WC langrenn, Holmenkollen (5-6/3)

Svar
george_hincapie

Re: WC langrenn, Holmenkollen (5-6/3)

Legg inn av george_hincapie »

tartaglia2 skrev: søn mar 06, 2022 10:45 pm Helland-Larsen har med pallplassen fra Lillehammer også levert inn en god landslagssøknad, men jeg tror han har vært for svak i de andre rennene for å komme med.
I tillegg har Helland-Larsen kritisert landslagsledelsen offentlig nå denne uken, så han blir nok ikke påtenkt plass :D

startelver

Legg inn av startelver »

Nå vil jo Instagram snart fjernes fra Russland så dette kan være siste bildet vi ser av denne mannen :lol: :lol:

All-Equal

Legg inn av All-Equal »

Make langrenn on NRK great again.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

startelver skrev: man mar 07, 2022 12:12 am Nå vil jo Instagram snart fjernes fra Russland så dette kan være siste bildet vi ser av denne mannen :lol: :lol:
Slike land pleier som regel å gjøre unntak for eliten og for de som sprer deres propaganda. Så med mindre Instagram også stenger de ned så vil nok Bolsj og andre pro Putin og pro Russland sin invasjon i Ukraina få lov til å spre sine budskap.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Ser at Nepa også er ute og raser mot Russland sin utestengelse fra Paralympics, hva med å rase på samme måten mot eget land sin krig og invasjon i Ukraina?

return_of_drakkar
Innlegg: 4969

Legg inn av return_of_drakkar »

Canucks skrev: man mar 07, 2022 8:47 am
startelver skrev: man mar 07, 2022 12:12 am Nå vil jo Instagram snart fjernes fra Russland så dette kan være siste bildet vi ser av denne mannen :lol: :lol:
Slike land pleier som regel å gjøre unntak for eliten og for de som sprer deres propaganda. Så med mindre Instagram også stenger de ned så vil nok Bolsj og andre pro Putin og pro Russland sin invasjon i Ukraina få lov til å spre sine budskap.
Bolsj er jo offiser i Nasjonalgarden.
Vel, slik har det jo ofte vært der borte for topputøvere.
Det -kan- også bety at man har fått ordre om diverse handlinger og utsagn.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2074

Legg inn av JODDEMM »

Canucks skrev: man mar 07, 2022 8:52 am Ser at Nepa også er ute og raser mot Russland sin utestengelse fra Paralympics
Står seg godt- denne forkortingen av etternavnet hennes 🥴

PEF_1973

Legg inn av PEF_1973 »

Det var da et forferdelig lavt nivå på Nepas "utskjelling" av IPC. Burde i det minste tatt litt i med noe kjønnslig, grisepulere eller russofobe nasser.
Til og med Stepanova mener utestengelsene må skyldes russofobe tilskuere.

Hjernevask og Vodka er vel det eneste Russland behersker til fulle. Til og med Kim'ern og Erdogan blir nok litt halvkramme av dette.

Russiske utøvere har nok en lang vei å gå når de kommer tilbake, enten det blir neste sesong eller om 3-4 år.

Sankaa

Legg inn av Sankaa »

Bolshunov er et rasshøl. Nepa er ei nepe. Bolshunov kan ta turen nedover til Ukraina selv, så kan noen av russerne som ikke vil være der få dra hjem. Faen, jeg blir så sint.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

JODDEMM skrev: man mar 07, 2022 11:59 am
Canucks skrev: man mar 07, 2022 8:52 am Ser at Nepa også er ute og raser mot Russland sin utestengelse fra Paralympics
Står seg godt- denne forkortingen av etternavnet hennes 🥴
Merkelig, hun har alltid virket sympatisk tidligere.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

PEF_1973 skrev: man mar 07, 2022 4:42 pm Russiske utøvere har nok en lang vei å gå når de kommer tilbake, enten det blir neste sesong eller om 3-4 år.
De får nok ikke delta før Putin er borte fra makten. Det kan ta lang tid, men Sovjetsamveldet var utestengt fra 1917 til 1956. Så Bolsjunov kan bli en gammel mann før vi ser russere i skisporet igjen.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

Neptun skrev: man mar 07, 2022 9:17 pm
JODDEMM skrev: man mar 07, 2022 11:59 am
Canucks skrev: man mar 07, 2022 8:52 am Ser at Nepa også er ute og raser mot Russland sin utestengelse fra Paralympics
Står seg godt- denne forkortingen av etternavnet hennes 🥴
Merkelig, hun har alltid virket sympatisk tidligere.
Hun er som Bolshunov i treningsgruppa til den tidligere dopingsperrede treneren Borodavko. Må vel si at Stupak og Stepanova har fremstått mer sympatiske for min del, men patriotismen synes å trenge gjennom hos sistnevnte også nå. Spent på hva det gjør med vennskapet til Fossesholm. Stupak forblir forhåpentligvis taus. Det prøver jeg i så fall å tolke som en diskret indikasjon på medfølelse med ofrene i Ukraina.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

e-lectron skrev: man mar 07, 2022 9:59 pm
Neptun skrev: man mar 07, 2022 9:17 pm
JODDEMM skrev: man mar 07, 2022 11:59 am

Står seg godt- denne forkortingen av etternavnet hennes 🥴|1
Merkelig, hun har alltid virket sympatisk tidligere.
Hun er som Bolshunov i treningsgruppa til den tidligere dopingsperrede treneren Borodavko. Må vel si at Stupak og Stepanova har fremstått mer sympatiske for min del, men patriotismen synes å trenge gjennom hos sistnevnte også nå. Spent på hva det gjør med vennskapet til Fossesholm. Stupak forblir forhåpentligvis taus. Det prøver jeg i så fall å tolke som en diskret indikasjon på medfølelse med ofrene i Ukraina.
Var bare et inntrykk jeg hadde av Nepa tidligere.
Det sier jo sitt at ingen med et ord har nevnt invasjonen og krigføringen i Ukraina.
Istedet er Bolshunov "sjokkert over oppførselen til nordmenn" siden de ikke var ønsket i Drammen eller Holmenkollen. Snakk om at lyset har gått, men det inntrykket har jeg alltid hatt av den voldelige russeren. Putins mann.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Neptun skrev: man mar 07, 2022 9:17 pm
JODDEMM skrev: man mar 07, 2022 11:59 am
Canucks skrev: man mar 07, 2022 8:52 am Ser at Nepa også er ute og raser mot Russland sin utestengelse fra Paralympics
Står seg godt- denne forkortingen av etternavnet hennes 🥴
Merkelig, hun har alltid virket sympatisk tidligere.
Noen som har lest orginalsitatene fra hennes uttalelse? Både VG og Aftonbladet linker til TASS og både VG og Dagbladet lager en sak som er dobbelt så lang som orginalsaken i TASS er.

I både den oversatte utgaven og orginalutgaven i TASS tolker jeg det som at hun kritiserte at de russiske/hviterussiske para-utøverne først fikk vite at de fikk delta og så ble det endret dagen etterpå, rett før åpningsseremonien. Det kanskje hadde vært lettere for russerne/hviterusserne å forstå prosessen og akseptere avgjørelsen dersom de ble utestengt med en gang og ikke altså først fikk beskjed om at de kunne delta nøytralt. Altså er det ikke selve utestengelsen hun raser mot, men hvordan det skjedde.

Jeg har heller ikke sett henne klage på at hun selv og de andre russiske langrennsløperne ble utestengt fra sesongavslutningen heller, så faktum er vel at vi har en utøver som IKKE klager over at russiske utøvere utestenges generelt (som altså gjelder henne selv også), men som uttrykker medfølelse med para-utøverne og klager på HVORDAN den spesifikke prosessen rundt utestengelsen i Paralympics foregikk.

Egentlig ingenting i denne saken gjør at Nepryayeva fremstår usympatisk. Snarere tvert i mot vil jeg egentlig si, da hun i stedet for å lage en sak av at hun (og de andre langrennsløperne) er ofre fokuserer hun heller på å sende en tanke til "svakere" utøvere.
Det hadde selvsagt vært fint om russiske stjerner tydelig kunne ta avstand fra det som skjer, men de lever jo i en helt annen verden enn vi gjør - så man skal ikke forvente for mye. Å gi en støttende kommentar til para-utøverne er noe helt annet enn f.eks. å gi støtte til regimet / militæret etc som en del andre russiske utøvere har gjort.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Iseran2770 skrev: man mar 07, 2022 9:42 pm
PEF_1973 skrev: man mar 07, 2022 4:42 pm Russiske utøvere har nok en lang vei å gå når de kommer tilbake, enten det blir neste sesong eller om 3-4 år.
De får nok ikke delta før Putin er borte fra makten. Det kan ta lang tid, men Sovjetsamveldet var utestengt fra 1917 til 1956. Så Bolsjunov kan bli en gammel mann før vi ser russere i skisporet igjen.
Det er i aftenbønnen min hver kveld.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

PEF_1973 skrev: man mar 07, 2022 4:42 pm Til og med Stepanova mener utestengelsene må skyldes russofobe tilskuere.
Du bør lese det hun skriver en gang til.
Hun skriver ikke at HUN mener "utestengelsene må skyldes russofobe tilskuere". Hun skriver at hun tolker redegjørelsen fra FIS som ble gitt i forbindelse med utestengelsen slik at det er FIS som mener dette. Du kan lese FIS begrunnelse her: https://www.fis-ski.com/international-s ... mpetitions

Der står det blant annet:
"The IOC EB stated: “In order to protect the integrity of global sports competitions and for the safety of all the participants, the IOC EB recommends that International Sports Federations and sports event organisers not invite or allow the participation of Russian and Belarusian athletes and officials in international competitions.”

To ensure the safety and security of all athletes at FIS competitions, the FIS Council decided unanimously, in line with the IOC recommendation, that with immediate effect, no Russian or Belarusian athlete shall participate in any FIS competition at any level through the end of the 2021-2022 season."

Så FIS sier jo at hovedgrunnen til å stenge ute russere/hviterussere er at det handler om utøvernes sikkerhet (og da er det naturlig å tenke at trusselen mot utøvernes sikkerhet er tilskuere / sivile, eller hva annet er det som truer f.eks. Bolshunovs sikkerhet om han går rundt i Kollen?). Det er altså FIS som er for feige til å skrive at det er en direkte konsekvens av invasjonen av Ukraina, og i stedet påstår FIS at sikkerheten til russiske utøvere er truet.

Man kan ta russere på jævlig mye, men du må jo lese ordentlig hva Stepanova skriver før du kritiserer henne for denne Telegram-posten.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

Rett skal være rett. Verken Stepanova eller Nepryaeva uttrykker noe som helst uspiselig i de tekstene jeg har funnet av dem. Den norske oversettelsen av et nyere innlegg hos Stepanova lyder f.eks. som følger:

"Jeg vil ikke at noen skal få inntrykk av at "jeg sitter rett på rumpa", jeg tier. Begivenhetene rundt er ekstraordinære, mange mye mer erfarne mennesker rundt kaller dem enestående. Hver dag bringer nyheter som må ordnes. Jeg er oppriktig bekymret, jeg sympatiserer med alle fredelige mennesker som led og lider: i dag, i går og for åtte og tjueåtte år siden."

Det som skjedde for 8 år siden gjelder åpenbart annekteringen av Krim, og det er 28 år siden krigen i Tsjetsjenia startet. Vanskelig å tolke dette som entydig støtte til Russland. Det står heller ikke noe som direkte kritiserer Russland, men det kan det vel heller ikke gjøre om hun skal følge russisk lovgivning, som nå har en strafferamme på 15 år for å fortelle sannheten om det som skjer i Ukraina. Skjønt jeg la merke til at mengde russiske sjakkspillere gikk klart ut mot krigen, så det er da noen som tør.

I en sak hos Sport.Ru nevner hun forøvrig at hun har mottatt støttende meldinger fra flere norske skiløpere, men vil ikke navngi disse. En annen artikkel nevner at både Sorina og Stupak skal gjennomgå kirurgiske inngrep, hva nå det måtte handle om.

dorian

Legg inn av dorian »

Neptun skrev: man mar 07, 2022 10:44 pm Det sier jo sitt at ingen med et ord har nevnt invasjonen og krigføringen i Ukraina.
Nå kan de straffes med fengsel bare for å bruke ordene "krig" og "invasjon" om det som skjer, så akkurat dette er ikke veldig sjokkerende. Jeg tror trygt vi kan gå ut fra at flere av utøverne har meninger de ikke kan gi uttrykk for.

lund

Legg inn av lund »

e-lectron skrev: tir mar 08, 2022 3:22 am Rett skal være rett. Verken Stepanova eller Nepryaeva uttrykker noe som helst uspiselig i de tekstene jeg har funnet av dem. Den norske oversettelsen av et nyere innlegg hos Stepanova lyder f.eks. som følger:

"Jeg vil ikke at noen skal få inntrykk av at "jeg sitter rett på rumpa", jeg tier. Begivenhetene rundt er ekstraordinære, mange mye mer erfarne mennesker rundt kaller dem enestående. Hver dag bringer nyheter som må ordnes. Jeg er oppriktig bekymret, jeg sympatiserer med alle fredelige mennesker som led og lider: i dag, i går og for åtte og tjueåtte år siden."

Det som skjedde for 8 år siden gjelder åpenbart annekteringen av Krim, og det er 28 år siden krigen i Tsjetsjenia startet. Vanskelig å tolke dette som entydig støtte til Russland. Det står heller ikke noe som direkte kritiserer Russland, men det kan det vel heller ikke gjøre om hun skal følge russisk lovgivning, som nå har en strafferamme på 15 år for å fortelle sannheten om det som skjer i Ukraina. Skjønt jeg la merke til at mengde russiske sjakkspillere gikk klart ut mot krigen, så det er da noen som tør.

I en sak hos Sport.Ru nevner hun forøvrig at hun har mottatt støttende meldinger fra flere norske skiløpere, men vil ikke navngi disse. En annen artikkel nevner at både Sorina og Stupak skal gjennomgå kirurgiske inngrep, hva nå det måtte handle om.
Man skal ikke fordømme løpere som ikke sier rett ut det de mener av frykt. Løpere som aktivt støtter krigen derimot (som f.eks. Bolshunov) vil jeg personlig ikke bli spesielt lei meg om jeg aldri mer ser i en internasjonal konkurranse igjen. Men CAS har vel sitt å si der mistenker jeg.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

lund skrev: tir mar 08, 2022 10:30 am Løpere som aktivt støtter krigen derimot (som f.eks. Bolshunov)
Siden det er vanskelig å få med seg alt som sies / uttrykkes, har Bolshunov sagt noe direkte angående krigen bortsett fra at han la ut det bildet av seg selv i Sovjetdrakten fra OL 1980?

dorian

Legg inn av dorian »

george_hincapie skrev: tir mar 08, 2022 12:24 pm Siden det er vanskelig å få med seg alt som sies / uttrykkes, har Bolshunov sagt noe direkte angående krigen bortsett fra at han la ut det bildet av seg selv i Sovjetdrakten fra OL 1980?
Vet ikke hva Bolsjunov mente, men "never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity." Det kan jo hende at han bare syns det var gøy å prøve på seg gammelt utstyr, som f. eks. da Mikkelsplass gikk NM i pappas VM-drakt fra 82. Men selvfølgelig burde han forstått hvordan det kunne tolkes, særlig når det er en halv times gåtur fra huset hans til den ukrainske grensa.

lund

Legg inn av lund »

george_hincapie skrev: tir mar 08, 2022 12:24 pm
lund skrev: tir mar 08, 2022 10:30 am Løpere som aktivt støtter krigen derimot (som f.eks. Bolshunov)
Siden det er vanskelig å få med seg alt som sies / uttrykkes, har Bolshunov sagt noe direkte angående krigen bortsett fra at han la ut det bildet av seg selv i Sovjetdrakten fra OL 1980?
Det kan for 99 % utenfor Russland vanskelig tolkes som noe annet. Mente han noe annet burde han definitivt sagt noe annet i ettertid i stedet for å fokusere på hvor ille det var at smøretraileren ble tagget. Til nå har han ikke gjort det. Legger man veldig stor velvilje til, var det bare i verste fall ekstremt smakløst. Ingen av alternativene kommer han noe særlig godt ut av.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

dorian skrev: tir mar 08, 2022 12:54 pm
george_hincapie skrev: tir mar 08, 2022 12:24 pm Siden det er vanskelig å få med seg alt som sies / uttrykkes, har Bolshunov sagt noe direkte angående krigen bortsett fra at han la ut det bildet av seg selv i Sovjetdrakten fra OL 1980?
Vet ikke hva Bolsjunov mente, men "never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity." Det kan jo hende at han bare syns det var gøy å prøve på seg gammelt utstyr, som f. eks. da Mikkelsplass gikk NM i pappas VM-drakt fra 82. Men selvfølgelig burde han forstått hvordan det kunne tolkes, særlig når det er en halv times gåtur fra huset hans til den ukrainske grensa.
Samme dag som han la ut bildet var det også noen klipp i hans instagram story der han gikk rundt i det utstyret og det så ut til å være en del av ett større arrangement. Så om det var han selv på eget initiativ "synes det var gøy å prøve gammelt utstyr" eller om det var andre som bestemte vet ikke jeg.
lund skrev: tir mar 08, 2022 12:59 pm Det kan for 99 % utenfor Russland vanskelig tolkes som noe annet. Mente han noe annet burde han definitivt sagt noe annet i ettertid i stedet for å fokusere på hvor ille det var at smøretraileren ble tagget. Til nå har han ikke gjort det. Legger man veldig stor velvilje til, var det bare i verste fall ekstremt smakløst. Ingen av alternativene kommer han noe særlig godt ut av.
Selv om ingen av alternativene gjør at han kommer godt ut av situasjonen er det en veldig stor forskjell på noe som kan stemples som "ekstremt smakløst" og å "aktivt støtte invasjonen".

Det er en enorm forskjell på det Bolshunov har uttrykt og det for eksempel den tidligere løperen Petukhov har uttrykt: https://www.nettavisen.no/sport/tidlige ... 3424252092 I Petukhovs tilfelle er det ingen tvil om at det er ett uttrykk for aktiv støtte av invasjonen, og det er forkastelig.

Når Pål Golberg (også andre vestlige utøvere har uttrykt lignende) sier at "De kan fordømme krigen, men gjør det ikke. Da mister jeg all respekt" så bommer han og ser ikke ting i den reelle konteksten. I Vesten kan vi kritisere politikere akkurat som vi ønsker, men det er ikke situasjonen i Russland. Dersom Bolshunov (eller en annen idrettsutøver som bor i Russland, f.eks. Ovechkin som bor i USA har litt andre muligheter) uttrykker seg kritisk til regimet risikerer han betydelig straff, enorme bøter, fengselsstraff (helt opp til 15 år om Putin får endret loven denne uken) og sin egen idrettskarriere og økonomi. Hvis vi dømmer russiske utøvere i en vestlig kontekst dømmer vi dem på feil grunnlag, da de ikke har de mulighetene vi har.

Enhver russisk idrettsutøver som IKKE sier ting direkte slik som Petukhov eller han kombinertklovnen i Lahti har egentlig tatt ett standpunkt som vi bør respektere.

startelver

Legg inn av startelver »

Nå skal vi huske på at dette er deres levebrød, det å delta i WC, de har tjent godt med penger før krigen og i Russland fikk de mye igjen for rubelen.
Så det er klart hele korthuset raser når russiske utøvere blir nektet å delta , i en Putin-krig de ikke har bedt om.

dorian

Legg inn av dorian »

george_hincapie skrev: tir mar 08, 2022 1:46 pm Samme dag som han la ut bildet var det også noen klipp i hans instagram story der han gikk rundt i det utstyret og det så ut til å være en del av ett større arrangement. Så om det var han selv på eget initiativ "synes det var gøy å prøve gammelt utstyr" eller om det var andre som bestemte vet ikke jeg.
Var det i forbindelse med Demino Ski Maratahon? Om meningen var å støtte invasjonen, så må jeg si det var en merkelig indirekte måte å gjøre på.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

Må fremdeles takke Petukhov for at han lot seg lure til å dra opp Northug til Teichmann i lagsprinten i Vancouver. Uten hans hjelp er jeg sannelig ikke sikker på om det ville blitt norsk gull, skjønt Northug var enorm den dagen. Nå venter et liv i vanære på en av de mange russiske vinteridrettsutøverne som har vært på med å gi systematisk dopingsvindel et ansikt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»