeblind skrev: lør jan 29, 2022 12:06 am
Harduetforslag skrev: fre jan 28, 2022 11:28 pm
fargeblind skrev: fre jan 28, 2022 10:30 pm
Dette bør være lærdom som politikere bør notere seg for fremtiden.
Folket vil ikke utsettes for tvang.
Det vel mer lokalpolitikerne, enn folket, som sutrer.
Hvorvidt tvang er problematisk eller ei avhenger uansett av hva det er man ønsker å tvinge gjennom.
Jeg tipper at du vil reagere selv også den dagen du opplever å bli utsatt for tvang og å bli overkjørt med noe du personlig ikke ønsker.
Dersom du finner deg i tvang du ikke vil ha, er du et løv.
Det er ikke "tang". Det er demokratiske beslutninger. Norge er et land som er større enn Viken og jeg, som innbygger i Norge, ikke Viken, ønsker å sløse minst mulig av mine skattepenger på ubetydelig tull i Viken.

Det er en tragedie at tullepartier som SP har klart å overbevise de lettest påvirkelige i vårt samfunn om at de har en "demokratisk" rett til å bestemme omtrent helt selv. Slik er det heldigvis ikke. Lokale særinteresser må som oftest vike for fellesskapets beste og det er bra for alle!

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Det foregår et aldri så lite grasrotopprør mot ledelsen i Akershus AP, som altså ønsker å beholde Viken. Nå har 10 av til sammen 20 kommunelag flagget at de ønsker ikke å beholde Viken. Sist ute er Nordre Follo.

"Det forteller meg at det er et tydelig motstand mot å beholde storfylket Viken i Nordre Follo. Det må få betydning for den videre prosessen når så mange kommunepartier har sagt det, sier Tuva Moflag (Ap)."

Link

Dette lover godt, virker som at Huitfeldt ++ går på et pinlig nederlag den 5. februar.

Frode57
Innlegg: 1269

Legg inn av Frode57 »

Har lite til overs for Huitfeldt. Viken blir oppløst. Det viktigste tema i Norge er strøm og bensinpriser.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

newsflash: "Dette lover godt, virker som at Huitfeldt ++ går på et pinlig nederlag den 5. februar."
-------------------------
Vel fortjent, hun bør melde seg inn i ordentlig-Høyre, kan gjerne ta Brenna, Barth Eide og Støre med seg....
Høyrefolk hører til i Høyre.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Det er jo en fin utvikling i saken. Jeg begynner å tro at Akershus-kuppforsøket ikke kommer til å lykkes.
Når Viken er blitt historie, vil vi også få tilbake de lokale sendingene i TV som vi hadde.
Distriktssendinger for Østfold.
Distriktssendinger for Buskerud, og
Distriktssendinger for Oslo og Akershus.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Det virker faktisk som at Akershus Ap ser tegninga på veggen og gir etter. I Viken Ap har de nemlig nå kommet frem til en intensjonsavtale for at Viken skal oppløses.

Link

hauge23

Legg inn av hauge23 »

newsflash skrev: man jan 31, 2022 9:38 pm Det virker faktisk som at Akershus Ap ser tegninga på veggen og gir etter. I Viken Ap har de nemlig nå kommet frem til en intensjonsavtale for at Viken skal oppløses.

Link
Vil ikke bli overrasket hvis Akershus AP har pønsket ut metode for å unngå oppløsning, de to damene pleier å få det som de vil i partiet.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

fargeblind skrev: søn jan 30, 2022 12:19 pm Det er jo en fin utvikling i saken. Jeg begynner å tro at Akershus-kuppforsøket ikke kommer til å lykkes.
Når Viken er blitt historie, vil vi også få tilbake de lokale sendingene i TV som vi hadde.
Distriktssendinger for Østfold.
Distriktssendinger for Buskerud, og
Distriktssendinger for Oslo og Akershus.
Ja, distriksnyheter tilbake og tilogmed i svart/hvit! Når dette er gjort bør regjeringen gå videre med å reversere liberalisere TV-markedet. Det var mye bedre når vi kun hadde NRK og det bør reverseres tilbake til det. Og så må ulven "reverseres" for godt! Foreløpig stopper tingretten for ulvejakten, men når man får reversert domstolsreformen bør det være mulig å få inn mer lydige folk i domstolene. Kanskje erfaring fra jakt bør være et kompetansekrav for å jobbe i en domstol i "distriktet"? Tross alt handler ikke juss i distriktet om å drikke latte på Grunerløkka, men om å skyte ulv...

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Buskerud tilbake til hva?
Har vært mange endringer i kommunestrukturen, og Røyken og Hurum er under Asker og Akershus nå.
Lier mener de har mer bruk for samarbeid den veien enn mot Hallingdal.
Om da også Lier søker om Akershus istedenfor Buskerud, det blir mindre og mindre å styre for denne fylkeskommunen.
Jeg mener fylkeskommunen er et historiskt fossil, selv om jeg var i mot Viken. Viken virker likevel mer fornuftig på meg i dag enn når den oppsto.
Aller helst vil jeg ha alle disse opphørt, og heller ha storkommuner og staten over dem, fylkene burde avvikles

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

seriemester2013 skrev: tir feb 01, 2022 9:26 am Buskerud tilbake til hva?
Har vært mange endringer i kommunestrukturen, og Røyken og Hurum er under Asker og Akershus nå.
Lier mener de har mer bruk for samarbeid den veien enn mot Hallingdal.
Om da også Lier søker om Akershus istedenfor Buskerud, det blir mindre og mindre å styre for denne fylkeskommunen.
Jeg mener fylkeskommunen er et historiskt fossil, selv om jeg var i mot Viken. Viken virker likevel mer fornuftig på meg i dag enn når den oppsto.
Aller helst vil jeg ha alle disse opphørt, og heller ha storkommuner og staten over dem, fylkene burde avvikles
Sett fra Østfold er det viktig å komme vekk fra Oslo og Akershus.
Nå har de gått på enda en tre milliarders kostnads-smell på Fornebubanen som skal gå mellom Majorstuen og Bærum.
Samarbeidsprosjekt mellom Oslo og Viken???
Særlig. Dette er en bybane mellom oslo og BÆRUM.
Og prisen er økt fra opprinnelig kostnadsramme på 16,2 milliarder kroner. Nye beregninger i 2022 tyder på at prisen kan stige til 21,5 milliarder.
Som østfolding vil jeg UT av galskapen, og vi her i Østfold skal ikke dekke et øre av det de driver med i Oslo og Akershus.
De kostnadsoverskridelsene får Oslo og Akershus ta.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

seriemester2013 skrev: tir feb 01, 2022 9:26 am Buskerud tilbake til hva?
Har vært mange endringer i kommunestrukturen, og Røyken og Hurum er under Asker og Akershus nå.
Lier mener de har mer bruk for samarbeid den veien enn mot Hallingdal.
Om da også Lier søker om Akershus istedenfor Buskerud, det blir mindre og mindre å styre for denne fylkeskommunen.
Jeg mener fylkeskommunen er et historiskt fossil, selv om jeg var i mot Viken. Viken virker likevel mer fornuftig på meg i dag enn når den oppsto.
Aller helst vil jeg ha alle disse opphørt, og heller ha storkommuner og staten over dem, fylkene burde avvikles
Hvis det var fornuft å spore hos politikerne kunne vi gjerne bare hatt staten, men nå har det blitt slik at befolkningen har behov for vern mot uvettige politikere som tilsynelatende er ute etter å ødelegge vilkårene for befolkningen og landet.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Flertall også i Akershus Ap for å oppløse Viken.

https://www.nrk.no/nyheter/akershus-ap- ... 1.15837305

b0lle

Legg inn av b0lle »

God butikk og lage skilt i Norge med slike vinglete styresmakter. Folk har for lite å klage over og et for godt liv når dette er hva man ønsker å bruke tid å ressurser på.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

b0lle skrev: tir feb 01, 2022 6:43 pm God butikk og lage skilt i Norge med slike vinglete styresmakter. Folk har for lite å klage over og et for godt liv når dette er hva man ønsker å bruke tid å ressurser på.
Satser på at også Høyre merker seg dette, slik at en ved neste sammenslåingsrunde gjør skikkelige utredninger og forankrer dette i befolkningen, i stedet for å få klemt mest mulig tannkrem ut av tuben før de ble kastet.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Da har Viken AP stemt for oppløsning 97 mot 3. RIP Viken.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Folk_flesk skrev: lør feb 05, 2022 2:16 pm Da har Viken AP stemt for oppløsning 97 mot 3. RIP Viken.
Håper at kostnadene av dette tas av penger som var øremerket til disse tre fylkene som nå oppløses, slik at resten av landet ikke skal måtte betale for dette. Så er det greit, at man kutter en halv milliard av budsjetter til prosjekter i disse 3 fylkene.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Folk_flesk skrev: lør feb 05, 2022 2:16 pm Da har Viken AP stemt for oppløsning 97 mot 3. RIP Viken.
En gledens dag for alle som er opptatt av at politikerne skal holde det en lover.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Canucks skrev: lør feb 05, 2022 2:20 pm
Folk_flesk skrev: lør feb 05, 2022 2:16 pm Da har Viken AP stemt for oppløsning 97 mot 3. RIP Viken.
Håper at kostnadene av dette tas av penger som var øremerket til disse tre fylkene som nå oppløses, slik at resten av landet ikke skal måtte betale for dette. Så er det greit, at man kutter en halv milliard av budsjetter til prosjekter i disse 3 fylkene.
Nå stoppes byggingen av nytt Viken-fylkeshus i Bærum, Akershus.
I 2019 var prislappen anslått å være 2, 8 milliarder kroner.
Kostnader spart.
Husk at resten av landet ville fått regningen.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Sånn er det når man hestehandler politisk om sentralbanksjef og fylker.
Spill for galleriet.
Makten rår, og nå er den helt tydelig i feil hender

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

fargeblind skrev: lør feb 05, 2022 2:35 pm
Canucks skrev: lør feb 05, 2022 2:20 pm
Folk_flesk skrev: lør feb 05, 2022 2:16 pm Da har Viken AP stemt for oppløsning 97 mot 3. RIP Viken.
Håper at kostnadene av dette tas av penger som var øremerket til disse tre fylkene som nå oppløses, slik at resten av landet ikke skal måtte betale for dette. Så er det greit, at man kutter en halv milliard av budsjetter til prosjekter i disse 3 fylkene.
Nå stoppes byggingen av nytt Viken-fylkeshus i Bærum, Akershus.
I 2019 var prislappen anslått å være 2, 8 milliarder kroner.
Kostnader spart.
Husk at resten av landet ville fått regningen.
Da er den grei, og bra at man får spart pengene der, kommer Moss nå til å forsvinne inn i Akershus også og melde seg ut av Østfold?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

seriemester2013 skrev: lør feb 05, 2022 2:40 pm Sånn er det når man hestehandler politisk om sentralbanksjef og fylker.
Spill for galleriet.
Makten rår, og nå er den helt tydelig i feil hender
Har nok ingen sammenheng, at Viken skulle oppløses var noen både Ap og Sp gikk til valg på.

At det var krefter i Akershus Ap som forsøkte seg på en omkamp uten å lykkes har nok ingenting med Stoltenberg å gjøre.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

seriemester2013 skrev: lør feb 05, 2022 2:40 pm Sånn er det når man hestehandler politisk om sentralbanksjef og fylker.
Spill for galleriet.
Makten rår, og nå er den helt tydelig i feil hender
"Spill for galleriet".. Så du mener at de bare vedtok oppløsningen av Viken og ikke kommer til å implementere det?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»