Fødselsår vs Musikk: Hvem vinner?

Svar
Lezah

Fødselsår vs Musikk: Hvem vinner?

Legg inn av Lezah »

Så den utrolig bedritne tittelen forsøker å stille spørsmålet; hvem har hatt flest gode album utgitt i side fødeår?

Jeg tenker det kan være greit å legge noen føringer, sånn siden musikk er subjektivt. Eller, egentlig bør det kun gå på hva slags musikk man liker selv. Så for eksempel skriver man fødselsår, foretrukken sjanger/sjangre og så "kontre" men andre utgivelser fra andre sjangre man anerkjenner og kan score høyt hos andre. Jeg begynner da med meg:

Født: 1982
Foretrukken sjanger: Metal av diverse slag/hard rock

Album:
Screaming for Vengeance- Judas Priest. Kommentar: Kanskje favoritten min fra JP.
Iron Fist - Motorhead. Kommentar: Jeg vet Lemmy hatet denne sliva, men jeg syns ikke det fins noen dårlige Motorhead-album. Nesten. Og denne er ikke dårlig,
The Number of the Beast - Iron maiden. IM har vær bedre enn dette, men folk liker den, så...
Black metal - Venom: Får en plass fordi...det er Venom, bitch
Live Evil - Black Sabbath: Digger Sabbat, digger Dio. S-- p--- og --- i --- -- hvis du er uenig.
Corridors of Power-Gary Moore: Siden Lizzy ikke ga ut noe i 82 blir det denne, og jeg digger rocke-Moore.
The Eagle has landed - Saxon: Saxon er tøft.
Mercyful Fate Ep- Mercyful Fate: Satan er tøffere enn toget.


Sånn ellers er det mye jeg kan akseptere, anerkjenne, like etc som veier tungt:
Avalon - Roxy Music
Nebraska- Brucern

Tje Cure, Simple Minds, Duran Duran, Phil Collins etc. Det er en del, men dette er mitt forslag til hvorfor 82 er...eh...tidenes år. Hvis noen liker metal og er født i 86 har jeg jo tapt lell, men kjør på.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Håper man gjør det riktig under, for er litt småsigen, søvnen ville ikke sitte i natt, og venter egentlig kun på ny dag, og slår i hjel litt tid før det skjer.

1984 modell

Kan vel ikke si at jeg er av den altetende typen, han som liker absolutt " alt". Men forsøker jo ikke avfeie hele sjangre, og heller da holde ørene åpne, i ny og ne, for "nye" ting, kanskje utvide smaken litt, fra tid og annen, som aldri skader. Men når alt kommer til alt, så er jeg nok litt ekstra svak for synthpop, new wave, prog rock og alternative rock fra 70, 80 og tidlig 90-tallet.
Er vel et par andre man har glemt å nevne, men disse er vel heller å regne som mer "undersjangere" av de nevnte, og tja, lar det bli værende slik.

Album som ble utgitt det samme året man ble født, og som jeg mener er såpass sterke/fantastiske, og fortjener å bli nevnt i trådens tema:

Soleklare valg/favoritter:

The Replacements - Let It Be
The Blue Nile - A Walk Across the Rooftops
Thomas Dolby - The Flat Earth
Talk Talk - It's My Life
Art of Noise - Who's Afraid of the Art of Noise?
Sade - Diamond Life

Boblere/typen som er meget gode, men når ikke helt opp, og føler artistene hadde mye bedre skiver fra samme tiår:

Judas Priest - Defenders of the Faith
Rush - Grace Under Pressure
Bruce Springsteen - Born in the U.S.A.
David Sylvian - Brilliant Trees
Depeche Mode - Some Great Reward
Iron Maiden - Powerslave
Heaven 17 - How Men Are
XTC - The Big Express
Talking Heads - Stop Making Sense (joa, live eller konsertskive, filmen mye bedre synes jeg da. Usikker på om denne er lov, men prøver meg like vel)

Er nok et par til som burde blitt nevnt, men kommer ikke på flere for øyeblikket.
Har på følelsen av at filmåret 1984 ville nok lett ha utkonka musikkåret, hvert fall av de man har sett/hørt til nå. Så fortsatt mye å gå på fremover, men ja, 1981, 82 og 86 er nok musikkår, som jeg er mye mer glad i, men nå var en altså kun født en gang, og det ble rent tilfeldig i 1984.

Må legge til, at enkelte skiver er man faktisk litt i tvil om. Noen sider vil ha dem under 1983, andre 1985. Men har sjekka samtlige CDer i hylla mi, og der står det nå 1984 på baksiden.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Lezah skrev: ons aug 11, 2021 11:32 pm Så den utrolig bedritne tittelen forsøker å stille spørsmålet; hvem har hatt flest gode album utgitt i side fødeår?

Jeg tenker det kan være greit å legge noen føringer, sånn siden musikk er subjektivt. Eller, egentlig bør det kun gå på hva slags musikk man liker selv. Så for eksempel skriver man fødselsår, foretrukken sjanger/sjangre og så "kontre" men andre utgivelser fra andre sjangre man anerkjenner og kan score høyt hos andre. Jeg begynner da med meg:

Født: 1982
Foretrukken sjanger: Metal av diverse slag/hard rock

Album:
Screaming for Vengeance- Judas Priest. Kommentar: Kanskje favoritten min fra JP.
Iron Fist - Motorhead. Kommentar: Jeg vet Lemmy hatet denne sliva, men jeg syns ikke det fins noen dårlige Motorhead-album. Nesten. Og denne er ikke dårlig,
The Number of the Beast - Iron maiden. IM har vær bedre enn dette, men folk liker den, så...
Black metal - Venom: Får en plass fordi...det er Venom, bitch
Live Evil - Black Sabbath: Digger Sabbat, digger Dio. S-- p--- og --- i --- -- hvis du er uenig.
Corridors of Power-Gary Moore: Siden Lizzy ikke ga ut noe i 82 blir det denne, og jeg digger rocke-Moore.
The Eagle has landed - Saxon: Saxon er tøft.
Mercyful Fate Ep- Mercyful Fate: Satan er tøffere enn toget.


Sånn ellers er det mye jeg kan akseptere, anerkjenne, like etc som veier tungt:
Avalon - Roxy Music
Nebraska- Brucern

Tje Cure, Simple Minds, Duran Duran, Phil Collins etc. Det er en del, men dette er mitt forslag til hvorfor 82 er...eh...tidenes år. Hvis noen liker metal og er født i 86 har jeg jo tapt lell, men kjør på.
Oj, 1982 ja, fantastisk filmår, og uten å ha bladd meg gjennom alt man eier og har av favorittskiver utgitt, så er det i mine ører også et fordømt godt album år. Roxy Music - Avalon, Vangelis - Blade Runner (selv om fansen måtte vente helt til 1994, før ei offisiell CD utgivelse kom ut, men selvsagt et produkt av 82 ikke 94, mener nå jeg da), Thomas Dolby og hans fantastiske debut, Simple Minds og nydelige New Gold Dreams, Joe Jackson - Night and Day, og sikkert mange flere som jeg ikke husker as we speak.

Av de du lister opp, er Screaming for Vengeance av Judas Priest også mitt valg, av favorittskive fra det tiåret.
Iron Maiden, tja er egentlig litt ekstra glad i Somewhere in Time, likte den hakket mer enn Powerslave og Number of the Beast, men ikke vært innom alt de gjorde i det tiåret, enda.
Bruce og Nebraska høres ikke så feil ut, selv om jeg burde få hørt igjen den dobbeltskiva hans omsider, for der var det jo mye snacks.

Hvem som vinner, tja, har på følelsen av at 1982 trumfer 1984 av det jeg har i samlingen eller hørt, og med tanke på kjærligheten for britisk synthpop, var vel den type musikk langt vassere et par år tidligere, enn senere.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

By the way, jeg likte tråden/temaet ditt.
Kanskje noe å forsøke i filmforumet også, har forsøkt å lage ulike filmlister (fra best til verst) på Letterboxd, ved å inkludere alt man har sett eller vært innom fra det og det filmåret, basert på 1980-1989, som ikke ble lett, men føler det er en ålreit måte å få litt system i galskapen på.

Husker en lignende fra et gammelt musikk forum, og hvor folk ville ha en tråd hvor man postet 2 videoer fra to ulike musikkår, og neste mann ville lytte til begge, og deretter gi sin dom over hvem som falt best i smak, og så fortsette leken med 2 nye låter/videoer fra 2 ulike år.
I grunn en slags fordoblet ranger sanger over deg musikklek.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Frank.N.Steen skrev: tor aug 12, 2021 5:30 am Hvem som vinner, tja, har på følelsen av at 1982 trumfer 1984 av det jeg har i samlingen eller hørt, og med tanke på kjærligheten for britisk synthpop, var vel den type musikk langt vassere et par år tidligere, enn senere.
Vel, det kommer litt an på smaken, antar jeg :) Rimelig fornøyd med 82, må jeg innrømme, samtidig som f.eks 86 knuser begge våre år hvis man er metal-fan.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»