Nedlagte skattekontor til besvær.

Svar
TWU

Re: Nedlagte skattekontor til besvær.

Legg inn av TWU »

Gårdsdattra skrev: tir aug 10, 2021 12:16 am
Denne siden har jeg lest uten å bli noe klokere.
Pensjonister har lavere skattesats, så skattekortet ditt beregner lavere sats alt annet like. Dette fordi du ikke lenger «finansierer» Folketrygden på samme måte gjennom din pensjonsutbetaling som du gjorde gjennom lønnstrekk. Selve prosenten beregnes imidlertid automatisk ut fra de opplysninger du oppgir.

Så er det en del ekstra greier å forholde seg til for de som jobber ved siden av, men forstår det dithen at det ikke er tilfelle her.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Gårdsdattra skrev: tir aug 10, 2021 12:02 am
Kjetil-e skrev: man aug 09, 2021 10:27 am
Gårdsdattra skrev: ons aug 04, 2021 9:06 pm Jeg har nå blitt nybakt pensjonist og i den anledning måtte jeg endre skattekortet. Hadde dette vært før mars i år så hadde dette ikke bydd på problemer, da hadde jeg bare tatt turen til kommunens skattekontor og fått det ordnet.
I vedtaksbrevet fra NAV sto det ganske så arrogant at dette måtte jeg ordne selv på nettet.
Jeg har ikke peiling på skatt eller skattekort, så jeg ba familien om hjelp. Men når min regnskapsdatter med en bachelor ikke fant ut av det ble jeg nokså fortvilt.
Først ringte jeg kommunen om noen der kunne hjelpe meg, men det var det ikke. Men jeg fikk i det minste telefonnummeret til skatteetaten - på Lillestrøm.
Vel jeg fant fram skattekortet på nettet og vedtaksbrevet fra NAV og ringte. Jeg ble sittende tre kvarter i telefonkø så det var tydelig at det er mange som sliter med å skulle endre skattekort. Men jeg fikk god hjelp når jeg omsider fikk svar, så nå er alt helt i orden. Men jeg fikk forståelse av at de hadde fått økt pågang etter at skattekontorene ble lagt ned i kommunene.
Noen som er enige i at vi trenger et regjeringsskifte og en reetablering av skattekontor?
Bra det løste seg for deg, veldig enig i at vi trenger endringer ja. 8 år er nok.

Og så må jeg ønske deg lykke til som pensjonist.

Takk det varmet med litt støtte. Jeg blir litt lei av datanerdene som ukritisk omfavner alt det digitale og mener at dette bør alle kunne klare. Selv gikk jeg flere datakurs og internettkurs på nittitallet og oppnådde toppkarakterer, så helt borte er jeg ikke. Men å skulle regne ut skatteprosenten ble likevel i meste laget, og hvordan fylle ut et skattekort? Jeg hadde alle mine fem middelaldrende barn og svigerbarn pluss kjæresten her på bursdagen min og ingen av dem forsto noe av dette, og to av de har en bachelorgrad og en en master og de er ikke helt borte de andre heller, men ingen kunne hjelpe meg. Mulig jeg burde spurt de tre av mine barnebarn som går vgs om hjelp, men de vet antagelig lite om skatt.
Jeg tenker likevel mest på Olga på nitti som har hatt som hobby å skrive kronikker til ulike publikasjoner. Hun har aldri før hatt noe problem med å skaffe og sende skattekort, men nå vet hun ikke hvordan hun gjør dette og har derfor gitt opp.
I dag pratet jeg med en mann som er litt eldre enn meg på bussholdeplassen. Han var opptatt av de eldres problem med å klare å bruke digitale tjenester og bankkort når de skulle betale, og med andre digitale tjenester. Jeg fortalte han om mitt problem med skattekortet og skatteprosenten. Han fikk totalt hakeslepp og med vidåpne øyne stotret han fra at dett kunne umulig gå an. Og da kom bussen.
Du, folk er ikke datanerder fordi man kommer seg gjennom en temmelig enkel side..
Akkurat skatteetatens sine sider brukes ofte som et godt eksempel på brukervennlighet og det med sitt rette, om jeg ikke husker helt feil så er det et par prosent av befolkningen som har vesentlig problemer med å bruke siden og de stiller gjerne i kategorien svært gamle.

Jeg blir derfor nesten bekymret når du forteller oss her at du har en gjeng med middelaldrende mennesker her som tilsynelatende ikke kommer seg gjennom dette.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

peraleks skrev: tir aug 10, 2021 12:24 am
Gårdsdattra skrev: tir aug 10, 2021 12:02 am
Kjetil-e skrev: man aug 09, 2021 10:27 am

Bra det løste seg for deg, veldig enig i at vi trenger endringer ja. 8 år er nok.

Og så må jeg ønske deg lykke til som pensjonist.

Takk det varmet med litt støtte. Jeg blir litt lei av datanerdene som ukritisk omfavner alt det digitale og mener at dette bør alle kunne klare. Selv gikk jeg flere datakurs og internettkurs på nittitallet og oppnådde toppkarakterer, så helt borte er jeg ikke. Men å skulle regne ut skatteprosenten ble likevel i meste laget, og hvordan fylle ut et skattekort? Jeg hadde alle mine fem middelaldrende barn og svigerbarn pluss kjæresten her på bursdagen min og ingen av dem forsto noe av dette, og to av de har en bachelorgrad og en en master og de er ikke helt borte de andre heller, men ingen kunne hjelpe meg. Mulig jeg burde spurt de tre av mine barnebarn som går vgs om hjelp, men de vet antagelig lite om skatt.
Jeg tenker likevel mest på Olga på nitti som har hatt som hobby å skrive kronikker til ulike publikasjoner. Hun har aldri før hatt noe problem med å skaffe og sende skattekort, men nå vet hun ikke hvordan hun gjør dette og har derfor gitt opp.
I dag pratet jeg med en mann som er litt eldre enn meg på bussholdeplassen. Han var opptatt av de eldres problem med å klare å bruke digitale tjenester og bankkort når de skulle betale, og med andre digitale tjenester. Jeg fortalte han om mitt problem med skattekortet og skatteprosenten. Han fikk totalt hakeslepp og med vidåpne øyne stotret han fra at dett kunne umulig gå an. Og da kom bussen.
Du, folk er ikke datanerder fordi man kommer seg gjennom en temmelig enkel side..
Akkurat skatteetatens sine sider brukes ofte som et godt eksempel på brukervennlighet og det med sitt rette, om jeg ikke husker helt feil så er det et par prosent av befolkningen som har vesentlig problemer med å bruke siden og de stiller gjerne i kategorien svært gamle.

Jeg blir derfor nesten bekymret når du forteller oss her at du har en gjeng med middelaldrende mennesker her som tilsynelatende ikke kommer seg gjennom dette.

digitaliseri
Det som bekymrer meg er at du/dere ikke skjønner at digitaliseringen går for fort. Vi middelealdrende og eldre klarer ikke å følge med, selv om vi har gode datakunnskaper.i bånn..
Og slik jeg så det da jeg fikk min skattefinasierte bistand fra skatteetaten, så handlet ikke dette om datakunnskaper, men om kunnskaper om skatt. Og der er jeg og mine helt blanke.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Gårdsdattra skrev: tir aug 10, 2021 12:38 am
peraleks skrev: tir aug 10, 2021 12:24 am
Gårdsdattra skrev: tir aug 10, 2021 12:02 am


Takk det varmet med litt støtte. Jeg blir litt lei av datanerdene som ukritisk omfavner alt det digitale og mener at dette bør alle kunne klare. Selv gikk jeg flere datakurs og internettkurs på nittitallet og oppnådde toppkarakterer, så helt borte er jeg ikke. Men å skulle regne ut skatteprosenten ble likevel i meste laget, og hvordan fylle ut et skattekort? Jeg hadde alle mine fem middelaldrende barn og svigerbarn pluss kjæresten her på bursdagen min og ingen av dem forsto noe av dette, og to av de har en bachelorgrad og en en master og de er ikke helt borte de andre heller, men ingen kunne hjelpe meg. Mulig jeg burde spurt de tre av mine barnebarn som går vgs om hjelp, men de vet antagelig lite om skatt.
Jeg tenker likevel mest på Olga på nitti som har hatt som hobby å skrive kronikker til ulike publikasjoner. Hun har aldri før hatt noe problem med å skaffe og sende skattekort, men nå vet hun ikke hvordan hun gjør dette og har derfor gitt opp.
I dag pratet jeg med en mann som er litt eldre enn meg på bussholdeplassen. Han var opptatt av de eldres problem med å klare å bruke digitale tjenester og bankkort når de skulle betale, og med andre digitale tjenester. Jeg fortalte han om mitt problem med skattekortet og skatteprosenten. Han fikk totalt hakeslepp og med vidåpne øyne stotret han fra at dett kunne umulig gå an. Og da kom bussen.
Du, folk er ikke datanerder fordi man kommer seg gjennom en temmelig enkel side..
Akkurat skatteetatens sine sider brukes ofte som et godt eksempel på brukervennlighet og det med sitt rette, om jeg ikke husker helt feil så er det et par prosent av befolkningen som har vesentlig problemer med å bruke siden og de stiller gjerne i kategorien svært gamle.

Jeg blir derfor nesten bekymret når du forteller oss her at du har en gjeng med middelaldrende mennesker her som tilsynelatende ikke kommer seg gjennom dette.

digitaliseri
Det som bekymrer meg er at du/dere ikke skjønner at digitaliseringen går for fort. Vi middelealdrende og eldre klarer ikke å følge med, selv om vi har gode datakunnskaper.i bånn..
Og slik jeg så det da jeg fikk min skattefinasierte bistand fra skatteetaten, så handlet ikke dette om datakunnskaper, men om kunnskaper om skatt. Og der er jeg og mine helt blanke.
I hate to break it you, men hvis middelaldrende mennesker ikke kommer seg gjennom de offentlige løsningene man har i Norge så har man overhodet ikke gode datakunnskaper i bånn, da er man i aller høyeste grad forbigått av barn allerede nede i 12-13 års alderen. Jeg har foreldre på en alder langt over dette igjen som overhodet ikke har noen problemer med dette her, men det er klart de har satt seg ned, brukt litt tid, lest seg gjennom ting og lært seg det opp gjennom årene. Dette forventes tross alt av oss gjennom vår felles samfunnskontrakt. Dog stiller jeg ikke spørsmålstegn ved deg, men ved de yngre enn deg igjen som ikke får dette til, det er høyst bekymringsverdig.

Jeg kan ikke helt se hvorfor dere skal ha den typen kunnskap over skatt, som flere her inne allerede har vist til så trenger man ikke å ha denne kunnskapen. Jeg har overhodet ikke noen oversikt over skatt, men lar den integrerte kalkulatoren ta seg av det etter at jeg har skrevet inn inntekt og annet.

William_S

Legg inn av William_S »

Rainmaker skrev: søn aug 08, 2021 10:44 pm
William_S skrev: søn aug 08, 2021 10:21 pm
Gårdsdattra skrev: søn aug 08, 2021 9:56 pm


Jeg skulle mer enn gjerne tilbake til dette, helt klart. For jeg er møkk lei av all selvbetjeningen over nett. Og tenk på alle de som ikke er på nett? Og det er ikke bare de eldre. Det er mange som ikke ønsker internett, noe som burde være valgfritt. Nå sist var det valgkortet som kom digitalt. Skal jeg virkelig begynne å knote på mobilens lille skjerm med bankid for å få lastet ned dette, nei takk jeg står over. Regner med å få stemt likevel.
De siste 15-20 årene har man ikke trengt valgkortet til noe som helst. Gjør bare at det tar maks 5 sekunder kortere tid å stemme. Trenger kun gyldig ID
Du trenger det dersom du skal forhåndsstemme.
Nei det trenger man ikke. Gyldig ID holder.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

peraleks skrev: tir aug 10, 2021 1:03 am
Gårdsdattra skrev: tir aug 10, 2021 12:38 am
peraleks skrev: tir aug 10, 2021 12:24 am

Du, folk er ikke datanerder fordi man kommer seg gjennom en temmelig enkel side..
Akkurat skatteetatens sine sider brukes ofte som et godt eksempel på brukervennlighet og det med sitt rette, om jeg ikke husker helt feil så er det et par prosent av befolkningen som har vesentlig problemer med å bruke siden og de stiller gjerne i kategorien svært gamle.

Jeg blir derfor nesten bekymret når du forteller oss her at du har en gjeng med middelaldrende mennesker her som tilsynelatende ikke kommer seg gjennom dette.

digitaliseri
Det som bekymrer meg er at du/dere ikke skjønner at digitaliseringen går for fort. Vi middelealdrende og eldre klarer ikke å følge med, selv om vi har gode datakunnskaper.i bånn..
Og slik jeg så det da jeg fikk min skattefinasierte bistand fra skatteetaten, så handlet ikke dette om datakunnskaper, men om kunnskaper om skatt. Og der er jeg og mine helt blanke.
I hate to break it you, men hvis middelaldrende mennesker ikke kommer seg gjennom de offentlige løsningene man har i Norge så har man overhodet ikke gode datakunnskaper i bånn, da er man i aller høyeste grad forbigått av barn allerede nede i 12-13 års alderen. Jeg har foreldre på en alder langt over dette igjen som overhodet ikke har noen problemer med dette her, men det er klart de har satt seg ned, brukt litt tid, lest seg gjennom ting og lært seg det opp gjennom årene. Dette forventes tross alt av oss gjennom vår felles samfunnskontrakt. Dog stiller jeg ikke spørsmålstegn ved deg, men ved de yngre enn deg igjen som ikke får dette til, det er høyst bekymringsverdig.

Jeg kan ikke helt se hvorfor dere skal ha den typen kunnskap over skatt, som flere her inne allerede har vist til så trenger man ikke å ha denne kunnskapen. Jeg har overhodet ikke noen oversikt over skatt, men lar den integrerte kalkulatoren ta seg av det etter at jeg har skrevet inn inntekt og annet.
Det er absolutt ingenting i veien med mine eller mine barns datakunnskaper. På det feltet er det sjelden jeg står fast. Derimot er det ingen av oss som kan noe om skatt eller skattekort. Jeg har vel aldri satt meg ned for å studere ett heller. Det ligger et stykke utenfor mitt interessefelt.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Gårdsdattra skrev: tir aug 10, 2021 12:38 am .Vi middelealdrende og eldre klarer ikke å følge med, selv om vi har gode datakunnskaper.i bånn..
Og slik jeg så det da jeg fikk min skattefinasierte bistand fra skatteetaten, så handlet ikke dette om datakunnskaper, men om kunnskaper om skatt. Og der er jeg og mine helt blanke.
Nå må du slutte, det er mange eldre som klarer å følge med.
Og som til og med klarer å be om endring av skattekortet.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Min farmor på 91 år klarer uten problemer å navigere på sidene til Skatteetaten. Å skyve «vi middelaldrende og eldre» foran deg for å unnskylde egen tilkortkommenhet syns jeg rett og slett ikke noe om.

Og som om det ikke var nok at din datter som jobber med regnskap ikke kan «noen ting» om skatt, så har har du nå hatt hele storfamilien på besøk, med bachelor- og mastergrader, og INGEN av dem får til å endre et skattekort? Det tror jeg nesten ikke på, men om så, så løper i alle fall den manglende datakunnskaper i familien.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Gårdsdattra skrev: tir aug 10, 2021 9:14 pm
peraleks skrev: tir aug 10, 2021 1:03 am
Gårdsdattra skrev: tir aug 10, 2021 12:38 am


digitaliseri
Det som bekymrer meg er at du/dere ikke skjønner at digitaliseringen går for fort. Vi middelealdrende og eldre klarer ikke å følge med, selv om vi har gode datakunnskaper.i bånn..
Og slik jeg så det da jeg fikk min skattefinasierte bistand fra skatteetaten, så handlet ikke dette om datakunnskaper, men om kunnskaper om skatt. Og der er jeg og mine helt blanke.
I hate to break it you, men hvis middelaldrende mennesker ikke kommer seg gjennom de offentlige løsningene man har i Norge så har man overhodet ikke gode datakunnskaper i bånn, da er man i aller høyeste grad forbigått av barn allerede nede i 12-13 års alderen. Jeg har foreldre på en alder langt over dette igjen som overhodet ikke har noen problemer med dette her, men det er klart de har satt seg ned, brukt litt tid, lest seg gjennom ting og lært seg det opp gjennom årene. Dette forventes tross alt av oss gjennom vår felles samfunnskontrakt. Dog stiller jeg ikke spørsmålstegn ved deg, men ved de yngre enn deg igjen som ikke får dette til, det er høyst bekymringsverdig.

Jeg kan ikke helt se hvorfor dere skal ha den typen kunnskap over skatt, som flere her inne allerede har vist til så trenger man ikke å ha denne kunnskapen. Jeg har overhodet ikke noen oversikt over skatt, men lar den integrerte kalkulatoren ta seg av det etter at jeg har skrevet inn inntekt og annet.
Det er absolutt ingenting i veien med mine eller mine barns datakunnskaper. På det feltet er det sjelden jeg står fast. Derimot er det ingen av oss som kan noe om skatt eller skattekort. Jeg har vel aldri satt meg ned for å studere ett heller. Det ligger et stykke utenfor mitt interessefelt.
Dine barn har jo da vitterlig bevist at de ikke kan manøvrere seg på en av de sidene som er spesialbygget for nettopp mennesker som ikke er så digitale. Ikke ser de ut til å ha googlet problemstillingen her heller.

Alt dette her vitner om at de tilhører nederste del av datakunnskap og det sågar i tålelig ung alder.

Jeg hadde heller tatt dette til meg og potensielt anbefalt dem noen kurs eller annet for å få opp nivået.
Er det en ting som er sikkert så er det at det ikke blir mindre digitalisering i årene som kommer.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

William_S skrev: tir aug 10, 2021 11:09 am
Rainmaker skrev: søn aug 08, 2021 10:44 pm
William_S skrev: søn aug 08, 2021 10:21 pm

De siste 15-20 årene har man ikke trengt valgkortet til noe som helst. Gjør bare at det tar maks 5 sekunder kortere tid å stemme. Trenger kun gyldig ID
Du trenger det dersom du skal forhåndsstemme.
Nei det trenger man ikke. Gyldig ID holder.
Husker jeg så feil?

Mener å huske at forseglet stemmeseddel ble lagt i konvolutt sammen med valgkortet når man forhåndstemmet.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Gårdsdattra skrev: tir aug 10, 2021 9:14 pm
Det er absolutt ingenting i veien med mine eller mine barns datakunnskaper. På det feltet er det sjelden jeg står fast. Derimot er det ingen av oss som kan noe om skatt eller skattekort. Jeg har vel aldri satt meg ned for å studere ett heller. Det ligger et stykke utenfor mitt interessefelt.
Du trenger ikke kunne noe om skatt for å gjøre endringer på skattekortet.

Alt du trenger å vite er tall for egen økonomiske situasjon

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Rainmaker skrev: ons aug 11, 2021 11:45 am
William_S skrev: tir aug 10, 2021 11:09 am
Rainmaker skrev: søn aug 08, 2021 10:44 pm

Du trenger det dersom du skal forhåndsstemme.
Nei det trenger man ikke. Gyldig ID holder.
Husker jeg så feil?

Mener å huske at forseglet stemmeseddel ble lagt i konvolutt sammen med valgkortet når man forhåndstemmet.
Jeg har forhåndsstemt ved hvert av de siste valgene, har ikke trengt noe annet enn legitimasjon med bilde.

William_S

Legg inn av William_S »

Rainmaker skrev: ons aug 11, 2021 11:45 am
William_S skrev: tir aug 10, 2021 11:09 am
Rainmaker skrev: søn aug 08, 2021 10:44 pm

Du trenger det dersom du skal forhåndsstemme.
Nei det trenger man ikke. Gyldig ID holder.
Husker jeg så feil?

Mener å huske at forseglet stemmeseddel ble lagt i konvolutt sammen med valgkortet når man forhåndstemmet.
Det er hvis man tar med seg valgkortet ja. Men dette er ikke noe som er påkrevd. Nå har de i det minste slutta å sende ut på papir da, fikk det i Digipost.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Jeg ser ingen som helst grunn for å lære noe om dette så lenge jeg betaler skatt og dermed betaler min andel for statlige tjenester jeg derfor har rett på. Min datter jobber ikke med skatt, men med helt andre ting og kan derfor ingenting om det. Jeg fant heller ingen informasjon om skatt eller skattekort på etatens sider. Nei jeg håper vi får tilbake statlige tjenester der folk bor. Det handler også om arbeidsplasser og lokalkunnskap, noe som er viktig når det kommer til næringslivet.

Det er selvsagt mulig å ha et skattekontor i din kommune hvor det sitter en fyr sånn i tilfelle du trenger hjelp til å endre skattekortet. Vi kan til og med ha det slik i hver en grend utover landet, det er bare snakk om prioritering. Spørsmålet for beslutningstakerne blir da: skal fellesskapet prioritere akkurat deg, eller skal fellesskapet prioritere å bruke disse ressursene på ting som flere har nytte av. Man får ganske mange barnehageplasser og lærerstillinger for hva det ville kostet å ha alle disse overflødige ansatte gående.

I tillegg blir tjenesten bedre når den blir sentralisert. Man sier at biler står, ikke går, i stykker, det samme gjelder for kunnskap. En likningsfunksjonær som er borti endring av skattekort bare hver gang en av bygdas 1 500 innbyggere blir pensjonist blir ikke noe flink til å endre skattekort. Det samme gjelder selvfølgelig andre fagområder.

Digitaliseringen av offentlige tjenester og byråkrati er noe av det Norge virkelig kan være stolte av. Det sparer samfunnet for enorme summer, og frigjør ressurser til andre viktige oppgaver. For dem som er i stand til og gidder å legge ned et minimum av innsats for å lære seg å bruke tjenestene er det også en velsignelse - å måtte oppsøke skattekontoret midt i arbeidstiden for å få gjennomført de enkleste oppgaver er ikke så gøy som det høres ut.

Det er reell en utfordring i at noen er så EDB-ukyndige at de rett og slett ikke klarer å nyttiggjøre seg verktøyene. Du er etter eget utsagn ikke blant disse, og du forteller også innledningsvis at du fant fram ditt nåværende skattekort på nett (!). Det klarte du altså, men å trykke på linken som sier "endre skattetrekket ditt" - som ligger på samme side som du bruker til å åpne skattekortet, godt synlig - det klarte du ikke. Eller gadd ikke, tenker jeg vi sier. Fordi du betaler skatt, så da er staten din tjener.

PS at din regnskapsdatter med bachelor ikke er i stand til å bruke google og Altinn for å løse en så enkel oppgave er bare skremmende.

BornOnThe4thOfJuly

Legg inn av BornOnThe4thOfJuly »

Rainmaker skrev: ons aug 11, 2021 11:45 am
Husker jeg så feil?

Mener å huske at forseglet stemmeseddel ble lagt i konvolutt sammen med valgkortet når man forhåndstemmet.
Lenge siden men jeg mener at valgkortet måtte følge med dersom man stemte i annen kommune enn sin egen slik at den mottakende kommune kunne krysse vedkommende ut av manntallet når de fikk disse stemmene fra resten av landet.

Mener å huske at vi kunne skrive ut valgkort for de som ikke hadde det med seg men der kan det hende at jeg husker aldeles feil.

Alternativt må jo kommunene ha mulighet til å krysse ut folk også i andre kommuners manntall direkte.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Rainmaker skrev: ons aug 11, 2021 11:46 am
Gårdsdattra skrev: tir aug 10, 2021 9:14 pm
Det er absolutt ingenting i veien med mine eller mine barns datakunnskaper. På det feltet er det sjelden jeg står fast. Derimot er det ingen av oss som kan noe om skatt eller skattekort. Jeg har vel aldri satt meg ned for å studere ett heller. Det ligger et stykke utenfor mitt interessefelt.
Du trenger ikke kunne noe om skatt for å gjøre endringer på skattekortet.

Alt du trenger å vite er tall for egen økonomiske situasjon
Vi så kun et skjema vi ikke forsto hvordan vi skulle fylle ut, eller hvordan vi skulle beregne skatteprosenten uten en skatteprosentkalkulator. Jeg prøvde først å slette tidlige opplysninger om inntekt og skatteprosent som for meg var det ulogisk at dette skulle stå. Det lot seg ikke gjøre. På boksen der det sto pensjon så fylte jeg ut den årsinntekten jeg ville få. Men hva så? Jeg la merke til en nedtrekksmeny med måneder, men hva dette skulle brukes til forsto vi ingenting av. Og en skatteprosentkalkulator fant vi ikke, og da var det bare å gi opp.
Da jeg ringte skatteetaten fikk jeg rede på at jeg skulle fylle inn månedsutbetaling gange ant måneder igjen av året, jeg vet ikke hvorfor. Og etter 15 desember må jeg ringe på nytt for å få et nytt skattetrekk, jeg vet ikke hvorfor. Er det ikke fast trekk hele året? Heldigvis var det en boks som skulle vært der som ikke var der slik at dama på skatteetaten kunne fullføre jobben for meg og det skulle bare mangle, jeg er med på å betale for denne tjenesten.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Gårdsdattra skrev: tor aug 12, 2021 12:02 am
Vi så kun et skjema vi ikke forsto hvordan vi skulle fylle ut, eller hvordan vi skulle beregne skatteprosenten uten en skatteprosentkalkulator.
Du skal ikke gjøre det. Du har aldri skulle gjort det heller.
Gårdsdattra skrev: tor aug 12, 2021 12:02 am Jeg prøvde først å slette tidlige opplysninger om inntekt og skatteprosent som for meg var det ulogisk at dette skulle stå. Det lot seg ikke gjøre. På boksen der det sto pensjon så fylte jeg ut den årsinntekten jeg ville få. Men hva så? Jeg la merke til en nedtrekksmeny med måneder, men hva dette skulle brukes til forsto vi ingenting av. Og en skatteprosentkalkulator fant vi ikke, og da var det bare å gi opp.
Du skjønner ikke at pensjonen/utebetalingen du får resten av året bestemmer skatten du skal betale resten av året? Du skjønner heller ikke at hvorfor du skal oppgi mange måneder du vil ha denne pensjonen/utebetalingen? Jeg tror det ikke bare er IT-kunnskapene de skranter på. Å ikke skjønne grunnleggende prinsipper i inntektsbeskattningen etter 40-50 år i arbeidslivet er bare skremmende...

Hvorfor i alle dager skal du ha en skatteprosentkalkulater? Det har null, med endring av skattekort å gjøre. Det finnes mange slike kalkulatorer, og skatteetaten har en egen, men de har ingenting med endring av skattekort å gjøre.
Gårdsdattra skrev: tor aug 12, 2021 12:02 am Da jeg ringte skatteetaten fikk jeg rede på at jeg skulle fylle inn månedsutbetaling gange ant måneder igjen av året, jeg vet ikke hvorfor. Og etter 15 desember må jeg ringe på nytt for å få et nytt skattetrekk, jeg vet ikke hvorfor. Er det ikke fast trekk hele året? Heldigvis var det en boks som skulle vært der som ikke var der slik at dama på skatteetaten kunne fullføre jobben for meg og det skulle bare mangle, jeg er med på å betale for denne tjenesten.
Du vet ikke hvorfor du skal fylle ut hvor mye du har utbetalt og i hvor mange måneder? Si meg, hva vet du om inntektskatt? Ikke vet du hvorfor du må ha nytt skattekort for neste år? Hint; Vi har "alltid" måtte få nytt skattekort hvert år. De fleste trenger ikke endre noe, spesielt ikke om man har tabellkort, fordi inntekten/fradragene endrer seg for de fleste ikke dramatisk fra år til år. Når man har lønn en del av året og pensjon en annen del av året så endrer inntekten seg en del sammenliknet med neste år. Skattetrekket blir annerledes for deg neste år, siden trekket du har ut dette året på det nye skattekortet tar høyde for inntekten du har hatt tidligere i år.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Gårdsdattra skrev: tor aug 12, 2021 12:02 am
Vi så kun et skjema vi ikke forsto hvordan vi skulle fylle ut, ......
Antar dere fant denne siden: https://www.skatteetaten.no/person/skat ... lle-endre/ Den er jo bare et Googlesøk og noen museklikk unna.

Jeg tror at alle som har fullført ungdomskolen er i stand til å bestille nytt skattekort der, Veldig enkel og god forklaring. Vil gi skryt til Skatteetaten for en enkel og oversiktlig side med god forklaring.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Rainmaker skrev: tor aug 12, 2021 9:56 am
Gårdsdattra skrev: tor aug 12, 2021 12:02 am
Vi så kun et skjema vi ikke forsto hvordan vi skulle fylle ut, eller hvordan vi skulle beregne skatteprosenten uten en skatteprosentkalkulator.
Du skal ikke gjøre det. Du har aldri skulle gjort det heller.
Gårdsdattra skrev: tor aug 12, 2021 12:02 am Jeg prøvde først å slette tidlige opplysninger om inntekt og skatteprosent som for meg var det ulogisk at dette skulle stå. Det lot seg ikke gjøre. På boksen der det sto pensjon så fylte jeg ut den årsinntekten jeg ville få. Men hva så? Jeg la merke til en nedtrekksmeny med måneder, men hva dette skulle brukes til forsto vi ingenting av. Og en skatteprosentkalkulator fant vi ikke, og da var det bare å gi opp.
Du skjønner ikke at pensjonen/utebetalingen du får resten av året bestemmer skatten du skal betale resten av året? Du skjønner heller ikke at hvorfor du skal oppgi mange måneder du vil ha denne pensjonen/utebetalingen? Jeg tror det ikke bare er IT-kunnskapene de skranter på. Å ikke skjønne grunnleggende prinsipper i inntektsbeskattningen etter 40-50 år i arbeidslivet er bare skremmende...

Hvorfor i alle dager skal du ha en skatteprosentkalkulater? Det har null, med endring av skattekort å gjøre. Det finnes mange slike kalkulatorer, og skatteetaten har en egen, men de har ingenting med endring av skattekort å gjøre.
Gårdsdattra skrev: tor aug 12, 2021 12:02 am Da jeg ringte skatteetaten fikk jeg rede på at jeg skulle fylle inn månedsutbetaling gange ant måneder igjen av året, jeg vet ikke hvorfor. Og etter 15 desember må jeg ringe på nytt for å få et nytt skattetrekk, jeg vet ikke hvorfor. Er det ikke fast trekk hele året? Heldigvis var det en boks som skulle vært der som ikke var der slik at dama på skatteetaten kunne fullføre jobben for meg og det skulle bare mangle, jeg er med på å betale for denne tjenesten.
Du vet ikke hvorfor du skal fylle ut hvor mye du har utbetalt og i hvor mange måneder? Si meg, hva vet du om inntektskatt? Ikke vet du hvorfor du må ha nytt skattekort for neste år? Hint; Vi har "alltid" måtte få nytt skattekort hvert år. De fleste trenger ikke endre noe, spesielt ikke om man har tabellkort, fordi inntekten/fradragene endrer seg for de fleste ikke dramatisk fra år til år. Når man har lønn en del av året og pensjon en annen del av året så endrer inntekten seg en del sammenliknet med neste år. Skattetrekket blir annerledes for deg neste år, siden trekket du har ut dette året på det nye skattekortet tar høyde for inntekten du har hatt tidligere i år.


Ingenting av dette er innenfor mitt interessefelt, så hvorfor skulle jeg lære noe om dette? Det har alltid vært fagfolk som har tatt seg av sånt. Jeg har aldri brukt en kalori på skatt og sånt, bortsett fra den tida vi måtte fylle ut selvangivelsen selv. Men heller ikke da måtte man regne ut skatteprosenten selv - uten veiledning.
Det blir som om noe på bilen din ikke er som det skal, du leverer den på verksted, ikke sant? Og lar de finne ut hva som må gjøres.
Det samme når du blir syk, du overlater til doktoren å stille diagnose og velge behandling. Du trenger ikke å kunne noe om medisin selv for å bli frisk.
Du har rett og slett utdanna folk til å levere deg de tjenestene du trenger.

TWU

Legg inn av TWU »

Gårdsdattra skrev: tor aug 12, 2021 11:32 pm Du har rett og slett utdanna folk til å levere deg de tjenestene du trenger.
Men de utdanna folkene har jo levert deg den tjenesten du trenger?
1) de har laget en løsning på internett med gode beskrivelser viser hvordan man kan gjøre det selv
2) for de som ikke kan eller vil gjøre det selv, er de en telefonsamtale unna.

Eneste forskjellen er at man ikke fysisk må troppe opp innenfor en smal åpningstid, stille seg i kø bak x antall andre som har andre spørsmål (i sin tid satt jeg 3 timer i ventekø i Bergen for å ordne noe i forbindelse med flytting).

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Gårdsdattra skrev: tor aug 12, 2021 11:32 pm
Ingenting av dette er innenfor mitt interessefelt, så hvorfor skulle jeg lære noe om dette? Det har alltid vært fagfolk som har tatt seg av sånt. Jeg har aldri brukt en kalori på skatt og sånt, bortsett fra den tida vi måtte fylle ut selvangivelsen selv. Men heller ikke da måtte man regne ut skatteprosenten selv - uten veiledning.
Det blir som om noe på bilen din ikke er som det skal, du leverer den på verksted, ikke sant? Og lar de finne ut hva som må gjøres.
Det samme når du blir syk, du overlater til doktoren å stille diagnose og velge behandling. Du trenger ikke å kunne noe om medisin selv for å bli frisk.
Du har rett og slett utdanna folk til å levere deg de tjenestene du trenger.
Men hvor langt skal man strekke seg for å beholde et lokalt skattekontor?

En hypotetisk situasjon. Dersom digitaliseringen har kommet såpass langt at de som jobber på kontoret klarer å sysselsette seg i kun 30 % av tiden. Skal man da likevel opprettholde det?

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Gårdsdattra skrev: tor aug 12, 2021 11:32 pm Men heller ikke da måtte man regne ut skatteprosenten selv - uten veiledning.
Det må du ikke nå heller. Du regner selvfølgelig ikke ut skatteprosenten selv. Du gir bare de opplysningene de trenger, så får du nytt skattekort med ny skatteprosent.
Det er virkelig ikke de som er problemet, men du og familien som har hengt dere opp i noe som ikke er reelt og lager et problem ut av det.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Spill mot ett mål i den tråden her, føler jeg.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Gårdsdattra skrev: tor aug 12, 2021 11:32 pm Ingenting av dette er innenfor mitt interessefelt, så hvorfor skulle jeg lære noe om dette? Det har alltid vært fagfolk som har tatt seg av sånt. Jeg har aldri brukt en kalori på skatt og sånt, bortsett fra den tida vi måtte fylle ut selvangivelsen selv. Men heller ikke da måtte man regne ut skatteprosenten selv - uten veiledning.
Det må du ikke nå heller. Du har aldri måtte gjøre det. Du trenger ikke ha det som "interessefelt". Å be om nytt/endret skattekort er noe vi alle som har vært i arbeidslivet har gjort. Du får det med andre inn via osmose, via det man gjør som arbeidstaker.
Gårdsdattra skrev: tor aug 12, 2021 11:32 pm Det blir som om noe på bilen din ikke er som det skal, du leverer den på verksted, ikke sant? Og lar de finne ut hva som må gjøres.
Det samme når du blir syk, du overlater til doktoren å stille diagnose og velge behandling. Du trenger ikke å kunne noe om medisin selv for å bli frisk.
Du har rett og slett utdanna folk til å levere deg de tjenestene du trenger.
Skattetjenesten har ikke endret seg rundt hvem som gjør hva. Eneste forskjellen fra nå og 90-tallet er at istedet for å bruke enten en halv dag på å dra på skattekontoret eller noen timer i telefon, så opplyser du om akkurat samme informasjon via en meget oversiktlig nettside. På akkurat samme måte som når du leverer bilen til verkstedet så opplyser du om hva som er grunnen for at du leverer den inn. Eller når du er hos legen, så opplyser du om symptomer.

Du trenger ikke kunne noe om skatt for å endre skattekortet ditt. Alt du trenger å vite/estimere er hva du kommer til å tjene fremover.

Når det er sagt, så hjelper det å vite nok om skatt til å ha kontroll på situasjonen. Akkurat som det hjelper med bilen om du kan nok til å vite om startfeilen kommer av batteriet eller blåst topplokk. Eller nok om personlig helse til å vite om du har knekt armen eller bare har sovet på den.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»