Er årets skrei inne?

Svar
rosmebraad
Innlegg: 845

Er årets skrei inne?

Legg inn av rosmebraad »

Tidligere år har jeg kjøpt pakket skrei på Rema.
Dette syns jeg hae vært såpass bra at det kan anbefales.

Skal ut og 'fiske' etter skrei på Rema imorgen.

Stekt i stekepanne, med løknog smør, salt og pepper

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Det er nok altfor tidlig. Vet ikke om skreifisket er i gang ennå, men Rema pleier uansett ikke å fremme dette før ut i februar. Jeg følger med selv og fyller fryseren.😉

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ja, det er altfor tidlig. Husker det kom såpass seint i fjor at jeg fryktet at de hadde gitt opp dette produktet, men det dukket heldigvis opp etter hvert. Antar at prisene har gått enda mer opp fra i fjor, som med mye annet, men fortsatt er det nok et veldig bra tilbud. Skrei og gode, store appelsiner, det er denne årstidens største kulinariske gleder.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Jeg kjøpte skrei, lever og rogn i ferskvaredisken hos Coop Mega i dag. Nå står potetene og rogna og koker, fiskevannet koker vel opp snart og så skal jeg rense leveren og sette over den. Rødvin har jeg også på lur. Gleder meg til middag.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Ja, begynner å komme nå. Appelsinene får jeg ikke nok av, fatter ikke de som tar med Kvikk Lunsj i marka fremfor disse juvelene fra Jaffa.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Nam. Lettsaltet skrei med bacon (eller sideflesk), gulrøtter og poteter.
Rett og slett snop!
Mange vet ikke forskjellen på skrei og torsk, men det er trolig de som ikke har smakt skikkelig skrei. Torsk er god fisk det og, for all del, men skrei er i en liga eller to over.

Cabal

Legg inn av Cabal »

Mehell skrev: fre feb 04, 2022 7:51 pm Mange vet ikke forskjellen på skrei og torsk
Skrei er torsk.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Cabal skrev: fre feb 04, 2022 8:20 pm
Mehell skrev: fre feb 04, 2022 7:51 pm Mange vet ikke forskjellen på skrei og torsk
Skrei er torsk.
Stemmer, men det er også forskjeller.
Torsk er fisk som oppholder seg hele livet langs norskekysten mens skrei er fisk som svømmer i Barentshavet og som kun kommer inn til kysten for å gyte. Forskjellen er faktisk veldig merkbar.

Cabal

Legg inn av Cabal »

Mehell skrev: fre feb 04, 2022 8:26 pm Torsk er fisk som oppholder seg hele livet langs norskekysten
Kalles kysttorsk, altså.

Someone

Legg inn av Someone »

Føler det er større sesongvariasjoner i smaken på torsken, enn mellom skrei og torsk. Tviler på jeg klarer smake forskjell

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Jeg spiser mye skrei, men tviler på at jeg hadde klart å merke forskjellen i en blindtest.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

rosmebraad skrev: ons jan 19, 2022 1:02 am Tidligere år har jeg kjøpt pakket skrei på Rema.
Dette syns jeg hae vært såpass bra at det kan anbefales.

Skal ut og 'fiske' etter skrei på Rema imorgen.

Stekt i stekepanne, med løknog smør, salt og pepper
Nå har de helsider med skrei på Rema, 139kr/kg

Mehell

Legg inn av Mehell »

KingKongHalvor skrev: lør feb 05, 2022 8:24 am Jeg spiser mye skrei, men tviler på at jeg hadde klart å merke forskjellen i en blindtest.
Jeg tar gjerne en blindtest, og er villig til å vedde en god slump med penger på at jeg skal skille skrei fra torsk uten store problemer.
Tror faktisk jeg skulle klart å svare riktig til og med uten å smake på den, bare ved å sjekke fasthet på kjøttet og slike ting.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

KingKongHalvor skrev: lør feb 05, 2022 12:27 pm
rosmebraad skrev: ons jan 19, 2022 1:02 am Tidligere år har jeg kjøpt pakket skrei på Rema.
Dette syns jeg hae vært såpass bra at det kan anbefales.

Skal ut og 'fiske' etter skrei på Rema imorgen.

Stekt i stekepanne, med løknog smør, salt og pepper
Nå har de helsider med skrei på Rema, 139kr/kg
Glimrende!
Takk for tips, det blir Rematur ved anledning!

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Mehell skrev: lør feb 05, 2022 12:32 pm
KingKongHalvor skrev: lør feb 05, 2022 8:24 am Jeg spiser mye skrei, men tviler på at jeg hadde klart å merke forskjellen i en blindtest.
Jeg tar gjerne en blindtest, og er villig til å vedde en god slump med penger på at jeg skal skille skrei fra torsk uten store problemer.
Tror faktisk jeg skulle klart å svare riktig til og med uten å smake på den, bare ved å sjekke fasthet på kjøttet og slike ting.
Solid👍🏼

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

[/quote]

Nå har de helsider med skrei på Rema, 139kr/kg
[/quote]

Mens Coop Extra annonserer med 179 kr/kg i sin kundeavis denne uken....
... ikke så rart at tilbudsdisken hadde en god dæsj med helsider skrei liggende med dårlig dato.

Queenie

Legg inn av Queenie »

DoktorS skrev: tor feb 17, 2022 1:36 pm
Mens Coop Extra annonserer med 179 kr/kg i sin kundeavis denne uken....
... ikke så rart at tilbudsdisken hadde en god dæsj med helsider skrei liggende med dårlig dato.
Jeg sjekker alltid hvilke dager de får inn fisk og handler da samme dag, da er den så fersk som den kan bli (på østlandet riktignok). Fikk dog en levering med to dager gammel skrei forrige uke, så jeg har i lange baner. Helt nydelig!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»