Bytting av dusjarmatur

Svar
Truls-S

Bytting av dusjarmatur

Legg inn av Truls-S »

Hei

Dusjarmaturet ha begynt og lekk. Det er vel over tretti år gammelt så jeg regner med at det ikke er så rart. Regner med at det ikke går an og bytte pakning det er et oras armatur forresten med vannbryter og temperaturbryter og utgang til dusjslangen. Renger ikke med at det går an og bytte pakning så jeg har kjøpt et nytt.

Lurer på da om det er forsvarlig og skru det på selv. Det er skjult opplegg med to rør som kommer ut av veggen. På armaturet følger det med to s formete like små rør med forskjellig dimensjon i hver ende skal disse brukes eller er de til justering?
Ser på bruksanvisningen at de legger en slags lisse på gjengene før de skrur i, skal det brukes tetningstape eller tettningshamp? jeg tror jeg har det uansett.
Noen som vet

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Truls-S skrev: lør mar 05, 2022 4:48 pm Hei

Dusjarmaturet ha begynt og lekk. Det er vel over tretti år gammelt så jeg regner med at det ikke er så rart. Regner med at det ikke går an og bytte pakning det er et oras armatur forresten med vannbryter og temperaturbryter og utgang til dusjslangen. Renger ikke med at det går an og bytte pakning så jeg har kjøpt et nytt.

Lurer på da om det er forsvarlig og skru det på selv. Det er skjult opplegg med to rør som kommer ut av veggen. På armaturet følger det med to s formete like små rør med forskjellig dimensjon i hver ende skal disse brukes eller er de til justering?
Ser på bruksanvisningen at de legger en slags lisse på gjengene før de skrur i, skal det brukes tetningstape eller tettningshamp? jeg tror jeg har det uansett.
Noen som vet
Du skal kunne gjøre dette selv, det bør ikke være vanskelig. MEN.......
Vær obs på at gammel standard kan være 16 cm mellom varmtvannsrøret og kaldtvannsrøret, mens ny standard er 15,3 cm. Da kan det hende det nye batteriet ikke passer. Jeg antar at et batteri som er 30 år gammelt er ny standard.
De dingsene du snakker om heter eksentriske overganger.
Du kan bruke de som er der fra før. Og kaste de som følger med.
Men dersom C/C-avstanden ikke er riktig, må du skru løs de eksentriske overgangene som sitter der, rense gjengene og pakke dem på nytt med hamp og unifix eller permatex og skru dem på plass igjen slik at de er i vater og har 15,3 cm. mellom varmt/kaldt.
Er du usikker råder jeg deg til å kontakte en rørlegger. For å være sikker på at det ikke blir vannlekkasje inne i veggen.
Du må også tette rundt disse eksentriske overgangene med silikon eller gummikitt slik at vann ikke sniker seg inn i veggen når dere dusjer.
Du skal ikke bruke noen "lisser" når du skrur fast batteriet, kun en fiberpakning på hver side, og de regner jeg med følger med
Og ikke vær brutal når du skrur. Fiberpakningene sveller når de blir fuktige. Skru mykt.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Er formen bedre, Bjørn?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Hus, Hage og Oppussing»