Barnehagetråden

Svar
Brukeravatar
Lilleborg
Innlegg: 1914

Barnehagetråden

Legg inn av Lilleborg »

Tenkte jeg skulle mekke en fellestråd hvis noen har tanker eller meninger om norske barnehager. Undertegnede er selv barnehagelærer og brenner for yrket mitt, så blir gjerne med på en debatt hvis det er noen som har spørsmål.

Brukeravatar
qbah
Innlegg: 3055

Legg inn av qbah »

Lilleborg skrev: ons jul 21, 2021 8:27 am Tenkte jeg skulle mekke en fellestråd hvis noen har tanker eller meninger om norske barnehager. Undertegnede er selv barnehagelærer og brenner for yrket mitt, så blir gjerne med på en debatt hvis det er noen som har spørsmål.

Så kjekt. I utgangspunktet vil jeg bare kjapt innom for å si at dere gjør en forbanna god jobb!

Når jeg først er her inne, hva er ditt standpunkt til kortere dager? Typ. slik det har/er under korona-pandemien. Slik at de ansatte følger barna hele dagen, i stedet for at det går et skift hvor de som går tidligskift drar hjem før barnehagen stenger og ikke følger samme barn hele dagen. Om du forstår hva jeg mener. Virker i media som at det er et ønske fra høyere hold å ha det slik, spørsmålet er om det praktisk lar seg gjøre. Foreldre har jo fortsatt like lange arbeidsdager.

Brukeravatar
Lilleborg
Innlegg: 1914

Legg inn av Lilleborg »

qbah skrev: ons jul 21, 2021 8:50 am Når jeg først er her inne, hva er ditt standpunkt til kortere dager?
Flere barnehager hadde ikke noe valg under det røde nivået, og måtte ha kortere dager. Erfaringene fra kortere dager tilsier at det blir bedre dager for barna med bedre oppfølging fra voksne da samtlige voksne er på jobb gjennom hele arbeidstiden.

Samtidig vet jeg at det ikke lar seg gjøre i en "vanlig" arbeidsdag, rett og slett pga foreldres arbeidstider.

Brukeravatar
qbah
Innlegg: 3055

Legg inn av qbah »

Lilleborg skrev: ons jul 21, 2021 9:07 am
qbah skrev: ons jul 21, 2021 8:50 am Når jeg først er her inne, hva er ditt standpunkt til kortere dager?
Flere barnehager hadde ikke noe valg under det røde nivået, og måtte ha kortere dager. Erfaringene fra kortere dager tilsier at det blir bedre dager for barna med bedre oppfølging fra voksne da samtlige voksne er på jobb gjennom hele arbeidstiden.

Samtidig vet jeg at det ikke lar seg gjøre i en "vanlig" arbeidsdag, rett og slett pga foreldres arbeidstider.

Det er det jeg mener. Og er klar over at det ble innført på grunn av røde nivåer og alt det. Jeg har erfart at det er en bra greie for barna at dagen blir slik. Mest mulig forutsigbarhet. Men jeg tror det er vanskelig å få til rent praktisk. Vi (de aller fleste) foreldre har jo fortsatt minst 8 timers arbeidsdager. Kanskje det kan funke med en slags SFO-ordning i barnehagen også, der de barna som ikke rekker å bli hentet til kortere dag kan være til foreldrene kommer.

Brukeravatar
Lilleborg
Innlegg: 1914

Legg inn av Lilleborg »

qbah skrev: ons jul 21, 2021 10:44 am Kanskje det kan funke med en slags SFO-ordning i barnehagen også, der de barna som ikke rekker å bli hentet til kortere dag kan være til foreldrene kommer.
Hadde ikke hatt noe å si. Det du beskriver her er hovedsakelig en vanlig barnehagedag.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Lilleborg skrev: ons jul 21, 2021 8:27 am Tenkte jeg skulle mekke en fellestråd hvis noen har tanker eller meninger om norske barnehager. Undertegnede er selv barnehagelærer og brenner for yrket mitt, så blir gjerne med på en debatt hvis det er noen som har spørsmål.
Dine tanker om private barnehager? for-profit? fra en barnehagelærer sitt perspektiv?

Brukeravatar
qbah
Innlegg: 3055

Legg inn av qbah »

Lilleborg skrev: ons jul 21, 2021 11:10 am
qbah skrev: ons jul 21, 2021 10:44 am Kanskje det kan funke med en slags SFO-ordning i barnehagen også, der de barna som ikke rekker å bli hentet til kortere dag kan være til foreldrene kommer.
Hadde ikke hatt noe å si. Det du beskriver her er hovedsakelig en vanlig barnehagedag.
Det hadde fort blitt det, ja. En ordning med kortere dager for barna i barnehagen kan med andre ord ikke gjennomføres med mindre arbeidsgivere og stat subsudierer foreldrene for kortere arbeidsdager på jobb. Not gonna happend.

Brukeravatar
Lilleborg
Innlegg: 1914

Legg inn av Lilleborg »

Canucks skrev: ons jul 21, 2021 11:18 am Dine tanker om private barnehager? for-profit? fra en barnehagelærer sitt perspektiv?
Jeg jobber i privat barnehage selv, i Kanvas som er en ideel stiftelse. Jeg har ikke så mange tanker om andre private barnehager, men jeg har jobbet i både privat og kommunal og av egen erfaring opplever jeg bedre vilkår for både barn og ansatte i privat, men det er selvfølgelig forskjell fra barnehage til barnehage også.

Brukeravatar
Lilleborg
Innlegg: 1914

Legg inn av Lilleborg »

qbah skrev: ons jul 21, 2021 11:24 amDet hadde fort blitt det, ja. En ordning med kortere dager for barna i barnehagen kan med andre ord ikke gjennomføres med mindre arbeidsgivere og stat subsudierer foreldrene for kortere arbeidsdager på jobb. Not gonna happend.
Det stemmer, og pdd er det da ikke nubbsjans for full voksendekning gjennom en hel barnehagedag. Per dags dato er vi nede i 5,5 timer i løpet av en arbeidsdag med full voksendekning, men dette tallet blir mindre på dager med planleggingstid, møter osv.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

qbah skrev: ons jul 21, 2021 8:50 am
Når jeg først er her inne, hva er ditt standpunkt til kortere dager?
Vil også bare slenge inn at en av de store svakhetene med dette er at tid ofte styrer dagene, spesielt på småbarnsavdelingene (skal ikke si det for sikkert på storebarn), noe som ofte førte til at det bare ble stressende å ha disse korte dagene.

Det ville selvfølgelig vært noe annerledes ved å gjennomføre dette utenom rødt nivå, men det er nok uansett ikke spesielt aktuelt uansett.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Canucks skrev: ons jul 21, 2021 11:18 am
Lilleborg skrev: ons jul 21, 2021 8:27 am Tenkte jeg skulle mekke en fellestråd hvis noen har tanker eller meninger om norske barnehager. Undertegnede er selv barnehagelærer og brenner for yrket mitt, så blir gjerne med på en debatt hvis det er noen som har spørsmål.
Dine tanker om private barnehager? for-profit? fra en barnehagelærer sitt perspektiv?
Dette med private vs. offentlige barnehager og profitt er jo et potensielt minefelt - sikkert mye fordi man fort kan bli veldig følelsesmessig engasjert når det handler om hvordan man tar vare på barn.

På generell basis kan jeg jo si at for meg så skurrer det litt om man driver privat barnehage og tar ut enorme summer i profitt, kanskje særlig om man samtidig mottar stats-støtte for driften. Så må det sies at en slik fremstilling nok er tendensiøst, og at det ikke er så enkelt å skille snørr og barter. På den ene siden tenker jeg det må være lov å tjene penger også på drift av barnehager, på den andre siden skal ikke den inntjening gå på bekostning av barna, og midler man evnt kunne bruke på turer, utstyr, mat, prosjekter, høyere lønn for å tiltrekke seg kompetente ansatte, etc. Akkurat hvor den linjen går vil helt sikkert variere fra barnehage til barnehage, men jeg tenker også at dette er en viktig debatt vi må ta, siden den tross alt handler om forvaltning av den viktigste ressursen vi har - barna våre.

Dét sagt, så har vi begge barna våre selv i en privat barnehage og er overmåte fornøyd med både de ansatte der og barnehagedagen til barna våre. Jeg er full av beundring over hvor engasjerte, kompetente, varme og tålmodige de ansatte i barnehagen er. På mange måter skulle jeg heller ønske at eldstedatteren min fikk enda et år i barnehagen, enn at hun begynte på skolen nå denne høsten.

Som en anektdote kan jeg jo nevne at vi har vært igjennom en del omkalfatring der jeg jobber, både det siste året og forut for dette. Som mellomleder i staten er det mye som berøres av covid og diverse ostehøvelkutt, og derfor mye opplæring i diverse idéer innenfor new public managment og annet tankegods. Jeg har med en viss glede sammenlignet opplæringsmateriellet vi får på jobben, med hvordan de lærer bort ting i barnehagen, og syns det er artig å se at sønnen min på 3 og datteren min på 5 tas mye mer på alvor enn det vi høyt utdannede, voksne mennesker på arbeidsplassen min gjør. Det at barn møtes på likefot, tas på alvor og møtes med åpenhet, respekt og nysgjerrighet synes jeg er uvurderlig - og får meg i samme stund til å gremmes over hvordan kurs og opplæring gjennomføres på min jobb.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Jeg ser ikke helt hva man skal med private barnehager all den tid de finansieres på samme måte som offentlige med tilskudd fra det offentlige pluss foreldrebetaling. jeg ser virkelig ikke hvorfor de skal behandles annerledes enn skoler.

Har man en barnehage med et helt annet pedagogisk utgangspunkt a'la Montessori eller Steiner så er det en annen sak.

Jeg har ikke noe i mot at folk tjener penger på barnehagedrift om dette er penger som kommer utelukkende fra foreldrebetaling og om noen finner et velstående nok publikum til dette så lykke til, men hvorfor skattepenger skal betale private for noe som kommunen uansett driver med ser jeg liten hensikt i.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Everenga skrev: tir jul 27, 2021 12:50 pm Jeg ser ikke helt hva man skal med private barnehager all den tid de finansieres på samme måte som offentlige med tilskudd fra det offentlige pluss foreldrebetaling. jeg ser virkelig ikke hvorfor de skal behandles annerledes enn skoler.
Det var jo private barnehager som gjorde at SV kunne skryte av å få til "full barnehagedekning".

Personlig så foretrekker jeg som ansatt i barnehage å jobbe i det private av flere årsaker, og jeg merker at det er flere fra både studietid og arbeidsliv som gjør det samme.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Chromeback skrev: tir jul 27, 2021 4:05 pm
Everenga skrev: tir jul 27, 2021 12:50 pm Jeg ser ikke helt hva man skal med private barnehager all den tid de finansieres på samme måte som offentlige med tilskudd fra det offentlige pluss foreldrebetaling. jeg ser virkelig ikke hvorfor de skal behandles annerledes enn skoler.
Det var jo private barnehager som gjorde at SV kunne skryte av å få til "full barnehagedekning".

Personlig så foretrekker jeg som ansatt i barnehage å jobbe i det private av flere årsaker, og jeg merker at det er flere fra både studietid og arbeidsliv som gjør det samme.
Jada jeg er klar over rollen private barnehager hadde i oppfyllelsen av barnehageløftet, men det var jo fordi man valgte den ruta. Man kunne ha hevet pengene etter offentlige barnehager om det var det man ville. Jeg har ikke veldig sterke synspunkter på saken, jeg er bare i stuss på hvorfor barnehager ikke behandles som skoler. Det samme gjelder egentlig opptaksområde men det blir en annen debatt.

Når det gjelder arbeidsforhold o.l. har du som barnehageansatt selvfølgelig mye mer innsikt enn meg så den skal jeg ikke begi meg ut på :D

MadBum

Legg inn av MadBum »

Begynner på jobb igjen mandag etter tre uker ferie. Blir tungt! Et lite lyspunkt er at vi er bare 14 av 23 barn første uken.

8-)

Brukeravatar
Lilleborg
Innlegg: 1914

Legg inn av Lilleborg »

Første arbeidsdag i morgen for undertegnede etter fire deilige uker med sommerferie. Rolig start med få barn, men det beste med oppstarten er at vi er på grønt nivå for første gang siden mars 2020. Det vil si "vanlig" barnehage.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Kan vi dra inn SFO i denne diskusjonen også, eller er det ryddigere med en egen tråd?

Min eldste jente begynner på SFO nå til uken, og stort sett alle vi har snakket med har er negativt inntrykk av SFO. En ting er prisen, at det skal koste det samme bhg selv om det mest er et ettermiddagstilbud, men de aller, aller fleste jeg har snakket med omtaler SFO mest som oppbevaring av barn, der de ser på Netflix og spiser brødskive eller Toro Tomatsuppe hvis de er heldige.

Hva er grunnen til at det er et såpass kvalitetssprik mellom barnehage og SFO? Hva er deres egne erfaringer med SFO?

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

palimpsest skrev: søn aug 01, 2021 10:03 am Kan vi dra inn SFO i denne diskusjonen også, eller er det ryddigere med en egen tråd?

Min eldste jente begynner på SFO nå til uken, og stort sett alle vi har snakket med har er negativt inntrykk av SFO. En ting er prisen, at det skal koste det samme bhg selv om det mest er et ettermiddagstilbud, men de aller, aller fleste jeg har snakket med omtaler SFO mest som oppbevaring av barn, der de ser på Netflix og spiser brødskive eller Toro Tomatsuppe hvis de er heldige.

Hva er grunnen til at det er et såpass kvalitetssprik mellom barnehage og SFO? Hva er deres egne erfaringer med SFO?
Her skal jeg gå ut på veldig tynn is, men jeg har inntrykket av at AKS, eller SFO som det het tidligere (det gjør det kanskje enkelte steder fortsatt), ofte sliter med mye av det samme som vi i barnehagen sliter med. Antall barn og voksne blir gjerne veldig skeivfordelt, så ut i fra det jeg har hørt, så er det ofte at man bare plasserer voksne i forskjellige rom med ulike aktiviteter og så går barn fra rom til rom.

Mitt lille inntrykk er også ofte at det er studenter eller andre uten utdannelse som også jobber der, som kanskje ikke helt er sikre nok på hva man kan gjøre for å bedre situasjonen. Men ikke ta dette 100% for god fisk, dette er kun mitt inntrykk ut i fra hva jeg har hørt.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Chromeback skrev: søn aug 01, 2021 11:46 pm
palimpsest skrev: søn aug 01, 2021 10:03 am Kan vi dra inn SFO i denne diskusjonen også, eller er det ryddigere med en egen tråd?

Min eldste jente begynner på SFO nå til uken, og stort sett alle vi har snakket med har er negativt inntrykk av SFO. En ting er prisen, at det skal koste det samme bhg selv om det mest er et ettermiddagstilbud, men de aller, aller fleste jeg har snakket med omtaler SFO mest som oppbevaring av barn, der de ser på Netflix og spiser brødskive eller Toro Tomatsuppe hvis de er heldige.

Hva er grunnen til at det er et såpass kvalitetssprik mellom barnehage og SFO? Hva er deres egne erfaringer med SFO?
Her skal jeg gå ut på veldig tynn is, men jeg har inntrykket av at AKS, eller SFO som det het tidligere (det gjør det kanskje enkelte steder fortsatt), ofte sliter med mye av det samme som vi i barnehagen sliter med. Antall barn og voksne blir gjerne veldig skeivfordelt, så ut i fra det jeg har hørt, så er det ofte at man bare plasserer voksne i forskjellige rom med ulike aktiviteter og så går barn fra rom til rom.

Mitt lille inntrykk er også ofte at det er studenter eller andre uten utdannelse som også jobber der, som kanskje ikke helt er sikre nok på hva man kan gjøre for å bedre situasjonen. Men ikke ta dette 100% for god fisk, dette er kun mitt inntrykk ut i fra hva jeg har hørt.
AKS er vel det det heter i Oslo-skolen - i resten av landet heter det vel SFO fremdeles?

Akkurat det siste der gjelder jo barnehage også, i hvert fall der jeg har hatt ungene mine. Relativt ofte vikarer som er inne og jobber, som er studenter eller uten særlig mye relevant utdannelse. Nesten uten unntak er mitt inntrykk at disse gjør en kjempejobb, men det henger vel sammen med de som jobber der ellers og at man har en tydelig rolle- og ansvarsfordeling.

Har et inntrykk av at barnehager de siste årene har gått igjennom en kvalitetsheving som ikke helt har nådd SFO ennå, og det er vel kanskje da naturlig at barnehager tiltrekkes seg mer ambisiøse og dedikerte ansatte enn SFO. Lønnen er vel kanskje høyere i barnehage nå også, enn for en ansatt ved SFO? SFO har vel heller ikke en ped.norm på samme måte som barnehagene? Men her er jeg litt på tynn is jeg også.

Storesøster begynner i hvert fall på SO i morgen, og der lillebror fikk et lite hefte fra barnehagen før han begynte, med bilde og navn på ansatte, informasjon om barnehagedagen, måltider etc har vi fått absolutt null informasjon fra SFO, bortsett fra en e-post om at de hadde oppgitt feil startdato i informasjonsskrivet (som vi ikke har fått).

kibby

Legg inn av kibby »

Lilleborg skrev: ons jul 21, 2021 8:27 am Tenkte jeg skulle mekke en fellestråd hvis noen har tanker eller meninger om norske barnehager. Undertegnede er selv barnehagelærer og brenner for yrket mitt, så blir gjerne med på en debatt hvis det er noen som har spørsmål.
Setter pris på tråden! Er selv barnehagelærer (førskolelærer) i bunn! ;)

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

palimpsest skrev: man aug 02, 2021 10:23 am
Akkurat det siste der gjelder jo barnehage også, i hvert fall der jeg har hatt ungene mine. Relativt ofte vikarer som er inne og jobber, som er studenter eller uten særlig mye relevant utdannelse. Nesten uten unntak er mitt inntrykk at disse gjør en kjempejobb, men det henger vel sammen med de som jobber der ellers og at man har en tydelig rolle- og ansvarsfordeling.

Har et inntrykk av at barnehager de siste årene har gått igjennom en kvalitetsheving som ikke helt har nådd SFO ennå, og det er vel kanskje da naturlig at barnehager tiltrekkes seg mer ambisiøse og dedikerte ansatte enn SFO. Lønnen er vel kanskje høyere i barnehage nå også, enn for en ansatt ved SFO? SFO har vel heller ikke en ped.norm på samme måte som barnehagene? Men her er jeg litt på tynn is jeg også.
Ja, dette med rolle- og ansvarsfordeling er ett viktig poeng, fant ikke noen gode måter å formulere det på uten at det hørtes ut som jeg rakket ned på de som jobbet der, og det ønsker jeg jo ikke med tanke på hvor lite jeg kan om den jobben. Men opplevd at blant annet studenter står som ansvarlig leder for AKS/SFO, og det er jo ikke sånn det burde være. Som da igjen henger sammen med kvalitetshevningen som du er inne på.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Beklager at jeg kupper tråden litt nå, men må rett og slett blåse ut litt. Første møte med SFO unnagjort for vår del, og jeg måtte virkelig grave i meg selv for ikke å la mitt negative inntrykk smitte over på ungen, for det var en skuffende og til dels provoserende affære.

Da vi kom var det ingen av de ansatte som hilste, verken på oss voksne eller på barna. Datteren min hadde de "glemt" å ordne plass til. Man skulle kanskje trodd at det ville vært naturlig for en ansatt i den situasjon å sette seg på huk og si til ungen at det var dumt, men at det løser vi, det går bra, men vi ble møtt med knapt et skuldertrekk. Vi måtte selv rydde unna plass i en krok der de hadde gjenglemt tøy, så hun også fikk et sted å sitte og ha klærne sine.

Siden vi ikke hadde fått noen beskjed om oppmøtetid på forhånd rant det jo jevnt inn med foreldre og unger, med den følgen at de måtte flytte tidspunkt og morgensamling. Problemet da var at det informerte de ansatte ingen andre enn hverandre om, som ga hele samlingen et visst kaotisk preg. Da de voksne skulle introduseres for barna var det bare to av fire som var der. Ikke noe problem for barna fikk vite navnet på dem, og at de "nok var rundt her et sted".

Da de spiste matpakke satt én de fire voksne seg ned sammen med barna, resten stod med armene i kors borte ved kjøkkenbenken. Etter hvert som flere av barna rakte opp hendene for å spørre om ting, kom de ikke bort for å svare, men ble stående ved benken et stykke unna og svare derfra. Da de skulle ut etter lunsjen var det ingen til stede når de skulle kle på seg, ingen informasjon om de skulle gå ut samlet eller ikke, så alle ungene sprang hulter til bulter ned trappene og ut, uten at noen voksne fulgte med dem.

Jeg skal virkelige prøve å ikke la det elendige førsteinntrykket mitt overskygge min videre holdning til SFO, og i hvert fall ikke overføre det til datteren min, men jeg ble utrolig overrasket og skuffet over forskjellen mellom det vi opplevde idag, og hvordan det var i barnehagen. Det er Karsten Warholm mot en vaskemaskin på 400m hekk.

Everenga

Legg inn av Everenga »

palimpsest skrev: tir aug 03, 2021 1:15 pm Beklager at jeg kupper tråden litt nå, men må rett og slett blåse ut litt. Første møte med SFO unnagjort for vår del, og jeg måtte virkelig grave i meg selv for ikke å la mitt negative inntrykk smitte over på ungen, for det var en skuffende og til dels provoserende affære.

Da vi kom var det ingen av de ansatte som hilste, verken på oss voksne eller på barna. Datteren min hadde de "glemt" å ordne plass til. Man skulle kanskje trodd at det ville vært naturlig for en ansatt i den situasjon å sette seg på huk og si til ungen at det var dumt, men at det løser vi, det går bra, men vi ble møtt med knapt et skuldertrekk. Vi måtte selv rydde unna plass i en krok der de hadde gjenglemt tøy, så hun også fikk et sted å sitte og ha klærne sine.

Siden vi ikke hadde fått noen beskjed om oppmøtetid på forhånd rant det jo jevnt inn med foreldre og unger, med den følgen at de måtte flytte tidspunkt og morgensamling. Problemet da var at det informerte de ansatte ingen andre enn hverandre om, som ga hele samlingen et visst kaotisk preg. Da de voksne skulle introduseres for barna var det bare to av fire som var der. Ikke noe problem for barna fikk vite navnet på dem, og at de "nok var rundt her et sted".

Da de spiste matpakke satt én de fire voksne seg ned sammen med barna, resten stod med armene i kors borte ved kjøkkenbenken. Etter hvert som flere av barna rakte opp hendene for å spørre om ting, kom de ikke bort for å svare, men ble stående ved benken et stykke unna og svare derfra. Da de skulle ut etter lunsjen var det ingen til stede når de skulle kle på seg, ingen informasjon om de skulle gå ut samlet eller ikke, så alle ungene sprang hulter til bulter ned trappene og ut, uten at noen voksne fulgte med dem.

Jeg skal virkelige prøve å ikke la det elendige førsteinntrykket mitt overskygge min videre holdning til SFO, og i hvert fall ikke overføre det til datteren min, men jeg ble utrolig overrasket og skuffet over forskjellen mellom det vi opplevde idag, og hvordan det var i barnehagen. Det er Karsten Warholm mot en vaskemaskin på 400m hekk.
Det må ha vært en veldig kjip opplevelse. Det kan virke som en del skoler ikke skjønner at den egentlige store dagen for mange førsteklassinger er første dagen på AKS/ SFO. En 6åring har i sitt hode gjerne begynt på skolen i det man har begynt på AKS/SFO. Min egen 6 åring hadde i hvertfall det da han begynte i går. Må si jeg ble imponert av organiseringen der de ringte oss før ferien for å gi oppstartstidspunkt. Vi fikk kl. 10.00 og de hadde da også tre andre og slik gjorde de hver halve time så vidt jeg skjønte. Det gjorde at man ble introdusert for de voksne og en ganske liten mengde andre barn på en gang. De hadde også timet barn fra samme klasse sammen (det er tre paraleller her.) Poden var i hvertfall happy da jeg kom for å hente. Tenkte jeg skulle være hyggelig og hente ham litt tidlig, men fikk beskjed av junior om at han ikke hadde fullført navneskiltet så om jeg kunne komme igjen om litt var det fint :P

Lurer på om det kan være en forskjell mellom Oslos AKS og SFO som det er rundt om i landet. Det er et ganske stort faglig tilbud innenfor AKS med forskjellige kurs i engelsk, forming, film, tegneserietegning i tillegg til at man har alliert seg med idrettslaget og korpset slik at de kan ha øving i AKStiden når de kommer skikkelig i gang. Oslo har lagt en del penger i AKS, mulig de får noe mer igjen.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Chromeback skrev: man aug 02, 2021 4:58 pm

Ja, dette med rolle- og ansvarsfordeling er ett viktig poeng, fant ikke noen gode måter å formulere det på uten at det hørtes ut som jeg rakket ned på de som jobbet der, og det ønsker jeg jo ikke med tanke på hvor lite jeg kan om den jobben. Men opplevd at blant annet studenter står som ansvarlig leder for AKS/SFO, og det er jo ikke sånn det burde være. Som da igjen henger sammen med kvalitetshevningen som du er inne på.
Vet at de skolene jeg har kjennskap til i Oslo prøver så godt de kan å dekke inn AKS personalet med barne og ungdomsarbeidere og at det er formalkrav om minst dette for baseledere. Det er gjerne de samme som er klasseassistenter på dagtid også. I Oslo er det gjennomgående et problem i barnehager at assistenter ofte snakker noe dårligere norsk enn man skulle ønske, det har jeg sett lite til på AKS. Nå vet jeg at det tas skritt rundt assistentenes norskferdigheter og at man nå stiller krav om minst betsått trinn 3 eksamen for jobb i Oslobarnehager.

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

Er det noen her som har fått barn etter 1 desember (?) og stått uten barnehageplass?

Everenga

Legg inn av Everenga »

Gloriana skrev: tor aug 05, 2021 7:10 pm Er det noen her som har fått barn etter 1 desember (?) og stått uten barnehageplass?
Jupp i 2018 fikk vi nummer 2 den 5 desember. Klønete og endte med at min kone måtte ta permisjon uten lønn men med kontantstøtte i perioden 2 januar 2020-1 mars 2020 da vi fikk plass i barnehage. Vi var heldige som fikk plassen for som du sikert vet siden du stiller spørsmålet hadde vi ikke krav på plass før august 2020. Dette var i Oslo og i barnehagen der eldstemann gikk fra før så vi hadde prioritet. Vet ikke hvor vanskelig dette er ellers i landet eller hvis man ikke allerede har søskenprioritet.

Hvilken rasjonalitet som ligger bak at opptaksåret går fra desember til november i stedet for januar til desember må noen andre svare på for jeg begriper det ikke.

Brukeravatar
qbah
Innlegg: 3055

Legg inn av qbah »

Everenga skrev: tir aug 03, 2021 1:26 pm
palimpsest skrev: tir aug 03, 2021 1:15 pm Beklager at jeg kupper tråden litt nå, men må rett og slett blåse ut litt. Første møte med SFO unnagjort for vår del, og jeg måtte virkelig grave i meg selv for ikke å la mitt negative inntrykk smitte over på ungen, for det var en skuffende og til dels provoserende affære.

Da vi kom var det ingen av de ansatte som hilste, verken på oss voksne eller på barna. Datteren min hadde de "glemt" å ordne plass til. Man skulle kanskje trodd at det ville vært naturlig for en ansatt i den situasjon å sette seg på huk og si til ungen at det var dumt, men at det løser vi, det går bra, men vi ble møtt med knapt et skuldertrekk. Vi måtte selv rydde unna plass i en krok der de hadde gjenglemt tøy, så hun også fikk et sted å sitte og ha klærne sine.

Siden vi ikke hadde fått noen beskjed om oppmøtetid på forhånd rant det jo jevnt inn med foreldre og unger, med den følgen at de måtte flytte tidspunkt og morgensamling. Problemet da var at det informerte de ansatte ingen andre enn hverandre om, som ga hele samlingen et visst kaotisk preg. Da de voksne skulle introduseres for barna var det bare to av fire som var der. Ikke noe problem for barna fikk vite navnet på dem, og at de "nok var rundt her et sted".

Da de spiste matpakke satt én de fire voksne seg ned sammen med barna, resten stod med armene i kors borte ved kjøkkenbenken. Etter hvert som flere av barna rakte opp hendene for å spørre om ting, kom de ikke bort for å svare, men ble stående ved benken et stykke unna og svare derfra. Da de skulle ut etter lunsjen var det ingen til stede når de skulle kle på seg, ingen informasjon om de skulle gå ut samlet eller ikke, så alle ungene sprang hulter til bulter ned trappene og ut, uten at noen voksne fulgte med dem.

Jeg skal virkelige prøve å ikke la det elendige førsteinntrykket mitt overskygge min videre holdning til SFO, og i hvert fall ikke overføre det til datteren min, men jeg ble utrolig overrasket og skuffet over forskjellen mellom det vi opplevde idag, og hvordan det var i barnehagen. Det er Karsten Warholm mot en vaskemaskin på 400m hekk.
Det må ha vært en veldig kjip opplevelse. Det kan virke som en del skoler ikke skjønner at den egentlige store dagen for mange førsteklassinger er første dagen på AKS/ SFO. En 6åring har i sitt hode gjerne begynt på skolen i det man har begynt på AKS/SFO. Min egen 6 åring hadde i hvertfall det da han begynte i går. Må si jeg ble imponert av organiseringen der de ringte oss før ferien for å gi oppstartstidspunkt. Vi fikk kl. 10.00 og de hadde da også tre andre og slik gjorde de hver halve time så vidt jeg skjønte. Det gjorde at man ble introdusert for de voksne og en ganske liten mengde andre barn på en gang. De hadde også timet barn fra samme klasse sammen (det er tre paraleller her.) Poden var i hvertfall happy da jeg kom for å hente. Tenkte jeg skulle være hyggelig og hente ham litt tidlig, men fikk beskjed av junior om at han ikke hadde fullført navneskiltet så om jeg kunne komme igjen om litt var det fint :P

Lurer på om det kan være en forskjell mellom Oslos AKS og SFO som det er rundt om i landet. Det er et ganske stort faglig tilbud innenfor AKS med forskjellige kurs i engelsk, forming, film, tegneserietegning i tillegg til at man har alliert seg med idrettslaget og korpset slik at de kan ha øving i AKStiden når de kommer skikkelig i gang. Oslo har lagt en del penger i AKS, mulig de får noe mer igjen.

Hvilke folk er det som jobber på SFO, egentlig? Er det lærere som tar på seg ekstrajobb, eller jobber kun på SFO eller er det random folk uten pedagogisk utdanning som blir satt der?

Everenga

Legg inn av Everenga »

qbah skrev: lør aug 14, 2021 1:43 am
Everenga skrev: tir aug 03, 2021 1:26 pm
palimpsest skrev: tir aug 03, 2021 1:15 pm Beklager at jeg kupper tråden litt nå, men må rett og slett blåse ut litt. Første møte med SFO unnagjort for vår del, og jeg måtte virkelig grave i meg selv for ikke å la mitt negative inntrykk smitte over på ungen, for det var en skuffende og til dels provoserende affære.

Da vi kom var det ingen av de ansatte som hilste, verken på oss voksne eller på barna. Datteren min hadde de "glemt" å ordne plass til. Man skulle kanskje trodd at det ville vært naturlig for en ansatt i den situasjon å sette seg på huk og si til ungen at det var dumt, men at det løser vi, det går bra, men vi ble møtt med knapt et skuldertrekk. Vi måtte selv rydde unna plass i en krok der de hadde gjenglemt tøy, så hun også fikk et sted å sitte og ha klærne sine.

Siden vi ikke hadde fått noen beskjed om oppmøtetid på forhånd rant det jo jevnt inn med foreldre og unger, med den følgen at de måtte flytte tidspunkt og morgensamling. Problemet da var at det informerte de ansatte ingen andre enn hverandre om, som ga hele samlingen et visst kaotisk preg. Da de voksne skulle introduseres for barna var det bare to av fire som var der. Ikke noe problem for barna fikk vite navnet på dem, og at de "nok var rundt her et sted".

Da de spiste matpakke satt én de fire voksne seg ned sammen med barna, resten stod med armene i kors borte ved kjøkkenbenken. Etter hvert som flere av barna rakte opp hendene for å spørre om ting, kom de ikke bort for å svare, men ble stående ved benken et stykke unna og svare derfra. Da de skulle ut etter lunsjen var det ingen til stede når de skulle kle på seg, ingen informasjon om de skulle gå ut samlet eller ikke, så alle ungene sprang hulter til bulter ned trappene og ut, uten at noen voksne fulgte med dem.

Jeg skal virkelige prøve å ikke la det elendige førsteinntrykket mitt overskygge min videre holdning til SFO, og i hvert fall ikke overføre det til datteren min, men jeg ble utrolig overrasket og skuffet over forskjellen mellom det vi opplevde idag, og hvordan det var i barnehagen. Det er Karsten Warholm mot en vaskemaskin på 400m hekk.
Det må ha vært en veldig kjip opplevelse. Det kan virke som en del skoler ikke skjønner at den egentlige store dagen for mange førsteklassinger er første dagen på AKS/ SFO. En 6åring har i sitt hode gjerne begynt på skolen i det man har begynt på AKS/SFO. Min egen 6 åring hadde i hvertfall det da han begynte i går. Må si jeg ble imponert av organiseringen der de ringte oss før ferien for å gi oppstartstidspunkt. Vi fikk kl. 10.00 og de hadde da også tre andre og slik gjorde de hver halve time så vidt jeg skjønte. Det gjorde at man ble introdusert for de voksne og en ganske liten mengde andre barn på en gang. De hadde også timet barn fra samme klasse sammen (det er tre paraleller her.) Poden var i hvertfall happy da jeg kom for å hente. Tenkte jeg skulle være hyggelig og hente ham litt tidlig, men fikk beskjed av junior om at han ikke hadde fullført navneskiltet så om jeg kunne komme igjen om litt var det fint :P

Lurer på om det kan være en forskjell mellom Oslos AKS og SFO som det er rundt om i landet. Det er et ganske stort faglig tilbud innenfor AKS med forskjellige kurs i engelsk, forming, film, tegneserietegning i tillegg til at man har alliert seg med idrettslaget og korpset slik at de kan ha øving i AKStiden når de kommer skikkelig i gang. Oslo har lagt en del penger i AKS, mulig de får noe mer igjen.

Hvilke folk er det som jobber på SFO, egentlig? Er det lærere som tar på seg ekstrajobb, eller jobber kun på SFO eller er det random folk uten pedagogisk utdanning som blir satt der?
Vet ikke hvordan det er i landet forøvrig men i Oslo heter det Aktivitetsskole (AKS) og man har fagkurs i stedet for bare oppbevaring. De ansetter i dag lærerstudenter eller folk med fagbrev som Barn og Ungdomsarbeider. Men historisk har det vært stort sett alle med rent rulleblad så det er sikkert en del igjen fra denne tiden.

Brukeravatar
Lilleborg
Innlegg: 1914

Legg inn av Lilleborg »

Tenkte jeg skulle dytte denne tråden til topp igjen ved å skrive litt om hvor lite imponert jeg er over kunnskapsminister Guro Melby.

Før sommeren lanserte Melby en målsetning om 50 prosent barnehagelærere før 2025. Hun snakket i store bokstaver om videreutdanning for de som allerede jobber i barnehagene og viktigheten av å ha mennesker i barnehagene med relevant utdanning.

Det hun derimot ignorerer totalt er det stort sett alle som jobber i barnehagene i Norge skriker høyest om, og det er økt bemanning i barnehagene. Bemanningsnormen som eksisterer i dag (3 barn per voksen for barn under 3 år og 6 barn per voksen for barn over 3 år) er ikke god nok. Vi behøver rett og slett flere par med hender i barnehagene. Vi behøver flere folk.

Jeg kan ta min egen barnehage som et utgangspunkt:

Barnehagen jeg jobber i har en åpningstid på 47,5t i uken. Åpent fra 0730 til 1700. På avdelingen min har vi 18 barn og 3 voksne. Undertegnede er banehagelærer, og jeg jobber sammen med en barne-og ungdomsarbeider og en medarbeider.

Men: på avdelingen min er vi kun full bemanning 23,5t. Det er med andre ord under halvparten av tiden barnehagen er åpen. Det sier seg selv at det ikke er godt nok.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Lilleborg skrev: søn aug 22, 2021 12:04 pm Tenkte jeg skulle dytte denne tråden til topp igjen ved å skrive litt om hvor lite imponert jeg er over kunnskapsminister Guro Melby.

Før sommeren lanserte Melby en målsetning om 50 prosent barnehagelærere før 2025. Hun snakket i store bokstaver om videreutdanning for de som allerede jobber i barnehagene og viktigheten av å ha mennesker i barnehagene med relevant utdanning.

Det hun derimot ignorerer totalt er det stort sett alle som jobber i barnehagene i Norge skriker høyest om, og det er økt bemanning i barnehagene. Bemanningsnormen som eksisterer i dag (3 barn per voksen for barn under 3 år og 6 barn per voksen for barn over 3 år) er ikke god nok. Vi behøver rett og slett flere par med hender i barnehagene. Vi behøver flere folk.

Jeg kan ta min egen barnehage som et utgangspunkt:

Barnehagen jeg jobber i har en åpningstid på 47,5t i uken. Åpent fra 0730 til 1700. På avdelingen min har vi 18 barn og 3 voksne. Undertegnede er banehagelærer, og jeg jobber sammen med en barne-og ungdomsarbeider og en medarbeider.

Men: på avdelingen min er vi kun full bemanning 23,5t. Det er med andre ord under halvparten av tiden barnehagen er åpen. Det sier seg selv at det ikke er godt nok.
Halleluja. Generelt lite imponert over Melby i denne stillingen, men dette er noe som irriterer mest ja.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Foreldre og Barn»