Langrennssesongen 2021/22

Svar
ms_8

Re: Langrennssesongen 2021/22

Legg inn av ms_8 »

På den eine siden er eg enig at Haga ikkje fortente å gå og at det var riktig å bruke nokon andre. Spesielt når det er 30 km klassisk og ho ville med stor sannsyn slitt med å nå topp 20. Eg tolker det slik at ho er utelatt for å satse på nye namn, men håper det kun er sportslege grunner som ligger bak.

På den andre siden er det svært uheldig om grunnen til at ho ikkje får gå er at ho kritiserte ledelsen. Spesielt når 1 av jentene som vart tatt ut er Anna Svendsen på 30 km og mange andre namn har heller ikkje mykje å vise til internasjonalt.

Eg synest skiledelsen atter ein gang lager krøll i norske uttak og det er trist at dette igjen kjem i media på grunn av dårleg kommunikasjon. Det kan sjølvsagt være Haga som berre klager, men det ser ikkje bra ut med tanke på det som skjedde med OL og ein del kommentarer om status på jentesida.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

ms_8 skrev: ons mar 02, 2022 9:56 pm
På den andre siden er det svært uheldig om grunnen til at ho ikkje får gå er at ho kritiserte ledelsen. Spesielt når 1 av jentene som vart tatt ut er Anna Svendsen på 30 km og mange andre namn har heller ikkje mykje å vise til internasjonalt.
Med tanke på alle gangene Anna Svendsen har kommet inn som reserve er det fullt mulig at reservelista settes opp alfabetisk etter fornavn.

Skal sies at hun slo Haga relativt klart sist gang det ble arrangert 30 km klassisk i Kollen.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

tartaglia2 skrev: ons mar 02, 2022 10:18 pm
ms_8 skrev: ons mar 02, 2022 9:56 pm
På den andre siden er det svært uheldig om grunnen til at ho ikkje får gå er at ho kritiserte ledelsen. Spesielt når 1 av jentene som vart tatt ut er Anna Svendsen på 30 km og mange andre namn har heller ikkje mykje å vise til internasjonalt.
Med tanke på alle gangene Anna Svendsen har kommet inn som reserve er det fullt mulig at reservelista settes opp alfabetisk etter fornavn.

Skal sies at hun slo Haga relativt klart sist gang det ble arrangert 30 km klassisk i Kollen.
Det er sant og det fortell kanskje litt om statusen i norsk kvinneidrett når debatten mellom oss to går på kven av desse damene over 30 år som bør gå. Begge har dessutan hatt eit ganske skuffande år. Svendsen har 22 plass i Val Di Flemme 10 km klassisk og 17 plass på sprint klassisk som beste resultat i verdenscupen. Haga gjorde det kanskje bittelit betre, men sjølv i fri har ho vært rimeleg svak. Kollen var for 2 år sidan og Svendsen har dessverre hatt tilbakefall etter det.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

ms_8 skrev: ons mar 02, 2022 10:50 pm Det er sant og det fortell kanskje litt om statusen i norsk kvinneidrett når debatten mellom oss to går på kven av desse damene over 30 år som bør gå. Begge har dessutan hatt eit ganske skuffande år. Svendsen har 22 plass i Val Di Flemme 10 km klassisk og 17 plass på sprint klassisk som beste resultat i verdenscupen. Haga gjorde det kanskje bittelit betre, men sjølv i fri har ho vært rimeleg svak. Kollen var for 2 år sidan og Svendsen har dessverre hatt tilbakefall etter det.
Svendsen slo også Haga på 15 klassisk på Lygna i fjor. Helt greit at hun prioriteres foran, men strengt tatt bryr jeg meg ikke så veldig. For som du sier er begge to over 30 år og det er ikke spesielt spennende å følge med på to såpass rutinerte løpere kjempe om noen få WC-poeng.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Handler vel om at man bør spille med åpne kort og ha god kommunikasjon, dette. Dårlig kommunikasjon og hemmelighold er ingen god oppskrift på en arbeidsplass, som dette jo tross alt er.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Dårlig håndtert. Som mye annet de siste månedene.

Men norsk kvinnelangrenn sliter virkelig for tiden. Bredden har ikke vært svakere siden 1990-tallet. Til neste sesong hadde vi virkelig hatt behov for at Ingvild FØ overvinner helseproblemene sine, er revansjelysten og bestemmer for å satse mot VM i 2025 for å kompensere for at hun nå har gått glipp av nesten to hele sesonger. Vi trenger både henne og Weng som ledere på landslaget de neste årene inntil en ny generasjon kan ha tatt steget opp.

Team Ingebrigtsen

Legg inn av Team Ingebrigtsen »

Skraevadottir skrev: tor mar 03, 2022 8:01 am Handler vel om at man bør spille med åpne kort og ha god kommunikasjon, dette. Dårlig kommunikasjon og hemmelighold er ingen god oppskrift på en arbeidsplass, som dette jo tross alt er.
Ingen vanlig arbeidsplass må sies.

Joda, og skiforbundet kunne sikkert ansatt en for å ta disse telefonene til utøvere som ikke blir uttatt og gitt de utfyllende forklaringer på hvorfor det ble slik: Vi vurderte denne gang at vil satse på noen yngre løpere, samt at vi har tro på at Anna Svendsen på en klassisk 3-mil i fellesstart er noe bedre en deg. Dette betyr ikke at vi har mistet troen på deg, vi håper du fortsetter satsingen fremover og selv om du ikke er på landslag så vil vi så langt det lar seg gjøre være behjelpelig til din satsing utenfor landslag så langt det lar seg gjøre......og så videre....

På den andre siden er det er alltid slik at det er mest bråk og uro rundt de siste 1-2 plassene enten det gjelder OL-uttak, VM-uttak. verdenscup-uttak, uttak til landslag og så videre. Langrenn på toppnivå er beinhard toppidrett hvor resultatene er det viktigste, og det er derfor noe merkelig at man tenker at det viktigste er å ta vare på de utøverne som akkurat faller utenfor diverse uttak. Mener ikke at man ikke skal ta godt vare på utøvere i denne kategorien, men det blir nesten som at en del mener det skal være prioritert over andre ting. Det viktigste for norsk kvinnelangrenn sesongen 2021/22 er/var å ta vare på og tilrettelegge alt perfekt for Therese Johaug. Dette var pri 1, pri 2, og pri 3. OL er det viktigste og det var alltid slik at det var Johaug som skulle ta gullene hjem for oss, og det gjorde hun! Om trenere, støtteapparat, smørere og andre i og rundt landslaget brukte tid på å tilrettelegge for Johaug i stedet for å prate ekstra mye og lenge med Haga, Svendsen, Kalvå eller Fossesholm, så støtter jeg prioriteringene 10 av 10 ganger.

Så vil alltids motargumentet være at å gjøre både og (prioritere alle) er ingen motsetning mot å prioritere Johaug mest. Vel, da tenker jeg at OL-år er spesielle, og når du da i tillegg har et OL i høyden med til dels ukjente vær og skiforhold, kombinert med Korona som en utfordring hele veien inn mot OL, så handlet det alltid om å få Johaug gjennom dette og gi henne best mulige forutsetninger for å lykkes. Var det et år man skulle spisse satsingen og tenke på medaljer over alt annet, så var det dette året. Ikke dermed sagt at jeg mener det skal være slik hvert år, men synes åpenbart dette var det viktigste denne sesongen. Så er det gjerne naturlig å ha et større fokus på rekruttering og utvikling av de unge og de nest beste neste sesong igjen.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Team Ingebrigtsen skrev: tor mar 03, 2022 8:55 am skiforbundet kunne sikkert ansatt en for å ta disse telefonene til utøvere som ikke blir uttatt og gitt de utfyllende forklaringer på hvorfor det ble slik:
Tror ikke de trenger en egen ansatt til akkurat dette, men det vil nok hjelpe ganske mye om den som er ansvarlig for uttak ikke er leder for både markedsdelen og den sportslige. Da bør det bli tid til å følge opp utøvere både på og utenfor landslag på en bedre måte.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Er det noe russere behersker til fulle så er det å være ofre, uansett.

Den ryska landslagstränaren Jurij Borodavko har varit tydlig med sin irritation över beskedet och påtryckningarna på Fis. Inte minst har han varit sur på Norge och norrmannen Vegard Ulvang, som är ordförande för Fis längdkommitté.

– Det är allra värst för Natalja Neprjajeva. Hon leder världscupen med bred marginal - men nu är det högst troligt att hon ändå inte vinner, har Borodavko sagt till ryska Match TV enligt VG innan Fis-beslutet kom.

Han pekade delvis ut Norge och Sverige som ansvariga bakom processen som ledde till beslutet.

– Tydligen är det ett mål för norska och svenska skidförbundet att stoppa henne från det. De vill inte se oss högst upp på prispallen.

– Låt våra rivaler få fortsätta tävla. Låt oss bara säga att de inte är våra vänner, inte våra kamrater. Hoppet var att vi skulle vara med och tävla eftersom vi hade kommit hit.


https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... ska-ilskan

Reaksjonen er typisk russisk.
"Alle er ute etter å stenge dem ute fordi de er så gode", ingenting annet.
De skjønner virkelig ikke at det finnes noe større enn langrenn - og hvorfor de ikke er velkomne til å konkurrere. Det viser at beslutningen om utestengelse er helt riktig.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Nei at vi skal ha så mye imot Nepryaeva har jo ingen rot i virkeligheten :D

Dessuten var årets desiderte høydepunkt OL i Beijing hvor både vi og "russerkomiteen" gjorde det bra- så da kommer "trøstepremien" verdenscupe sammenlagt virkelig i skyggen!

ms_8

Legg inn av ms_8 »

https://www.vg.no/sport/langrenn/i/z7P9 ... frosset-ut

Nå går også Helland Larsen ut. Skiforbundet får ein tung jobb med å forsvare seg no. 3 stykk enten på landslaget eller rett utanfor med knallhard kritikk på måten skiforbundet gjennomfører uttaka på. Som vanleg ber Bjervig om at man tar saken internt
Jeg har ikke pratet med Thomas om dette. Jeg pleier ikke å gi beskjeder om at man ikke skal prate om ting, men jeg er ganske klar på at man prater med folk om utfordringer, ikke bruker media eller sosiale medier, sier Espen Bjervig til VG.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

ms_8 skrev: tor mar 03, 2022 12:40 pm https://www.vg.no/sport/langrenn/i/z7P9 ... frosset-ut

Nå går også Helland Larsen ut. Skiforbundet får ein tung jobb med å forsvare seg no. 3 stykk enten på landslaget eller rett utanfor med knallhard kritikk på måten skiforbundet gjennomfører uttaka på. Som vanleg ber Bjervig om at man tar saken internt
Jeg har ikke pratet med Thomas om dette. Jeg pleier ikke å gi beskjeder om at man ikke skal prate om ting, men jeg er ganske klar på at man prater med folk om utfordringer, ikke bruker media eller sosiale medier, sier Espen Bjervig til VG.
Lurer på om Bjervig egentlig vet hva han sier. Ber utøvere om å ta ting internt samtidig som han sier han ikke har tid til å snakke med alle.

Syns forøvrig det var greit at Helland Larsen ikke ble tatt ut. Er såpass sterk konkurranse på herresiden i Norge at man ikke kan forvente å være med i neste uttak om man ryker i prologen.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Therese Johaug legger opp skriver hun på instagram.
Det var trist, men forståelig etter å ha oppnådd alt.
Takk for fantastiske stunder foran TV'en!

Hun går i Kollen, men nevner ikke noe om Falun.

Edit: Ser ut som hun skal gå der også.
Sist redigert av Neptun den fre mar 04, 2022 2:00 pm, redigert 1 gang totalt.

lund

Legg inn av lund »

Da er det opp til Weng og Fossesholm. Opp i ringa nå.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Neptun skrev: fre mar 04, 2022 1:57 pm Therese Johaug legger opp skriver hun på instagram.
Det var trist, men forståelig etter å ha oppnådd alt.
Takk for fantastiske stunder foran TV'en!

Hun går i Kollen, men nevner ikke noe om Falun.
Var vel veldig lite overrasknde. Da får vi vente på neste generasjon om 20 år :-)

Hatleking

Legg inn av Hatleking »

Då blir det spennande å sjå kva norsk kvinnelangrenn klarar framover. No har ein ikkje den suverene einaren å gøyme seg bak.

Number4

Legg inn av Number4 »

VivaLV skrev: fre mar 04, 2022 1:59 pmVar vel veldig lite overrasknde.
Ikke akkurat noen stor hemmelighet nei. Stakkars sertono har det ikke greit nå!

startelver

Legg inn av startelver »

En trist dag for norsk kvinnelangrenn. Arvtagerne mangler så det er bare å si en ting: Grattis Sverige.
(Og Russland hvis de får delta neste sesong da. )

lund

Legg inn av lund »

startelver skrev: fre mar 04, 2022 2:48 pm En trist dag for norsk kvinnelangrenn. Arvtagerne mangler så det er bare å si en ting: Grattis Sverige.
(Og Russland hvis de får delta neste sesong da. )
Ingen automatikk i at svenskene vil dominere på distanse på samme måte som i sprint. Tvert imot.

startelver

Legg inn av startelver »

Expressen er mer opptatt av Johaug enn krigen i dag.

https://www.expressen.se/sport/langdski ... karriaren/

guru

Legg inn av guru »

Med Johaug ute og Russland ute på ubestemt tid er det dekket bord for Sverige.

startelver

Legg inn av startelver »

guru skrev: fre mar 04, 2022 2:51 pm Med Johaug ute og Russland ute på ubestemt tid er det dekket bord for Sverige.
Finland er vel eneste som kan slåss med Sverige akkurat nå, og et par amerikanske løpere.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Shit. Da kom den beskjeden jeg fryktet. Da kan det bli tynt neste år. Vil være ekstremt gunstig om Ingvild FØ får skikk på helsa og kommer tilbake i form. Iallfall på et topp 6-nivå i verden.
Sist redigert av KongOlav2 den fre mar 04, 2022 2:56 pm, redigert 1 gang totalt.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

startelver skrev: fre mar 04, 2022 2:54 pm
guru skrev: fre mar 04, 2022 2:51 pm Med Johaug ute og Russland ute på ubestemt tid er det dekket bord for Sverige.
Finland er vel eneste som kan slåss med Sverige akkurat nå, og et par amerikanske løpere.
Er noen bra tyskere også. Ikke glem det.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

startelver skrev: fre mar 04, 2022 2:49 pm Expressen er mer opptatt av Johaug enn krigen i dag.

https://www.expressen.se/sport/langdski ... karriaren/
De er vel innerst inne glad for at den umulige legger opp.
Så deres egne kan forsyne seg grovt av distansegull også, i tillegg til sprint.

ballee
Innlegg: 307

Legg inn av ballee »

Johaug har blitt politiker hører jeg og da er det like godt å gi seg med idretten. Idrett og politikk skal som kjent ikke blandes sammen.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

KongOlav2 skrev: fre mar 04, 2022 2:55 pm Shit. Da kom den beskjeden jeg fryktet. Da kan det bli tynt neste år. Vil være ekstremt gunstig om Ingvild FØ får skikk på helsa og kommer tilbake i form. Iallfall på et topp 6-nivå i verden.
Ja, det er lov å håpe, men når IFØ ikke greier det til en VM - eller OL sesong over 2 år så tviler jeg på det. Så spørs det hva det har å si at TJ legger opp, de har jo trent mye sammen.
Intet hadde vært mer gledelig enn at hun kom tilbake selvsagt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Neptun skrev: fre mar 04, 2022 3:05 pm
En ting ang Johaug legger opp. Jeg tror det reduserer sjansen for at de andre norske jentene overtrener seg. Føler meg ganske sikker på at iveren etter å følge/kopiere og slå Johaug har vært en medvirkende årsak til at flere av de norske jentene (og ikke minst Frida Karlsson) har gått på smeller de siste åra. Johaug er så unik fysisk at det knapt er mulig å kopiere henne. Hun er en utholdenhetsfenomen av de helt sjeldne som tåler å være tynn og lita og massive mengder trening uten at hun går på treningssmeller som mange av de andre har gjort.

HenryLegend

Legg inn av HenryLegend »

Alt for tidlig. Hun er så overlegen at hun ville ha tatt flere OL gull om 4 år, kanskje også 8 år.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Oddsen for at det blir grining i Kollen i morgen er vel sånn cirka på småpene 0,99 😉

Men ikke overraskende dette! Særlig ikke siden 3-mila i OL ble hennes siste OL-løp: da så jeg denne komme! For hvorfor satse mot et nytt VM- når hun allerede hadde vunnet alt som er å vinne flere ganger: for så å legge opp 2 år før et nytt VM på hjemmebane!

Og hadde hun tatt med seg det- så hadde det bare vært ett år til et nytt OL.

Skal tro om den opprinnelige planen var å gi seg etter forrige OL- men så skjedde det som skjedde: og da ble det 4 nye år for å ta igjen endel av det tapte: en jobb hun virkelig lyktes godt med!


Så da kan det fort skje at det blir lengre mellom triumfene i kvinnelangrenn- tenker tilbake til de årene vi vant løp etter løp med både 1,2 og 3 på pallen: og dødsdommene over langrenn for damer ble utstedt helg etter helg, og undertegnede poengterte hvor glad jeg var for hver triumf fordi dette ikke nødvendigvis ville vare evig/ der kunne komme dårligere tider...
...nå er vi fort bare 9 måneders tid (WC-åpningen 2022/23) fra å være der!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»