Tur på trappene

Svar
WatchMaker

Tur på trappene

Legg inn av WatchMaker »

Medio februar er det 2 år siden forrige utflukt over dammen for å se ball. Nå slipper endelig britene, og da først og fremst England, opp på det aller meste av krav for innreise. Fly til en utvidet påsketur er allerede bestilt og arbeidet med å finne kamper som skal besøkes er også godt i gang. Det blir utelukkende kamper i non league på denne turen, og pr. nå utgjør "short-listen" 30 kamper. Venter fortsatt på at South West Peninsula League (og da spesielt Ottery St. Mary og Falmouth Town) samt Kent County League (Crockenhill FC står høyt på listen her) skal offentligjøre kampoppsettet for påsken. I tillegg vil det også dukke opp mange omberammede kamper når det nærmer seg slutten på sesongen.

Skjærtorsdag (14. april) er eneste dagen jeg foreløpig ikke har funnet noen kamper. Forøvrig er det to kamper jeg er nokså sikker på er spikret på reiseplanen min. 1. påskedag: Stonehouse Town v Moreton Rangers (Hellenic League Division One (step 6)). Hadde Oldends Lane også på reiseplanen for påsketuren 2020, før Covid-19 sa nei. Tirsdag 19. april skal det også veldig mye til for at jeg ikke tar turen til College Meadow og Beccles Town v Caister (Anglian Combination Premier Division (step 7)). Nord for grensen holder jeg også øye med tidligere SJFA-klubber, spesielt i West Of Scotland League, og er ikke fremmed for at noen av dem kan ende opp med å få besøk.

paul_dalton_11

Legg inn av paul_dalton_11 »

WatchMaker skrev: tor jan 27, 2022 7:38 pm Fly til en utvidet påsketur er allerede bestilt og arbeidet med å finne kamper som skal besøkes er også godt i gang.
Jammen var det et kjærkomment gjensyn med tråden Tur på trappene, og herlig å lese om planene for påsketuren WatchMaker. Jeg ser frem til at shortlisten blir til endelig kampprogram, samt reisebrev fra fotballturer fremover. Å legge planer for en tur er jo spennende i seg selv. Personlig har jeg ikke vært over dammen siden november 2015 og kjenner det klør i reisefoten og jeg lengter etter lukten av engelske fotballstadioner.

TommyCowan2

Legg inn av TommyCowan2 »

Kikket spontant selv på det samme tidsrommet i går. Blir enten Skjærtorsdag til påfølgende tirsdag, eller 1.påskedag til påfølgende søndag. For å se Town først og fremst, men skal se etter andre oppgjør som er mulige å få med seg. Gjerne litt ned i divisjonene.

WatchMaker

Legg inn av WatchMaker »

Programmet til årets påskeutflukt begynner å ta form 3 1/2 uke før avreise. Har allerede støtt på noen små skjær i sjøen som følge av allerede betalte hotell uten muligheter for avbestilling. I kjapp rekkefølge ble både Tow Law Town v Carlisle City (flyttet fra 12/4 til 5/4 for å få en meget tett kamp-kabal til å gå opp) og Arthurlie v Bellshill Athletic 13/4 (bortelaget skal ut i ligacupkamp borte mot Darvel den kvelden) omberammet. Heldigvis finnes det reserveløsninger, men blir ikke overrasket om det kommer flere omberamminger.

12/4: 19.30 Durham City v Chester-le-Street Town (Northern League Division 2) (@ Willington AFC)
13/4: 18.30 Troon v Irvine Meadow XI (West of Scotland Football League Premier Division)
14/4: 19.30 Esh Winning v Horden CW (Northern League Division 2)
15/4: 15.00 Maidenhead United v Weymouth (National League) eller Bath City v Havant & Waterlooville (National League South)
og 19.45 Royal Wootton Bassett Town v Shrivenham (Hellenic League Premier Division)
16/4: 15.00 Ipswich Wanderers v Barkingside (Eastern Counties League Division One South)
17/4: 18.15 Stonehouse Town v Moreton Rangers (Hellenic League Division One)
18/4: 15.00 Prescot Cables v Runcorn Linnets (Northern Premier League West Division)
19/4: 19.30 Beccles Town v Caister (Anglian Combination Premier Division)
20/4: 18.30 Arthurlie v Maybole Juniors (West of Scotland Football League Conference A)
21/4: 18.30 Glapwell v Dinnington Town (Central Midlands Football League Premier Division)
22/4: ???? Holdes åpen i håp om interessante kamper mer sentralt enn Newport, Kilmarnock og Edinburgh.
23/4: 14.30 Railway Mechanic v Skegness Town "A" (Boston & District Saturday Football League)(@ York Street (ex-Boston United))

Hadde lenge håp om å få besøkt Crockenhill FC sin Wested Meadows på denne turen, men de høye herrer i Kent County Football League klarte elegant å unngå dette da de kom med terminlisten for april sist søndag. Dermed måtte det tas grep. Morgenflyet til Gatwick lørdag 30/4 bestilt med retur søndag morgen:

30/4: 14.45 Crockenhill FC v Fleetdown United (Kent County Football League Premier Division)

Det gledes!

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Jeg ser du holder deg mye nede på niende og tiende nivå, hvilket slett ikke er dumt. Det her man kommer så tett innpå klubbsjela som det overhode er mulig. Det kan la seg gjøre oppe på Step 2 også, men jo lenger ned, jo nærmere på menneskene kommer man. De har mer tid å øse av; flere fortellinger å gi deg. Det er så jeg nærmest kjenner det rykke litt i reisefoten selv, til tross for at det begynner å bli en god del år siden sist. Jeg har ingen av de åstedene du har valgt deg ut på egen CV, men jeg har i det minste vært innom stadionet til Willington. Den er akkurat slik du i grunn forventer deg på Northern League-nivå. Nå kan det fint være at det er gjort noen oppgraderinger der siden jeg ble sluppet av bil nærmest i fart for å foreta en liten inspeksjonsrunde i det som vel må ha vært 2013/2014, men uansett hva som måtte være utført av frivillighetskorpset, så tør jeg garantere at du også her vil finne Den gode historien. Durham City holdt til på New Ferens Park på den tiden da jeg reiste rundt for å se Northern League-fotball (det var ingen langvarig epoke, men det var et par-tre sesonger jeg hadde rimelig god oversikt, om jeg tør være så ubeskjeden, så du får hilse fra "Norseman" (nicket jeg benyttet den gang) dersom du skulle komme i prat og de søker referansepunkter), men jeg fikk aldri sett Durham live, i hvert fall ikke hjemme på kunstgresset og heller ikke, så vidt jeg husker, ute. Tro om de ikke har vært en tur nedom Wearside Alliance siden den gang? Esh Winning er jo en klassiker på de kanter, men der har jeg dessverre aldri vært. Jeg pleide å velge meg ut spesifikke matcher av ren nysgjerrighet til lag og enkeltspillere, og turet rundt i leiebil fra et stadion til det neste. Gode tider. God tur når den tid kommer.

WatchMaker

Legg inn av WatchMaker »

mikemodano skrev: lør mar 19, 2022 10:29 am Jeg ser du holder deg mye nede på niende og tiende nivå, hvilket slett ikke er dumt..
Skal først bare kjapt korrigere hjemmelaget i kampen 23/4. Det er Railway Athletic og ikke Railway Mechanic. Etter at jeg for alvor oppdaget det nydelige "non league universet" er det på step 5 & 6 jeg har hatt mine klart beste kampopplevelser. Lett å komme tett på både klubb og supportere. og enhver klubb med respekt for seg selv, uansett nivå, har jo klubbhus og bar. Og for en som er over gjennomsnittet glad i øl er ikke dette noe minus når man tillegg får ta med seg (plast)glasset ut for å følge kampen. Trives særs godt oppe i de nordøstlige delene av England der Newcasle er en klar favoritt for overnatting. Surt å ikke få besøkt Ironworks Road i Tow Law, men gleder meg stort til å besøke både Willington og Esh Winning.Om det er der jeg ender opp.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Ironworks Road er stor stas. Det var så vidt ikke leiekjerra jeg hadde knela på vei opp mota ved stadion. Mye fin historie hos Tow Law Town, og hellinga på tvers av matta var ganske markant. Jeg aner ikke om det er noe de har utbedret siden mitt besøk, eller om det fortsatt gjelder. Antakelig det siste, siden eventuelle midler gjerne helst foretrekkes brukt andre steder. Ikke å undres over at Chris Waddle ble ei skapelig ving når han hadde slike utfordringer i hver hjemmekamp som ung og lovende. Ikke virket lokalbefolkningen videre bereiste eller verdensvante heller. Jeg overhørte en samtale mellom to godt voksne kæillær med sixpence og si' brok: "That blackie out wide is not bad." - "Aye, he's good 'im."

Tow Law hører hjemme på andrenivået i Northern League for tiden, og det er verdt å merke seg at i en serie der det scores uhorvelige mengder mål, har klubben en under omstendighetene litt målsnål målforskjell: 52-34 etter 31 kamper. Det Durham City du har planer om å se har plassert seg aller sist, og det skal godt gjøres om de ikke forsvinner ned i Wearside Alliance eller hvor de nå enn måtte havne ved et nedrykk: 17-156 på 31 runder er smått spektakulært. To fattige poeng er det blitt. Det er vel omtrent i samsvar med hva de hadde sist de forsvant ut av Northern League, mener jeg å huske.

Om jeg skulle komme med én anbefaling fra Northern League: Sunderland RCA og deres Meadow Park. Den er skikkelig søt. Thornabys stadion, der jeg for så vidt ikke har sett kamp, kun avlagt et lite besøk på dagtid, virket heller ikke verst. Og så har man jo West Auckland, naturligvis. De hørte sportslig sett til fiffen i ligaen da jeg valfartet så i lende, med legender som John Campbell og ikke minst Matty Moffat på topp, og med managerparet Peter Dixon og Paul 'Foss' Foster som regenter. De nådde til og med FA Vase-finalen et år (2012?), der det ble tap for divisjonsrivalen Dunston på Wembley med 2-0. Dixon/Foster var temmelig kontroversielle under tiden i Darlington Road, hvor de blant annet ertet på seg Spennymoor Town, som jo var en maktfaktor i ligaen på den tiden. Jason Ainsley, Spennymoors mangeårige manager (han har vel en slags sportskoordinatorrolle i dag, tror jeg, over managerduoen Anthony Johnson (hvis fysiske likhet til Volodymyr Zelenskyj ikke skal undervurderes) og Bernard Morley), hadde ingen spesielle lovord å øse utover Dixon/Foster en gang jeg tok mot til meg og ville høre meningen hans om dem. Selv ble jeg imidlertid påspandert ei pils av den joviale 'Foss' under et besøk hos Bishop Auckland, så jeg tør ikke si noe vondt om ham. Siden skulle jeg også gå meg på både 'Foss' og Dixon på pub etter en match i Seaham, der både de og halve West Auckland-laget hadde vært på spiontokt. Jaggu vanket det ikke et krus også den gang. Så om du skulle bli påkostet historier om Foster og Dixon mens du er i Northern League-landskapet: Ta for all del ikke all negativ omtale for god fisk. Eller jo, det kan du gjerne gjøre, men de har altså sine lyse sider også. De hadde merket seg at jeg hadde gitt dem støtte på et forum, noe de åpenbart sjelden opplevde. Ah, gode tider, assa.

Mehell

Legg inn av Mehell »

WatchMaker skrev: ons mar 16, 2022 8:14 pm Programmet til årets påskeutflukt begynner å ta form 3 1/2 uke før avreise. Har allerede støtt på noen små skjær i sjøen som følge av allerede betalte hotell uten muligheter for avbestilling. I kjapp rekkefølge ble både Tow Law Town v Carlisle City (flyttet fra 12/4 til 5/4 for å få en meget tett kamp-kabal til å gå opp) og Arthurlie v Bellshill Athletic 13/4 (bortelaget skal ut i ligacupkamp borte mot Darvel den kvelden) omberammet. Heldigvis finnes det reserveløsninger, men blir ikke overrasket om det kommer flere omberamminger.

12/4: 19.30 Durham City v Chester-le-Street Town (Northern League Division 2) (@ Willington AFC)
13/4: 18.30 Troon v Irvine Meadow XI (West of Scotland Football League Premier Division)
14/4: 19.30 Esh Winning v Horden CW (Northern League Division 2)
15/4: 15.00 Maidenhead United v Weymouth (National League) eller Bath City v Havant & Waterlooville (National League South)
og 19.45 Royal Wootton Bassett Town v Shrivenham (Hellenic League Premier Division)
16/4: 15.00 Ipswich Wanderers v Barkingside (Eastern Counties League Division One South)
17/4: 18.15 Stonehouse Town v Moreton Rangers (Hellenic League Division One)
18/4: 15.00 Prescot Cables v Runcorn Linnets (Northern Premier League West Division)
19/4: 19.30 Beccles Town v Caister (Anglian Combination Premier Division)
20/4: 18.30 Arthurlie v Maybole Juniors (West of Scotland Football League Conference A)
21/4: 18.30 Glapwell v Dinnington Town (Central Midlands Football League Premier Division)
22/4: ???? Holdes åpen i håp om interessante kamper mer sentralt enn Newport, Kilmarnock og Edinburgh.
23/4: 14.30 Railway Mechanic v Skegness Town "A" (Boston & District Saturday Football League)(@ York Street (ex-Boston United))

Hadde lenge håp om å få besøkt Crockenhill FC sin Wested Meadows på denne turen, men de høye herrer i Kent County Football League klarte elegant å unngå dette da de kom med terminlisten for april sist søndag. Dermed måtte det tas grep. Morgenflyet til Gatwick lørdag 30/4 bestilt med retur søndag morgen:

30/4: 14.45 Crockenhill FC v Fleetdown United (Kent County Football League Premier Division)

Det gledes!
Legger denne i favoritter, og gleder meg til oppdateringer.

Av ren nysgjerrighet: Har du noensinne sett Tow Law Town live? Et lag som jeg, av fullstendig uforståelige grunner, har fått en liten forkjærlighet for, og jeg vurderer å reise over en eller annen gang for å få med meg noen kamper av dem.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Mehell skrev: søn mar 20, 2022 10:31 am Har du noensinne sett Tow Law Town live?
Nå var det ikke meg du henvendte deg til, men jeg er likevel frekk nok til å svare: Ja. Jeg tror ikke jeg har sett dem borte (litt usikker, siden jeg ikke har oppslagsverket tilgjengelig der jeg har gjort nedtegnelser for hvilke kamper jeg har sett), men jeg fikk med meg kamp mellom Tow Law og en motstander jeg for øyeblikket faktisk ikke er kar om å huske i det som antakelig må ha vært 2013/14-sesongen. Tow Law, tettstedet, er knapt nok en prikk selv på et kart over nordøstområdene, men ligger idyllisk til i indre Durham grevskap. Klubben er kjent for å ha en av de høyest beliggende banene i hele det engelske monarkiet, uten at det er slik å forstå at man behøver å ta med seg ekstra surstoff for å gå på kamp. Er det rundt 300 høydemeter vi snakker? Likevel skal det sies at det er ei merkbar mote som må forseres for å komme seg opp til stadion dersom en ankommer sydfra. Da ligger stadionet et stykke til venstre oppe i Ironworks Road, og det bærer samme navn som gata det er plassert ved. Det er kan hende ikke noe altfor spesielt ved stadionet (blant nonligakjennere søker man seg ofte til kamp på bakgrunn av et stadions utsmykning), men det har like fullt en viss ynde. Det finnes en liten bar i klubbhuset på hjørnet der man svinger inn på parkeringsplassen, og vinterstid kan det gjerne være en fordel å ankomme pr bil (slik jeg for så vidt gjorde den gang i august eller tidlig i september), siden det sies at snoen i åsdragene i indre Durham grevskap skal være spesielt sur. Er man tidlig ute, kan man finne en såpass god plass med doningen at det lar seg gjøre å sitte i kupeen og se kamp. Fra den vesle parkeringsplassen inne på området ser man rett ned på nærmeste langside, der banen videre skrår nedover mot det som er hovedtribunen på motsatt side. Hellingen fra øvre til nedre flanke er ganske merkbar. Videre har man fin utsikt over områdene bak hovedtribunen, der man får inntrykk av at hele indre Durham grevskap står til visuell disposisjon.

Noen bilder fra Ironworks Road tilbyr blant andre denne bloggeren: Tow Law

WatchMaker

Legg inn av WatchMaker »

mikemodano skrev: søn mar 20, 2022 11:31 am Nå var det ikke meg du henvendte deg til, men jeg er likevel frekk nok til å svare: Ja.
Helt greit at du tok den, Mike. Min kamphistorikk i Northen League begrenser seg til Easington Colliery v Billingham Town i Ernest Armstrong Memorial Cup og Thornaby v Stockton Town i en pre season friendly. Sistnevnte forøvrig spilt i noe som må karakteriseres som noe nær en tropisk storm. Lyn, torden og en nedbørsmengde jeg aldri har sett maken til. Middlesbrough og Sunderland spillte også treningskamp rett nedi gaten fra Thornaby samtidig, og den kampen ble stoppet og avlyst. Tow Law Town v Carlisle City var hovedgrunnen til at jeg booket hotell i Newcastle 12/4. Nå er den som kjent flyttet og da blir Durham City v Chester-le-Street Town på fine Hall Lane i Willington en foreløpig reserveløsning.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Jeg har ikke besøkt verken Easington Colliery (til tross for at det er i forholdsvis geografisk nærhet til Hartlepool, som jeg tross alt har tilbrakt en del tid i) eller Thornaby (på kampdag, vel å merke - ikke at det er fryktelig langt dit heller, men det går likevel mer for Teesside å være, mens man i Hartlepool mer virker å hegne om områdene umiddelbart nord for byen, som Horden, Peterlee og til dels også Easington), men hos førstnevnte vet jeg at den energiske Connor Lamb stadig fungerer i en slags mediakapasitet, noe som er litt bemerkelsesverdig med tanke på fyrens unge alder. Northern League-sirkuset, for ikke å si nonligasirkuset som sådan, tiltrekker seg i langt større grad pensjonister enn tenåringer og unge mennesker, men nettopp denne Lamb gjorde seg tidlig bemerket gjennom tvitring og etter hvert også blogging fra sine kampopplevelser i Northern League, nordøstnonligafotballen generelt, og etter hvert også turer utenfor disse områdene. Det er viktig å få opp og fram unge folk som ham, siden rekrutteringen på tilskuersiden ikke akkurat er ekstrem.

Tar jeg utgangspunkt i tabellene for de to Northern League-divisjonene pr i dag, har jeg sett fotball hos følgende klubber:

North Shields
West Auckland
Newton Aycliffe
Ashington
Sunderland RCA
Seaham Red Star
Guisborough
West Allotment
Crook
Whitley Bay
Bishop Auckland
Tow Law
Bedlington T

I tillegg tilbrakte jeg et døgn (eller var det sågar to?) i Penrith, der jeg hadde store planer om å se match, men den ble dessverre offer for værgudenes vrede, slik at jeg ikke fikk med meg annet enn en utvendig inspeksjonsrunde av anlegget deres. Hovedtribunen i Penrith minner jo i stor grad om den man finner hos Bishop Auckland ved deres Heritage Park, der den berømmelige cantileverstilen er ivaretatt til tross for tribunenes ikke altfor aldrende beskaffenhet.

I tillegg har en jo nordøstnonligaklubber som etter hvert har valgt å avansere oppover i pyramiden, noe som for kun få sesonger siden stridet imot flere av disses prinsipper: Spennymoor (der ambisjonene var på plass allerede da jeg oppdaget denne scenen for ti-elleve år siden), hvor jeg vel har tre besøk, Darlington (dem har jeg aldri sett hjemme, til tross for besøk ved gamle Feethams og George Reynolds Arena utenom kampdag), South Shields (her har jeg heller aldri vært), Whitby (skulle gjerne ha vært her!), Morpeth (nydelig klubb, hvor jeg fikk besøkt dem mens de enda holdt til i Northern League), Marske, Shildon og Dunston (som jeg alle så spille Northern League-fotball på deres respektive hjemmearenaer, der jo Shildons fantastiske pagodeliknende tribune er verdt en visitt eller to alene, men hvor også Marske, for meg, er en liten personlig favoritt). Så jo, litt er det blitt, men mye vil som kjent ha mer.

TommyCowan2

Legg inn av TommyCowan2 »

Marske møter Liversedge til det som så og si blir seriefinalen om 3 ukers tid, samtidig som jeg vurderer å være på øya for å overvære Hudds-QPR dagen før. Anbefales å ta en tur altså?`Får nok følge av mange terriere i så fall, Liversedge har blitt "reservelaget" til fotballinteresserte folk fra Huddersfield de siste åra.

WatchMaker

Legg inn av WatchMaker »

mikemodano skrev: ons mar 23, 2022 11:16 am Newton Aycliffe
Crook
Newton Aycliffe spiller også hjemme 12/4. Har sett bilder derfra og det ser nokså kjedelig og ordinært ut. Hvis de i tillegg fortsatt ikke har fått på plass eget klubbhus/bar frister det lite med et besøk.

Crook Town derimot, er en helt annen sak. Skyhøyt oppe på listen over baner som skal besøkes. Må da være noe av det aller ypperste non league har å by på? Hadde den på reiseruten min påsken 2020 før verden stengte ned. Men, i motsetning til hovedtribunen hos Horden CW, som er historie etter årets sesong, er det fortsatt ingen hast med å få besøkt Crook. Benytter derfor påskeaften til å besøke gamle kjente hos Ipswich Wanderers, og siste hjemmekamp i en strålende sesong som trolig krones med opprykk.

WatchMaker

Legg inn av WatchMaker »

Avreise nærmer seg med stormskritt, og selvsagt har det kommet endringer.
Onsdag 13/4 dukket plutselig Auchinleck Talbot v Rutherglen Glencairn opp på terminlisten i West Of Scotland League (Premier), og da var valget enkelt. I etterkant har Troon v Irvine Meadow XI blitt omberammet, så et bytte ville det blitt uansett.
0g fredag 22/4 vurderte jeg en fotballfri dag da ingenting av interesse noenlunde sentralt dukket opp. Nå har jeg bestemt meg for en revisit til Rodney Parade og Newport County v Colchester United. Direktetog mellom Newport og Nottingham, i forhold til kampen lørdag, ble avgjørende.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Britisk Øvrig»