Situasjonen i Ukraina

Låst
NoDabForYou
Innlegg: 1951

Re: Situasjonen i Ukraina

Legg inn av NoDabForYou »

PapaSmurf skrev: tir mar 08, 2022 9:45 am
NoDabForYou skrev: tir mar 08, 2022 9:32 am
PapaSmurf skrev: tir mar 08, 2022 9:29 am

Det som er bra er jo at de som ropte og brølte om fascisme i Norge på grunn av koronatiltak nå får se hvordan virkelig fascisme er.

Det var ikke måte på hvor synd det var på det norske folk. Tenk at folk måtte gå med munnbind. Tenk at det ble tatt grep for å dempe smitte. UHØRT! Men nå, nå som et land blir utsatt for virkelige overgrep. Ja da er det feil å støtte dem også.

Vi er ikke bare på forskjellige planeter du og jeg, jeg eksisterer knapt i samme univers.

Du forstår tydeligvis ikke hva bildet illustrerer. Ikke overraskende.
Jeg skjønner det umerket godt. Frihet er ikke lenger så viktig for deg.

Kommentaren din avslører at du ikke skjønner hva det illustrerer, så prøv igjen.

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

Solvgutt1 skrev: tir mar 08, 2022 9:47 am
NoDabForYou skrev: tir mar 08, 2022 9:36 am
Morromann skrev: tir mar 08, 2022 9:31 am

Whatabboutisme.

Hvem er det som ikke støtter de nødlidende? Må man støtte fullskala verdenskrig for å hjelpe folk i nød? Alt eller ingenting? Nødhjelp? Diplomati? Det er egoistisk?

Huiff, nå har jeg visst dyppet tåa inn der jeg ikke burde. Regner med at flamingen bryter ut snart.

Men jeg må jo flire at nå var det DU som dro inn corona, ikke jeg.

Mener forøvrig at de som mener at det ikke finnes noen annen løsning enn krig og dreping bør verve seg til den ukrainske hæren fremfor å rette moralske pekefingre mot andre.

Smurfen forstår ikke engang hva bildet illustrerer.
"Nei til "smittevernsfascisme", ja til EKTE fascisme!!"?
Nei til overgrep mot frihet uansett innpakning.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

NoDabForYou skrev: tir mar 08, 2022 9:53 am
Solvgutt1 skrev: tir mar 08, 2022 9:47 am
NoDabForYou skrev: tir mar 08, 2022 9:36 am


Smurfen forstår ikke engang hva bildet illustrerer.
"Nei til "smittevernsfascisme", ja til EKTE fascisme!!"?
Nei til overgrep mot frihet uansett innpakning.
Det nederste bildet illustrerer ikke overgrep.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

PapaSmurf skrev: tir mar 08, 2022 9:45 am
NoDabForYou skrev: tir mar 08, 2022 9:32 am

Jeg skjønner det umerket godt. Frihet er ikke lenger så viktig for deg.
Jeg skal ikke snakke for NDFY, men for meg selv vil jeg si at atomkrig og frihet er totalt uforsonlige ting i virkelighetens verden.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Henningsen skrev: tir mar 08, 2022 9:51 am Med tanke på at ukraina ber om mer våpen, og spesielt ammunisjon, så kan det kanskje tenkes at denne kolonnen f.eks er en del av strategien?
Rulle inn en haug utdatert utstyr, sette det opp som ekstremt lettvinte mål og la ukrainerne ha fokus på denne, og tømme seg for masse ammo på den, som egentlig ikke betyr noe som helst.
Det hele virker bare så merkelig, og de kan vel ikke være så dårlig forberedt, kan de det da..?
Det er kanskje lov å håpe at det er tilfelle. Trodde liksom at de skulle være overlegne det meste annet
Jeg tror mest på forklaringen om at det russiske militæret er elendig organisert.

Glemte forresten å nevne drikkevann. Alt fryser jo til is i kulden. Mennesker overlever ikke mange dager uten væsketilførsel.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Morromann skrev: tir mar 08, 2022 9:55 am
PapaSmurf skrev: tir mar 08, 2022 9:45 am
NoDabForYou skrev: tir mar 08, 2022 9:32 am

Jeg skjønner det umerket godt. Frihet er ikke lenger så viktig for deg.
Jeg skal ikke snakke for NDFY, men for meg selv vil jeg si at atomkrig og frihet er totalt uforsonlige ting i virkelighetens verden.
Jeg har jo ikke diskutert med deg i det hele tatt. Du snakker om flaming og gud vet hva uten at jeg har ytret et ord til deg. Du er jo ikke i vater, så jeg unngår deg for husfredens skyld.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

HarryH skrev: tir mar 08, 2022 9:55 am
Henningsen skrev: tir mar 08, 2022 9:51 am Med tanke på at ukraina ber om mer våpen, og spesielt ammunisjon, så kan det kanskje tenkes at denne kolonnen f.eks er en del av strategien?
Rulle inn en haug utdatert utstyr, sette det opp som ekstremt lettvinte mål og la ukrainerne ha fokus på denne, og tømme seg for masse ammo på den, som egentlig ikke betyr noe som helst.
Det hele virker bare så merkelig, og de kan vel ikke være så dårlig forberedt, kan de det da..?
Det er kanskje lov å håpe at det er tilfelle. Trodde liksom at de skulle være overlegne det meste annet
Jeg tror mest på forklaringen om at det russiske militæret er elendig organisert.

Glemte forresten å nevne drikkevann. Alt fryser jo til is i kulden. Mennesker overlever ikke mange dager uten væsketilførsel.
Jeg ønsker og håper virkelig at du har rett!
Drikkevann og kulde er veldig vesentlig. Går ikke lange tiden før tørsten blir overveldende

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

Solvgutt1 skrev: tir mar 08, 2022 9:54 am
NoDabForYou skrev: tir mar 08, 2022 9:53 am
Solvgutt1 skrev: tir mar 08, 2022 9:47 am
"Nei til "smittevernsfascisme", ja til EKTE fascisme!!"?
Nei til overgrep mot frihet uansett innpakning.
Det nederste bildet illustrerer ikke overgrep.
Det har jeg ikke sagt. Jeg svarte på kommentaren din.

Bildet illustrerer at folk blir manipulert til å ha fokus ønsket sted. Medias dekning er verktøyet.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Henningsen skrev: tir mar 08, 2022 9:54 am
NoDabForYou skrev: tir mar 08, 2022 9:41 am
Morromann skrev: tir mar 08, 2022 9:36 am

Vi lever i "de nekle løsningers tid" hvor politikere er mer populistiske enn noensinne rundt løsninger på problemstillinger som alltid har dukket opp i historien, kriger og epidemier er ikke noe nytt men det nye er den sosial-media-initierte stemningen hvor det skapes en stemning om enkle løsninger på komplekse og vanskelige kriser som aldri er så enkle som de ser ut i utgangspunktet. George Gooding har skrevet et ganske godt innlegg om dette i Nettavisen:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-405465

Joda, debatten om smittevernstiltak er bagateller opp mot en stemning hvor det ropes om "mere blod" som en "enkel løsning" uten at man har tatt innover seg de katastrofale konsekvensene dette vil få både på en selv, sine nærmeste og generasjoner som kommer etterpå.

Nansen kom tilbake!

Smurfen hadde ikke problemer med å kaste uvaksinerte ut av samfunnet og nekte dem helsehjelp. Rimelig patetisk at denne personen nå er empatiens fyrtårn, samtidig som han ikke har problemer med nekte russiske barn å sparke fotball. Gooding kalte det egoisme, og han har helt rett.
Mulig å holde seg til sak eller?
Det foregår en 'litt' mer vesentlig konflikt enn den du føler du har med pappasmurfen.
Takk. Ikke ofte jeg klager på innlegg men den der svarte jeg ikke på. Kun rapporterte.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

NoDabForYou skrev: tir mar 08, 2022 9:58 am
Solvgutt1 skrev: tir mar 08, 2022 9:54 am
NoDabForYou skrev: tir mar 08, 2022 9:53 am

Nei til overgrep mot frihet uansett innpakning.
Det nederste bildet illustrerer ikke overgrep.
Det har jeg ikke sagt. Jeg svarte på kommentaren din.

Bildet illustrerer at folk blir manipulert til å ha fokus ønsket sted. Medias dekning er verktøyet.
Poenget er folk støtter Ukraina fordi de er hjernevasket. Som indikerer at de ikke hadde støttet Ukraina hvis de ikke var hjernevasket.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

PapaSmurf skrev: tir mar 08, 2022 9:59 am
Henningsen skrev: tir mar 08, 2022 9:54 am
NoDabForYou skrev: tir mar 08, 2022 9:41 am


Smurfen hadde ikke problemer med å kaste uvaksinerte ut av samfunnet og nekte dem helsehjelp. Rimelig patetisk at denne personen nå er empatiens fyrtårn, samtidig som han ikke har problemer med nekte russiske barn å sparke fotball. Gooding kalte det egoisme, og han har helt rett.
Mulig å holde seg til sak eller?
Det foregår en 'litt' mer vesentlig konflikt enn den du føler du har med pappasmurfen.
Takk. Ikke ofte jeg klager på innlegg men den der svarte jeg ikke på. Kun rapporterte.
Fornuftig vurdering!

Drøyt å komme trekkende med sånt vas som det synes jeg, bare å rapportere👍

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

NoDabForYou skrev: tir mar 08, 2022 9:58 am
Solvgutt1 skrev: tir mar 08, 2022 9:54 am
NoDabForYou skrev: tir mar 08, 2022 9:53 am

Nei til overgrep mot frihet uansett innpakning.
Det nederste bildet illustrerer ikke overgrep.
Det har jeg ikke sagt. Jeg svarte på kommentaren din.

Bildet illustrerer at folk blir manipulert til å ha fokus ønsket sted. Medias dekning er verktøyet.
Så det jeg ikke forstod var at denne memen betydde det du skriver der. Det er korrekt, da forstod jeg ikke meme’en.

Men jeg tror ikke det var fryktelig mange som så den tegningen og tenkte. «Ah! En treffende kritikk rettet mot medias innvirkning på dagens samfunn».
Sist redigert av PapaSmurf den tir mar 08, 2022 10:05 am, redigert 1 gang totalt.

Greyjoy

Legg inn av Greyjoy »

Minner om at man kan blokkere brukere, på den måten kan tråden bli mer fokusert på tema og mindre på brukere som driver konstant avsporing, whataboutism, personangrep osv.

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

Solvgutt1 skrev: tir mar 08, 2022 10:00 am
NoDabForYou skrev: tir mar 08, 2022 9:58 am
Solvgutt1 skrev: tir mar 08, 2022 9:54 am

Det nederste bildet illustrerer ikke overgrep.
Det har jeg ikke sagt. Jeg svarte på kommentaren din.

Bildet illustrerer at folk blir manipulert til å ha fokus ønsket sted. Medias dekning er verktøyet.
Poenget er folk støtter Ukraina fordi de er hjernevasket. Som indikerer at de ikke hadde støttet Ukraina hvis de ikke var hjernevasket.
Det er din tolkning. Min tolkning er at folk fokuserer på det de blir presentert i media. Nå er hypen Ukraina, selv om det ikke mangler på andre humanitære katastrofer rundt i verden.
Ser vennene mine på face har ukrainaflagg på profilen. Kan ikke huske en eneste en av dem med Jemenflagg for.eks.

Hmm

Legg inn av Hmm »

NoDabForYou skrev: tir mar 08, 2022 9:53 am
Solvgutt1 skrev: tir mar 08, 2022 9:47 am
NoDabForYou skrev: tir mar 08, 2022 9:36 am


Smurfen forstår ikke engang hva bildet illustrerer.
"Nei til "smittevernsfascisme", ja til EKTE fascisme!!"?
Nei til overgrep mot frihet uansett innpakning.
Jeg er helt sikker på at frihet har ulike betydninger og hvis ikke det er avklart så er diskusjonen bortkastet.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

NoDabForYou skrev: tir mar 08, 2022 10:05 am
Solvgutt1 skrev: tir mar 08, 2022 10:00 am
NoDabForYou skrev: tir mar 08, 2022 9:58 am

Det har jeg ikke sagt. Jeg svarte på kommentaren din.

Bildet illustrerer at folk blir manipulert til å ha fokus ønsket sted. Medias dekning er verktøyet.
Poenget er folk støtter Ukraina fordi de er hjernevasket. Som indikerer at de ikke hadde støttet Ukraina hvis de ikke var hjernevasket.
Det er din tolkning. Min tolkning er at folk fokuserer på det de blir presentert i media. Nå er hypen Ukraina, selv om det ikke mangler på andre humanitære katastrofer rundt i verden.
Ser vennene mine på face har ukrainaflagg på profilen. Kan ikke huske en eneste en av dem med Jemenflagg for.eks.
Hypen er ukraina... hva f... feiler det deg.
Det er en fuckings krig liksom. Ikke en forbigående trend av ubetydelig karakter!
Virkelighetsorienter deg littegrann da

Hmm

Legg inn av Hmm »

NoDabForYou skrev: tir mar 08, 2022 9:58 am
Solvgutt1 skrev: tir mar 08, 2022 9:54 am
NoDabForYou skrev: tir mar 08, 2022 9:53 am

Nei til overgrep mot frihet uansett innpakning.
Det nederste bildet illustrerer ikke overgrep.
Det har jeg ikke sagt. Jeg svarte på kommentaren din.

Bildet illustrerer at folk blir manipulert til å ha fokus ønsket sted. Medias dekning er verktøyet.
Så da burde vi feks ha fokus på noe annet akkurat nå, så vi ikke blir manipulert?

Falcon

Legg inn av Falcon »

Henningsen skrev: tir mar 08, 2022 10:08 am
NoDabForYou skrev: tir mar 08, 2022 10:05 am
Det er din tolkning. Min tolkning er at folk fokuserer på det de blir presentert i media. Nå er hypen Ukraina, selv om det ikke mangler på andre humanitære katastrofer rundt i verden.
Ser vennene mine på face har ukrainaflagg på profilen. Kan ikke huske en eneste en av dem med Jemenflagg for.eks.
Hypen er ukraina... hva f... feiler det deg.
Det er en fuckings krig liksom. Ikke en forbigående trend av ubetydelig karakter!
Virkelighetsorienter deg littegrann da
det er vanskelig for enkelte når de må forholde seg til den virkelige verdenen og ikke konspiuniverset sitt

jrza59

Legg inn av jrza59 »

Hadde vært litt kjekt hvis det ble litt mindre fokus på debattanter, og mer på selve krigen...

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

NoDabForYou skrev: tir mar 08, 2022 9:58 am Bildet illustrerer at folk blir manipulert til å ha fokus ønsket sted. Medias dekning er verktøyet.
Den tominutters-tegningen i mspaint bygger på det sedvanlige skrullingpremisset om at flertallet er saueflokken, men de som poster memes som et seriøst argument har gjennomskuet konspirasjonen som leder massene.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

PapaSmurf skrev: tir mar 08, 2022 9:57 am
Morromann skrev: tir mar 08, 2022 9:55 am
PapaSmurf skrev: tir mar 08, 2022 9:45 am

Jeg skal ikke snakke for NDFY, men for meg selv vil jeg si at atomkrig og frihet er totalt uforsonlige ting i virkelighetens verden.
Jeg har jo ikke diskutert med deg i det hele tatt. Du snakker om flaming og gud vet hva uten at jeg har ytret et ord til deg. Du er jo ikke i vater, så jeg unngår deg for husfredens skyld.
"Ikke i vater". Der kom personangrepene inn. Og der ble DU rapportert 8-)

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Greyjoy skrev: tir mar 08, 2022 10:05 am Minner om at man kan blokkere brukere, på den måten kan tråden bli mer fokusert på tema og mindre på brukere som driver konstant avsporing, whataboutism, personangrep osv.
Man kan det og, og man kan rapportere inn til moderator. Jeg rapporterer med få unntak inn samtlige personangrep til moderator, ikke bare på meg selv; jeg har rapportert inn stygge personangrep rettet mot andre også.

Brukeravatar
busemannen
Innlegg: 864
Sted: Lauvtjern

Legg inn av busemannen »

Interessant kronikk i Aftenposten i dag av Vladimir Sorokin, russisk forfatter. Han forsøker å kaste lys over den russiske maktpyramiden og putinismen. Vel verd å lese.

https://www.aftenposten.no/meninger/kro ... a-fortiden

olek1970

Legg inn av olek1970 »

bobjim41 skrev: tir mar 08, 2022 9:47 am
Crazy Horse skrev: tir mar 08, 2022 9:39 am Jeg prøvde å finne innlegg på denne tråden fra de pro-russiske før invasjonen om det fortreffelige russiske forsvaret, de høyteknologiske våpnene, hvordan krigen kunne vinnes raskt fra distanse osv osv.. En ting var at de brånektet for en invasjon -i motsetning til f eks Varulv som kun bommet på datoen (etter OL) - men like komisk var det å lese hvor enkelt den mektige russiske hær kunne vinne et angrep mot Ukraina. Mulig denne informasjonen er hentet fra andre fora enn FD ? Sannheten er at den russiske hær fremstår som en vits eller en katastrofe. Bortsett fra terrorbombng har de vel ikke oppnådd noen ting. Selv Kharkiv - få mil fra den russiske grense og med svært mange etniske russere - har de ikke klart å ta kontroll over. De sliter i øst, og de sliter i sør. De sliter nord og nord-vest for Kiev. Denne magiske og skrekkinngytende kolonnen har stått stille i nærmere 8 dager, og blir vel nå snart forlatt av livredde og desillusjonerte soldatert fra Russland og sikkert Hviterussland som ikke vil dø, og som ikke fatter hvor de er, hva de gjør der de er og hvorfor de blir angrepet. Stakkars jævler, da jeg vil anta at ukrainske spesialsoldater og droner steg for steg tar ut flere og flere kjøretøy i kolonnen fremover. Om tallet på falne russiske soldater vedvarer å være høye - og gitt at tallene på falne oppgitt av Ukraina er noenlunde korrekt - nærmer man seg raskt 20 000 drepte russiske soldater. Sovjet mistet ca 15 000 soldatert i krigen mot Afghanistan i løpet av 10 år (1979-1989), i tillegg til noe over 50 000 sårede. Denne krigen var en medvirkende årsak til Sovjetunionens kollaps. Russerne har kanskje i løpet av 14 dagers krig i Ukraina mistet like mange soldater som Sovjet mistet på 10 år i Aghanistan. Kreml må gjerne drive med desinformasjon, men sannheten om tap slipper de til syvende og sist ikke unna med, og hva da Putin ?
Tenker på denne selvtitulerte militære eksperten som mente at horder av Ukrainere ville verve som kanonføde til den russiske hæren i bytte mot en pose rubler, eller kanskje bare et russisk pass? Ja han traff godt :lol:
Hvem var det?, har ikke lest hele tråden så spør.

Har mistanke om hvem det er da siden det var en Russland-fan her(som ikke var Russland-fan på VGD akkurat) jeg har lest innlegg av som er borte.
Sist redigert av olek1970 den tir mar 08, 2022 10:25 am, redigert 1 gang totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

busemannen skrev: tir mar 08, 2022 10:16 am Interessant kronikk i Aftenposten i dag av Vladimir Sorokin, russisk forfatter. Han forsøker å kaste lys over den russiske maktpyramiden og putinismen. Vel verd å lese.

https://www.aftenposten.no/meninger/kro ... a-fortiden
Den var svært interessant

Hmm

Legg inn av Hmm »

Det er naturlig at når det kriges i nabolaget så er det i fokus. I tillegg styres vårt nå litt mindre kjære naboland av en diktator med Hitlerambisjoner. Bombes det i Sudan er det fryktelig, men det er langt vekk og vanskelig å ha det samme engasjementet. I tillegg er Russland en stor atommakt og det som skjer er mye farligere, for oss, mine og meg selv. Ikke uvanlig og spesielt at det er slik. (Spør en psykolog )
Sist redigert av Hmm den tir mar 08, 2022 10:19 am, redigert 1 gang totalt.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

jrza59 skrev: tir mar 08, 2022 10:13 am Hadde vært litt kjekt hvis det ble litt mindre fokus på debattanter, og mer på selve krigen...
Tråder om krig er alltid de trådene som fremprovoserer mest personangrep grunnet de emsojonene slike hendelser setter i folk. Selv når man prøver å tenke nøkternt og ikke la følelsene ta overhpnd kommer personangrep som at "man ikke er i vater". Ja, kun syke og psykotiske mennesker ønsker diplomati for å forhindre at flest mulig dør må vite.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Her er også en spennende sak om sanksjonene og hva de fører til.

https://nymag.com/intelligencer/2022/03 ... -well.html

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

Hmm skrev: tir mar 08, 2022 10:11 am
NoDabForYou skrev: tir mar 08, 2022 9:58 am
Solvgutt1 skrev: tir mar 08, 2022 9:54 am

Det nederste bildet illustrerer ikke overgrep.
Det har jeg ikke sagt. Jeg svarte på kommentaren din.

Bildet illustrerer at folk blir manipulert til å ha fokus ønsket sted. Medias dekning er verktøyet.
Så da burde vi feks ha fokus på noe annet akkurat nå, så vi ikke blir manipulert?

Man bør absolutt forsøke å holde litt avstand og ikke la seg oppsluke av dette. Jeg lærte leksa mi starten av coronapandemien, da jeg ble manipulert til frykt av bilder fra kina og italienske sykehus.
Heldigvis kom jeg ut av transen og avslørte løgnene fra helsemyndigheter verden rundt tidsnok til å ikke bli lurt til å ta injeksjoner.

Falcon

Legg inn av Falcon »



Navalny med et godt poeng. Det er ukrainerne som lider nå, men de neste ofrene er de russiske sivilistene som kommer til å måtte ta regningen for Putins gambling.

Russerne har likt å se på seg selv som "historiens seierherrer", men den tiden er over nå, takket være Putin. Nå handler det om hvor mye skaden kan begreses. I værste fall ender russerne opp som tyskerne etter andre verdenskrig, spyttet på og kastet ut overalt.

jeg tror russerne må bli befridd fra staten sin.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»