Situasjonen i Ukraina

Låst
SuperGunners10

Re: Situasjonen i Ukraina

Legg inn av SuperGunners10 »

PapaSmurf skrev: man feb 28, 2022 9:20 pm Hadde det vært opp til meg hadde NATO gått inn og kjeppjaget Russerne.

Men det skjer snart uansett. Jeg gir det to dager.
Jeg både håper du får rett og ikke rett i dette, det sier litt som hvor komplekst dette er.

Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »

Når man snakker om solen:


bundetrente

Legg inn av bundetrente »

Champis skrev: man feb 28, 2022 9:21 pm
PapaSmurf skrev: man feb 28, 2022 9:12 pm
BVB1909 skrev: man feb 28, 2022 8:56 pm

Det er en krigsforbrytelse når en stridende kler seg i sivil. På en måte er det sjokkerende når man leser at vanlige folk støtter krigsforbrytelser, men det forteller kanskje en historie om at folkeretten får gradvis mindre betydning og respekt.
Det er snakk om sivile som går i sivilt. Man er ikke soldat selv om man har våpen.

Se gjerne filmen Max Manus.

Og så er folkeretten en fin ting å sette seg inn i om man vil vite hvem i denne konflikten som har brutt folkeretten så det ljomer etter.

Det er fortsatt farlig for sivilbefolkningen hvis sivile begynner å begå krigshandlinger.
Handlingene til Manus og co førte jo også til en hel del represalier mot sivile. Men slikt er kanskje ikke beleilig å tenke på for folk som lærer historie fra middelmådige filmer i stedet for å plukke opp en bok i ny og ne.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Oddesen skrev: man feb 28, 2022 9:13 pm
Å ofre seg i en krig, for alt man er glad i, er det beste et menneske kan gjøre. Det er den høyeste grad av lykke. Å dø i en krig, i kamp mot krefter som truer alt man er glad i, er ren og pur lykke. Mye bedre enn å dø som en senil, bleietrengende olding.

Dagens unge, stridbare menn i Ukraina, har muligheten til å oppnå den ypperste lykke, Nirvana!
Det er det ingen av oss som vet noe om. Jeg tror heller ikke ukrainere som kriger nå, deler dine meninger.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

sanchopanza skrev: man feb 28, 2022 9:19 pm
Canucks skrev: man feb 28, 2022 9:09 pm
sanchopanza skrev: man feb 28, 2022 9:05 pm

Nei, kriger er unngåelige, æreløse som de er.
Mener du at Ukraina er skyldig i dette? eller er det Putin og co?

Fra en side er det forsvar som gjelder, forsvare seg selv, fra den andre siden så er det angrip som skjer på fremmed jord, som jeg sa tidligere, jeg tror de fleste ser at Putin sine soldater stikker hjem, men jeg tror også at folk også er realistiske på at det ikke skjer, og da ser man på de Ukrainske soldatene som slåss mot overmakten som helter i dette.
Putin er, som alle andre krigshissende ledere, et svin.. med et så enormt mangfold og bredt spekter av mennesker og forskjellige personligheter, så finnes det selvsagt soldater, på begge sider, som er psykopater, sadister og det som verre er. Men i det store og det hele er de fleste av dem alle offer for den samme gamle tragedien; maktsyke menn i pissekonkuranser.

“Never think that war, no matter how necessary, nor how justified, is not a crime.”
Her var det i stor grad kun en rekke selvfølgeligheter, det er vel ingen som syntes krig er greit, eller som ønsker krig, ei heller tror at alle Ukrainske soldater er uskyldige, eller at alle russiske soldater er der frivilig.

Det man forholder seg til her er realiteten av hva som faktisk foregår.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Putin fortsetter sin ekstreme retorikk mot Vesten:

"Alle land som forsyner Ukraina med utstyr og våpen vil bli holdt ansvarlige i fremtiden.

Vestens tid med global økonomisk dominans hører fortiden til.

Post-WW2 samholds-prosjektet er over og ferdig"

Hilsen Vladimir.
Sist redigert av Hetfield den man feb 28, 2022 9:26 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

Om NATO går inn eller ikke avhenger til slutt bare av en kvalifisert antakelse/gambling på om Russland holder seg unna atombomber.

Ikke sikkert de kommer til å legge inn så stor margin i regnestykket som vi håper.

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

AxelRudi skrev: man feb 28, 2022 9:21 pm
Henningsen skrev: man feb 28, 2022 9:18 pm
Daniel skrev: man feb 28, 2022 9:05 pm Sivilist i bil med molotov er oppskrift på eskalerende vold mot sivilbefolkningen. Det er fakta.
Hvorvidt det er nødvendig og forståelig er en annen sak.
Av en del videoer som sirkulerer så ser det ikke ut til at Putin trenger en unnskyldning før han går målrettet på sivilbefolkningen.
Med tanke på at ambulanser er sprengt, biler kjørt over av tanks, barnesykehus og boligstrøk allerede ble truffet de første dagene.. Så spørs det jo om ikke allerede det har skjedd lenge nå. Og da er jo det ingenting å vente på vel?
Og så kan man jo se andre videoer der sivile kjører rundt forbi tankers og soldater, snakker til de, skjeller de ut osvosv der det ikke kommer reaksjoner. Så det er vel ikke det som avgjør om det er lurt å krige i sivilt utstyr eller ei.

Champis

Legg inn av Champis »

PapaSmurf skrev: man feb 28, 2022 9:14 pm
Champis skrev: man feb 28, 2022 9:12 pm
TWU skrev: man feb 28, 2022 8:59 pm

Umulig å ha kontroll på hvem som har sendt det og det våpenet uansett. Er ikke bare Norge som sender norske våpen.

Nettopp, og derfor kan Putin bruke det for det det er verdt senere. Alle som bidro med våpen, bidro i krigshandlingene mot Russland.
Forsvarshandlinger.

Fair enough. Men det er vel ikke sånn Putin ser på det, og jeg tok utgangspunkt i hans syn.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

BVB1909 skrev: man feb 28, 2022 9:13 pm
Dette er 100 % feil. Krigens folkerett gjelder for begge parter i en konflikt. Det er ikke noen regler om nødverge eller nødrett da det ligger i krigens natur at det er en nødsituasjon.
Selvsagt gjelder retten til nødverge selv om det er krig. Nødverge gjør at en ellers straffbar handling er straffri. Om det skjer i krig eller ikke er irrelevant.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Lumanza skrev: man feb 28, 2022 9:12 pm Skikkelig ekkokammer her inne. Savner gamle gutta fra VGD, store O, blackline, amatør1, jakoline(ikke gutt dog) m.fl. ! er dere her?

garindan stakkars opptrer vel helt på egenhånd mot usa-elskerne?
Jeg synes da ikke det. Men kanskje du ikke har lest så mange av innleggene her?

Uansett, om vi ikke er enige i alt her inne, så er vi da enige om at Norge skal hjelpe Ukraina og få kjeppjaget russerne hjem fortest mulig.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

bundetrente skrev: man feb 28, 2022 9:24 pm
Champis skrev: man feb 28, 2022 9:21 pm
PapaSmurf skrev: man feb 28, 2022 9:12 pm

Det er snakk om sivile som går i sivilt. Man er ikke soldat selv om man har våpen.

Se gjerne filmen Max Manus.

Og så er folkeretten en fin ting å sette seg inn i om man vil vite hvem i denne konflikten som har brutt folkeretten så det ljomer etter.

Det er fortsatt farlig for sivilbefolkningen hvis sivile begynner å begå krigshandlinger.
Handlingene til Manus og co førte jo også til en hel del represalier mot sivile. Men slikt er kanskje ikke beleilig å tenke på for folk som lærer historie fra middelmådige filmer i stedet for å plukke opp en bok i ny og ne.
Hva faen vet du om hvilke bøker jeg har lest?

sanchopanza

Legg inn av sanchopanza »

Canucks skrev: man feb 28, 2022 9:24 pm
sanchopanza skrev: man feb 28, 2022 9:19 pm
Canucks skrev: man feb 28, 2022 9:09 pm

Mener du at Ukraina er skyldig i dette? eller er det Putin og co?

Fra en side er det forsvar som gjelder, forsvare seg selv, fra den andre siden så er det angrip som skjer på fremmed jord, som jeg sa tidligere, jeg tror de fleste ser at Putin sine soldater stikker hjem, men jeg tror også at folk også er realistiske på at det ikke skjer, og da ser man på de Ukrainske soldatene som slåss mot overmakten som helter i dette.
Putin er, som alle andre krigshissende ledere, et svin.. med et så enormt mangfold og bredt spekter av mennesker og forskjellige personligheter, så finnes det selvsagt soldater, på begge sider, som er psykopater, sadister og det som verre er. Men i det store og det hele er de fleste av dem alle offer for den samme gamle tragedien; maktsyke menn i pissekonkuranser.

“Never think that war, no matter how necessary, nor how justified, is not a crime.”
Her var det i stor grad kun en rekke selvfølgeligheter, det er vel ingen som syntes krig er greit, eller som ønsker krig, ei heller tror at alle Ukrainske soldater er uskyldige, eller at alle russiske soldater er der frivilig.

Det man forholder seg til her er realiteten av hva som faktisk foregår.
Tommel opp til deg og de andre som gjør det.. men det er også mye rart her. Les litt rundt.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Lumanza skrev: man feb 28, 2022 9:28 pm
Vil heller kalle det en balansert debatt der BEGGE sider av saken kommer frem. Det er det som kalles en diskusjon, og vi er her på et DISKUSJONSFORUM for å DISKUTERE. Hvis ikke kan vi like gjerne sitte å lese nyheter fra vg alle sammen.
Å spre pest i ellers konstruktive tråder er ikke å debattere.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

seriemester2013 skrev: man feb 28, 2022 9:01 pm
Oddesen skrev: man feb 28, 2022 8:30 pm Å dø for landet sitt må være den beste måten å dø på. Selv har jeg mareritt om å dø i godt voksen alder, hjelpeløs og hjelpetrengende på et sykehjem, av lungebetennelse. Da må det være mye bedre å dø blant våpenbrødre, i kamp for fedrelandet. I så måte misunner jeg Ukrainerne. Nå har de sjansen til å vise heltemot for historiebøkene.

Dagens unge Ukrainske menn vil bli husket for all fremtid.
Tror innerst inne at de helst ville valgt det første du skrev, hjelpeløs og trengende, uten at deres familie var skutt i filler og spredt rundt omkring. Valget mellom ingen krig eller krig ville nok hos de fleste vært ingen.
Så ville jeg også kjempet med alt jeg hadde mot invasjonen som hadde kommet inn i landet mitt. Jeg ønsker fred i verden og dø av naturlig utgang
Takk for svar. Joda. Ingen velger døden. Og alle ønsker fred og en naturlig utgang på livet. Ja, livet er så dyrebart, at de fleste velger å forlenge det, uansett om livets sluttfase har "bleie" i uniformskravet.

Men for unge, stridbare menn i Ukraina, er tanken på offer veldig nært. Og det er ikke så forferdelig som mange vestlige menn tror. Døden er ikke alltid det verste alternativet. Tro det eller ei.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

AxelRudi skrev: man feb 28, 2022 9:23 pm Når man snakker om solen:

Det er en våt drøm å se Putin i håndjern i Haag.

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

PapaSmurf skrev: man feb 28, 2022 9:27 pm
bundetrente skrev: man feb 28, 2022 9:24 pm
Champis skrev: man feb 28, 2022 9:21 pm


Det er fortsatt farlig for sivilbefolkningen hvis sivile begynner å begå krigshandlinger.
Handlingene til Manus og co førte jo også til en hel del represalier mot sivile. Men slikt er kanskje ikke beleilig å tenke på for folk som lærer historie fra middelmådige filmer i stedet for å plukke opp en bok i ny og ne.
Hva faen vet du om hvilke bøker jeg har lest?
Men Papa, må si du er en helt annet type debattant her enn når det gjelder fotball. Du bedte jo noen om å se en film, og da kan man jo si, hva faen vet du hva han har sett av film?

Dette er dårlig debattering.

Hmm

Legg inn av Hmm »

SuperGunners10 skrev: man feb 28, 2022 9:23 pm
PapaSmurf skrev: man feb 28, 2022 9:20 pm Hadde det vært opp til meg hadde NATO gått inn og kjeppjaget Russerne.

Men det skjer snart uansett. Jeg gir det to dager.
Jeg både håper du får rett og ikke rett i dette, det sier litt som hvor komplekst dette er.
Det ser vel ut som om russerne er mer villig til å bruke tyngre raketter og artilleri nå, kravet om fremgang fra Putin tvinger jo offiserene til å sende stadig mer krutt i ulike retninger. Men jeg antar det skal bli rene massakrer før Nato sender flyene inn. Har mine tvil om de ønsker eller tør, men er ikke sikker.

Mia

Legg inn av Mia »

Synes det er litt merkelig. Mange klager på at Russland har så mye fake news, propaganda. Men sluker jo nesten alle nyheter som kommer mot dem, som f.eks denne soldaten med tekstingen til sin mor. Kan jo også være fake som bare det.

BVB1909

Legg inn av BVB1909 »

Når Lumanza dukker opp er det vel på tide å takke for i kveld. La oss håpe at statskupp i Moskva er et faktum når vi våkner i morgen.

Champis

Legg inn av Champis »

Ka9nen skrev: man feb 28, 2022 9:30 pm
Lumanza skrev: man feb 28, 2022 9:28 pm
Vil heller kalle det en balansert debatt der BEGGE sider av saken kommer frem. Det er det som kalles en diskusjon, og vi er her på et DISKUSJONSFORUM for å DISKUTERE. Hvis ikke kan vi like gjerne sitte å lese nyheter fra vg alle sammen.
Å spre pest i ellers konstruktive tråder er ikke å debattere.

Jeg er ikke enig med Lumanza, men jeg synes det er idiotisk å kalle alt som motdebattanter kommer med for «å spre pest». I så fall treffer vedkommende med sin påstand om ekkokammer.

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

Mia skrev: man feb 28, 2022 9:34 pm Synes det er litt merkelig. Mange klager på at Russland har så mye fake news, propaganda. Men sluker jo nesten alle nyheter som kommer mot dem, som f.eks denne soldaten med tekstingen til sin mor. Kan jo også være fake som bare det.
Menneskets natur, når man først går inn for noe så er man ofte urokkelig. Jeg tror nok mer på det som kommer fra vestlige medier/ukrainske kilder, uten at jeg hiver meg inn med 100% sikkerhet.

sanchopanza

Legg inn av sanchopanza »

Oddesen skrev: man feb 28, 2022 9:13 pm
sanchopanza skrev: man feb 28, 2022 8:35 pm
Oddesen skrev: man feb 28, 2022 8:30 pm Å dø for landet sitt må være den beste måten å dø på. Selv har jeg mareritt om å dø i godt voksen alder, hjelpeløs og hjelpetrengende på et sykehjem, av lungebetennelse. Da må det være mye bedre å dø blant våpenbrødre, i kamp for fedrelandet. I så måte misunner jeg Ukrainerne. Nå har de sjansen til å vise heltemot for historiebøkene.

Dagens unge Ukrainske menn vil bli husket for all fremtid.
“But now, for the first time, I see you are a man like me. I thought of your hand-grenades, of your bayonet, of your rifle; now I see your wife and your face and our fellowship. Forgive me, comrade. We always see it too late. Why do they never tell us that you are poor devils like us, that your mothers are just as anxious as ours, and that we have the same fear of death, and the same dying and the same agony--Forgive me, comrade; how could you be my enemy?”

“I am young, I am twenty years old; yet I know nothing of life but despair, death, fear, and fatuous superficiality cast over an abyss of sorrow. I see how peoples are set against one another, and in silence, unknowingly, foolishly, obediently, innocently slay one another.”
Putin er Hitler. Han har det samme verdenssynet og den samme manglende sperren for krig og vold. "Drep 6 millioner jøder - det vil bedre verden!". "Invadér Ukraina - det vil styrke Russland". Putin og Hitler taler samme språk: Diktatorenes språk. Det språket som hater freden og hyller krigen.

Men like stygge som Putin og Hitler er, er mot-reaksjonen vakker. Å ofre seg i en krig, for alt man er glad i, er det beste et menneske kan gjøre. Det er den høyeste grad av lykke. Å dø i en krig, i kamp mot krefter som truer alt man er glad i, er ren og pur lykke. Mye bedre enn å dø som en senil, bleietrengende olding.

Dagens unge, stridbare menn i Ukraina, har muligheten til å oppnå den ypperste lykke, Nirvana!
Folk er forskjellige. Du mener dette. Det skal du få lov til. Jeg bare drysset et par sandkorn fra en langstrakt strand av sitat fra menn som har vært i krig, over tråden; i dette tilfellet en tysk romanforfatter, samt den lengstlevende av de som tjenestegjorde i 1. verdenskrig.. og de har et helt annet syn på det enn deg, uten at jeg påstår at de har rett.
Sist redigert av sanchopanza den man feb 28, 2022 9:43 pm, redigert 1 gang totalt.

Leoparden

Legg inn av Leoparden »

Daniel skrev: man feb 28, 2022 9:05 pm Sivilist i bil med molotov er oppskrift på eskalerende vold mot sivilbefolkningen. Det er fakta.
Hvorvidt det er nødvendig og forståelig er en annen sak.
Jeg forstår hva du sier her. Men ...

Når ikkestyrte klasebomber hagler ned i helt vanlige bydeler (les ikke militære mål), mens det pågår samtlaer mellom lederne om en mulig løsning, tror jeg ikke en molotov eller to vil -eskalere- så veldig mye... Det liksom ikke så mange trinn til toppen igjen.

Hmm

Legg inn av Hmm »

Mia skrev: man feb 28, 2022 9:34 pm Synes det er litt merkelig. Mange klager på at Russland har så mye fake news, propaganda. Men sluker jo nesten alle nyheter som kommer mot dem, som f.eks denne soldaten med tekstingen til sin mor. Kan jo også være fake som bare det.
Langt ifra, mye fra Ukraina er løgn og propaganda. Men det er forsatt full krig i landet, med en brutal skyldig agressor og et uskyldig offer som trenger støtte.
Sist redigert av Hmm den man feb 28, 2022 9:37 pm, redigert 1 gang totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

SuperGunners10 skrev: man feb 28, 2022 9:31 pm
PapaSmurf skrev: man feb 28, 2022 9:27 pm
bundetrente skrev: man feb 28, 2022 9:24 pm

Handlingene til Manus og co førte jo også til en hel del represalier mot sivile. Men slikt er kanskje ikke beleilig å tenke på for folk som lærer historie fra middelmådige filmer i stedet for å plukke opp en bok i ny og ne.
Hva faen vet du om hvilke bøker jeg har lest?
Men Papa, må si du er en helt annet type debattant her enn når det gjelder fotball. Du bedte jo noen om å se en film, og da kan man jo si, hva faen vet du hva han har sett av film?

Dette er dårlig debattering.
Nå må du gi deg gunners.

Jeg ba vedkommende se en film for å vise hvordan sabotører opptrådte i Norge.

Jeg insinuerte i motsetning til vedkommende ikke at han var ulærd.

Og så er det jeg som har dårlig debattskikk?

Spar meg.

olek1970

Legg inn av olek1970 »

sanchopanza skrev: man feb 28, 2022 8:58 pm
Daniel skrev: man feb 28, 2022 8:56 pm
sanchopanza skrev: man feb 28, 2022 8:55 pm Sitat fra Harry Patch- den lengstlevende soldaten som tjenestegjorde i 1. verdenskrig (døde 111 år gammel)..

“War is organized murder, and nothing else.”

“I felt then, as I feel now, that the politicians who took us to war should have been given the guns and told to settle their differences themselves, instead of organizing nothing better than legalized mass murder.”

og favoritten..

“I met someone from the German side and we both shared the same opinion: we fought, we finished and we were friends... It wasn't worth it.”
Absolutt ingen som ikke skjønner at krig er helvete på jord og at vi alle er mennesker på samme jord osv. Men nå er det allikevel noen som har valgt å iverksette en krig.
Ja. Det er jo disse noen denne soldaten kritiserer.
Disse «noen» burde ha vært soldater som går i fremste rekke når de starter krig. Da tror jeg kanskje de hadde skiftet syn på krig.

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

PapaSmurf skrev: man feb 28, 2022 9:37 pm
SuperGunners10 skrev: man feb 28, 2022 9:31 pm
PapaSmurf skrev: man feb 28, 2022 9:27 pm

Hva faen vet du om hvilke bøker jeg har lest?
Men Papa, må si du er en helt annet type debattant her enn når det gjelder fotball. Du bedte jo noen om å se en film, og da kan man jo si, hva faen vet du hva han har sett av film?

Dette er dårlig debattering.
Nå må du gi deg gunners.

Jeg ba vedkommende se en film for å vise hvordan sabotører opptrådte i Norge.

Jeg insinuerte i motsetning til vedkommende ikke at han var ulærd.

Og så er det jeg som har dårlig debattskikk?

Spar meg.
For å ikke ødelegge forholdet til deg i Molde-tråden tenker jeg at vi setter punktum her.

sanchopanza

Legg inn av sanchopanza »

dobbel
Sist redigert av sanchopanza den man feb 28, 2022 9:44 pm, redigert 3 ganger totalt.

TWU

Legg inn av TWU »

Mia skrev: man feb 28, 2022 9:34 pm Synes det er litt merkelig. Mange klager på at Russland har så mye fake news, propaganda. Men sluker jo nesten alle nyheter som kommer mot dem, som f.eks denne soldaten med tekstingen til sin mor. Kan jo også være fake som bare det.
Alt må tas med en klype salt i denne krigen. Jeg merker selv det er vanskelig til tider å ikke stole på mye som står der ute.

De store linjene derimot er det vi kan se selv. Russerne har de første dagene rotet det ordentlig til, og lidd store tap (om ikke i døde, så i antallet maskiner som er forlatt og overlatt).

Russerne har vært veldig stille hva gjelder egne prestasjoner. Så får man spekulere i hvorfor.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»