Vi snakker om renten

Svar
ms_8

Re: Vi snakker om renten

Legg inn av ms_8 »

PEF_1973 skrev: søn jan 02, 2022 9:09 pm Økt rente med 0,75%, jamfør Øystein Olsen på Dagsrevyen i kveld innebærer kanskje 7-8 000 ekstra i renter, før rentefradraget.
Mantraet hans var at "alle" hadde penger på bok, som de bare brant etter å svi av - Og dermed både kunne tåle renteøkninger på toppen av alt annet og holde de berømte hjulene i gang.
Akkurat det tror jeg ikke han skal være redd for med de galopperende prisene vi har/snart får på det meste.

Sparebank 1 Nord-Norge har nøyaktig 0,00% i innskuddsrente, men de har være jævlig kjappe med å øke renta på boliglånet,
Så jeg har et mindre beløp hos Kraft Bank for å ha noe i bakhånd. 1,13% gjør det ikke akkurat vanskelig å gå, men det slår uansett 0%.
Med økte strømutgifter, dyrere drivstoff/mat og nedstenginger i samfunnet. Så kjem forskjellene garantert til å øke med eit slik forslag. Dei fleiste vil nok greie det, men at folk vil merke det er det ingen tvil om.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Det snakkes nå om økte renter, vi har imidlertid ikke en økonomi som gir noen reel avkastning som kan forsvare disse rentene.

Ekstremt høye renter vil eventuelt være svært kortvarig. Men dette kan i så fall i en kort periode føre til mye mislighold. Med ditto konsekvenser.

Someone

Legg inn av Someone »

Nå er vel vel uansett ikke snakk om "ekstremt høye" renter

Queenie

Legg inn av Queenie »

Fire-fem renteøkninger på rappen er vel et minimum av hva folk kan forvente nå, det utgjør vel 20-30 000 ekstra i året for de med store lån?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Queenie skrev: fre mar 18, 2022 9:22 am Fire-fem renteøkninger på rappen er vel et minimum av hva folk kan forvente nå, det utgjør vel 20-30 000 ekstra i året for de med store lån?
Renten har vært unormalt lav en stund nå. Jeg har satt mer penger i fond mens den har vært så lav, men nå må jeg dempe sparingen i takt med renteøkningene.

Forøvrig kjedelig med fond i nedgangstider. Man putter inn penger og verdien synker. Jeg håper jeg får igjen for innsatsen uansett.

Queenie

Legg inn av Queenie »

PapaSmurf skrev: fre mar 18, 2022 9:25 am
Queenie skrev: fre mar 18, 2022 9:22 am Fire-fem renteøkninger på rappen er vel et minimum av hva folk kan forvente nå, det utgjør vel 20-30 000 ekstra i året for de med store lån?
Renten har vært unormalt lav en stund nå. Jeg har satt mer penger i fond mens den har vært så lav, men nå må jeg dempe sparingen i takt med renteøkningene.

Forøvrig kjedelig med fond i nedgangstider. Man putter inn penger og verdien synker. Jeg håper jeg får igjen for innsatsen uansett.
Det beste er selvfølgelig å ikke ha lån, men det ønsker naturligvis ikke myndighetene.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Someone skrev: fre mar 18, 2022 9:15 am Nå er vel vel uansett ikke snakk om "ekstremt høye" renter
Bare vent!

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Queenie skrev: fre mar 18, 2022 9:32 am
PapaSmurf skrev: fre mar 18, 2022 9:25 am
Queenie skrev: fre mar 18, 2022 9:22 am Fire-fem renteøkninger på rappen er vel et minimum av hva folk kan forvente nå, det utgjør vel 20-30 000 ekstra i året for de med store lån?
Renten har vært unormalt lav en stund nå. Jeg har satt mer penger i fond mens den har vært så lav, men nå må jeg dempe sparingen i takt med renteøkningene.

Forøvrig kjedelig med fond i nedgangstider. Man putter inn penger og verdien synker. Jeg håper jeg får igjen for innsatsen uansett.
Det beste er selvfølgelig å ikke ha lån, men det ønsker naturligvis ikke myndighetene.
Det er noen millioner til jeg er gjeldfri. Målet er å være ferdig til jeg er pensjonist. Samtidig må man jo også spare penger til pensjonstilværelsen
også nå til dags. Jeg sparer litt ekstra, for man vet aldri hva pensjonsalderen blir i fremtiden. Og man kan bare glemme at jeg skal jobbe etter jeg er 67.

Someone

Legg inn av Someone »

Queenie skrev: fre mar 18, 2022 9:22 am Fire-fem renteøkninger på rappen er vel et minimum av hva folk kan forvente nå, det utgjør vel 20-30 000 ekstra i året for de med store lån?
Hvilket ikke er noe problem og betyr heller ikke "ekstremt høye renter"

Queenie

Legg inn av Queenie »

Someone skrev: fre mar 18, 2022 9:45 am
Queenie skrev: fre mar 18, 2022 9:22 am Fire-fem renteøkninger på rappen er vel et minimum av hva folk kan forvente nå, det utgjør vel 20-30 000 ekstra i året for de med store lån?
Hvilket ikke er noe problem og betyr heller ikke "ekstremt høye renter"
Jeg tipper den havner på 5-6%, minst.

Arsène Wenger

Legg inn av Arsène Wenger »

Queenie skrev: fre mar 18, 2022 9:55 am
Someone skrev: fre mar 18, 2022 9:45 am
Queenie skrev: fre mar 18, 2022 9:22 am Fire-fem renteøkninger på rappen er vel et minimum av hva folk kan forvente nå, det utgjør vel 20-30 000 ekstra i året for de med store lån?
Hvilket ikke er noe problem og betyr heller ikke "ekstremt høye renter"
Jeg tipper den havner på 5-6%, minst.
Det er meget mulig, men når tipper du den havner på minst 5-6%? Om 1år 3 år 5 år 10 år???

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Saken er vel den at renta har vært ekstremt lav lenge nå.
Og at den går opp en del prosent betyr ikke annet enn at vi får et mer 'normalt' rentenivå. Og det bør man ha tatt høyde for.
Hvis den fortsetter å stige så blir det dyrt for mange.
Men et nivå på 4-6% som kan kalles normalt, betyr jo mange hevinger fremover, da det har vært 0,25 og 0,5 % intervaller de fleste gangene.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Arsène Wenger skrev: fre mar 18, 2022 5:10 pm
Queenie skrev: fre mar 18, 2022 9:55 am
Someone skrev: fre mar 18, 2022 9:45 am

Hvilket ikke er noe problem og betyr heller ikke "ekstremt høye renter"
Jeg tipper den havner på 5-6%, minst.
Det er meget mulig, men når tipper du den havner på minst 5-6%? Om 1år 3 år 5 år 10 år???
Snarest mulig, håper jeg 😜

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

PapaSmurf skrev: fre mar 18, 2022 9:25 am
Queenie skrev: fre mar 18, 2022 9:22 am Fire-fem renteøkninger på rappen er vel et minimum av hva folk kan forvente nå, det utgjør vel 20-30 000 ekstra i året for de med store lån?
Renten har vært unormalt lav en stund nå. Jeg har satt mer penger i fond mens den har vært så lav, men nå må jeg dempe sparingen i takt med renteøkningene.

Forøvrig kjedelig med fond i nedgangstider. Man putter inn penger og verdien synker. Jeg håper jeg får igjen for innsatsen uansett.
Med mindre du har satt pengene dine utelukkende i russiske aksjefond, får du nok pengene dine igjen. Skyter fra hofta, men tipper du har avkastning på fondene når vi gjør opp regnskapet i desember, selv om starten på året har vært begredelig.

Tatt seg opp de siste to ukene dog, i hvert fall mine fond.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Queenie skrev: fre mar 18, 2022 9:55 am
Someone skrev: fre mar 18, 2022 9:45 am
Queenie skrev: fre mar 18, 2022 9:22 am Fire-fem renteøkninger på rappen er vel et minimum av hva folk kan forvente nå, det utgjør vel 20-30 000 ekstra i året for de med store lån?
Hvilket ikke er noe problem og betyr heller ikke "ekstremt høye renter"
Jeg tipper den havner på 5-6%, minst.
Kanskje lånerenta. Styringsrenta tror jeg ikke vi ser over 5% på mange år.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

PapaSmurf skrev: fre mar 18, 2022 9:36 am
Queenie skrev: fre mar 18, 2022 9:32 am
PapaSmurf skrev: fre mar 18, 2022 9:25 am

Renten har vært unormalt lav en stund nå. Jeg har satt mer penger i fond mens den har vært så lav, men nå må jeg dempe sparingen i takt med renteøkningene.

Forøvrig kjedelig med fond i nedgangstider. Man putter inn penger og verdien synker. Jeg håper jeg får igjen for innsatsen uansett.
Det beste er selvfølgelig å ikke ha lån, men det ønsker naturligvis ikke myndighetene.
Det er noen millioner til jeg er gjeldfri. Målet er å være ferdig til jeg er pensjonist. Samtidig må man jo også spare penger til pensjonstilværelsen
også nå til dags. Jeg sparer litt ekstra, for man vet aldri hva pensjonsalderen blir i fremtiden. Og man kan bare glemme at jeg skal jobbe etter jeg er 67.
Egentlig rart at den ikke er satt opp for lenge siden. Folks forventede levealder har vel blitt noe sånt som 10 år høyere enn hva den var da folketrygden ble innført, i 1970 hadde man ikke lenge igjen når man ble 67. Arbeidslivet har generelt blitt ganske annerledes hva gjelder slitasje på arbeidstakerne også. Heldigvis, selvfølgelig, men klart at det blir ganske dyrt når folk lever mange år lenger som pensjonister enn de gjorde tidligere.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Brezjnev skrev: lør mar 19, 2022 9:59 pm
PapaSmurf skrev: fre mar 18, 2022 9:36 am
Queenie skrev: fre mar 18, 2022 9:32 am

Det beste er selvfølgelig å ikke ha lån, men det ønsker naturligvis ikke myndighetene.
Det er noen millioner til jeg er gjeldfri. Målet er å være ferdig til jeg er pensjonist. Samtidig må man jo også spare penger til pensjonstilværelsen
også nå til dags. Jeg sparer litt ekstra, for man vet aldri hva pensjonsalderen blir i fremtiden. Og man kan bare glemme at jeg skal jobbe etter jeg er 67.
Egentlig rart at den ikke er satt opp for lenge siden. Folks forventede levealder har vel blitt noe sånt som 10 år høyere enn hva den var da folketrygden ble innført, i 1970 hadde man ikke lenge igjen når man ble 67. Arbeidslivet har generelt blitt ganske annerledes hva gjelder slitasje på arbeidstakerne også. Heldigvis, selvfølgelig, men klart at det blir ganske dyrt når folk lever mange år lenger som pensjonister enn de gjorde tidligere.
Ja, det er nok naturlig at den heves. Men jeg planlegger å være frisk og rask med god økonomi i minst 20 år som pensjonist.

Jeg er en av de som jobber for å leve. Og jeg kjenner meg på mange måter misunnelig på de som lever for å jobbe. Det må være digg å sprette opp på mandag med et stort glis.

Så den dagen regnestykket går opp og jeg kan pensjonere meg så tar jeg blomsterkvasten, avskjedsmiddagen og de (forhåpentligvis) gode ordene og tar rennafart ut kontordøra 😅

Someone

Legg inn av Someone »

Med Norges Banks oppdaterte rentebane estimeres det 2,5% styringsrente ved utgangen av 2023. Som tilsvarer boliglånsrenter på 3,5-4% litt avhengig av risikopåslag i markedet

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

En oppjustering der, ja. Gjør meg bare mer spent på årets lønnsoppgjør.

Skal vi gjette på at DnB er først ute med å heve utlånsrenten denne gangen også?

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Det som er spennende denne gangen er at prisene på varer og tjenester øker kraftig, samt energipriser og drivstoffpriser kombinert med renteøkninger. Det er jo en perfekt storm for en korreksjon, eller? Jeg håper folk har spart til strammere tider og ikke tømmer kontoen hver måned. I så fall vil de fleste klare dette fint, i motsatt fall kan det bli en mer eller mindre økonomisk knekk der en del vil selge seg litt ned på ting og tang. Vi får se hva som slår til, det er i alle fall slutt på de fantasibillige tidene.

Someone

Legg inn av Someone »

Samtidig....med litt inflasjon så følger også lønningene etter (iblant litt forsinket dog) så på sikt ikke negativt for oss med litt gjeld :p

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Someone skrev: tor mar 24, 2022 9:29 pm Samtidig....med litt inflasjon så følger også lønningene etter (iblant litt forsinket dog) så på sikt ikke negativt for oss med litt gjeld :p
Hehe, sant, amerikanerne får trimmet litt statsgjeld nå

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

palimpsest skrev: tor des 16, 2021 10:03 am Renten opp. Setter som vanlig mine kroner på DnB er første bank ut til å heve egen.
Hvor mye satset du?
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/nW7X8m/ ... Fwww.vg.no

Someone

Legg inn av Someone »

DNB er normalt tidlig ute, for enkelte grupper i hvertfall, men de er normalt ikke først

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Someone skrev: fre mar 25, 2022 12:19 pm DNB er normalt tidlig ute, for enkelte grupper i hvertfall, men de er normalt ikke først
Jeg ser frem til at innskuddsrenta økes såpass at pengene vi har på lur på sparekonto ikke fortsetter å miste verdi.
Kan jo like godt ta ut pengene og legge dem under madrassen.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Someone skrev: fre mar 25, 2022 12:19 pm DNB er normalt tidlig ute, for enkelte grupper i hvertfall, men de er normalt ikke først
Tja, har vel inntrykk av at de er raskest til å sette opp men tregest til å sette ned, om jeg for lov til å tegne mitt svart/hvitt bilde av dem

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Someone skrev: fre mar 25, 2022 12:19 pm DNB er normalt tidlig ute, for enkelte grupper i hvertfall, men de er normalt ikke først
Kun forrige gang og denne DnB ikke har vært først ute. De seks-syv gangene vi hadde før det i den tidligere tråden var DnB først ute.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

fargeblind skrev: fre mar 25, 2022 11:05 am
palimpsest skrev: tor des 16, 2021 10:03 am Renten opp. Setter som vanlig mine kroner på DnB er første bank ut til å heve egen.
Hvor mye satset du?
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/nW7X8m/ ... Fwww.vg.no
Heldigvis ingenting :)

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Fikk melding i nettbanken i dag om at renten økes. På innskudd på sparekontoen.

Someone

Legg inn av Someone »

Min rente spratt opp 0,20%. Men fortsatt er det lavere enn da vi inngikk lånet....

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Økonomi»