Milano-Firenze - mars 2021

Svar
DoktorS

Milano-Firenze - mars 2021

Legg inn av DoktorS »

Jeg har vært lite i Italia - bare en tur til Roma og tur innom Venezia-Trieste noen dager. Tenkte det kanskje kunne være lurt og smart å få med seg turiststedet Firenze får alle asiatene kommer tilbake. Jeg har heller ikke besøkt Milano eller området rundt. Noen som har noen eventuelle tips, triks og forslag om jeg f.eks. tar en reise som innebærer la oss si 6 overnattinger, helst med såpass om 3 netter på hvert sted, så man har litt tid. Tenker i hovedsak bare å se det viktigste og så kose meg masse med god mat og drikke!

Forfun

Legg inn av Forfun »

Alba er vel kjent som mathovedstaden i Italia. Litt omvei, men mat og vin er verdt det. Har stort sett bodd i landsbyer i nærheten. Jeg ville ha satt av noen dager der.

Staten

Legg inn av Staten »

Firenze er flott, og hvis du er interessert i renessansekunst og -historie er den et must. Men vakker by uansett selvsagt, og av en viss størrelse så man kan bruke noen dager. Milano var ikke noe for meg, for mye storby og lite sjel. Men også her mange severdigheter bl.a Nattverden av Leonardo da Vinci. Helt sikkert mange bra restauranter også.
Jeg ville droppet Milano, men hvis ikke ville jeg toget videre nedover mot Parma, og tatt en natt eller to der. Matbyene ligger jo på rekke og rad der, med Bologna som den største. Deretter Firenze. I Firenze (Toscana) er jo alle byene rundt fine da. Vanskelig å velge feil, men på en så kort tur er det vel like greit å bare bli i Firenze.

Ser at han over her sier at Alba er mathovedstaden i Italia, tror noen titalls millioner italienere hadde protestert kraftig. Alba er fin, og Piemonte har kanskje den "fineste" maten og vinen i Italia, men matbyer finnes det mange av.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Enig med Staten. Nord-Italia har veldig mye å by på nærmest uansett hvilken by du havner i, men Milano synes jeg blir for slitsom. Hvis du absolutt vil til en større by så ville jeg kanskje heller ha valgt Torino eller et par ekstra dager i Firenze. Ellers så er Parma, Bologna, Siena, og La Spetzia alle severdige byer. En tur innom Cinque Terre blir heller aldri feil (utenom turistsesongen vel å merke).

Vi er som regel en tur innom Nord-Italia hver sommer og da står Parma (eller noen av de mindre byene rundt) og parmaskinke, ekte parmigiano Reggiano og et glass kald prosecco eller tre høyt på prioriteringslisten.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: man jan 03, 2022 3:13 pm Jeg har vært lite i Italia - bare en tur til Roma og tur innom Venezia-Trieste noen dager. Tenkte det kanskje kunne være lurt og smart å få med seg turiststedet Firenze får alle asiatene kommer tilbake. Jeg har heller ikke besøkt Milano eller området rundt. Noen som har noen eventuelle tips, triks og forslag om jeg f.eks. tar en reise som innebærer la oss si 6 overnattinger, helst med såpass om 3 netter på hvert sted, så man har litt tid. Tenker i hovedsak bare å se det viktigste og så kose meg masse med god mat og drikke!
Man må i alle fall gå for bistecca alla Fiorentina når man er der. Ellers er jo Uffizi-galleriet, som delvis har blitt nevnt her, noe man bør få med seg. Ellers er jo domen og kirkene i byen veldig fine. På andre siden av Ponte Vecchio er det også en fin høyde hvor man kan se utover hele byen. Lett å bevege seg i byen og sist jeg var der hadde de en veldig enkel bysykkelordning. Sykkel er i alle fall fint når det er for mange folk. Det er veldig tilfredsstillende å sparke kinsere som bare står og glaner i leggen fordi de ikke flytter seg. Så er det jo egentlig ganske fint å gå elvelangs der.

Ellers er det veldig lettvint å flytte på seg via tog. Midt i byen er hovedtogstasjonen og det går kjapt til Empoli, Lucca, Pisa, Bologna, Padova etc. I Bologna er jo ekstremvarianten av mat-Italia og ellers en veldig karakteristisk by med tanke på arkadene. Pisa synes jeg personlig ikke var så veldig interessant. Men i det hele tatt må en vel si at det meste fungerer som det skal i Nord-Italia. Var der nesten en måned for noen år siden og tror bare jeg var borti at toget var forsinket én gang. Ellers fungerte alt som det skulle. Også veldig fint at man har så store valgmuligheter på tog-klasse. Skal man dra bare for en halvtime/ time så kan en jo hoppe på disse "kvegvognene" hvor mesteparten er (illegale) flyktninger fra Afrika. Skal man dra lengre så kan må jo oppgradere litt.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Takk, nå blir det Gøteborg i stedet for Miliano-Firenze, men dette var så fristende lesning at jeg vurderer å legge andre del av hovedferien hit (midten av juni) i stedet for Østerrike/Tyskland. Første del er Varna ved Svartehavet.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»