Langrenn 2022: 50 km fellesstart, menn (19/2)

Svar
netrebske
Innlegg: 4258

Re: Langrenn 2022: 50 km fellesstart, menn (19/2)

Legg inn av netrebske »

JODDEMM skrev: søn feb 20, 2022 1:18 am
Korgutt skrev: søn feb 20, 2022 12:07 am Hun har vel gitt uttrykk for at dette blir hennes siste OL-renn?
Får vi en tårefyllt Johaug som etter et forhåpentligvis siste OL-Gull i natt annonserer karriereslutt?

Om hun ikke tenker neste OL- er det da naturlig at hun satser mot VM neste år- for så å legge opp "like før" et nytt VM på hjemmebane i 2025?

Om ikke nyheten kommer i natt- så har jeg en følelse på at hun legger opp nå! Hadde muligens planer om å si takk for seg etter OL 2018- men pga. inntrufne omstendigheter ble det i stedet 2022?
Hun har vel sagt for flere år sidrn at karrieren ikke blir lengre, selv om hun mistet 2 år. Men hun har vel antydet på muligheten for comeback etter barnefødsel til VM i Trondheim, men ikke flere OL. I så fall tenker hun vel på å ha barn sine tett i alder. Sa vel nå at VM i Trondheim ikke er så aktuelt, men synes egentlig om dette tabloide maset. Kan dem ikke klare å vente til evalueringen etter sesongen og ikke bare tenke store overskrifter. Journalister må være det mest selvsentrerte vesener som finnes?

AlvaroC

Legg inn av AlvaroC »

Cirrostratus skrev: søn feb 20, 2022 1:58 am
Ja da, det er ikke forbudt å være naiv og lettlurt.

Som nevnt, interessant at russerne jevnt over virker å ha noe dårligere glid (enn Norge) i skiskyting der det testes for fluor. Er sikkert helt tilfeldig.

Tror ellers ikke vi skal legge så stor vekt på hva løperne svarer på ledende spørsmål i intervjuer. Vi vet fra tidligere at terskelen for å klage på skiene er skyhøy. Da skal det være rimelig krise, noe det ikke var i dag.
Du kan jo stille spørsmål hvorfor Norge har bedre ski til varmere det blir, under forhold fluor har mer effekt. Om det skulle være noe logikk i det så er det Norge som bruker fluor. Og jeg går ut i fra du tar med finnene i samme slengen, som vel relativt klart har hatt bedre ski enn Norge. Det er vel alment kjent at både russere og finner normalt har gode ski i kulde.

Når smørerne sier de aldri har opplevd slike forhold, så har man kanskje ikke spesielt mye erfaring med forholdene. På samme måte som man i Sotsji må man bruke tid på å finne noe som fungerer under spesielle forhold (langt mer tid enn andre nasjoner der). At russerne kanskje opplever mer kulde og forurensing på hjemmebane kommer vel ikke som noen bombe.

Når Røthe ikke går inn for å bytte ski så kan det ikke være helt krise, og jeg kunne ikke se noe som indikerte at han hadde dårligere ski enn russerne. At Krüger ikke går med det beste paret fra start kan jo være en liten tabbe, og gliden på skiene var i alle fall bedre enn russernes de første kilometerne etter bytte. Men mulig har brukte vel mye krefter i en periode også. Han går jo opp og trekker etter å ha tatt igjen tettgruppen etter skibytte.

I skiskyting er det langt vanskelige å se forskjell på gli, da man går mer for seg selv, eller går taktisk. Det er jo også en gren verken russere eller finner dominerer. Men at Loginov er 5 sekund bak Johannes, om man trekker fra det ekstra tilleggsminuttet til Loginov på 20km, tyder vel ikke på at russerne har hatt elendige ski i skiskyting heller.

Men men, vanskelig for noen å takle for noen at andre kan være bedre tydeligvis.

Cirrostratus

Legg inn av Cirrostratus »

AlvaroC skrev: søn feb 20, 2022 4:01 pm
Cirrostratus skrev: søn feb 20, 2022 1:58 am
Ja da, det er ikke forbudt å være naiv og lettlurt.

Som nevnt, interessant at russerne jevnt over virker å ha noe dårligere glid (enn Norge) i skiskyting der det testes for fluor. Er sikkert helt tilfeldig.

Tror ellers ikke vi skal legge så stor vekt på hva løperne svarer på ledende spørsmål i intervjuer. Vi vet fra tidligere at terskelen for å klage på skiene er skyhøy. Da skal det være rimelig krise, noe det ikke var i dag.
Du kan jo stille spørsmål hvorfor Norge har bedre ski til varmere det blir, under forhold fluor har mer effekt. Om det skulle være noe logikk i det så er det Norge som bruker fluor. Og jeg går ut i fra du tar med finnene i samme slengen, som vel relativt klart har hatt bedre ski enn Norge. Det er vel alment kjent at både russere og finner normalt har gode ski i kulde.

Når smørerne sier de aldri har opplevd slike forhold, så har man kanskje ikke spesielt mye erfaring med forholdene. På samme måte som man i Sotsji må man bruke tid på å finne noe som fungerer under spesielle forhold (langt mer tid enn andre nasjoner der). At russerne kanskje opplever mer kulde og forurensing på hjemmebane kommer vel ikke som noen bombe.

Når Røthe ikke går inn for å bytte ski så kan det ikke være helt krise, og jeg kunne ikke se noe som indikerte at han hadde dårligere ski enn russerne. At Krüger ikke går med det beste paret fra start kan jo være en liten tabbe, og gliden på skiene var i alle fall bedre enn russernes de første kilometerne etter bytte. Men mulig har brukte vel mye krefter i en periode også. Han går jo opp og trekker etter å ha tatt igjen tettgruppen etter skibytte.

I skiskyting er det langt vanskelige å se forskjell på gli, da man går mer for seg selv, eller går taktisk. Det er jo også en gren verken russere eller finner dominerer. Men at Loginov er 5 sekund bak Johannes, om man trekker fra det ekstra tilleggsminuttet til Loginov på 20km, tyder vel ikke på at russerne har hatt elendige ski i skiskyting heller.

Men men, vanskelig for noen å takle for noen at andre kan være bedre tydeligvis.
Som sagt, det er ikke forbudt å være naiv og lettlurt.

Smøresjefen nevnte kombinasjonen forurenset nysnø. Det er nettopp på forurenset og møkkete snø at glidere med høyt fluorinnhold har sin forse. Mer "testing" endrer ikke på det. Fluor, og da særlig C8-forbindelser, gir best glid.

Russland/Sovjetunionen har en lang historie med juks og bedrag. Man må gjerne tro at de nå følger reglene, men spesielt realistisk er det ikke. Oppsiden ved fluorbruk er betydelig, mens manglende testapparat gjør risikoen for å bli tatt lik null. Situasjonen minner mye om perioden før man kunne avdekke EPO-bruk.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Cirrostratus skrev: søn feb 20, 2022 1:58 am
Som nevnt, interessant at russerne jevnt over virker å ha noe dårligere glid (enn Norge) i skiskyting der det testes for fluor. Er sikkert helt tilfeldig.

Tror ellers ikke vi skal legge så stor vekt på hva løperne svarer på ledende spørsmål i intervjuer. Vi vet fra tidligere at terskelen for å klage på skiene er skyhøy. Da skal det være rimelig krise, noe det ikke var i dag.
Ble det testet ski for C8-flour under OL for skiskytterne?

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Mine karakterer Herrene langrenn

Klæbo 5+: Gull sprint og Lagsprint + medalje 15 km klassisk og stafett sølv. Gjer eit godt mesterskap sjølv om han ikkje får fullklaff på 3 og 5 mila. Står mellom 4 og 5, men trekker opp at han vinner 4 medaljer

Valnes 4+: Fantastisk etappe på lagsprinten trekker veldig opp. 15 km og sprinten blir middels, men lagsprinten gullet trekker opp

Golberg 4+: Godkjent etappe på stafetten og fin 5 plass på skiahlton. Var med lenge på 15 km, men fekk det tungt på slutten og uheldig på sprinten

Holund 4-: Godkjent skiahlton og sølv på stafetten. Skuffer på 5 mila og ingen individuelle medaljer. Lander på 4-

Kruger 5: Vinner bronse etter korona er svært sterkt på den korte 5 mila. Eg synest faktisk det fortener 5 med tanke på forholda

Iversen 3-: Ikkje den beste stafettetappen hans, men han sprakk i det minste ikkje som Hakola gjorde. Lander på 3-

Taugbøl 3+: Hadde nok forventa meir ein kun semifinale på sprinten, men samstundes er det ikkje helt krise. Lander på 3+

Røthe 4: Fin 5 mil, men måtte trekke seg på 3 mila. Blir ein 4

Langrennherrene leverer eit godkjent mesterskap, men blir reddet av Klæbo sine gull og kruger sine løp. Generelt lander eg på 4+

AlvaroC

Legg inn av AlvaroC »

Cirrostratus skrev: søn feb 20, 2022 5:25 pm [
Som sagt, det er ikke forbudt å være naiv og lettlurt.

Smøresjefen nevnte kombinasjonen forurenset nysnø. Det er nettopp på forurenset og møkkete snø at glidere med høyt fluorinnhold har sin forse. Mer "testing" endrer ikke på det. Fluor, og da særlig C8-forbindelser, gir best glid.

Russland/Sovjetunionen har en lang historie med juks og bedrag. Man må gjerne tro at de nå følger reglene, men spesielt realistisk er det ikke. Oppsiden ved fluorbruk er betydelig, mens manglende testapparat gjør risikoen for å bli tatt lik null. Situasjonen minner mye om perioden før man kunne avdekke EPO-bruk.
Du kommenterer naturligvis ikke finnene som virker å ha vel så gode ski som russerne. Heller ikke hvorfor nordmennene har bedre ski når det blir varmere i været, og vil fluoren virker bedre. Er kanskje russerne så dumme at man slutter å bruke fluor når det blir mildere? Eller renner forurensingen bort når det blir -7 og ikke -15. Relativt sett er det nok ikke snakk om forurenset snø sammenlignet med det man møter i Mellom-Europa på senvinteren i 7-8 C heller. Det som er spesielt er at den er finkornet og tørr.

Det er kanskje bedre å gå i seg selv, at man verken har et helt optimalt opplegg for å takle høyden, eller heller ikke vært optimalt forberedt til forholdene man har møtt med kaldt vær og tørr trå snø.

Brukeravatar
Team Ingebrigtsen
Innlegg: 1081
Sted: Kongsberg

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

PapaSmurf skrev: lør feb 19, 2022 2:22 pm
Team Ingebrigtsen skrev: lør feb 19, 2022 2:17 pm
PapaSmurf skrev: lør feb 19, 2022 8:21 am Gull er gull på statistikken.

Den som vinner blir olympisk mester, og når den som vinner dette skal telle opp antall gull i karrieren så er dette et av de gullene.

Så er det jo et bra quizspørsmål i årene som kommer. Hva er den korteste olympiske femmila som er gått?
Her er jeg ikke enig. Noen gull er mer verdt enn andre, og dette blir aldri å regne som like gjevt som ei 5-mil. Medaljevinnerne er verdige de, men medaljene vunnet på denne vil for alltid ha en stjerne og fotnote med seg.
Den er jo eksklusiv da. Vinner av tidenes korteste femmil.
Tenker nok at dette alltid vil stå i kursiv som 5-mil, og vil aldri regnes som de andre 5-milene. Det er muligens urettferdig for Bolsj, som mye mulig hadde vunnet uansett. I ettertid så det for meg ut som om jentene hadde tøffere forhold på sin 3-mil enn gutta hadde på sin 28 kilometer. En helt uforståelig avgjørelse.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 6:01 pm Mine karakterer Herrene langrenn

Klæbo 5+: Gull sprint og Lagsprint + medalje 15 km klassisk og stafett sølv. Gjer eit godt mesterskap sjølv om han ikkje får fullklaff på 3 og 5 mila. Står mellom 4 og 5, men trekker opp at han vinner 4 medaljer

Valnes 4+: Fantastisk etappe på lagsprinten trekker veldig opp. 15 km og sprinten blir middels, men lagsprinten gullet trekker opp

Golberg 4+: Godkjent etappe på stafetten og fin 5 plass på skiahlton. Var med lenge på 15 km, men fekk det tungt på slutten og uheldig på sprinten

Holund 4-: Godkjent skiahlton og sølv på stafetten. Skuffer på 5 mila og ingen individuelle medaljer. Lander på 4-

Kruger 5: Vinner bronse etter korona er svært sterkt på den korte 5 mila. Eg synest faktisk det fortener 5 med tanke på forholda

Iversen 3-: Ikkje den beste stafettetappen hans, men han sprakk i det minste ikkje som Hakola gjorde. Lander på 3-

Taugbøl 3+: Hadde nok forventa meir ein kun semifinale på sprinten, men samstundes er det ikkje helt krise. Lander på 3+

Røthe 4: Fin 5 mil, men måtte trekke seg på 3 mila. Blir ein 4

Langrennherrene leverer eit godkjent mesterskap, men blir reddet av Klæbo sine gull og kruger sine løp. Generelt lander eg på 4+
Du er snill med flere her. Jeg er enig ang Klæbo og Krüger. Synes imidlertid Holund er den tredje beste og gir ham terningkast 4. Golberg, Valnes og Røthe får 3. Iversen 2.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

KongOlav2 skrev: man feb 21, 2022 8:18 am
ms_8 skrev: søn feb 20, 2022 6:01 pm Mine karakterer Herrene langrenn

Klæbo 5+: Gull sprint og Lagsprint + medalje 15 km klassisk og stafett sølv. Gjer eit godt mesterskap sjølv om han ikkje får fullklaff på 3 og 5 mila. Står mellom 4 og 5, men trekker opp at han vinner 4 medaljer

Valnes 4+: Fantastisk etappe på lagsprinten trekker veldig opp. 15 km og sprinten blir middels, men lagsprinten gullet trekker opp

Golberg 4+: Godkjent etappe på stafetten og fin 5 plass på skiahlton. Var med lenge på 15 km, men fekk det tungt på slutten og uheldig på sprinten

Holund 4-: Godkjent skiahlton og sølv på stafetten. Skuffer på 5 mila og ingen individuelle medaljer. Lander på 4-

Kruger 5: Vinner bronse etter korona er svært sterkt på den korte 5 mila. Eg synest faktisk det fortener 5 med tanke på forholda

Iversen 3-: Ikkje den beste stafettetappen hans, men han sprakk i det minste ikkje som Hakola gjorde. Lander på 3-

Taugbøl 3+: Hadde nok forventa meir ein kun semifinale på sprinten, men samstundes er det ikkje helt krise. Lander på 3+

Røthe 4: Fin 5 mil, men måtte trekke seg på 3 mila. Blir ein 4

Langrennherrene leverer eit godkjent mesterskap, men blir reddet av Klæbo sine gull og kruger sine løp. Generelt lander eg på 4+
Du er snill med flere her. Jeg er enig ang Klæbo og Krüger. Synes imidlertid Holund er den tredje beste og gir ham terningkast 4. Golberg, Valnes og Røthe får 3. Iversen 2.
Eg ser nok også litt på kva eg forventa. Eksempel synest eg Valnes leverte ein fantastisk lagsprint og trekker det veldig opp sidan det gav oss gullet. Sjølv om han leverte middels både på sprinten og 15 km. Golberg leverte ein veldig 3 mil i forhold til forventingene og han leverte etter mitt syn ein godkjent stafettetappe. Porooma slo han riktignok klart, men han fekk fordelen av å gå i felt med franskmannen. Golberg spakk på 15 km, men på den andre siden så får han pluss for å prøve. Han var med nesten heile løpet i medaljekampen.

På den andre siden skuffet Holund på 5 mila. Eg hadde forventa at han hadde tatt medalje. Værtfall topp 5. Fin 3 mil og ok stafett. Likevel litt skuffande at havner utanfor medalje individuelt trekker ned. Eg såg på han som eit større medaljehåp ein Golberg og Valnes individuelt.

Røthe lander eg på 4 på grunn av 5 mila. Han leverte ein ganske god 5 mil. Dog forstår eg godt at folk setter han på 3.

Iversen synest eg var vanskeleg å vurdere. Eg hadde kanskje forventa meir av han på stafetten, men samstundes veit vi alle at det å bli kastet rett inn på stafettlaget pleier sjelden å gå bra. Han klarte heldigvis å begrense tapet mest mulig og derfor fekk han 3. Hakola viste godt kor ille det kunne ha gått.

Når det er sagt, så er eg nok snill og folk vurderer karakterer på ulike måter. Eg valde å ta fram godsida når eg vurderte desse karakterene.

Bjørn Torgeir

Legg inn av Bjørn Torgeir »

https://www.nrk.no/sport/slar-tilbake-m ... .15863654

Bare jeg som synes dette er ganske oppsiktsvekkende?
For det første har Russland ingen grunn til å lyve her, det er en rar ting å bare ta ut av lufta, så det får meg til å tro at det er noe norske ledere faktisk har gjort. Klæbo hadde jo også matforgiftning, så det at lederne kunne ønske seg en kortere distanse for å øke Klæbo gullsjanser framstår på meg som helt realistisk. Måten Bjervig uttaler seg på tyder også på at de har sagt noe i de baner. Han vil ikke avvise at de har sagt det, men viser heller til at det er juryen som bestemte og at det var en klok avgjørelse.
Uavhengig av hvilke grunner juryen faktisk la til grunn er det utrolig dårlig fair play å i det hele tatt forsøke å bruke sin største stjernes deltakelse som brekkstang for en slik avgjørelse og at den egentlige begrunnelsen ikke handler om vær eller vind, men at de spekulativt ønsker å gjøre om på distansen for å øke gullsjansene til Klæbo.

lund

Legg inn av lund »

Bjørn Torgeir skrev: tir feb 22, 2022 7:48 am https://www.nrk.no/sport/slar-tilbake-m ... .15863654

Bare jeg som synes dette er ganske oppsiktsvekkende?
For det første har Russland ingen grunn til å lyve her, det er en rar ting å bare ta ut av lufta, så det får meg til å tro at det er noe norske ledere faktisk har gjort. Klæbo hadde jo også matforgiftning, så det at lederne kunne ønske seg en kortere distanse for å øke Klæbo gullsjanser framstår på meg som helt realistisk. Måten Bjervig uttaler seg på tyder også på at de har sagt noe i de baner. Han vil ikke avvise at de har sagt det, men viser heller til at det er juryen som bestemte og at det var en klok avgjørelse.
Uavhengig av hvilke grunner juryen faktisk la til grunn er det utrolig dårlig fair play å i det hele tatt forsøke å bruke sin største stjernes deltakelse som brekkstang for en slik avgjørelse og at den egentlige begrunnelsen ikke handler om vær eller vind, men at de spekulativt ønsker å gjøre om på distansen for å øke gullsjansene til Klæbo.
Hvor mange av Borodavskos utøvere er det som har vært utestengt for doping igjen? Tar alt den mannen sier med en stor klype salt.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Bjørn Torgeir skrev: tir feb 22, 2022 7:48 am https://www.nrk.no/sport/slar-tilbake-m ... .15863654

Bare jeg som synes dette er ganske oppsiktsvekkende?
For det første har Russland ingen grunn til å lyve her, det er en rar ting å bare ta ut av lufta, så det får meg til å tro at det er noe norske ledere faktisk har gjort. Klæbo hadde jo også matforgiftning, så det at lederne kunne ønske seg en kortere distanse for å øke Klæbo gullsjanser framstår på meg som helt realistisk. Måten Bjervig uttaler seg på tyder også på at de har sagt noe i de baner. Han vil ikke avvise at de har sagt det, men viser heller til at det er juryen som bestemte og at det var en klok avgjørelse.
Uavhengig av hvilke grunner juryen faktisk la til grunn er det utrolig dårlig fair play å i det hele tatt forsøke å bruke sin største stjernes deltakelse som brekkstang for en slik avgjørelse og at den egentlige begrunnelsen ikke handler om vær eller vind, men at de spekulativt ønsker å gjøre om på distansen for å øke gullsjansene til Klæbo.
Har du ikke fått med deg hva Klæbo sa etter at han hadde brutt. Etter at han hadde sitte nesten hele natta på ramma så hadde han i samråd med legen bestemt seg for å stå over 50 km. Når denne ble forkortet så blir det et helt nytt renn og han velger derfor å stille opp da det er forskjell på 50 km og 28 km. Finner ut at det ikke fungerer i det hele tatt og bryter derved løpet.
Borodavko bør heller få med seg hva Välbe sier før han går ut med slike grunnløse påstander.

Bjørn Torgeir

Legg inn av Bjørn Torgeir »

lund skrev: tir feb 22, 2022 7:54 am Hvor mange av Borodavskos utøvere er det som har vært utestengt for doping igjen? Tar alt den mannen sier med en stor klype salt.
Joda det skal man jo gjøre. Men er du ikke enig at det er en rar ting å bare ta rett ut av lufta hvis ikke norske ledere faktisk har sagt noe i den duren?

Bjørn Torgeir

Legg inn av Bjørn Torgeir »

Korgutt skrev: tir feb 22, 2022 8:08 am Har du ikke fått med deg hva Klæbo sa etter at han hadde brutt. Etter at han hadde sitte nesten hele natta på ramma så hadde han i samråd med legen bestemt seg for å stå over 50 km. Når denne ble forkortet så blir det et helt nytt renn og han velger derfor å stille opp da det er forskjell på 50 km og 28 km. Finner ut at det ikke fungerer i det hele tatt og bryter derved løpet.
Borodavko bør heller få med seg hva Välbe sier før han går ut med slike grunnløse påstander.
Det fikk jeg med ja, og er en del av hovedpoenget i argumentet mitt:
Klæbo hadde matforgiftning, og det var urealistisk at han pga manglende energi kunne holde 5 mil. Dette viste de norske lederne når de gikk i møte med juryen for diskutere om rennet skulle gå som planlagt, kortes ned eller avlyses. Da er det tenkelig at de nettopp på grunn av Klæbos mageproblemer la inn aksjer på å korte ned distansen. . Som vi så på Diggins er det ikke umulig å gå et godt skirenn selv med magetrøbbel og minimalt med næring i kroppen, men det blir mye vanskeligere når løpstiden går opp.

At også den nedkortede distansen ble for tøff for Klæbo er egentlig ikke relevant for det prinsipielle i hva norske ledere vistnok gjorde

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Bjørn Torgeir skrev: tir feb 22, 2022 8:09 am
lund skrev: tir feb 22, 2022 7:54 am Hvor mange av Borodavskos utøvere er det som har vært utestengt for doping igjen? Tar alt den mannen sier med en stor klype salt.
Joda det skal man jo gjøre. Men er du ikke enig at det er en rar ting å bare ta rett ut av lufta hvis ikke norske ledere faktisk har sagt noe i den duren?
Når slike type påstander kommer fra enten denne mannen/ landet, eller Kari Pekka Kyrö: da trekker jeg så inderlig på skuldrene av det!

Kanskje snakker han sant- men ser ikke helt hvorfor vi skulle bruke en høyst usikker Klæbo som vektstang- da en magesyk Klæbo neppe ville holde 3 mil engang i disse løypene! (noe han selvsagt ikke gjorde heller)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «OL»