Jeg tror dette med at elbiler alltid sinker stammer hvert fall delvis fra en liten bekreftelsestendens. Jeg synes da stadig det er en Toyota Yaris eller lignende med en gammel dame inni som ligger i 90 i 110-sonen, men det er klart at hvis man allerede har et inntrykk av at dette er et utelukkende elbil-problem sĂ„ vil man jo nĂ„ og da fĂ„ det bekreftet da det er fryktelig mange elbiler pĂ„ veien. Det blir litt som med BMW, Audi (eller Tesla) og blinklys. Jeg tipper det er like mange Passater som driter i blinklys i rundkjĂžringa, men man vet alle hvem som blir hengt ut for detCabal skrev: âlĂžr aug 21, 2021 7:52 pmEr en del eldre elbiler og de mindre typene med liten rekkevidde kan man feks se ligge i 90 i 110-sonen. Har dog aldri opplevd at de sinker sĂ„ mye i rundkjĂžringer, heller motsatt i all hovedsak.
NÄ er det ikke mange av de moderne elbilene som trenger Ä tenke sÄ mye pÄ Ä spare strÞm da man omtrent ikke opplever rekkeviddeangst i dem, da de fleste gÄr langt nok i massevis - og det fort
Elbilen - Hvor vil dette ende?
Re: Elbilen - Hvor vil dette ende?
Ikke uenig i det, har selv Model S og synes faktisk det designet holder seg enda selv om jeg Ă„penbart er noe inhabil. Men Model 3, X og Y er ikke akkurat designperler, eller «S3XY» som Musk ville sagt.PapaSmurf skrev: âlĂžr aug 21, 2021 7:31 pmPolestar 2, men vi har en e-Niro som bil nummer 2. og den er pĂ„ tross av et traust utseende ganske sĂ„ sprek den ogsĂ„.
Jeg vurderte Tesla, men fÞler de bommer pÄ designet. Begynte strÄlende med Model S, og sÄ fÞler jeg resten av bilene ser ut som at Hyundais designteam fra nittitallet har kuppet firmaet.
Elbilsalget nÄr stadig nye hÞyder, men pussig nok sÄ Þker ogsÄ salget av bensin og diesel. Tenker ikke pÄ bilene, men drivstoffet.
https://dinside.dagbladet.no/motor/salget-oker/74134454
Er dette et resultat av at "alle" har norgesferie? Men samtidig er det vel ogsÄ fÊrre utlandsturister.
Prisen pÄ bensin er jo nÄ helt hinsidiges, sÄ priser pÄ over 19 kroner her om dagen(her fyller vi til 16,69), det er tydelig at Ä Þke prisen for Ä minske bruken av drivstoff ikke har noen virkning, for mÄ man ha bensin, sÄ mÄ man det uansett pris.
https://dinside.dagbladet.no/motor/salget-oker/74134454
Er dette et resultat av at "alle" har norgesferie? Men samtidig er det vel ogsÄ fÊrre utlandsturister.
Prisen pÄ bensin er jo nÄ helt hinsidiges, sÄ priser pÄ over 19 kroner her om dagen(her fyller vi til 16,69), det er tydelig at Ä Þke prisen for Ä minske bruken av drivstoff ikke har noen virkning, for mÄ man ha bensin, sÄ mÄ man det uansett pris.
Salget av fossilt drivstoff har vĂŠrt svakt fallende de siste Ă„rene, men Ăžkningen i bensinsalget kan nok forklares med mer norgesferie. Diesel kan kanskje skyldes flere faktorer, men ikke umulig det er mer lastebiltransport, og kanskje fĂŠrre som kommer inn fra utlandet med fulle tanker?InternalExile skrev: âsĂžn aug 22, 2021 12:36 pm Elbilsalget nĂ„r stadig nye hĂžyder, men pussig nok sĂ„ Ăžker ogsĂ„ salget av bensin og diesel. Tenker ikke pĂ„ bilene, men drivstoffet.
https://dinside.dagbladet.no/motor/salget-oker/74134454
Er dette et resultat av at "alle" har norgesferie? Men samtidig er det vel ogsÄ fÊrre utlandsturister.
Prisen pÄ bensin er jo nÄ helt hinsidiges, sÄ priser pÄ over 19 kroner her om dagen(her fyller vi til 16,69), det er tydelig at Ä Þke prisen for Ä minske bruken av drivstoff ikke har noen virkning, for mÄ man ha bensin, sÄ mÄ man det uansett pris.
Elbilen er jo definitivt fremtiden, men med litt farting pĂ„ veier i Sveits og Ăsterrike nĂ„ sĂžndag, sĂ„ synes jeg det knapt nok var blitt merkbart flere elbiler siden vi var her for 2 Ă„r siden. SĂ„ gĂ„r ikke like fort her nede
-
- Innlegg: 845
'....lite investert i kjeklingen mellom elbil og de mer tradisjonelle fossilbilene, . '
************
Jeg 'helgarderer' i Kompressorstil og kjĂžrer B-D-E.
************
Jeg 'helgarderer' i Kompressorstil og kjĂžrer B-D-E.
-
- Innlegg: 845
Et familiemedlem kjĂžrer Tesla, og h*n betaler vel nĂŠrmere 19 000 i Ă„ret i bare forsikring mot mine 5100
********
Jeg sjekket 'super pluss fullkasko' pÄ en Model 3 Performance:
888 kr/ mnd.
Det sagt, jeg har sett bilutleiere med rundt 3x (!) prisen for Tesla mod. 3 (bÄde pÄ utleie og egenandel skade, den var enda hÞyere enn 3x) som for Toyota RAV 4, selv om nybilprisen pÄ de to er ca. den samme. Vanvittig.
********
Jeg sjekket 'super pluss fullkasko' pÄ en Model 3 Performance:
888 kr/ mnd.
Det sagt, jeg har sett bilutleiere med rundt 3x (!) prisen for Tesla mod. 3 (bÄde pÄ utleie og egenandel skade, den var enda hÞyere enn 3x) som for Toyota RAV 4, selv om nybilprisen pÄ de to er ca. den samme. Vanvittig.
Jeg har heller ikke vĂŠrt i Sveits og Ăsterrike siden 2019. I Sveits var det allerede da noen elbiler, i Ăsterrike nĂŠrmest null.
Jeg skjÞnner egentlig mindre og mindre av norsk elbilpolitikk. IfÞlge alle elbileiere pÄ forumet er elbiler helt fantastiske og bensinbiler helt rÊvva.
Allikevel mÄ elbiler fritas for mva og bensinbiler pÄlegges 100.000 i co2 avgift for Ä hindre at noen skal kjÞpe dem. Disse fantastiske elbilene er jo delvis voldsomt billige. En blunk ny Citroën e-C4 koster 282.000. NÄr fikk man en velutstyrt bil i den klassen for under 300.000. Det mÄ ha vÊrt da lÞnningene var 30 % lavere enn i dag..
Allikevel mÄ elbiler fritas for mva og bensinbiler pÄlegges 100.000 i co2 avgift for Ä hindre at noen skal kjÞpe dem. Disse fantastiske elbilene er jo delvis voldsomt billige. En blunk ny Citroën e-C4 koster 282.000. NÄr fikk man en velutstyrt bil i den klassen for under 300.000. Det mÄ ha vÊrt da lÞnningene var 30 % lavere enn i dag..
Elbilene er jo bra bare fordi de er billige og i tillegg enkle i bruk, mye ytelser for pengene, mer enn de fleste er vant til. Og de fleste kjÞrer ikke sÄ mye turer utenom nÞdvendig transport. Dermed sitter vi entusiastene igjen med «svarte-per».
Hadde elbil og dieselbil vÊrt dyrere eller like dyrt som bensinbiler tror jeg at fordelingen hadde vÊrt 5% elbiler og resten diesel og bensin, rett og slett fordi vanene er vonde Ä vende hvis ikke det lÞnner seg kraftig som pr i dag, og folk flest orker egentlig ikke drive Ä lade og sÄnt fÞr de plutselig har kjÞpt seg en slik bil selv pga det var billig og forsvarer ofte sitt valg med nebb og klÞr.
Men seriÞst er det helt ok til normal kjÞring. Men til entusiastkjÞring er det bensinbil som fÄr hÄrene til p reise seg.
Har enda ikke hÞrt en elbil-eier si at bilen fÄr hÄrene til Ä reise seg av entusiasme over kjÞreopplevelsen. Mer en «teknologisk funksjonell interesse» og sÞmlÞs effektiv drivlinje.
Hadde elbil og dieselbil vÊrt dyrere eller like dyrt som bensinbiler tror jeg at fordelingen hadde vÊrt 5% elbiler og resten diesel og bensin, rett og slett fordi vanene er vonde Ä vende hvis ikke det lÞnner seg kraftig som pr i dag, og folk flest orker egentlig ikke drive Ä lade og sÄnt fÞr de plutselig har kjÞpt seg en slik bil selv pga det var billig og forsvarer ofte sitt valg med nebb og klÞr.
Men seriÞst er det helt ok til normal kjÞring. Men til entusiastkjÞring er det bensinbil som fÄr hÄrene til p reise seg.
Har enda ikke hÞrt en elbil-eier si at bilen fÄr hÄrene til Ä reise seg av entusiasme over kjÞreopplevelsen. Mer en «teknologisk funksjonell interesse» og sÞmlÞs effektiv drivlinje.
SmÄbiler til bybruk tror jeg faktisk at elbiler er minst like gode som bensin. Men til hytta og langkjÞring er det lenge til elbil er konkurransedyktig uten massive subsidier. Kanskje jeg endrer mening nÄr jeg surrer rundt med 600 kg batteri?
Nevnte e-C4 er jo sĂ„pass billig fordi den ser ut som et takrasIseran2770 skrev: âons feb 23, 2022 6:19 pm Jeg skjĂžnner egentlig mindre og mindre av norsk elbilpolitikk. IfĂžlge alle elbileiere pĂ„ forumet er elbiler helt fantastiske og bensinbiler helt rĂŠvva.
Allikevel mÄ elbiler fritas for mva og bensinbiler pÄlegges 100.000 i co2 avgift for Ä hindre at noen skal kjÞpe dem. Disse fantastiske elbilene er jo delvis voldsomt billige. En blunk ny Citroën e-C4 koster 282.000. NÄr fikk man en velutstyrt bil i den klassen for under 300.000. Det mÄ ha vÊrt da lÞnningene var 30 % lavere enn i dag..
Ser ut som det blir MVA pÄ elbiler ober 500.000 fra 2023
https://www.nettavisen.no/okonomi/nrk-m ... -95-485709
https://www.nettavisen.no/okonomi/nrk-m ... -95-485709
Tja.Someone skrev: âtor mai 12, 2022 10:39 am Ser ut som det blir MVA pĂ„ elbiler ober 500.000 fra 2023
https://www.nettavisen.no/okonomi/nrk-m ... -95-485709
Det ser ut til Ä bli mva. pÄ absolutt alle elbiler, fra fÞrste krone. Rett opp pÄ 25 %.
SÄ fÄr man igjen opptil 25 % av 500 K, kanskje via skatteseddelen.
AltsÄ fÞlger vi den eneste fornuftige lÞsningen, som land vi bÞr sammenligne oss med har introdusert i en eller annen form.
StĂžrste overraskelsen er at taket ble 500 K og ikke 600 K.
Blir mye Buing fremover;
''Dette er et forslag som er helt hÄplÞst, uforutsigbart og ubrukelig, raser Elbilforeningen''
I fĂžlge tabellen i linken din ser det ut til Ă„ bli moms fra 600 000.Someone skrev: âtor mai 12, 2022 10:39 am Ser ut som det blir MVA pĂ„ elbiler ober 500.000 fra 2023
https://www.nettavisen.no/okonomi/nrk-m ... -95-485709
AltsÄ ikke moms pÄ en bil som koster 599 999 kroner.
redigerer :
edit.....du har rett. Null moms til 500 000, deretter moms pÄ det over 500 000.
- FredPerry^2
- Innlegg: 187
Ingen burde bli overrasket over dette. Det var opplagt helt fra starten at alle lokkemidlene gradvis ville forsvinne og at alle avgiftene fĂžr eller senere ville komme.Someone skrev: âtor mai 12, 2022 10:39 am Ser ut som det blir MVA pĂ„ elbiler ober 500.000 fra 2023
https://www.nettavisen.no/okonomi/nrk-m ... -95-485709
Det er vel bare Elbilforeningen som virker overrasket her?Hardy-guttene skrev: âtor mai 12, 2022 4:10 pmIngen burde bli overrasket over dette. Det var opplagt helt fra starten at alle lokkemidlene gradvis ville forsvinne og at alle avgiftene fĂžr eller senere ville komme.Someone skrev: âtor mai 12, 2022 10:39 am Ser ut som det blir MVA pĂ„ elbiler ober 500.000 fra 2023
https://www.nettavisen.no/okonomi/nrk-m ... -95-485709
PĂ„ hĂžy tid. SkjĂžnner ikke hva elbilforeningen sutrer over. Selv de dyreste bilene fĂ„r fortsatt subsidier av verdien opp til 500.000. Man fĂ„r mange brukbare elbiler til rundt en halv mill. F.eks BMW i4, Enyaq eller Ionic5. De som vil ha noe mer heftig enn det, fĂ„r heller finne seg i Ă„ bidra med noen kroner til fellesskapet.Someone skrev: âtor mai 12, 2022 10:39 am Ser ut som det blir MVA pĂ„ elbiler ober 500.000 fra 2023
https://www.nettavisen.no/okonomi/nrk-m ... -95-485709
Er rett og rimelig at ogsÄ elbilene mÄ betale mva. Fradrag pÄ mva pÄ inntil 125000kr er jo veldig bra isolert sett. Det eneste som overrasker er at det er 500.000 i stedet for 600.000 som ble grensen, ellers ingen overraskelser.
De burde dog ordnet det sÄnn at alle som bestilte og har en signert kontrakt som er registrert av bilforhandleren (sÄ man unngÄr fiktive datoer pÄ kontrakter) datert innen 31.12.2023 (uansett leveringstid) fÄr momsfritak, slik at det blir forutsigbart for bÄde bilbransjen og forbrukerne uansett leveringsforsinkelser.
De burde dog ordnet det sÄnn at alle som bestilte og har en signert kontrakt som er registrert av bilforhandleren (sÄ man unngÄr fiktive datoer pÄ kontrakter) datert innen 31.12.2023 (uansett leveringstid) fÄr momsfritak, slik at det blir forutsigbart for bÄde bilbransjen og forbrukerne uansett leveringsforsinkelser.
Den eneste fornuftige lĂžsningen ville vĂŠrt Ă„ ha like avgifter uavhengig av hva slags motor det var (og ingen forslkjell pĂ„ tilbakebetaling eller stĂžtteordninger). Elbilistene fĂ„r slutte Ă„ klage nĂ„r de ikke engang betaler veibrukavgift og andre bensinavgifter slik jeg gjĂžr bĂ„de ved bruk av bil og bĂ„t (ja, jeg betaler veibruksavgift for Ă„ kjĂžre bĂ„t).KingsRoad skrev: âtor mai 12, 2022 11:08 amTja.Someone skrev: âtor mai 12, 2022 10:39 am Ser ut som det blir MVA pĂ„ elbiler ober 500.000 fra 2023
https://www.nettavisen.no/okonomi/nrk-m ... -95-485709
Det ser ut til Ä bli mva. pÄ absolutt alle elbiler, fra fÞrste krone. Rett opp pÄ 25 %.
SÄ fÄr man igjen opptil 25 % av 500 K, kanskje via skatteseddelen.
AltsÄ fÞlger vi den eneste fornuftige lÞsningen, som land vi bÞr sammenligne oss med har introdusert i en eller annen form.
StĂžrste overraskelsen er at taket ble 500 K og ikke 600 K.
Blir mye Buing fremover;
''Dette er et forslag som er helt hÄplÞst, uforutsigbart og ubrukelig, raser Elbilforeningen''
Personlig syns jeg det fortsatt skal lĂžnne seg Ă„ kjĂžpe og kjĂžre elbil fremfor fossilbil.SUV skrev: âfre mai 13, 2022 12:28 amDen eneste fornuftige lĂžsningen ville vĂŠrt Ă„ ha like avgifter uavhengig av hva slags motor det var (og ingen forslkjell pĂ„ tilbakebetaling eller stĂžtteordninger). Elbilistene fĂ„r slutte Ă„ klage nĂ„r de ikke engang betaler veibrukavgift og andre bensinavgifter slik jeg gjĂžr bĂ„de ved bruk av bil og bĂ„t (ja, jeg betaler veibruksavgift for Ă„ kjĂžre bĂ„t).KingsRoad skrev: âtor mai 12, 2022 11:08 amTja.Someone skrev: âtor mai 12, 2022 10:39 am Ser ut som det blir MVA pĂ„ elbiler ober 500.000 fra 2023
https://www.nettavisen.no/okonomi/nrk-m ... -95-485709
Det ser ut til Ä bli mva. pÄ absolutt alle elbiler, fra fÞrste krone. Rett opp pÄ 25 %.
SÄ fÄr man igjen opptil 25 % av 500 K, kanskje via skatteseddelen.
AltsÄ fÞlger vi den eneste fornuftige lÞsningen, som land vi bÞr sammenligne oss med har introdusert i en eller annen form.
StĂžrste overraskelsen er at taket ble 500 K og ikke 600 K.
Blir mye Buing fremover;
''Dette er et forslag som er helt hÄplÞst, uforutsigbart og ubrukelig, raser Elbilforeningen''
Verden mÄ jo bremse pÄ brenning av fossile godsaker, ellers vil vi slite med klima og vÊr etterhvert.
Selv med full moms fra fĂžrste krone vil det vĂŠre veldig mye billigere. Hver kilometer med bensin/dieselbil koster vel 10 ganger sĂ„ mye som for en elbil.fargeblind skrev: âfre mai 13, 2022 10:55 am Personlig syns jeg det fortsatt skal lĂžnne seg Ă„ kjĂžpe og kjĂžre elbil fremfor fossilbil.
Verden mÄ jo bremse pÄ brenning av fossile godsaker, ellers vil vi slite med klima og vÊr etterhvert.
At det er billigere Ă„ kjĂžre elektrisk kan jeg lett tro pĂ„, men en tiendedel av prisen? Hvordan ser det regnestykket ut?Iseran2770 skrev: âfre mai 13, 2022 7:17 pm Selv med full moms fra fĂžrste krone vil det vĂŠre veldig mye billigere. Hver kilometer med bensin/dieselbil koster vel 10 ganger sĂ„ mye som for en elbil.
I fĂžlge forumets elbileiere koster 1 kwh kr 1,85. 50 kwh vil da koste kr 92,50.Hardy-guttene skrev: âfre mai 13, 2022 7:23 pm At det er billigere Ă„ kjĂžre elektrisk kan jeg lett tro pĂ„, men en tiendedel av prisen? Hvordan ser det regnestykket ut?
50 liter bensin/diesel koster kr 1100,00.
Det er ikke noe problem Ă„ finne moderne fossilbiler som vil kunne kjĂžre 1000 km pĂ„ 50 liter bensin/diesel, mao et forbruk pĂ„ 5 liter/100km. Det finnes derimot ikke en elbil i verden som er i nĂŠrheten av Ă„ kunne klare 1000 km pĂ„ 50kwh (5 kwh/100 km). Forbruk pĂ„ den generasjonen elbiler vi har idag ligger sĂ„nn omtrentlig i intervallet 12 kwh/100km til 30 kwh/100km.Iseran2770 skrev: âfre mai 13, 2022 7:31 pm I fĂžlge forumets elbileiere koster 1 kwh kr 1,85. 50 kwh vil da koste kr 92,50.
50 liter bensin/diesel koster kr 1100,00.
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
Itâs free and only takes a minute