Valg i Ungarn

Svar
Daltrey

Re: Valg i Ungarn

Legg inn av Daltrey »

KongOlav2 skrev: man apr 04, 2022 1:53 pm
Daltrey skrev: man apr 04, 2022 1:50 pm Norge og Skandinavia, demokratier der konsensus råder.

Egenart og egen kultur er styggedom. Mangfold er bra, så lenge alle er like.
Er reduksjon av domstolenes uavhengighet bra? Kraftig reduksjon av mediemangfold? Endring av grunnlover for å forsøke å påvirke valg? Dere på ytre høyres og fanatiske anti-globalisters syn på demokrati er mildt sagt hyklersk.
Der kom den klassiske merkelappen ja, som bekrefter det du siterte.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Daltrey skrev: man apr 04, 2022 1:55 pm Der kom den klassiske merkelappen ja, som bekrefter det du siterte.
Du svarte ikke på spørsmålet mitt. Hva mener du om den innskrenkingen av demokratiet som Orban og Fidesz har gjort i Ungarn det siste tiåret? Er det bare? Er det akseptabelt? Er det et demokrati verdig?

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

KongOlav2 skrev: man apr 04, 2022 1:56 pm
Daltrey skrev: man apr 04, 2022 1:55 pm Der kom den klassiske merkelappen ja, som bekrefter det du siterte.
Du svarte ikke på spørsmålet mitt. Hva mener du om den innskrenkingen av demokratiet som Orban og Fidesz har gjort i Ungarn det siste tiåret? Er det bare? Er det akseptabelt? Er det et demokrati verdig?
Jeg forholder meg til at Orban ble gjenvalgt, av ungarerne.

Er det et demokrati verdig å skjelle ut meningsmotstandere, og å stemple dem som mindre verdt? Har jeg kalt deg noe? Tillagt deg politisk ståsted?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Daltrey skrev: man apr 04, 2022 1:50 pm
KongOlav2 skrev: man apr 04, 2022 1:41 pm
Daltrey skrev: man apr 04, 2022 1:30 pm Som den EU-vennlige Landsmoderen(?) uttalte: "Vi er i ferd med å miste kontrollen over hva folk blir fortalt."

Lyder vel som klassisk demokrati i dine ører.
Norge og Skandinavia er regnet som verdens fremste demokratier, det gjelder absolutt ikke Ungarn som ikke lenger regnes som fullverdig demokrati.
Norge og Skandinavia, demokratier der konsensus råder.

Egenart og egen kultur er styggedom. Mangfold er bra, så lenge alle er like.
I Norge har vi pressefrihet, og under oss på demokratiindksen er flere land med pressefrihet.
Det betyr at hvem som helst kan ytre seg, slik at ikke staten prøver å gjøre alle like.
I Ungarn, derimot, har Orban på samme måte som Putin innført LOVER som gjør det straffbart å ytre seg.
Det er for å kontrollere media og forme folk slik at folk skal bli like......og hylle herskeren.

Så det du skriver henger ikke på greip, siden det er en selvmotsigelse.
Vær glad du skriver i et forum i Norge.
Her i landet kan du skrive hva du vil, i motsetning til i de landene du ser ut til å foretrekke.
Sist redigert av fargeblind den man apr 04, 2022 2:05 pm, redigert 1 gang totalt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Daltrey skrev: man apr 04, 2022 2:00 pm Jeg forholder meg til at Orban ble gjenvalgt, av ungarerne.

Er det et demokrati verdig å skjelle ut meningsmotstandere, og å stemple dem som mindre verdt? Har jeg kalt deg noe? Tillagt deg politisk ståsted?
Så du bryr deg ikke om at han har tatt kontroll over media og innskrenket mulighetene for sine meningsmotstandere til å ytre seg i samme grad som seg selv? Eller at de har endret grunnloven og dermed gjort det enklere å bli gjenvalgt?

De som ikke unisont fordømmer alle verdens autoritære herskere fortjener tyn og utskjelling. Jeg forakter alle de som er villige til å bruke demokratiske valg og demokratiets muligheter som et middel for å dekonstruere demokratiet. Orban har jo sagt det selv; han vil ha et illberalt demokrati.

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

fargeblind skrev: man apr 04, 2022 2:03 pm
Daltrey skrev: man apr 04, 2022 1:50 pm
KongOlav2 skrev: man apr 04, 2022 1:41 pm
Norge og Skandinavia er regnet som verdens fremste demokratier, det gjelder absolutt ikke Ungarn som ikke lenger regnes som fullverdig demokrati.
Norge og Skandinavia, demokratier der konsensus råder.

Egenart og egen kultur er styggedom. Mangfold er bra, så lenge alle er like.
I Norge har vi pressefrihet, og under oss på demokratiindksen er flere land med pressefrihet.
Det betyr at hvem som helst kan ytre seg, slik at ikke staten prøver å gjøre alle like.
I Ungarn, derimot, har Orban på samme måte som Putin innført LOVER som gjør det straffbart å ytre seg.
Det er for å kontrollere media og forme folk slik at folk skal bli like......og hylle herskeren.

Så det du skriver henger ikke på greip, siden det er en selvmotsigelse.
Men hvordan er det mulig å oppnå pressefrihet i et land der mediene mottar økonomisk støtte fra staten? Det er vel ikke for ingenting at tilliten er synkende, og at abonnentene faller fra. Folk begynner å se bukken som passer havresekken.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

KongOlav2 skrev: man apr 04, 2022 2:04 pm
Daltrey skrev: man apr 04, 2022 2:00 pm Jeg forholder meg til at Orban ble gjenvalgt, av ungarerne.

Er det et demokrati verdig å skjelle ut meningsmotstandere, og å stemple dem som mindre verdt? Har jeg kalt deg noe? Tillagt deg politisk ståsted?
Så du bryr deg ikke om at han har tatt kontroll over media og innskrenket mulighetene for sine meningsmotstandere til å ytre seg i samme grad som seg selv? Eller at de har endret grunnloven og dermed gjort det enklere å bli gjenvalgt?

De som ikke unisont fordømmer alle verdens autoritære herskere fortjener tyn og utskjelling. Jeg forakter alle de som er villige til å bruke demokratiske valg og demokratiets muligheter som et middel for å dekonstruere demokratiet. Orban har jo sagt det selv; han vil ha et illberalt demokrati.
Aner jeg en viss trollfabrikk-faktor her?
Er det bare meg?
Det skulle normalt kategoriseres som psykedelisk at debattanter bruker ytringsfriheten til å støtte innskrenking av ytringsfriheten.
Jeg bare lurer......hva tror du?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Daltrey skrev: man apr 04, 2022 2:07 pm Men hvordan er det mulig å oppnå pressefrihet i et land der mediene mottar økonomisk støtte fra staten? Det er vel ikke for ingenting at tilliten er synkende, og at abonnentene faller fra. Folk begynner å se bukken som passer havresekken.
Mange av de høyeste rangerte demokratiene i verden har en allmennkringkaster. Norge, Sverige, Danmark, UK, Tyskland. Det er ikke noen motsetning mellom dette og ha pressefrihet.

Og de andre mediene som mottar støtte i Norge er nr 2-aviser i enkelte byer, samt nisjeaviser. Og sistnevnte kategori er alt fra kristenkonservative Dagen via bondeavisa Nationen til raddisene i Klassekampen. Jeg klarer ikke å se hvordan dette ødelegger pressefriheten.

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

KongOlav2 skrev: man apr 04, 2022 2:04 pm
Daltrey skrev: man apr 04, 2022 2:00 pm Jeg forholder meg til at Orban ble gjenvalgt, av ungarerne.

Er det et demokrati verdig å skjelle ut meningsmotstandere, og å stemple dem som mindre verdt? Har jeg kalt deg noe? Tillagt deg politisk ståsted?
Så du bryr deg ikke om at han har tatt kontroll over media og innskrenket mulighetene for sine meningsmotstandere til å ytre seg i samme grad som seg selv? Eller at de har endret grunnloven og dermed gjort det enklere å bli gjenvalgt?

De som ikke unisont fordømmer alle verdens autoritære herskere fortjener tyn og utskjelling. Jeg forakter alle de som er villige til å bruke demokratiske valg og demokratiets muligheter som et middel for å dekonstruere demokratiet. Orban har jo sagt det selv; han vil ha et illberalt demokrati.
Hvis Orban før valget gikk ut og sa at han ville ha et illiberalt demokrati, og fortsatt fikk 2/3 av stemmene, skal valgresultatet forkastes da?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Daltrey skrev: man apr 04, 2022 2:07 pm
fargeblind skrev: man apr 04, 2022 2:03 pm
Daltrey skrev: man apr 04, 2022 1:50 pm

Norge og Skandinavia, demokratier der konsensus råder.

Egenart og egen kultur er styggedom. Mangfold er bra, så lenge alle er like.
I Norge har vi pressefrihet, og under oss på demokratiindksen er flere land med pressefrihet.
Det betyr at hvem som helst kan ytre seg, slik at ikke staten prøver å gjøre alle like.
I Ungarn, derimot, har Orban på samme måte som Putin innført LOVER som gjør det straffbart å ytre seg.
Det er for å kontrollere media og forme folk slik at folk skal bli like......og hylle herskeren.

Så det du skriver henger ikke på greip, siden det er en selvmotsigelse.
Men hvordan er det mulig å oppnå pressefrihet i et land der mediene mottar økonomisk støtte fra staten? Det er vel ikke for ingenting at tilliten er synkende, og at abonnentene faller fra. Folk begynner å se bukken som passer havresekken.
VÅS!!!
Du skriver nå i et forum åpent for alle, det er riksdekkende og gratis.
Den økonomiske støtten dette forum har fått, kom fra deg og meg.
Faen, det er jo totalt usammenhengende det du gulper ut her.
Hvor pokker nektes du frihet, og hvor og når?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Daltrey skrev: man apr 04, 2022 2:11 pm Hvis Orban før valget gikk ut og sa at han ville ha et illiberalt demokrati, og fortsatt fikk 2/3 av stemmene, skal valgresultatet forkastes da?
Det er ikke valgresultatet i seg selv som er problemet, men visse av de grepene Orban gjør ved makten. Det bør være FETTE umulig i en demokratisk nasjon å gjøre endringer som kan dra landet i autoritær retning. I Ungarn har Orban imidlertid tatt grep som minner om det som ble gjort i mellomkrigstiden i Europa. Det er ikke en bra utvikling.

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

fargeblind skrev: man apr 04, 2022 2:08 pm
KongOlav2 skrev: man apr 04, 2022 2:04 pm
Daltrey skrev: man apr 04, 2022 2:00 pm Jeg forholder meg til at Orban ble gjenvalgt, av ungarerne.

Er det et demokrati verdig å skjelle ut meningsmotstandere, og å stemple dem som mindre verdt? Har jeg kalt deg noe? Tillagt deg politisk ståsted?
Så du bryr deg ikke om at han har tatt kontroll over media og innskrenket mulighetene for sine meningsmotstandere til å ytre seg i samme grad som seg selv? Eller at de har endret grunnloven og dermed gjort det enklere å bli gjenvalgt?

De som ikke unisont fordømmer alle verdens autoritære herskere fortjener tyn og utskjelling. Jeg forakter alle de som er villige til å bruke demokratiske valg og demokratiets muligheter som et middel for å dekonstruere demokratiet. Orban har jo sagt det selv; han vil ha et illberalt demokrati.
Aner jeg en viss trollfabrikk-faktor her?
Er det bare meg?
Det skulle normalt kategoriseres som psykedelisk at debattanter bruker ytringsfriheten til å støtte innskrenking av ytringsfriheten.
Jeg bare lurer......hva tror du?
Etter ytringsfrihet kom ytringsansvar, før tankefrihet ble brakt på banen av forrige statsminister. Hva blir det neste? Blir det å ha en sunn skepsis forbudt? Blir man etter dette automatisk avskydd og foraktet som psykedelisk?

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

KongOlav2 skrev: man apr 04, 2022 2:14 pm
Daltrey skrev: man apr 04, 2022 2:11 pm Hvis Orban før valget gikk ut og sa at han ville ha et illiberalt demokrati, og fortsatt fikk 2/3 av stemmene, skal valgresultatet forkastes da?
Det er ikke valgresultatet i seg selv som er problemet, men visse av de grepene Orban gjør ved makten. Det bør være FETTE umulig i en demokratisk nasjon å gjøre endringer som kan dra landet i autoritær retning. I Ungarn har Orban imidlertid tatt grep som minner om det som ble gjort i mellomkrigstiden i Europa. Det er ikke en bra utvikling.
Til det siste du skriver, som får bli siste ord fra meg nå, ser jeg ingen bekymringer for at Orban vil ekspandere utover Ungarn sine grenser.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Daltrey skrev: man apr 04, 2022 2:20 pm
Til det siste du skriver, som får bli siste ord fra meg nå, ser jeg ingen bekymringer for at Orban vil ekspandere utover Ungarn sine grenser.
Og da skal han få skalte og valte med sine egne innbyggere akkurat som han vil? Om han får flertall fra 60 % av befolkningen så skal mindretallet finne seg i det meste siden det er flertallet som bestemmer?

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

KongOlav2 skrev: man apr 04, 2022 2:25 pm
Daltrey skrev: man apr 04, 2022 2:20 pm
Til det siste du skriver, som får bli siste ord fra meg nå, ser jeg ingen bekymringer for at Orban vil ekspandere utover Ungarn sine grenser.
Og da skal han få skalte og valte med sine egne innbyggere akkurat som han vil? Om han får flertall fra 60 % av befolkningen så skal mindretallet finne seg i det meste siden det er flertallet som bestemmer?
Ok, da. Blir virkelig 40% av ungarerne behandlet som dyr og fritt vilt? Det tviler jeg på.

Men ellers så er du inne på det som kjennetegner et demokrati, der mindretallet må rette seg etter flertallet.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Daltrey skrev: man apr 04, 2022 2:34 pm Ok, da. Blir virkelig 40% av ungarerne behandlet som dyr og fritt vilt? Det tviler jeg på.

Men ellers så er du inne på det som kjennetegner et demokrati, der mindretallet må rette seg etter flertallet.
Nei, kjennetegnet på et demokrati er ytringsfrihet, forsamlingsfrihet, klare skranker for å forhindre opphoping av makt, etc. Dette er i ferd med å forsvinne i Ungarn. Dersom kjennetegnet på et demokrati var det som du hevder, kunne man forlenget denne argumentasjonen i den retning at det er akseptabelt at mindretallet som ikke retter seg etter flertallet blir fratatt fundamentale friheter eller til og med kastet i fengsel. Det var meget mulig et flertall som støttet fjerning av borgerrettigheter til jøder og andre i mellomkrigstiden, men det ble ikke demokratisk av den grunn.

lund

Legg inn av lund »

Daltrey skrev: man apr 04, 2022 2:34 pm
KongOlav2 skrev: man apr 04, 2022 2:25 pm
Daltrey skrev: man apr 04, 2022 2:20 pm
Til det siste du skriver, som får bli siste ord fra meg nå, ser jeg ingen bekymringer for at Orban vil ekspandere utover Ungarn sine grenser.
Og da skal han få skalte og valte med sine egne innbyggere akkurat som han vil? Om han får flertall fra 60 % av befolkningen så skal mindretallet finne seg i det meste siden det er flertallet som bestemmer?
Ok, da. Blir virkelig 40% av ungarerne behandlet som dyr og fritt vilt? Det tviler jeg på.

Men ellers så er du inne på det som kjennetegner et demokrati, der mindretallet må rette seg etter flertallet.
Har du virkelig lyst til å fremstå så kunnskapsløs som dette?=

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

All makt i denne sal er vel heller ikke et ukjent begrep her i vårt land. Om Orban skalter, valter, stempler "J" og til og med kaster 40% av befolkningen i fengsel, vel da tror jeg at man overdramatiserer situasjonen en smule. For å bruke en kjent taktikk, så vil jeg gjerne be om underlagsmateriale som kan bekrefte at han er slik en tyrann.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Daltrey skrev: man apr 04, 2022 2:47 pm All makt i denne sal er vel heller ikke et ukjent begrep her i vårt land. Om Orban skalter, valter, stempler "J" og til og med kaster 40% av befolkningen i fengsel, vel da tror jeg at man overdramatiserer situasjonen en smule. For å bruke en kjent taktikk, så vil jeg gjerne be om underlagsmateriale som kan bekrefte at han er slik en tyrann.
Jeg lover å forsvare din rett til å forakte demokratiet.
Slik er det å leve med ytringsfrihet.
Vær glad du har ytringsfrihet, og tål at du blir motsagt med bedre argumenter.
Men her taper du, heldigvis.

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

lund skrev: man apr 04, 2022 2:44 pm
Daltrey skrev: man apr 04, 2022 2:34 pm
KongOlav2 skrev: man apr 04, 2022 2:25 pm
Og da skal han få skalte og valte med sine egne innbyggere akkurat som han vil? Om han får flertall fra 60 % av befolkningen så skal mindretallet finne seg i det meste siden det er flertallet som bestemmer?
Ok, da. Blir virkelig 40% av ungarerne behandlet som dyr og fritt vilt? Det tviler jeg på.

Men ellers så er du inne på det som kjennetegner et demokrati, der mindretallet må rette seg etter flertallet.
Har du virkelig lyst til å fremstå så kunnskapsløs som dette?=
Kan du hjelpe meg slik at jeg tilegner meg kunnskap om demokrati? Er det mindretallet som skal bestemme?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Daltrey skrev: man apr 04, 2022 2:47 pm All makt i denne sal er vel heller ikke et ukjent begrep her i vårt land.
Så du skal bruke et 140 år gammelt utsagn fra en tid hvor det ikke var allmenn stemmerett en gang for å kunne sammenligne dagens Norge med Ungarn? Hvor kunnskapsløs går det egentlig an å bli.
Daltrey skrev: man apr 04, 2022 2:47 pm Om Orban skalter, valter, stempler "J" og til og med kaster 40% av befolkningen i fengsel, vel da tror jeg at man overdramatiserer situasjonen en smule. For å bruke en kjent taktikk, så vil jeg gjerne be om underlagsmateriale som kan bekrefte at han er slik en tyrann.
Nei, jeg har ikke et eneste gang sagt at han gjør dette. Men det er det som kan forsvares i forlengelsen av argumentene som du forfekter. Mindretallet må underordne seg flertallet. Om du virkelig det er det viktigste med et demokrati, har du misforstått noe fundamental.

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

fargeblind skrev: man apr 04, 2022 2:51 pm
Daltrey skrev: man apr 04, 2022 2:47 pm All makt i denne sal er vel heller ikke et ukjent begrep her i vårt land. Om Orban skalter, valter, stempler "J" og til og med kaster 40% av befolkningen i fengsel, vel da tror jeg at man overdramatiserer situasjonen en smule. For å bruke en kjent taktikk, så vil jeg gjerne be om underlagsmateriale som kan bekrefte at han er slik en tyrann.
Jeg lover å forsvare din rett til å forakte demokratiet.
Slik er det å leve med ytringsfrihet.
Vær glad du har ytringsfrihet, og tål at du blir motsagt med bedre argumenter.
Men her taper du, heldigvis.
Og argumentet var at jeg taper? Det teller ikke at jeg ønsker bekreftelser på utallige brudd på menneskerettigheter i Ungarn, mot 40% av befolkningen?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Daltrey skrev: man apr 04, 2022 2:54 pm
fargeblind skrev: man apr 04, 2022 2:51 pm
Daltrey skrev: man apr 04, 2022 2:47 pm All makt i denne sal er vel heller ikke et ukjent begrep her i vårt land. Om Orban skalter, valter, stempler "J" og til og med kaster 40% av befolkningen i fengsel, vel da tror jeg at man overdramatiserer situasjonen en smule. For å bruke en kjent taktikk, så vil jeg gjerne be om underlagsmateriale som kan bekrefte at han er slik en tyrann.
Jeg lover å forsvare din rett til å forakte demokratiet.
Slik er det å leve med ytringsfrihet.
Vær glad du har ytringsfrihet, og tål at du blir motsagt med bedre argumenter.
Men her taper du, heldigvis.
Og argumentet var at jeg taper? Det teller ikke at jeg ønsker bekreftelser på utallige brudd på menneskerettigheter i Ungarn, mot 40% av befolkningen?
Ingen støtter deg i denne tråden.
Lev med det.

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

fargeblind skrev: man apr 04, 2022 2:56 pm
Daltrey skrev: man apr 04, 2022 2:54 pm
fargeblind skrev: man apr 04, 2022 2:51 pm
Jeg lover å forsvare din rett til å forakte demokratiet.
Slik er det å leve med ytringsfrihet.
Vær glad du har ytringsfrihet, og tål at du blir motsagt med bedre argumenter.
Men her taper du, heldigvis.
Og argumentet var at jeg taper? Det teller ikke at jeg ønsker bekreftelser på utallige brudd på menneskerettigheter i Ungarn, mot 40% av befolkningen?
Ingen støtter deg i denne tråden.
Lev med det.
Jeg er ikke her for å få støtte. Det har stått lite i norske medier etter at valgresultatet ble kjent, og jeg har ikke sett noen internasjonale valgobservatører uttale seg kritisk. Altså må man ta høyde for at dette var et fritt valg, der flertallet gikk inn for å beholde Orban. Det er heller ingenting som tyder på at man blir strippet for rettigheter om man tilhørte opposisjonen.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Daltrey skrev: man apr 04, 2022 3:03 pm Jeg er ikke her for å få støtte. Det har stått lite i norske medier etter at valgresultatet ble kjent, og jeg har ikke sett noen internasjonale valgobservatører uttale seg kritisk. Altså må man ta høyde for at dette var et fritt valg, der flertallet gikk inn for å beholde Orban. Det er heller ingenting som tyder på at man blir strippet for rettigheter om man tilhørte opposisjonen.
Så om neste valg i Norge endte med et markant flertall til partier du ikke likte i det hele tatt, og de bestemte seg for å gjøre noe du er sterkt uenig i (umiddelbar innmelding i EU?), og også bestemte at det ikke skal være mulig å debattere dette i media, så ville du synes det var greit?

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

KongOlav2 skrev: man apr 04, 2022 1:41 pm
Daltrey skrev: man apr 04, 2022 1:30 pm Som den EU-vennlige Landsmoderen(?) uttalte: "Vi er i ferd med å miste kontrollen over hva folk blir fortalt."

Lyder vel som klassisk demokrati i dine ører.
Norge og Skandinavia er regnet som verdens fremste demokratier, det gjelder absolutt ikke Ungarn som ikke lenger regnes som fullverdig demokrati.
Tja, men Skandinavia har også sine forskjeller. Det er også en historisk forskjell mellom demokratiene her. Det sitter mer i "ryggmargen" her på berget enn det f.eks gjør hos naboene våre østover. Det kan godt hende at dette også har skapt debatten rundt "demokraturet" i Sverige på helt annen måte enn her, spesielt mtp debattklima. Bruken av livegenskap er også noe som kan ha innvirkning på grader av demokrati i Skandinavia.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

GiPazzini_85 skrev: man apr 04, 2022 3:12 pm
KongOlav2 skrev: man apr 04, 2022 1:41 pm
Daltrey skrev: man apr 04, 2022 1:30 pm Som den EU-vennlige Landsmoderen(?) uttalte: "Vi er i ferd med å miste kontrollen over hva folk blir fortalt."

Lyder vel som klassisk demokrati i dine ører.
Norge og Skandinavia er regnet som verdens fremste demokratier, det gjelder absolutt ikke Ungarn som ikke lenger regnes som fullverdig demokrati.
Tja, men Skandinavia har også sine forskjeller. Det er også en historisk forskjell mellom demokratiene her. Det sitter mer i "ryggmargen" her på berget enn det f.eks gjør hos naboene våre østover. Det kan godt hende at dette også har skapt debatten rundt "demokraturet" i Sverige på helt annen måte enn her, spesielt mtp debattklima. Bruken av livegenskap er også noe som kan ha innvirkning på grader av demokrati i Skandinavia.
Her er et eksempel på den absolutte ytringsfrihet i Norge.
RT er ikke sensurert.
https://www.rt.com/

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

KongOlav2 skrev: man apr 04, 2022 3:07 pm
Daltrey skrev: man apr 04, 2022 3:03 pm Jeg er ikke her for å få støtte. Det har stått lite i norske medier etter at valgresultatet ble kjent, og jeg har ikke sett noen internasjonale valgobservatører uttale seg kritisk. Altså må man ta høyde for at dette var et fritt valg, der flertallet gikk inn for å beholde Orban. Det er heller ingenting som tyder på at man blir strippet for rettigheter om man tilhørte opposisjonen.
Så om neste valg i Norge endte med et markant flertall til partier du ikke likte i det hele tatt, og de bestemte seg for å gjøre noe du er sterkt uenig i (umiddelbar innmelding i EU?), og også bestemte at det ikke skal være mulig å debattere dette i media, så ville du synes det var greit?
Det du beskriver er jo farlig nær å bli en realitet. I tv-debatter består panelet av deltakere som i stor grad er enige. En ny EU-debatt er i emning, på tross av målinger som tilsier at oppslutningen er lavere enn noensinne. Jeg synes jo ikke dette er greit, men hva får man gjort? Hva ville du foreslått? Et statskupp?

Skal 40% av ungarerne reise seg mot Orban, sette landet i brann, eller akseptere at han fikk en fjerde periode? Og hva med respekten for flertallet i så tilfelle, hvor skal de gjøre av seg?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Daltrey skrev: man apr 04, 2022 3:20 pm Skal 40% av ungarerne reise seg mot Orban, sette landet i brann, eller akseptere at han fikk en fjerde periode? Og hva med respekten for flertallet i så tilfelle, hvor skal de gjøre av seg?
Har jeg sagt at de skal sette landet i brann? Men utstrakt bruk av sivil ulydighet, store demonstrasjoner, etc., er definitivt innafor.

Mener du for øvrig at Orban har respekt for mindretallet? I løpet av det siste tiåret har han og Fidesz blant annet gjort følgende:

- Innskrenket domstolenes uavhengighet.
- I langt større grad tatt direkte kontroll over media.
- Endret valgloven slik at an lettere kan bli gjenvalgt.

Mener du dette er demokratisk? Eller greit? Eller å vise respekt for hele befolkningen inkludert det mindretallet som ikke stemmer på ham?

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

fargeblind skrev: man apr 04, 2022 3:18 pm
GiPazzini_85 skrev: man apr 04, 2022 3:12 pm
KongOlav2 skrev: man apr 04, 2022 1:41 pm
Norge og Skandinavia er regnet som verdens fremste demokratier, det gjelder absolutt ikke Ungarn som ikke lenger regnes som fullverdig demokrati.
Tja, men Skandinavia har også sine forskjeller. Det er også en historisk forskjell mellom demokratiene her. Det sitter mer i "ryggmargen" her på berget enn det f.eks gjør hos naboene våre østover. Det kan godt hende at dette også har skapt debatten rundt "demokraturet" i Sverige på helt annen måte enn her, spesielt mtp debattklima. Bruken av livegenskap er også noe som kan ha innvirkning på grader av demokrati i Skandinavia.
Her er et eksempel på den absolutte ytringsfrihet i Norge.
RT er ikke sensurert.
https://www.rt.com/
Jeg er litt usikker på hvor du vil her, fargeblind....?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»