Situasjonen i Ukraina

Låst
Henningsen

Re: Situasjonen i Ukraina

Legg inn av Henningsen »

SuperGunners10 skrev: man feb 28, 2022 10:02 pm
Henningsen skrev: man feb 28, 2022 9:59 pm
kytec skrev: man feb 28, 2022 9:46 pm

Jeg har kun en bestilling. De nyansene som overbeviser meg at her har Putin gjort det rette og resten av verden tar feil.
I denne saken så begynner vel den nyansen på svart og blir mørkere (?)
Angående Putin ja, men det finnes da vel situasjoner i selve krigen og som debattert her om sivile som kan debatteres for og mot likevel?
Ja, jeg tenkte først og fremst på putin.
Resten/Det meste annet kan (og bør) diskuteres

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Ka9nen skrev: man feb 28, 2022 9:50 pm
Folk_flesk skrev: man feb 28, 2022 9:41 pm
https://www.bbc.com/news/60554910
Kjente igjen 2 stk fra denne tråden. Ved begge tilfeller ble det poengtert at dette var gamle bilder veldig kjapt.

Det er åpenbart mye dyktige folk med god kontroll som skriver i tråden her.
Det er ofte bare å se i kommentarene i slike tweets. Finnes det uregelmessigheter så blir det poengtert der. Dog ikke alltid selvfølgelig.

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

Oddesen skrev: man feb 28, 2022 8:30 pm Å dø for landet sitt må være den beste måten å dø på. Selv har jeg mareritt om å dø i godt voksen alder, hjelpeløs og hjelpetrengende på et sykehjem, av lungebetennelse. Da må det være mye bedre å dø blant våpenbrødre, i kamp for fedrelandet. I så måte misunner jeg Ukrainerne. Nå har de sjansen til å vise heltemot for historiebøkene.

Dagens unge Ukrainske menn vil bli husket for all fremtid.
Jeg vil heller leve et godt og fredelig liv enn å dø som en hund fordi eliten ønsker krig. Men så er jeg ikke nevneverdig påvirket av krigsfilmer heller..

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Lumanza skrev: man feb 28, 2022 10:02 pm Putin er nok smartere enn alle dere som er misunnelig på hans rikdom, makt og intelligens:-)
Jeg tror ikke folk her inne er så opptatt av dette. Men kanskje andre er det?

Mia

Legg inn av Mia »

Lumanza skrev: man feb 28, 2022 10:03 pm
Mia skrev: man feb 28, 2022 10:02 pm Synes Lumanza kommer med noe nytt i tråden. Her er det jo nesten bare videoer, bilder osv som støtter Ukraina, mye av disse er også falske. Er kanskje greit å få noe fra den "andre" siden også?
Det må med. Synd at gamle brukere fra Syria-tråden på VGD ikke har funnet veien inn her.
Begynner å tenke litt. Russere som jeg prater med snakker mye om det du sier. Jeg har egentlig hatt vanskeligheter med å tro det, men kanskje jeg skal begynne å tro på det.

Brukeravatar
Lumanza
Innlegg: 4287

Legg inn av Lumanza »

Ka9nen skrev: man feb 28, 2022 10:06 pm
Lumanza skrev: man feb 28, 2022 10:01 pm
eneste argumentet er at putin er slem og har invadert ukraina, mens man ikke vil høre på bakgrunnen for hvorfor.
Joda, dette har blitt presentert i norsk media. Og det er bare tøv det galningen i Russland lirer av seg. Konspirasjonsteorier og tøv, helt udokumenterte. Og når krigen ikke ble den maktdemonstrasjonen han håpet på så truer han med atombombe med en gang. Da burde selv du skjønne at fyren umulig kan være ved sine fulle fem lenger. Han er altså så patetisk at han har ingenting annet å true med enn å ødelegge vestlige byer og sitt eget land. Det har tippet helt over for fyren og det beste russere kan gjøre for sitt eget land nå er å planlegge en russisk Valkyrie-oppdrag for å få slutt på katastrofen.
hvis du tror russland har gått all inn nå tar du feil. de har masse gir igjen å sette inn om de virkelig vil. men de vil selvsagt ikke at kiev skal falle. de vil kun presse ukraina til å gå med på deres krav. og det kan bli en langsom krig.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3112

Legg inn av MacanT »

Lumanza skrev: man feb 28, 2022 9:42 pm kilde RT.
:lol: :lol: :lol:

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Lumanza skrev: man feb 28, 2022 10:03 pm
Mia skrev: man feb 28, 2022 10:02 pm Synes Lumanza kommer med noe nytt i tråden. Her er det jo nesten bare videoer, bilder osv som støtter Ukraina, mye av disse er også falske. Er kanskje greit å få noe fra den "andre" siden også?
Det må med. Synd at gamle brukere fra Syria-tråden på VGD ikke har funnet veien inn her.
Syria støtter Russland sin invasjon av Ukraina, så jeg vet ikke hva disse brukerne fra gamle VGD skal bidra med her. For hva har Syria med krigen i Ukraina å gjøre?

StrilutenStil

Legg inn av StrilutenStil »

Jeg ser på på Psaki sin nyhetskonferanse hvor en journalist påpeker at det er først og fremst EU og europeiske politikere som har stått frem og tatt ledelsen, og så må Psaki liksom fremheve Biden som en viktig del av operarsjonen og som en leder.

Hvor pinlig er ikke dette? Hvorfor føler Psaki at hun må fremheve Biden på en slik pinlig måte? Eu totalt sett kan være minst en like stor maktfaktor som USA.
Sist redigert av StrilutenStil den man feb 28, 2022 10:13 pm, redigert 1 gang totalt.

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

Har det kommet noe mer info om denne Israelske konvoien med folk som ble angrepet?

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

StrilutenStil skrev: man feb 28, 2022 10:11 pm Jeg ser på på Psaki sin nyhetskonferanse hvor en journalist påpeker at det er først og fremst EU og europeiske politikere som har stått frem og tatt ledelsen, og så må Psaki liksom fremheve Biden som en viktig del av operarsjonen og som en leder.

Hvor pinlig er ikke dette? Hvorfor føler Psaki at hun må fremheve Biden på en slik pinlig måte?
En god leder kan også gjøre grovarbeidet i kulissene mens andre får skinne på scenen. NATO ser meget samlet ut.
Sist redigert av Daniel den man feb 28, 2022 10:13 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

pfrog567 skrev: man feb 28, 2022 9:54 pm
Oddesen skrev: man feb 28, 2022 9:51 pm
Krig er den ypperste lykke. Våre forfedre hadde Valhall som stedet man kom til etter døden på slagmarken. Kristne hadde Paradis, "harpespill i himmelen". Vikinger hadde Valhall - stedet man kunne kjempe til døden den ene dagen, og våkne like hel, den andre dagen.
Huff a meg.. Hvor langt nedi flaska er du kommet nå? Men greit nok det, jeg tar meg en pils i kveld etter jobben selv nå :)
Krig er for meg den ypperste lykke - når den blir utkjempet rettferdig. Ukrainas unge menn blir de neste ukene, drept. Og de dør for dem de er glad i, og skriver seg inn i evighetens historie. I motsetning til deg og meg, som gir faen. Vi er tapere.

Champis

Legg inn av Champis »

Ka9nen skrev: man feb 28, 2022 9:45 pm
Champis skrev: man feb 28, 2022 9:35 pm
Jeg er ikke enig med Lumanza, men jeg synes det er idiotisk å kalle alt som motdebattanter kommer med for «å spre pest». I så fall treffer vedkommende med sin påstand om ekkokammer.
Det er hele poenget, det er ikke "motdebatt" å komme inn i en tråd og peke fingre fordi flesteparten i tråden ikke støtter ens syn. Hadde han kommet med saklige motargumenter så hadde du hatt ett poeng, men det ser jeg ikke noe til.

Ellers er det vel folk fra Rødt til Høyre/FrP i tråden her, så "ekkokammer" faller på sin egen urimelighet.

Nå var ekkokammer-uttalelsen basert på noe annet.

Ja, enig i at det første innlegget til vedkommende her ikke var spesielt godt.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Rubelen mister sin verdi, renta stiger voldsomt, handelsblokkade - skip med vestlige varer snur, luftrommet er stengt for russiske fly, vestlige investorer og selskap flykter osv osv.
Russerne går ei fryktelig tid i møte i uoverskuelig fremtid. De vil måtte leve i fattigdom, forhatt av hele verden iallefall den vestlige.
Synes de virkelig dette virker forlokkende? De må jo det siden de støtter gale Putin.
Sist redigert av Neptun den man feb 28, 2022 10:19 pm, redigert 1 gang totalt.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Mia skrev: man feb 28, 2022 9:34 pm Synes det er litt merkelig. Mange klager på at Russland har så mye fake news, propaganda. Men sluker jo nesten alle nyheter som kommer mot dem, som f.eks denne soldaten med tekstingen til sin mor. Kan jo også være fake som bare det.
Man skal heller ikke sluke alt fra Ukranisk side nei..

Corvus

Legg inn av Corvus »

Lumanza skrev: man feb 28, 2022 10:01 pm
Ka9nen skrev: man feb 28, 2022 9:59 pm
kytec skrev: man feb 28, 2022 9:56 pm
Det er nok en rimelig tverrpolitisk gjeng som ville vært enig i at Hitler var slem, men helt sikkert en Lumanza som ville kalt oss USA-elskende, trangsynte, fordomsfulle, ekkokammer osv.
Vel, det er ihvertfall enda godt å få slått fast at den andre siden ikke har noen rasjonelle argumenter. Det er jo også en bekreftelse. Litt som å regne begge veier for å være helt sikker.
har kommet med masse argumenter, men det er kanskje også en utestengelsesgrunn. man begynner å se konturene av et diktatur.

jeg ser mye personangrep her og lite saklig debatt. eneste argumentet er at putin er slem og har invadert ukraina, mens man ikke vil høre på bakgrunnen for hvorfor.
Enig i at man ikke skal være fanatiske. Man må se saken fra begge sider. Og kan jo skjønne Putins argument med at han ikke ønsker NATO og baser med våpen i alle land rundt seg. USA var mildt sagt ikke særlig happy for det de heller når Sovjet ville utplassere raketter på Cuba for noen tiår siden. Men Ukrainakrisen burde vært avverget med diplomati, før det gikk så langt som nå

12dd

Legg inn av 12dd »

Mia skrev: man feb 28, 2022 10:02 pm Synes Lumanza kommer med noe nytt i tråden. Her er det jo nesten bare videoer, bilder osv som støtter Ukraina, mye av disse er også falske. Er kanskje greit å få noe fra den "andre" siden også?
Spamming er ikke nytt

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

Neptun skrev: man feb 28, 2022 10:16 pm Rubelen mister sin verdi, renta stiger voldsomt, handelsblokkade - skip med vestlige varer snur, luftrommet er stengt for russiske fly, cyberkrig osv osv.
Russerne går ei fryktelig tid i møte i uoverskuelig fremtid. De vil måtte leve i fattigdom, forhatt av hele verden iallefall den vestlige.
Synes de virkelig dette virker forlokkende? De må jo det siden de støtter gale Putin.
Men kan det være at de da søker mot østen og tettere samarbeid med f.eks Kina og India?

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Tyrkia blokkerer militære fartøy fra å seile gjennom Bosporos-stredet og Dardanellene, opplyser den tyrkiske utenriksministeren Mevlut Cavusoglu.

Falcon

Legg inn av Falcon »



mange fly på vei til Ukraina. De polske og de ukrainske MiG-29 er oppgraderte varianter, med moderne radarer, IFF og navigasjonssystem. Snart vil sikkert Ukraina være istand til dype luftangrep på bla. forsyningslinjer.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

SuperGunners10 skrev: man feb 28, 2022 10:13 pm Har det kommet noe mer info om denne Israelske konvoien med folk som ble angrepet?
Israel?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

StrilutenStil skrev: man feb 28, 2022 10:11 pm Jeg ser på på Psaki sin nyhetskonferanse hvor en journalist påpeker at det er først og fremst EU og europeiske politikere som har stått frem og tatt ledelsen, og så må Psaki liksom fremheve Biden som en viktig del av operarsjonen og som en leder.

Hvor pinlig er ikke dette? Hvorfor føler Psaki at hun må fremheve Biden på en slik pinlig måte? Eu totalt sett kan være minst en like stor maktfaktor som USA.
USAs etterretning har vært helt avgjørende her, måten Biden og USA la millimeter presist fram hvordan Russland ville gå fram satte Russland i sjakkmatt i propagandakrigen. Det er vel også i stor grad USA som har forsynt Ukraina med våpen før de siste ukene?(Og UK og Tyrkia?).

Syns det er mer pinlig å spille ned USAs rolle her.

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

greyserpent skrev: man feb 28, 2022 10:17 pm
SuperGunners10 skrev: man feb 28, 2022 10:13 pm Har det kommet noe mer info om denne Israelske konvoien med folk som ble angrepet?
Israel?
Ja, det ble postet et twitter-innlegg her tidligere i kveld, men har vært helt dødt om det siden.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

newsflash skrev: man feb 28, 2022 10:09 pm
Albania skrev: man feb 28, 2022 10:04 pm MOD vær så snill gjør noe med denne Lumanza. Han forsøpler tråden, og dette er langt ifra første gang.
Anbefaler "uvenn" funksjonen dersom en føler blodtrykket stige til faretruende høyder av å lese her inne.

Innlegg og debattanter som går over streken skal selvfølgelig slettes evt utestenges, men roping på MOD hver gang en leser noe en er uenig i medfører bare fare for at tråden stenges. Noe som vil være synd, mye bra info og refleksjoner her. Uten at jeg nødvendigvis er enig i alt.
Slik ser jeg på dette også :) Regner med at det er voksne folk som diskuterer her inne og ikke går på person selv om man er uenig.

StrilutenStil

Legg inn av StrilutenStil »

Solvgutt1 skrev: man feb 28, 2022 10:18 pm
StrilutenStil skrev: man feb 28, 2022 10:11 pm Jeg ser på på Psaki sin nyhetskonferanse hvor en journalist påpeker at det er først og fremst EU og europeiske politikere som har stått frem og tatt ledelsen, og så må Psaki liksom fremheve Biden som en viktig del av operarsjonen og som en leder.

Hvor pinlig er ikke dette? Hvorfor føler Psaki at hun må fremheve Biden på en slik pinlig måte? Eu totalt sett kan være minst en like stor maktfaktor som USA.
USAs etterretning har vært helt avgjørende her, måten Biden og USA la millimeter presist fram hvordan Russland ville gå fram satte Russland i sjakkmatt i propagandakrigen. Det er vel også i stor grad USA som har forsynt Ukraina med våpen før de siste ukene?(Og UK og Tyrkia?).

Syns det er mer pinlig å spille ned USAs rolle her.
Det du sier er unektlig sant, men det var ikke dette hun viste til.

Det er også mange land som nå har valgt å bidra gjennom sanksjoner og gjennom våpen og annet materiell.

Men det virker som det er en konkurranse. Man burde heller fremheve hverandre og fordre samarbeid.
Sist redigert av StrilutenStil den man feb 28, 2022 10:21 pm, redigert 2 ganger totalt.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

SuperGunners10 skrev: man feb 28, 2022 10:18 pm
greyserpent skrev: man feb 28, 2022 10:17 pm
SuperGunners10 skrev: man feb 28, 2022 10:13 pm Har det kommet noe mer info om denne Israelske konvoien med folk som ble angrepet?
Israel?
Ja, det ble postet et twitter-innlegg her tidligere i kveld, men har vært helt dødt om det siden.
Israel???

Deila

Legg inn av Deila »

Denne tråden er iferd med å bli ødelagt. Synd, da den var et fint supplement for å holde oversikt i starten.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Oddesen skrev: man feb 28, 2022 10:13 pm
pfrog567 skrev: man feb 28, 2022 9:54 pm
Oddesen skrev: man feb 28, 2022 9:51 pm
Krig er for meg den ypperste lykke - når den blir utkjempet rettferdig. Ukrainas unge menn blir de neste ukene, drept. Og de dør for dem de er glad i, og skriver seg inn i evighetens historie. I motsetning til deg og meg, som gir faen. Vi er tapere.
Nå begynner innleggene dine å lukte litt om det er lov å si det på den måten.

Men jeg er ikke fan av å glorifiser døden, vi får bare en sjanse og må bruke den etter beste evne.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

nometalhorse skrev: man feb 28, 2022 10:17 pm Tyrkia blokkerer militære fartøy fra å seile gjennom Bosporos-stredet og Dardanellene, opplyser den tyrkiske utenriksministeren Mevlut Cavusoglu.
Symbolsk viktig, men neppe særlig viktig utover det.

"Russia has already built up a significant force in the Black Sea in recent months, including multiple warships and a submarine that passed through the Turkish straits. A Turkish ban could prevent Moscow from sending additional ships from outside the region, but it couldn’t force vessels already in the Black Sea to leave.

The treaty also says warships based in the Black Sea have a right to passage through the straits if they are returning to base."


Link

Mia

Legg inn av Mia »

Hva er det som egentlig holder NATO igjen for å ikke gå inn med soldater? Nesten alle sender våpen, utstyr osv, så dem er jo allerede med i krigen, er det bare sånn at dem ikke kan fyre av våpenet selv?

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»