Færre remispartier - hvordan?

Svar
FjodorDVD

Færre remispartier - hvordan?

Legg inn av FjodorDVD »

AlphaZero vet svaret. Denne autonome hybridhjernen påstår at om bøndene alltid kunne flytte 2 hopp ville remisfrekvensen gå ned.

https://www.tu.no/artikler/alphazero-fa ... akk/517113

Mulig det, men den ideen støtter ikke jeg.

Allikevel, har du et bedre forslag? Og er det forresten ett problem? Jeg synes det er et problem med avtalt spill for remis i konkurranser.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Avtalte remiser er det verste. Karjakin og Mamedyarov er kroniske på det når de møter hverandre. Den eneste løsningen, tenker jeg, er å ikke invitere spillere som ofte spiller korte remiser.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Remis er noe dritt, enig

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Champion Chess Touren som starter i morgen skal ha poeng som i fotball. Og en cash bonus for parti seier. Liker førstnevnte virkemiddel.

Brukeravatar
Jaauda
Innlegg: 1917

Legg inn av Jaauda »

FjodorDVD skrev: fre feb 18, 2022 9:03 pm Champion Chess Touren som starter i morgen skal ha poeng som i fotball. Og en cash bonus for parti seier. Liker førstnevnte virkemiddel.
Enig. Øk belønningen for seier. Burde hjelpe.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Jaauda skrev: fre feb 18, 2022 9:05 pm
FjodorDVD skrev: fre feb 18, 2022 9:03 pm Champion Chess Touren som starter i morgen skal ha poeng som i fotball. Og en cash bonus for parti seier. Liker førstnevnte virkemiddel.
Enig. Øk belønningen for seier. Burde hjelpe.
Nå tjener jo de beste ganske godt fra før, så spørs om akkurat det er motivasjon nok. Blir i hvert fall spennende å se om vi får færre remiser. Sånn i første omgang mener jeg typer som Nakamura og Radjabov ikke burde få flere invitasjoner. Nakamura er dessverre et så stort navn på nett at han alltid vil være velkommen.

Brukeravatar
Artaxerxes
Innlegg: 1868
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Artaxerxes »

Den enkleste måten å sørge for flere avgjorte partier på er å endre reglene slik at du taper hvis du ikke kan gjøre lovlige trekk, uansett om du er i sjakk eller ikke. Dvs. at du taper hvis du blir satt i patt.
Det skjer ikke så ofte at partier ender med patt, men det er veldig mange sluttspill som er remis fordi det ikke går an å tvinge frem matt, men der det er mulig å fremtvinge en patt.

Dette vil være en stor endring av spillet, som vil ta vekk mange spennende sluttspill, men samtidig er det ikke ulogisk. I kinesisk sjakk (xiangqi) og japansk sjakk (shogi) tror jeg reglene er sånn.
Så da blir spørsmålet hva som er verst, mange remiser, eller at det ikke lenger vil være mulig å redde seg gjennom patt?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sjakk»