Bilkjøp i 2022

Svar
InternalExile

Re: Bilkjøp i 2022

Legg inn av InternalExile »

Iseran2770 skrev: tir jan 04, 2022 8:38 pm
Hardy-guttene skrev: man jan 03, 2022 9:05 pm Men off topic: er ikke 60.000,- for kamerautstyr veldig dyrt, hvis man ikke driver som fotograf?
Det dekker bare et fullformat kamerahus og en telezoom. Har et APS-C kamerahus og 5 objektiver fra før.
Jeg er bare en hobbyfotograf med god råd. De aller fleste som kjøper dyre Leica kameraer og usannsynlig dyre objektiver fra Leica er heller ikke fotografer, de bare liker ting som er dyre :-)
Å bruke 60 tusen på sin hobby synes jeg er innafor, Bedre det enn å gå ut hver helg og svi av et par tusen på en kveld, Blir for 100 tusen per år det. Dog er det vanskelig i disse korona tider.

Kona er en nybegynner hobbyfotograf, har nå to kamera, Olympus E-PL9 og Canon EOS M50, et par objektiver og noen filter.

Min lidenskap et bærbar PCer og forbrukerelektronikk. Har samlet på bærbar PCer siden midten på 80-tallet, tør ikke nevne hvor mange jeg har, for ingen vil tro på det ;) Her jeg sitter nå så ser jeg 5 bærbar PCer, en Chromebook, 3 TVer, PS4, trådløs Samsung fargelaser for å nevne noe.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Iseran2770 skrev: tir jan 04, 2022 8:38 pm
Hardy-guttene skrev: man jan 03, 2022 9:05 pm Men off topic: er ikke 60.000,- for kamerautstyr veldig dyrt, hvis man ikke driver som fotograf?
Det dekker bare et fullformat kamerahus og en telezoom. Har et APS-C kamerahus og 5 objektiver fra før.
Jeg er bare en hobbyfotograf med god råd. De aller fleste som kjøper dyre Leica kameraer og usannsynlig dyre objektiver fra Leica er heller ikke fotografer, de bare liker ting som er dyre :-)
Regner med at det er et speilløst fullformat kamera du har sett deg ut - hvilket av de har du valgt?

burkar

Legg inn av burkar »

Kompressor skrev: tir jan 04, 2022 7:39 pm
burkar skrev: man jan 03, 2022 11:25 am
InternalExile skrev: tor des 30, 2021 9:04 am



Noen tanker om hva dere vil velge?
Jeg er litt i samme båt som Someone, men leasingen går ut allerede i april. To alternativer er sannsynlige som en korttidsløsning:
1. finne en leasingavtale som noen ønsker å kvitte seg med
2. finne en rimelig bruktbil
Someone og burkar, hva slags biler står på top 3 listen over alternativer om dere plutselig måtte bestemt dere nå?
Av nybiler er Enyaq, ID.4 og Q4 blant de mest aktuelle.

Hvis leasingovertakelse, kanskje en X1 eller V60 eller noe sånt.

Ribba

Legg inn av Ribba »

Kompressor skrev: tir jan 04, 2022 7:38 pm
Ribba skrev: ons des 29, 2021 3:17 pm 2021 var et år som tærte hardt på sparekontoen, så 2022 blir et år der jeg må nøye meg med det jeg allerede har.

Så det blir en 5'er på meg for 2022.
Men for en tøff bilpark du klarte å skaffe som erstatning for det det gikk ut over på sparekontoen 8-)
Stadig fornøyd med begge?
Begge har sine mangler, men joda, fortsatt veldig fornøyd med dem begge.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Ribba skrev: tir jan 04, 2022 11:08 pm
Kompressor skrev: tir jan 04, 2022 7:38 pm
Ribba skrev: ons des 29, 2021 3:17 pm 2021 var et år som tærte hardt på sparekontoen, så 2022 blir et år der jeg må nøye meg med det jeg allerede har.

Så det blir en 5'er på meg for 2022.
Men for en tøff bilpark du klarte å skaffe som erstatning for det det gikk ut over på sparekontoen 8-)
Stadig fornøyd med begge?
Begge har sine mangler, men joda, fortsatt veldig fornøyd med dem begge.
Kanskje en 2022/2023 BMW M2 kan fikse noen av manglene på den ene?

Ribba

Legg inn av Ribba »

nometalhorse skrev: tir jan 04, 2022 11:29 pm
Ribba skrev: tir jan 04, 2022 11:08 pm
Kompressor skrev: tir jan 04, 2022 7:38 pm

Men for en tøff bilpark du klarte å skaffe som erstatning for det det gikk ut over på sparekontoen 8-)
Stadig fornøyd med begge?
Begge har sine mangler, men joda, fortsatt veldig fornøyd med dem begge.
Kanskje en 2022/2023 BMW M2 kan fikse noen av manglene på den ene?
Har vært innom tanken, men ble litt skuffet når jeg så dødvekten på M240i. For selv om bilen er merkbart mindre enn en tilsvarende 4-serien, så er ikke vekten så veldig mye lavere. Så ut fra det, så ser det jo ut til at man kanskje bare sparer ca 50 kg på å gå ned fra en M4 til en M2. Men jeg vil nå følge med på hvordan omtalene kommer til å bli.

Men det som kanskje holder meg mest igjen mot å hente en M2 til neste år, det er jo at jeg fortsatt har en plan om å skaffe meg en ordentlig bil i 2024, før embargoen mot ICE-biler slår inn. Og det krever jo at egenkapitalen må opp. Nå fikk nå den planen et stygt skudd for baugen i og med at jeg endte opp med en GR Yaris i år også. Men det å da ende opp med et stort verdifall på enda en bil før 2024, det vil nok spolere planene helt.

Someone

Legg inn av Someone »

burkar skrev: tir jan 04, 2022 10:56 pm
Kompressor skrev: tir jan 04, 2022 7:39 pm
Someone og burkar, hva slags biler står på top 3 listen over alternativer om dere plutselig måtte bestemt dere nå?
Av nybiler er Enyaq, ID.4 og Q4 blant de mest aktuelle.
Ja, hvis man samler de sammen til 1 bil, så er det litt sånn automatisk inne på en av topp 3 plassene av det som vurderes.

burkar

Legg inn av burkar »

Someone skrev: ons jan 05, 2022 9:24 am

Ja, hvis man samler de sammen til 1 bil, så er det litt sånn automatisk inne på en av topp 3 plassene av det som vurderes.
De oppleves ganske forskjellig. Har du prøvd noen av de (enda)?

Someone

Legg inn av Someone »

burkar skrev: ons jan 05, 2022 10:16 am
Someone skrev: ons jan 05, 2022 9:24 am

Ja, hvis man samler de sammen til 1 bil, så er det litt sånn automatisk inne på en av topp 3 plassene av det som vurderes.
De oppleves ganske forskjellig. Har du prøvd noen av de (enda)?
Ikke å kjøre, men har sett inni Enyaq da brodern har en en

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Ribba skrev: ons jan 05, 2022 5:58 am
nometalhorse skrev: tir jan 04, 2022 11:29 pm
Ribba skrev: tir jan 04, 2022 11:08 pm

Begge har sine mangler, men joda, fortsatt veldig fornøyd med dem begge.
Kanskje en 2022/2023 BMW M2 kan fikse noen av manglene på den ene?
Har vært innom tanken, men ble litt skuffet når jeg så dødvekten på M240i. For selv om bilen er merkbart mindre enn en tilsvarende 4-serien, så er ikke vekten så veldig mye lavere. Så ut fra det, så ser det jo ut til at man kanskje bare sparer ca 50 kg på å gå ned fra en M4 til en M2. Men jeg vil nå følge med på hvordan omtalene kommer til å bli.

Men det som kanskje holder meg mest igjen mot å hente en M2 til neste år, det er jo at jeg fortsatt har en plan om å skaffe meg en ordentlig bil i 2024, før embargoen mot ICE-biler slår inn. Og det krever jo at egenkapitalen må opp. Nå fikk nå den planen et stygt skudd for baugen i og med at jeg endte opp med en GR Yaris i år også. Men det å da ende opp med et stort verdifall på enda en bil før 2024, det vil nok spolere planene helt.
Ja, selv om bilen fysisk er mindre så beholdes mye av vekten. Dette gjelder vel nesten alle moderne biler hvis man ikke er i ekstremklassen. Det med verdifall er vanskelig å vurdere om dagen, og vil også kunne påvirkes av politiske innspill fremover.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

nometalhorse skrev: tir jan 04, 2022 9:42 pm Regner med at det er et speilløst fullformat kamera du har sett deg ut - hvilket av de har du valgt?
Den helt nye Sony a7mk4. Jeg har et Sony APS-C kamera og 7 objektiver, bare 3 av dem er laget for fullformat.
Jeg driver og selger objektiver på finn.no, men får ikke mye igjen for de. Jeg har brukt godt over 100.000 allerede og det hjelper ikke mye om jeg får solgt et par-tre til.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

nometalhorse skrev: ons jan 05, 2022 10:30 am Det med verdifall er vanskelig å vurdere om dagen, og vil også kunne påvirkes av politiske innspill fremover.
Verditap er det vanskelig å forutse. På Audi S5 tapte jeg 600.000 på tre år, på S3 200.000 på 3 år.

Men S5 var vesentlig dyrere og årsmodellen etter min fikk V6 med turbo i stedet for V8 og DSG-kasse i stedet for Tiptronic, noe som reduserte co2-utslippet betraktelig (på papiret) og senket prisen med 200.000.

Someone

Legg inn av Someone »

burkar skrev: tir jan 04, 2022 10:56 pm
Kompressor skrev: tir jan 04, 2022 7:39 pm
burkar skrev: man jan 03, 2022 11:25 am

Jeg er litt i samme båt som Someone, men leasingen går ut allerede i april. To alternativer er sannsynlige som en korttidsløsning:
1. finne en leasingavtale som noen ønsker å kvitte seg med
2. finne en rimelig bruktbil
Someone og burkar, hva slags biler står på top 3 listen over alternativer om dere plutselig måtte bestemt dere nå?
Av nybiler er Enyaq, ID.4 og Q4 blant de mest aktuelle.

Hvis leasingovertakelse, kanskje en X1 eller V60 eller noe sånt.
Uten at jeg har kommet noe nærmere så vil jeg denne gangen vurdere noe brukt i noe større grad enn tidligere. Begge de to foregående bilkjøpene har jo vært nye. Selv om oddsen er fortsatt størst for nytt

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Vi har besluttet å bytte I-pace inn i en 2016-2019 mod Range Rover, det kan skje raskt eller utover året avhengig av når rett eksemplar og en ok deal dukker opp. Har prøvekjørt en lang Range Rover nå nylig og den er helt sjef. Veldig lang å parkere, men for en langturskomfort og plass i baksetet. Den har gått litt og er 5 år gammel og krever litt fiks for å bli strøken nok i forhold til våre krav så vi får se om det blir deal på den eller ikke. Dette kan bli min første dieselbil, og jeg har tidligere sagt at det er en av få biler jeg kan ha med diesel og der det er det eneste fornuftige. Hybrid facelift med 2 liters bensinfirer er ikke spesielt tiltalende opp mot en ren diesel eller bensin drivlinje og bensingleden får jeg av Astonen så en Range Rover kan godt være diesel for å har litt mer fornuftig driftskostnader på den. Det er nok ille nok med servicer og fiks på en sånn bil.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Som antydet tidligere savnet jeg i åpningsinnlegget punktet 'helt planløse nykker og noier'.

Da til SUVs store glede, som antydet i generell-tråden har jeg jeg da bestilt en helt ny SUV!!!
Jeg var nok ikke på mitt mest konsentrerte i bestillingsøyeblikket, men 'merkelig nok' ser jeg at eneste tilvalgene som er huket av for er 4WD, hengerfeste og 20' felger.

henlie

Legg inn av henlie »

henlie skrev: tor des 30, 2021 2:39 pm
Fernandovonarb skrev: tor des 30, 2021 1:59 pm
henlie skrev: tor des 30, 2021 11:40 am 1. Må ha en øvelseskjøringsbil til sønnen, som ønsker å kjøre opp på manuelt gir. Sitter også litt langt inne å øvelseskjøre med AMG'n.
Bilen kommer også til å bli brukt til det meste av småkjøring for å spare hovedbilen, i og med jeg kommer til å beholde den lenge. Om det blir en bil til 40' eller nærmere 100' vet jeg ikke ennå. Har derimot funnet ut at man kan få en "frekk" liten Kia Rio sannsynligvis for rundt 80' - 90' til neste år, fortsatt med 2 års garanti igjen. 1-liters turbo på ca 100 hk, med utstyr som rattvarme, ryggekamera og litt annet som ikke er helt vanlig på biler i denne klassen. Må bare prøve å skru av alt av følelser når vi kommer til prøvekjøring av en slik etter hvert.
Var i samme situasjon, og vurderte en Hyundai Veloster til sønnen og som ekstrabil. De får du en utgave, og som er veldig godt utstyrt. Passe sløv 140hk, og er ofte velholdt av eierne er mitt inntrykk. Ulempen er fravær av garanti i dag, men tror ikke det er det store problemet.

Den motoren du snakker om har jeg prøvd i en Kona, og jeg likte den ikke. For meg ble det som å kjøre en totakter, men andre kan ha oppfatninger. Anbefaler å teste den ut før eventuelt kjøp.
Hehe, har kikket på de også ja, litt frekkere utseende på de, men har forstått at det er sløv motor uten turbo ja. Motoren i Rio er jo 3-sylindret, de har en spesiell motorlyd. Har prøvd Polo med det og fungerte helt greit der. Blir jo kun til småkjøring og Rio veier kanskje litt mindre enn Kona. Blir det en såpass ny bil må jeg nok lukke øyne og ører og fjerne det meste av følelser til bil... Bare det ikke er like ille følelsesløst som å kjøre en Toyota Avensis eller Prius... Men jeg har ikke spesielt høye forhåpninger.
Kan oppdatere denne med at det ble kjøp av en rimelig nr. 2 bil for 1 uke siden. Det ble ikke det mest fornuftige valget, som var 5 år gammel Kia Rio med 2 års garanti igjen, men derimot en 5 år gammel Ford Fiesta med 2 måneder garanti igjen. Det kvalifiserer likevel neppe til merkelappen "ufornuftig" med sine 100 hk.. Valget ble gjort etter å ha lest litt tester og da bilmekaniker-broren til kona sa at det var lite feil på disse motorene. 60' km og godt fulgt opp, ok utstyrt og i tillegg billigst ift. sammenlignbare biler på finn.no, så da var valget enkelt. Oppvarmet frontrute er et stort pluss i og med den skal stå ute og brukes til og fra t-bane når jeg skal på kontoret. Så langt må jeg si at den absolutt ikke er kjedelig å kjøre, men det blir godt å få av de høye og smale piggdekkene. 100 hk til hadde ikke gjort noe, men da hadde den ikke vært like fornuftig lenger. AMG'n har stått godt parkert i garasjen siden, ren og tørr, langt vekk fra salt og sørpe.

burkar

Legg inn av burkar »

Rosme: Hva har du bestilt? Model Y?

Henlie: Grattis med Fiesta! Absolutt en av bilene i den klassen med mest underholdende kjøreegenskaper.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Tipper det er en EV6😁

henlie

Legg inn av henlie »

burkar skrev: man feb 21, 2022 11:04 pm
Henlie: Grattis med Fiesta! Absolutt en av bilene i den klassen med mest underholdende kjøreegenskaper.
Jo, takk for det. Var det jeg kom frem til også. Greit at man ikke gruer seg til hver kjøretur. Ford har som regel alltid vært flinke med understell.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

burkar skrev: man feb 21, 2022 11:04 pm Rosme: Hva har du bestilt? Model Y?


Det ble Volvo XC40 Twin motor 408 hk!
Dessverre ikke HR-V denne gangen heller.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Fernandovonarb skrev: tir feb 22, 2022 7:36 am Tipper det er en EV6😁
Ikke helt ennå. Men har planer om å prøve den en gang. Og høre om GT-versjonen.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

rosmebraad skrev: tir feb 22, 2022 5:16 pm Det ble Volvo XC40 Twin motor 408 hk!
Gratulerer

Ribba

Legg inn av Ribba »

Gratulerer rosmebraad.

burkar

Legg inn av burkar »

rosmebraad skrev: tir feb 22, 2022 5:16 pm
burkar skrev: man feb 21, 2022 11:04 pm Rosme: Hva har du bestilt? Model Y?


Det ble Volvo XC40 Twin motor 408 hk!
Dessverre ikke HR-V denne gangen heller.
Grattis! Fin bil det 😊

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

burkar skrev: ons feb 23, 2022 7:04 pm
rosmebraad skrev: tir feb 22, 2022 5:16 pm
burkar skrev: man feb 21, 2022 11:04 pm Rosme: Hva har du bestilt? Model Y?


Det ble Volvo XC40 Twin motor 408 hk!
Dessverre ikke HR-V denne gangen heller.
Grattis! Fin bil det 😊
Jess, satser på at det er fin turbil slik som flere Volvomodeller er. Bestilling bekreftet pr. EDB-maskin. Jeg har fortsatt ikke vært med på å 'skrive kontrakt' ved nybilkjøp dersom dette er noe som skjer fysisk.
(Dessverre ble det litt miks når det gjelder mine kriterier: Jeg gikk jo sist for oppgradert stereo og ikke hengerfeste mens det nå ble motsatt! Har sett god omtale av Harman/Kardon. Håper standardanlegget er bra. Hører uansett sjelden radio eller musikk i bil for tiden. Blir vel til at jeg må se meg om etter hengere til låns, 25 år siden sist!)

Mysil

Legg inn av Mysil »

Blir bilkjøp på meg i 2022.

Har en i4 M50 i bestilling som jeg ikke kommer til å beholde, etter en skuffende prøvekjøring.

Vurderer følgende biler: 8Y RS3, CLA AMG 45 S, M240i x-drive. Prøver å få til prøvekjøring i løpet av neste måneden, og bestiller bilen jeg liker best. Basert på anmeldelser jeg har sett/lest tror jeg RS3 er bilen som passer best. Har inntrykk av at støynivået er i overkant i CLAen, da jeg har eid en A35 AMG som støyet noe voldsomt på sommerhjulene.

henlie

Legg inn av henlie »

Mysil skrev: ons mar 02, 2022 9:28 pm Blir bilkjøp på meg i 2022.

Har en i4 M50 i bestilling som jeg ikke kommer til å beholde, etter en skuffende prøvekjøring.

Vurderer følgende biler: 8Y RS3, CLA AMG 45 S, M240i x-drive. Prøver å få til prøvekjøring i løpet av neste måneden, og bestiller bilen jeg liker best. Basert på anmeldelser jeg har sett/lest tror jeg RS3 er bilen som passer best. Har inntrykk av at støynivået er i overkant i CLAen, da jeg har eid en A35 AMG som støyet noe voldsomt på sommerhjulene.
Spennende biler det der! Ift. dekkstøy er nye A/CLA noe helt annet enn den forrige. Jeg har riktignok kun kjørt forrige A og CLA og nye A som lånebiler i mer normale versjoner, men på sommerdekk i "sportslige" dimensjoner.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

henlie skrev: tor mar 03, 2022 6:54 am dekkstøy er nye A/CLA noe helt annet enn den forrige.
Mysils A35 må da være den nyeste, det var vel ingen A35 i forrige generasjon.

Mysil

Legg inn av Mysil »

Iseran2770 skrev: tor mar 03, 2022 8:38 am
henlie skrev: tor mar 03, 2022 6:54 am dekkstøy er nye A/CLA noe helt annet enn den forrige.
Mysils A35 må da være den nyeste, det var vel ingen A35 i forrige generasjon.
Helt korrekt. Fin og morsom bil, men litt vel mye understyring når du bikker 7/10, ønsker noe mer lekent. Kjørte MX-5 30AE før jeg kjøpte A35en, og kunne gjerne tenkt meg noe mer i den retningen. Får se når jeg får prøvd bilene jeg listet i forrige innlegg.

Ribba

Legg inn av Ribba »

Mysil skrev: tor mar 03, 2022 10:00 am Kjørte MX-5 30AE før jeg kjøpte A35en, og kunne gjerne tenkt meg noe mer i den retningen.
Har du vurdert kommende GR86? Den har jo fått bra kritikk i de markedene den har allerede ankommet.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»