Situasjonen i Ukraina

Låst
startelver

Re: Situasjonen i Ukraina

Legg inn av startelver »

Ukrainas ambassadør i Norge, Viacheslav Yatsiuk, opplyser at mellom 100 og 150 norske borgere har listet seg for å kjempe med den internasjonale legionen som Ukraina nå samler i sin motstandskamp mot Russland.

Ambassadøren har tirsdag formiddag et pressemøte i ambassaden i Oslo. Han sier at han ikke kan bekrefte et nøyaktig antall.

Mellom 100 og 150 norske borgere har listet seg og er på vei til fronten, sier Yatsiuk.

Ifølge ambassadørens informasjon, som han forteller at han har fått fra hovedstaden Kyiv tirsdag morgen, har 20 000 mennesker fra 52 land meldt seg til den internasjonale legionen.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

jrza59 skrev: tir mar 08, 2022 11:51 pm
PapaSmurf skrev: tir mar 08, 2022 11:26 pm
Texas_John skrev: tir mar 08, 2022 11:20 pm Trump: "Bomb dritten ut av Russland. Mal kinesiske flagg på F-22-jagerfly og bomb dritten ut av Russland"

Realiteten er at dette startet under Obama i 2013/2014, og eskalerte under Biden i 2022. Trumps periode var den fredeligste i USAs historie i senere tid. Det hadde ikke overrasket meg om det er han som får avsluttet dette også, 2024 kan ikke komme fort nok.
Trump sikler jo etter det Russland vi ser nå. Han er akkurat som Putin. Hadde ikke det amerikanske demokratiet stått så sterkt som det gjør hadde Trump hindret et lovlig valg og innsatt seg selv som hersker mot folkets vilje. Og så hadde kampen om å fjerne reglen om maks to perioder begynt.

Trump må ALDRI komme til makten igjen. Og det er bare å håpe at det fortsatt er voksne igjen i GOP. Eller blant folket.

Nå vet ikke jeg om Trump spøkte eller hva han gjorde. Ser for meg at han lirte av seg noen «morsomheter» på en eller annen middag igjen. For om han mente dette, ja da er han jo rape gal.
Rape gal Trump 😅 pun intended?
Egentlig ikke 😇

jrza59

Legg inn av jrza59 »

Jack_Daniels skrev: tir mar 08, 2022 10:40 pm
Crazy Horse skrev: tir mar 08, 2022 10:34 pm Er det noe nytt om «Situasjonen i Ukraina» i kveld ? Den militære situasjonen. Ligger mye info ute på nettet. Vanskelig å vurdere sannhetsgehalten i alt. Har ukrainerne fremgang ? Det er det viktigste. Er flere russiske avdelinger tilintetgjort, fly skutt ned osv .. ?

UK intelligence slapp en rapport tidligere i dag som fortalte at det ser ut til at russisk fremgang har stanset fullstendig og at de egentlig ikke vet årsaken til det. Ukraina kjemper fortsatt en defensiv krig.

CNN hevdet (basert på israelske kilder) at Russland og Ukraina ikke er altfor langt fra hverandre mtp en fredsavtale, og at russerne har roet ned angrepene i dag mens forhandlerne prater med de ukrainske lederne.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

PapaSmurf skrev: tir mar 08, 2022 11:26 pm
Trump sikler jo etter det Russland vi ser nå. Han er akkurat som Putin. Hadde ikke det amerikanske demokratiet stått så sterkt som det gjør hadde Trump hindret et lovlig valg og innsatt seg selv som hersker mot folkets vilje. Og så hadde kampen om å fjerne reglen om maks to perioder begynt.

Trump må ALDRI komme til makten igjen. Og det er bare å håpe at det fortsatt er voksne igjen i GOP. Eller blant folket.

Nå vet ikke jeg om Trump spøkte eller hva han gjorde. Ser for meg at han lirte av seg noen «morsomheter» på en eller annen middag igjen. For om han mente dette, ja da er han jo rape gal.
Biden har dårligere approval rating enn Trump hadde på samme tid i sin presidentperiode, sannsynligheten for at han skal greie å jobbe opp igjen den til neste valg er lik null. Fyren har vært en tragedie for USA, og er av mange ansett for å være en av de utløsende årsakene til det som nå har skjedd.

Verden trenger mer maskulin energi av den gamle skolen, selv om enkelte føler seg truet av slikt.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Brezjnev skrev: tir mar 08, 2022 10:24 pm
Bare meg skrev: tir mar 08, 2022 9:53 pm @brezjnev i dag kl 13:46

Jeg alt som 13-åring visste: Deltar man i en DEBATT av noenlunde seriøst merke har man aldri - ALDRI - som første mål/hovedmål å verken få maks taletid selv eller vinne debatten.
Med dette mener jeg å ha gitt begrunnelse som objektivt holder mål (om du liker den eller ikke er din egen utfordring, ikke min, siden mitt utgangspunkt i slike saker er noe jeg avgjør suverent selv).
Så jeg er fortsatt ikke imponert av overbevisningskraften her, og kan dessverre ikke konkludere med at du har rett i at det ikke er grunn til å ta disse utfordringene seriøst. Du må gjerne gjøre et nytt forsøk. Dog fint om du legger fra deg
besserwisser-tonen og salong-rasismen, debatter blir alltid bedre når begge parter opptrer med tilbørlig respekt.
Beundrer ditt tålmod, "Brezjnev".
- Jeg for min del synes det er bare for det meste tull og vås vedkommende kommer med. Trodde først det var "Varulv" som hadde dukket opp igjen, men fant fort ut at det var det slettes ikke. "Varulv" kan så mye mer enn dette våset der.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7878

Legg inn av Big George »

Texas_John skrev: tir mar 08, 2022 11:57 pm
PapaSmurf skrev: tir mar 08, 2022 11:26 pm
Trump sikler jo etter det Russland vi ser nå. Han er akkurat som Putin. Hadde ikke det amerikanske demokratiet stått så sterkt som det gjør hadde Trump hindret et lovlig valg og innsatt seg selv som hersker mot folkets vilje. Og så hadde kampen om å fjerne reglen om maks to perioder begynt.

Trump må ALDRI komme til makten igjen. Og det er bare å håpe at det fortsatt er voksne igjen i GOP. Eller blant folket.

Nå vet ikke jeg om Trump spøkte eller hva han gjorde. Ser for meg at han lirte av seg noen «morsomheter» på en eller annen middag igjen. For om han mente dette, ja da er han jo rape gal.
Biden har dårligere approval rating enn Trump hadde på samme tid i sin presidentperiode, sannsynligheten for at han skal greie å jobbe opp igjen den til neste valg er lik null. Fyren har vært en tragedie for USA, og er av mange ansett for å være en av de utløsende årsakene til det som nå har skjedd.

Verden trenger mer maskulin energi av den gamle skolen, selv om enkelte føler seg truet av slikt.
Ar Biden minner mest om en sykehjems-pasient gjør ikke Donald-gutten et hår bedre enn dagen han gikk av.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Texas_John skrev: tir mar 08, 2022 11:57 pm
PapaSmurf skrev: tir mar 08, 2022 11:26 pm
Trump sikler jo etter det Russland vi ser nå. Han er akkurat som Putin. Hadde ikke det amerikanske demokratiet stått så sterkt som det gjør hadde Trump hindret et lovlig valg og innsatt seg selv som hersker mot folkets vilje. Og så hadde kampen om å fjerne reglen om maks to perioder begynt.

Trump må ALDRI komme til makten igjen. Og det er bare å håpe at det fortsatt er voksne igjen i GOP. Eller blant folket.

Nå vet ikke jeg om Trump spøkte eller hva han gjorde. Ser for meg at han lirte av seg noen «morsomheter» på en eller annen middag igjen. For om han mente dette, ja da er han jo rape gal.
Biden har dårligere approval rating enn Trump hadde på samme tid i sin presidentperiode, sannsynligheten for at han skal greie å jobbe opp igjen den til neste valg er lik null. Fyren har vært en tragedie for USA, og er av mange ansett for å være en av de utløsende årsakene til det som nå har skjedd.

Verden trenger mer maskulin energi av den gamle skolen, selv om enkelte føler seg truet av slikt.
Men nå er vel du norsk, og dermed burde vel det viktigste for deg være norske interesser. Og som borger i et lite land, med grense mot Russland, så er det jo helt åpenbart at Bidens NATO er bedre for deg enn Trumps NATO.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Fernandovonarb skrev: tir mar 08, 2022 11:47 pm Litt hangover i vente for denne russeren. Skulle kanskje ikke gått amok i spritsjappa uten kontroll på fronten.
Er det russer da? De spør om han er tsjetsjensk, russer eller ukrainer slik jeg skjønner det.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

PapaSmurf skrev: tir mar 08, 2022 11:15 pm Ser at man regner med Russland går tom for nødvendige medisiner i løpet av en mnd.

Vil Putin virkelig ofre sine egne for å gjennomføre en allerede tapt kamp?
Det er det vel ingen tvil om at han er villig til å gjøre.

Han skal ofte noe han og, skal gå ned til et bord sin bare et 25 meter langt. Når han er villig til å ofte si mye må han kan kunne forvente litt tilbake fra sitt folk.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Denne videoen greide jeg knapt å se.

https://www.dagbladet.no/nyheter/gutt-v ... 1/75565128

Folk er opptatt av dødstall, men dette er også krigens grusomme realitet. Angst, frykt og splittelse av familier.

Fikk vondt i magen.

Og hvorfor? Hvorfor all denne lidelsen? Fordi man er redd for at et naboland velger en annen ideologisk retning?

Jeg kjenner på en voldsom forakt ovenfor de som har satt i gang dette. Måtte de oppleve all smerte livet kan påføre et menneske.
Sist redigert av PapaSmurf den ons mar 09, 2022 12:11 am, redigert 1 gang totalt.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

pfrog567 skrev: ons mar 09, 2022 12:03 am
Fernandovonarb skrev: tir mar 08, 2022 11:47 pm Litt hangover i vente for denne russeren. Skulle kanskje ikke gått amok i spritsjappa uten kontroll på fronten.
Er det russer da? De spør om han er tsjetsjensk, russer eller ukrainer slik jeg skjønner det.
Jeg fant faktisk hele videoen på reddit, og han er en av en tropp tsjetsenere som var på vei til Kharkiv. Resten av troppen ligger død utenfor bensinstasjonen, mens denne figuren ligger døddrukken inne i stasjonen. Berget tydeligvis livet med å drikke seg totalt bananas.


Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7878

Legg inn av Big George »

Putin bryr seg null og niks om egne eller andres innbyggere. Kun makt betyr noe for han. Han er trolig ikke alene om å tenke sånn.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

PapaSmurf skrev: ons mar 09, 2022 12:05 am Denne videoen greide jeg knapt å se.

https://www.dagbladet.no/nyheter/gutt-v ... 1/75565128

Folk er opptatt av dødstall, men dette er også krigens grusomme realitet. Angst, frykt og splittelse av familier.

Fikk vondt i magen.
Helt jævlig. Og alt skyldes en mann. Den jævla nazisten putin.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

pfrog567 skrev: tir mar 08, 2022 11:59 pm
Brezjnev skrev: tir mar 08, 2022 10:24 pm
Bare meg skrev: tir mar 08, 2022 9:53 pm @brezjnev i dag kl 13:46

Jeg alt som 13-åring visste: Deltar man i en DEBATT av noenlunde seriøst merke har man aldri - ALDRI - som første mål/hovedmål å verken få maks taletid selv eller vinne debatten.
Med dette mener jeg å ha gitt begrunnelse som objektivt holder mål (om du liker den eller ikke er din egen utfordring, ikke min, siden mitt utgangspunkt i slike saker er noe jeg avgjør suverent selv).
Så jeg er fortsatt ikke imponert av overbevisningskraften her, og kan dessverre ikke konkludere med at du har rett i at det ikke er grunn til å ta disse utfordringene seriøst. Du må gjerne gjøre et nytt forsøk. Dog fint om du legger fra deg
besserwisser-tonen og salong-rasismen, debatter blir alltid bedre når begge parter opptrer med tilbørlig respekt.
Beundrer ditt tålmod, "Brezjnev".
- Jeg for min del synes det er bare for det meste tull og vås vedkommende kommer med. Trodde først det var "Varulv" som hadde dukket opp igjen, men fant fort ut at det var det slettes ikke. "Varulv" kan så mye mer enn dette våset der.
Takk, jeg prøver.

Er det noe jeg har lært etter hvert som jeg har blitt eldre så er det at det meste av det jeg visste da jeg var 13 ikke holder mål i lengden, så jeg har gått videre. Nei, det er definitivt ikke Varulv, selv om de gikk i samme språk-klasse.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Mia skrev: tir mar 08, 2022 10:51 pm
startelver skrev: tir mar 08, 2022 10:49 pm Russere flest er indoktrinert til å tro på alt det Putin sier, det starter jo allerede på skolen, læreboka for russiske barn er ikke helt lik den læreboka vi har.
Det er helt riktig. Allerede i lærerbøkene, spesielt historie så er det mye annerledes enn det vi f.eks hadde på skolen.
Her er jeg ikke enige med dere. For vi lever tross alt i år 2022, så den vanlige russer vet nok godt hva Putin holder på med.
Men det er ikke lett å protestere mot en gal mann, så lenge du blir arrestert og forsvinner til slutt i en eller annen "landsby" i Sibir..

Knaxern

Legg inn av Knaxern »





USA og Europa begynner å kjenne på throwbacken av sanksjonene, og det er lite hjelp å få fra Opec, India og Kina. Russland har holdt ut lenger enn forventet. Spennende å se hvem som blinker først her nå de neste ukene.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Siste i sagaen om de nå berømte Mig 29 flyene. Fly som i sin tid ble solgt for symbolske 1 euro til Polen fra Tyskland. Klør meg skikkelig i hodet over denne tafattheten over noen fly som jeg antar ville hjulpet Ukraina stort i deres kamp for å overleve.

Greyjoy

Legg inn av Greyjoy »

Dette med at russere er hjernevasket. Altså jeg ser den at mediene er kontrollert osv, men hva da med russere som bor utenfor Russland? Den demonstrasjonen i Australia som var pro Putin feks? Ingen tvinger de til å ta til gatene og hylle Putin, tvert i mot. Men russere med fri tilgang til alt av medier støtter fortsatt Putin. Kan det være at mange russere av egen fri vilje synes styresett med én mektig mann som kjemper for Moder Russland er det de vil ha? At hverken demokrati, menneskerettigheter eller ytringsfrihet er noe å hige etter? Jeg tror ofte vi i vesten er så overbevist om at bare alle andre får en smak av demokrati og vestlig frihet vil alle ha det, men realiteten er at en del tydeligvis ikke vil ha det. Ref Russere og generelt sett mange land i midtøsten.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Knaxern skrev: ons mar 09, 2022 12:41 am



USA og Europa begynner å kjenne på throwbacken av sanksjonene, og det er lite hjelp å få fra Opec, India og Kina. Russland har holdt ut lenger enn forventet. Spennende å se hvem som blinker først her nå de neste ukene.
Si meg heier du på de kriminelle fra russland? Du ønsker så dypt inne i hjerterota din at vesten skal slite av en eller annen merkelig grunn. De kriminelle i øst sliter og vil slite mer enn hva du drømmer om kommer til å skje her hos oss. Europa har bestemt seg at russland skal kjøres i senk, og da blir det sånn. For det eneste de har å vifte med er den jævla oljen og gassen som vi vil bekjempe. Klakkørene i kreml kan gratulere seg med å føre befolkningen sin tilbake til 1975. Mulig det går opp ett og annet lys der og etterhvert.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Texas_John skrev: tir mar 08, 2022 11:57 pm
Verden trenger mer maskulin energi av den gamle skolen, selv om enkelte føler seg truet av slikt.
Endelig fant jeg en åndsfrende. Kunne ikke vært mer enig.
Det er alt for mye tafatt femininitet, også her inne på dette forumet. Du tror meg kanskje ikke, men her en dag var det en debattant som påsto at han skulle reist ned til Ukraina og kriget, om han bare hadde fått lov av sjefen... Slike folk er ikke noe å gå i krigen med.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7878

Legg inn av Big George »

HarryH skrev: ons mar 09, 2022 1:10 am
Texas_John skrev: tir mar 08, 2022 11:57 pm
Verden trenger mer maskulin energi av den gamle skolen, selv om enkelte føler seg truet av slikt.
Endelig fant jeg en åndsfrende. Kunne ikke vært mer enig.
Det er alt for mye tafatt femininitet, også her inne på dette forumet. Du tror meg kanskje ikke, men her en dag var det en debattant som påsto at han skulle reist ned til Ukraina og kriget, om han bare hadde fått lov av sjefen... Slike folk er ikke noe å gå i krigen med.
Sjefen...er det kona eller snakker vi om jobben ?
Da er det bedre å bli i firmaet og kiss asses and suck dicks !

olek1970

Legg inn av olek1970 »

Ministaten Mikronesia stemmer alltid som USA i FN. Uansett.

De er økonomisk veldig avhengige av USA og var under amerikansk herredømme frem til 1986.
[/quote]

Godt mulig det, men å sette mikroputtstaten Mikronesia på lista🤔

Om Putin føler seg truet av dem så er paranoiaen hans langt verre enn jeg ha trodd. Og jeg har ikke akkurat set på han som en av de minst paranoide for å si det slik.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Greyjoy skrev: ons mar 09, 2022 12:45 am Dette med at russere er hjernevasket. Altså jeg ser den at mediene er kontrollert osv, men hva da med russere som bor utenfor Russland? Den demonstrasjonen i Australia som var pro Putin feks? Ingen tvinger de til å ta til gatene og hylle Putin, tvert i mot. Men russere med fri tilgang til alt av medier støtter fortsatt Putin. Kan det være at mange russere av egen fri vilje synes styresett med én mektig mann som kjemper for Moder Russland er det de vil ha? At hverken demokrati, menneskerettigheter eller ytringsfrihet er noe å hige etter? Jeg tror ofte vi i vesten er så overbevist om at bare alle andre får en smak av demokrati og vestlig frihet vil alle ha det, men realiteten er at en del tydeligvis ikke vil ha det. Ref Russere og generelt sett mange land i midtøsten.
Russere i Norge: Jeg vet av/kjenner 4-5 russere i bydelen hvor jeg bor. Et forskerpar med barn i klassen til en av mine unger. Foreldre til barn som spiller håndball med datter og fotball med vår sønn. Jeg stilte den russiske faren til en av guttene på fotballaget det direkte spørsmålet om hva han mente om invasjonen av Ukraina. Han tok sterkt avstand fra både den og Putin. Han ville ikke flagge synspunktet utad på åpen FB side mv, da de skulle til Russland i sommer, hvis mulig. Han var redd for konsekvensene. Slike folk med unger må vi ta godt vare på. Det er mange russere i Norge som tar avstand fra hele krigen. Hadde han derimot fortalt at han støttet Putin og angrepskrigen ville jeg bedt ham pakke kofferten og pelle seg ut av Norge. Vi trenger ikke fascister her som støtter en leder som indirekte har pratet om konflikt med NATO og atomvåpen, og som derfor truer Norge. Ut med de, som nazister som støttet Hitler etter angrepet på Polen i 1939.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Greyjoy skrev: ons mar 09, 2022 12:45 am Dette med at russere er hjernevasket. Altså jeg ser den at mediene er kontrollert osv, men hva da med russere som bor utenfor Russland? Den demonstrasjonen i Australia som var pro Putin feks?
Disse Putin-elskerne i Australia er nok i fåtall. Tror neppe de har emigrert fra Russland pga Putin.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

HarryH skrev: ons mar 09, 2022 1:10 am
Texas_John skrev: tir mar 08, 2022 11:57 pm
Verden trenger mer maskulin energi av den gamle skolen, selv om enkelte føler seg truet av slikt.
Endelig fant jeg en åndsfrende. Kunne ikke vært mer enig.
Det er alt for mye tafatt femininitet, også her inne på dette forumet. Du tror meg kanskje ikke, men her en dag var det en debattant som påsto at han skulle reist ned til Ukraina og kriget, om han bare hadde fått lov av sjefen... Slike folk er ikke noe å gå i krigen med.
:lol: :lol: :lol: DAGENS!!! Eller natta da :)

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

kytec skrev: tir mar 08, 2022 9:30 pm Strengt tatt Norge også, gir vekk litt våpen riktignok, men det skjaper arbeidsplasser.

Energi prod/salg går jo så det griner til rekordsummer.
Joda, vi tjener selvsagt godt på dette. Det jeg mente var at Kina nok ikke betaler mer enn akkurat det de må til Russland.

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1213

Legg inn av Albania »

Fernandovonarb skrev: ons mar 09, 2022 12:52 am
Knaxern skrev: ons mar 09, 2022 12:41 am



USA og Europa begynner å kjenne på throwbacken av sanksjonene, og det er lite hjelp å få fra Opec, India og Kina. Russland har holdt ut lenger enn forventet. Spennende å se hvem som blinker først her nå de neste ukene.
Si meg heier du på de kriminelle fra russland? Du ønsker så dypt inne i hjerterota din at vesten skal slite av en eller annen merkelig grunn. De kriminelle i øst sliter og vil slite mer enn hva du drømmer om kommer til å skje her hos oss. Europa har bestemt seg at russland skal kjøres i senk, og da blir det sånn. For det eneste de har å vifte med er den jævla oljen og gassen som vi vil bekjempe. Klakkørene i kreml kan gratulere seg med å føre befolkningen sin tilbake til 1975. Mulig det går opp ett og annet lys der og etterhvert.

Jepp. Han bor i trygge Norge og heier på disse. Innvandrer fra Irak itillegg. Null skam på dem karen.

Knaxern

Legg inn av Knaxern »

Fernandovonarb skrev: ons mar 09, 2022 12:52 am Si meg heier du på de kriminelle fra russland?
Tvert i mot. Jeg håper disse sanksjonene knekker Russland, USA og Europa helt.

Ravensbruck
Innlegg: 472

Legg inn av Ravensbruck »

Hetfield skrev: tir mar 08, 2022 11:29 pm [

Samme mann som presterte dette:



Han er som en bøllete 12-åring i hodet, så ganske sikker på at det var seriøst.
Den hendelsen der er fabrikert av pressen. Journalisten er ikke hemmet på den måten som det fotografiet antyder, men fremstår som ganske normaltfungerende. Det er derfor de ikke bruker video av ham for å vise sammenligningen.

Donalds vifting med armene for å demonstrere en forvirret kritiker er en ganske standard gest som han bruker, finnes videoer som viser ham håne en rekke folk på samme måte.

Om noe var dette ganske stygt mot journalisten som ble fremstilt som mer hemmet enn han egentlig var.

Samme gjaldt andre fabrikerte skandaler som at Donald kastet all fiskematen i koidammen i Japan med mer. Det var aldri hans begredelige politikk de ville kritisere ham på, eller hans faktiske rabulistiske stil.

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

LANISTA skrev: lør mar 05, 2022 8:45 pm Jeg burde være forsiktig da jeg ødela mye for hans tsjetsjenske utskuddsvenner i Afg, men han er ikke mer enn en mafiaboss- bortsett fra at han fikk et helt land å utøve den dårskapen med. Dine dager, KGB-lillemann er - med stor sikkerhet - talte.
Bilde
Lanosoldaten?

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»