SWIFT-Den Økonomiske Krigen

Svar
The Kwames

SWIFT-Den Økonomiske Krigen

Legg inn av The Kwames »

Tenkte jeg kunne legge denne ut på siden,i stedet for under Ukraina linken
Hva er SWIFT,IBAN osv,ettersom dette ser ut til å bli en aktuell sak under denne krigen
i forbindelse med sanksjoner,og å gå etter Oligarker,og kretsen rundt Putin
Av egen erfaring så hvis jeg skal sende penger til Ghana,må jeg vite hvilken bank jeg skal sende til først
da må jeg søke bankens navn opp,og da vil jeg få en SWIFT Kode som jeg må legge inn

En IBAN er en forlengelse av mitt kontonummer,som jeg legger inn til gitt utenlands bank,alle har en IBAN
i kontoen sin,når du skal overføre til utlandet
Ghana f.eks har ikke tatt det i bruk (altså IBAN) kun SWIFT,spørsmålet er vel om SWIFT og IBAN er det samme systemet
Kina har vel ingen av delene,eller ønsker å bruke noe annet??

Hva med PayPal,Western Union,RIA,Money Gram,er de også underlagt SWIFT?
uansett i disse er det vel noe mer begrenset av penger du sender uansett før det blir spørsmål
jeg har iallefall ikke lov å sende mer,enn min kredittgrense for å si det sånn

Intressant om dette på siden av Ukraina konflikten...derfor tok jeg en egen tråd
for å ikke blande sammen..krigen,men og hva den økonomiske krigen kan utgjøre

The Kwames

Pernille

Legg inn av Pernille »

SWIFT er, veldig kort forklart, et internasjonalt systemet for utveksling av banktransaksjoner mellom banker. Disse transaksjonene er kategorisert i det som kalles for MT-meldinger hvor de vanligste er konto-til-konto transaksjoner mellom banker men også corporate actions mellom finansinstitusjoner som tegningsretter, emisjoner, splits, osv.

SWIFT (som har hovedkontor i Belgia) tilbyr et system for å sende og motta disse meldingene på en sikker og stabil måte. Alternativet ville vært å sende mail, men mail er hverken veldig sikkert eller stabilt, og dessuten er det greit for bankene at meldingene kommer på et standard format fra noen du vet er en sikker motpart fordi det gjør videre elektronisk behandling fryktelig mye enklere enn om du må noen som må gå gjennom alle transaksjonene manuelt. Derfor er de fleste banker i dag helt avhengig av SWIFT og derfor vil det svi ganske mye å stenge noen ute, iallefall i begynnelsen til bankene får opp andre metoder for utveksling av informasjon.

IBAN er ditt internasjonale kontonummer. BIC er bankens SWIFT-adresse. En konto-til-konto-transaksjon mellom to banker vil mest sannsynlig bruke IBAN i en eller annen form, men trenger ikke å bruke SWIFT-nettverket. De kan sende mail, ringe, fakse eller til og med møte personlig om så skulle være. Alle banker og finansinstitusjoner som er med i SWIFT finner du her: https://www2.swift.com/bsl/

Hvorvidt Russland bør stenges ute fra SWIFT kan diskuteres. Ulempen med en utestengelse er at det setter tilliten til det internasjonale pengesystemet på prøve, og kanskje det siste verden trenger nå er mindre tillit.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Jeg tror Russland er både forberedt på og har regnet med å bli kastet ut at SWIFT. Dette ville medført store problemer dersom det ble gjennomført i 2014, men nå blir nok effekten langt mindre.

Årsaken til det er rett og slett Kinas alternative system, CIPS, som de har utviklet etter 2015.

I prinsippet kan CIPS erstatte SWiFT fullt ut, noe som vil innebære at det handles med Yuan i stedet for Dollar. Det er nok lite ønskelig fra USAs side.

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Takker for bra info..CIPS var jeg ukjent med
Hva med Western Union,Money Gram,Pay Pal osv...er vel kanskje
begrensende transaksjoner du kan gjøre der kanskje
hvis man tenker STORE overføring...går vi da til slutt opptråkket
til skatteparadiset,eller rett og slett gjemme seg bakom selskaper osv...Panama Papers osv
ser det er en sak om en båt som er stoppet,fordi mistanker ligger der ihh til gjennomførte sanksjoner
det må jo bli litt detektiv arbeid på dette,for å snuse seg ned til den egentlige eier

Kan dette snu krigen? kan SWIFT virke? og bør våre installasjoner i Norge Gass/Olje
nu være obs for angrep...tenker da Cyper Angrep,siden alt nu er vel digitalisert for angrep

The Kwames

Essem

Legg inn av Essem »

"Kan dette snu krigen? kan SWIFT virke? og bør våre installasjoner i Norge Gass/Olje
nu være obs for angrep...tenker da Cyper Angrep,siden alt nu er vel digitalisert for angrep"

Nei, såpass sterke sanksjoner vill ikke avslutte krigen og gjøre at Russland trekker seg ut. Det vil nok bli et ganske bra rabalder om noen uker som fort kan eskalere stort. Russland blir nå totalt isolert, det er skummelt. Men det kan kanskje være nødvendig før eller siden.

toyfoll

Legg inn av toyfoll »

Jeg har postet denne i Ukraina tråden også, men den er verdt og leste https://www.protocol.com/policy/russia- ... ns-ukraine

Here’s the catch: Plenty of SWIFT alternatives already exist. The EU, Russia and China have each created their own systems. There are also emergent blockchain-based alternatives such as Ripple, which aim to usurp SWIFT through technological prowess rather than political influence.

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Intressang Lesning,en ting jeg glemte og kanskje opp i dette,med temaet,hva med Kryptovalutaen...jeg glemte den

The Kwames

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

The Kwames skrev: søn feb 27, 2022 11:33 pm Intressang Lesning,en ting jeg glemte og kanskje opp i dette,med temaet,hva med Kryptovalutaen...jeg glemte den

The Kwames
Prolemet er at dette Kina-alternativet ikke har samme utbredelsen, det er ikke teknologien i seg selv som er kjernen her, det er støtten for dette alternativet, og man ser alt resultatene av det nå i Russland, dette alternativet var kraftig oppblåst, og krypto som mange hadde håpt på er ikke noe realistisk alternativ for handel heller.

Så Russland vil merke dette med SWIFT ganske kraftig, 20% rente nå hos den russiske sentralbanken, rubelen faller som en stein, og Moskva-børsen, ja den ser ikke ut til og åpne med det første. Russere i kø for og ta ut penger, massepanikk som ser ut til og spre seg. Lite som tyder på at dette ikke skal påvirke Putin i starten. Russland var ikke forberedt på disse sanksjonene med andre ord. Da et bytte til et nytt system vil ta tid.

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Canucks skrev: man feb 28, 2022 8:45 am
The Kwames skrev: søn feb 27, 2022 11:33 pm Intressang Lesning,en ting jeg glemte og kanskje opp i dette,med temaet,hva med Kryptovalutaen...jeg glemte den

The Kwames
Prolemet er at dette Kina-alternativet ikke har samme utbredelsen, det er ikke teknologien i seg selv som er kjernen her, det er støtten for dette alternativet, og man ser alt resultatene av det nå i Russland, dette alternativet var kraftig oppblåst, og krypto som mange hadde håpt på er ikke noe realistisk alternativ for handel heller.

Så Russland vil merke dette med SWIFT ganske kraftig, 20% rente nå hos den russiske sentralbanken, rubelen faller som en stein, og Moskva-børsen, ja den ser ikke ut til og åpne med det første. Russere i kø for og ta ut penger, massepanikk som ser ut til og spre seg. Lite som tyder på at dette ikke skal påvirke Putin i starten. Russland var ikke forberedt på disse sanksjonene med andre ord. Da et bytte til et nytt system vil ta tid.
Ja jeg vil tru Chinas system er ganske nytt,så er enig i det...men er man så sikker på Kryptoen da? ikke vet jeg
spennende å følge med hva som skjer,ser ting eskalerer...men hva med vanlige folk i Russland,hvis SWIFT ikke virker fordi...er det alle for en,eller klarer man å stenge rikingene ut,siden så mange banker i Russland vel er så langt rammet?

The Kwames

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

newsflash skrev: lør feb 26, 2022 5:33 pm Jeg tror Russland er både forberedt på og har regnet med å bli kastet ut at SWIFT. Dette ville medført store problemer dersom det ble gjennomført i 2014, men nå blir nok effekten langt mindre.

Årsaken til det er rett og slett Kinas alternative system, CIPS, som de har utviklet etter 2015.

I prinsippet kan CIPS erstatte SWiFT fullt ut, noe som vil innebære at det handles med Yuan i stedet for Dollar. Det er nok lite ønskelig fra USAs side.
Russerne kan klare seg i noen måneder under tunge restriksjoner slik jeg har forstått det.

Etter det er veien til en eksplosjon av fattige i suppekøer kort..

Frode57
Innlegg: 1263

Legg inn av Frode57 »

Og som Russland skjelver. Jeg ser hærene deres reverseres. Frykten slår mot oss. Tenk 1973 om igjen. Tenk 1987 og 1991 igjen Bankene er som atomknapper! Trykk i vei! Vi skremmer vettet av russerne. Vi er verdens navle.
Så steng ned alt. Alt! Stopp olje og gassen fra Russland! Gjør som USA sier. Se hva som skjer.

Frode57
Innlegg: 1263

Legg inn av Frode57 »

Det er nok hele finansielle systemet som skjelver.
Hva skjer når Russland stopper opp forsyningen til de land som har fått pålegg om å bruke Swift mot Russland. Jeg tror det både blir olje og gass mangel samt mat mangel i vesten. Det er noe som forteller meg at økonomisk atombombe er i overkant dum løsning. Vi får se de neste ukene.
Russland . Wall street vil ikke få det verst. Men vanlig folk i Europa.

Frode57
Innlegg: 1263

Legg inn av Frode57 »

Russland o Kina India Brasil Sør Afrika har fra tidlig 2000 tallet søkt å komme ut av klørne til vestmaktene. De har søkt å få til et alternativ til Swift. Selvfølgelig. Seksjoner er jo på inn og utpost hos amerikanerne.

Frode57
Innlegg: 1263

Legg inn av Frode57 »

Frode57 skrev: man mar 07, 2022 11:52 am Russland o Kina India Brasil Sør Afrika har fra tidlig 2000 tallet søkt å komme ut av klørne til vestmaktene. De har søkt å få til et alternativ til Swift. Selvfølgelig. Sanksjoner er jo på inn og utpost hos amerikanerne.

pct_

Legg inn av pct_ »

Frode57 skrev: søn mar 06, 2022 4:20 pm Det er nok hele finansielle systemet som skjelver.
Hva skjer når Russland stopper opp forsyningen til de land som har fått pålegg om å bruke Swift mot Russland. Jeg tror det både blir olje og gass mangel samt mat mangel i vesten. Det er noe som forteller meg at økonomisk atombombe er i overkant dum løsning. Vi får se de neste ukene.
Russland . Wall street vil ikke få det verst. Men vanlig folk i Europa.
Det blir nok dyrere olje og gass, men vestlige land har råd til å betale for det. Er verre med mange andre. Russland vil nok selge gass til Europa så langt det går, da det ikke finnes infrastruktur til å selge det til andre.

Vestlige land er også ganske selvforsynt med mat, så noe matmangel her blir det ikke, men prisene i vesten er basert på internasjonale markedspriser så du kan nok forvente høyere priser fremover. Verre vil det være i Egypt, nedover i Afrika og deler av midtøsten som er helt avhengig av hveteproduksjonen i både Ukraina og Russland.

Tror nok USA er minst like opptatt av dette som Europa da de har importert veldig mye russisk olje de siste årene og høye bensinpriser er ekstremt politisk upopulært i statene. Blir spennende å se om dette vil endre politikk når det gjelder keystone fra Canada og andre oljeleverende land(Er visstnok kontakt med Venezuela og er massivt press på SA for økt produksjon).

Frode57
Innlegg: 1263

Legg inn av Frode57 »

Denne evige sanksjonspolitikken gjør at land må ta seg betalt i a dre valutaer enn dollar.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

Pernille skrev: lør feb 26, 2022 4:01 pm SWIFT er, veldig kort forklart, et internasjonalt systemet for utveksling av banktransaksjoner mellom banker. Disse transaksjonene er kategorisert i det som kalles for MT-meldinger hvor de vanligste er konto-til-konto transaksjoner mellom banker men også corporate actions mellom finansinstitusjoner som tegningsretter, emisjoner, splits, osv.

SWIFT (som har hovedkontor i Belgia) tilbyr et system for å sende og motta disse meldingene på en sikker og stabil måte. Alternativet ville vært å sende mail, men mail er hverken veldig sikkert eller stabilt, og dessuten er det greit for bankene at meldingene kommer på et standard format fra noen du vet er en sikker motpart fordi det gjør videre elektronisk behandling fryktelig mye enklere enn om du må noen som må gå gjennom alle transaksjonene manuelt. Derfor er de fleste banker i dag helt avhengig av SWIFT og derfor vil det svi ganske mye å stenge noen ute, iallefall i begynnelsen til bankene får opp andre metoder for utveksling av informasjon.

IBAN er ditt internasjonale kontonummer. BIC er bankens SWIFT-adresse. En konto-til-konto-transaksjon mellom to banker vil mest sannsynlig bruke IBAN i en eller annen form, men trenger ikke å bruke SWIFT-nettverket. De kan sende mail, ringe, fakse eller til og med møte personlig om så skulle være. Alle banker og finansinstitusjoner som er med i SWIFT finner du her: https://www2.swift.com/bsl/

Hvorvidt Russland bør stenges ute fra SWIFT kan diskuteres. Ulempen med en utestengelse er at det setter tilliten til det internasjonale pengesystemet på prøve, og kanskje det siste verden trenger nå er mindre tillit.
Du forklarer godt, men en liten korrekksjon.
IBAN er kontonummeret i SEPA-systemet, som er EUs betalingssystem. Denne bruker ikke SWIFT.

Frode57
Innlegg: 1263

Legg inn av Frode57 »

Det er ganske morsomt å se Kina sette USA på plass. Biden og USA er forutsigbar. Det vil straffe seg.

Frode57
Innlegg: 1263

Legg inn av Frode57 »

I morgen får vi svaret. Lukker Putin olje og gass ledningene?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»