Situasjonen i Ukraina

Låst
Chromeback

Re: Situasjonen i Ukraina

Legg inn av Chromeback »

Knaxern skrev: ons mar 09, 2022 7:10 am
Fernandovonarb skrev: ons mar 09, 2022 12:52 am Si meg heier du på de kriminelle fra russland?
Tvert i mot. Jeg håper disse sanksjonene knekker Russland, USA og Europa helt.
Så du håper på en helt ustabil verden?

I dette scenarioet virker det jo også som om at Kina eventuelt sklir frem som den eneste stormakten av de man ser i dag.

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

Knaxern skrev: ons mar 09, 2022 7:10 am
Fernandovonarb skrev: ons mar 09, 2022 12:52 am Si meg heier du på de kriminelle fra russland?
Tvert i mot. Jeg håper disse sanksjonene knekker Russland, USA og Europa helt.
You will own nothing....

PEF_1973

Legg inn av PEF_1973 »

Å stå kuk-i-ræv går nok ikke av moten i Russland før om minst to generasjoner...

McDonalds 1990
Bilde

McDonalds 2022
Bilde

jrza59

Legg inn av jrza59 »

Hvorfor har ingen tenkt på Trumps idé om å male kinesiske flagg på F-22 fly og deretter bombe Russland? Helt genialt! Man kunne ha sagt at kineserne hadde stjålet teknologien! Denne konflikten hadde ikke eksistert med Trump!

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Chromeback skrev: ons mar 09, 2022 7:40 am
Knaxern skrev: ons mar 09, 2022 7:10 am
Fernandovonarb skrev: ons mar 09, 2022 12:52 am Si meg heier du på de kriminelle fra russland?
Tvert i mot. Jeg håper disse sanksjonene knekker Russland, USA og Europa helt.
Så du håper på en helt ustabil verden?

I dette scenarioet virker det jo også som om at Kina eventuelt sklir frem som den eneste stormakten av de man ser i dag.
Det er godt mulig det. For noe som kjennetegner Kina er nettopp dette, tålmodighet. Målsetningene for kineserne er langtidsperspektiver; planer legges tiår i forveien og de er tålmodige. USA og Russland er mer like hverandre sånn sett med å være utålmodige og "raske på avtrekkeren" fordi de vil ha gjennomført noe nå, før man er død eller før neste presidentvalg osv. Men Kina planlegger alltid for fremtiden. Derfor tar mange feil når de frykter en eskalering hvor Kina nå skal utnytte en eskalering til å angripe Taiwan NÅ, i 2022 og dermed havne i en unngåelig konflikt med USA. Nei, feil; målet for den kinesiske folkerepublikken ER selvfølgelig å annektere Taiwan, men de kommer ikke til å gjøre det nå; de holder nøye øye med USA og hvor stadig mer splittet og polarisert det er og ser at det svekkes, så når den dagen kommer da USA er oppløst innvendig eller så svakt at det ikke lenger kan opprettholde et militært nærvær overalt og ikke lenger kan garantere Taiwans sikkerhet - DA kommer Kina til å slå til der, ikke før. Det er sagt at Kina med sin tålmodighet og nøye planlegging kan vinne kriger uten å løsne et skudd og det tror jeg stemmer.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

NoDabForYou skrev: ons mar 09, 2022 7:41 am
Knaxern skrev: ons mar 09, 2022 7:10 am
Fernandovonarb skrev: ons mar 09, 2022 12:52 am Si meg heier du på de kriminelle fra russland?
Tvert i mot. Jeg håper disse sanksjonene knekker Russland, USA og Europa helt.
You will own nothing....
And the big corporations will be very very happy.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

jrza59 skrev: ons mar 09, 2022 7:45 am Hvorfor har ingen tenkt på Trumps idé om å male kinesiske flagg på F-22 fly og deretter bombe Russland? Helt genialt! Man kunne ha sagt at kineserne hadde stjålet teknologien! Denne konflikten hadde ikke eksistert med Trump!
Mannen må jo være helt idiot. Har han til og med GÅTT UT OG SAGT DET? Ja, da ville russerne latt seg lure selvsagt, når Trump til og med har annonsert en slik plan på forhånd. :cry:

MacanGTS

Legg inn av MacanGTS »

Nu kommer flyktingar i mängder från Ukraina, bland annat med färjan från Polen till Nynäshamn, och det medför självklart kostnader, men Danmark har ju sin ”smyckeslag” som går ut på att beslagta kontanter eller värdesaker flyktingar har för att väga upp statens kostnader för dem, flyktinglagarna är framtagna för att, med statsminister Mette Frederiksens ord, nå målet om noll flyktingar till Danmark.

Mia

Legg inn av Mia »

pfrog567 skrev: ons mar 09, 2022 12:28 am
Mia skrev: tir mar 08, 2022 10:51 pm
startelver skrev: tir mar 08, 2022 10:49 pm Russere flest er indoktrinert til å tro på alt det Putin sier, det starter jo allerede på skolen, læreboka for russiske barn er ikke helt lik den læreboka vi har.
Det er helt riktig. Allerede i lærerbøkene, spesielt historie så er det mye annerledes enn det vi f.eks hadde på skolen.
Her er jeg ikke enige med dere. For vi lever tross alt i år 2022, så den vanlige russer vet nok godt hva Putin holder på med.
Men det er ikke lett å protestere mot en gal mann, så lenge du blir arrestert og forsvinner til slutt i en eller annen "landsby" i Sibir..
Nåja, selv om det er 2022, så vet den vanlige russer ikke så ekstremt mye mer enn hva som skjer i Russisk media. Den vanlig Russer sier fortsatt at det er Ukraina sin feil, det er NATO sin feil og spesilet USA.

Og dem som prøver å gjøre noe med det blir straffet som du selv sier.

Ravensbruck
Innlegg: 472

Legg inn av Ravensbruck »

Morromann skrev: ons mar 09, 2022 8:05 am
jrza59 skrev: ons mar 09, 2022 7:45 am Hvorfor har ingen tenkt på Trumps idé om å male kinesiske flagg på F-22 fly og deretter bombe Russland? Helt genialt! Man kunne ha sagt at kineserne hadde stjålet teknologien! Denne konflikten hadde ikke eksistert med Trump!
Mannen må jo være helt idiot. Har han til og med GÅTT UT OG SAGT DET? Ja, da ville russerne latt seg lure selvsagt, når Trump til og med har annonsert en slik plan på forhånd. :cry:
Han sa det som en spøk, som en del av en lengre samtale/intervju. Dette er soundbytet som venstrepressen kjører på med verre enn ungene spiller Let it go.

Det blir som om man spilte Barack Obama sine innrømmelser om at han er kokainmisbruker om og om igjen, uten å bry seg om konteksten av intervjuet.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Knaxern skrev: ons mar 09, 2022 7:10 am
Fernandovonarb skrev: ons mar 09, 2022 12:52 am Si meg heier du på de kriminelle fra russland?
Tvert i mot. Jeg håper disse sanksjonene knekker Russland, USA og Europa helt.
Bor i trygge Norge. Ønsker seg selv og alle andre en mer utrygg tilværelse.

Da vet vi i det minste hvor vi har deg.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

PapaSmurf skrev: ons mar 09, 2022 9:10 am
Bor i trygge Norge. Ønsker seg selv og alle andre en mer utrygg tilværelse.

Da vet vi i det minste hvor vi har deg.
Norge er da vitterlig en del av Europa, selv om enkelte ikke ønsker å akseptere dette.

Ravensbruck
Innlegg: 472

Legg inn av Ravensbruck »

HNilsen skrev: tir mar 08, 2022 11:49 pm

Ja, et svekket NATO nå, som ville vært realiteten om Trump fikk velge, ville nok gjøre situasjonen mye bedre for bl.a. Norge.
Hva mener du? Trump ønsket jo et styrket NATO, der Europa faktisk brukte de pengene på forsvar som de har sagt seg enige om å bruke, i stedet for å planlegge å forsvare seg til siste amerikaner.

Nå kommer jo de europeiske landene løpende etter og skal øke sine budsjetter til dette magiske 2% av bnp målet. Barack Obama prøvde for øvrig på det samme.

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

Er det ikke rart hvordan Trumps uttalelser i alle år må forklares med "det var ikke det han mente".

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Boccherini skrev: ons mar 09, 2022 9:12 am
PapaSmurf skrev: ons mar 09, 2022 9:10 am
Bor i trygge Norge. Ønsker seg selv og alle andre en mer utrygg tilværelse.

Da vet vi i det minste hvor vi har deg.
Norge er da vitterlig en del av Europa, selv om enkelte ikke ønsker å akseptere dette.
Ja, fikk du inntrykk av at jeg trodde noe annet?

Ravensbruck
Innlegg: 472

Legg inn av Ravensbruck »

PapaSmurf skrev: ons mar 09, 2022 12:05 am Denne videoen greide jeg knapt å se.

https://www.dagbladet.no/nyheter/gutt-v ... 1/75565128

Folk er opptatt av dødstall, men dette er også krigens grusomme realitet. Angst, frykt og splittelse av familier.

Fikk vondt i magen.

Og hvorfor? Hvorfor all denne lidelsen? Fordi man er redd for at et naboland velger en annen ideologisk retning?

Jeg kjenner på en voldsom forakt ovenfor de som har satt i gang dette. Måtte de oppleve all smerte livet kan påføre et menneske.
Her tok jeg til tårene selv. Tanken på 11 åringer som settes på tog ut av landet med et telefonnummer skrevet på hånda og 4 åringer som går gråtende over grensa til fots uten at man vet hvor mor og far er, er krigens ansikt.

Her sutrer man over at russiske barn har fått det ulne begrepet "kommentarer" i skolegården. De ekte ofrene er barna i Kiev som gjemmer seg i kjellerne fra russiske granater og bomber. De ekte ofrene er barna som må rømme fra morderkrigen som Russland har satt i gang.

Skam på dem som ikke kan fordømme Putins fascistkrig.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

PapaSmurf skrev: ons mar 09, 2022 9:15 am
Ja, fikk du inntrykk av at jeg trodde noe annet?
Nei, det var ikke deg jeg siktet til.

Ravensbruck
Innlegg: 472

Legg inn av Ravensbruck »

PapaSmurf skrev: tir mar 08, 2022 11:17 pm Dagbladet: Russland er tilbake til pre 1975, da Helsingforserklæringen styrket menneskerettigheter.

Nå bankes anti-krigs demonstranter opp etter at de er tatt, og politiets avhør dreier seg om å ydmyke demonstrantene mest mulig, ved blant annet å kalle kvinner for horer, og bruke elektrosjokk. Myndighetene opptrer på en måte som er gjenkjennelig for dem som husker Sovjetunionen. Derfor er også mange russere i disse dager på flukt.

Det er litt nå eller aldri. Før man vet ordet av det er Russland lukket og folket kuet og presset inn i fattigdom. 50 meter høye gullstatuer av Putin og Co vil dominere Moskva.

Demokratiet er skjørt. Det skal så lite til før det vi tar for gitt med rettigheter og frihet er borte.
Krigen i Ukraina må tapes av russerne og Putin. Alt annet vil gi ham troverdighet ovenfor folket han undertrykker.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Boccherini skrev: ons mar 09, 2022 9:15 am
PapaSmurf skrev: ons mar 09, 2022 9:15 am
Ja, fikk du inntrykk av at jeg trodde noe annet?
Nei, det var ikke deg jeg siktet til.
Jeg måtte spørre 😅

Det er jo enkelte som har som mål å destabilisere Europa. Også her i tråden som vi ser. Men jeg skal ikke gå lenger ned den stien for det vil føre debatten på ville veier.

Men skremmende med slike krefter, det er det.

Mia

Legg inn av Mia »

Ravensbruck skrev: ons mar 09, 2022 9:15 am
PapaSmurf skrev: ons mar 09, 2022 12:05 am Denne videoen greide jeg knapt å se.

https://www.dagbladet.no/nyheter/gutt-v ... 1/75565128

Folk er opptatt av dødstall, men dette er også krigens grusomme realitet. Angst, frykt og splittelse av familier.

Fikk vondt i magen.

Og hvorfor? Hvorfor all denne lidelsen? Fordi man er redd for at et naboland velger en annen ideologisk retning?

Jeg kjenner på en voldsom forakt ovenfor de som har satt i gang dette. Måtte de oppleve all smerte livet kan påføre et menneske.
Her tok jeg til tårene selv. Tanken på 11 åringer som settes på tog ut av landet med et telefonnummer skrevet på hånda og 4 åringer som går gråtende over grensa til fots uten at man vet hvor mor og far er, er krigens ansikt.

Her sutrer man over at russiske barn har fått det ulne begrepet "kommentarer" i skolegården. De ekte ofrene er barna i Kiev som gjemmer seg i kjellerne fra russiske granater og bomber. De ekte ofrene er barna som må rømme fra morderkrigen som Russland har satt i gang.

Skam på dem som ikke kan fordømme Putins fascistkrig.
Er enig i mye av det du sier. Og denne er ikke rettet mot deg, men uansett så virker det som mange mener enten er du for eller imot. Jeg bare tenker at det går ann å ha forskjellige tanker i hodet samtidig. Feks ja det er helt jævlig med denne krigen. Men det som også skjer i Russland nå er ikke bare bare det heller og det kommer sikkert til å bli enda værre.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6697

Legg inn av Karatel »

Mia skrev: ons mar 09, 2022 9:03 am Nåja, selv om det er 2022, så vet den vanlige russer ikke så ekstremt mye mer enn hva som skjer i Russisk media. Den vanlig Russer sier fortsatt at det er Ukraina sin feil, det er NATO sin feil og spesilet USA.

Og dem som prøver å gjøre noe med det blir straffet som du selv sier.
Russere blir fra barnsben av oppflasket med en svært uspiselig nasjonalisme som gjør at de i voksen alder kan reagere helt irrasjonelt på helt bagatellmessige uttalelser om Russland.

En gruppe russiske turister i Frankrike besøkte et museum og fikk til sitt store sjokk og sin store forferdelse se at museet fremstilte slaget ved Borodino i 1812 som en fransk seier. De russiske turistene ble rasende over denne fornærmelsen og uforskammetheten, dette var fransk forakt for Russland, russisk historie og russisk ære. De tok det som en personlig fornærmelse.

Jeg ble engang nærmest lagt for hat av en russer fordi jeg sa min mening om offentlige toaletter i Russland, jeg kastet skitt på Russland og det var utilgivelig.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

PapaSmurf skrev: ons mar 09, 2022 9:19 am
Det er jo enkelte som har som mål å destabilisere Europa. Også her i tråden som vi ser. Men jeg skal ikke gå lenger ned den stien for det vil føre debatten på ville veier.

Men skremmende med slike krefter, det er det.
Tja, jeg vet nå ikke helt om veiene er så ville i så måte.

Det finnes elementer som åpenbart er av den oppfatning at nasjonalisme og proteksjonisme er veien å gå, i.e. den velkjente europeiske suksessoppskriften for fred og fordragelighet gjennom et tusentalls år, og at institusjoner som EU og NATO er bare tøys og tull. Av åpenbare årsaker flagges ikke disse oppfatningene like høyt om dagen, bortsett fra de dumme strømprisene da, men de kommer nok tilbake for full musikk når stridighetene er over.

Hmm

Legg inn av Hmm »

Daniel skrev: ons mar 09, 2022 9:12 am Er det ikke rart hvordan Trumps uttalelser i alle år må forklares med "det var ikke det han mente".
hehe, godt poeng. Forskjellen fra verdensproblemløsersnakk på pauserommet til Trumps uttalelser er ganske små.Utfordringen er jo at han har vært president i verdens mektigste stat, og er muligens igjen kandidat, og vi vet ikke han mener det han sier.
Kan ikke ha sånne folk i ledende posisjoner!

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

Karatel skrev: ons mar 09, 2022 9:23 am Russere blir fra barnsben av oppflasket med en svært uspiselig nasjonalisme som gjør at de i voksen alder kan reagere helt irrasjonelt på helt bagatellmessige uttalelser om Russland.
Mitt inntrykk er at mange russere har et nokså selvironisk forhold til både Russland, Putin og hele pakka. Og ikke minst et distansert forhold. Folk er allergisk mot politiske diskusjoner. Det fører bare med seg krangling og uvennskap og de ser ingen nytte eller føler noe delaktighet i det som blir bestemt. Viktigere å bygge et liv rundt de nære tingene, dag til dag.
Sist redigert av Daniel den ons mar 09, 2022 9:28 am, redigert 1 gang totalt.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Mia skrev: ons mar 09, 2022 9:20 am
Ravensbruck skrev: ons mar 09, 2022 9:15 am
PapaSmurf skrev: ons mar 09, 2022 12:05 am Denne videoen greide jeg knapt å se.

https://www.dagbladet.no/nyheter/gutt-v ... 1/75565128

Folk er opptatt av dødstall, men dette er også krigens grusomme realitet. Angst, frykt og splittelse av familier.

Fikk vondt i magen.

Og hvorfor? Hvorfor all denne lidelsen? Fordi man er redd for at et naboland velger en annen ideologisk retning?

Jeg kjenner på en voldsom forakt ovenfor de som har satt i gang dette. Måtte de oppleve all smerte livet kan påføre et menneske.
Her tok jeg til tårene selv. Tanken på 11 åringer som settes på tog ut av landet med et telefonnummer skrevet på hånda og 4 åringer som går gråtende over grensa til fots uten at man vet hvor mor og far er, er krigens ansikt.

Her sutrer man over at russiske barn har fått det ulne begrepet "kommentarer" i skolegården. De ekte ofrene er barna i Kiev som gjemmer seg i kjellerne fra russiske granater og bomber. De ekte ofrene er barna som må rømme fra morderkrigen som Russland har satt i gang.

Skam på dem som ikke kan fordømme Putins fascistkrig.
Er enig i mye av det du sier. Og denne er ikke rettet mot deg, men uansett så virker det som mange mener enten er du for eller imot. Jeg bare tenker at det går ann å ha forskjellige tanker i hodet samtidig. Feks ja det er helt jævlig med denne krigen. Men det som også skjer i Russland nå er ikke bare bare det heller og det kommer sikkert til å bli enda værre.
Du har rett. Dette er jævlig for veldig mange på begge sider. Men sjelden har det vært lettere å peke på problemet på hvorfor så mange har det jævlig nå. Det er en mann sin skyld.

Så kan man spørre seg hvordan en mann kan bli sittende med så mye makt. Det er et mer komplisert regnestykke. Med hovedskylden må gå til russere og den russiske kulturen.
Sist redigert av oddvar_kjempebra den ons mar 09, 2022 9:31 am, redigert 1 gang totalt.

Mia

Legg inn av Mia »

Karatel skrev: ons mar 09, 2022 9:23 am
Mia skrev: ons mar 09, 2022 9:03 am Nåja, selv om det er 2022, så vet den vanlige russer ikke så ekstremt mye mer enn hva som skjer i Russisk media. Den vanlig Russer sier fortsatt at det er Ukraina sin feil, det er NATO sin feil og spesilet USA.

Og dem som prøver å gjøre noe med det blir straffet som du selv sier.
Russere blir fra barnsben av oppflasket med en svært uspiselig nasjonalisme som gjør at de i voksen alder kan reagere helt irrasjonelt på helt bagatellmessige uttalelser om Russland.

En gruppe russiske turister i Frankrike besøkte et museum og fikk til sitt store sjokk og sin store forferdelse se at museet fremstilte slaget ved Borodino i 1812 som en fransk seier. De russiske turistene ble rasende over denne fornærmelsen og uforskammetheten, dette var fransk forakt for Russland, russisk historie og russisk ære. De tok det som en personlig fornærmelse.

Jeg ble engang nærmest lagt for hat av en russer fordi jeg sa min mening om offentlige toaletter i Russland, jeg kastet skitt på Russland og det var utilgivelig.
Akkurat, dette stemmer nok. Spesielt når det kommer til historie og krig så er Russere veldig "såre" på hva som er riktig. Det dem har lært er det riktigte for dem, men mye av det står ikke i våres historiebøker.

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

Mia skrev: ons mar 09, 2022 9:28 am
Karatel skrev: ons mar 09, 2022 9:23 am
Mia skrev: ons mar 09, 2022 9:03 am Nåja, selv om det er 2022, så vet den vanlige russer ikke så ekstremt mye mer enn hva som skjer i Russisk media. Den vanlig Russer sier fortsatt at det er Ukraina sin feil, det er NATO sin feil og spesilet USA.

Og dem som prøver å gjøre noe med det blir straffet som du selv sier.
Russere blir fra barnsben av oppflasket med en svært uspiselig nasjonalisme som gjør at de i voksen alder kan reagere helt irrasjonelt på helt bagatellmessige uttalelser om Russland.

En gruppe russiske turister i Frankrike besøkte et museum og fikk til sitt store sjokk og sin store forferdelse se at museet fremstilte slaget ved Borodino i 1812 som en fransk seier. De russiske turistene ble rasende over denne fornærmelsen og uforskammetheten, dette var fransk forakt for Russland, russisk historie og russisk ære. De tok det som en personlig fornærmelse.

Jeg ble engang nærmest lagt for hat av en russer fordi jeg sa min mening om offentlige toaletter i Russland, jeg kastet skitt på Russland og det var utilgivelig.
Akkurat, dette stemmer nok. Spesielt når det kommer til historie og krig så er Russere veldig "såre" på hva som er riktig. Det dem har lært er det riktigte for dem, men mye av det står ikke i våres historiebøker.
Det beste er å brenne andres bøker slik at historien kan skrives på nytt slik man ønsker å fremstille seg selv.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Landet der hunder stekes levende mener at denne krigen er NATO sin feil ja, min personlige boikott av kinesiske varer og ting vil altså fortsette en stund til..

Hmm

Legg inn av Hmm »

Prøver å få et overblikk over situasjonen det siste døgnet.

Gårsdagen viste liten eller ingen fremgang for russerne i nord, men litt i øst og sør. Det går rykter om at grunnen til en noe roligere frontlinje er at det kan være fremgang i forhandlinger. Men ikke noe er bekrefetet og det kan godt være propaganda fra en av sidene.

Det sies fra USA at logistikkproblemene til russerne er på vei til å løses rundt Kyiv. Vil vi se et kraftigere angrep om kort tid?
Russerne er ikke så langt fra Kyiv også fra østsiden og bygger opp styrkene der.

Britene mener de ukrainske luftstyrkene fortsatt slår bra fra seg, ikke noe "luftherredømme" til Russland

Det skal være bevegelse i svartehavsflåten, men det er ikke bekrefet

Jeg postet i går en kurve over utstyr over tap til partene, og årsak. Den viser at utviklingen over utstyr som blir forlatt av russerne er stoppet opp. En grunn til det er kanskje at befalene har fått (kraftigere)beskjed og er tøffere mot soldatene, og/eller at fremrykkningen er liten og dermed er faren for bakhold osv mye mindre.

Boikotten strammes stadig til. Internasjonale bedriifter rømmer landet eller legger aktiviteten på is inntil videre.
Oljestoppen fra USA er unik, når skjedde noe lignende sist ? (når Kong Olav tok trikken?)

Rent Trav

Legg inn av Rent Trav »

Knaxern skrev: ons mar 09, 2022 7:10 am
Fernandovonarb skrev: ons mar 09, 2022 12:52 am Si meg heier du på de kriminelle fra russland?
Tvert i mot. Jeg håper disse sanksjonene knekker Russland, USA og Europa helt.
Er du helt idiot, eller (forhåpentligvis) bare en provokatør?
Du vet inderlig godt hva slags samfunn vil sitte igjen da.

Hvis du virkelig ønsker deg et slikt samfunn, finnes det flere flotte land som du kan få oppleve dette allerede i dag.
Ta deg en «ferie» dit i noen måneder, så kommer du garantert tilbake og lovpriser samfunnet du bor i.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»