Langrenn 2022: 30 km fellesstart, kvinner (20/2)

Svar
nanonils

Re: Langrenn 2022: 30 km fellesstart, kvinner (20/2)

Legg inn av nanonils »

Og nå skal ikke Fossesholm konkurrere mer denne sesongen. Sammenheng med treningssmellen hennes i høst og ikke direkte med OL sies det, men noen voksne i landslagsledelsen burde kanskje latt være å sende henne til OL i utgangspunktet når de har sett ståa hennes.

lund

Legg inn av lund »

nanonils skrev: søn feb 20, 2022 6:50 pm Og nå skal ikke Fossesholm konkurrere mer denne sesongen. Sammenheng med treningssmellen hennes i høst og ikke direkte med OL sies det, men noen voksne i landslagsledelsen burde kanskje latt være å sende henne til OL i utgangspunktet når de har sett ståa hennes.
Ståa var vel ikke verre enn at hun greide å gå fra Niskanen som tok bronse i dag.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 6:13 pm Hadde tenkt å sette ein 3 på Fossesholm, men satte feil karakter. Når det kjem til Haga så skuffa ho under OL, men leverte ein litt betre stafett. Kun 11 sekunder bak Parmakoski på sin etappe. Det er likevel ingen tvil om at ho skuffer. Landa på ein svak 2, men forstår at andre ville satt henne på 1. Skal også sei at ho faktisk Diggins på sin etappe og Krehl som kjempet om medalje.
Nå tror jeg ikke Diggins gikk for fullt på sin etappe så akkurat det er ikke så relevant i mine øyne. Stafettetappen var hennes beste prestasjon under OL og selv om tiden ikke var altfor dårlig, spesielt sammenlignet med tidene på tredje, var den svak plasseringsmessig og taktisk. Hun burde aldri startet så rolig at Sundling fikk anledning til å gå seg opp til gruppen med henne og Pärmakoski. Hadde vært en ting om Sundling brukte et par km på å gå seg opp, men å tape 20 sekunder på 1 km til verdens beste spurter på sisteetappen i OL er mine øyne utilgivelig.

Er likevel 3-mila som gjør at jeg ender med å sette en 1'er på innsatsen hennes. Det var en øvelse hun burde kjempet om topp 10 og vært nest beste norske utøver. I stedet er hun langt bak og viser at det allerede smale registeret hennes som "ekspert" på distanserenn i fristil faktisk er enda smalere. Hun mestrer faktisk bare distanserenn i fristil under 10 km.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

tartaglia2 skrev: søn feb 20, 2022 8:19 pm
ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 6:13 pm Hadde tenkt å sette ein 3 på Fossesholm, men satte feil karakter. Når det kjem til Haga så skuffa ho under OL, men leverte ein litt betre stafett. Kun 11 sekunder bak Parmakoski på sin etappe. Det er likevel ingen tvil om at ho skuffer. Landa på ein svak 2, men forstår at andre ville satt henne på 1. Skal også sei at ho faktisk Diggins på sin etappe og Krehl som kjempet om medalje.
Nå tror jeg ikke Diggins gikk for fullt på sin etappe så akkurat det er ikke så relevant i mine øyne. Stafettetappen var hennes beste prestasjon under OL og selv om tiden ikke var altfor dårlig, spesielt sammenlignet med tidene på tredje, var den svak plasseringsmessig og taktisk. Hun burde aldri startet så rolig at Sundling fikk anledning til å gå seg opp til gruppen med henne og Pärmakoski. Hadde vært en ting om Sundling brukte et par km på å gå seg opp, men å tape 20 sekunder på 1 km til verdens beste spurter på sisteetappen i OL er mine øyne utilgivelig.

Er likevel 3-mila som gjør at jeg ender med å sette en 1'er på innsatsen hennes. Det var en øvelse hun burde kjempet om topp 10 og vært nest beste norske utøver. I stedet er hun langt bak og viser at det allerede smale registeret hennes som "ekspert" på distanserenn i fristil faktisk er enda smalere. Hun mestrer faktisk bare distanserenn i fristil under 10 km.
Trur ho satser på at Parmakoski skulle holde oppe farten. Parmakoski skuffer nok stort på sin etappe som lot Sundling komme opp. Eg synest Haga har skuffet stort i det mesterskapet, men landa på 2 på grunn av stafetten som var ok. Dog er det ingen tvil om at årets OL var ingen opptur for Haga og det blir spennande å sjå om dette var slutten for henne

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 8:35 pm Trur ho satser på at Parmakoski skulle holde oppe farten. Parmakoski skuffer nok stort på sin etappe som lot Sundling komme opp. Eg synest Haga har skuffet stort i det mesterskapet, men landa på 2 på grunn av stafetten som var ok. Dog er det ingen tvil om at årets OL var ingen opptur for Haga og det blir spennande å sjå om dette var slutten for henne
Pärmakoski leverte sånn sett en enda svakere stafettetappe og det tror jeg hun også vet selv. Det var utrolig dumt av Pärmakoski å slippe Sundling og Sverige inn i stafetten og enda verre at hun ikke prøvde på noe mer enn å vinne bronsekampen. I mål var det jo ikke langt opp til Tyskland på andre og Pärmakoski vet nok at Finland hadde tatt en stafettmedalje om hun ikke hadde vært så defensiv.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

tartaglia2 skrev: søn feb 20, 2022 8:47 pm
ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 8:35 pm Trur ho satser på at Parmakoski skulle holde oppe farten. Parmakoski skuffer nok stort på sin etappe som lot Sundling komme opp. Eg synest Haga har skuffet stort i det mesterskapet, men landa på 2 på grunn av stafetten som var ok. Dog er det ingen tvil om at årets OL var ingen opptur for Haga og det blir spennande å sjå om dette var slutten for henne
Pärmakoski leverte sånn sett en enda svakere stafettetappe og det tror jeg hun også vet selv. Det var utrolig dumt av Pärmakoski å slippe Sundling og Sverige inn i stafetten og enda verre at hun ikke prøvde på noe mer enn å vinne bronsekampen. I mål var det jo ikke langt opp til Tyskland på andre og Pärmakoski vet nok at Finland hadde tatt en stafettmedalje om hun ikke hadde vært så defensiv.
Ja og eg forstår at Haga ikkje valgte å kjøre frå start for å holde Sundling bak. Ho viste at Parmakoski er ein langt betre løper og håpte nok at Parmakoski kunne bringe henne opp til tyskeren og mulig medalje.

Norge hadde nok også hatt ein langt større sjans på medalje om Weng ikkje hadde falt og Johaug hadde gått 1 fantometappe. Haga hadde ingen drømmeutgangspunkt med Parmakoski i lag med henne og Tyskland godt framfor før 4 etappe. Når det er sagt så skuffet Haga i OL og spesielt 15 og 30 km var direkte håpløs. Det blir spennande å sjå om ho får fortsette på landslaget eller om landslaget vil satse på nokon yngre. Haga er tross alt 3| år og kurven går dessverre nedover

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 9:02 pm
Norge hadde nok også hatt ein langt større sjans på medalje om Weng ikkje hadde falt og Johaug hadde gått 1 fantometappe. Haga hadde ingen drømmeutgangspunkt med Parmakoski i lag med henne og Tyskland godt framfor før 4 etappe. Når det er sagt så skuffet Haga i OL og spesielt 15 og 30 km var direkte håpløs. Det blir spennande å sjå om ho får fortsette på landslaget eller om landslaget vil satse på nokon yngre. Haga er tross alt 3| år og kurven går dessverre nedover
Hun er jo ikke på landslaget. Spørsmålet er om hun kommer inn igjen? Noe jeg bestemt mener at hun ikke bør.

lund

Legg inn av lund »

tartaglia2 skrev: søn feb 20, 2022 8:47 pm
ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 8:35 pm Trur ho satser på at Parmakoski skulle holde oppe farten. Parmakoski skuffer nok stort på sin etappe som lot Sundling komme opp. Eg synest Haga har skuffet stort i det mesterskapet, men landa på 2 på grunn av stafetten som var ok. Dog er det ingen tvil om at årets OL var ingen opptur for Haga og det blir spennande å sjå om dette var slutten for henne
Pärmakoski leverte sånn sett en enda svakere stafettetappe og det tror jeg hun også vet selv. Det var utrolig dumt av Pärmakoski å slippe Sundling og Sverige inn i stafetten og enda verre at hun ikke prøvde på noe mer enn å vinne bronsekampen. I mål var det jo ikke langt opp til Tyskland på andre og Pärmakoski vet nok at Finland hadde tatt en stafettmedalje om hun ikke hadde vært så defensiv.
Både Niskanen og Parmakoski fulgte jo bare den idiotiske taktikken treneren hadde lagt på forhånd (sa de selv i alle fall).

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

KongOlav2 skrev: søn feb 20, 2022 9:03 pm
ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 9:02 pm
Norge hadde nok også hatt ein langt større sjans på medalje om Weng ikkje hadde falt og Johaug hadde gått 1 fantometappe. Haga hadde ingen drømmeutgangspunkt med Parmakoski i lag med henne og Tyskland godt framfor før 4 etappe. Når det er sagt så skuffet Haga i OL og spesielt 15 og 30 km var direkte håpløs. Det blir spennande å sjå om ho får fortsette på landslaget eller om landslaget vil satse på nokon yngre. Haga er tross alt 3| år og kurven går dessverre nedover
Hun er jo ikke på landslaget. Spørsmålet er om hun kommer inn igjen? Noe jeg bestemt mener at hun ikke bør.
Før 3-mila syns jeg hun fortjente å komme inn igjen på landslaget, men etter den har jeg ombestemt meg. Bedre å satse på noen som behersker flere distanser/øvelser.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

tartaglia2 skrev: søn feb 20, 2022 9:10 pm Før 3-mila syns jeg hun fortjente å komme inn igjen på landslaget, men etter den har jeg ombestemt meg. Bedre å satse på noen som behersker flere distanser/øvelser.
Kombinasjon av alder, nåværende nivå og allsidighet gjorde at jeg ikke ville ha henne med videre allerede før 3-mila. Når du er 31 år gammel og kun presterer i en type renn; nemlig fristil distanserenn, burde hun nesten være stabilt inne på topp 6 i denne type renn for at de skulle satset videre på henne. Det er hun absolutt ikke. Man kunne fått en situasjon hvor den eneste endringen man fikk på landslaget var Svendsen ut og Haga inn (forutsatt at både Johaug, Falla og Østberg tar minst en sesong til), og null fornyelse og særlig satsing mot neste mesterskapssyklus. Jeg håper at man frigjør 2-3 plasser på landslaget for å gi disse til løpere født på andre halvdel av 90-tallet. Men da må det nye trenerkrefter inn som kan utvikle disse + UW-tvillingene og Fossesholm.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

tartaglia2 skrev: søn feb 20, 2022 9:10 pm
KongOlav2 skrev: søn feb 20, 2022 9:03 pm
ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 9:02 pm
Norge hadde nok også hatt ein langt større sjans på medalje om Weng ikkje hadde falt og Johaug hadde gått 1 fantometappe. Haga hadde ingen drømmeutgangspunkt med Parmakoski i lag med henne og Tyskland godt framfor før 4 etappe. Når det er sagt så skuffet Haga i OL og spesielt 15 og 30 km var direkte håpløs. Det blir spennande å sjå om ho får fortsette på landslaget eller om landslaget vil satse på nokon yngre. Haga er tross alt 3| år og kurven går dessverre nedover
Hun er jo ikke på landslaget. Spørsmålet er om hun kommer inn igjen? Noe jeg bestemt mener at hun ikke bør.
Før 3-mila syns jeg hun fortjente å komme inn igjen på landslaget, men etter den har jeg ombestemt meg. Bedre å satse på noen som behersker flere distanser/øvelser.
Kjem an på kor mange som legger opp. Vi har dessutan Anna Svendsen og Ane Stenseth på landslaget som heller ikkje har levert i år. Skulle også Falla, Johaug og Østberg være ute. Så er det kanskje håp for Haga. Likevel er det ingen tvil om at det ho leverte her styrka ikkje hennes sjanser til landslagplass.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 9:20 pm Kjem an på kor mange som legger opp. Vi har dessutan Anna Svendsen og Ane Stenseth på landslaget som heller ikkje har levert i år. Skulle også Falla, Johaug og Østberg være ute. Så er det kanskje håp for Haga. Likevel er det ingen tvil om at det ho leverte her styrka ikkje hennes sjanser til landslagplass.
Den som bør være helt uaktuell for landslag neste år er Anna Svendsen. Og første kvinne inn bør være Marte Skaanes. Bortsett fra disse to er svært mye uvisst. Hvem vil fortsette av Johaug, Østberg og Falla? Og hva skjer med Haga. Vi har også noen sånn moderat spennende yngre løpere som kunne eller bør være aktuelle for en landslagsplass om flere av disse legger opp.

mashadar

Legg inn av mashadar »

Litt trist å se Haga milevis unna 2018-form. Hun viste jo litt takter før jul, gikk vel et brukbart renn i Davos bl.a.
Men i OL har hun ikke vært i nærheten av noe som helst. Hun burde i det minste kunne matche Udnes Wengs på en 3-mil i fri.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

KongOlav2 skrev: søn feb 20, 2022 9:27 pm
ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 9:20 pm Kjem an på kor mange som legger opp. Vi har dessutan Anna Svendsen og Ane Stenseth på landslaget som heller ikkje har levert i år. Skulle også Falla, Johaug og Østberg være ute. Så er det kanskje håp for Haga. Likevel er det ingen tvil om at det ho leverte her styrka ikkje hennes sjanser til landslagplass.
Den som bør være helt uaktuell for landslag neste år er Anna Svendsen. Og første kvinne inn bør være Marte Skaanes. Bortsett fra disse to er svært mye uvisst. Hvem vil fortsette av Johaug, Østberg og Falla? Og hva skjer med Haga. Vi har også noen sånn moderat spennende yngre løpere som kunne eller bør være aktuelle for en landslagsplass om flere av disse legger opp.
Enig i dette og håper dei heller tør å satse på noko nytt. Om ikkje annet for å bygge opp 1 ny generasjon. Utfordringa for Norge er at mange av våre beste er på slutten av karrieren. Då tenker eg på H Weng, Østberg, Johang og Falla. Andre som Haga og Svendsen ser ut til å falle tilbake. Kalvå nærmer seg også 30 år, men ho viste meir positive tegn i år og kan fort bidra fram til OL i 2026. Dersom ingen legger opp er det kanskje berre Svendsen som går ut. Dersom fleire legger opp, så håper eg på Marte Skaanes. Deretter Hedda Østberg Amundsen og Karoline Simpson Larsen. Skistad, Myhre og Smedaas bør også være aktuelle namn

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

mashadar skrev: søn feb 20, 2022 9:34 pm Litt trist å se Haga milevis unna 2018-form. Hun viste jo litt takter før jul, gikk vel et brukbart renn i Davos bl.a.
Men i OL har hun ikke vært i nærheten av noe som helst. Hun burde i det minste kunne matche Udnes Wengs på en 3-mil i fri.
2018 sesongen er nesten litt mystisk.
Flere av løperne som dominerte da og spesielt i OL som Haga og Kalla har ikke vært i nærhet av storhet etter at Johaug kom tilbake sesongen etter. Merkelig.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 9:51 pm Enig i dette og håper dei heller tør å satse på noko nytt. Om ikkje annet for å bygge opp 1 ny generasjon. Utfordringa for Norge er at mange av våre beste er på slutten av karrieren. Då tenker eg på H Weng, Østberg, Johang og Falla. Andre som Haga og Svendsen ser ut til å falle tilbake. Kalvå nærmer seg også 30 år, men ho viste meir positive tegn i år og kan fort bidra fram til OL i 2026. Dersom ingen legger opp er det kanskje berre Svendsen som går ut. Dersom fleire legger opp, så håper eg på Marte Skaanes. Deretter Hedda Østberg Amundsen og Karoline Simpson Larsen. Skistad, Myhre og Smedaas bør også være aktuelle namn

Håper også på noe nytt. Har dessverre ikke helt troen på mange av de du nevner og tror kanskje man bør se på enda yngre løpere. Tenker da på løpere som Fosnæs, Bergane og 02-modellene på juniorlandslaget. Om man lager et satsningslag for disse vil man kanskje få fram noen internasjonale toppløpere frem mot VM i Trondheim.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Har sett 30 km på nytt.
Det som er åpenbart er at dette ikke bare handler om kapasitet, men teknikk. Løpet er en teknisk knockout av Johaug.
Spesielt er dette lett å se sammenlignet med de som gikk nærmest henne, Diggins og Ebba. Diggins vagger på stive ben, nærmest som om de er i gips og Ebba har veldig korte skjær i motbakker med lett skråstilte ski (litt stabbete). Klart det koster krefter å gå slik sammenlignet med Johaug som virkelig har perfeksjonert skøyteteknikken sin. Det er en fryd å se på hvordan teknikken er tilpasset terrenget og det trege føret. Spesielt friskøytingen er flott å se på.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

tartaglia2 skrev: søn feb 20, 2022 10:16 pm
ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 9:51 pm Enig i dette og håper dei heller tør å satse på noko nytt. Om ikkje annet for å bygge opp 1 ny generasjon. Utfordringa for Norge er at mange av våre beste er på slutten av karrieren. Då tenker eg på H Weng, Østberg, Johang og Falla. Andre som Haga og Svendsen ser ut til å falle tilbake. Kalvå nærmer seg også 30 år, men ho viste meir positive tegn i år og kan fort bidra fram til OL i 2026. Dersom ingen legger opp er det kanskje berre Svendsen som går ut. Dersom fleire legger opp, så håper eg på Marte Skaanes. Deretter Hedda Østberg Amundsen og Karoline Simpson Larsen. Skistad, Myhre og Smedaas bør også være aktuelle namn

Håper også på noe nytt. Har dessverre ikke helt troen på mange av de du nevner og tror kanskje man bør se på enda yngre løpere. Tenker da på løpere som Fosnæs, Bergane og 02-modellene på juniorlandslaget. Om man lager et satsningslag for disse vil man kanskje få fram noen internasjonale toppløpere frem mot VM i Trondheim.
Synes det er veldig tidlig å konkludere allerede nå, er jo egentlig bare midt i sesongen. Jr vm og u23 vm står for døren, 4-5 verdenscuprunder, hvor vi har nasjonal kvote i noen, samt hele NM gjennstår. Så pr nå vil jeg ikke utelukke noen kandidater, verken på eller utenfor landslaget.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 9:51 pm Enig i dette og håper dei heller tør å satse på noko nytt. Om ikkje annet for å bygge opp 1 ny generasjon. Utfordringa for Norge er at mange av våre beste er på slutten av karrieren. Då tenker eg på H Weng, Østberg, Johang og Falla. Andre som Haga og Svendsen ser ut til å falle tilbake. Kalvå nærmer seg også 30 år, men ho viste meir positive tegn i år og kan fort bidra fram til OL i 2026. Dersom ingen legger opp er det kanskje berre Svendsen som går ut. Dersom fleire legger opp, så håper eg på Marte Skaanes. Deretter Hedda Østberg Amundsen og Karoline Simpson Larsen. Skistad, Myhre og Smedaas bør også være aktuelle namn
Kan ikke si at jeg har så stor tro på Myhre eller Smedaas. Førstnevnte er grei nok i sprint, men er et godt stykke unna på distanse. Og Smedaas har minst tre yngre løpere som har bedre resultater enn henne i fjor og i år som bør stå foran henne i køen om en landslagsplass.

Som sagt bør Skaanes erstatte Svendsen. Og dersom en eller flere av Falla, Johaug og Østberg legger opp, så bør Simpson Larsen, Østberg Amundsen og kanskje Theodorsen være aktuelle erstattere. Vi har jo også Stavås Skistad som er et stort sprinttalent, men når hun ikke tålte belastningen av å bli tatt opp på rekruttlaget en gang, så er jeg usikker på om hun har noe å gjøre på landslaget. Hun er litt bedre denne sesongen enn i fjor, men ikke mye.

Om Skaanes og Simpson Larsen kommer med, har man iallfall 4 jevngamle løpere som kan pushe hverandre for å bli bedre de kommende årene mot VM i Trondheim da de vil være rundt 28: Og det vil fortsatt være rom for å ta opp yngre løpere/større talenter i kommende år. Av de 11 på dagens landslag tviler jeg på at mer enn 6-7 fortsetter mot 2025, så det er rom for flere inn.

Jeremiah

Legg inn av Jeremiah »

Neptun skrev: søn feb 20, 2022 10:13 pm 2018 sesongen er nesten litt mystisk.
Flere av løperne som dominerte da og spesielt i OL som Haga og Kalla har ikke vært i nærhet av storhet etter at Johaug kom tilbake sesongen etter. Merkelig.
Når katten er borte danser musene på bordet. Da katten kom tilbake mistet museene kanskje motivasjonen?

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

lund skrev: søn feb 20, 2022 9:08 pm
tartaglia2 skrev: søn feb 20, 2022 8:47 pm
ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 8:35 pm Trur ho satser på at Parmakoski skulle holde oppe farten. Parmakoski skuffer nok stort på sin etappe som lot Sundling komme opp. Eg synest Haga har skuffet stort i det mesterskapet, men landa på 2 på grunn av stafetten som var ok. Dog er det ingen tvil om at årets OL var ingen opptur for Haga og det blir spennande å sjå om dette var slutten for henne
Pärmakoski leverte sånn sett en enda svakere stafettetappe og det tror jeg hun også vet selv. Det var utrolig dumt av Pärmakoski å slippe Sundling og Sverige inn i stafetten og enda verre at hun ikke prøvde på noe mer enn å vinne bronsekampen. I mål var det jo ikke langt opp til Tyskland på andre og Pärmakoski vet nok at Finland hadde tatt en stafettmedalje om hun ikke hadde vært så defensiv.
Både Niskanen og Parmakoski fulgte jo bare den idiotiske taktikken treneren hadde lagt på forhånd (sa de selv i alle fall).
Ikke fått med meg. Hva hadde de som taktikk? (og var løperne enige?)

lund

Legg inn av lund »

JohnTiger skrev: man feb 21, 2022 6:17 am
lund skrev: søn feb 20, 2022 9:08 pm
tartaglia2 skrev: søn feb 20, 2022 8:47 pm

Pärmakoski leverte sånn sett en enda svakere stafettetappe og det tror jeg hun også vet selv. Det var utrolig dumt av Pärmakoski å slippe Sundling og Sverige inn i stafetten og enda verre at hun ikke prøvde på noe mer enn å vinne bronsekampen. I mål var det jo ikke langt opp til Tyskland på andre og Pärmakoski vet nok at Finland hadde tatt en stafettmedalje om hun ikke hadde vært så defensiv.
Både Niskanen og Parmakoski fulgte jo bare den idiotiske taktikken treneren hadde lagt på forhånd (sa de selv i alle fall).
Ikke fått med meg. Hva hadde de som taktikk? (og var løperne enige?)
De hadde fått beskjed om å holde igjen til helt på slutten av etappene.

Brukeravatar
Team Ingebrigtsen
Innlegg: 1081
Sted: Kongsberg

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

george_hincapie skrev: søn feb 20, 2022 7:45 am
Team Ingebrigtsen skrev: søn feb 20, 2022 7:27 am Og så er det jo helt episk mesterskap av Karlsson og Ebba, husker flere som påsto at de skulle ta over for noen år siden. Jaja, slik gikk det…
Så fordi de har gått dårlig dette mesterskapet er det ferdig? «Slik gikk det» kan man oppsummere når de er ferdige med karrieren, ikke når de er 22 og 24 år gamle.
Du har en tendens til å si mesterskap hver gang, det er ingen tvil om at OL teller i alle fall det dobbelte av VM. Det er ikke sammenlignbart. Dette er ikke som et VM, dette kommer hvert fjerde år. Skulle for eksempel Frida ta 1 gull i neste års VM, så er ikke det noen revansje, du kan ikke revansjere å mislykkes så sterkt på den øverste arenaen med å vinne noe mye mindre, det går bare ikke.

Det spesielt Frida Karlsson gjør er ikke skuffende eller svakt; det er sjokkerende dumt, uprofesjonelt og den største fiaskoen vi har sett fra en utøver som skule kjempe om 3 individuelle gull. Langrennssporten har aldri sett en tilsvarende kollaps noensinne fra en utøver som før et OL er i samme kategori.

Det er flere aspekt ved både den fysiske og mentale kollapsen som er verdt å se nærmere på. Høyst sannsynlig vil det påvirke hennes karriere for alltid, og det har det jo på sett og vis allerede gjort, i og med et katastrofalt OL i det som skulle være i hennes prime.

-Vi som bare følger langrennssporten som tilskuere vet mer om høydetrening og høydeforberedelser enn Sverige/Frida Karlsson. Opp mot hundre døgn i høyden per år over flere år må til for et mesterskap på denne høyden. I tillegg selvfølgelig hvordan man skal trene i høyden. At utøvere og forbund i land som har potensial til å konkurrere i toppen ikke har greie på dette er ikke bare overraskende, det er rystende, og viser at utøver og forbundet hun tilhører er uprofesjonelle.

-Etter å ha gått på høydesmeller i 2 av 2 øvelser så presterer Frida Karlsson å gå ut på sin stafettetappe som ingen ting har hendt. En ting er at hun er stokk dum og ødelegger for seg selv, men hun prøvde altså å ta hele laget med seg i fallet. På motsatt side har du en yngre utøver, Fossesholm som viser en helt annen smartness og gode taktiske vurderinger. Der Karlsson oppførte seg som helt tullete, så var det tydeligvis at Fossesholm var utrolig godt forberedt mentalt, og tok alle forbehold for å ikke sprekke.

-I midten av januar tok det svenske smøreteamet avgjørelsen om å utsette sin reise til OL på grunn av covid. Altså valgte det svenske smøreteamet å ikke forberede seg på snøforhold som de ikke er kjent med fra før. Tenker da så klart ikke kun på smørevalg, men på ski, slip og struktur. På samme tidspunkt hadde Norge sendt deler av smøretemaet ned dit for lenge siden.

-Frida Karlsson er mye mer glad i drama enn skisporten. Det kan til tider virke som skisporten er mest interessant for henne slik at hun får oppmerksomhet og kan lage drama.

-Setter seg i en dårlig og vanskelig posisjon. Det eneste logiske om du er Sverige og Frida Karlsson er at du i media hver eneste gang sier at jeg har ikke oppnådd noe som helst, Johaug er selvfølgelig kjempefavoritt i OL. I stedet for biter hun fem på når Johaug forsøker å kvitte seg med litt av presset, og hun biter på når media forsøker å lage en Norge/Sverige, Therese/Frida-duell ut av noe som ikke er en duell. Som toppidrettsutøver burde Frida selvsagt ikke være med på en dans som kun er til fordel for Therese. Johaug trengte noen som var dum nok til å ta vekk fokus fra at hun var en enorm favoritt, og Frida stiller opp som Thereses nyttige idiot.

Har ikke så sterke meninger om Ebba, 3-mila i gir jo et godt resyme av hvem hun er som skiløper. For dårlige fartsressurser målt opp mot de beste. Til tross for at problemområdene hennes har vært åpenbare og tydelige i 5 år, så er hun akkurat den samme løperen som for 5 år siden. Folk glemmer visst at en ung Therese Johaug var mer en løper som Stefania Belmondo, veldig god oppover og med god kondisjon, men med åpenbare svakheter i lettpartiene. Therese Johaug jobbet steinhardt med det over flere sesonger og ble en komplett skiløper (for uten om spurt). Ebba Andersson mangler åpenbart en god del styrke, men er som løper akkurat den samme hele tiden, hun har ikke forbedret seg noe.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

lund skrev: man feb 21, 2022 7:55 am
JohnTiger skrev: man feb 21, 2022 6:17 am
lund skrev: søn feb 20, 2022 9:08 pm
Både Niskanen og Parmakoski fulgte jo bare den idiotiske taktikken treneren hadde lagt på forhånd (sa de selv i alle fall).
Ikke fått med meg. Hva hadde de som taktikk? (og var løperne enige?)
De hadde fått beskjed om å holde igjen til helt på slutten av etappene.
Det er en viss forskjell på å holde igjen til slutten av etappen og å tape 20 sekunder på 1 km helt i starten. Det fungerer greit å være defensiv når det er et større felt på de første etappene, men når lukene er skapt skal man selvsagt ikke holde igjen så mye i starten at man taper tid til de foran og blir tatt igjen av de bak.

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

Team Ingebrigtsen skrev: man feb 21, 2022 8:11 am
george_hincapie skrev: søn feb 20, 2022 7:45 am
Team Ingebrigtsen skrev: søn feb 20, 2022 7:27 am Og så er det jo helt episk mesterskap av Karlsson og Ebba, husker flere som påsto at de skulle ta over for noen år siden. Jaja, slik gikk det…
Så fordi de har gått dårlig dette mesterskapet er det ferdig? «Slik gikk det» kan man oppsummere når de er ferdige med karrieren, ikke når de er 22 og 24 år gamle.
Du har en tendens til å si mesterskap hver gang, det er ingen tvil om at OL teller i alle fall det dobbelte av VM. Det er ikke sammenlignbart. Dette er ikke som et VM, dette kommer hvert fjerde år. Skulle for eksempel Frida ta 1 gull i neste års VM, så er ikke det noen revansje, du kan ikke revansjere å mislykkes så sterkt på den øverste arenaen med å vinne noe mye mindre, det går bare ikke.

Det spesielt Frida Karlsson gjør er ikke skuffende eller svakt; det er sjokkerende dumt, uprofesjonelt og den største fiaskoen vi har sett fra en utøver som skule kjempe om 3 individuelle gull. Langrennssporten har aldri sett en tilsvarende kollaps noensinne fra en utøver som før et OL er i samme kategori.

Det er flere aspekt ved både den fysiske og mentale kollapsen som er verdt å se nærmere på. Høyst sannsynlig vil det påvirke hennes karriere for alltid, og det har det jo på sett og vis allerede gjort, i og med et katastrofalt OL i det som skulle være i hennes prime.

-Vi som bare følger langrennssporten som tilskuere vet mer om høydetrening og høydeforberedelser enn Sverige/Frida Karlsson. Opp mot hundre døgn i høyden per år over flere år må til for et mesterskap på denne høyden. I tillegg selvfølgelig hvordan man skal trene i høyden. At utøvere og forbund i land som har potensial til å konkurrere i toppen ikke har greie på dette er ikke bare overraskende, det er rystende, og viser at utøver og forbundet hun tilhører er uprofesjonelle.

-Etter å ha gått på høydesmeller i 2 av 2 øvelser så presterer Frida Karlsson å gå ut på sin stafettetappe som ingen ting har hendt. En ting er at hun er stokk dum og ødelegger for seg selv, men hun prøvde altså å ta hele laget med seg i fallet. På motsatt side har du en yngre utøver, Fossesholm som viser en helt annen smartness og gode taktiske vurderinger. Der Karlsson oppførte seg som helt tullete, så var det tydeligvis at Fossesholm var utrolig godt forberedt mentalt, og tok alle forbehold for å ikke sprekke.

-I midten av januar tok det svenske smøreteamet avgjørelsen om å utsette sin reise til OL på grunn av covid. Altså valgte det svenske smøreteamet å ikke forberede seg på snøforhold som de ikke er kjent med fra før. Tenker da så klart ikke kun på smørevalg, men på ski, slip og struktur. På samme tidspunkt hadde Norge sendt deler av smøretemaet ned dit for lenge siden.

-Frida Karlsson er mye mer glad i drama enn skisporten. Det kan til tider virke som skisporten er mest interessant for henne slik at hun får oppmerksomhet og kan lage drama.

-Setter seg i en dårlig og vanskelig posisjon. Det eneste logiske om du er Sverige og Frida Karlsson er at du i media hver eneste gang sier at jeg har ikke oppnådd noe som helst, Johaug er selvfølgelig kjempefavoritt i OL. I stedet for biter hun fem på når Johaug forsøker å kvitte seg med litt av presset, og hun biter på når media forsøker å lage en Norge/Sverige, Therese/Frida-duell ut av noe som ikke er en duell. Som toppidrettsutøver burde Frida selvsagt ikke være med på en dans som kun er til fordel for Therese. Johaug trengte noen som var dum nok til å ta vekk fokus fra at hun var en enorm favoritt, og Frida stiller opp som Thereses nyttige idiot.

Har ikke så sterke meninger om Ebba, 3-mila i gir jo et godt resyme av hvem hun er som skiløper. For dårlige fartsressurser målt opp mot de beste. Til tross for at problemområdene hennes har vært åpenbare og tydelige i 5 år, så er hun akkurat den samme løperen som for 5 år siden. Folk glemmer visst at en ung Therese Johaug var mer en løper som Stefania Belmondo, veldig god oppover og med god kondisjon, men med åpenbare svakheter i lettpartiene. Therese Johaug jobbet steinhardt med det over flere sesonger og ble en komplett skiløper (for uten om spurt). Ebba Andersson mangler åpenbart en god del styrke, men er som løper akkurat den samme hele tiden, hun har ikke forbedret seg noe.
Enig med deg i mye av det du skriver her, selv om det kanskje er litt hard kost. Det er jo også verdt å merke seg at tilfellet Frida Karlsson trodde det var opp til henne om hun skulle gå 3-mila, etter å ha kollapset 3 ganger tidligere i mesterskapet. Når det gjelder duellen, så har Tomas Petterson & Co selvsagt også ansvar for å bygge opp dette luftslottet, og derfor burde den svenske landslagsledelsen vært ute og jekket ned denne adskillig.

Ebba er kun innstilt på en frekvens, kan det se ut til. Rykker og tramper i samme takt, enten det går fort eller sakte.

Brukeravatar
Team Ingebrigtsen
Innlegg: 1081
Sted: Kongsberg

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Daltrey skrev: man feb 21, 2022 12:12 pm Enig med deg i mye av det du skriver her, selv om det kanskje er litt hard kost. Det er jo også verdt å merke seg at tilfellet Frida Karlsson trodde det var opp til henne om hun skulle gå 3-mila, etter å ha kollapset 3 ganger tidligere i mesterskapet. Når det gjelder duellen, så har Tomas Petterson & Co selvsagt også ansvar for å bygge opp dette luftslottet, og derfor burde den svenske landslagsledelsen vært ute og jekket ned denne adskillig.

Ebba er kun innstilt på en frekvens, kan det se ut til. Rykker og tramper i samme takt, enten det går fort eller sakte.
Ja, at verken Frida Karlsson selv eller svenske ledere ikke ser at det var kun Frida som kunne tape på denne falske duellen som ble skapt i media sier mye om manglende profesjonalitet fra både Frida og det svenske skiforbundet. Vinnerne er media og Therese Johaug. Og som du er inne på så sier det en hel del om manglende virkelighetsforståelse når Frida trodde hun på nytt skulle få lov til å kjøre en reprise av resten av mesterskapet på 3-mila. Men rett skal være rett, Frida gjorde jo en ting rett i mesterskapet, når hun forsøkte å gi vekk OL-medaljen på stafetten.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «OL»