Dine største øyeblikk OL 2022

Svar
Brukeravatar
Team Ingebrigtsen
Innlegg: 1081
Sted: Kongsberg

Dine største øyeblikk OL 2022

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Hva er dine beste minner fra OL 2022?

Etter OL, så vil jeg rangere minnene slik:

1.Kombinasjonen alpint herrer - velger meg samme øvelse som i forrige OL, noe som sier om hvor ille jeg synes det er om denne øvelsen blir borte fra OL-programmet. Øvelsen hadde også denne gangen alt for meg; perfekt vektet mellom ferdighetene i utfor og slalåm. En vinner, Johannes Strolz, med en fantastisk reise til dette gullet, 34 år etter at far Hubert tok gullet i samme øvelse. Aleksander Aamodt Kilde hadde før denne øvelsen en bronse etter fartsdisiplinene var ferdige, noe som var kanskje litt under forventningene, men med denne medaljen så tok han 2 OL-medaljer og det ble meget bra til slutt. At Canada med James Crawford tok siste medaljen var også et pluss. Nydelig konkurranse med nydelig resultat!

2.Therese Johaug gull 15 km skiathlon - gullet på 10 km var mer dramatisk og spennende, og gullet på 3-mila var den beste og mest overlegne gullet hun vant. Men det er noe helt eget med en utøver som har vært så suveren over tid, og som endelig vinner sitt første individuelle OL-gull.

3.Slalåm herrer - etter det jeg skrev før og under dette løpet så er det vel de færreste som trodde at jeg skulle like denne når Henrik kom på den sure 4.plassen. Men det var en utrolig fin konkurranse, hvor spenningen på norsk side var ulidelig mellom omgangene. Greier ikke en gang å forestille meg hvordan det var for de som ventet på Erik Håker i storslalåm i 76, da andre omgang gikk dagen etter første. Selv om skuffelsen var stor for Henrik, så var jo intervjuet etterpå verdt en milliard, og grunnen til at han absolutt er en av mine tre favorittutøvere uansett idrett. Slik er det, sånn er livet, driter i Tom Stiansen, jeg kjørte for dårlig, satset alt, var ikke bedre, hva vil du jeg skal si og så videre. For en mann, her bare smeller det kommentarer rett fra hofta uten filter. Dønn ærlig, og Henrik på sitt beste! På topp-partiet i andre omgang trodde jeg at det gikk mot gull, i alle fall sølv.

Så kontrasten, jeg sier ingen ting om det er på en bra eller dårlig måte, men Sebastian Foss Solevåg som på mange måter er motsatsen. Lagspilleren med stor L, mannen som sakte men sikkert har bygget seg opp til å bli en av de beste slalåmkjørerne, og som har lagkamerater som blir nesten blir mer glad når han lykkes enn han selv. Det går selvfølgelig ikke an å safe inn til en bronse i en OL-slalåm, men det føltes som om Seb var så kald og rolig at det var faktisk det han gjorde!

Deretter hvor brutalt OL er, hvor medalje er alt og 4.plass er ingen ting. Timer etterpå med analyser i media med hvorfor Seb lyktes og hvorfor Henrik mislyktes. Det var 9 hundredeler mellom de, men dommen er at den ene fikk fulltreff og den andre bommet. Likevel, hvor mye artigere er det ikke nettopp på grunn av de kontrastene vi har både med medalje og ikke medalje og ikke minst med utøvere som velger vidt forskjellige veier. De fleste liker det ikke, de liker ikke Henriks vei, jeg elsker det, og det er slike kontraster som gjør dette så artig!
For å toppe historien så var det verdige medaljevinnere, Noel som har hatt høyest potensial i slalåm etter at Henrik/Marcel duellen var over og at historien til Strolz bare fortsatte.

4.Jaktstart skiskyting damer - kulminasjonen på hvor heldige at vi har Marte Olsbu Røiseland (gull) og Tiril Eckhoff (bronse) på samme tidspunkt. Også her kontrastene: Olsbu framstår som den reneste OEB med en gjennomsystematisk satsing akkurat på dette OL, her er det lagt en plan fra time til time år i forveien for å lyktes. Planen var tydeligvis super og gjennomførelsen likeså. Eckhoff er så klart en seriøs utøver hun også, men har jo hatt et klart større talent, men er mer dette mennesket av kjøtt og blod som lar seg påvirke hit og dit. Det kan oppfattes som urettferdig for en av tidenes beste skiskyttere, men jeg tror det er noe i det.

5.15 km individuell start langrenn herrer - det blir nok ikke tatt godt i mot å nevne en øvelse hvor norske utøvere ble slått som et høydepunkt. Vel, denne 15 kilometeren kjentes som å komme tilbake til røttene for hvorfor jeg en gang startet å like langrenn. Kampen alene ute i løypa, hvor det er kapasiteten som blir det avgjørende. Mindre fokus på det taktiske spillet, mindre fokus på ski, struktur og smurning. Mer fokus på hvem som alene kan gå fortest fra start til mål. Å se Niskanen i form gå klassisk langrenn er en ren nytelse, det er dette som er langrenn i sin pureste form!

6.Johannes Høsflot Klæbo, gull langrenn sprint - Presset på at Klæbo bare skulle spasere til dette gullet var nærmest umenneskelig, og det ble jo slik at alt annet enn gull på denne ville være en enorm skuffelse. Desto viktigere å poengtere at i øvelsen hvor det er små marginer og hvor de minste feil kan bli avgjørende så får Klæbo det til å se enkelt ut. Perfekt posisjonering, hvordan hele tiden er forberedt på om noe skjer foran eller ved siden av han, det er ting som vi tar som en selvfølge, men som er tegn på storhet.

7.Gull stafett skiskyting menn - vil tro mange har denne på topp, for meg litt mindre overraskende enn for andre etter 2 etapper. Det hjelper å ha verdens beste skiskytter på tredje for å si det sånn. Men uansett fantastisk spenning på siste etappen!

8.Gull teamsprint langrenn herrer - OK, dette er øvelsen som jeg godt kan velge å stå over om det er alt for mye å velge mellom i en vintersportshelg. Men med OL-gull på spill, så er det noe helt annet. De fleste hadde fokus på Valnes etter denne, og han skal hylles, og det var glimrende det han gjorde i kamp mot Niskanen og Bolsj. Men det Klæbo gjorde er helt latterlig overlegent. Husk at i november ble Terentev beskrevet som den nye store i klassisk sprint, Klæbo var så enormt god i denne at han lekte seg til gullet uten å måtte ta ut maks, den der prestasjonen var utenomjordisk!

9.Birk Ruud - gull big air, freestyle herrer - definitivt det norske gullet som jeg har minst forutsetninger for å bedømme, men pur underholdning og artig å følge denne konkurransen.

10.Aleksander Aamodt Kilde, bronse super-g herrer - sammen med Odermatt den store favoritten til gull. Men når det ikke ble medalje i utfor, så endres noe med hvordan forventninger man går inn i denne øvelsen. Plutselig var tanken der på et OL uten medaljer for Kilde der, og da snakker vi om en sport hvor fort et OL forsvinner med skader, så her må man ta de sjansene man har. Medaljeseremonien forteller mye om hvor stort også en bronsemedalje kan være, lettelsen hos Kilde etter denne medaljen var lett å se og til å ta og føle på. Skal også nevnes at også denne alpintøvelsen hadde en fortjent vinner, av en som begynner å bli rimelig legendarisk med OL-gull på fartsdisiplin i 3 OL på rad!

11.Marte Olsbu Røiseland, gull sprint, skiskyting damer - Olsbu var nesten i en Johaug-situasjon før dette OL, det var det individuelle OL-gullet som manglet. Så når det gullet kom på sprinten, så følte hun sikkert like mye på lettelse som glede, og slik var det vel også for mange av oss som har fulgt karrieren hennes også!

12.Beat Feuz/Marco Odermatt, gull henholdsvis utfor og storslalåm, alpint herrer - på hver sin måte to utrolig verdige vinnere, som for meg gjorde at øvelsene ble fine uten norske medaljer. Feuz manglet dette gullet for å sikre sin posisjon som en av de virkelig store på kongeøvelsen gjennom tidene. Odermatt, nåtidens suverent beste skikjører, og veldig veldig veldig fortjent OL-gull!

ejor

Legg inn av ejor »

Håvard Holmefjord Lorentzen på 1000 meter. Pluss flere sterke prestasjoner på skøytebanen.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Gull i hopp, stor bakke av Lindvik!

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

For meg var det utvilsomt gull i stor bakke. Det var enormt.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

1. Bolsjunovs gull på skibytte. Skikongens første OL-gull!
2. Niskanen på 15 km
3. Lindviks gull
4. Brødrenee Bø på pallen sammen.

Største nedtur
1. Riibers uflaks
2. Henrik medaljeløs
3. Tandrevolds kollaps

meldestokk

Legg inn av meldestokk »

Huang Yu-ting
Taiwanesisk skøyteløper som opplevde en massiv hatkampanje fra hjemlandet under OL, etter hun la ut en video av seg selv i den kinesiske landslagsdrakten (gave fra en kinesisk venn).
"Sport is sport and in the world of sports, we do not differentiate between nationalities. After the Games, we all are good friends."
Lekenes klokeste, modigste og nydeligste.

Japans damecurlinglag
Lekens gladeste. Sprudlende, varme og ekte. Så alle deres kamper, også i forrige OL, en fryd å se på.

Miho Takagi
Verdens beste skøyteløper som, i motsetning til konkurrentene, stiller opp i best mulig form i flest mulig konkurranser gjennom hele sesongen. Og setter laget foran seg selv. Japan lå an til å kopiere laggullet fra forrige OL da søsteren falt i siste sving. Søsteren gråt på seierspallen mens Miho trøstet. Miho min Miho!

Frankrikes herrelangrennslag
Ville tatt sølv på stafetten i en rettferdig konkurranse. Men så glade som franskmennene ble for bronse og så sure som de kjepphøye nordmennene ble for sølv, er det nok best at det gikk som det gikk.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Johaugs tidelsdrama på 10 km.

Van der Poel som innfridde favorittstemplet.

JTBs fantastiske sprint, og den uventede kollapsen til russlands ankermann i skiskytterstafetten.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «OL»