Generell diskusjon om corona

Låst
Funkhouser

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av Funkhouser »

Centrist skrev: tir aug 10, 2021 5:56 pm En ny regjering skal vise muskler, hvor SV (og Rødt) er fan av å gi kommuner mer makt er oppskriften på katastrofe. Kommunene med mer makt er ikke i seg selv en negativ ting, men under pandemien har det vist seg å være oppskriften på katastrofe.
Jeg lar meg stadig overraske over dette, har sett det her inne før også. En frykt for at de røde partiene skal ønske å stramme skruen for å vise muskler hvis de kommer til makten i høst. Som om det er noe i partiprogrammene (eller ideologien) som tilsier at de vil føre en strengere og mindre demokratisk smittevernspolitikk enn det vi har sett med de blå i halvannet år. Det tror jeg ikke er mulig og ikke noe man kan resonere seg frem til ut fra kommunikasjonen fra røde parti og politikere.

NoDabForYou

Legg inn av NoDabForYou »

Grøfterulleren skrev: tir aug 10, 2021 3:44 pm Varsler sluttdato for koronatiltakene: https://www.tv2.no/nyheter/14156924/

Slutten av september. Kanskje jeg bommet litt siden jeg siktet på starten av september, men ikke med mye. Mange dommedagsprofeter her inne som må svelge seg en kamel eller to nå :D
Nå sa du det samme i fjor, så du har bommet med 12 måneder. Gratulerer.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Funkhouser skrev: tir aug 10, 2021 6:03 pm
Centrist skrev: tir aug 10, 2021 5:56 pm En ny regjering skal vise muskler, hvor SV (og Rødt) er fan av å gi kommuner mer makt er oppskriften på katastrofe. Kommunene med mer makt er ikke i seg selv en negativ ting, men under pandemien har det vist seg å være oppskriften på katastrofe.
Jeg lar meg stadig overraske over dette, har sett det her inne før også. En frykt for at de røde partiene skal ønske å stramme skruen for å vise muskler hvis de kommer til makten i høst. Som om det er noe i partiprogrammene (eller ideologien) som tilsier at de vil føre en strengere og mindre demokratisk smittevernspolitikk enn det vi har sett med de blå i halvannet år. Det tror jeg ikke er mulig og ikke noe man kan resonere seg frem til ut fra kommunikasjonen fra røde parti og politikere.
Med resonnement ditt må jeg nok si meg enig. Ble nok mer eller mindre revet med der, og tydde til anekdotiske påstander. Det er nok ikke regjeringen i seg selv man bør se opp for, men fryktkommunikasjonen til HDir sammen med kommuneoverleger ute av balanse. Det jeg derimot ønsker å legge til er dette koronasertifikatet; Det virker som svært få har glemt at dette er i ustrakt bruk nå, også innenlands. Det blir spennende å se om Høie også mener dette da han sier at vi ikke vil ha noen restriksjoner i samfunnet. Jeg har mine tvil. Sett i betraktning utviklingen i Europa skulle det ikke overraske meg om man er nærmere tvangsvaksinering. Høies uttalelser er for øvrig et fint minne på hvor lavt det tidligere liberale partiet Høyre har sunket; Han kan nå "tillatte" folk å ha one night stands igjen. Han skal altså endelig ut av soverommet til privatpersoner. Hvilken ting å feire ;)

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Det norske Zero Covid-miljøet er i harnisk, selvfølgelig fordi regjeringen nå kommuniserer at Norge åpner opp når alle voksne har fått tilbud om to vaksinedoser. Dette har vel alltid vært målet, men de har håpt i det lengste at vi skal holde stengt til koronaen forsvinner.

Beskyldningen om at dette er populisme må jeg si jeg lo litt av, om noe så har det jo gått populisme i strenge tiltak.

NoDabForYou

Legg inn av NoDabForYou »

Fringegirl skrev: tir aug 10, 2021 5:01 pm Må være kjedelig å være koronaskeptiker når det plutselig rammer en..og man dør.
Det begynner jo å bli noen av disse dette kommer veldig "overraskende" på.
Radioverten Dick Farrel var sterk coronaskeptiker og vaksinemotstander, helt til han selv ble syk med viruset.
https://www.dagbladet.no/nyheter/vaksin ... e/74094112
Det er nok også bittert for de etterlatte til de som døde av blodpropp i hjernen grunnet den trygge vaksinen. De som ikke vil ha vaksinen og dør av covid kan skylde seg selv. De som ikke tåler vaksinen kan skylde på slike som deg som alltid skal stemple de som tar ett annet valg.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

NoDabForYou skrev: tir aug 10, 2021 6:21 pm
Fringegirl skrev: tir aug 10, 2021 5:01 pm Må være kjedelig å være koronaskeptiker når det plutselig rammer en..og man dør.
Det begynner jo å bli noen av disse dette kommer veldig "overraskende" på.
Radioverten Dick Farrel var sterk coronaskeptiker og vaksinemotstander, helt til han selv ble syk med viruset.
https://www.dagbladet.no/nyheter/vaksin ... e/74094112
Det er nok også bittert for de etterlatte til de som døde av blodpropp i hjernen grunnet den trygge vaksinen. De som ikke vil ha vaksinen og dør av covid kan skylde seg selv. De som ikke vil ta vaksinen kan skylde på slike som deg som alltid skal stemple de som tar ett annet valg.
Klart de kan, jeg er så fæl atte 8-)
Fikset den for deg for som du vet så er forskjell på de som ikke tåler vaksine og de som (i dette tilfellet) ikke vil ta den. Ellers noe mer du vil tillegge meg ut av det blå?
Sist redigert av Winnowill den tir aug 10, 2021 6:30 pm, redigert 1 gang totalt.

basillen

Legg inn av basillen »

Funkhouser skrev: tir aug 10, 2021 6:13 pm Det norske Zero Covid-miljøet er i harnisk, selvfølgelig fordi regjeringen nå kommuniserer at Norge åpner opp når alle voksne har fått tilbud om to vaksinedoser. Dette har vel alltid vært målet, men de har håpt i det lengste at vi skal holde stengt til koronaen forsvinner.

Beskyldningen om at dette er populisme må jeg si jeg lo litt av, om noe så har det jo gått populisme i strenge tiltak.
Jeg lurer ærlig og oppriktig på hva som er den langsiktige strategien til disse menneskene. Det disse legger opp til er jo de facto tiltak til evig tid. Viruset vil jo etter alt å dømme bli endemisk og vende tilbake i flere smittebølger hvert år fremover i årevis. Muligens resten av livene våre. Så er det dette som er den langsiktige strategien? Å stenge ned skoler i all evighet med det resultatet at en hel generasjon får en redusert utdanning?

Og når Nyborg nå blir helt krakilsk, hvorfor har hun ikke blitt det under tidligere influensasesonger? For aldersgruppen under 18 år er tross alt influensa farligere enn Covid-19. Så hvorfor har hun ikke da skrevet på Twitter: "DETTE ER GALSKAP. PLANLEGGER DERE SERIØST Å LA ALLE BARN I NORGE BLI SMITTET AV INFLUENSA?"

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

basillen skrev: tir aug 10, 2021 6:29 pm
Jeg lurer ærlig og oppriktig på hva som er den langsiktige strategien til disse menneskene. Det disse legger opp til er jo de facto tiltak til evig tid. Viruset vil jo etter alt å dømme bli endemisk og vende tilbake i flere smittebølger hvert år fremover i årevis. Muligens resten av livene våre. Så er det dette som er den langsiktige strategien?

Og når Nyborg nå blir helt krakilsk, hvorfor har hun ikke blitt det under tidligere influensasesonger? For aldersgruppen under 18 år er tross alt influensa farligere enn Covid-19. Så hvorfor har hun ikke da skrevet på Twitter: "DETTE ER GALSKAP. PLANLEGGER DERE SERIØST Å LA ALLE BARN I NORGE BLI SMITTET AV INFLUENSA?"
Det ironiske er jo at hun selv har beskyldt andre for "researcher's bias" (tror det var noen i FHI) når de har linket til en studie som ikke udelt negativ med tanke på virkninger av covid-19. Men selv cherrypicker hun alle mulige rapporter som krisemaksimerer long-covid eller alvorsgraden for sykdommen hos barn. Hun er jo ekstremt dobbeltmoralsk. Og nevrotisk så det holder!

basillen

Legg inn av basillen »

KongOlav2 skrev: tir aug 10, 2021 6:31 pm Det ironiske er jo at hun selv har beskyldt andre for "researcher's bias" (tror det var noen i FHI) når de har linket til en studie som ikke udelt negativ med tanke på virkninger av covid-19. Men selv cherrypicker hun alle mulige rapporter som krisemaksimerer long-covid eller alvorsgraden for sykdommen hos barn. Hun er jo ekstremt dobbeltmoralsk. Og nevrotisk så det holder!
Ja, jeg kikket litt mer på Twitter-kontoen hennes nå, og gudbedre som hun nå klikker i vinkel. Hun skriver blant annet:

"Herregud. This can't be happening.
Dere skjønner hva dette betyr? At i ettertid, når det viser seg at det ikke var så enkelt som man trodde, og alle disse andre studiene kanskje også viste noe av virkeligheten - da er det for sent. For ALLE BARN i Norge vil alt være smittet da."

Hvor i all verden får hun for seg at ALLE BARN vil bli smittet? Blir alle barn smittet av influensa hvert år? Sannsynligvis vil det ta mange, mange, mange år med smittebølger før man i det hele tatt vil være i nærheten av å nå det punktet at de fleste barn har blitt smittet. Hun maser så videre om at vi kan gi vaksiner også til ungdom ned til 12 år. Dette kan muligens være en god idé, men da må man for alvor først gjøre en risikovurdering i henhold til hvorvidt vaksinene kan være mer farlig for denne aldersgruppen enn Covid-19. Vi skrotet tross alt AZ-vaksinen nettopp fordi vi estimerte denne til å ha høyere risiko for yngre mennesker enn viruset.

Alt jeg har lest av statistikker og forskningsrapporter tyder på at for barn og unge, og særlig barn under 12 år, så er sannsynligheten for å dø av viruset så nær null som man kan komme. Og nyere forskning fra Public Health England viser at eventuelle senskader er svært sjeldne for denne aldersgruppen, og disse går nesten uten unntak over etter kort tid (https://www.nrk.no/urix/ny-studie_-barn ... 1.15598952)

Det er i hvert fall ingenting som tyder på at Covid-19 er farligere for barn enn influensa.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Haha, nå får ikke jeg lest annet enn overskrift og ingress i denne, men jeg forstår at det visstnok er "blodig alvor". De legger ikke akkurat i mellom i karakteristikken av situasjonen i Bergen nå.....Herregud, at det ikke går an å uttrykke seg på en litt mer balansert måte når man sitter i en slik stilling.

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/mrMQ ... odig-alvor

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Funkhouser skrev: tir aug 10, 2021 6:13 pm Det norske Zero Covid-miljøet er i harnisk, selvfølgelig fordi regjeringen nå kommuniserer at Norge åpner opp når alle voksne har fått tilbud om to vaksinedoser. Dette har vel alltid vært målet, men de har håpt i det lengste at vi skal holde stengt til koronaen forsvinner.

Jeg lurer ærlig og oppriktig på hva som er den langsiktige strategien til disse menneskene. Det disse legger opp til er jo de facto tiltak til evig tid. Viruset vil jo etter alt å dømme bli endemisk og vende tilbake i flere smittebølger hvert år fremover i årevis. Muligens resten av livene våre. Så er det dette som er den langsiktige strategien? Å stenge ned skoler i all evighet med det resultatet at en hel generasjon får en redusert utdanning?

Gode spørsmål det :) Dette er vel først og fremst tilfeller av ekstrem frykt og så videre et utrettelig behov for å saumfare nettet for informasjon som bekrefter og legitimerer denne frykten. De har havnet i det som best kan beskrives som en ond sirkel, og jeg synes oppriktig synd på de som må gå rundt å være så redd. Jeg tror heller ikke det er noen fordel å være en fagperson i et slikt tilfelle, men nå spekulerer jeg bare.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

KongOlav2 skrev: tir aug 10, 2021 6:31 pm
Jeg lurer ærlig og oppriktig på hva som er den langsiktige strategien til disse menneskene. Det disse legger opp til er jo de facto tiltak til evig tid. Viruset vil jo etter alt å dømme bli endemisk og vende tilbake i flere smittebølger hvert år fremover i årevis. Muligens resten av livene våre. Så er det dette som er den langsiktige strategien?

Det ironiske er jo at hun selv har beskyldt andre for "researcher's bias" (tror det var noen i FHI) når de har linket til en studie som ikke udelt negativ med tanke på virkninger av covid-19. Men selv cherrypicker hun alle mulige rapporter som krisemaksimerer long-covid eller alvorsgraden for sykdommen hos barn. Hun er jo ekstremt dobbeltmoralsk. Og nevrotisk så det holder!
Ja, dette er spot on. Som jeg skriver i innlegget mitt over så lider han hun av kraftig bekreftelsestendens, selvfølgelig drevet av den ekstreme og irrasjonelle frykten hun har klart å opparbeide for Covid-19.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

"Det var de optimistiske tallene som ble brukt i begynnelsen, mens det var kort tid siden vaksinen ble satt og ikke vi hadde deltavarianten. Nå ligger det under 90% for Pfizer, og kanskje ganske mye under for de som fikk siste dose for noen måneder siden. Uten tiltak tar det ikke lang tid å få 10 ganger så høyt smittenivå som vi har hatt til nå. "

Mao. tiltak til evig tid er der nivået på tiltaksrytterne ligger nå.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Noen som så NRK Dagsrevyen akkurat nå? Er vel omtrent første gang man har sett regjeringen, med Høie, snakke så åpenlyst om at helse er mer enn covid-19 og hvilket nivå vi burde ligge på fremover. Merkverdig å se plutselig hvor kritiske NRK ble, kontra for noen minutt tidligere hvor Bergen strammet til. Var ikke akkurat like mange kritiske oppfølgingsspørsmål der. Synes selv at NRK ikke har vært sitt samfunnsansvar verdig under pandemien. Noen tanker rundt dette?

Brukeravatar
MacanT

Legg inn av MacanT »

NoDabForYou skrev: tir aug 10, 2021 2:49 pm
MacanT skrev: tir aug 10, 2021 1:46 pm Nå som det snart kan bli aktuelt med tur til utlandet igjen har jeg begynt å lure på en ting. Hva skjer hvis man blir smittet og tester positivt i utlandet?

Et annet problem blir jo overnattinger, er det forventet at man skal sove i bilen, eller?

Suget etter svenskebacon som gjør seg gjeldende her altså.
Goddag mann økseskaft.

basillen

Legg inn av basillen »

Centrist skrev: tir aug 10, 2021 7:07 pm Noen som så NRK Dagsrevyen akkurat nå? Er vel omtrent første gang man har sett regjeringen, med Høie, snakke så åpenlyst om at helse er mer enn covid-19 og hvilket nivå vi burde ligge på fremover. Merkverdig å se plutselig hvor kritiske NRK ble, kontra for noen minutt tidligere hvor Bergen strammet til. Var ikke akkurat like mange kritiske oppfølgingsspørsmål der. Synes selv at NRK ikke har vært sitt samfunnsansvar verdig under pandemien. Noen tanker rundt dette?
De fleste norske journalister har totalt sviktet sitt samfunnsmandat i løpet av denne pandemien. I stedet for å opptre som en kritisk vaktbikkje ovenfor myndighetene har media stort sett bare logret og ukritisk formidlet videre alt politikerne har foretatt seg. Et par hederlige unntak finnes i Fredrik Solvang og Geroge Gooding. Men stort sett har det siste halvannet året kun handlet om å piske opp frykt for å oppnå mest mulig klikk på nettavisene.

Jeg vil dog likevel påstå at NRK har vært en av de mer balanserte aktørene under pandemien. TV2 har vært langt verre. For ikke å snakke om Dagbladet. Da har vi virkelig nådd "rock bottom."

Brukeravatar
MacanT

Legg inn av MacanT »

toyfoll skrev: tir aug 10, 2021 4:44 pm
Grøfterulleren skrev: tir aug 10, 2021 4:01 pm
HNilsen skrev: tir aug 10, 2021 3:53 pm

Ja, da er det jo lett å treffe med spådommene - når en kan velge vekk noen av de mest inngripende tiltakene. :)
At det i mange land er lav vaksinedekning og at det vil ta en stund før vi kan reise normalt igjen er det ikke så mye regjeringen eller vi får gjort noe med.
Her har desverre også Norge mange sær regler, kjenner flere fra Danmark, Sverige, og USA som er fullvaksinerte de reiser rundt i verden som normalt nå. De har ingen restriksjoner når dem kommer hjem til sine hjem land.

Ja, det er flere land i Asia som ikke har åpnet for turister enda, men nesten alle land i Sør/mellom Amerika, Afrika, Midt Østen er helt åpne for turister nå.

At Norge skal ha sær regler for alt skaper bare mistillit til systemet her til lands.
Nordmenn som er fullvaksinerte har heller ingen restriksjoner når de kommer tilbake fra utenlandsreiser.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/e ... id2866536/

Er du fullvaksinert eller har gjennomgått covid-19 de siste seks månedene, og kan dokumentere det med et gyldig norsk eller europeisk koronasertifikat med QR-kode? Da kan du reise inn til Norge, du er unntatt innreisekarantene og trenger ikke å ha med attest på negativ test, fylle ut innreiseregistreringsskjema eller ta test på grensen. Dette gjelder uavhengig av hvilket land du kommer fra.
Sist redigert av MacanT den tir aug 10, 2021 7:55 pm, redigert 1 gang totalt.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

oddvar_kjempebra skrev: tir aug 10, 2021 4:18 pm

Høie påpeker også det de fleste bør ha skjønt nå. Enten tar du vaksinen eller så blir du smittet av covid. Valget burde være enkelt.
Men tenk på de som ikke blir smittet da.. selv om de ikke er vaksinerte.. Ikke alle er like mottagelige for sykdommer som andre igjen.

P.S. Jeg er vaksinert altså :)

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

HNilsen skrev: tir aug 10, 2021 5:45 pm
Grøfterulleren skrev: tir aug 10, 2021 4:01 pm
HNilsen skrev: tir aug 10, 2021 3:53 pm

Ja, da er det jo lett å treffe med spådommene - når en kan velge vekk noen av de mest inngripende tiltakene. :)
At det i mange land er lav vaksinedekning og at det vil ta en stund før vi kan reise normalt igjen er det ikke så mye regjeringen eller vi får gjort noe med.
De holder litt igjen. Både med tanke på reisereglement og evt. framtidige mutasjoner. Det liker jeg ikke, men jeg liker veldig godt dette:

"– Det norske samfunnet vil måtte leve med at vi har dette viruset, slik vi lever med andre smittsomme sykdommer. Vi kan ikke fjerne risikoen helt og holdent, slik vi heller ikke kan med andre sykdommer. Det betyr at noen også vil bli alvorlig syke og dø av covid-19 etter at vi er ferdig med vaksineringen og samfunnet er åpnet opp igjen, sier Høie."

Dette er nye toner. Tydelig og klar informasjon til det norske folk. Mer av dette, Høie!
Bra av Høie dette, men synd han ikke har nevnt det tidligere. Så enkelte folk hadde blitt mer beroliget :)

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Grøfterulleren skrev: tir aug 10, 2021 3:44 pm Varsler sluttdato for koronatiltakene: https://www.tv2.no/nyheter/14156924/

Slutten av september. Kanskje jeg bommet litt siden jeg siktet på starten av september, men ikke med mye. Mange dommedagsprofeter her inne som må svelge seg en kamel eller to nå :D
Ja, helt klart.

Det er enkelt for deg å ha rett når du kan flytte målposten -akkurat som styresmaktene gjør- når du selv vil.
Da du sa at "vi kom til å leve som normalt igjen om 3 måneder", noe som nå er langt over det, sa du ingenting om "starten av september". Så for hver kamel jeg må svelge, må du svelge tusen. Det var jeg som sa, i mars i fjor, at dette kom til å vare lenge og kanskje på ubestemt tid, mens alle andre på det tidspunktet sa at det kom til å bli kortvarig.

Og angående slutten av september, så registrerer jeg at regjeringen kan gå tilbake på sitt ord mangfoldige ganger, uten at det ser ut til å ha den minste lille effekt på tillitten enkelte velger å gi dem. Rart, det der. Selv vil jeg først tro på det når det faktisk skjer. Det har vist seg å være en ganske fornuftig tilnærming så langt.

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

Centrist skrev: tir aug 10, 2021 7:07 pm Synes selv at NRK ikke har vært sitt samfunnsansvar verdig under pandemien. Noen tanker rundt dette?
Det jeg har sett av NRK har ikke imponert. Hallvard Sandberg har, som mange andre, hatt en forkjærlighet for å gripe tak i de verste grafene og de verste nyhetene og fremhevet de - selv når det er store spørsmålstegn rundt sannhetsgehalten.

I tillegg har jo NRK alltid utmerket seg på pressekonferansene med å stille de i særklasse dummeste spørsmålene. Kommer ikke på hva han som har pleid å være der heter, men det har vært masse helt merkelige spørsmål med en undertone av kritikk mot at det ikke er strengere tiltak som legges fram.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

SlimWhitman skrev: tir aug 10, 2021 8:06 pm

Ja, helt klart.

Det er enkelt for deg å ha rett når du kan flytte målposten -akkurat som styresmaktene gjør- når du selv vil.
Da du sa at "vi kom til å leve som normalt igjen om 3 måneder", noe som nå er langt over det, sa du ingenting om "starten av september". Så for hver kamel jeg må svelge, må du svelge tusen. Det var jeg som sa, i mars i fjor, at dette kom til å vare lenge og kanskje på ubestemt tid, mens alle andre på det tidspunktet sa at det kom til å bli kortvarig.

Og angående slutten av september, så registrerer jeg at regjeringen kan gå tilbake på sitt ord mangfoldige ganger, uten at det ser ut til å ha den minste lille effekt på tillitten enkelte velger å gi dem. Rart, det der. Selv vil jeg først tro på det når det faktisk skjer. Det har vist seg å være en ganske fornuftig tilnærming så langt.
Dessuten kommer vi til å måtte leve med innreiserestriksjoner lenge. Dette er ikke tilbake til normalen etter mitt skjønn. Det å kunne krysse grenser er en del av den normale tilværelsen. For ikke å snakke om at det fortsatt legges opp til kommunale tiltak dersom smitten blusser opp. Her snakker vi om munnbindpåbud, begrensninger på hvor mange man kan ha på besøk i eget hjem og stengte virksomheter som butikker og restauranter. Alle tiltak betyr ALLE tiltak. Ikke nesten alle tiltak.

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

Nevrotikeren N*borg er det ingen grunn til å ta seriøst. Forbauser meg ikke om vedkommende hadde alle diagnoser det ble undervist om under studietiden.

MRSA

Legg inn av MRSA »

HNilsen skrev: tir aug 10, 2021 8:16 pm

Dessuten kommer vi til å måtte leve med innreiserestriksjoner lenge. Dette er ikke tilbake til normalen etter mitt skjønn. Det å kunne krysse grenser er en del av den normale tilværelsen. .
Som fullvaksinert er det ingen innreiserestriksjonar. Du må gjennom passkontroll og vise koronapass ellers ingen ting.

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Her ser vi Delta-varianten uten god nok vaksinedekning (ca 50% fullvaksinerte). Flere innlagt med Covid-19 nå enn på noe tidligere tidspunkt i løpet av pandemien i Florida.

Sist redigert av Funkhouser den tir aug 10, 2021 8:31 pm, redigert 1 gang totalt.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Enhanced skrev: tir aug 10, 2021 8:12 pm
Centrist skrev: tir aug 10, 2021 7:07 pm Synes selv at NRK ikke har vært sitt samfunnsansvar verdig under pandemien. Noen tanker rundt dette?
Det jeg har sett av NRK har ikke imponert. Hallvard Sandberg har, som mange andre, hatt en forkjærlighet for å gripe tak i de verste grafene og de verste nyhetene og fremhevet de - selv når det er store spørsmålstegn rundt sannhetsgehalten.

I tillegg har jo NRK alltid utmerket seg på pressekonferansene med å stille de i særklasse dummeste spørsmålene. Kommer ikke på hva han som har pleid å være der heter, men det har vært masse helt merkelige spørsmål med en undertone av kritikk mot at det ikke er strengere tiltak som legges fram.
For ikke å glemme den tendensiøse reportasjen til Roger Sevrin Bruland fra et sykehus i Lombardia. En reportasje, eller gjerne heller kampanjejournalistikk, statskanalen har gnikket og pusset på i over ett år nå. Vist i reprise etter reprise gjennom et helt år, slik at vi skal være helt sikre på at den kollektive alarmberedskapen holdes ved like. En reportasje med et entydig budskap om at slik blir det her også hvis befolkningen ikke er lydig.
Sist redigert av HNilsen den tir aug 10, 2021 8:52 pm, redigert 1 gang totalt.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

MRSA skrev: tir aug 10, 2021 8:29 pm

Dessuten kommer vi til å måtte leve med innreiserestriksjoner lenge. Dette er ikke tilbake til normalen etter mitt skjønn. Det å kunne krysse grenser er en del av den normale tilværelsen. .
Som fullvaksinert er det ingen innreiserestriksjonar. Du må gjennom passkontroll og vise koronapass ellers ingen ting.
Normalen er ikke å ha et system der en benytter vaksinesertifikat. Normalen er passfrihet mellom alle de nordiske landene. Ingen restriksjoner. Slik det er i Danmark og Sverige nå. Men altså ikke i Norge. Flaut!

Deila

Legg inn av Deila »

SlimWhitman skrev: tir aug 10, 2021 8:06 pm

Ja, helt klart.

Hardt for deg å bomme skjønner jeg, fikk du ikke gnidd det inn likevel som du har prøvd på så mange ganger.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

LittleSteven skrev: tir aug 10, 2021 8:24 pm

Jeg skal gi deg rett i at du var nærmere å ha rett (dersom dette stemmer) enn meg og mange andre. Men så får vi nå se om det faktisk blir slik når vi skriver 1. oktober, tipper det er 75-25. Og som jeg har sagt mange ganger før, at trinn 4/5 innføres i løpet av høsten skulle da bare mangle. Men tror fortsatt selv i dag ikke at trinn 4/5 holder hver. bidige. dag. i. hver. bidige. kommune. fra 1. oktober 2021 til 1. april 2022. Igjen, jeg håper jeg tar feil, men etter 17 mnd med fulle sjømenn ved rattet i norsk politikk er det bedre å bli positivt overrasket enn å bli skuffet for n-te gang.

I slutten av september er de aller fleste vaksinert og da gir det ingen mening i å ha nasjonale smitteverntiltak. Så derfor er det helt sikkert at det blir slutt på nasjonale smittevernråd da. Jeg kikka inn her for å se reaksjonen fra folket på denne nyheten og se alle de som må ta tilbake alle konspirasjonsteoriene.

Deila

Legg inn av Deila »

Dessuten kommer vi til å måtte leve med innreiserestriksjoner lenge. Dette er ikke tilbake til normalen etter mitt skjønn. Det å kunne krysse grenser er en del av den normale tilværelsen. For ikke å snakke om at det fortsatt legges opp til kommunale tiltak dersom smitten blusser opp. Her snakker vi om munnbindpåbud, begrensninger på hvor mange man kan ha på besøk i eget hjem og stengte virksomheter som butikker og restauranter. Alle tiltak betyr ALLE tiltak. Ikke nesten alle tiltak.
Jasså hvem sier at vi må leve med innreiserestriksjoner lenge? Kanskje fra en del tredjeland, men i Europa kommer vi fint til og slippe disse innreiserestriksjonene fra og med slutten av september. Erna og Høie sine egne ord det.

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»