Bilkjøp i 2022

Svar
Mysil

Re: Bilkjøp i 2022

Legg inn av Mysil »

Ribba skrev: tor mar 03, 2022 6:24 pm
Mysil skrev: tor mar 03, 2022 10:00 am Kjørte MX-5 30AE før jeg kjøpte A35en, og kunne gjerne tenkt meg noe mer i den retningen.
Har du vurdert kommende GR86? Den har jo fått bra kritikk i de markedene den har allerede ankommet.
Det har jeg, men ser ut til at den er fjernet fra Toyota sine nettsider. GR Yaris er også på listen.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Mysil skrev: tor mar 03, 2022 6:32 pm
Ribba skrev: tor mar 03, 2022 6:24 pm
Mysil skrev: tor mar 03, 2022 10:00 am Kjørte MX-5 30AE før jeg kjøpte A35en, og kunne gjerne tenkt meg noe mer i den retningen.
Har du vurdert kommende GR86? Den har jo fått bra kritikk i de markedene den har allerede ankommet.
Det har jeg, men ser ut til at den er fjernet fra Toyota sine nettsider. GR Yaris er også på listen.
Du tar nok feil der - https://www.toyota.no/world-of-toyota/t ... gr-86.json

Den helt nye GR 86 vil bli lansert i Europa. Flere detaljer vil komme senere i 2022.

Du får sikkert mer informasjon hvis du får kontakt med riktig person.

Ribba

Legg inn av Ribba »

Mysil skrev: tor mar 03, 2022 6:32 pm Det har jeg, men ser ut til at den er fjernet fra Toyota sine nettsider. GR Yaris er også på listen.
Det er ikke så lenge siden jeg snakket den lokale Toyotaforhandleren, og de sa nå at de skulle få inn en demobil i løpet av året. Så mitt inntrykk var jo at den skulle komme inn.
Det blir jo da riktignok en slik "turnerende" demobil, men jeg skal definitivt prøve å få testet den ut..

For øvrig står nå GR86 fortsatt på listen til GR-modellene, og at den er forventet å komme.
https://www.toyota.no/world-of-toyota/t ... g/gr-range

GR Yaris er jo en upraktisk og ukomfortabel bil med masse støy, dårlige lys, dårlig varmeapparat, crappy stereoanlegg, lav kvalitetsfølelse, dårlig sittestilling og er tørst som fy til størrelsen å være. Men den er dritskøy å kjøre, så det er dermed uhyre lett å leve med de ulempene den har.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Ribba skrev: tor mar 03, 2022 6:59 pm GR Yaris er jo en upraktisk og ukomfortabel bil med masse støy, dårlige lys, dårlig varmeapparat, crappy stereoanlegg, lav kvalitetsfølelse, dårlig sittestilling og er tørst som fy til størrelsen å være. Men den er dritskøy å kjøre, så det er dermed uhyre lett å leve med de ulempene den har.
Mye av det kan en forstå på en slik bil, men at lys skal behøve å være dårlig i 2021 er merkelig.
Hva mener du med tørst - hva bruker du hvis du kjører litt inspirert?
Hvordan er det på M4 - hva bruker den nå på vinterføre?

Mysil

Legg inn av Mysil »

nometalhorse skrev: tor mar 03, 2022 6:47 pm
Mysil skrev: tor mar 03, 2022 6:32 pm
Ribba skrev: tor mar 03, 2022 6:24 pm

Har du vurdert kommende GR86? Den har jo fått bra kritikk i de markedene den har allerede ankommet.
Det har jeg, men ser ut til at den er fjernet fra Toyota sine nettsider. GR Yaris er også på listen.
Du tar nok feil der - https://www.toyota.no/world-of-toyota/t ... gr-86.json

Den helt nye GR 86 vil bli lansert i Europa. Flere detaljer vil komme senere i 2022.

Du får sikkert mer informasjon hvis du får kontakt med riktig person.
Skjønner. Den lå inne på modelloversikten tidligere, men er nå borte. Jeg gjorde ikke mer undersøkelser enn det. Kan høre med selger når jeg ser på GR Yaris.

Ribba

Legg inn av Ribba »

nometalhorse skrev: tor mar 03, 2022 7:16 pm Mye av det kan en forstå på en slik bil, men at lys skal behøve å være dårlig i 2021 er merkelig.
Hva mener du med tørst - hva bruker du hvis du kjører litt inspirert?
Hvordan er det på M4 - hva bruker den nå på vinterføre?
Ja, ble skuffet over lysene. De burde absolutt være bedre i 2021, selv på en bybil. Nærlysene er riktignok ok, men fjernlysene er bare en vits. Så jeg vurdere lysplanke til neste vinter, men jeg får nå se.

Angående tørst, så mener jeg at den er ikke langt unna det forbruket jeg hadde på Focus RS'en. Og den var veldig trøst til å være en 4 sylindret bil, og var ikke langt unna det BMW'en ligger på. Så ordinær blandet vinterbykjøring på Yarisen ligger vel på et snitt på ca 1,2 på mila. Men jeg ser på MyT-app'en at det er ofte jeg har vært oppe i et forbruk på 1,7-1,8 liter pr mil på bykjøring. Det skal riktignok nevnes at jeg bor i en liten by, og det gjør jo at forbruket pr. mil øker. Jeg ser også at snittforbruket, siden jeg kjøpte bilen i slutten av oktober, er på 10,8l pr. 100 km.

På BMW'en har jeg egentlig mistet litt oversikten på hva forbruket er, siden Yarisen er bilen jeg bruker som daily driver nå. BMW'en bruker jeg egentlig bare når jeg har lyst å kjøre med den, og da blir det litt annet forutsetninger på forbrukstallet, da jeg som oftest da tar den en tur ut på landeveien. Men før jeg fikk Yarisen nå i slutten av oktober som var, så minnes jeg at tallet var på ca 1,7 med samme kjøring som nevnt over. Nå husker jeg ikke om det tallet var for sommer eller mer høstlige/vinterlige forhold.

Når det gjelder inspirerende kjøring, så har jeg enda ikke tatt Yarisen ut på inspirerende veier, da mørketid, vinter og innkjøring har vært mye av normalen siden jeg hentet den. Men den vil nok bruke både en og to og tre liter på mila, alt avhengig av hvor inspirert man er. Men ordinær daffe langs landeveien, så får man den vel ned mot 0,7. Litt mer konservative sjåfører vil kanskje også få den under det også.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Herlig med en diskusjon på forumet om inspirerende biler. Lei elbiler og SUVer som ikke gir noen kjøreglede. Dessverre for komfortorientert til å kjøpe en morsom bil selv.

MEn jeg leser gjerne det dere skiver.

henlie

Legg inn av henlie »

Ribba skrev: tor mar 03, 2022 9:21 pm
nometalhorse skrev: tor mar 03, 2022 7:16 pm Mye av det kan en forstå på en slik bil, men at lys skal behøve å være dårlig i 2021 er merkelig.
Hva mener du med tørst - hva bruker du hvis du kjører litt inspirert?
Hvordan er det på M4 - hva bruker den nå på vinterføre?
Ja, ble skuffet over lysene. De burde absolutt være bedre i 2021, selv på en bybil. Nærlysene er riktignok ok, men fjernlysene er bare en vits. Så jeg vurdere lysplanke til neste vinter, men jeg får nå se.

Angående tørst, så mener jeg at den er ikke langt unna det forbruket jeg hadde på Focus RS'en. Og den var veldig trøst til å være en 4 sylindret bil, og var ikke langt unna det BMW'en ligger på. Så ordinær blandet vinterbykjøring på Yarisen ligger vel på et snitt på ca 1,2 på mila. Men jeg ser på MyT-app'en at det er ofte jeg har vært oppe i et forbruk på 1,7-1,8 liter pr mil på bykjøring. Det skal riktignok nevnes at jeg bor i en liten by, og det gjør jo at forbruket pr. mil øker. Jeg ser også at snittforbruket, siden jeg kjøpte bilen i slutten av oktober, er på 10,8l pr. 100 km.

På BMW'en har jeg egentlig mistet litt oversikten på hva forbruket er, siden Yarisen er bilen jeg bruker som daily driver nå. BMW'en bruker jeg egentlig bare når jeg har lyst å kjøre med den, og da blir det litt annet forutsetninger på forbrukstallet, da jeg som oftest da tar den en tur ut på landeveien. Men før jeg fikk Yarisen nå i slutten av oktober som var, så minnes jeg at tallet var på ca 1,7 med samme kjøring som nevnt over. Nå husker jeg ikke om det tallet var for sommer eller mer høstlige/vinterlige forhold.

Når det gjelder inspirerende kjøring, så har jeg enda ikke tatt Yarisen ut på inspirerende veier, da mørketid, vinter og innkjøring har vært mye av normalen siden jeg hentet den. Men den vil nok bruke både en og to og tre liter på mila, alt avhengig av hvor inspirert man er. Men ordinær daffe langs landeveien, så får man den vel ned mot 0,7. Litt mer konservative sjåfører vil kanskje også få den under det også.
Jeg vil anta at lysene er bedre enn halogenlysene på vår nyinnkjøpte Fiesta :) Men det duger, er stort sett opplyst vei der vi bruker den bilen.

Ang. forbruk så er det artig å se på dette. Selv om jeg ikke er spesielt opptatt av å kjøre rimeligst mulig, så er det jo moro å se at C43'n med 6 sylindre, firehjulsdrift, automatgir og 1.660 kg før utstyr ikke bruker mye mer enn en 2001 Seat Ibiza Cupra med 4-sylindret motor, forhjulsdrift, manuelt gir og 1.119 kg (hvis jeg husker riktig). På langkjøring på landevei/80-sone drikker C43'n mindre (laveste har vel vært 0,63). Ibiza Cupra'n lå på over literen på blandet kjøring, mens C43'n nå ligger på rundt 1,1. Med litt mer fart på motorvei endrer det seg derimot.
Til sammenligning ligger Fiesta'en med 1-liters 3-sylindret motor på 100 hk og vekt på 1.055 kg på 0,68 i snitt foreløpig. Men her må det legges til at det blir mer småkjøring og ofte kald motor.

Den Yaris'en frister som brukt på sikt, men den sannsynligvis liggende høyt i pris og koster jo relativt mye ny også. Får heller prøve å være mer fornuftig på bil nr. 2...

Ribba

Legg inn av Ribba »

henlie skrev: fre mar 04, 2022 7:57 am Jeg vil anta at lysene er bedre enn halogenlysene på vår nyinnkjøpte Fiesta :) Men det duger, er stort sett opplyst vei der vi bruker den bilen.
Tja, mulig, men det er langt noe garanti. Har både kjørt og sittet på biler med halogenlys etter jeg hentet bilen, og Yarisen har jo ikke merkbart bedre lys enn de har.

Men den har jo LED-lys både på nær- og fjernlys, noe som gir lyset en høyere fargetemperatur enn halogenlysene har, og det gjør jo at lyset er mer behagelige for øynene. Så det kan jo hende at det er mindre anstrengende å kjøre med Yarisen kontra en bil med tilsvarende "gode" halogenlys.

henlie

Legg inn av henlie »

Ribba skrev: fre mar 04, 2022 8:34 am
henlie skrev: fre mar 04, 2022 7:57 am Jeg vil anta at lysene er bedre enn halogenlysene på vår nyinnkjøpte Fiesta :) Men det duger, er stort sett opplyst vei der vi bruker den bilen.
Tja, mulig, men det er langt noe garanti. Har både kjørt og sittet på biler med halogenlys etter jeg hentet bilen, og Yarisen har jo ikke merkbart bedre lys enn de har.
Nei, det finnes selvsagt dårlige LED- og xenonlys også. Men halogenlys på de få jeg har kjørt med det de siste årene er for meg som å tenne et telys foran bilen. Med C43'n er det utrolig mange som blinker med lysene når de møter meg på mørklagt vei, til tross for at de er riktig innstilt. De lyser jo sterkt, men tror mange blir lurt av at det er dobbelt sett med lys på nærlys (med ILS) og at de innerste har en noe klarere/sterkere farge. Men nå ble det kanskje litt avsporing fra det tråden handler om ja :roll:

Ribba

Legg inn av Ribba »

henlie skrev: fre mar 04, 2022 9:50 am Med C43'n er det utrolig mange som blinker med lysene når de møter meg på mørklagt vei, til tross for at de er riktig innstilt. De lyser jo sterkt, men tror mange blir lurt av at det er dobbelt sett med lys på nærlys (med ILS) og at de innerste har en noe klarere/sterkere farge. Men nå ble det kanskje litt avsporing fra det tråden handler om ja :roll:
Jeg opplever at det er sjeldent at noen blinker med lysene mot BMW'en, selv om den har både LED og laser. Kan egentlig bare minnes at det har skjedd to ganger. Den ene skjønner jeg godt, fordi det scenarioet taklet overhode ikke BMW'en. For jeg møtte den møtende bilen på oversiktlig langstrekk med en svak kurve, men uten noe vegetasjon (fri sikt på et minst en kilometer). Veien var derimot litt kupert, så det gjorde jo at den møtende bilen forsvant delvis under "horisonten" opp til flere ganger. Med delvis, så mener jeg at lysene til den møtende bilen forsvant under horisonten, mens den øvre delen av bilen, der tak og frontvinduet er, var over horisonten sett fra min bils synspunkt. Så det taklet jo selvsagt ikke BMW'en, som endte opp med å blende den møtende føreren hver gang frontlysene til den møtende bilen forsvant under horisonten.

Den andre gang var den en talglysbil som kom i møte, og som av en eller annen grunn ikke likte lysene mine. Men bort sett fra disse to hendelsene, så kan jeg ikke minnes at noen har blitt irritert nok til å reagere.

Nå har jeg riktignok hørt herfra at mange irritere seg over lysene til nyere Mercedeser, så det kan jo være ett eller annet med Mercedes sine lys som gjør at folk lar seg irritere, f-eks den årsaken du mulig nevner. Dog så har både BMW'en og Yarisen (så vidt jeg husker) doble lyspunkter på nærlysene, og jeg har som sagt ikke opplevd det problemet på noen av bilene.

henlie

Legg inn av henlie »

Ribba skrev: fre mar 04, 2022 10:44 am
henlie skrev: fre mar 04, 2022 9:50 am Med C43'n er det utrolig mange som blinker med lysene når de møter meg på mørklagt vei, til tross for at de er riktig innstilt. De lyser jo sterkt, men tror mange blir lurt av at det er dobbelt sett med lys på nærlys (med ILS) og at de innerste har en noe klarere/sterkere farge. Men nå ble det kanskje litt avsporing fra det tråden handler om ja :roll:
Jeg opplever at det er sjeldent at noen blinker med lysene mot BMW'en, selv om den har både LED og laser. Kan egentlig bare minnes at det har skjedd to ganger. Den ene skjønner jeg godt, fordi det scenarioet taklet overhode ikke BMW'en. For jeg møtte den møtende bilen på oversiktlig langstrekk med en svak kurve, men uten noe vegetasjon (fri sikt på et minst en kilometer). Veien var derimot litt kupert, så det gjorde jo at den møtende bilen forsvant delvis under "horisonten" opp til flere ganger. Med delvis, så mener jeg at lysene til den møtende bilen forsvant under horisonten, mens den øvre delen av bilen, der tak og frontvinduet er, var over horisonten sett fra min bils synspunkt. Så det taklet jo selvsagt ikke BMW'en, som endte opp med å blende den møtende føreren hver gang frontlysene til den møtende bilen forsvant under horisonten.

Den andre gang var den en talglysbil som kom i møte, og som av en eller annen grunn ikke likte lysene mine. Men bort sett fra disse to hendelsene, så kan jeg ikke minnes at noen har blitt irritert nok til å reagere.

Nå har jeg riktignok hørt herfra at mange irritere seg over lysene til nyere Mercedeser, så det kan jo være ett eller annet med Mercedes sine lys som gjør at folk lar seg irritere, f-eks den årsaken du mulig nevner. Dog så har både BMW'en og Yarisen (så vidt jeg husker) doble lyspunkter på nærlysene, og jeg har som sagt ikke opplevd det problemet på noen av bilene.
Ja, dette skjer kun når det er helt mørkt og uten veilys. Sist jeg opplevde det var på langtur til familie i Sverige, men så lenge det er opplyste veier er det ingen som reagerer. Husker det samme skjedde da jeg prøvde demobilen på kvelden.

Passat06

Legg inn av Passat06 »

rosmebraad skrev: tir feb 22, 2022 5:16 pm
burkar skrev: man feb 21, 2022 11:04 pm Rosme: Hva har du bestilt? Model Y?


Det ble Volvo XC40 Twin motor 408 hk!
Dessverre ikke HR-V denne gangen heller.
Gratulerer! Kona er fortsatt veldig fornøyd med sin etter ett år. Det eneste som er byttet er mekanismen til ladeluka, den ble litt treg her i vinter. SW oppdateres stadig, det meste går rett vei der også, om enn litt sakte.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Passat06 skrev: søn mar 06, 2022 3:39 pm
rosmebraad skrev: tir feb 22, 2022 5:16 pm
burkar skrev: man feb 21, 2022 11:04 pm Rosme: Hva har du bestilt? Model Y?


Det ble Volvo XC40 Twin motor 408 hk!
Dessverre ikke HR-V denne gangen heller.
Gratulerer! Kona er fortsatt veldig fornøyd med sin etter ett år. Det eneste som er byttet er mekanismen til ladeluka, den ble litt treg her i vinter. SW oppdateres stadig, det meste går rett vei der også, om enn litt sakte.
Bra!
Håper den er feilfri nå!
Hva slags motor/utstyr er det?
(Twin engine og 'plus' og 20" her.)

Passat06

Legg inn av Passat06 »

rosmebraad skrev: man mar 07, 2022 1:56 pm
Passat06 skrev: søn mar 06, 2022 3:39 pm
rosmebraad skrev: tir feb 22, 2022 5:16 pm

Gratulerer! Kona er fortsatt veldig fornøyd med sin etter ett år. Det eneste som er byttet er mekanismen til ladeluka, den ble litt treg her i vinter. SW oppdateres stadig, det meste går rett vei der også, om enn litt sakte.
Bra!
Håper den er feilfri nå!
Hva slags motor/utstyr er det?
(Twin engine og 'plus' og 20" her.)
Den er feilfri nå ja. Det er vel mest det at det mangler litt funksjonalitet både i bil og app sammenlignet med Volvoer med det forrige systemet (Sensus).

Det er twin engine ja, rød metallic. De hadde fritt valg i utstyrslista den gangen, ikke disse pakkene. Det vi ikke tok med var vel stort sett panoramataket og oppgradert stereo - ble egentlig for sein å legge det til da bilen ble låst for produksjon før oppgitt tid. Har 19-tommere.

(Og jeg vet ikke hvorfor siteringen er herpa - håper det er bare hos meg.)

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Passat06 skrev: man mar 07, 2022 9:35 pm (Og jeg vet ikke hvorfor siteringen er herpa - håper det er bare hos meg.)
Du må bare passe på å holde orden på quotene.
Ingen av dem skal ligge etter det du skriver.

Passat06

Legg inn av Passat06 »

Iseran2770 skrev: man mar 07, 2022 9:47 pm
Passat06 skrev: man mar 07, 2022 9:35 pm (Og jeg vet ikke hvorfor siteringen er herpa - håper det er bare hos meg.)
Du må bare passe på å holde orden på quotene.
Ingen av dem skal ligge etter det du skriver.
Det rare er at det lå ingen etter det jeg skrev. Trippelsjekket…

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Passat06 skrev: man mar 07, 2022 10:47 pm
Iseran2770 skrev: man mar 07, 2022 9:47 pm
Passat06 skrev: man mar 07, 2022 9:35 pm (Og jeg vet ikke hvorfor siteringen er herpa - håper det er bare hos meg.)
Du må bare passe på å holde orden på quotene.
Ingen av dem skal ligge etter det du skriver.
Det rare er at det lå ingen etter det jeg skrev. Trippelsjekket…

Er det grei sitering her?

Så blir spørsmålet: Er standard stereo bra nok? Der er alle meninger på andre forumer!
Ble altså 20" og standard stereo når jeg vanligvis ville hatt mindre felger og større stereo.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

rosmebraad skrev: tir mar 08, 2022 11:12 am
Passat06 skrev: man mar 07, 2022 10:47 pm
Iseran2770 skrev: man mar 07, 2022 9:47 pm

Du må bare passe på å holde orden på quotene.
Ingen av dem skal ligge etter det du skriver.
Det rare er at det lå ingen etter det jeg skrev. Trippelsjekket…

Er det grei sitering her?

Så blir spørsmålet: Er standard stereo bra nok? Der er alle meninger på andre forumer!
Ble altså 20" og standard stereo når jeg vanligvis ville hatt mindre felger og større stereo.
Enig med deg. Om neste eier ønsker større felger, er det jo bare å kjøpe det, men å bytte stereo er jo komplett umulig.

Passat06

Legg inn av Passat06 »

rosmebraad skrev: tir mar 08, 2022 11:12 am
Passat06 skrev: man mar 07, 2022 10:47 pm
Iseran2770 skrev: man mar 07, 2022 9:47 pm

Du må bare passe på å holde orden på quotene.
Ingen av dem skal ligge etter det du skriver.
Det rare er at det lå ingen etter det jeg skrev. Trippelsjekket…

Er det grei sitering her?

Så blir spørsmålet: Er standard stereo bra nok? Der er alle meninger på andre forumer!
Ble altså 20" og standard stereo når jeg vanligvis ville hatt mindre felger og større stereo.
Siteringen ser bra ut for meg nå.

Tror ikke jeg er den rette til å uttale meg om stereo, men kan si det sånn at ingen i familien har klaget.

Mysil

Legg inn av Mysil »

Mysil skrev: ons mar 02, 2022 9:28 pm Blir bilkjøp på meg i 2022.

Har en i4 M50 i bestilling som jeg ikke kommer til å beholde, etter en skuffende prøvekjøring.

Vurderer følgende biler: 8Y RS3, CLA AMG 45 S, M240i x-drive. Prøver å få til prøvekjøring i løpet av neste måneden, og bestiller bilen jeg liker best. Basert på anmeldelser jeg har sett/lest tror jeg RS3 er bilen som passer best. Har inntrykk av at støynivået er i overkant i CLAen, da jeg har eid en A35 AMG som støyet noe voldsomt på sommerhjulene.
Har fått booket prøvekjøring av RS3 og CLA i Oslo i påsken. Jobber fremdeles med M240i. Har noen tips til bra veier å prøvekjøre på? Ønsker gjerne vei med fartsgrense 80, mye svinger/teknisk, og helst to separate kjørefelt. Gjerne maks 1t - 1.5t unna Oslo.

henlie

Legg inn av henlie »

Mysil skrev: ons mar 09, 2022 8:10 pm
Mysil skrev: ons mar 02, 2022 9:28 pm Blir bilkjøp på meg i 2022.

Har en i4 M50 i bestilling som jeg ikke kommer til å beholde, etter en skuffende prøvekjøring.

Vurderer følgende biler: 8Y RS3, CLA AMG 45 S, M240i x-drive. Prøver å få til prøvekjøring i løpet av neste måneden, og bestiller bilen jeg liker best. Basert på anmeldelser jeg har sett/lest tror jeg RS3 er bilen som passer best. Har inntrykk av at støynivået er i overkant i CLAen, da jeg har eid en A35 AMG som støyet noe voldsomt på sommerhjulene.
Har fått booket prøvekjøring av RS3 og CLA i Oslo i påsken. Jobber fremdeles med M240i. Har noen tips til bra veier å prøvekjøre på? Ønsker gjerne vei med fartsgrense 80, mye svinger/teknisk, og helst to separate kjørefelt. Gjerne maks 1t - 1.5t unna Oslo.
Jeg synes Fv285 mellom Tranby og E16 nedenfor Sollihøgda er fin. Bare 2-felts, men 80-sone og fine svinger og normalt lite trafikk. Tar vel i underkant av en halvtime fra du svinger av E18 ved Lierskogen kjøpesenter. Alternativt kjøre E18 videre sørover til Sande og deretter via Fv319 til Eidsfoss og videre på Fv35 til Vestfossen og så E134 Hokksund - Drammen (https://www.google.com/maps/dir/59.5746 ... 440738!3e0)

Ribba

Legg inn av Ribba »

henlie skrev: tor mar 10, 2022 12:39 pm Bare 2-felts, men 80-sone og fine svinger og normalt lite trafikk.
Interessant måte å ordlegge seg på når noen spør forslag på inspirerende veier å kjøre. "Bare 2-felts". I Norge er det vel helt opplagt at inspirerende veier er tofeltsveier (selv om noen av dem føles mer som smale 1-feltsvei).

Hadde derimot Mysil ønsket om forslag om å få testet ut semi-autonom kjørefunksjoner i en bil, så hadde det nok vært mer nærliggende å si "Bare 2-felts", om det dreide seg om en dugelig vei, men som bare hadde to felt.

henlie

Legg inn av henlie »

Ribba skrev: tor mar 10, 2022 3:52 pm
henlie skrev: tor mar 10, 2022 12:39 pm Bare 2-felts, men 80-sone og fine svinger og normalt lite trafikk.
Interessant måte å ordlegge seg på når noen spør forslag på inspirerende veier å kjøre. "Bare 2-felts". I Norge er det vel helt opplagt at inspirerende veier er tofeltsveier (selv om noen av dem føles mer som smale 1-feltsvei).

Hadde derimot Mysil ønsket om forslag om å få testet ut semi-autonom kjørefunksjoner i en bil, så hadde det nok vært mer nærliggende å si "Bare 2-felts", om det dreide seg om en dugelig vei, men som bare hadde to felt.
Hehe, ser at det var jeg i farten som misforstod og trodde han ville ha to separate kjørefelt i samme kjøreretning. Stusset litt på det selv, men han mente selvsagt god nok bredde på veien til at det var et separat kjørefelt i hver retning ;)

Mysil

Legg inn av Mysil »

henlie skrev: tor mar 10, 2022 12:39 pm
Mysil skrev: ons mar 09, 2022 8:10 pm
Mysil skrev: ons mar 02, 2022 9:28 pm Blir bilkjøp på meg i 2022.

Har en i4 M50 i bestilling som jeg ikke kommer til å beholde, etter en skuffende prøvekjøring.

Vurderer følgende biler: 8Y RS3, CLA AMG 45 S, M240i x-drive. Prøver å få til prøvekjøring i løpet av neste måneden, og bestiller bilen jeg liker best. Basert på anmeldelser jeg har sett/lest tror jeg RS3 er bilen som passer best. Har inntrykk av at støynivået er i overkant i CLAen, da jeg har eid en A35 AMG som støyet noe voldsomt på sommerhjulene.
Har fått booket prøvekjøring av RS3 og CLA i Oslo i påsken. Jobber fremdeles med M240i. Har noen tips til bra veier å prøvekjøre på? Ønsker gjerne vei med fartsgrense 80, mye svinger/teknisk, og helst to separate kjørefelt. Gjerne maks 1t - 1.5t unna Oslo.
Jeg synes Fv285 mellom Tranby og E16 nedenfor Sollihøgda er fin. Bare 2-felts, men 80-sone og fine svinger og normalt lite trafikk. Tar vel i underkant av en halvtime fra du svinger av E18 ved Lierskogen kjøpesenter. Alternativt kjøre E18 videre sørover til Sande og deretter via Fv319 til Eidsfoss og videre på Fv35 til Vestfossen og så E134 Hokksund - Drammen (https://www.google.com/maps/dir/59.5746 ... 440738!3e0)
Mange takk for tips, skal sjekke de ut på Street View!
Og helt korrekt, mente separate kjørefelt i hver retning.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

henlie skrev: tor mar 10, 2022 12:39 pm Jeg synes Fv285 mellom Tranby og E16 nedenfor Sollihøgda er fin.
Det er vel det siste delen av den som er mest morsom (mellom Sylling og E16). Dette kan også kombineres med Fv284 fra Sylling til Vikersund. Den inneholder riktignok noen 60 soner der det ligger noen hus. Jeg fikk et skikkelig hopp over en fartshump der for en del år siden i en prøvekjøring av Mazda MX5.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Forhåpentligvis blir det 1)

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Ribba skrev: tor mar 03, 2022 9:21 pm Når det gjelder inspirerende kjøring, så har jeg enda ikke tatt Yarisen ut på inspirerende veier, da mørketid, vinter og innkjøring har vært mye av normalen siden jeg hentet den. Men den vil nok bruke både en og to og tre liter på mila, alt avhengig av hvor inspirert man er. Men ordinær daffe langs landeveien, så får man den vel ned mot 0,7. Litt mer konservative sjåfører vil kanskje også få den under det også.
Man skulle jo tro at den ville være morsom på vinterføre?

Ribba

Legg inn av Ribba »

Hardy-guttene skrev: søn mar 13, 2022 7:59 am
Ribba skrev: tor mar 03, 2022 9:21 pm Når det gjelder inspirerende kjøring, så har jeg enda ikke tatt Yarisen ut på inspirerende veier, da mørketid, vinter og innkjøring har vært mye av normalen siden jeg hentet den. Men den vil nok bruke både en og to og tre liter på mila, alt avhengig av hvor inspirert man er. Men ordinær daffe langs landeveien, så får man den vel ned mot 0,7. Litt mer konservative sjåfører vil kanskje også få den under det også.
Man skulle jo tro at den ville være morsom på vinterføre?
Definitivt morsom bil på vinterføre, men ikke noe morsom langturbil eller bil å kjøre i mørket med originalt lysutrustning (og to av de fire og en halv månedene jeg har hatt bilen har vært under mørketid).
Og når jeg dessverre bor et godt stykke unna de morsomme veiene, med unntak av den ene veien som er vinterstengt, så betyr det minimum tre timers (sommer)kjøring, en vei, før litt mer inspirerende veier dukker opp. Og ja, de er på andre sider av fjelloverganger. Og selv om akkurat her hvor jeg bor har stort sett vært forskånet mot de verste vinterstormene som har kommet i tur og orden, så de nevnte områdene ikke vært det. Så været er absolutt en faktor som må tas med i kalkulasjonen om man skal kjøre eller ikke.

Med andre ord, det er tiltak å ta seg en slik tur, og blir dermed noe jeg foretrekker å gjøre på sommerhalvåret. Og det er uansett mye morsommere å kjøre på sommerføre enn vinterføre. Så det har egentlig aldri vært aktuelt for meg å ta meg en tur nå i vinter. Men nå har det jo blitt vesentlig lysere, og det blir jo dermed litt enklere å være spontan. Dog, Yarisen har stått ubrukt den siste uken, som om jeg plutselig skulle tatt en meg en lengre kjøretur, så er det langt fra sikkert at det blir Yarisen jeg velger.

henlie

Legg inn av henlie »

Iseran2770 skrev: lør mar 12, 2022 9:51 am
henlie skrev: tor mar 10, 2022 12:39 pm Jeg synes Fv285 mellom Tranby og E16 nedenfor Sollihøgda er fin.
Det er vel det siste delen av den som er mest morsom (mellom Sylling og E16). Dette kan også kombineres med Fv284 fra Sylling til Vikersund. Den inneholder riktignok noen 60 soner der det ligger noen hus. Jeg fikk et skikkelig hopp over en fartshump der for en del år siden i en prøvekjøring av Mazda MX5.
Det stemmer. Fv284 kjørte jeg for et år års tid siden, men den likte ikke jeg så godt, var vel litt smalt noen steder og telehiv så det holdt, litt dårlig standard på asfalten da jeg kjørte. Sikkert litt bedre sommerstid.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»