Skaffe nytt pass, men med en vri....

Svar
Lezah

Skaffe nytt pass, men med en vri....

Legg inn av Lezah »

Hei, prøver her i mangel på mer egnet kategori.

En bekjent av undertegnede har mistet passet sitt. Hun er jo pliktoppfyllende og skal da melde fra til politi, samt skaffe seg nytt. MEN, her er problemet: På politiets nettsider står det at man må ta med gyldig identifikasjon. Det er jo logisk, for det skal vøre strengt med pass og slikt. Problemet hennes er at hun 1. ikke har lappen, og 2. bankkortet ustedt fra banken har ikke bilde (det har ikke mitt kort heller, slo det meg da dette ble tatt opp).

Så da hun spurte meg hva hun kan gjøre for å dokumentere at hun er...vel, seg selv, ble jeg i stuss selv. Hun kan få tak i fødselsattesten sin, men dette er jo kun et stykke papir fra 1987 eller noe uten bilde. I tillegg har hun en slags semi-slitt jobb-brikke med navn og bilde, utstedt fra statlig arbeidsgiver. Utover det er det ikke rare greiene hun kan hoste opp. Så hva slags muligheter har hun her da, mon tro?

Gode svar premieres seff med tommel samt åndelig takk fra min venninne.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Big problem :cry:
Dersom hun oppgir sitt personnummer på passkontoret så kan de sikkert finne det hun hadde på sine maskiner og dermed bekrefte ut fra bildet at det er henne ?
I alle fall er passkontoret rette stedet for å spørre om slikt :-)

En god regel kan være å ta kopi av passet, eventuelt et bilde, og lagre på en sikker plass.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Xpoolman skrev: fre mar 18, 2022 11:02 am Big problem :cry:
Dersom hun oppgir sitt personnummer på passkontoret så kan de sikkert finne det hun hadde på sine maskiner og dermed bekrefte ut fra bildet at det er henne ?
I alle fall er passkontoret rette stedet for å spørre om slikt :-)

En god regel kan være å ta kopi av passet, eventuelt et bilde, og lagre på en sikker plass.
Ja, mitt forslag var å bare trappe opp med fødselsattest (hun har fått det tilsendt, ganske vrient å få forfalsket så kan kanskje hjelpe "saken" hennes), fortelle når sist hun brukte passet var for det skal vel også kunne sjekkes, og håpe på det beste. Hun kan jo ikke nektes nytt pas i evig tid pga mangelfull dokumentasjon p at hun er seg selv tenker jeg :) At de nok har bildet hun har/hadde i passet lagret tenkte jeg ikke over.

Ja, det kopi av passet lurt!

Mia

Legg inn av Mia »

Er ikke noe problem, eneste er at ting tar litt lenger tid. Dem finner det på tidligere pass, da ser dem bilde som personen over her skriver, får også et skjema som må fylles ut hos politiet, tapt pass. Der skriver du opplysninger om deg selv, når du eventuelt brukte passet sist.

Alt i alt, tar bare litt lengre tid.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Det er jo helt på trynet at man må ha leg for å skaffe seg leg, fordi man ikke har leg.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Mia skrev: fre mar 18, 2022 11:21 am Er ikke noe problem, eneste er at ting tar litt lenger tid. Dem finner det på tidligere pass, da ser dem bilde som personen over her skriver, får også et skjema som må fylles ut hos politiet, tapt pass. Der skriver du opplysninger om deg selv, når du eventuelt brukte passet sist.

Alt i alt, tar bare litt lengre tid.
Da satser vi/hun på at det er såpass greit, ville vært fint :) For hennes del er det ikke akutt hastverk, så lenge det er ok til sommeren. Takker :)

Lezah

Legg inn av Lezah »

Rexwiller skrev: fre mar 18, 2022 11:23 am Det er jo helt på trynet at man må ha leg for å skaffe seg leg, fordi man ikke har leg.
Vi kan jo ikke ha et samfunn hvor jeg går rundt og presenterer meg som Rexwiller heller, så litt ordnung must zein/sein bør det være. Nå ser det heeeldigvis ut til å kunne gå helt greit. Hva situasjonen ville vært hvis hun mot all formodning aldri hadde hatt pass kan en jo lure på.

Mia

Legg inn av Mia »

Lezah skrev: fre mar 18, 2022 1:37 pm
Rexwiller skrev: fre mar 18, 2022 11:23 am Det er jo helt på trynet at man må ha leg for å skaffe seg leg, fordi man ikke har leg.
Vi kan jo ikke ha et samfunn hvor jeg går rundt og presenterer meg som Rexwiller heller, så litt ordnung must zein/sein bør det være. Nå ser det heeeldigvis ut til å kunne gå helt greit. Hva situasjonen ville vært hvis hun mot all formodning aldri hadde hatt pass kan en jo lure på.
Om man ikke har hatt pass heller før, så kan må få bekreftelse fra arbeidsgiver, skole, eller noe annet.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Lezah skrev: fre mar 18, 2022 1:37 pm
Rexwiller skrev: fre mar 18, 2022 11:23 am Det er jo helt på trynet at man må ha leg for å skaffe seg leg, fordi man ikke har leg.
Vi kan jo ikke ha et samfunn hvor jeg går rundt og presenterer meg som Rexwiller heller, så litt ordnung must zein/sein bør det være. Nå ser det heeeldigvis ut til å kunne gå helt greit. Hva situasjonen ville vært hvis hun mot all formodning aldri hadde hatt pass kan en jo lure på.
Nei, jeg vet ikke. Men må da være en mer smidig måte å gjøre det på, uten at jeg helt har noen gode forslag.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Lezah skrev: fre mar 18, 2022 10:54 am Hei, prøver her i mangel på mer egnet kategori.

En bekjent av undertegnede har mistet passet sitt. Hun er jo pliktoppfyllende og skal da melde fra til politi, samt skaffe seg nytt. MEN, her er problemet: På politiets nettsider står det at man må ta med gyldig identifikasjon. Det er jo logisk, for det skal vøre strengt med pass og slikt. Problemet hennes er at hun 1. ikke har lappen, og 2. bankkortet ustedt fra banken har ikke bilde (det har ikke mitt kort heller, slo det meg da dette ble tatt opp).

Så da hun spurte meg hva hun kan gjøre for å dokumentere at hun er...vel, seg selv, ble jeg i stuss selv. Hun kan få tak i fødselsattesten sin, men dette er jo kun et stykke papir fra 1987 eller noe uten bilde. I tillegg har hun en slags semi-slitt jobb-brikke med navn og bilde, utstedt fra statlig arbeidsgiver. Utover det er det ikke rare greiene hun kan hoste opp. Så hva slags muligheter har hun her da, mon tro?

Gode svar premieres seff med tommel samt åndelig takk fra min venninne.
Dette løser seg da de har bildet hennes i databasen.
Men det som ikke løser seg er å få pass i det heletatt.
Var inne for å bestille time i dag, ingen ledige timer i hele år i Drammen.
Kan få i slutten av august i Bærum....
Dette er virkelig sykt

Lezah

Legg inn av Lezah »

seriemester2013 skrev: fre mar 18, 2022 4:06 pm
Men det som ikke løser seg er å få pass i det heletatt.
Var inne for å bestille time i dag, ingen ledige timer i hele år i Drammen.
Kan få i slutten av august i Bærum....
Dette er virkelig sykt
Å dæven, det var jo litt...uventet. Får be henne sjekke asap. Takk for headsup, overraskende info.

Mia

Legg inn av Mia »

seriemester2013 skrev: fre mar 18, 2022 4:06 pm
Lezah skrev: fre mar 18, 2022 10:54 am Hei, prøver her i mangel på mer egnet kategori.

En bekjent av undertegnede har mistet passet sitt. Hun er jo pliktoppfyllende og skal da melde fra til politi, samt skaffe seg nytt. MEN, her er problemet: På politiets nettsider står det at man må ta med gyldig identifikasjon. Det er jo logisk, for det skal vøre strengt med pass og slikt. Problemet hennes er at hun 1. ikke har lappen, og 2. bankkortet ustedt fra banken har ikke bilde (det har ikke mitt kort heller, slo det meg da dette ble tatt opp).

Så da hun spurte meg hva hun kan gjøre for å dokumentere at hun er...vel, seg selv, ble jeg i stuss selv. Hun kan få tak i fødselsattesten sin, men dette er jo kun et stykke papir fra 1987 eller noe uten bilde. I tillegg har hun en slags semi-slitt jobb-brikke med navn og bilde, utstedt fra statlig arbeidsgiver. Utover det er det ikke rare greiene hun kan hoste opp. Så hva slags muligheter har hun her da, mon tro?

Gode svar premieres seff med tommel samt åndelig takk fra min venninne.
Dette løser seg da de har bildet hennes i databasen.
Men det som ikke løser seg er å få pass i det heletatt.
Var inne for å bestille time i dag, ingen ledige timer i hele år i Drammen.
Kan få i slutten av august i Bærum....
Dette er virkelig sykt
Dem legger ut timer fortløpende. Sjekker du nå kan du være heldig å få en time dagen etter. Man må bare sjekke ofte. Timene dukker opp!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»