Ønskegull/medaljer vinter-OL 2022

Svar
DrilloIce

Ønskegull/medaljer vinter-OL 2022

Legg inn av DrilloIce »

Pleier å ha en ønskeliste til mesterskap og spesielt OL. Her er det gjerne utøvere som fortjener gull, samt øvelser som vi sjelden/aldri vinner. Min topp 3 for kommende OL:

1: Hopp, stor bakke
Jeg var i tvil om Norge hadde gull i denne øvelsen, men fant ut at Toralf Engan tok gull i 1964. Ellers har vi gjort det bedre i den lille bakken, med gullene til Bredesen og Bystøl. Dette var også et ønske til forrige VM, men Norge har ikke vunnet siden Tommy Ingebrigtsen i 1995, og i mellomtiden har jo Bardal og Velta tatt gull i "normalbakken". Vi har minst to gode kandidater nå i Granerud og Lindvik, og skal heller ikke se bort fra at Johansson finner storformen til OL igjen.

2: Skiskytter-kvinnene
Tora Bergers gull fra 2010 er det eneste vi har så langt, og det er ganske lite med tanke på hvor sterke utøvere Norge har hatt de siste 20 årene. Marte Olsbu Røiseland fortjener minst ett individuelt gull, så solid som hun er denne sesongen. Tiril Eckhoff kan også fort få fullklaff igjen, og vi tar selvsagt gjerne et stafettgull i tillegg.

3. Henrik Kristoffersen
Denne plassen står mellom han og Kilde, men jeg velger Kristoffersen som har vært så fantastisk i mange år, og spesielt sesongene da han knivet med Hirscher. Norge har jo gode tradisjoner i slalåm, med OL-gull til Finken og Burre, men storslalåm har vi faktisk ikke vunnet siden Stein Eriksen i 1952. Begge deler hadde uansett vært fantastisk.

Boblere:
Selvsagt nevnte Kilde, som har hatt dårlig uttelling i mesterskap tidligere. Tipper han tar minst medalje i super-G, og kanskje følger i sporene til våre tidligere alpinkonger Jansrud, Svindal og Aamodt. Ellers er det jo skandale om Johaug eller Riiber ikke får med seg minst ett gull...

Hudsucker

Legg inn av Hudsucker »

Siden du er så generell tillater jeg meg å utvide til ti litt mer spesifikke, utvalgt ut fra litt andre kriterier enn dine:

1) Langrenn stafett menn

2) Johannes Høsflot Klæbo, 15 km

3) Johannes Høsflot Klæbo, skiathlon

4) Therese Johaug, 10 km (eller hva som helst annet)

5) Skiskytterstafett, menn

6) Aleksander Aamodt Kilde, utfor/super-G

7) Johannes Høsflot Klæbo, sprint

8) Marte Olsbu Røiseland/Tiril Eckhoff, - samme hva, individuelt

9) Sebastian Foss Solevaag (eller Braathen, McGrath, Kristoffersen), slalåm

10) Skiskytterstafett, kvinner

Hvor lett det hadde vært å utvide denne til både 20 og 50!

Jeg må ta med som bonus:

11) Simen Hegstad Krüger, 50 km

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Mine kriterier er ganske enkelt hvem jeg aller helst ser at tar gull/medaljer

1.Henrik Kristoffersen Gull slalåm/storslalåm. Så mer mislikt han er, desto mer liker jeg han. Om folks problem er at han er seg selv og går sine egne veier, så er det utrolig lite galt du har gjort.

2.Therese Johaug, uansett individuell distanse. En av historiens beste skiløpere MÅ ha individuelt OL-gull for at karrieren skal bli komplett.

3.Stafett langrenn herrer. Denne er kanskje det gjeveste for oss i vinter-OL, og den er der oppe for meg også.

4,Aleksander Aamodt Kilde, gull utfor. Tar han ikke den, så tar jeg gjerne i mot gull i Super-G, hvor han er større favoritt, men utforen er det gjeveste.

5.Tarjei Bø - individuell medalje. Denne må ikke være av den gjeveste valøren, synes bare rett og slett storebror Bø skal få en individuell OL-medalje

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Kristoffersen var vel maks uheldig og kjørte ut i forrige OL. Spesielt surt når han lå an til å vinne. , så unner han litt ekstra.

Ellers alle de som har vært gode denne sesongen:

Riiber, Kilde, Klæbo, Johaug, Krüger, Røiseland.

Så skal jeg for en gangs skyld heie på en svenske:

Får håpe Nils van der Poel knuser nederlenderne på langdistansene. OLs største favoritt?

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

1: Henrik Kristoffersen i både storslalåm og slalåm!
En av verdens fremste teknikere siden 2013/14 med masse seire særlig i slalåm, med 3 "småkuler" og flere pallplasser sammenlagt både i disiplinene og totalen: hadde virkelig vært på sin plass at han utvidet medaljesamlingen på 4 medaljer (og 1 VM-Gull) til 6 medaljer hvorav 2 OL-Gull!

Men også det at HK er så omstridt som han er blant mange- det setter bare en ekstra spiss på det hele om han tar 2 Gull! Ja jubelen vil stå i taket om det "bare" skulle bli 1 Gull 😁

I fartsdisiplinene hadde det vært på sin plass med Gull til både Kilde og Jansrud. Sistnevnte gjerne i utfor hvor han har bronse 14 og sølv 18 fra før.
Håper i alle fall at Kilde tar medalje i begge fartsrenna da han har "utrolige" 0 medaljer fra før (!) Og så "må" en av dem være Gull!

På damesiden "vil ikke et øye være tørt" og RagMo vinner et av fartsrenna- men det er vel lite realistisk?


Hopp: av øvelsene er storbakken den som er mest etterlengtet (litt som alpin utfor i forrige OL)! Nå er det på tide å avløse Toralf Engan!
Håper mest på comeback-mannen Daniel André Tande eller "medvinds-hopper" Johann André Forfang- så kan Halvor Egner Granerud kvitte seg med "verst når det gjelder"-stempelet i lillebakken neste lørdag 🙂


Langrenn: uheldige Heidi Weng- som nå uheldigvis er korona-"syk": nei her hadde jeg virkelig gledet meg om hun hadde fått seg et individuelt Gull! Håper hun kommer til Beijing etterhvert og at hun i hvert fall kan bli med å juble over et nytt stafett-Gull: i år som i fjor😉

På herresiden hadde lite smakt bedre enn 5-mils-Gull til Klæbo etter fjorårets ran!


Skiskyting: i lokalpatriotismens navn håper jeg Marte Olsbu Røiseland tar Sørlandets første individuelle OL-Gull på vinterføre-
men så hadde det heller ikke vært å forakte om solstrålen Tiril Eckhoff Endelig hadde fått individuelt Gull!

På herresiden håper jeg Johannes Thingnes Bø med minst 2 individuelle Gull en gang for alle stopper kjeften på dem som snakker om at han er såkalt "dårligst når det gjelder"! Og så hadde det vært fint om broder Tarjei også hadde fått seg en individuell medalje! (Gjerne Gull :)
Og etter 2 skikkelig sure nedturer hadde det vært fint om vi vant herrestafetten igjen!


Tilbake til de nordiske idrettene igjen- så er det salvsagt på sin plass at Riiber og Johaug tar individuelle Gull- men det regner jeg med kommer til å skje uten at jeg fører dem opp på ønskelista 😉

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Ønskegull for meg er i de store idrettene, alpint, snowboard, freestyle, skøyter og curling. De som rager lavest for meg er miniidrettene langrenn og skiskyting. Jeg hadde unnet Riiber gull i kombinert, fordi han har vært overlegen, men nå blir det ikke sånn pga korona. Hopp har også tøff konkurranse med mange nasjoner som kan hevde seg, hadde vært moro med gull (eller i hvert fall) medaljer der også, men treningen gjør meg ikke akkurat veldig optimistisk. Får håpe de gjør det bedre i kvaliken og seff i selve hopprennet.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Artig tema. Jeg tar litt tid og tenker gjennom denne, så kommer jeg tilbake med et svar på morgenkvisten.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Team Ingebrigtsen skrev: søn jan 30, 2022 6:51 am
1.Henrik Kristoffersen Gull slalåm/storslalåm. Så mer mislikt han er, desto mer liker jeg han. Om folks problem er at han er seg selv og går sine egne veier, så er det utrolig lite galt du har gjort.

Diskusjonen rundt H.K var vel litt mer sammensatt enn som så, og jeg regner med at du fikk med deg essensen i det hele mens det pågikk som verst.
Nå har jeg forståelse for at han gjerne vil sitte igjen med så mye penger som mulig etter karrieren og samtidig ha et så godt sportslig tilbud som mulig mens han er aktiv, men at han ble stemplet som egoistisk var uansett ikke grunnløst.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Klarer rett å slett ikke å lage en rangert liste over dette. Jeg vet ikke hvilke prestasjoner og medaljer som gjør meg mest glad eller rørt før det kommer. Kanskje jeg heller skal prøve å komme med en liste i etterkant over hva dette ble?

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Mehell skrev: lør feb 05, 2022 3:28 am
Team Ingebrigtsen skrev: søn jan 30, 2022 6:51 am
1.Henrik Kristoffersen Gull slalåm/storslalåm. Så mer mislikt han er, desto mer liker jeg han. Om folks problem er at han er seg selv og går sine egne veier, så er det utrolig lite galt du har gjort.

Diskusjonen rundt H.K var vel litt mer sammensatt enn som så, og jeg regner med at du fikk med deg essensen i det hele mens det pågikk som verst.
Nå har jeg forståelse for at han gjerne vil sitte igjen med så mye penger som mulig etter karrieren og samtidig ha et så godt sportslig tilbud som mulig mens han er aktiv, men at han ble stemplet som egoistisk var uansett ikke grunnløst.
Da er vi ikke helt enig i essensen :)
Stikkordet med å være Red Bull løper er fordeler i forhold til transport, hvile og fasiliteter. Helikopter-transport til og fra arrangør-sted gjør at Henrik i stedet for å sitte i bil mellom de forskjellige destinasjonene i verdenscupen rolig kan komme seg til neste plass på no time. Mens de andre sitter i transport, så restituerer Henrik seg. Det er en sportslig grunn til å velge det, ikke penger. Dernest treningsfasiliteter og tilganger på fysioer og annet han trenger hele tiden. Henrik leter konstant etter utvikling som gir han sportslige fordeler, og jeg er HELT sikker på at det er der fokuset til han er.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Team Ingebrigtsen skrev: lør feb 05, 2022 6:00 am
Mehell skrev: lør feb 05, 2022 3:28 am
Team Ingebrigtsen skrev: søn jan 30, 2022 6:51 am
1.Henrik Kristoffersen Gull slalåm/storslalåm. Så mer mislikt han er, desto mer liker jeg han. Om folks problem er at han er seg selv og går sine egne veier, så er det utrolig lite galt du har gjort.

Diskusjonen rundt H.K var vel litt mer sammensatt enn som så, og jeg regner med at du fikk med deg essensen i det hele mens det pågikk som verst.
Nå har jeg forståelse for at han gjerne vil sitte igjen med så mye penger som mulig etter karrieren og samtidig ha et så godt sportslig tilbud som mulig mens han er aktiv, men at han ble stemplet som egoistisk var uansett ikke grunnløst.
Da er vi ikke helt enig i essensen :)
Stikkordet med å være Red Bull løper er fordeler i forhold til transport, hvile og fasiliteter. Helikopter-transport til og fra arrangør-sted gjør at Henrik i stedet for å sitte i bil mellom de forskjellige destinasjonene i verdenscupen rolig kan komme seg til neste plass på no time. Mens de andre sitter i transport, så restituerer Henrik seg. Det er en sportslig grunn til å velge det, ikke penger. Dernest treningsfasiliteter og tilganger på fysioer og annet han trenger hele tiden. Henrik leter konstant etter utvikling som gir han sportslige fordeler, og jeg er HELT sikker på at det er der fokuset til han er.
Tviler heller ikke på at det sportslige tilbudet er viktig for ham, men faktum er uansett at han valgte en løsning som kun var gunstig for ham selv både økonomisk og sportslig. Andre utøvere har valgt å være mer solidariske med norsk idrett når de har vært i samme situasjon, men jeg gidder ikke ta diskusjonen rundt dette her igjen. Alt jeg vil si er at jeg tydeligvis ikke er like begeistret for ham som du er, men jeg har samtidig forståelse for valgene han tok så det er heller ikke slik at jeg går rundt med et hat mot fyren.

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Det er ok å være uenige, vi er jo på en diskusjonsside :)
Orker heller ikke den store debatten, men skal bare fort nevne at Aksel Lund Svindal også var Red Bull kjører…og sånn rent ideologisk så støtter jeg fellesskapets verdier, samtidig som frihet til å gå sine egne veier (så lenge det ikke går ut over andre i ordets rette forstand) også ligger mitt hjerte nært.

DrilloIce

Legg inn av DrilloIce »

Tar opp denne igjen siden vi er ca halvveis i OL. Ett av mine topp 3-ønsker ble oppfylt i dag med Marte Olsbu Røiselands fantastiske gull på sprinten. Om jeg skal legge til et nytt ønskegull nå, så må det bli 5-mila. På de 2 første distanserennene har det ikke vært i nærheten av gull, men det ser jo ut som de norske løperne har stigende formkurve. Hadde selvsagt vært episk om Krüger kommer over og tar denne, men fantastisk uansett hvem det blir. Klæbo står jo fortsatt uten mesterskapsgull på distanse, Holund uten OL-gull, og Røthe har ingen OL-medaljer fra før. Ser vel usannsynlig ut nå, men selvsagt også et stort ønske om at Riiber slipper fri, bånner bakken og cruiser inn til gull!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «OL»