'An Officer and a Spy' av Polanski

Svar
SlimWhitman

'An Officer and a Spy' av Polanski

Legg inn av SlimWhitman »

Filmen kom ut i 2019, og handler om Dreyfus affæren.
Jeg har lenge tenkt at det kunne vært interessant om denne hendelsen skulle bli filmatisert og det har den visst blitt. Men siden vi lever i de tider vi lever i, så har filmen nærmest blitt boikottet av samtlige strømningstjenester grunnet Polanski sitt uhyggelige privatliv. Det har dog ikke fått noen konsekvenser -i det minste foreløpig- for at 'Pianisten' enda er tilgjengelig på Netflix, noe som ikke akkurat tyder på en konsekvent linje fra disse selskapene.

Så, hvor kan jeg se denne filmen? Noen som vet? 'Pianisten' er, selv om den stort sett har fått gode anmeldelser, undervurdert i mine øyne. Jeg har satt stor pris på den siden den først kom ut, og at den presterte å være usentimental og dypt rørende på samme tid. Inntrykket av filmen ble enda bedre etter at jeg faktisk leste boken (eller snarere selvbiografien) til Szpiemann, som filmen er basert på. Det var først da jeg innså hvor mye hensyn til historisk autentisitet, nyanser og detaljer Polanski faktisk brukte store ressurser på å gjengi med størst mulig treffsikkerhet.

Derfor er jeg naturligvis svært spent på å se 'An Officer and a Spy', siden Dreyfus affæren lenge har vært en fascinerende hendelse for meg. En kan mene akkurat det en selv vil om Polanski, men i mine øyne er han en av de aller beste av filmskaperne i dag, og jeg har lite tvil om at han har klart å gjengi denne beretningen på en ansvarlig og god måte. Men hvordan kan jeg finne ut av det helt sikkert? Noen som vet?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»