Sivilisasjonenes epoker

Svar
Optimist1

Sivilisasjonenes epoker

Legg inn av Optimist1 »

Så god og mett og bedagelig som vi har det nå, kan noe true idyllen? Har stigen endelig vokst inn i himmelen?
Jeg orker ikke å klikke på noe av det som skrives i media idag der den ene mer snusfornuftige journalisten kappes med professorer og vitenskapseksperter, militære eksperter og politikere i det å fordømme Russland. Hvor var alle disse for et år siden? Skal det måtte gå så langt i et samfunn før alle disse bedrevitere kommer på banen med selvfølgeligheter sine? Det vi kan trekke av erfaring med dette er at det er først når folket begynner å skyte på hverandre og tankene ruller at samfunnet våkner, men da er det jo for seint, alt for seint.

Vi vet alle hvordan romerriket falt i sin egen umoral og promiskuitet, hvordan har vesten det idag? I kjølevannet av 8.mars er det gjerne dristig å si, men frihetskampen for kvinner også har vært selvrealisering også den seksuelle frihet. Menna i samfunnet har løpt rundt som kåte kaniner i forsøk på å utnytte denne frigjøringen til jentene og betalt prisen ved å bli forbigått og omgjort til tobeinte dildoer. Nå er det kvinnesamfunnet som skal forme vesten for fremtidige generasjoner, til et samfunn de tror de ønsker.
Jeg minner om at tankene måtte rulle, bombene falle og blodbadet starte i Ukraina før samfunnet våknet. Er det dit vi går hen.

Demokratiet er ikke noe som gir seg selv, tvert imot, demokratiet har en egen evne til å utslette seg selv nettopp fordi det ligger åpent for alt av ideologier som ønsker å utslette det. Et demokrati kan veltes av en totalitær ideologi ved å komme til sin posisjon ved bruk av demokratiet. Så hvor går vi hen.

Demokratiet er noe som må jobbes for hver eneste dag. Hvordan bruker vi demokratiet og hvordan misbruker vi det? Facsismen er godt forankret i bygdedyret, kriminelle gjenger misbruker friheten vår til egen vinning, politiske tankeretninger som løper facsismens ærende, nye imperialistiske totalitære ideologier iform av religion har forankret seg grundig og vokser med rekordfart i Europa.

Men så godt og bedagelig vi har det i velstandsamfinnet så kan ingen true vår tilværelse. Den eneste evige epoken i jordkloden historie. Og vi har tryggheten i at når det hele raser sammen og det skytes da kommer alle de selvfølgelige ekspertene, journalistene osv osv og fordømmer det som skjer. Sov søtt.

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Optimist1 skrev: tor mar 10, 2022 11:03 am Det vi kan trekke av erfaring med dette er at det er først når folket begynner å skyte på hverandre og tankene ruller at samfunnet våkner, men da er det jo for seint, alt for seint.
"Samfunnet våkner?"
Av hva da, for hva da?
Er det slik at samfunnet 'våkner' fordi det er en media-dekning av en krig, da fordi samfunnet anser at samfunnets velferd er truet?
Ok, kan kjøpe denne "oppvåkningen" som overfladisk garnityr av bruktmarkedet på gjenvinnginsstasjonen, med et eksklusivt og virkelig flott luftslott i innbytte.

Er det ellers noe entydig svar på hvilke tenkte konsekvenser denne "oppvåkningen" tilsynelatende skulle medføre, f.eks. fred, kjærlighet, frihet, trivsel, herlige muligheter.. for alle - og sånn?.
Eller er det slik at denne "oppvåkningen" du kanskje ser ut til å 'skryte noe av' over her, egentlig ikke er verdt stort -sånn statistisk-konstruktivt sett relatert hvilke ønsker/muligheter en har..(?).

-Jada, jeg vet jeg uttrykker meg negativt og pessimistisk.., dog respons av respons 😏.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»