Kombinert-OL 22

Svar
Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Re: Kombinert-OL 22

Legg inn av Interessert »

netrebske skrev: tor feb 17, 2022 1:15 pm Er Bjørnstad bare 28 år? Ser mye eldre ut.
Skal innrømme jeg stusset på det samme når jeg så han, og måtte sjekke på google.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

startelver skrev: tor feb 17, 2022 2:57 pm Så har vi jo Bjarte Engen Vik selvsagt, fra Tromsø som tok gull med Fred Børre Lundberg på Lillehammer.
Bjarte tok sølv i lagkonkurransen og bronse i den individuelle starten på Lillehammer.

I 1998, derimot, så tok han Gull både individuelt og i lagkonkurransen (sammen med bla. Lundberg) i Nagano.

Hans gudfar, Sverre Stenersen ble olympisk mester i 1956, og slikt bidrar nok til den gode rekrutteringen i Nord.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

VG: "Nå garanterer Graabak at han vil gå VM på hjemmebane i 2025 – og kanskje OL året etter."
8-)

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

I dag var det i alle fall parademarsj :D

Tenk at kombinerttroppen skulle forsyne seg så grovt: 2 Gull og 2 sølv- hele troppen reiser hjem med Gull og medaljer- bortsett fra Jarl Magnus Riiber som kommer hjem tomhendt (han har vel sånn sett allerede kommet hjem) Hadde man kunnet spille på det før OL hadde man sikkert blitt millionær (?)

Espen Bjørnstad, Espen Andersen og Jens Lurås Oftebro nye i Gullklubben- mens Jørgen Graabak nå er første kombinertløper med 4 OL-Gull!
Han er vel første nordmann med Gull fra 2 forskjellige OL- og følgelig første nordmann med 2 individuelle Gull, og også førstemann til 2 Gull i lagkonkurranse.

malvolio

Legg inn av malvolio »

JODDEMM skrev: tor feb 17, 2022 5:46 pm Han er vel første nordmann med Gull fra 2 forskjellige OL- og følgelig første nordmann med 2 individuelle Gull
Johan Grøttumsbråten tok gull i kombinert både i 1928 og 1932 i tillegg til bronse i 1924. (Hadde det vært lagkonkurranser på den tiden, hadde Norge etter all sannsynlighet vunnet disse suverent alle disse årene).
Grøttumsbråten hadde dessuten gull på 18 km langrenn i 1928 og sølv på samme distanse i 1924, og bronse på femmila i 1924.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

malvolio skrev: tor feb 17, 2022 5:55 pm Johan Grøttumsbråten tok gull i kombinert både i 1928 og 1932 i tillegg til bronse i 1924. (Hadde det vært lagkonkurranser på den tiden, hadde Norge etter all sannsynlighet vunnet disse suverent alle disse årene).
Den var stygg! Tenk at jeg kunne glemme Johan Grøttumsbråten! :oops:

Ja det var tider det! I OL´ene før krigen var vel kombinertøvelsen som et slags sammendrag av hopp og langrenn jmf. Thorleif Haug som i 1924 vant både 18 km, 5-mila + kombinert- i tillegg til denne bronsen i hoppbakken som til slutt ble rettet opp til en 4.plass.

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Utrolig gledelig gullmedalje dette. Kanskje et at de mest opplagte og sikre norske gullene før OL, men med superstjerna ute på jeg innrømme at jeg ikke hadde store troa.

Erstatter Bjørnstad gjør jo en fantastisk konkurranse, og at Luraasen har utviklet slike langrennsferdigheter er jo spinnvillt. Veldig gledelig.

Ingen bombe med norske gull i kombinert, men at skulle stå igjen med 2 gull og 1 sølv uten at Riiber har tatt noen er en aldri så liten oddsbombe vil jeg mene…

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Det var ufattelig moro med den japanske bronsen. Bare se hvor glad de ble! Vi trengte de på pallen. Kjedelig med en heleuropeisk pall. Moro at japanerne også har suksess etter å ha hoppet så bra i så mange år. Nå får de det til i langrennssporet også :)

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Kenrojo skrev: tor feb 17, 2022 6:48 pm Utrolig gledelig gullmedalje dette. Kanskje et at de mest opplagte og sikre norske gullene før OL, men med superstjerna ute på jeg innrømme at jeg ikke hadde store troa.

Erstatter Bjørnstad gjør jo en fantastisk konkurranse, og at Luraasen har utviklet slike langrennsferdigheter er jo spinnvillt. Veldig gledelig.

Ingen bombe med norske gull i kombinert, men at skulle stå igjen med 2 gull og 1 sølv uten at Riiber har tatt noen er en aldri så liten oddsbombe vil jeg mene…
Er vel 2 gull og 2 sølv som er riktig? Først vant Graabak gull så vant Graabak gull og Oftebro sølv, så vant de gull i lagkonken.

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

TheBaseline skrev: tor feb 17, 2022 6:51 pm
Kenrojo skrev: tor feb 17, 2022 6:48 pm Utrolig gledelig gullmedalje dette. Kanskje et at de mest opplagte og sikre norske gullene før OL, men med superstjerna ute på jeg innrømme at jeg ikke hadde store troa.

Erstatter Bjørnstad gjør jo en fantastisk konkurranse, og at Luraasen har utviklet slike langrennsferdigheter er jo spinnvillt. Veldig gledelig.

Ingen bombe med norske gull i kombinert, men at skulle stå igjen med 2 gull og 1 sølv uten at Riiber har tatt noen er en aldri så liten oddsbombe vil jeg mene…
Er vel 2 gull og 2 sølv som er riktig? Først vant Graabak gull så vant Graabak gull og Oftebro sølv, så vant de gull i lagkonken.
2 gull og 2 sølv mente jeg selvsagt.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

TheBaseline skrev: tor feb 17, 2022 6:49 pm Det var ufattelig moro med den japanske bronsen. Bare se hvor glad de ble! Vi trengte de på pallen. Kjedelig med en heleuropeisk pall. Moro at japanerne også har suksess etter å ha hoppet så bra i så mange år. Nå får de det til i langrennssporet også :)
Spesielt artig at den 38 år gamle sliteren Nagai endelig fikk en medalje. Aldri gitt opp håpet, selv om han nesten alltid ender mellom 20 og 30. Akito Watabe fikk Gull i VM for 13 år siden, da Norohito Kobayashi med megagode ski overrumplet Magnus Moan i innspurten og favorittene USA rotet det bort da Bill Demong glente hvor startnummeret hans var :P

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «OL»