Tiramisu

Svar
DoktorS

Tiramisu

Legg inn av DoktorS »

Kjøpte Mascarpone og tenkte lage tiramisu i helgen. Må vel da lages i dag. Men det er så mange oppskrifter! Jeg blir gal - noen har bare egg og ost, noen har kremfløte, ett og ost - noen har gelatin. Bent Stiansen bruker sukkerbrødbunn, noe jeg tenker er en bra ting, for kjeksene synes jeg ikke er så himla gode. Han bruker også sitron. Det skal jeg bruke. Og mht alkohol brukes jo all verdens greier - alt fra dyr italiensk vin til amaretto. Jada, det er fantasien som setter grenser - men det slår meg hver gang jeg skal lage noe etter oppskrift - det finnes så utrolig mange ganske så forskjellige.

Så om det er noen som har sterke meninger her om hvordan det bør gjøres og hva som er den beste oppskriften - kom gjerne med den. Jeg trodde en gang på Stiansen, fordi han hadde forsket veldig på denne desserten, men så brukte han sukkerbrød og sa at det ikke kunne dynkes for mye - det kan jo det selvsagt, det ble masse væske i bunnen... Og det er jo ikke meningen.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Det er et stort utvalg av oppskrifter ja. Selv holder jeg meg oftest til originalen, som er uten alkohol. Laget det ofte da barna var små, og så har det blitt sånn. Syns den intense kaffesmaken holder, jeg trenger ikke alkohol i.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

KingKongHalvor skrev: fre feb 25, 2022 10:23 am Det er et stort utvalg av oppskrifter ja. Selv holder jeg meg oftest til originalen, som er uten alkohol. Laget det ofte da barna var små, og så har det blitt sånn. Syns den intense kaffesmaken holder, jeg trenger ikke alkohol i.
Ok, det er i hvert fall et råd jeg ikke skal følge - uten alkohol!! :cry: :lol:

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Da ble det tatt utgangspunkt i denne oppskriften, ettersom den har mye mascarpone, som jeg hadde så mye av...

https://www.nrk.no/mat/tiramisu-1.7851320

Tok dog med 2-3 stivpiskede eggehviter oppi også, for de fleste oppskriftene har jo med dette og massen virket ganske tjukk....

Supplerte med litt sitronsaft i smeten. Skulle kanskje tatt litt skall også. Nuvel. Men i alle fall ble det armaretto - en teskje eller to i smeten, og masse i kaffeblandingen jeg dyppet kjeksene i.

Så får vi se om det blir godt eller ikke. Det vites ikke før i morgen ettermiddag.

Det er jo fastelavn, så man må jo skeie litt ut - boller med krem er kjedelige greier, så her blir det altså andre boller.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ble vel tilnærmet perfekt denne. Nydelig smak av amaretto. Det eneste er at smeten kunne vært ørlite søtere, for jeg hadde jo oppi også eggehviter og jeg brukte temmelig sterkt kaffe. Så justerer med ørlite mer sukker neste gang, samtidig vil jeg supplere med litt revet sitronskall, i tillegg til den skvetten sitronsaft jeg hadde oppi.

Skal snart ta et stort stykke som dessert etter middag. Supplerer med litt skiver av mandarin (ikke klementin) og pasjonsfrukt. Og et glass amaretto til.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Da lærte jeg litt sist. Så må jeg bruke den siste pakken med Mascarpone. Prøver med litt sitron- og mandarinskall denne gangen.

Har sett hauger med videoer på nett - mange som prøver å belære og sitte med "fasit", men den finnes jo ikke. Eller - i alle fall, smak og behag spiller inn. Noen ønsker en luftig ostemasse, noen vil ha den stivere og tilfører til og med gelatin. Men med hardt pisket plomme skulle det være unødvendig. Jeg synes ikke den skal være altfor luftig, samtidig må den ikke ha helt pudding-konstisens heller.

Alkohol setter en spiss. Bruker amaretto nå, men jeg tror det kunne vært veldig godt med appelsinlikør og ha litt appelsinskall i massen. Får prøve litt senere - men kan jo ikke holde på med dette hver helg uten å sprenge vekta fullestendig. Og da snakker jeg ikke om kjøkkenvekta.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»