Vindkraftanlegg må rives?

Svar
Gårdsdattra

Re: Vindkraftanlegg må rives?

Legg inn av Gårdsdattra »

newsflash skrev: tir feb 08, 2022 7:35 pm Fosen vind fikk frist på seg til 31. januar med å lage et forslag til ny utredningsplan, denne er nå klar.

Link (pluss-sak)

Oppsiktsvekkende nok så har ikke Fosen vind vurdert riving av turbinene som et scenario i denne utredningsplanen. I stedet kommer det mer av de tiltakene som allerede er vurdert som utilstrekkelige av Høyesterett (vinterforing, gjeting av rein, alternative beiteområder).

Blir dette resultatet er det ingen tvil om at det går mot nok en rettsak.


Dette kan bli ny rettsak, eller en sak for menneskerettighetsdomstolen. Jeg tipper det siste.
Men handler dette om rasisme eller ren uforstand, eller begge deler? Da Oslo tingrett stoppet lisensfellinga av ulv så var staten lydige overfor domstolen, men en høyesterettsdom som taler til samenes gunst ignoreres og forsøkes overprøvd.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

VivaLV skrev: fre feb 04, 2022 4:01 pm Spennende å se hva det ender med. Det var vel i dommen at det måtte riving til hvis man ikke kunne bøte på det på en annen måte.
Men håper man ikke ender opp med en politisert høyesterett. De har jo prøvd klimasaken. En dag så plutselig står man der og så sier høyesterett nei til olje- og gassutvinning.
Da ikke nødvendigvis ment at dette er tilfellet her.

Nei, det sto ingenting i dommen om at anleggene måtte rives, men at de er ulovlig oppført. Videre sto det at vinterbeitet for reindriftsamene på Fosen er ødelagt og at de avbøtende tiltakene er utilstrekkelige for å opprettholde samisk kultur. Altså at vindkraftverkene er et menneskerettighetsbrudd.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

KongOlav2 skrev: ons feb 02, 2022 9:43 pm
Gårdsdattra skrev: ons feb 02, 2022 9:38 pm
Så å skyte ulven er greit,
Ja det er innført ulv som ikke har noe her å gjøre, vi har klart å utrydde de før og vil klare det igjen.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Reportasje på TV2 nyhetene om denne saken i kveld, Mjøs Persen fremdeles like ukomfortabel når hun svarer på spørsmålene fra reporteren...

Jeremiah

Legg inn av Jeremiah »

Oljen har gjort oss så vant til at vi ikke trenger å prioritere en ting på bekosting av en annen at da vi står i en situasjon hvor man må ofre noe så er det ingen politikere som har viljen til å ta en upopulær beslutning.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

newsflash skrev: ons feb 16, 2022 9:16 pm Reportasje på TV2 nyhetene om denne saken i kveld, Mjøs Persen fremdeles like ukomfortabel når hun svarer på spørsmålene fra reporteren...
Ja, det er hun.
Men jeg skjønner stadig like lite av at det må rives, da reinen kan beite ved vindmøllene, men at samene sier det ikke går å drive reindrift med vindmøller.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

seriemester2013 skrev: tor feb 17, 2022 3:26 pm
newsflash skrev: ons feb 16, 2022 9:16 pm Reportasje på TV2 nyhetene om denne saken i kveld, Mjøs Persen fremdeles like ukomfortabel når hun svarer på spørsmålene fra reporteren...
Ja, det er hun.
Men jeg skjønner stadig like lite av at det må rives, da reinen kan beite ved vindmøllene, men at samene sier det ikke går å drive reindrift med vindmøller.
Reinen vil ikke beite ved vindturbinene fordi de blir skremt av dem. En kan bare tenke seg hvordan dyr som blir så skremte av veier at de holder seg unna disse og ikke krysser dem reagerer på kolossale, støyende og roterende installasjoner:

Analyser av reinens bevegelser på tvers av veiene i Rondane (Rv 27, Fv 385, Rv 219) bekrefter at reinsdyra unngår nærområdene til disse vegene, og at det er 68 % lavere sannsynlighet for at reinsdyra krysser vegene sammenlignet med landskapet forøvrig.

Her hvor jeg bor er nå det som tidligere var én stor villreinflokk blitt delt i tre ulike flokker. Noe som i stor grad skyldes hyttebygging og annet som har medført økt menneskelig aktivitet og trafikk i reinens leveområder. Så ikke engang den unike villreinen vår greier vi å ta vare på i dette landet. For ikke å snakke om ulv som Fjert Eide, Jonas og Trygve nå morer seg med å massakrere i ulvesonen.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

seriemester2013 skrev: tor feb 17, 2022 3:26 pm Men jeg skjønner stadig like lite av at det må rives, da reinen kan beite ved vindmøllene, men at samene sier det ikke går å drive reindrift med vindmøller.
Det er slått fast i to rettsinstanser at beiteområdene er å anses som tapt pga vindkraftutbyggingen. Jeg ser jo at Fosen Vind nå forsøker seg med omkamp angående dette og ønsker flere utredninger, det er egentlig kun for å vinne tid.

Det er jo derfor Fosen Vind har gått med på å betale millionbeløp i erstatning, samt ønsker å betale for vinterforing av reinen.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Det ble vist til bilder av rein andre steder som beiter ved vindmøller, det var da samene sa at reinen kan beite ved vindmøller, men man kan ikke drive reindrift rundt dem.
Det er det jeg synes er motstridende

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

seriemester2013 skrev: tor feb 17, 2022 5:54 pm Det ble vist til bilder av rein andre steder som beiter ved vindmøller, det var da samene sa at reinen kan beite ved vindmøller, men man kan ikke drive reindrift rundt dem.
Det er det jeg synes er motstridende
Det er store sikkerhetssoner rundt vindturbiner på vinterstid pga faren for iskast, muligens det er det som er årsaken.

Uansett er det slått fast i to rettsinstanser at beitedistriktene er å ansees som tapt. Høyesterett la også det til grunn.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

newsflash skrev: tor feb 17, 2022 5:58 pm
seriemester2013 skrev: tor feb 17, 2022 5:54 pm Det ble vist til bilder av rein andre steder som beiter ved vindmøller, det var da samene sa at reinen kan beite ved vindmøller, men man kan ikke drive reindrift rundt dem.
Det er det jeg synes er motstridende
Det er store sikkerhetssoner rundt vindturbiner på vinterstid pga faren for iskast, muligens det er det som er årsaken.

Uansett er det slått fast i to rettsinstanser at beitedistriktene er å ansees som tapt. Høyesterett la også det til grunn.
Bra du svarer fornuftig da, for jeg følte at dette spørsmålet uteble i går. Filmingen var av beitende rein vinterstid i nærheten av vindmøller. Jeg vet ikke hvor i Norge filmingen var gjort, det kom heller ikke frem i reportasjen

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

seriemester2013 skrev: tor feb 17, 2022 6:06 pm
newsflash skrev: tor feb 17, 2022 5:58 pm
seriemester2013 skrev: tor feb 17, 2022 5:54 pm Det ble vist til bilder av rein andre steder som beiter ved vindmøller, det var da samene sa at reinen kan beite ved vindmøller, men man kan ikke drive reindrift rundt dem.
Det er det jeg synes er motstridende
Det er store sikkerhetssoner rundt vindturbiner på vinterstid pga faren for iskast, muligens det er det som er årsaken.

Uansett er det slått fast i to rettsinstanser at beitedistriktene er å ansees som tapt. Høyesterett la også det til grunn.
Bra du svarer fornuftig da, for jeg følte at dette spørsmålet uteble i går. Filmingen var av beitende rein vinterstid i nærheten av vindmøller. Jeg vet ikke hvor i Norge filmingen var gjort, det kom heller ikke frem i reportasjen
Det har blitt forsket på dette i over ti år. Det at reinen ikke liker vindturbiner betyr ikke det samme som at en aldri kan observere rein i nærheten av vindturbiner:

Dette fant forskerne ut
• Reinen beiter i et område innenfor en ti kilometers radius av vindturbinene betydelig mindre enn før. De beiter hyppigere i andre områder.
• Det er tegn til at dyrene misliker synet av vindturbinene. I kalvingsperioden får simlene i stor grad kalver i områder hvor turbinene ikke er synlige.
• Trekkmønstrene til reinen er endret.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Sisyfos skrev: tor feb 17, 2022 6:13 pm
seriemester2013 skrev: tor feb 17, 2022 6:06 pm
newsflash skrev: tor feb 17, 2022 5:58 pm

Det er store sikkerhetssoner rundt vindturbiner på vinterstid pga faren for iskast, muligens det er det som er årsaken.

Uansett er det slått fast i to rettsinstanser at beitedistriktene er å ansees som tapt. Høyesterett la også det til grunn.
Bra du svarer fornuftig da, for jeg følte at dette spørsmålet uteble i går. Filmingen var av beitende rein vinterstid i nærheten av vindmøller. Jeg vet ikke hvor i Norge filmingen var gjort, det kom heller ikke frem i reportasjen
Det har blitt forsket på dette i over ti år. Det at reinen ikke liker vindturbiner betyr ikke det samme som at en aldri kan observere rein i nærheten av vindturbiner:

Dette fant forskerne ut
• Reinen beiter i et område innenfor en ti kilometers radius av vindturbinene betydelig mindre enn før. De beiter hyppigere i andre områder.
• Det er tegn til at dyrene misliker synet av vindturbinene. I kalvingsperioden får simlene i stor grad kalver i områder hvor turbinene ikke er synlige.
• Trekkmønstrene til reinen er endret.
Samene får avle på dyr som ikke bryr seg om vindmøllelyder, da.
Kan det være så innmari vanskelig???

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

fargeblind skrev: tor feb 17, 2022 6:31 pm
Sisyfos skrev: tor feb 17, 2022 6:13 pm
seriemester2013 skrev: tor feb 17, 2022 6:06 pm
Bra du svarer fornuftig da, for jeg følte at dette spørsmålet uteble i går. Filmingen var av beitende rein vinterstid i nærheten av vindmøller. Jeg vet ikke hvor i Norge filmingen var gjort, det kom heller ikke frem i reportasjen
Det har blitt forsket på dette i over ti år. Det at reinen ikke liker vindturbiner betyr ikke det samme som at en aldri kan observere rein i nærheten av vindturbiner:

Dette fant forskerne ut
• Reinen beiter i et område innenfor en ti kilometers radius av vindturbinene betydelig mindre enn før. De beiter hyppigere i andre områder.
• Det er tegn til at dyrene misliker synet av vindturbinene. I kalvingsperioden får simlene i stor grad kalver i områder hvor turbinene ikke er synlige.
• Trekkmønstrene til reinen er endret.
Samene får avle på dyr som ikke bryr seg om vindmøllelyder, da.
Kan det være så innmari vanskelig???
Her finnes det kun én moralsk korrekt løsning. Og det er å slutte å tråkke på samene og deres rettigheter og snarest sette i gang og fjerne de ulovlig oppsatte monsterturbinene fra samenes landområder.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Da nærmer det seg et halvt år siden den historiske dommen fra høyesterett, og fremdeles har ingenting skjedd.

I helga var det en støttemarkering for samene på Fosen, der også Stortingspolitikere deltok.

Link

Kred til både Andre Skjelstad (V) og Torgeir Strøm (SV) som står opp for rettstaten Norge.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Tiden går, og Mjøs Persen er byttet ut med Terje Lien Aasland som olje- og energiminister. Sametingspresident Silje Karine Muotka ber nå om et møte med den ferske ministeren i forhold til vindturbinene på Fosen, som fremdeles står.

Link

Jeg mistenker at det er til ingen nytte.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

newsflash skrev: tir mar 08, 2022 9:23 pm Tiden går, og Mjøs Persen er byttet ut med Terje Lien Aasland som olje- og energiminister. Sametingspresident Silje Karine Muotka ber nå om et møte med den ferske ministeren i forhold til vindturbinene på Fosen, som fremdeles står.

Link

Jeg mistenker at det er til ingen nytte.





Terje Lien Aasland kommer til å føre nøyaktig samme linje på dette feltet som Marte Mjøs Person gjorde, da dette er regjeringens (les Arbeiderpartiets) linje i dette spørsmålet.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

KongOlav2 skrev: ons feb 02, 2022 9:17 pm
Gårdsdattra skrev: søn jan 09, 2022 12:14 am Nei det er ikke det vettu, hvor er eksperten på reindrifta, som altså ikke er reindriftssame?. Det må da finnes noen med mastergrad eller doktorgrad innen reindrift som kan fortelle departementet at reindriftsamen vet best? Eller hur? Kanskje leter de med lys og lykte etter noen som vet mer.
Litt generelt spørsmål ang reindrift. I følge linken under har vi reindrift på rundt 40 % av Norges areal. Betyr dette da at alt dette arealet skal være båndlagt for alle mulige inngrep pga denne reindriften? Det ville jo vært temmelig ekstremt i mine øyne.

https://www.statsforvalteren.no/portal/ ... reindrift/
Det mest ekstreme vi foretar oss i dette landet, er måten vi bygger ned natur og ødelegger den siste villmark i landet. Dette er galskap og ren destruktiv adferd. Hvis samisk reindrift kan bremse denne ødeleggelsen, skjønner jeg ikke hva som er "ekstremt" med det?

Er det virkelig kommet så langt, at samisk respekt for naturen er "ekstremt", mens ødeleggelse av naturen er et gode? Hvis du mener det, er det du som er ekstrem.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Oddesen skrev: tor mar 10, 2022 12:08 am
Det mest ekstreme vi foretar oss i dette landet, er måten vi bygger ned natur og ødelegger den siste villmark i landet. Dette er galskap og ren destruktiv adferd. Hvis samisk reindrift kan bremse denne ødeleggelsen, skjønner jeg ikke hva som er "ekstremt" med det?

Er det virkelig kommet så langt, at samisk respekt for naturen er "ekstremt", mens ødeleggelse av naturen er et gode? Hvis du mener det, er det du som er ekstrem.
Samisk respekt for naturen ja. Lurer på hva som er så respektfullt med f.eks dette:

https://naturvernforbundet.no/finnmark/ ... 2030.html
https://forskning.no/fugler-partner-rov ... rk/556822

Og jeg har ikke sagt noe som helst at ødeleggelse av naturen er et gode. Det er heller ikke slik at jeg er udelt tilhenger av landbasert vindkraftutbygging. Jeg mener bare at samene med sin reindrift ikke burde ha mulighet til å båndlegge 40 % av det norske landarealet. Og at landbasert vindkraft kan vurderes på steder hvor vindforholdene er gode og naturkonsekvensene små.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

KongOlav2 skrev: tor mar 10, 2022 6:43 am Og at landbasert vindkraft kan vurderes på steder hvor vindforholdene er gode og naturkonsekvensene små.
Dette prinsippet er det jo vanskelig å være uenig i. Så ser en hvordan det praktiseres i praksis, kommuner og innbyggerne blir overkjørt, konsekvensutredningene er ikke verdt papiret de er skrevet på osv.

Bransjen er totalt skruppelløs, burde totalforbyes.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

newsflash skrev: tor mar 10, 2022 5:25 pm
KongOlav2 skrev: tor mar 10, 2022 6:43 am Og at landbasert vindkraft kan vurderes på steder hvor vindforholdene er gode og naturkonsekvensene små.
Dette prinsippet er det jo vanskelig å være uenig i. Så ser en hvordan det praktiseres i praksis, kommuner og innbyggerne blir overkjørt, konsekvensutredningene er ikke verdt papiret de er skrevet på osv.

Bransjen er totalt skruppelløs, burde totalforbyes.
Enig! Som jeg skulle sagt det selv, newsflash! Må sjekke hvordan man gir "likes" på dette forumet. Foreløpig vet jeg dessverre ikke det.

Jeg har heller ingen prinsipiell motstand mot vindmøller på land, hvorfor skulle man ha det? Hvis jeg hadde bodd på ei forblåst øy som manglet strøm, ville jeg selvfølgelig valgt å bygge vindmølle hvis jeg hadde muligheten.

Men Norge renner over - bokstavelig talt - av superbillig, super-grønn energi. Det heter "vannkraft". Norsk vannkraft overoppfyller alle krav til fremtidig, grønn energi. Vi trenger ikke vindmøller - vi har mer enn nok billig, grønn strøm. Norsk vannkraft er unik, og derfor bør ikke spekulanter og grønnvaskere av skitten industri(les Bitcoin) få komme i nærheten av norsk vannkraft. Den store tragedien i norsk energi-politikk er strøm-kabelen til Stor-Britannia. Londongrad er ikke stort bedre enn Angela Merkels "Russland". Både strømkabel og gassrørledning er et anslag mot den demokratiske delen av verden.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Oddesen skrev: man mar 14, 2022 8:58 pm
newsflash skrev: tor mar 10, 2022 5:25 pm
KongOlav2 skrev: tor mar 10, 2022 6:43 am Og at landbasert vindkraft kan vurderes på steder hvor vindforholdene er gode og naturkonsekvensene små.
Dette prinsippet er det jo vanskelig å være uenig i. Så ser en hvordan det praktiseres i praksis, kommuner og innbyggerne blir overkjørt, konsekvensutredningene er ikke verdt papiret de er skrevet på osv.

Bransjen er totalt skruppelløs, burde totalforbyes.
Må sjekke hvordan man gir "likes" på dette forumet. Foreløpig vet jeg dessverre ikke det.
Du kan trykke på tommelen oppe i høyre hjørnet av innlegget for å "like" det.
Noen millimeter fra sitatfunksjonen når du svarer på et innlegg

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Henningsen skrev: man mar 14, 2022 9:24 pm
Oddesen skrev: man mar 14, 2022 8:58 pm
newsflash skrev: tor mar 10, 2022 5:25 pm

Dette prinsippet er det jo vanskelig å være uenig i. Så ser en hvordan det praktiseres i praksis, kommuner og innbyggerne blir overkjørt, konsekvensutredningene er ikke verdt papiret de er skrevet på osv.

Bransjen er totalt skruppelløs, burde totalforbyes.
Må sjekke hvordan man gir "likes" på dette forumet. Foreløpig vet jeg dessverre ikke det.
Du kan trykke på tommelen oppe i høyre hjørnet av innlegget for å "like" det.
Noen millimeter fra sitatfunksjonen når du svarer på et innlegg
Ja, så skylappet kan man bli! Grunnen til misforståelsen er måten tomler vises på, i innlegg man har tomlet. Det skal ikke mer til for å forvirre meg, dessverre.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Men det føles godt å bryte en ny barriére! Nå står det bak "Has thanked" på min profil, "1 time". Så flott! Takk, Henningsen!

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Departementet står på sitt, og ønsker fremdeles ikke å rive vindturbinene på Fosen:

" I denne saken mener departementet at det ikke foreligger noen plikt til å sørge for umiddelbar stans av driften av vindkraftverkene eller at vedtaket oppheves uten videre prosess, skriver departementet i et svar til Sametinget fredag.

– I lys av målet om å finne en løsning der driften av vindkraftverkene kan opprettholdes samtidig som reindriftens rettigheter ivaretas, er det etter departementets syn ikke aktuelt med beslutninger som innebærer at området tilbakeføres før spørsmålet er nærmere utredet, understreker de."


Link

For de som sliter å trenge igjennom byråkratisk nytale, oversatt til normal norsk så betyr det:

Vi gir faen i Høyesterett.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

newsflash skrev: lør jun 25, 2022 12:59 pm Departementet står på sitt, og ønsker fremdeles ikke å rive vindturbinene på Fosen:

" I denne saken mener departementet at det ikke foreligger noen plikt til å sørge for umiddelbar stans av driften av vindkraftverkene eller at vedtaket oppheves uten videre prosess, skriver departementet i et svar til Sametinget fredag.

– I lys av målet om å finne en løsning der driften av vindkraftverkene kan opprettholdes samtidig som reindriftens rettigheter ivaretas, er det etter departementets syn ikke aktuelt med beslutninger som innebærer at området tilbakeføres før spørsmålet er nærmere utredet, understreker de."


Link

For de som sliter å trenge igjennom byråkratisk nytale, oversatt til normal norsk så betyr det:

Vi gir faen i Høyesterett.



Det betyr også at reindriftssamene ikke er interessert i å finne løsninger, og den konklusjonen bekymrer meg mer.

For reindriftssamene vet at det ikke finnes andre løsninger enn riving og tilbakeføring.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Gårdsdattra skrev: lør jun 25, 2022 10:24 pm Det betyr også at reindriftssamene ikke er interessert i å finne løsninger, og den konklusjonen bekymrer meg mer.

For reindriftssamene vet at det ikke finnes andre løsninger enn riving og tilbakeføring.
Det tror jeg du har rett i, de er ikke interessert i andre løsninger enn riving. Naturlig nok, dette har vært bredt utredet før.

Regjeringen forsøker å kjøpe seg tid til å få nye utredninger som kommer med en konklusjon som er mer i tråd med vindkrafteiernes interesser.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Om vi først venter ut denne.
Må da være mange kommuner som kan ønske seg vindkraft på sine premisser nå?
Ville strømpriser og harde i klypa på hvor mye kroner som skal legges igjen i kommunen.
Må bli fart på utbyggingen igjen.
Putin har sablet ned det etablerte ved å gå til idiotkrigen sin, verden er endret

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

seriemester2013 skrev: man jun 27, 2022 11:13 pm Om vi først venter ut denne.
Må da være mange kommuner som kan ønske seg vindkraft på sine premisser nå?
Ville strømpriser og harde i klypa på hvor mye kroner som skal legges igjen i kommunen.
Må bli fart på utbyggingen igjen.
Putin har sablet ned det etablerte ved å gå til idiotkrigen sin, verden er endret
Muligens noen kommuner vil la seg bestikke til å ødelegge naturen for knapper og glansbilder, men det er ikke mange.

Et annet moment med vindkraften er de mengder av balanseenergi en er nødt til å ha i strømnettet for at en skal kunne opprettholde stabiliteten. Jo flere ustabile kraftkilder, jo mer balansekraft. Og det er dyrt.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Det er verdt å få med seg motvinds kommentar angående denne saken:

"OED legger opp til at dette skal ta tid. En ødeleggende utmattelsesprosess skal fortsette. Og de tenker ikke å gjøre tiltak ute i vindkraftanleggene nå, selv om dommen henger der. OED sier: «I lys av målet om å finne en løsning der driften av vindkraftverkene kan opprettholdes samtidig som reindriftens rettigheter ivaretas, er det etter departementets syn ikke aktuelt med beslutninger som innebærer at området tilbakeføres før spørsmålet er nærmere utredet». De skal ikke gjøre noe som helst annet enn å utrede, utrede, utrede."

Link

Ingen som skal påstå at motvind er nøytrale, men de oppsummerer det hele godt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»