Elbilen - Hvor vil dette ende?

Svar
Funkhouser

Re: Elbilen - Hvor vil dette ende?

Legg inn av Funkhouser »

Cabal skrev: ↑lþr aug 21, 2021 7:52 pm
SirOwen skrev: ↑lĂžr aug 21, 2021 6:49 pm Dette med sinker er et nĂžkkelord. De fleste elbilene jeg kjĂžrer bak er jo nettopp det, sinker. Spesielt ut i fra rundkjĂžringer og kryss gĂ„r det treig, tross uovertrufne akselerasjonsegenskaper. Årsak: spare pĂ„ strĂžmmen... :evil:
Er en del eldre elbiler og de mindre typene med liten rekkevidde kan man feks se ligge i 90 i 110-sonen. Har dog aldri opplevd at de sinker sÄ mye i rundkjÞringer, heller motsatt i all hovedsak.
NÄ er det ikke mange av de moderne elbilene som trenger Ä tenke sÄ mye pÄ Ä spare strÞm da man omtrent ikke opplever rekkeviddeangst i dem, da de fleste gÄr langt nok i massevis - og det fort :)
Jeg tror dette med at elbiler alltid sinker stammer hvert fall delvis fra en liten bekreftelsestendens. Jeg synes da stadig det er en Toyota Yaris eller lignende med en gammel dame inni som ligger i 90 i 110-sonen, men det er klart at hvis man allerede har et inntrykk av at dette er et utelukkende elbil-problem sÄ vil man jo nÄ og da fÄ det bekreftet da det er fryktelig mange elbiler pÄ veien. Det blir litt som med BMW, Audi (eller Tesla) og blinklys. Jeg tipper det er like mange Passater som driter i blinklys i rundkjÞringa, men man vet alle hvem som blir hengt ut for det ;)

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

PapaSmurf skrev: ↑lþr aug 21, 2021 7:31 pm
SirOwen skrev: ↑lþr aug 21, 2021 7:18 pm
PapaSmurf skrev: ↑lþr aug 21, 2021 7:13 pm

Dette med strÞmsparing har jeg aldri tenkt over. Jeg gir jernet og leker meg med akselerasjonsevnene hver gang jeg kjÞrer. En herlig fÞlelse nÄr man kjenner man presses bak i setet.
Flott at du tenker sÄnn, begrepet "flyt i trafikken" er fremmedord for sinkene.

Hva slags Elbil har du?
Polestar 2, men vi har en e-Niro som bil nummer 2. og den er pÄ tross av et traust utseende ganske sÄ sprek den ogsÄ.

Jeg vurderte Tesla, men fÞler de bommer pÄ designet. Begynte strÄlende med Model S, og sÄ fÞler jeg resten av bilene ser ut som at Hyundais designteam fra nittitallet har kuppet firmaet.
Ikke uenig i det, har selv Model S og synes faktisk det designet holder seg enda selv om jeg Äpenbart er noe inhabil. Men Model 3, X og Y er ikke akkurat designperler, eller «S3XY» som Musk ville sagt.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Elbilsalget nÄr stadig nye hÞyder, men pussig nok sÄ Þker ogsÄ salget av bensin og diesel. Tenker ikke pÄ bilene, men drivstoffet.

https://dinside.dagbladet.no/motor/salget-oker/74134454

Er dette et resultat av at "alle" har norgesferie? Men samtidig er det vel ogsÄ fÊrre utlandsturister.

Prisen pÄ bensin er jo nÄ helt hinsidiges, sÄ priser pÄ over 19 kroner her om dagen(her fyller vi til 16,69), det er tydelig at Ä Þke prisen for Ä minske bruken av drivstoff ikke har noen virkning, for mÄ man ha bensin, sÄ mÄ man det uansett pris.

Someone

Legg inn av Someone »

InternalExile skrev: ↑sĂžn aug 22, 2021 12:36 pm Elbilsalget nĂ„r stadig nye hĂžyder, men pussig nok sĂ„ Ăžker ogsĂ„ salget av bensin og diesel. Tenker ikke pĂ„ bilene, men drivstoffet.

https://dinside.dagbladet.no/motor/salget-oker/74134454

Er dette et resultat av at "alle" har norgesferie? Men samtidig er det vel ogsÄ fÊrre utlandsturister.

Prisen pÄ bensin er jo nÄ helt hinsidiges, sÄ priser pÄ over 19 kroner her om dagen(her fyller vi til 16,69), det er tydelig at Ä Þke prisen for Ä minske bruken av drivstoff ikke har noen virkning, for mÄ man ha bensin, sÄ mÄ man det uansett pris.
Salget av fossilt drivstoff har vĂŠrt svakt fallende de siste Ă„rene, men Ăžkningen i bensinsalget kan nok forklares med mer norgesferie. Diesel kan kanskje skyldes flere faktorer, men ikke umulig det er mer lastebiltransport, og kanskje fĂŠrre som kommer inn fra utlandet med fulle tanker?

SirJames

Legg inn av SirJames »

@Funkhouser;

vi er enige om noe, og uenige om annet. Jeg lever fint med det, pÄsan :)

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

SirOwen skrev: ↑sþn aug 22, 2021 5:09 pm @Funkhouser;

vi er enige om noe, og uenige om annet. Jeg lever fint med det, pÄsan :)
👍😊

Someone

Legg inn av Someone »

Elbilen er jo definitivt fremtiden, men med litt farting pÄ veier i Sveits og Østerrike nÄ sÞndag, sÄ synes jeg det knapt nok var blitt merkbart flere elbiler siden vi var her for 2 Är siden. SÄ gÄr ikke like fort her nede

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

'....lite investert i kjeklingen mellom elbil og de mer tradisjonelle fossilbilene, . '


************

Jeg 'helgarderer' i Kompressorstil og kjĂžrer B-D-E.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Et familiemedlem kjĂžrer Tesla, og h*n betaler vel nĂŠrmere 19 000 i Ă„ret i bare forsikring mot mine 5100

********

Jeg sjekket 'super pluss fullkasko' pÄ en Model 3 Performance:
888 kr/ mnd.

Det sagt, jeg har sett bilutleiere med rundt 3x (!) prisen for Tesla mod. 3 (bÄde pÄ utleie og egenandel skade, den var enda hÞyere enn 3x) som for Toyota RAV 4, selv om nybilprisen pÄ de to er ca. den samme. Vanvittig.

burkar

Legg inn av burkar »

Someone skrev: ↑tir feb 22, 2022 5:31 pm Elbilen er jo definitivt fremtiden, men med litt farting pĂ„ veier i Sveits og Østerrike nĂ„ sĂžndag, sĂ„ synes jeg det knapt nok var blitt merkbart flere elbiler siden vi var her for 2 Ă„r siden. SĂ„ gĂ„r ikke like fort her nede
Leiebil? Hva slags? :)

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Someone skrev: ↑tir feb 22, 2022 5:31 pm med litt farting pĂ„ veier i Sveits og Østerrike nĂ„ sĂžndag, sĂ„ synes jeg det knapt nok var blitt merkbart flere elbiler siden vi var her for 2 Ă„r siden. SĂ„ gĂ„r ikke like fort her nede
Jeg har heller ikke vÊrt i Sveits og Østerrike siden 2019. I Sveits var det allerede da noen elbiler, i Østerrike nÊrmest null.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Jeg skjÞnner egentlig mindre og mindre av norsk elbilpolitikk. IfÞlge alle elbileiere pÄ forumet er elbiler helt fantastiske og bensinbiler helt rÊvva.

Allikevel mÄ elbiler fritas for mva og bensinbiler pÄlegges 100.000 i co2 avgift for Ä hindre at noen skal kjÞpe dem. Disse fantastiske elbilene er jo delvis voldsomt billige. En blunk ny Citroën e-C4 koster 282.000. NÄr fikk man en velutstyrt bil i den klassen for under 300.000. Det mÄ ha vÊrt da lÞnningene var 30 % lavere enn i dag..

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Elbilene er jo bra bare fordi de er billige 😉 og i tillegg enkle i bruk, mye ytelser for pengene, mer enn de fleste er vant til. Og de fleste kjĂžrer ikke sĂ„ mye turer utenom nĂždvendig transport. Dermed sitter vi entusiastene igjen med «svarte-per».
Hadde elbil og dieselbil vÊrt dyrere eller like dyrt som bensinbiler tror jeg at fordelingen hadde vÊrt 5% elbiler og resten diesel og bensin, rett og slett fordi vanene er vonde Ä vende hvis ikke det lÞnner seg kraftig som pr i dag, og folk flest orker egentlig ikke drive Ä lade og sÄnt fÞr de plutselig har kjÞpt seg en slik bil selv pga det var billig og forsvarer ofte sitt valg med nebb og klÞr.

Men seriÞst er det helt ok til normal kjÞring. Men til entusiastkjÞring er det bensinbil som fÄr hÄrene til p reise seg.

Har enda ikke hÞrt en elbil-eier si at bilen fÄr hÄrene til Ä reise seg av entusiasme over kjÞreopplevelsen. Mer en «teknologisk funksjonell interesse» og sÞmlÞs effektiv drivlinje.

Forfun

Legg inn av Forfun »

SmÄbiler til bybruk tror jeg faktisk at elbiler er minst like gode som bensin. Men til hytta og langkjÞring er det lenge til elbil er konkurransedyktig uten massive subsidier. Kanskje jeg endrer mening nÄr jeg surrer rundt med 600 kg batteri?

Someone

Legg inn av Someone »

burkar skrev: ↑ons feb 23, 2022 1:07 pm
Someone skrev: ↑tir feb 22, 2022 5:31 pm Elbilen er jo definitivt fremtiden, men med litt farting pĂ„ veier i Sveits og Østerrike nĂ„ sĂžndag, sĂ„ synes jeg det knapt nok var blitt merkbart flere elbiler siden vi var her for 2 Ă„r siden. SĂ„ gĂ„r ikke like fort her nede
Leiebil? Hva slags? :)
KjÞrte ikke selv. Satt bak i en Mercedes minibuss som fraktet meg fra Zurich Airport og inn til Østerrike ;)

SirJames

Legg inn av SirJames »

Iseran2770 skrev: ↑ons feb 23, 2022 6:19 pm Jeg skjĂžnner egentlig mindre og mindre av norsk elbilpolitikk. IfĂžlge alle elbileiere pĂ„ forumet er elbiler helt fantastiske og bensinbiler helt rĂŠvva.

Allikevel mÄ elbiler fritas for mva og bensinbiler pÄlegges 100.000 i co2 avgift for Ä hindre at noen skal kjÞpe dem. Disse fantastiske elbilene er jo delvis voldsomt billige. En blunk ny Citroën e-C4 koster 282.000. NÄr fikk man en velutstyrt bil i den klassen for under 300.000. Det mÄ ha vÊrt da lÞnningene var 30 % lavere enn i dag..
Nevnte e-C4 er jo sÄpass billig fordi den ser ut som et takras 8-)

Someone

Legg inn av Someone »

Ser ut som det blir MVA pÄ elbiler ober 500.000 fra 2023

https://www.nettavisen.no/okonomi/nrk-m ... -95-485709

KingsRoad

Legg inn av KingsRoad »

Someone skrev: ↑tor mai 12, 2022 10:39 am Ser ut som det blir MVA pĂ„ elbiler ober 500.000 fra 2023

https://www.nettavisen.no/okonomi/nrk-m ... -95-485709
Tja.

Det ser ut til Ä bli mva. pÄ absolutt alle elbiler, fra fÞrste krone. Rett opp pÄ 25 %.

SÄ fÄr man igjen opptil 25 % av 500 K, kanskje via skatteseddelen.

AltsÄ fÞlger vi den eneste fornuftige lÞsningen, som land vi bÞr sammenligne oss med har introdusert i en eller annen form.

StĂžrste overraskelsen er at taket ble 500 K og ikke 600 K.

Blir mye Buing fremover;

''Dette er et forslag som er helt hÄplÞst, uforutsigbart og ubrukelig, raser Elbilforeningen'' :lol:

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Someone skrev: ↑tor mai 12, 2022 10:39 am Ser ut som det blir MVA pĂ„ elbiler ober 500.000 fra 2023

https://www.nettavisen.no/okonomi/nrk-m ... -95-485709
I fĂžlge tabellen i linken din ser det ut til Ă„ bli moms fra 600 000.
AltsÄ ikke moms pÄ en bil som koster 599 999 kroner.
redigerer :
edit.....du har rett. Null moms til 500 000, deretter moms pÄ det over 500 000.

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

KingsRoad skrev: ↑tor mai 12, 2022 11:08 am
Blir mye Buing fremover;

''Dette er et forslag som er helt hÄplÞst, uforutsigbart og ubrukelig, raser Elbilforeningen'' :lol:

Kanskje FNB kan fÄ litt vind i seilene igjen og arrangere fakkeltog for forsmÄdde Taycan-kunder.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Someone skrev: ↑tor mai 12, 2022 10:39 am Ser ut som det blir MVA pĂ„ elbiler ober 500.000 fra 2023

https://www.nettavisen.no/okonomi/nrk-m ... -95-485709
Ingen burde bli overrasket over dette. Det var opplagt helt fra starten at alle lokkemidlene gradvis ville forsvinne og at alle avgiftene fĂžr eller senere ville komme.

Someone

Legg inn av Someone »

Hardy-guttene skrev: ↑tor mai 12, 2022 4:10 pm
Someone skrev: ↑tor mai 12, 2022 10:39 am Ser ut som det blir MVA pĂ„ elbiler ober 500.000 fra 2023

https://www.nettavisen.no/okonomi/nrk-m ... -95-485709
Ingen burde bli overrasket over dette. Det var opplagt helt fra starten at alle lokkemidlene gradvis ville forsvinne og at alle avgiftene fĂžr eller senere ville komme.
Det er vel bare Elbilforeningen som virker overrasket her?

Jan

Legg inn av Jan »

Someone skrev: ↑tor mai 12, 2022 10:39 am Ser ut som det blir MVA pĂ„ elbiler ober 500.000 fra 2023

https://www.nettavisen.no/okonomi/nrk-m ... -95-485709
PÄ hÞy tid. SkjÞnner ikke hva elbilforeningen sutrer over. Selv de dyreste bilene fÄr fortsatt subsidier av verdien opp til 500.000. Man fÄr mange brukbare elbiler til rundt en halv mill. F.eks BMW i4, Enyaq eller Ionic5. De som vil ha noe mer heftig enn det, fÄr heller finne seg i Ä bidra med noen kroner til fellesskapet.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Er rett og rimelig at ogsÄ elbilene mÄ betale mva. Fradrag pÄ mva pÄ inntil 125000kr er jo veldig bra isolert sett. Det eneste som overrasker er at det er 500.000 i stedet for 600.000 som ble grensen, ellers ingen overraskelser.

De burde dog ordnet det sÄnn at alle som bestilte og har en signert kontrakt som er registrert av bilforhandleren (sÄ man unngÄr fiktive datoer pÄ kontrakter) datert innen 31.12.2023 (uansett leveringstid) fÄr momsfritak, slik at det blir forutsigbart for bÄde bilbransjen og forbrukerne uansett leveringsforsinkelser.

SUV

Legg inn av SUV »

KingsRoad skrev: ↑tor mai 12, 2022 11:08 am
Someone skrev: ↑tor mai 12, 2022 10:39 am Ser ut som det blir MVA pĂ„ elbiler ober 500.000 fra 2023

https://www.nettavisen.no/okonomi/nrk-m ... -95-485709
Tja.

Det ser ut til Ä bli mva. pÄ absolutt alle elbiler, fra fÞrste krone. Rett opp pÄ 25 %.

SÄ fÄr man igjen opptil 25 % av 500 K, kanskje via skatteseddelen.

AltsÄ fÞlger vi den eneste fornuftige lÞsningen, som land vi bÞr sammenligne oss med har introdusert i en eller annen form.

StĂžrste overraskelsen er at taket ble 500 K og ikke 600 K.

Blir mye Buing fremover;

''Dette er et forslag som er helt hÄplÞst, uforutsigbart og ubrukelig, raser Elbilforeningen'' :lol:
Den eneste fornuftige lÞsningen ville vÊrt Ä ha like avgifter uavhengig av hva slags motor det var (og ingen forslkjell pÄ tilbakebetaling eller stÞtteordninger). Elbilistene fÄr slutte Ä klage nÄr de ikke engang betaler veibrukavgift og andre bensinavgifter slik jeg gjÞr bÄde ved bruk av bil og bÄt (ja, jeg betaler veibruksavgift for Ä kjÞre bÄt).

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

SUV skrev: ↑fre mai 13, 2022 12:28 am
KingsRoad skrev: ↑tor mai 12, 2022 11:08 am
Someone skrev: ↑tor mai 12, 2022 10:39 am Ser ut som det blir MVA pĂ„ elbiler ober 500.000 fra 2023

https://www.nettavisen.no/okonomi/nrk-m ... -95-485709
Tja.

Det ser ut til Ä bli mva. pÄ absolutt alle elbiler, fra fÞrste krone. Rett opp pÄ 25 %.

SÄ fÄr man igjen opptil 25 % av 500 K, kanskje via skatteseddelen.

AltsÄ fÞlger vi den eneste fornuftige lÞsningen, som land vi bÞr sammenligne oss med har introdusert i en eller annen form.

StĂžrste overraskelsen er at taket ble 500 K og ikke 600 K.

Blir mye Buing fremover;

''Dette er et forslag som er helt hÄplÞst, uforutsigbart og ubrukelig, raser Elbilforeningen'' :lol:
Den eneste fornuftige lÞsningen ville vÊrt Ä ha like avgifter uavhengig av hva slags motor det var (og ingen forslkjell pÄ tilbakebetaling eller stÞtteordninger). Elbilistene fÄr slutte Ä klage nÄr de ikke engang betaler veibrukavgift og andre bensinavgifter slik jeg gjÞr bÄde ved bruk av bil og bÄt (ja, jeg betaler veibruksavgift for Ä kjÞre bÄt).
Personlig syns jeg det fortsatt skal lĂžnne seg Ă„ kjĂžpe og kjĂžre elbil fremfor fossilbil.
Verden mÄ jo bremse pÄ brenning av fossile godsaker, ellers vil vi slite med klima og vÊr etterhvert.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

fargeblind skrev: ↑fre mai 13, 2022 10:55 am Personlig syns jeg det fortsatt skal lĂžnne seg Ă„ kjĂžpe og kjĂžre elbil fremfor fossilbil.
Verden mÄ jo bremse pÄ brenning av fossile godsaker, ellers vil vi slite med klima og vÊr etterhvert.
Selv med full moms fra fÞrste krone vil det vÊre veldig mye billigere. Hver kilometer med bensin/dieselbil koster vel 10 ganger sÄ mye som for en elbil.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Iseran2770 skrev: ↑fre mai 13, 2022 7:17 pm Selv med full moms fra fĂžrste krone vil det vĂŠre veldig mye billigere. Hver kilometer med bensin/dieselbil koster vel 10 ganger sĂ„ mye som for en elbil.
At det er billigere Ä kjÞre elektrisk kan jeg lett tro pÄ, men en tiendedel av prisen? Hvordan ser det regnestykket ut?

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Hardy-guttene skrev: ↑fre mai 13, 2022 7:23 pm At det er billigere Ă„ kjĂžre elektrisk kan jeg lett tro pĂ„, men en tiendedel av prisen? Hvordan ser det regnestykket ut?
I fĂžlge forumets elbileiere koster 1 kwh kr 1,85. 50 kwh vil da koste kr 92,50.
50 liter bensin/diesel koster kr 1100,00.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Iseran2770 skrev: ↑fre mai 13, 2022 7:31 pm I fþlge forumets elbileiere koster 1 kwh kr 1,85. 50 kwh vil da koste kr 92,50.
50 liter bensin/diesel koster kr 1100,00.
Det er ikke noe problem Ä finne moderne fossilbiler som vil kunne kjÞre 1000 km pÄ 50 liter bensin/diesel, mao et forbruk pÄ 5 liter/100km. Det finnes derimot ikke en elbil i verden som er i nÊrheten av Ä kunne klare 1000 km pÄ 50kwh (5 kwh/100 km). Forbruk pÄ den generasjonen elbiler vi har idag ligger sÄnn omtrentlig i intervallet 12 kwh/100km til 30 kwh/100km.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

GÄ tilbake til «Bil & Motorsykkel»