Forbud mot avl på syke dyr?

Svar
fargeblind

Forbud mot avl på syke dyr?

Legg inn av fargeblind »

Oslo tingrett har kommet frem til en interessant avgjørelse.
Det er i strid med Dyrevelferdsloven å drive avl på hunderasene Engelsk Bulldog og Cavalier king charles spaniel i Norge.
det fastslås at det er en garanti for sykdom å videreføre genene fra disse to rasene.
Sykdomsgaranti, altså.
Mange flere enn meg har lenge vært skeptiske til hard og uforsvarlig avl på flere hunderaser.
Vil dette føre til at folk unngår disse rasene, eller kommer useriøse oppdrettere til å gå under jorden?
Tiden vil vise. Personlig syns jeg dyrevelferden er viktigst, derfor støtter jeg dommen.

https://dinside.dagbladet.no/fritid/for ... e/75265486

Lezah

Legg inn av Lezah »

fargeblind skrev: tir feb 01, 2022 11:26 am Oslo tingrett har kommet frem til en interessant avgjørelse.
Det er i strid med Dyrevelferdsloven å drive avl på hunderasene Engelsk Bulldog og Cavalier king charles spaniel i Norge.
det fastslås at det er en garanti for sykdom å videreføre genene fra disse to rasene.
Sykdomsgaranti, altså.
Mange flere enn meg har lenge vært skeptiske til hard og uforsvarlig avl på flere hunderaser.
Vil dette føre til at folk unngår disse rasene, eller kommer useriøse oppdrettere til å gå under jorden?
Tiden vil vise. Personlig syns jeg dyrevelferden er viktigst, derfor støtter jeg dommen.

https://dinside.dagbladet.no/fritid/for ... e/75265486
Slik jeg har forstått det får disse hunderasene en el problemer nettopp pga avlingen. Ser man f.eks på schaefere ser mange av dem ikke ut og får med årene veldig store smerter pga misdannet rygg, da noen landet på at det er fint å se på...Dyr skal ikke ha det vondt fordi vi liker at de ser sånn-og-sånnn ut. Så hvis det som sies om sykdom og plager er riktig, er jeg helt for denne avgjørelsen.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

En kan jo håpe at dette fører til en forbedring. Uheldigvis gjelder det jo bare Norge, så de kan avles til sykdom og plager i andre land.

joplina

Legg inn av joplina »

Engelsk bulldog kan ikke føde sitt eget avkom fordi de ikke har bekken for å få ut de store hodene til valpene. Og pusten har de også store problemer med med sine inntrykte fjes - slik at de ofte må ha operasjoner for å få nok luft!
Cavalier King Charles Spaniel har for lite og trangt kranium som ikke har plass nok til hjernen og som derfor påfører dem kroniske smerter og nevrologiske problemer pga sirkulasjonssvikt av spinalvæsken.

Velsignet at de forbyr slik dyremishandlings-avl

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

joplina skrev: tir feb 01, 2022 11:40 am Engelsk bulldog kan ikke føde sitt eget avkom fordi de ikke har bekken for å få ut de store hodene til valpene. Og pusten har de også store problemer med med sine inntrykte fjes - slik at de ofte må ha operasjoner for å få nok luft!
Cavalier King Charles Spaniel har for lite og trangt kranium som ikke har plass nok til hjernen og som derfor påfører dem kroniske smerter og nevrologiske problemer pga sirkulasjonssvikt av spinalvæsken.

Velsignet at de forbyr slik dyremishandlings-avl
Ja. Jeg syns også andre skavanker som f. eks. HD bør få litt fokus.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Dyr»