Langrenn: Lagsprint klassisk (16/2)

Svar
Armando71

Re: Langrenn: Lagsprint klassisk (16/2)

Legg inn av Armando71 »

Team Ingebrigtsen skrev: tor feb 17, 2022 6:06 am
oddvar_kjempebra skrev: ons feb 16, 2022 12:27 pm Kan se ut som du fikk rett, men du svarte jo også først etter at du fikk rett...
Det kan man si, samtidig er det ikke rakettforskning å vite at Valnes jevnt over har vært verdens nest beste på klassisk sprint over tid, samtidig som han har utviklet utholdenheten godt de siste par årene. Tar man det med seg inn i vurderingene, så er det ikke akkurat en overraskelse at han er god på klassisk teamsprint. En del har hengt seg for mye opp i at han ikke fikk toppresultat på sprint i fri teknikk, hvor han tross alt ikke er i nærheten av de samme resultatene som på klassisk.

Du traff godt på ditt tips før rennet, ingen tvil om det.

Det som gjorde mange av oss usikre var jo den individuelle sprinten og 15 km - der Valnes tross alt presterte dårligere enn det han har gjort i verdenscupen. Det var måten han rett og slett ble kjørt av i semifinalen som i hvert fall gjorde meg urolig.

Heldigvis svarte han på glitrende vis i går.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Neptun skrev: ons feb 16, 2022 6:02 pm
KongOlav2 skrev: ons feb 16, 2022 10:43 am Morsomt at Tyskland vant. Men nitrist for de norske jentene utenom Johaug. Jobben til Ole Morten Iversen bør ryke etter denne sesongen. Tok over i mai 2018 og siden den gang har Flugstad Østberg, Haga, Weng og Falla hatt klar fallende tendens og/eller treningssmeller. Det har vært en jevnt over nedadgående kurve og kulminerer med dette elendige OL-et for langrennsjentene.
Og Johaug trenes vel mest av Pål G Mikkelsplass. Ikke mye å rope hurra for av Iversen.
Nei, det er noe som ikke stemmer. Savnet av Østberg og Heidi er selvsagt enormt, men hvorfor greier de ikke få skikk på Østberg?
Det er det vanskelig å gi trenerne skylda for. Det er kun Østberg som kan ordne opp i sine problemer. Hadde det ikke vært for den omfattende helsekontrollen som langrennsløperne mp igjennom kunne det vært mye verre.

Armando71

Legg inn av Armando71 »

Uttaket til femmila er klar. Det norske laget er:

Klæbo, Holund, Krüger og Røthe.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Team Ingebrigtsen skrev: tor feb 17, 2022 10:12 am
oddvar_kjempebra skrev: tor feb 17, 2022 8:22 am Det er jeg enig i, men det var Valnes lite overbevisende prestasjon på 15 km, usikkerheten med høyden og de norske forberedelsene jeg mente gjorde at det var usikkerhet rundt ham.

Og det faktum at han møtte Bols og Niskanene på sin etappe.

Det er jo bare å se på Karlsson for å finne en som ikke får det til i høyden. Hun burde jo vært den nest beste i alle langløp i OL hvis vi skal se på forhistorien.
Nå har jo norske utholdenhetsutøvere en helt annen kompetanse på høyde enn svenskene. Her kan vi være på forskudd, Sverige vil få akkurat samme problemer med neste høydemesterskap i langrenn og skiskyting. Så er jeg enig angående Bolsj. Niskanen derimot er jo ganske langt fra en sprinter. Selv om teamsprint handler om utholdenhet, så er det jo klar fordel med raske muskelfibre som Niskanen ikke har.
Niskanen har OL-gull og OL-sølv på teamsprint så han har åpenbart noe i denne konkurransen å gjøre.
Dessuten er teamsprint en helt annen øvelse enn sprint. Det er en intervalløvelse og i så tunge løyper må man ha god O2-snapping.

Og poenget mitt var ikke hvem av Sverige og Norge som er best på høyde. Poenget mitt var at Valnes ikke så ut til å tåle høyde så godt (ref 15 km).

Dermed er argumentet om at han har vært god i klassisk sprint i lang tid mindre viktig. Karlsson hadde også vært god i "vanlig" langrenn over langtid. Men når høyde skaper problemer hjelper det ikke hva man har gjort tidligere.

Usikkerheten var altså om Valnes hadde problemer i høyden. Og når han var satt opp mot Bols og Niskanene (som jo ikke har problemer i høyden) ble han et usikkerhetsmoment.

Som heldigvis viste seg å ikke bli noe problem.

lund

Legg inn av lund »

Nevnte Niskanen reiser forresten hjem fra OL og går ikke femmilen, litt som ventet.

Myril

Legg inn av Myril »

Armando71 skrev: tor feb 17, 2022 11:29 am Uttaket til femmila er klar. Det norske laget er:

Klæbo, Holund, Krüger og Røthe.
Basert på hvordan det har gått med de andre som har hatt Covid, så ser det ikke spesielt lyst ut for Kruger.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Armando71 skrev: tor feb 17, 2022 11:29 am Uttaket til femmila er klar. Det norske laget er:

Klæbo, Holund, Krüger og Røthe.
Er Iversen i harnisk etter uttaket?

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

netrebske skrev: tor feb 17, 2022 1:24 pm
Armando71 skrev: tor feb 17, 2022 11:29 am Uttaket til femmila er klar. Det norske laget er:

Klæbo, Holund, Krüger og Røthe.
Er Iversen i harnisk etter uttaket?
Enda en som ikke har fått med seg grunnlaget på hvorfor Iversen reagerte etter vrakingen til 15 km? Forundrer meg ikke for å si det rett ut. Han ble vel i praksis lovd plass på 15 km av Nossum sammen med Valnes og Klæbo i forkant av OL. Når han da blir vraket under OL til denne distansen er det ikke vanskelig å skjønne at han reagerer og kaller det for et løftebrudd.
Når det er sagt så er jeg fullstendig enig i at han hverken burde gått hverken 15 km eller stafett. Den lovnaden kunne ikke Nossum stå inne for da det var 4 løpere som var bedre kvalifisert enn han og som fortjente plassen.

Hudsucker

Legg inn av Hudsucker »

Så finalen om igjen blant annet for å sjekke det jeg mente å se på direkten, nemlig at Terentjev har et kraftig skøytespark ut til siden i nedoverkjøringen på den fjerde etappen som kan se ut som et forsøk på å felle Klæbo. Og sånn ser det fortsatt ut, selv om det er umulig å være helt sikker (11.38 ut i løpet).

lund

Legg inn av lund »

Myril skrev: tor feb 17, 2022 1:22 pm
Armando71 skrev: tor feb 17, 2022 11:29 am Uttaket til femmila er klar. Det norske laget er:

Klæbo, Holund, Krüger og Røthe.
Basert på hvordan det har gått med de andre som har hatt Covid, så ser det ikke spesielt lyst ut for Kruger.
Er vel ikke rimelig å sammenligne dem med Kruger. De kom jo mer eller mindre direkte ut fra isolasjon og ut i konkurranse. Det vil jo ikke være tilfelle med Kruger. Han vil jo ha vært i løypene i en hel uke.

Armando71

Legg inn av Armando71 »

Hudsucker skrev: tor feb 17, 2022 1:52 pm Så finalen om igjen blant annet for å sjekke det jeg mente å se på direkten, nemlig at Terentjev har et kraftig skøytespark ut til siden i nedoverkjøringen på den fjerde etappen som kan se ut som et forsøk på å felle Klæbo. Og sånn ser det fortsatt ut, selv om det er umulig å være helt sikker (11.38 ut i løpet).
Husker jeg skvatt da jeg så det. Om det var en bevisst handling for å felle Klæbo, er vanskelig å si. Tror vel heller han er en «løs kanon» i felt som ikke helt har kontroll over egne ski og staver.

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Armando71 skrev: tor feb 17, 2022 11:29 am Uttaket til femmila er klar. Det norske laget er:

Klæbo, Holund, Krüger og Røthe.
Alt annet ville vært en sensasjon.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Kenrojo skrev: tor feb 17, 2022 7:08 pm
Armando71 skrev: tor feb 17, 2022 11:29 am Uttaket til femmila er klar. Det norske laget er:

Klæbo, Holund, Krüger og Røthe.
Alt annet ville vært en sensasjon.
Enig. Men hvem er reserve i tilfelle noen ikke blir klar? Her står det vel mellom Golberg og Iversen. Og da tenker jeg det er snakk om Golberg.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

Hudsucker skrev: tor feb 17, 2022 1:52 pm Så finalen om igjen blant annet for å sjekke det jeg mente å se på direkten, nemlig at Terentjev har et kraftig skøytespark ut til siden i nedoverkjøringen på den fjerde etappen som kan se ut som et forsøk på å felle Klæbo. Og sånn ser det fortsatt ut, selv om det er umulig å være helt sikker (11.38 ut i løpet).
I så fall følger han jo bare opp VM-tradisjonen fra Ustiugov på sprinten i 2019 og Bolshunov på 5-mila i 2021. Men Klæbo smyger seg alltid kattemykt unna.

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Et av mange «ekspertinnlegg» i forkant av laguttaket: «Valnes har så langt ikke vist noe som tyder på at han holder tre knallharde intervalldrag i disse løypene». Dette fra en debattant som mente man heller skulle gått med Holund!!!

Her er en annen perle, signert eksperten Bjørn Torgeir: «Hvem bør gå teamsprinten mener dere? Personlig ser jeg kun Golberg+Klæbo og Holund+Klæbo som reelle valg. Valnes er for svak. Vil aldri holde en teamsprint.» Bastant påstand må jeg si. Tro hva man tenker om egne uttalelser i dag? Hva i all verdens navn indikerte at Golberg ville være et bedre valg???

Jeremiah

Legg inn av Jeremiah »

Armando71 skrev: tor feb 17, 2022 5:45 pm
Hudsucker skrev: tor feb 17, 2022 1:52 pm Så finalen om igjen blant annet for å sjekke det jeg mente å se på direkten, nemlig at Terentjev har et kraftig skøytespark ut til siden i nedoverkjøringen på den fjerde etappen som kan se ut som et forsøk på å felle Klæbo. Og sånn ser det fortsatt ut, selv om det er umulig å være helt sikker (11.38 ut i løpet).
Husker jeg skvatt da jeg så det. Om det var en bevisst handling for å felle Klæbo, er vanskelig å si. Tror vel heller han er en «løs kanon» i felt som ikke helt har kontroll over egne ski og staver.
Han går veldig uryddig i felt, han var involvert i flere nestenulykker i både semifinalen og finalen.

Hudsucker

Legg inn av Hudsucker »

Kenrojo skrev: tor feb 17, 2022 8:42 pm Her er en annen perle, signert eksperten Bjørn Torgeir
Navnet bør kanskje få noen bjeller til å ringe, sånn ift. ekspertstatus?

Ellers synes jeg ikke man trenger være altfor hard med dem som tar feil i sine spådommer, de fleste av oss har vel også gjort det noen ganger. Helt greit å legge frem sine synspunkter uten av den grunn å skulle lynsjes for å ta feil. Det finnes noen rettshaverister her på forumet som knapt kan få nok av å løfte frem egen fortreffelighet og påpeke andres bommerter, og det er bare sånn passe sjarmerende.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Korgutt skrev: tor feb 17, 2022 1:49 pm
netrebske skrev: tor feb 17, 2022 1:24 pm
Armando71 skrev: tor feb 17, 2022 11:29 am Uttaket til femmila er klar. Det norske laget er:

Klæbo, Holund, Krüger og Røthe.
Er Iversen i harnisk etter uttaket?
Enda en som ikke har fått med seg grunnlaget på hvorfor Iversen reagerte etter vrakingen til 15 km? Forundrer meg ikke for å si det rett ut. Han ble vel i praksis lovd plass på 15 km av Nossum sammen med Valnes og Klæbo i forkant av OL. Når han da blir vraket under OL til denne distansen er det ikke vanskelig å skjønne at han reagerer og kaller det for et løftebrudd.
Når det er sagt så er jeg fullstendig enig i at han hverken burde gått hverken 15 km eller stafett. Den lovnaden kunne ikke Nossum stå inne for da det var 4 løpere som var bedre kvalifisert enn han og som fortjente plassen.
Joda har fått det med meg, men må jo få lov å spøke litt. ;)

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

netrebske skrev: tor feb 17, 2022 11:58 pm
Korgutt skrev: tor feb 17, 2022 1:49 pm
netrebske skrev: tor feb 17, 2022 1:24 pm

Er Iversen i harnisk etter uttaket?
Enda en som ikke har fått med seg grunnlaget på hvorfor Iversen reagerte etter vrakingen til 15 km? Forundrer meg ikke for å si det rett ut. Han ble vel i praksis lovd plass på 15 km av Nossum sammen med Valnes og Klæbo i forkant av OL. Når han da blir vraket under OL til denne distansen er det ikke vanskelig å skjønne at han reagerer og kaller det for et løftebrudd.
Når det er sagt så er jeg fullstendig enig i at han hverken burde gått hverken 15 km eller stafett. Den lovnaden kunne ikke Nossum stå inne for da det var 4 løpere som var bedre kvalifisert enn han og som fortjente plassen.
Joda har fått det med meg, men må jo få lov å spøke litt. ;)
Det skal du absolutt få lov til. Tar deg på ordet også. Men jeg tipper at det faktisk er noen her inne som mener at han sutret seg til plass på stafetten. Akkurat her er jeg ikke enig med de som måtte mene det.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Korgutt skrev: fre feb 18, 2022 12:04 am Men jeg tipper at det faktisk er noen her inne som mener at han sutret seg til plass på stafetten. Akkurat her er jeg ikke enig med de som måtte mene det.
Var i alle fall nok av dem i stafett-tråden :lol:
Snakket om å sende Emil Iversen + andre som ikke presterte som forventet til et fiktivt "Hotell Iversen" i Tibet elns....

...men "Iversen Overnatting" ligger jo som kjent på Sørkjosen :D https://www.letsbookhotel.com/no/norway ... tting.aspx

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Karlsson går ikke 3 mila. Svenskene stiller med Andersson, Kalla, Ribom og Sundling

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Sodajr skrev: fre feb 18, 2022 11:25 am Karlsson går ikke 3 mila. Svenskene stiller med Andersson, Kalla, Ribom og Sundling
Fornuftig. Karlsson bør dra hjem og heller prioritere rolig trening fremover. Resten av denne sesongen bør ikke ha særlig prioritet. Neste sesong og VM i Planica bør være neste mål.

Brukeravatar
Team Ingebrigtsen
Innlegg: 1081
Sted: Kongsberg

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Sodajr skrev: fre feb 18, 2022 11:25 am Karlsson går ikke 3 mila. Svenskene stiller med Andersson, Kalla, Ribom og Sundling
Vet ikke om det er kun artig, eller også litt tragisk at svenskene trodde de bare kunne sende henne til mesterskap på høy høyde nesten uten høydeforberedelser. Det er jo egentlig tragisk at noen kan bomme så sinnsykt mye med forberedelsene til hva som er det viktigste i sin idrett. Men siden det er Sverige vi snakker om, så gjør jeg et unntak og flirer av det...spesielt siden de kommer til å fortsette og fortsette og fortsette med å gjøre de samme tabbene så er det jo bare å riste på hodet og si at det er typisk svensk..

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «OL»