Løp for livet.

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Re: Løp for livet.

Legg inn av Frank.N.Steen »

Plutselig var "vinteren" tilbake. Nesten 4-5 minus ute, og virker som det er snø i lufta igjen.
Har jo vært elendige forhold, med tanke på stabilt føre, hvert fall for skigåere. Har jo vært mer is og holke, siste 3-4 månedene, og det har definitivt slitt på skoene, og vel, de har holdt ut, snart 3 år, og vet ikke hvor mange mil det har blitt, men ja, de går definitivt mot siste turene nå.

Uansett, fått 2 langturer siste dagene, der en har ligget mellom 15-17 kilometer.
Og ja, plutselig satt det en liten rev, midt i veien. Han virka ikke redd eller sint, bare satt og stirra på meg, og jeg tilbake. Valgte å vente litt, for man er jo tross alt gjest i skauen/hjemmet deres, og disse små skapningene bor der, så lot den få tenke seg litt om, før han for av gårde.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Motbakkeløp og fikk kjørt meg godt, men kjenner at en kunne ha tatt i mye hardere.
Valgte å holde litt igjen, og bedre å ta en ting av gangen, enn å peise på for full guffe, og overvurdere formen, fullstendig.
Variert litt i ulike motbakker, og denne var ikke så altfor bratt eller lang, men tok ikke lange stunden, før pulsen lå i "taket".
Måtte bruke piggskoa, etter som et syltynt lag med is, lå på skogsveien, og ikke så lysten til å løpe med vanlig løpesko på den slags underlag, hvert fall ikke før sola har tint opp det meste.

God helg

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Bakkeløpene er over for denne vinteren... første seriekamp på tirsdag og i dag ble det en "bonus-runde" for de mest ivrige... 6 stk av 18 møtte... det er ok men skulle gjerne hatt med 12.... skadeforebyggende økt med fokus på puls på 63% for å drive ut uten å produsere nytt "avfall"...

40 minutter med innlagt styrke armer/overkropp samt lett tøying bakside legger/lår m.m.....

;)

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

I følge min nye Polar Vantage V2 så er gjennomsnittspulsen min 60

Er ikke det helt ok for en kropp 50+ år som ikke har trent så mye de siste 15 årene, kun de siste 4 mnd?

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

kytec skrev: lør apr 02, 2022 7:29 pm I følge min nye Polar Vantage V2 så er gjennomsnittspulsen min 60

Er ikke det helt ok for en kropp 50+ år som ikke har trent så mye de siste 15 årene, kun de siste 4 mnd?
Det er godt innenfor! Lykke til med løpingen :D

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Passport skrev: lør apr 02, 2022 11:25 pm
kytec skrev: lør apr 02, 2022 7:29 pm I følge min nye Polar Vantage V2 så er gjennomsnittspulsen min 60

Er ikke det helt ok for en kropp 50+ år som ikke har trent så mye de siste 15 årene, kun de siste 4 mnd?
Det er godt innenfor! Lykke til med løpingen :D
Takk.

Det blir mer rask gange i bakke og på mølle for å unngå unædvendig belastning + styrketrening og svømming.

Løping er for folk på 80 kg og mindre, kanskje en vakker da.

Måtte poste i en treningstråd som ikke er 100% dau og det er kun denne.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

kytec skrev: lør apr 02, 2022 11:49 pm
Passport skrev: lør apr 02, 2022 11:25 pm
kytec skrev: lør apr 02, 2022 7:29 pm I følge min nye Polar Vantage V2 så er gjennomsnittspulsen min 60

Er ikke det helt ok for en kropp 50+ år som ikke har trent så mye de siste 15 årene, kun de siste 4 mnd?
Det er godt innenfor! Lykke til med løpingen :D
Takk.

Det blir mer rask gange i bakke og på mølle for å unngå unædvendig belastning + styrketrening og svømming.

Løping er for folk på 80 kg og mindre, kanskje en vakker da.

Måtte poste i en treningstråd som ikke er 100% dau og det er kun denne.
Flott!
Kjapp gange i kupert terreng, men også i flatt terreng er fint. Det sistnevnte er faktisk hardt nok om man tar i.

Stavgang er også å anbefale om du har mulighet. Søk på stavgang på youtube så finner du masse og sikkert noe du føler for å prøve.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

1 rolig langtur pluss en mye mer tung og hard bakkeintervall er unnagjort, og mulig det blir et par til (av bakkeløpingen) før påsken ankommer, og heller roe litt ned, med god mat og annet snacks når den tid kommer, men likevel satse på et par mer avslappa løpeøkter innimellom også.

Fortsatt vinter i lufta og på bakken, og snødde jo litt for kun 2 døgn siden, så blir nok til at en vil kjøre piggskoa noe mer, men snart kun sålene igjen, og ikke mer, da snart 3 år med vinterføre og mil etter mil, har gjort sitt i at dem snart er vel greie å legge til permanent rest, og eventuelt se seg om etter noe nye, når neste vinter er på anmarsj, eller pigge om gamle løpesko.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Har ikke peiling på teknologien bak sportsur, men mitt Polar Vantage V2 forteller meg at jeg går mellom 18000 - 22000 skritt hver dag.

Det er absolutt ikke tale om at jeg går så mye, men om absolutt all aktiviteten min blir konventert til skritt så er det nok i nærheten.

1 time på styrkerommet er jo verdt 8400 skritt.

Spørsmålet er jo hvordan klokka vet at jeg har 1,5 timer knallhard treningsøkt?

Som sagt jeg har ikke bruk for å forstå teknologien, men bare vite om det er i nærheten av virkeligheten ellers kan man like godt kaste klokka.

Forbrenningen ligger på 4000 - 4500 kcal i døgnet, det høres også mye ut.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Endelig! fikk man brukt vanlige løpe sko igjen. Må vel være nesten et halvt år siden sist, og det kjentes, allerede fra første tråkk.
Piggskoa er definitivt historie, og utrolig at en har greid å løpe på de "sålene" siste 3 månedene, men mulig snø og mykere underlag, i perioder har gjort at ting har gått litt lettere for seg, men når det har vært mer stabilt med hard og glatt isføre, så kjentes det ja, og nei, alt føltes lettere og mykere ut, og fikk unnagjort en ny tøff men deilig bakkeintervall, og mye grunnet at en løp langt mer "avslappet" enn forrige uke.

Fant ut at en også hadde et annet, ikke fullt så godt brukt par med løpe sko i skapet, så da har man sko, hvert fall ut mot sommeren/høst, vil jeg håpe.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Det ble treningsavbrudd på grunn av omgangssyke med diare og oppkast fra natt til søndag.
Begynner å komme til hektene igjen og tar inn bra med væske, og maten smaker igjen.
Fryktelig irriterende nå i påskeferien, men det ordner seg nok.

I skrivende stund er et 4 pluss og sludd, på mange måter et flott vær å ta en tur i det.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Frank.N.Steen skrev: tir apr 12, 2022 12:43 pm Endelig! fikk man brukt vanlige løpe sko igjen. Må vel være nesten et halvt år siden sist, og det kjentes, allerede fra første tråkk.
Piggskoa er definitivt historie
Vel, en ble nok i overkant optimistisk, for gårsdagens rolig men lengre tur, bød opp til fortsatt en god porsjon rester, fra vinter. Der en måtte ikke for langt inn i skauen, før is og snø gjorde at en måtte snu, for deretter å returnere med piggskoa, og neste gang, får man ha med seg 2 par med sko, for nei, veldig ubehagelig å løpe på den slags "føre", og nå får våren se å komme, og kvitte seg med vinteren for godt, hvert fall for denne gang.

Ble likevel oppunder 16-17 km, men føltes tungt og veldig frustrerende å hele tiden variere fra deilig og mykt underlag, til hardt, glatt og ustabilt underlag.
Neste løpeturene blir nok kortere og ikke så langt innover i skog og mark, med mer fokus på kortere turer og intervaller.

God påske forresten.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

1.tur på 4 dager, snaue 50 minutter. Shaky og rar, men det gikk over etter hvert.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

55 min med staver (første gang på over 1 år med det) i terrenget. Rolig tur, men ga på i et par motbakker, og man kjente at man har vært utenfor noen få dager ja. 8 grader, men mye mer i sola, og det var godt å svette...

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

57 minutter med staver i dag i god temperatur. Folk går og løper i kortbukser og ditto armer etc, mens jeg selv hadde det samme som i minus 15...bortsett fra ingen ting på hendene da...På tide med litt lettere kledsel etter hvert...

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Da er de 2 første turene med shorts unnagjort... utrolig deilig å kjenne sola øke temperaturen til over 15 grC igjen ... 😎

Har hatt senplager fra covid-19 i flere uker nå men i går løp jeg første turen (8km) med normal puls igjen. Og godt var det, hadde mistet litt motet pga alt for høy puls under øktene...

Målet er å være "på plass" igjen i løpet av mai!?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Helt fantastisk løpevær om dagen, måtte det vare! Som å få en massiv vitampinnsprøyting. Fra å bare ha kjørt rolig langkjøring i vinter er jeg nå over på intervaller x 2, langkjøring x 1 og ellers variert trening. Så langt helt skadefri etter stor treningsbelastning, tommel opp (og bank i bordet).

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Kjekt at solen i påsken, har tatt mer eller mindre knekken på siste rester av vinter og is på bakken.
Legger øktene, til senere på kveldene, gjerne etter klokka ni, og deilig med fortsatt kjølig (ned mot 0 grader) og trodde et øyeblikk i går, at man hadde hele skauen for seg "selv". Men det knaket godt i busker og kratt, og mista nesten tellingen på antall rådyr som spratt rundt med den hvite stjerten i lufta, mens andre, bare sto og så på meg, uten å virke å være det minste bekymret.

Dessverre mye søppel som fløyt rundt, klassiker det, særlig i påsken og mye festing rundt skogsvannene. Hyggelig at folk bruka marka, men det skal jo være mulig å plukke opp etter seg, når festen er ferdig.
Blitt litt av og på med løping siste uka, likevel 2 stykk knallharde bakkeløp, ulike motbakker osv, mens et par roligere kortturer.
I dag kjennes det, at påskemat, snop osv, er absolutt verdt å unne seg, men ikke for mye og ofte, i det lengste.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Intervall til spyform i kveld, men deilig å kjenne at man lever forsåvidt, bikka 180 i puls så fornøyd med innsatsen.

3x3
4x2
8 x 45/15

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Queenie skrev: ons apr 20, 2022 11:21 pm Intervall til spyform i kveld, men deilig å kjenne at man lever forsåvidt, bikka 180 i puls så fornøyd med innsatsen.
Har opplevd noen sånne, gjerne etter høytider med mye god mat og drikke, og hvor en har påske/julekosen langt opp i halsen, etter første dragning, og pulsen føles ut som den skal gå helt i taket.
Derimot veldig deilig, å kjenne på hvor motiverende det er, når man kommer seg i gang igjen, og at det skal ikke så altfor mange øktene til, før ting går litt lettere, og en kan attpåtil legge på kanskje litt ekstra, til neste løpetur/økt.

Skulle egentlig kjørt ei intervalløkt på mandag, men det kunne en glemme, da påskekosen hadde nok ikke helt fått kommet ut av "systemet" enda.
I går derimot, fikk en gjort ei kortere, men veldig behagelig løpetur, og satser på "blodsmaken" på fredagen, med tøffere og mer intens bakkeløp.

Igjen, var rådyrene tilbake, flere sto rett opp og ned i løypa, og ville ikke fjerne seg. Kunne nesten gå bort å ta på dem. Så ble litt start og stopp, og fikk litt "sjokk" av det som må ha vært en jæskla svær fugl, for det smalt i lufta, i det vingene for over tretoppene, og har en følelse av at dette kan ha vært en stor rovfugl, og ingen overfødd gås.

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

Min middelaldrende kropp har satt to nye personlige rekorder på 5k med to dagers mellomrom. 31:35 i forgårs, og 30:30 i dag. Pulsen var oppe i 184 på det høyeste. Målet bør vel være å klare det i løpet av en halvtime, tenker jeg. Forhåpentligvis en gang i neste uke.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

bundetrente skrev: tor apr 21, 2022 1:43 pm Min middelaldrende kropp har satt to nye personlige rekorder på 5k med to dagers mellomrom. 31:35 i forgårs, og 30:30 i dag. Pulsen var oppe i 184 på det høyeste. Målet bør vel være å klare det i løpet av en halvtime, tenker jeg. Forhåpentligvis en gang i neste uke.
Kanskje prøve med 1000m-drag på ned mot 5 min? Lykke til 👍🏼

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

kytec skrev: lør apr 02, 2022 11:49 pm [
Det blir mer rask gange i bakke og på mølle for å unngå unædvendig belastning + styrketrening og svømming.

Løping er for folk på 80 kg og mindre, kanskje en vakker da.

Måtte poste i en treningstråd som ikke er 100% dau og det er kun denne.
Nevnte gåing og staver for deg.
Det som heter Power Walk er også ypperlig, se den vedlagte videoen.
Vel, dette er topputøver, men vi kan ta med oss ting som

- høy frekvens på beina (korte skritt) er mer effektivt enn lange skritt
- aktiv bruk av armene, men ikke svinge dem som om skulle spille golf - se at bevegelsen er ganske kort
- aktiv hoftebruk
- litt bøy i nærne

Sånn Race Walk (kappgang) med rette knær etc sliter noe enormt, mens dette er langt mer skånsomt.
Og ja - man får puls om man vil det...


return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Etter at jeg virkelig tok tak i det rådet jeg ga herover om teknikk, så har turene blitt bedre både i terreng og på vei.
Fin tur 07:30 i snaue 55 minutter i dag i 4 plussgrader.

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

Passport skrev: fre apr 22, 2022 8:34 am
bundetrente skrev: tor apr 21, 2022 1:43 pm Min middelaldrende kropp har satt to nye personlige rekorder på 5k med to dagers mellomrom. 31:35 i forgårs, og 30:30 i dag. Pulsen var oppe i 184 på det høyeste. Målet bør vel være å klare det i løpet av en halvtime, tenker jeg. Forhåpentligvis en gang i neste uke.
Kanskje prøve med 1000m-drag på ned mot 5 min? Lykke til 👍🏼
Klarte 5k på 29:20 i dag, så da er det på tide å sette seg et nytt mål…. Sikkert 25 minutter, selv om det virker helt uoppnåelig akkurat nå.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Noen som har blitt overtrent ved å kjøre intervaller 3 ganger i uken? Øktene ligger bare på 30-40 min. 2 ggr i uken går som en lek, har bygget opp en veldig god grunnmur og synes det er så gøy. Vanskelig å holde igjen

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Queenie skrev: man apr 25, 2022 2:52 pm Noen som har blitt overtrent ved å kjøre intervaller 3 ganger i uken? Øktene ligger bare på 30-40 min. 2 ggr i uken går som en lek, har bygget opp en veldig god grunnmur og synes det er så gøy. Vanskelig å holde igjen
3X intervall i uken er heftig... Mye som spiller inn: alder, form, kosthold m.m.m. Styrer du pulsen eller gunner du på ;)

Det beste svaret finner du nok ved å følge din egen kropp.... ikke kjøre ny intervall-økt på støle/trette muskler?

(jeg kjører nå maks en X i uken.... men jeg er godt over "middagshøyden".... jeg trener også for å kunne løpe 21 km og da bruker jeg intervalltrening i 2-3 med om vinteren for å forsøke å booste en voksen kropp 8-)

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Klarte 5k på 29:20 i dag, så da er det på tide å sette seg et nytt mål…. Sikkert 25 minutter, selv om det virker helt uoppnåelig akkurat nå.
[/quote]

Så BRA!

Pass på å skynde deg langsomt.... kanskje lurt å legge inn flere rolige økter mellom rekordforsøkene?

Ved å løpe 1000 m intervall venner du kroppen til å tåle større fart (må oppta mere oksygen når du øker farten) Du vil ganske raskt merke det på 5km-tiden din!

Husker da jeg trente for å løpe fort(ere) da brukte jeg 1200-1500m intervaller kombinert med litt lengre turer på inntil 12 km. Målet den gang var 18 minutter på 5km. Kom ned på 17,20-tallet... men akk det er leeenge siden nå :roll:

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Rolig og avslappende søndagstur, på 8-11 km (til og fra), lå mellom kl: 21:30 og 22:30, deilig luft, kjølig forhold ute, og kun meg og rådyr, en smålubben grevling, som for over veien i all hast, og en rev, samt en svær frosk, så artig med aktivt dyreliv i skogs løypene om kveldene.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Passport skrev: man apr 25, 2022 3:42 pm
Queenie skrev: man apr 25, 2022 2:52 pm Noen som har blitt overtrent ved å kjøre intervaller 3 ganger i uken? Øktene ligger bare på 30-40 min. 2 ggr i uken går som en lek, har bygget opp en veldig god grunnmur og synes det er så gøy. Vanskelig å holde igjen
3X intervall i uken er heftig... Mye som spiller inn: alder, form, kosthold m.m.m. Styrer du pulsen eller gunner du på ;)

Det beste svaret finner du nok ved å følge din egen kropp.... ikke kjøre ny intervall-økt på støle/trette muskler?

(jeg kjører nå maks en X i uken.... men jeg er godt over "middagshøyden".... jeg trener også for å kunne løpe 21 km og da bruker jeg intervalltrening i 2-3 med om vinteren for å forsøke å booste en voksen kropp 8-)
Ok, holder meg til 2 🤣

Dagens var av den litt kortere sorten, men fikk meg opp i 14,5 km/t på siste tredjedel, jeg har ikke løpt med fart på flere år så det er digg. Går fort fremover når basisen er god.

4x2
6x1
8x40/20

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»