Band "alle" liker, unntatt deg...

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Re: Band "alle" liker, unntatt deg...

Legg inn av Frank.N.Steen »

Henningsen skrev: ons feb 02, 2022 2:10 pm
Knaberaps skrev: ons feb 02, 2022 1:37 pm
Henningsen skrev: ons feb 02, 2022 1:28 pm Sven Vath
Wow, helt avglemt. Baba baba, electrica salsa, baba babaaa. Rett tilbake på gutterommet i 86 - 87.
Hadde en "gjenoppliving" av mine gamle elekroniske favoritter for noen år tilbake. Det var veldig artig å gjenoppdage mange låtef og artister. Det er mye bra i disse sjangrene, og jeg fant tilbake til masse gammelt og glemt gull, og ikke minst mye minner.
Derfor jeg sjeldent greier å kvitte meg med ulike samleskiver og særlig innafor dance, trance og elektronika fra 90-tallet. For mye gode og fine minner, selv om det ikke spilles på langt nær like ofte, som før. Men ikke alltids en finner igjen, de eksakte versjonene/remixene osv, på nettet.

Sven Vath er en artist jeg gjerne skulle hatt et par skiver av. Den som vekker mest interesse, er nok albumet med den originale versjonen av Ballet Fusion (1994), utrolig vakker og stemningsfull musikk, og synes den har holdt seg utrolig bra, i motsetning til en del annen midten av 90-talls dance og trance.
Cosmic Baby har jeg også ei skive av (Stellar Supreme), og kom vel i 1992-93, men har låter Sea of Tranquility (1992) som fortsatt høres like vakre ut.
Liker den slags dance/elektronika. Drømmende, behagelig og oppbyggende melodier stemning.

Er vel også litt derfor (mest nostalgi vil jeg tro) en har slitt med å kvitte seg med Scooter skivene fra 90-tallet, ettersom enkelte ville også ha fine og veldig behagelige instrumentaler, der lett overgikk singlene og vokalbidragene.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Trolljegeren skrev: man jan 17, 2022 2:04 pm Merkelig hvordan enkelte mennesker gir seg selv definisjonsmakten på hva noe særdeles subjektivt er for noe :-)
Nå er det helt subjektivt hva man liker, eller ikke. Men det er faktisk ofte sånn at store plateselskap nekter artister og låtskrivere å være for kreative. Dette er fordi de som egentlig ikke er særlig interesserte i musikk, reagerer positivt på noe de kjenner igjen. Derfor er det veldig mye som resirkuleres i den mest populære musikken. Mange vil rett og slett ha en ny vri på det de kjenner, for det fenger fort.

Dette gikk faktisk så langt at country-artister i USA begynte å være spydige ved prisutdelinger, for de følte at de alle ble tvunget til å lage den samme sangen, og ikke fikk noe frihet.

Så selv om man ikke kan diktere hva folk skal oppfatte som bra musikk, så kan man si noe om hvor bra laget musikk er, om den har dybde og om det er noe nyskapning. Jeg vil tro flere av de som lager denne popmusikken er enig i at den er veldig grunn, og lite forseggjort. Men det er spillereglene de får fra plateselskapene, og alle hadde jo gjort det for de pengene de får.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

En ting er grupper man ikke liker, men som alle andre liker. Men jeg opplever også det samme i forholdet til enkeltsanger til en bestemt gruppe. Jeg liker generelt Pink Floyd, men en sang som "Money" fikk jeg nok av allerede for 20 år siden. Er jeg den eneste? F.eks. den mindre kjente "Echoes" fra live-konserten i Pompeii kan jeg imidlertid fortsatt høre gang på gang.

startelver

Legg inn av startelver »

Crazy Horse skrev: tir feb 01, 2022 11:40 pm Band/artister alle (mange) liker unntatt «deg». Grunnen til at artister likes av mange 10-år etter død og/eller oppløsning, er kvalitet. Jeg har aldri hatt sans for Abba, selv om mange melodier er gode, men jeg innser at de appellerer til noe, og at de apellerer til mange. Det samme med band som Zeppelin, Pink Floyd, Queen og Beatles. Særlig de to sistnevnte figurerer høyt på mange streaming lister som Spotify, og det er intet mindre enn utrolig. Beatles ble oppløst for 52 år siden.

Jeg klarer ikke rap og listepop anno 2022. P1 og P3 har jeg nesten sluttet å høre på. Are og Odin og Pils er unntaket. Det er beklagelig, da særlig P1 har mange flinke folk. Musikk inn det ene øret og ut det andre. Verre enn MGP. Radiokanaler er Radio Rock, Retro, Radio Norge og Radio Vinyl.
Kan anbefale BBC Radio 2, er blitt min nye favorittkanal, de spiller stort sett eldre musikk.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Folk_flesk skrev: ons feb 02, 2022 3:13 pm En ting er grupper man ikke liker, men som alle andre liker. Men jeg opplever også det samme i forholdet til enkeltsanger til en bestemt gruppe. Jeg liker generelt Pink Floyd, men en sang som "Money" fikk jeg nok av allerede for 20 år siden. Er jeg den eneste? F.eks. den mindre kjente "Echoes" fra live-konserten i Pompeii kan jeg imidlertid fortsatt høre gang på gang.
Echoes er jo fantastisk, og tar gjerne et par runder ekstra, med både album og live (Pompeii versjonen) enn å måtte høre igjen Money. Men sistnevnte var vel en av disse slagerne, som virkelig traff godt og bredt, og blir vel stadig spilt hyppig på radio.
Klart, ene varer vel oppunder 20 minutter (eller mer?), og før den kommer skikkelig "i gang", er vel Money (som varer vel oppunder 5 minutter, til og fra) allerede over og ut.

Positive med band som Pink Floyd, er jo at det er som regel noe for alle. Kjenner til flere som misliker sterkt Pink Floyd hvert fall den stadig mer dominerende Waters eraen (fra Dark Side og utover), men elsker det de gjorde på 60 og tidlig 70-tallet. Og vice versa.

Er litt spent på å ta frem Wish You Were Here og Animals, ettersom det er gått veldig lenge siden forrige besøk. Men husker nå hvert fall at de falt godt i smak, og tror jeg endte med å holde Animals som ei knepen favoritt, foran Wish.

balder75

Legg inn av balder75 »

Dream Theater - Flinkismusikk uten sjel
Toto
Genesis/Phil Collins
Coldplay
Keane
Franz Ferdinand
Panic At the DIsco - alle kjedelige

Lezah

Legg inn av Lezah »

balder75 skrev: ons feb 09, 2022 9:10 pm Dream Theater - Flinkismusikk uten sjel
Jeg husker med skrekk DTs cover av Master of Puppets. At en såpass intens låt kan spilles så "flatt" er helt utrolig. Null sjel, bare en gjeng unektelig dyktige musikere som sto bredbente og konsentrerte seg om sitt instrument mens de sørget for at notene ble spilt helt perfekt.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Lenge siden denne tråden var oppe, men jeg sitter og lytter til richie hawtin sitt liveset fra weekend terrace afterparty i berlin fra 2010, og det er jo en åpenbaring fra en av de virkelig store legendene innen techno.
Om du unngår å nikke på hodet til de rytmene, så er det noe galt i nervesystemet ditt.
Sett på youtube på storskjerm og la deg fascinere.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Og hvis det drar i gang skikkelig, så sjekk ut Fatima Hajji sitt sett fra Steel Rovinj i kroatia for en følelse av hva undrground techno er for noe.
Det er skikkelig underground.
Fy f... det er ei dame som rocker!

Bare slått av psychedelic trance, og ikke den mainstream shit'en man vanligvis hører innen shangeren

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Ikke at alle liker dem, men veldig mange, og kritikerne elsker dem. Har aldri likt Karpe (Diem).

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Knaberaps skrev: ons feb 02, 2022 12:51 pm

Nå er det like før jeg sender inn klage her. Hør på Queen 2 så vil du faktisk finne tidenes beste utgivelse.
Queen 1 og Queen 2 er begge fantastiske . "I want to break free" epokene fra Queen styrer jeg unna, men det er jo veldig mange som liker disse også.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Sulfat skrev: fre feb 25, 2022 9:44 pm Ikke at alle liker dem, men veldig mange, og kritikerne elsker dem. Har aldri likt Karpe (Diem).
Har adri likt de heller, men det er mest fordi jeg ikke liker sjangeren.
Men de er meget dyktige, og innovative musikere, og det fortjener de stor respekt for!

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Sulfat skrev: fre feb 25, 2022 9:44 pm Ikke at alle liker dem, men veldig mange, og kritikerne elsker dem. Har aldri likt Karpe (Diem).
Dette er den typen musikk som er så jævlig å høre på at jeg nærmest blir forbanna.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Guttorm123 skrev: fre feb 25, 2022 9:46 pm Queen 1 og Queen 2 er begge fantastiske . "I want to break free" epokene fra Queen styrer jeg unna, men det er jo veldig mange som liker disse også.
Ikke Queen 1, men bare Queen. Og, ja. Disse to skivene er gull. Queen på 80 tallet var veldig variert, men det er mye flott der også. De typiske hitene som du nevner, samt Radio GaGa og et partre til er ikke jeg heller særlig begeistret for.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Knaberaps skrev: fre feb 25, 2022 9:52 pm
Sulfat skrev: fre feb 25, 2022 9:44 pm Ikke at alle liker dem, men veldig mange, og kritikerne elsker dem. Har aldri likt Karpe (Diem).
Dette er den typen musikk som er så jævlig å høre på at jeg nærmest blir forbanna.
Om du liker techno så sjekk ut de to livesettene jeg har nevnt over her.
Det er en psykedelisk techno og hard techno som rocker skikkelig.

Men aller høyest rager psychedelic trance og psybient.
Men skikkelig techno drar igang urinstinktene godt det altså., sjekk fatima hajji sitt sett som jeg nevner over her.
Må slutte å taste nå... promille...

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Falcon skrev: man sep 06, 2021 10:19 pm Bare jeg som liker 90-talls-Metallica her?
Et par ok låter på svartalbumet, personlig mistet jeg tråden på Metallica post Justice. Ride og Master blir jeg derimot aldri lei av.

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

Karpe.
Grusomt

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»