Tråden for "rare" ingredienser.

Svar
bundetrente

Tråden for "rare" ingredienser.

Legg inn av bundetrente »

Tenkte det var greit med en egen tråd tiltenkt ingredienser som faller litt utenfor det tradisjonelle og begrensede matspekteret Norge har i moderne tid. Det kan gjelde alt fra eksotiske grønnsaker vi ikke klarer å uttale navnet på til mel av insekter, strykningsdeler vi ikke kjenner igjen, osv. Vi kan være behjelpelig overfor hverandre og gi tips til hvordan disse produktene best kan anvendes.

Jeg kan begynne.
Jeg har akkurat kjøpt en lammelever. Hva bør jeg gjøre med den?

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

bundetrente skrev: fre mar 11, 2022 5:34 pm Tenkte det var greit med en egen tråd tiltenkt ingredienser som faller litt utenfor det tradisjonelle og begrensede matspekteret Norge har i moderne tid. Det kan gjelde alt fra eksotiske grønnsaker vi ikke klarer å uttale navnet på til mel av insekter, strykningsdeler vi ikke kjenner igjen, osv. Vi kan være behjelpelig overfor hverandre og gi tips til hvordan disse produktene best kan anvendes.

Jeg kan begynne.
Jeg har akkurat kjøpt en lammelever. Hva bør jeg gjøre med den?
Lammelever-carbonara. Må bli bra.

KjetilHelle

Legg inn av KjetilHelle »

Personlig ville eg blandet kveitemjøl, salt og pepper; vend i leveren og stek den i smør(og litt olje). sennepsstekte rotgrønnsaker, potetmos, pepper/cognac saus og litt syltet rødløk og grønt til topping er ikkje og forakte.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Jeg ville ha laget ferskt lammekjøtt, lammelever og lammerogn av dette.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Mange gode gryteretter med lever i alle fall. Tror jeg aldri har spist lammelever før, men det fungerer helt sikkert i gryter.

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

KjetilHelle skrev: fre mar 11, 2022 5:39 pm Personlig ville eg blandet kveitemjøl, salt og pepper; vend i leveren og stek den i smør(og litt olje). sennepsstekte rotgrønnsaker, potetmos, pepper/cognac saus og litt syltet rødløk og grønt til topping er ikkje og forakte.
Dette hørtes jo fornuftig ut.
Noen anelse om hvor lenge den bør stekes, eller hva kjernetemperatur bør være?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Brukes vel som annen lever, men mener å vite at lammelever smaker temmelig kraftig - det er vel ikke uten grunn at det er lever av kalv, svin og storfe som er mest vanlig i bruk. Har ikke smakt eller tilberedt.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Er jo en del kebabvarianter som fungerer greit når man bruker lever.

Vil ikke gått for dette "carbonara"-tipset. Det høres omtrent like jævlig ut som den pinnekjøttvarianten som ble nevnt i en annen tråd. Til carbonara er det et dyr som gjelder uansett hvordan en vrir og vender og varierer på det.

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

GiPazzini_85 skrev: man mar 14, 2022 6:33 pm Er jo en del kebabvarianter som fungerer greit når man bruker lever.

Vil ikke gått for dette "carbonara"-tipset. Det høres omtrent like jævlig ut som den pinnekjøttvarianten som ble nevnt i en annen tråd. Til carbonara er det et dyr som gjelder uansett hvordan en vrir og vender og varierer på det.
Jeg trodde egentlig at carbonara tipset var en spøk jeg, men om det var seriøst så er jeg enig med deg. Jeg kunne likevel kanskje gjort et unntak med andebryst med sprøtt skinn. Men det skal aller helst være Guanciale. Til og med bacon eller sideflesk, som de fleste bruker, er jo egentlig juks det også.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»